قرارگاه عملیاتی واکنش سریع پارک ملی گلستان افتتاح شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: قرارگاه عملیاتی واکنش سریع پارک ملی گلستان عصر یکشنبه ۹۳/۶/۲ در محدوده سه راهی دشت در محل محیط بانی شارلق  با هدف پیشگیری از وقوع بحران از جمله آتش سوزی، سیل و تخلفات صید و شکار و همچنین واکنش سریع در موقع بروز موارد مذکور افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، این قرارگاه با حضور دکتر مهاجر مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان، فرمانداران شهرستان های مانه و سملقان، گرمه و جاجرم، ریاست دادگستری شهرستان آشخانه و جمعی از روسای ادارات محیط زیست شهرستان ها، رییس و کارکنان پارک ملی گلستان افتتاح شد.

در جلسه توجیهی افتتاح این مرکز دکتر مهاجر ضمن خیر مقدم به حاضرین اعلام داشت که با افتتاح این پایگاه و حضور به نوبت و با برنامه پنج گروه کاری واکنش سریع در مقابل حوادث (آتش سوزی) و با اطلاع رسانی درست سعی بر آن داریم تا جلوی وقوع حوادث اتفاق افتاده در طول هفته های گذشته را بگیریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: به مناسبت هفته دولت و با توجه به دستور خانم دکتر ابتکار قرارگاه عملیاتی واکنش سریع پارک ملی گلستان با هدف پیشگیری از وقوع بحران از جمله آتش سوزی، سیل و تخلفات صید و شکار و همچنین واکنش سریع در موقع بروز موارد مذکور  ایجاد شده است.

دکتر اسماعیل مهاجر افزود: از وظایف اصلی نیروهای فعال در این ستاد، آموزش و تنویر افکار عمومی مسافرین و جوامع محلی پیرامون پارک در خصوص اهمیت و حفاظت از پارک و جلوگیری از آلودگی و آسیب های احتمالی وارده به پارک می باشد.

اسماعیل مهاجر گفت: این آموزش ها از طریق متخصصین و مبلغین محیط زیست برای دهیاران، شوراها، مردم محلی و مسافرین عبوری از طریق ارائه آموزش های حضوری، توزیع بروشور و نصب بنر و تابلو در تمام طول مسیر پارک انجام خواهد شد.

همچنین نیروهای شرکت کننده در این طرح از طریق اطلاع رسانی در ورودی های پارک و توسط پنج اکیپ سیار چهارنفره در طول مسیر از توقف خودروها در حاشیه جاده جلوگیری به عمل خواهد آمد و کلیه مسافران به تفرجگاه های تعیین شده در طول مسیر هدایت خواهند شد. جلوگیری از توقف خودروها در تمامی طول مسیر از طریق دپوی خاک و نصب گاردریل در قسمت های مختلف جاده نیز اجرا خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان اظهار داشت: اجرای این طرح نیازمند یک عزم ملی و مدیریت جهادی است که با مشارکت فرمانداران شهرستان های گالیکش، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و با همکاری دادگستری، ادارات راه و شهرسازی، منابع طبیعی، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و پلیس راهور ناجا اجرا خواهد شد.

از دیگر اقدامات آغاز شده در جریان این طرح استقرار تعداد ده چادر آتشبان و حضور ۳۰ نفر نیرو در نقاط حادثه خیز پارک ملی گلستان به منظور پیشگیری از بروز آتش سوزی در پارک و اقدام سریع در جهت اطفا حریق های احتمالی می باشد.

اسماعیل مهاجر گفت: ستاد راهبری عملیات واکنش سریع پارک ملی گلستان تا زمان شروع بارندگی ها، کاهش تردد و عبور و مرور در جاده آسیایی در پاییز سال جاری بصورت شبانه روزی فعال می باشد.

