هیرکان و ورکان وارد خانه جدید شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پس از گذشت حدود ۱۰ روز از رها شدن دو توله پلنگ در مقابل اداره محیط زیست شهرستان کردکوی، محل جدید نگهداری توله پلنگ ها در محوطه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان آماده و هیرکان و ورکان به خانه جدید خود منتقل شدند.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: دیواره های محل تعبیه شده جهت نگهداری توله پلنگ ها بوسیله تخته های چوبی پوشانده شده است تا فضای بیرون مشخص نبوده و توله ها به دیدن انسان عادت نکنند.

احمد دباغیان افزود: همچنین درون فضای جدید یک لانه چوبی کوچک و محلی نیز با پوشش خاک و ماسه جهت مدفوع و ادرار توله ها تعبیه شده است.

دباغیان اظهار داشت: توله پلنگ ها در مکان جدید با هیچ انسانی به غیر از دامپزشک محیط زیست و در مواقع ضروری در ارتباط نخواهند تا خوی وحشی که در حال حاضر کاملا در رفتار توله ها وجود دارد حفظ شود.

تصاویر گزارش از احمد دباغیان

+1328
-19
  

69 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    ای جانمممممممممممممممم…
    امیدوارم بزرگ بشید و روزی برسه که ۲ تا پلنگ بزرگ ایرانی بشوید و صدای غرشتان در طبیعت شنیده شود…
    سپاس فراوان از دامپزشک که مسئول نگهداری توله ها هستند…

    پر طرفدار Thumb up 95 Thumb down 3

    • مهدی حامی حیات وحش می‌گوید:

      منزل نو مبارک…….
      دست همه زحمتکشان را ازراه دور میفشارم خسته نباشید…
      به این میگویندیک کار اساسی وعملی خوب…برای شروع بسیار عالیست،
      فقط ایکاش لباسی به رنگ پوست پلنگ تهیه میشدتادامپزشک محترم یا احیانا
      هرکس دیگری که نیازباشدازنزدیک با این توله های دوست داشتنی تماس بگیرد
      برتن کنند…
      درمستندی ازکشورچین دیدم که برای نزدیک شدن به توله پاندائی که درشرائط
      اسارت نگهداری میشدازلباس پاندا استفاده میکردند چه اشکالی داردازتجربیات
      مفید دیگران استفاده کنیم…
      دیده بان خسته نباشی خیلی دوستت دارم…

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  2. شهرابی می‌گوید:

    مبارک باشه برای گام اول خوبه و انشا…. که جواب خواهند گرفت حتی اگر این مورد به سرانجام خیلی خوبی هم نرسه میشه یه تجربه خوب برای آینده تا در آینده دیگه هر حیوان نگون بختی به باغ وحش سپرده نشه
    باید در آینده جای خیلی بزرگتر با فضای کاملا طبیعی در اختیارشون قرار داد
    ممنون از دکتر شکیبا و همه زحمتکشان
    دمت گرم دیده بان

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 1

  3. محسن می‌گوید:

    ولی من فکر میکنم این خونه رو بهتر بود تو زیستگاهش میساختن که حتی به صدا و بوی ادم هم عادت نکنه

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 15

    • کارشناس می‌گوید:

      محسن عزیز
      این توله ها خیلی آسیب پذیر هستند و دائما ۲۴ ساعته باید تحت نظر دامپزشک باشن بنابراین حتما باید داخل اداره و توی شهر گرگان نگهداری بشن
      نزدیک ترین زیستگاه طبیعی با گرگان حداقل ۱۰۰ کیلومتر فاصله داره و اکثر جاده های جیپ رویی دارن که در شرایط برف و بارون هم دسترسی به اون مناطق بسیار سخته و دامپزشک اداره نمی تونه اونارو تحت نظر دائم داشته باشه

      پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 2

      • متی مهابادی می‌گوید:

        با آقا محسن موافقم
        میتونستن نزدیک پاسگاه محیط بانی منطقه با نظارت تیم دامپزشکی و البته با عشق و حقوق مکفی فضای بکرتری ایجاد کنند.
        ولی ما که هزینه این چیزارو نداریم.
        درود بر تیم دامپزشک و کادر حامی

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

      • کوشان مهران می‌گوید:

        کارشناس گرامی

        اگر بیاد داشته باشید چند سال پیش عده ای از رنود پس از بستن دست و پای و دهن سرایدار وارد ساختمان سازمان در گرگان شده و چند بهله پرنده شکاری پربها را به سرقت بردند و رفتند که آنجا عرب نی انداخت.

        سرقت گربه پالاس و کشتن پازن و در سال گذشته مورد هدف قرار دادن گوزن زرد میان رودان را در پارک پردیسان هیچگاه از یاد نبرده ایم.

        جدا از دشواری های نگهداری از این دو توله بحث امنیت آنها نه از بابت گربه و کلاغ بلکه دوستان آنکاره بسیار اهمیت دارد.

        اگر خدای ناکرده این دو توله به سرقت رفته و سر از مولوی در آوردند تا یا از ایران قاچاق شده و یا در باغ یکی از این نوکیسه های بی مایه به درخت زنجیر شوند دقیقا چه کسی و یا کسانی در گرگان پاسخگو خواهند بود؟

        شاید این لفظ کمی قشنگ باشد ولی…

        پس از شکست فرانسه بدست پروس و شاهزاده نشین های جنوب آلمان اداره کارپردازی آرتش برای یکی از ژنرال های فاتح پروسی نامه ای فرستاد که چند فنیک در صورت حساب مخارج یکی از نقشه های جنگی ایشان کم آمده و ژنرال پروسی از جیب خود برابر آن چند فنیک تمبر پستی خریده و درون پاکت گذاشته و برای ضاف کردن حساب به بخش مالی وزارت جنگ فرستاد.

