دوره آموزشی تخصصی محیط بانان استان البرز در دانشگاه محیط زیست برگزار شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دوره آموزش تخصصی محیط بانان استان البرز با حضور ۲۵ نفر از محیط بانان استان البرز در محل دانشگاه محیط زیست کرج از روز ۱۹ مردادماه آغاز و محیط بانان البرزی به مدت ۱۰ روز دوره آموزش تخصصی تئوری و عملی را گذراندند.

این دوره آموزشی در سه بخش دفاع شخصی و امداد و نجات (به مدت دو روز)، قوانین و مقررات بکارگیری سلاح (به مدت ۱۳ساعت) و دوره ضابطین دادگستری (به مدت ۴ روز) با هدف آشنایی محیط بانان با قوانین برگزار گردید.

محیط زیست نیازمند محیط بانان دلسوز، متعهد و آموزش دیده می باشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز روز گذشته (چهارشنبه ۲۹ مردادماه) در پایان دوره آموزش تخصصی محیط بانان و در جمع محیط بانان البرزی گفت: مناطق و زیستگاه های استان البرز نیازمند محیط بانان دلسوز، متعهد و عاشق طبیعت است که میبایست این احساس تعهد با طی نمودن دوره های آموزشی لازم تکمیل گردد.

آگاهی به قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست، دفاع شخصی، امداد و نجات و آشنایی به نحوه بکارگیری سلاح سازمانی از مهمترین نیازهای آموزشی هر محیط بان عاشق طبیعت است.

آقای حسین محمدی در ادامه رعایت نظم و انضباط در پاسگاه های محیط بانی، آشنایی با دستورالعمل خدمتی گارد، رعایت مقررات و حدود اختیارات در نحوه برخورد با متخلفین را مهم برشمرد و بیان داشت: محیط بانان می بایست با پرهیز از خشونت در برخورد با متخلفین و حضور با کلیه تجهیزات ایمنی در ماموریت های محوله رسالت های سازمانی حفاظت از مناطق را انجام دهند.

وی در ادامه به نقش مهم محیط بانان در اطلاع رسانی به موقع در هنگام بروز حوادث ناگوار زیست محیطی به فرمانده یگان حفاظت اشاره کرد و خواستار رعایت قوانین زیست محیطی در حین ماموریت و آماده باش در ایام تعطیل و استراحت در زمان وقوع رخدادهای غیرمنتظره زیست محیطی در سطح استان شد.

می توان دوره های آموزشی را بصورت واحد درسی ترجمه و به مدرک تحصیلی به محیط بانان ارائه نمود

در ادامه رییس دانشگاه محیط زیست کرج با حضور در جمع محیط بانان بیان داشت: میتوان آموزش های تخصصی محیط بانی در نظام علمی کاربردی به صورت قانون مدار کلاسه شده و به صورت مدرک ترجمه شود.

دکتر فاضل افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز به سبب همجواری با سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه محیط زیست کرج میتواند به عنوان استان پایلوت شروع مناسبی برای این پیشنهاد باشد به طوریکه ساعات حضور محیط بانان عزیز در دوره آموزشی به صورت واحد درسی ترجمه شده و در نهایت تبدیل به مدرک تحصیلی گردد که بتوانیم این عزیزان را دانشجویان علمی کاربردی هم خطاب کنیم و حتی با برنامه ریزی و اجرای آموزشی مناسب بتوانیم حتی کلاس درس محیط بانان را به محل  پاسگاه های محیط بانی ببریم.

دکتر فاضل در پیشنهاد دوم خود عنوان کرد با انجام مطالعات تحقیقاتی و مفاهیم نظری و الگوبرداری از نگاه محیط بانی سایر کشورهای پیشرفته میتوان مثلا در یک برنامه زمان بندی مناسب شاهد استان های کم حادثه از لحاظ تخریب ها و آلودگی های زیست محیطی باشیم.