+157
-1
  

22 دیدگاه

  1. amir ali می‌گوید:

    امیدواریم این کار باعث شه شکارچیان فعالیتهاشونو کم کنن

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 18

  2. همیار محیط زیست می‌گوید:

    این اقدام با بودجه و امکانات محدودی که الان ادارات محیط زیست در اختیار دارند اقدام مفید و مثمر ثمری خواهد بود به شرطی که درست اجرا بشه
    بخصوص که یک طرح چند جانبه هست و همزمان بحث مهم آموزش و اطلاعرسانی، جلوگیری از آتش سوزی، مقابله با تخلف شکار رو دنبال میکنه
    پارک ملی گلستان نگین با ارزش و کم نظیری در دنیاست که نیاز به حفاظت همه جانبه داره
    امیدوارم این طرح در مرحله عمل هم درست اجرا بشه

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  3. اهورا می‌گوید:

    خدا کنه خبرای خوب در آینده از پارک ملی بشنویم و همینگونه باید فکری هم برای جاده نفرین شده کرد.
    سپاس…

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  4. kooshan می‌گوید:

    از هر اقدامی که تأثیر مثبت در بهبود وضعیت محیط زیست کشور بخصوص مکانهای طبیعی ارزشمند مثل پارکهای ملی ، مناطق حفاظت شده و نظیر اینها دارد و باعث حفاظت بیشتر این ذخائر ملی می شود باید استقبال و حمایت کرد
    در این مورد تلاش سازمان حفاظت محیط زیست و همه دست اندرکاران طرح قابل تقدیر است

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  5. امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

    ای کاش به جای الصاق عکس از ٢٠ لیتری ها ، عکس از هلیکوپتر جزو اموال محیط زیست قرار میگرفت تا این شادی صد برابر میشد …

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  6. جمشید ازخوی می‌گوید:

    بهترین خبر محیط زیست ایران از آغاز کار دولت تدبیر و امید
    تشکر کمترین است! که تا باد چنین باد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  7. سعید می‌گوید:

    خسته نباشید… به هر حال بعد از مدتی انگار تصمیم گرفتید یه مقدار از این موهبت الاهی باقی مونده ناچیز و نیمه جون مراقبت کنید !!!!!
    نوش دارو بعد از مرگ سهراب!!!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  8. جرجانی می‌گوید:

    برای متولیان این طرح آرزوی موفقیت و سربلندی دارم…

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  9. گلیل می‌گوید:

    به امید خبرهای خوب و کارامد از جنگل با ارزش گلستان

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  10. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    حرکت خوب و به جایی بود امیدوارم نتیجه بخش باشه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  11. شهرابی می‌گوید:

    کار بسیار خوبی انجام شده که جای تشکر داره امیدوارم از این دست اقدامات عملی بیشتر انجام بشه
    هفته دولت هست و امیدوارم شاهد اخبار بیشتری از این دست باشیم و البته امیدوارم دیگر اقدامات عمرانی در این مدت با ارزیابیهای زیست محیطی همراه بشه
    گفته شده نصب گاردریل برای جلوگیری از توقف خودروها؛ کار درستی هست اما باید اصول ایمنی رو در نظر گرفت؛ گاهی اوقات برخی حیوانات که وارد جاده شده و سراسیمه نیز هستند در برخورد با گاردریلها بیشتر ترسیده حتی در طول جاده شروع به حرکت کرده و علاوه بر کشته شدن حیوان؛ شاید فاجعه انسانی هم رخ بده امیدوارم در این مورد خطرها رو در نظر بگیرن
    امیدوارم این اقدامات مفید، بهانه ای برای عدم خروج جاده نشه!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  12. مهشید می‌گوید:

    چه عجب!!!!!!!!!!! هر چند دیر اما بازم جای شکرش باقیه..و البته جای هواپیمای مخصوص محیط زیست خالیه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  13. امیر می‌گوید:

    ضمن تقدیر و تشکر از تشکیل این قرارگاه، شایسته است به نکات مهم زیر توجه شود:
    - تجهیز این قرارگاه با ابزارهای لازم بخصوص هلیکوپتر ضروری است.
    - تعمیم آن به سایر پارکهای ملی لازم است، نباید منتظر بمانیم تا خسارت سنگینی ببار آید و بعد بفکر بیافتیم. این قرارگاهها می تواند به محیط بانان مستقر در این مناطق کمک بزرگی نماید.
    - ضمن لزوم تسریع در انسداد جاده غیرقانونی احداث شده در پارک ملی گلستان، تا آن زمان می بایست ابزارهای نظارتی(دوربین) در حاشیه این جاده نصب شود.
    - فرهنگ سازی از طریق رسانه ها بخصوص صدا و سیما نقش مهمی در پیشگیری از وارد آمدن خسارت به مناطق حفاظت شده کشور دارد، باید دورنما و عواقب این تخریبها بصورت کلیپهای تصویری کوتاه در صدا و سیما پخش شود؛ موضوعی که بسیار مهمتر از تبلیغات چیپس و پفک یا قرعه کشی محصولات و مؤسسات است، اما بکلی فراموش شده است.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  14. محیط بان خالی می‌گوید:

    با عرض سلام و خسته نباشی
    امیدوارم فقط برای تسکین لحظه ای درد بی درمان گلستان سوخته نباشه امروز ۴ تا عکس و فیلمو دلخوش کردن مردم بعد بری بگی دیگه حل شد پشت سرتو نگاه نکنی
    خواهشا حالا که ابتکار بخرج دادین تو را بخدا تو انجامش تا آخر پاش وایسین
    نمیدونم چرا اصلا باورم نمیشه
    نمیدونم شاید بخاطر نمایش فناوری کاملا مدرن چند دبه آب (خودکار آتش خاموش کن پرنده کنترل از راه دور باگنجایش ۲۰هزار لیتر) کنار جاده باشه.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  15. محیط می‌گوید:

    عجب تکنولوژی مدرنی کیف کردم فکر کنم تنها کشوری هستیم که این تکنولوژی دبه آب رو داریم حال کردم اونجور که من شنیدم هر دبه تا ۲۰هکتار آتیشو پوشش میده

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  16. یوز پلنگ درز می‌گوید:

    خدا قوت فرزندان طبیعت

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  17. فرخ حمیدی می‌گوید:

    به امید روزی که فقط اتومبیل های محیط زیست و یا تحت نظارت آن در این جاده ها تردد کنند

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  18. k,navid می‌گوید:

    وقتی ننه نیست باید با زن بابا ساخت بد نیست ولی نمیشه جنگل با ۲۰ تا دبه نجات داد
    امیدوارم همه سر پستا باشن تا پیشگیری شه وگرنه اگه چیزی شه کاری نمیکنند یعنی با این امکانات نمی تونن بکنند
    این کارا واسه اینکه بگن یه کاری کردیم تبلیغ کنن خوبه ولی باید اساسی کاری کنند به جای چادر با دبه آب که احتمالم نصفه ۲ تا ایستگاه آتشنشانی خوبه واسه این جاده که زدن یه عوارضی از ماشینا بگیرن همش خرج پارک کنن نه مقاومت زیادی نگیرن ماشینی ۱۰۰۰ تمام مشکلات همه جادرست میشه
    این همه به طبیعت ضرر زدن میدونین پول درختا که قطع شد چی چرا همه دنیا از گردش گری درامد توپ دارن ایران با این همه جاذبه همیشه تو این قسمت میگه درامد نداریم
    میدونین از شکارچی های خارجی که به ایران میان چقدر بابت جواز میگیرن واقعا اگه مسولین کارشونو درست انجام میدادن نه مشکل مالی داشتن نه من و شما اینقدر بابت سرمایه های ملی حرص می خوردیم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  19. شکارچی می‌گوید:

    با اینکه در شرایط عادی ما خوب کار نمیکنیم. اما در مواقع بحرانی مثل سیل و زلزله و آتش سوزی… همیشه خوب عمل کردیم خصوصا اگه جون مردم در خطر باشه. علتش هم برمیگرده به عوامل روان شناختی که ما ایرانیها در اون شرایط احساسات قوی نوعدوستی داریم. بنظر این هم ازون دست کارهای خوبه که همه دست به دست هم دادند. انشاالله از آخرین بازمانده های جنگلهای هیرکانی خوب محافظت کنند. موفق باشید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  20. azd می‌گوید:

    امیدوارم این طرح مداوم باشه نه مثله بقیه کارها که آب از آسیاب افتاد همه چی فراموش بشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  21. مجید می‌گوید:

    مهمترین اقدام برای حفاظت از جنگل گلستان ، خروج جاده از این منطقه است . بقیه کارها تا زمانی که معضل اصلی که وجود جاده است است حل نشود ، تاثیر چندانی نخواهد داشت .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>