        و حالا حساب کنید حکایت جنگ روس و ژاپن در سال ۱۹۰۵ که پس از شکست سخت روس ها در خاور دور از بین رفتن ناوگان دریایی و از دست دادن منچوری و نفوذ بر کره آشکار گردید فرماندهان نظامی که تنها به دلیل نجیبزاده بودن نایل به اخذ درجات بالای نظامی شده و به دلیل اشراف زاده(گونه ای از آقازادگی) دانشکده افسری را نیز تمام نکرده بودند در هر دسته هزار نفری تنها هشتصد سرباز فرستاده و هزینه آن دویست سرباز غایب را به جیب زده بودند( هم از دولت و وزارت جنگ هزینه دریافت کرده و هم از سربازان پولی گرفته تا آنها را مرخص نمایند و همین داستان در قشون عهد قجر ما نیز رایج بود)

        هدف نقالی و داستان سرایی نیست!

        مقصود نشان دادن تفاوت اصلی طرز فکر و عمل ما با دیگران است.

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

        • چغوک می‌گوید:

          جناب کوشان عزیز :
          روش آموزش و یادگیری مهارت های زندگی در حیات وحش برای این توله پلنگ ها چگونه است ؟!
          وقتی در آموزش مهارت های ساده به جاندارانی مثل بره یا بزغاله های وحشی مشکل داریم چگونه می توان مهارت هایی مثل استتار ، شکار و تعیین قلمرو را به توله پلنگ آموزش داد ؟
          تا جایی که بنده خبر دارم و خوانده ام ، گوشت خواران نسبت به سایر پستانداران به سطح مهارت های بسیار بالاتری نسبت به سایر پستانداران نیاز دارند .
          این مهارت ها و آموزش آنها آیا تناسبی با سطح علمی موجود در کشور ما دارد ؟ تا جایی که بنده خوانده ام حتی کشور های پیشرو در این زمینه ها نیز در چنین آموزش هایی با مشکل مواجه اند .

          پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

          • کوشان مهران می‌گوید:

            جناب آقای چغوک!

            نخست بابت دیر شدن پاسخ به پرسش شما پوزش می خواهم.

            در اواسط دهه ۱۹۷۰(اگر اشتباه نکنم) آقای بیلی ارجنگ سینگ که یکی از دوستداران واقعی ببر در هند بوده تلاش هایی را برای بازپروری مهارت های زیستن در طبیعت به ببری زاده شده در اسارت شروع نمود که از نتیجه آن اطلاعی ندارم ولی در سال های بعد ثابت شد که ببرهایی که بدین منظور به هند آورده بودند در واقع ببرهایی دو رگه (بنگال+آمور) بوده و حتی پس از آموزش رها سازی آنها پاکی ژنتیکی افراد بومی را به خطر می افکند.

            طی دو دهه گذشته پراکنش و تعداد سیاه گوش ایبری به شدت کاهش یافته و در نسل این گونه در آستانه نابودی قرار گرفت و گویا کم شدن خرگوش، مهم ترین طعمه به دلیل بیماری، و تغییر کاربری جنگل های مدیترانه ای بلوط دلیل این کاهش شدید بوده باشد.

            اکنون در اسپانیا برای پرورش در اسارت این گربه سان در حال انجام بوده و با وجود دشواری زاداوری موفق به پرورش توله هایی شده ولی درباره شیوه آموزش اطلاعی ندارم و شاید نگهداری توله با والدینی که از طبیعت گرفته شده و مکان سایت که شرایط طبیعی را فراهم نموده باعث کاهش دخالت مستقیم شده است.

            ولی یک نکته!

            اگر دقت کرده باشید پرورشگاه های ببر که همانند شیر بصورت گروهی نگهداری می شوند در واقع پوششی برای کشتار ببرهای قفسی برای گوشت و بویژه تولید شراب گرانبهای استخوان ببر می باشد و تا کنون هیچ ببری به طبیعت منتقل نگشته و تا کنون درباره رها سازی پانداها پرورش یافته در سه مرکز وجود در سیچوان چین چیزی نشینیده و شاید در کنار جاذبه توریستی پانداهای پرورش یافته گرانبها به باغ وحش ها فروخته می شوند.

            موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

    • مهدی پلنگ می‌گوید:

      از صحبت غیر کارشناسی شما … بهتره کمی در این مورد مطالعه کنید!!

      داغ Thumb up 6 Thumb down 8

  4. mohsen می‌گوید:

    خدایا آفریده های تو چقدر زیبا هستند
    انشاله بزرگ بشن و به خونه واقعی شون برگردند البته اگه شانس بیارن و تا اون موقع از جنگل چیزی باقی مونده باشه و بیشتر از این طعمه آتش جهل انسان نشده باشه

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  5. کلاری می‌گوید:

    خدایا شکرت

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  6. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    امیدوارم خبر آزادیشونو بشنویم

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

    • مهسا می‌گوید:

      متاسفانه با وضعیتی که هست رها نشوند اعصابمون راحت تره، من هم ترجیح میدهم این کوچولوها در جنگل باشند، اما میترسم شکارچی ها داغشونو به دلمون بگذارند، خدایی نکرده..