+72
0
  

19 دیدگاه

  1. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    امیدوارم این برنامه ها بیشتر و مرتب تر بشه
    اون شکارچی استان فارس به نظرم الکی کشته شد
    خیلی راحت تر میشد باهاش برخورد کرد

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  2. محیط بان استان تهران می‌گوید:

    برگزاری این دوره ها خیلی مفیده و ای کاش در تمام استان ها این اتفاق بیفته نه فقط در استان البرز به جهت همجواری با دانشگاه محیط زیست

    پیشنهاد دکتر فاضل بسیار پیشنهاد خوبی است و اگر این طرح عملی شود محیط بانان می تونن ضمن خدمت و گذراندن دوره های آموزشی دارای مدرک تحصیلی مرتبط هم بشوند و این اتفاق هم در انگیزه مامورین و هم در نگاهشون نسبت به عرصه های طبیعی و چیزی که دارن ازش حفاظت می کنن خیلی موثره

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  3. محمد فراهانی می‌گوید:

    از این کارا بیشتر بکنید تا محیط بانی با ۲۰سال سابقه آدم نکشه.
    یکم توجیه بشن محیط بانان عزیز.
    به هرحال باید بهشون احترام گذاشت و خسته نباشید گفت.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

  4. شکارکش می‌گوید:

    ای کاش زمان دقیق کلاسها را هم اعلام کنید تا ما بدانیم محیطبان حضور نداره و راحت بریم بز و میشها را بکشیم

    داغ Thumb up 0 Thumb down 21

  5. آرش می‌گوید:

    همش ۲ساعت دفاع شخصی!!!!
    حداقل چند ماه باید کار بشه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  6. دوستدار حیات وحش می‌گوید:

    در پاسخ آقای فراهانی عرض کنم که محیطبانان آدم کش نیستند. وقتی مسلح است قانون به کارگیری سلاح در مورد محیطبانان همانند نیروهای مسلح است که در حفظ و حراست حیات وحش کشور دست به سلاح می برند اما متاسفانه عدم حمایت های قانونی از این قشر زحمتکش باعث می شود که شما آدم کش بگوئید این جای تاسف است. که اگر دست به سلاح نبرد پس چرا محیطبان را مسلح کردن و محیطبانان عزیز آنقدر صبور و فداکار هستند که با تمام سختی ها در مواقع دفاع از خود که شکارچی دست به سلاح می برد شاید این اتفاق بیفتد.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

    • زهره می‌گوید:

      عذرخواهی می کنم مانیتور سیستمم لرزید و روی منفی رفت.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

    • مرتضی1235 می‌گوید:

      استفاده از سلاح هم از گلنگدن کشیدن تا شلیک اخطار و شلیک به پا و… مراحلی داره
      نه این که هرکی اسلحه دستشه بتونه به هرجا و هرکی شلیک کنه
      هرکی ممکنه اشتباه کنه و ما نباید در دفاع از خطا کار افراط کنیم
      یه کم فکر کنید ببینید کار اون فرد ارزش این رو داشته که مجازاتش مرگ باشه

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  7. بی طرف می‌گوید:

    آفرین به محیط زیست البرز، این آموزشها لازمه محیطبانی است، به خصوص در رابطه با طرح تکریم با شکارچیان و بکارگیری سلاح.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  8. k,navid می‌گوید:

    خدادرو شکر اشالا که باعث فرهنگ سازی شه که با کسانی که محلی هستند هر روز هم صید هم شکار میکنند به ماده بچه هم رهم نمیکنند هیچ کسم کاری باشون نداره ولی امان از روزی که بعضی ازین دوستان ۱ نفر شکارچی مجاز که بعد ۱ سال صبر اومده تو منطقه …… من خودم اهل کرج میدونم اینجا چه خبره دلم واسه دیدن یه دسته کل و بز که یه کل با شاخ تابیده بلند توش باشه لک زده البته خیلی از دوستان محیط بان هستن که واقعا باید بشون خسته نباشید گفت ولی امان از محلیا که چیزی باقی نذاشتنه امید روزی که شکارچی و محیط بانا در کنار هم با هم از محیط زیست حفاظت کنن تا شاهد این قتل ها نباشیم.میدونم الان چنتا از دوستان میگن شکارچی کارش کشتن مرگ بر اون ولی کسانی که اگاهی بالا دارن دونن چی میگم با اونای که احساسی برخورد میکنن دنبال خراب کردن اسیم شکارچی هستن کاری ندارم هر چی دوست دارن بگن هیچ بحثی باشون نمیکنم .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

    • بی طرف می‌گوید:

      ای کاش محیط زیست ترتیبی اتخاذ دهد، تا در کلاسهای آموزشی شکارچیان و محیطبانان در کنار یکدیگر قرار بگیرند، از شکارچیان مجازی که شناسنامه دارند جهت همکاری با محیط زیست دعوت به عمل آورند تا در کنار محیطبانان در جهت حفاظت از محیط زیست قرار گیرند.بی شک در جهت بهبود وضعیت موثر خواهد بود.تنها کمک شکارچیان مجاز تنها راه نجات است.