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  7. یوز پلنگ درز می‌گوید:

    با این خونه که طفلکیا دق مررگ میشن هیچی رو نمیبینن

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 9

  8. اون دامپزشکی که میره سر میزنه بهشون باید لباس پلنگ تنش بکنه!
    جدی میگم ها!

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 4

    • محمود کلنگری می‌گوید:

      درود بر تو و وسعت اندیشه ات

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

    • mohsen می‌گوید:

      خیلی با حالی جدی میگم

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

    • صدان می‌گوید:

      جالب بود :)))))

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

      • کاکتوس می‌گوید:

        درست به یاد ندارم که ببر مالایی بود یا سوماترا اما خوب به یاد دارم که در برنامه ای در ماهواره دیدم که ببرهای اسیر شده را که در محوط های محصور بزرگ نگهداری میکردند برای اینکه بتوانند تعدادی شان را به طبیعت بازگردانند ابتدا شروع می کردند و طعمه های پیر و ضعیف به صورت زنده در اختیارشان قرار میدادند و بعد به مرور طعمه ها را سخت تر میکردند. ببرهایی از پس شکار کردن طعمه بر نمی آمدند بعد از تایید تیمی از چرخه بازگشت به طبیعت حذف میشدند.
        از زحمات دامپزشکانی همچون ایمان معماریان و مسعود شکیبا و دیگر عزیزانی که در این حرفه خودشان را وقف حیات وحش کرده اند سپاس گزارم اما سوالی دارم طریقه غذا دادن به این توله ها چگونه است!!؟
        این توله ها که هنوز قدرت شکار ندارند و اگر هم هر چند وقتی شخصی بیاید و برایشان غذا بگذارد توله ها بعد مدتی با دیدن فرد شرطی شده و این یعنی فاصله گرفتن از خوی وحشی شان. در ثانی فکر میکنم اگر محیطی که برایشان در نظر میگرفتین بسترش خاک بود و گیاهانی طبیعی در آن می بود خیلی بهتر می شد چرا که قصد راه اندازی فارم مرغ گوشتی نداریم که بستر را اینگونه طعبیه کرده اید!! هر چند این محوطه شاید بهداشتش بیشتر است اما کمی فانتزی به نظر میرسد برای پلنگی که باید به دامان طبیعت باز گردد پس وقتی کاربری میگوید لباس پلنگ به تن کنید و در تایید حرفش میگوید جدی می گویم بهتر است شوخی برداشت نکنید و بفهمیم که وقعا جدی می گوید!!
        شکل شمایل انسان در ذهن این حیوان یا نباید نقش ببندد یا اگر هم میبندد باید برایش تداعی گر تصویری از دراکولا باشد تا دامپزشکی دلسوز!!

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

        • دوستی می‌گوید:

          در یک مستند دیده بودم که برای تغذیه جوجه های پرنده های شکاری که مادرشون رو از دست داده بودن، یک پرنده تاکسیدرمی شده بالای سرشون گذاشته بودن و بعد بدون اینکه شخص غذا دهنده، دیده بشه، جوجه ها تغذیه می شدن تا جوجه به شکل و هیبت مادرش عادت کنه.

          پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  9. آتوسا می‌گوید:

    الهی اینا چقدر ملوسن…
    سپاس گذارم از دکتر شکیبا برای نگهداری توله پلنگ ها
    ممنون از دیده بان برای خبر خوبت

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  10. امیر 3 می‌گوید:

    اگر بشه واقعا به زیستگاهشون برشون گردون واقعا کار بزرگی انجام شده، چون گربه سانان از مادرشان مهارت های شکار و زندگی در طبیعت را آموزش میگیرن. در مورد پلنگ ایرانی هم گزارش از مادر و توله های یکساله هم زیاد بوده است
    به همه کسانی که تو این پروژه کار میکنن خسته نباشید میگم و آرزوی موفقیت دارم براشون.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  11. کوشان مهران می‌گوید:

    این داستان در خاطرات شاهزاده قهرمان میرزا عین السلطنه، به هنگام شلوغی مشروطه، بی شباهت به حکایت امروز ما ایرانیان نیست:

    … شاهزاده ملک آرا گفت: خرقان که می رفتم در راه به توپچی ها که تبریز می رفتند گفتم چرا مردم را صدمه می زنید، در قهوه خانه ها هرزگی ها می کنید، به من گفتند از اینجا تا تبریز چند منزل است؟ گفتم پانزده منزل گفتند سه روز هم برای لنگ و لونگ هیجده منزل. به انصاف شما روزی چند خرج ما می شود و دولت باید بدهد؟ گفتم اقلا روزی یک هزار(یک هزار دینار) گفت: ” به ما نفری دو ریال که دو هزار و پانصد ریال است داده اند، با این قشون چه قسم کار پیشرفت می کند؟!”

    در آن سال و به هنگام پادشاهی محمد علی شاه بطور متوسط هر سرباز قشون(پیاده، سواره و توپخانه) در سال ۸۵ تومان مستمری به غیر از جیره گندم و علیق داشت ولی آنگونه دوستان از بالا تا پایین مواجب و جیره را می خوردند که سربازان برای بدست آوردن قوت لایموت ناگذیر به بنایی، تخم مرع فروشی، قصابی، هیزم شکنی و اگر خوش شانس باشند صرافی می بودند.

    این نوشتار مستقیم به این دو توله پلنگ مرتبط نیست ولی دردی مشترک را نشان می دهد؛ خواه سرباز و توپچی و یا محیطبان و جنگلبان جیره و مواجب درستی نمی گیرند و در واقع اگر میزان جیره معین شده کافی باشد تا بدستشان برسد بسیار نازل می گردد.

    قانون گذار دوران ناصرالدین شاه مغرض نبود و اگر خائن بود به خیال برپایی نظام جدید و استخدام مستشار و مشاق فرنگی و ایجاد مدرسه نظام بر نمی آمد. خائن و فاسد زیردستانی بوده و هستند که در کنار کارشکنی قبح سوء استفاده و دزدی را از بین برده اند.

    روزگاری رشوه گیری هم آداب و حرمتی داشت و جای تاسف است که در این مرز و بوم باید افسوس خورد که حرمت ارتشائ هم شکسته شده است.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  12. فرزند ایران می‌گوید:

    اینا دیگه پلنگ بشو نیستن

    داغ Thumb up 15 Thumb down 19

  13. علیرضا از سمنان می‌گوید:

    با سلام
    از همه مسئولین محیط زبست استان گلستان کمال تشکر را دارم بخصوص از دکتر شکیبا اما تازه کار شما دوستان شروع شده پرورش و رهایی در طبیعت
    ایران در این زمینه تجربه ندارد میبایست از تجربه جهانی استفاده شود از متخصصین جهانی استفاده کنید اگر هزینه ایی هم دارد ما و دوستداران طبیعت ایران حاضریم از لحاظ مادی کمک کنیم
    خانم ابتکار اگر این دو جواهر آسیبی ببینن من شما را به خاطر کوتاهی و سهل انگاری هرگز نمیبخشم
    استدعا دارم از تجربه جهانی استفاده شود
    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  14. علیرضا از سمنان می‌گوید:

    مطلبی دیگر یادم رفت عرض کنم نصب دوربین کنترل مدار بسته در قفس این دو جواهر تا بصورت شبانه روز کنترل شوند بارها این مورد را در برنامه های تلویزیون مشاهده کردیم

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  15. گلیل می‌گوید:

    اینا داخل این چهار دیواری میخوان چی یاد بگیرن آخه مکان خوبی نیست خیلی مصنوعی هستش
    امیدواریم بازم بتونن به طبیعت باز گرداننده شوند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  16. زهره می‌گوید:

    خدایا از این که کشور ما را زیستگاه اصلی یکی از مخلوقات باشکوهت قرار دادی ترا پاس میداریم و از این که قلب تمام ایرانیان را مملو از مهر و محبت این موجودات شگفت انگیز نمودی ترا شاکریم.
    این موجودات هدیه ای گرانبها و بی مانند از جانب تو به ما ایرانیان.
    پلنگ ایرانی افتخار هر ایرانی است.
    اعضای تیم پزشکی را در حفظ این دو امانت منحصربفرد یاری فرما!
    و ما را قدردان نعمت های فراوانی که بر سرزمین مان فرود آوردی گردان!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  17. بابک می‌گوید:

    کاش فضایی مث یه باغچه براشون درست میکردن که واقعا طبیعی باشه وروخاک راه برن نه روی کفپوش پلاستیکی

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  18. محسن می‌گوید:

    این فسقلی ها که دو سه ماه دیگه باید براشون روانشناس ببرن؟! این سلوله یا قفس؟ باز هم غنیمته…. امیدوارم البته مث اون خرسه به سرقت نبرنش!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  19. مهدی می‌گوید:

    سلام.امیدوارم تا زمان بلوغ و جفت گیری و بعد از آن هم چنان خوی وحشی خود را حفظ کنند.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  20. اهورا می‌گوید:

    بهره برداری از محور گزوئیه بافق، فرصت برای مردم یا تهدید محیط زیست؟؟؟؟؟؟
    باز هم این جاده از سر گرفته شد!!!!؟؟؟؟
    دیده بان خواشمندم آگهی رسانی کنید.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  21. مهسا می‌گوید:

    واقعا ممنون ، خبر بسیار خوبی بود و خیلی خوب هست که وضعیت این توله پلنگ های نازنین را پیگیر هستید. از دکتر شکیبا و تمام انسانهای شریفی که حامی این توله های بی پناه هستند بسیار ممنونم.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  22. محمدعاشق حیات وحش می‌گوید:

    وطنم دلتنگ توست ، ای پلنگ ایرانی

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  23. جمشید ازخوی می‌گوید:

    درابتدا از تیم مدیریت محیط زیست کردکوى متشکریم.
    دیده بان محترم در موردتغذیه توله ها قبل از استقرار در محل جدید اطلاع رسانی کند.!
    از این که بدون مادر ودر نتیجه هراسان و نگران به سمت اطاقک پناه میبرند،دردآور است که چگونه انسان جاهل وطماع در قرن خشکسالی معرفت ،آنها را از موهبت گرمای تن و نوازش مادرانه محروم کرده است.
    امیدوارم سزای عمل خود را متقابلا بپردازند.!میدانیم که برای بر پا کردن محل حفاظت ازاین در دانه های گران بهای حیات وحش این ملک رنجی گران بر جان خریده اید ،اما از بنای محل نگهداری این دو توله بسیار زیبا و البته وحشی،میتوان به گوشه ای ازاسرارو ناگفته های سازمان محیط زیست ایران پی برد.با این وصف سرنوشت دلبر وکوشکی،امیدوار کننده است.؟!سازمان محیط زیست برای ثبت این رویداد که بیگمان در تقویم آن ثبت شده است،تمبر یاد بود چاپ کند.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  24. طاها اماده می‌گوید:

    دست دامپزشک های عزیز درد نکنه !!
    به ما هم سر بزنید
    http:www.sedayetabiat.persianblog.ir

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  25. مهدی پلنگ می‌گوید:

    زیبا و دوست داشتنی.. قدرتی از نظام آفرینش خلقت خدا.
    همیشه ایرانی ، بمان در این سرزمین..