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  9. محیط بان ایران می‌گوید:

    نه درچه نه سرباز نه محیط بان کو کجا و بر چه اساسی داریم خدمت می کنیم…..
    من اسلحه دارم ولی دادگاه میگه اسلحه ؟ زدی ؟ چرا ؟ برا بز ؟ چی شده ه ه . قاضی نمیدونه محیط زیست چی هست که بحواهد حرف ضابطش را قبول کنه دلتون خوشه فقط داریم با بی مدیریتی کشته می شیم و حوادث دیگر رخ می دهد من از اول هشدار داده بوده م تا اسلحه دست مردم باشد داستان اینگونه است … چی شده ه ه ه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  10. امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

    ای کاش همچین کلاس هایی رو برای افرادی که اسلحه شکاری دارن هم برگذار میشد …

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  11. مهسا می‌گوید:

    فکر افزایش نیروی محیط بان هم باشید

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  12. صمد اقا می‌گوید:

    با سلام
    ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین محترم محیط زیست استان البرز و دانشگاه خیلی دوست دارم این کلاسها در استانهای فارس خراسانها و ایلام و دیگر نقاط خطر خیز هم برگزار شود انشاالله
    برادر من در سال میلیاردها تومن هزینه دیه خسارت دادگاه و هزینه رفت و آمدها برای رضایت از خانواده مقتولین خرج می شود مثالآ در سال گذشته حدود ۲ میلیارد تومن ) آقایان مسئول آموزش سازمان ریاست محترم سازمان و ریاست محترم دانشگاه محیط زیست در کشور محیط زیست را با محیط بان و لباس محیط بان می شناسند چند درصد از این بوجه ها خرج محیط بانان می شود ؟؟؟؟؟
    آیا یک چهارم این پول برای آموزشهای کلیه محیطبانان در کشور لازم نیست چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
    چرا کتاب قوانین مربوطه (قوانین شکار و صید قوانین زیست محیطی قانون آئین دادرسی کیفری قانون مجازات اسلامی) مواردی که مرتبط با کار محیط زیست است جمع آوری و تدوین نمی شود تا من محیط بان در مواقع استراحتم مطالعه داشته باشم و آگاه شوم آقایون و خانم های مسئول آیا تا بحال شما محیط بانی کرده اید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    آیا تا بحال شما لباس محیطبانی را بر تن نمودهاید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    آیا یکی از مشاورین ارشد رئیس سازمان تا بحال محیط بان بوده است که با لباس محیط بان در کنار ایشان راه برود در جلسات بنشیند که درد این قشر زحمت کش و گرفتار را بداند؟؟؟
    آیا دادن شعار و ژستهای تبلیغاتی گرفتن درست است ؟؟؟
    ما در قانون بهترین و محکمترین قوانین را نسبت به دیگر ارگانها داریم و خوب هم می توانیم از اسلحه استفاده کنیم اما با آموزش با آگاهی حتی مسئولیت ما بیشتر از نیروی انتظامی است
    چرا همش به هم سر کوفت می زنیم که سلاح استفاده نکن ،نزن ،نبر و….. در صورتی که باید با آگاهی و درست استفاده بشود و همیشه همراه ما باشد
    امیدوارم کلیه مسئولین محترم سازمان و آموزش سازمان بیدار شوند آگاه شوند که آگاهی و آموزش مستمر برای یگان های حفاظت اهمیت دارد انشاالله

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  13. گلیل می‌گوید:

    کلاسها خوبن خیلی هم عالی.
    ولی باید هم برای شکارچیها برگزار بشه و هم برای محیط بانان عزیز که به یه نتیجه مثبت دست پیدا کنیم. انشالا

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  14. یوز پلنگ درز می‌گوید:

    به نظر من کسی که بیشتر مورد نیازه اون شکار کشای نامرده تا محیط بانان باید کلاسایی برای توجیح مردم نسبت به شکار در سطح شهرهاو روستاهای کشور برگزار بشه

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  15. منصور باباخانی می‌گوید:

    سلام و عرض ادب خدمت همه ی خواننده های این سطرها

    ما درباره ی محیط بانی در حال تحقیق هستیم و دست یاری به سوی محیط بانان و شکارچیان مجاز دراز می کنیم و امیدواریم کار ملی و اگر خدا بخواهد فرا ملی ما ، بتواند کمکی به منابع طبیعی در کشور و سراسر جهان بکند.
    لطفا هر کس مایل به همکاری است ، افتخار بدهد و با ایمیل من که در بالا آمده ، ارتباط برقرار کند.یا علی مدد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>