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  26. reza می‌گوید:

    یکم بیشتر جوب و دار درخت می زاشتین که بتونن خوب ورجه ورجه کنن.
    برای حفظ خوی وحشی رهاسازی چنتا جوجه ماشینی هم تو محیط خوبه با شکار آشنا می شن اگه شکارچی ها چیزی براشون بزارن

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  27. اکیا می‌گوید:

    پلنگی که زیرش موکت شه وجاش سه درچهار :دیگه پلنگ نیست که میشه ملنگ؟

    داغ Thumb up 6 Thumb down 6

  28. کوشان مهران می‌گوید:

    دیده بان گرامی؛

    پرسشی از بانو دکتر آرزو داشتم که در یکی از گزارش ها مطرح نموده و با اجازه شما برای بار دوم مطرح می نمایم:

    سرکار بانو دکتر آرزو صانعی؛

    درود بر شما

    پس از نابودی نسل آخرین بیزون وحشی لهستان در سال ۱۹۲۳ کشورهایی که تا چند سال پیش رودرروی هم درگیر نبرد خونبار جنگ جهانی اول بودند(بریتانیا و آلمان در کنار سوئد و لهستان) به این نتیجه رسیدند که ۵۰ سر بیزون موجود در باغ وحش ها و مجموعه های خود را در یک مرکز برای پرورش و رها سازی مجدد در طبیعت گردآورند.

    بازپروری گربه سانان بزرگ پرورانیده در اسارت برای رهاسازی در طبیعت بسیار دشوار می باشد و برای نمونه با وجود کار بسیار هنوز ببرهای جنوب چینی که از باغ وحش های چین به قرقی در آفریقای جنوبی برای بازیابی مهارت های زیستن در طبیعت برده و نسل های جدیدی را تشکیل داده با وجود شکار گونه آنتیلوپ بونته باک عملا متکی به مراقبت های انسان می باشند

    در حال حاضر پوتین رئیس جمهور و در واقع تزار روسیه به دلیل علاقه شخصی به حیات وحش نمونه پلنگان ایرانی را چه زنده گیری شده در طبیعت همچون ترکمنستان و ایران و یا پرورانیده در اسارت همچون پرتقال در سوچی برای پرورش و رها سازی در طبیعت شمال قفقاز بزرگ گردآورده است ولی با توجه به عدم ثبات معمول روس ها این حقیقت تلخ را باید در نظر داشت که پس از پوتین شاید کسی سردمدار روسیه گردد که کوچکترین علاقه ای به پلنگ نداشته و راه حل نهایی را فروش به باغ وحش های معلم الحال و یا زدن تیر خلاص بداند.

    ترکیه نیز چندان که باید و شاید مشتاق به این گونه پروژه های پر هزینه نمی باشد و وضع و حال ما ایرانیان نیز با در نظر داشتن حکایت پر اشک و آه ببر های نگون بخت و یوزپلنگ آسیایی نیاز به موشکافی بیشتر نمی باشد.

    با توجه به تخصص ویژه شما که درباره زیرگونه های پلنگان آسیایی می باشد پیشنهاد می نمایم به فکر ایجاد یک موسسه پژوهشی درباره زیرگونه های پلنگان آسیا با نگهداری نمونه های مولد باشید. تنها پلنگ آمور و عربی در معرض تهدید نمی باشد. زیرگونه پلنگ شمال چین که شباهت ساختاری زیادی به پلنگ آمور دارد آنگونه که شایسته است مورد حفاظت و مد توجه جهانی قرار نگرفته و پس از نابودی ببر جاوه در اوایل ۱۹۸۰ اکنون در این جزیره متراکم از جمعیت انسان و لکه های ناچیز جنگلی که هر روز کشتزارهای قهوه و درختستان های کائوچو و نخل روغنی جایگزین آن می گردد زیرگونه پلنگ جاوه در کنار شکار دزدی گرفتار معضل کاهش شدید طعمه هایی همچون گوزن روزا و گاو وحشی بنتانگ گردیده و عملا میمون ها و گوزن مونت جاک و گراز مهم ترین طعمه های برجای مانده در کنار دام اهلی می باشد.

    گمان دارم دو کشور ژاپن و بویژه استرالیا گزینه بسیار مناسبی برای پایه گذاری یک پژوهشکده بزرگ و مجهز درباره زیرگونه های پلنگ آسیایی و نگهداری گونه های مولد و مدیریت نمونه های خالص این زیرگونه ها در باغ وحش های جهان باشد.

    در اواخر دوران ناصرالدین شاه بسیاری از بازرگانان داخلی به دلیل عدم توانایی رقابت با بازرگانان بیگانه(بیشتر به دلیل معافیت های گمرکی) به حالت ورشکسته درآمده و به دلال نمایندگی ها بدل شده بودند. در جلسه ای که ناصرالدین شاه نیز شرکت داشت همگان بر این نکته پافشاری می نمودند که ورود کالاهای بیگانه به کشور باید محدود و ممنوع گردد و شاه نیز به موافقت سر می جنبانید که…

    یکی از بازرگانان معروف بانگ برآورد که:

    حضرات! ما در داخله چه صنعت و پیشه درست و کارآمدی داریم که اکنون ناگهان به فکر قطع واردات کالاهای بیگانه افتاده ایم.

    در شرایط کنونی و تجربه ای که در نگهداری یوزپلنگان گرفتار فنس داشته ایم نگهداری این قبیل توله پلنگ ها سود چندانی به دنبال نخواهد داشت. البته هستند کارشناسان و مدیران دلسوز که واقعا مایل به انجام کاری می باشند ولی زندگی این دو توله پلنگ نباید خونبهایی باشد برای گروکشی و رقابت های باند های قدرت محیط زیست و دلسوزان دروغین که در واقع پی باجگیری می باشند.

    این کاری است که امید دارم از دست شما برآید.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  29. محمد ب می‌گوید:

    اخه اینم شد خانه پلنگ اینکه بیرونش دیده نمیشه خاک و سنگ و صخره اش کو جنگلش ؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  30. کوشان مهران می‌گوید:

    لطفا به این نگاره دقت بفرمایید!

    en.wikipedia.org/wiki/File:Florida_panther_at_Audubon_Center,_Stuart,_Florida.jpg

    یک قلاده پومای فلوریدا در یک مرکز آموزشی برای آشنا شدن با این گربه نایاب در معرض دید بازدیدکنندگان، البته مقید به قلاده و در کنار مربی، در سال ۱۹۹۲ قرار گرفته است.

    و این نگاره!!

    iichs.org/magazine/bahar/137/137_berevayat_9.jpg

    نشان دهنده دو قلاده توله پلنگ می باشد که به احتمال زیاد در باغ وحش دوشان تپه دوران ناصرالدین شاه برای بازدید ملوکانه و اهل حرم نگهداری می شده اند.

    به دلیل تغییر کاربردی و فشار شکار سازمان یافته (جایزه بگیری) در دهه ۱۹۶۰ تعداد پومای فلوریدا به حدود ۳۰ قلاده در تالاب اورگلیدز محدود شده و اکنون نیز که جمعیت آن به دلیل حفاظت قوی و آگاهی رسانی و آموزش رو به افزایش می باشد برای پیشگیری از دشواری های ژنتیکی ناشی از درون گشنی کارشناسان چند قلاده مولد پومای تگزاس به زیستگاه های طبیغی جنوب فلوریدا معرفی شده و انتظار می رود این گربه سان به تنهایی قادر به بازپسگیری قلمروهای پیشین خویش در شمال فلوریدا و ایالت های مجاور و در نهایت تبادل ژنتیکی به شیوه ای طبیعی با جمعیت تگزاس باشد.

    پتر کبیر، تزار بزرگ و بانی روسیه نوین می گفت:

    “بزرگترین آموزگار من شارل دوازدهم پادشاه سوئد است چون در میدان نبرد سیزده بار مرا شکست داد و هر بار یک شیوه نوین دستیابی به پیروزی را به من آموخت”

    هیچگاه نباید در برابرکامیابی های دیگر کشورها از خود بیگانه شویم و دست از تلاش بشوییم ولی از سوی دیگر نباید فریفته افراد فرصت طلب و موج سواری شویم که در دنیای پیرامون را بسته و بی خردی و بی لیاقتی خویش را اوج مدیریت بر می شمرند و بر دیوار نقش مار می کشند..

    در شرایط کنونی و نیم نگاهی فکندن به داستان ببر های آمور و آن فنس کذایی در میانکاله و ماریتا و رزیتای یوزپلنگ درخواهیم یافت که نگهداری و پرورش و آماده سازی این دو گوشتخوار برای بازگشت به طبیعت کاری است بسیار دشوار و زمان بر.

    همانگونه که به سرکار بانو دکتر صانعی پیشنهاد دادم با پایه گذاری یک مرکز پرورش و پژوهش زیرگونه های پلنگان آسیایی در کشورهایی همچون استرالیا و ژاپن می توان به بقای بلند مدت زیرگونه های پلنگ آسیا امید داشت.

    با در نظر داشتن تجربیات پیشین و آنچه بر گوشتخواران در بند اسارت گذشته سوگمندانه بهترین راهکار واگذاری این دو قلاده توله پلنگ به مرکز پژوهشی پلنگ در سوچی قفقاز شمالی خواهد بود.

    از دیدگاه میهن پرستانه این گزینه ای مناسب نمی باشد ولی در شرایط کنونی بهترین راهکار، حداقل برای نجات جان این دو توله پلنگ، ارسال آنها به سوچی می باشد.

    متاسفانه در این موارد در کنار دوستداران واقعا دلسوز طبیعت ایران رنودی پیدا می شوند که با شنیدن این خبر صحبت از ناموس و رگ گردن و جوراب شیشه ای و پاشنه خوابیده و دیزی و پیاز مشتی به میان می آورند و تنها با موافقت در سفر این حضرات به روسیه به ناگاه تب ناموس پرستی شان فرو می نشیند.

    “مشکل ما پلنگ نیست، بلکه این افراد چند رنگ و بوقلمون صفت می باشد.”

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • وحید.ب می‌گوید:

      درود برشما جناب کوشان مهران

      -کدام شیر زن یا شیر مردی است-

      که بتواند آتش بر کف دست نهد

      و با یاد کوه های پر برف قفقاز خود را سرگرم کند؟

      یا تیغ تیز گرسنگی را با یاد سفره های رنگارنگ کند کند

      یا برهنه در برف دی ماه فرو غلتد

      و به آفتاب تموز بیاندیشد؟
      ——————————————————————————————————————
      شما از اهدایی ببر هیرکانی در دوره قاجار به باغ وحش هایی در اروپا و… چیزهایی شنیده اید؟
      آیا نسل شان در اسارت نیز منقرض شده است؟

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

      • کوشان مهران می‌گوید:

        در قرن نوزدهم چندین قلاده ببر هیرکانی از قفقاز به آلمان کمنتقل شده و یقین دارم با پژوهشی در بایگانی باغ وحش هایی چون شون برون اتریش و برلین و هامبورگ آلمان و لندن بتوان به ردپای ببر هیرکانی دست یافت.
        در دهه ۱۹۳۰ و سپس دهه ۱۹۵۰ چندین گونه از ایران به آلمان ، منجمله پلنگ، انتقال یافتند و گل سرسبد این جانوران “ثریا ” بود.

        «… نامش ثریا بود، از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۰ در هامبورگ زندگی می کرد.»
        isdle.ir/news/index.php?news=8392

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

    • سید احمد میر مجیدی می‌گوید:

      با سلام و سپاس از اقای مهران.شاید این یک پرسش باشه تا انتقاد .درسته که واقعن امکان حفظ شایسته این دو پلنگ در اسارت در ایران نیست ولی سوال من اینه تفاوت حفظ اینها در سوشی روسیه (که قطعن امیدی به بازگشت به ایرانشان نخواهد بود )با اینکه ما میدونیم شیر ایران در باغ وحشهای دنیا وجود داره ولی در ایران منقرض شده چیست؟ با تشکر از شما

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

      • کوشان مهران می‌گوید:

        جناب آقای میرمجیدی؛

        با توجه به سابقه نسبتا موفق روس ها در احیای نسل ببر آمور، انتیلوپ سایگا و بیزون قفقاز ( و البته کارنامه سیاه نابودی دریاچه آرال، دریای خوارزم خوارزم باستان) این احتمال وجود دارد که بتوان پلنگانی را که از طبیعت ترکمنستان و ایران زنده گیری شده و توانایی زیستن در طبیعت بدون دخالت مستقیم انسان را دارا می باشند را پس از مدتی نگهداری در قرنطینه در طبیعت قفقاز شمالی که شاید حدود ده قلاده پلنگ هنوز در چچن و اینگوش، جدا از داغستان، در خود داشته باشد رها سازی و آنگاه پایش نمایند.

        حتی در صورت عدم رها سازی در طبیعت می توان از این افراد در سوچی به عنوان یک ذخیره ژنتیکی پلنگ ایرانی بهره جست و این در شرایطی است که وضعیت نگهداری گونه های وحشی در ایران بر همگان آشکار می باشد.

        مشکل بزرگ در سوچی اتکا به اراده پوتین مبنی بر راه اندازی این سایت می باشد و این امکان وجود دارد که پس از پوتین این پلنگ ها فراموش گردند.

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  31. مهدی جعفری می‌گوید:

    فرزندان عزیز ایران زمین هیرکان و ورکان عزیز
    خونه جدید مبارک انشالله جشن ازدواج شما رو هم شاهد باشیم!
    تو رو خدا به عکس آخر که یکیشون داره میره توو لانه نگاه کنید چقد نازه خدایا اینا رو واسه ما حفظ کن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب آقای جعفری

      درون گشنی میان افراد یک گونه و بویژه افراد همخونی همچون خواهر-برادر در بیشتر موارد به اختلالات ژنتیکی منجر خواهد گردید، برای نمونه در جنوب فلوریدا و خاور دور روسیه که تعداد پوما و ببر به حدود ۳۰ تا ۳۵ قلاده رسیده بود به دلیل درون آمیزی ناگزیر مشکلاتی در فرم ستون فقرات پیش امده است.

      بر مبنای پژوهش های انجام شده سلامتی ژنتیکی ببرهای آمور ساکن در باغ وحش و اصیل و برمبنای نصب نامه فاقد سابقه جفتگیری با دیگر زیرگونه ها بهتر از نمونه های ساکن در کرانه های اقیانوس آرانم روسیه می باشد زیرا این افراد در اوایل قرن بیستم و به هنگامی زنده گیری شده اند که ببر آمور در سرتاسر خاور دور، منچوری، و شبه جزیره کره وجود داشتند.

      در حال حاضر برای کاهش درون آمیزی باغ وحش ها و پژوهشکده ها نمونه های نر و ماده را در صورت اطمینان از سلامت و اصیل بودن با یکدیگر مبادله می نمایند.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

      • مهدی جعفری می‌گوید:

        دوست عزیز جناب کوشان مهران
        با سلام
        از اطلاع رسانی حضرتعالی در خصوص درون گشنی حیوانات ممنونم
        من فقط یک دوستدار حیات وحش ایران و عاشق گربه سانان ایرانی هستم که اطلاعات تخصصی زیادی در خصوص اونها ندارم و همیشه از دیدن نظرات تخصصی دوستان بدلیل آشنایی با این مسایل خوشحال میشم از شما بابت اطلاعات مفیدتون بازهم تشکر می کنم امیدوارم بازهم بتونم از این اطلاعات استفاده کنم.

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  32. رامین می‌گوید:

    تورو خدا این توله هارو به طبیعت برنگردونید که کشته بشن نسل پلنگ داره منقرض میشه این هارو ازشون تو اسارت بچه بگیرین

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  33. صدان می‌گوید:

    ببخشید دیدگاه قبلی که دادم اشکال تایپی داشت! اصلاح میکنم :
    من یه چیزی الان به ذهنم رسید. ممکنه مادر توله ها زنده باشه و یه وقت به بوی توله ها بیاد اطراف این مکان و خدای نکرده اسیبی به کسانی که از این توله ها نگهداری میکنن بزنه . امیدوارم کسانی که به این توله ها رسیدگی میکنن حواسشون به این قضیه باشه.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 5

  34. شهیده می‌گوید:

    به نظر من باید در نزدیک ترین منطقه ممکن به زیستگاه طبیعیشان نگهداری می شدن. بهتره در هر استان یه منطقه مناسب که میانگین شرایط اقلیمی استان را داشته باشد به صورت محصور ایجاد کرده و حیواناتی که زخمی یا دچار مشکل می شن در آن نگهداری شوند که در عین اینکه مراقبت ازشون صورت می گیره امکان بازگشت به زیستگاه خودشونو داشته باشن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  35. سولماز می‌گوید:

    خیلی حال کردم . باکمترین امکانات تمام سعیتون رو کردین . دستتون درد نکنه .

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  36. سولماز می‌گوید:

    دیده بان محترم در بلوار چمران کرج چند تا مغازه مرغ فروشی هست که بیچاره ها رو ده تا ده تا تو قفس کردن . دیروز که داشتم رد می شدم دیدم یه قفس پر از مرغهای شاخدار اونجا بود تورو خدا برین نجاتشون بدین . نکنه می خوان بخورنشون

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  37. جمشید ازخوی می‌گوید:

    آقای کو شان مهران از یادد اشت کارشناسی شما ممنونم. بله من در ویژه نامه نشنال جئو گرافی مهر ماه ۱۳۹۲گزارش مبسوطی در خصوص پلنگ با شکوه فلوریدا و تلا شهای راستین پرسنل حیات وحش ایالات متحده در حفاظت و تکثیر آن،که حال از ۳۰قلاده به ۱۵۰قلاده رسیده !،خوانده ام و در کمال تعجب از وجود این گونه بسیار بسیار زیبا، آرمان آنان را ستایش کردم.در ضمن اصل واژه بکار برده نسب نامه است.!من هم با توجه به وجود بودجه ناکافی و نبود تجربه کافی وسرنوشت غم انگیز ماریتا در پردیسان و دلبر وکوشکی، آینده هیر کان و ور کان را بسیار مبهم ارزیابی میکنم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب آقای جمشید از خوی؛

      بسیار سپاسگذارم درباره راهنمایی مربوط به واژه نسب نامه. در بسیاری از باغ وحش ها گونه ها دارای نسب نامه می باشند تا در کنار پیشگیری از هیبرید شدن با دیگر گونه ها و زیرگونه ها مانع از درون گشنی شدن گردند.

      اگر در حدود ۱۰۰ سال پیش در کنار اسبان مسابقه و تازی های اصیل برای گونه های باغ وحش ها نیز نسب نامه ایجاد می نمودند اکنون احتمال برپایی نسبل اصیل ببر هیرکانی، ببر جاوه و شیر بربری بسیار زیاد بود.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  38. سعید می‌گوید:

    ***سوال::
    اون دو تا تکه سنگی که بالای خانه چوبی این دو فرشته گذاشته اند آبا احتمال سقوط آنها و افتادن تکه سنگها روی ورکان وهیرکان وجود دارد؟؟؟؟آیا از این نظر خطری متوجه این دو تا فرشته نیست؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  39. سید احمد میر مجیدی می‌گوید:

    با سپاس فراوان از دکتر شکیبا و همکارانش

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  40. نادر شکوهی می‌گوید:

    با سلام از آقای دکتر دامپزشک و مسئولین محیط زیست بسیار تشکر می کنم امیدوارم که خداوند همیشه پشت و پناهتان باشد / نادر شکوهی از مر ودشت فارس

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  41. مهدی حسن زاده می‌گوید:

    خوشحال کننده است که وضعیت جسمانی انها خوبه و باید تشکر کرد از تمامی کسانی که تقبل زحمت نمودند

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  42. طاهر صواب پور می‌گوید:

    با تشکر از تلاش های کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست استان گلستان . امیدوارم توله پلنگ ها در مکان طبیعی نگهداری شوند .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  43. محمود می‌گوید:

    دیدبان جان خبرهای جدیدشو بهم نمیدی؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  44. محمد سعید متین کوشا می‌گوید:

    سلام ازآنجاییکه شهرداری سگهای ولگرد را با تیر میکشه وو قتی در باغ وحش به حیوانها درست رسیدگس نمیشه از شکار چیان بی رحم چه انتظاری میتوان داشت

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  45. سهیلا می‌گوید:

    آقا تشکر

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  46. نوید فردوسی پور می‌گوید:

    چقدر زیباست ، امیدوارم که در دل طبیعت ببینیمشون آزاد آزاد

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  47. فرشید می‌گوید:

    ای جوووووووووون چقد نازن.
    خیلی خوشحال کننده بود.
    امیدوارم مسوولین به خوبی ازشون مراقبت کنن تا در آینده به نحو احسن بزرگ بشن و بتونیم شاهد به دنیا اومدن توله پلنگ از ورکان و هیرکان باشیم.
    بازم تشکر ازون کسی که توله هارو آورده و جلوی دفتر محیط زیست رها کرده و جایی نگذاشته که خدای نکرده اذیت بشن و از دنیا برن .

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>