تحویل یک توله گرگ به اداره محیط زیست خوی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: یک توله گرگ خاکستری که مدتی توسط یک نفر از اهالی روستایی در اطراف خوی نگهداری شده است، به اداره محیط زیست این شهرستان تحویل گردید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خوی در این باره گفت: بر اساس ادعای فرد روستایی این توله گرگ به دلیل نامعلومی بدون مادر خود تنها مانده و به جوامع محلی نزدیک شده بود که وی مدتی در منزل شخصی خود از توله گرگ نگهداری نموده و سپس تصمیم به تحویل حیوان به اداره محیط زیست گرفته است.

جعفر محمدپور افزود: این حیوان به علت نابالغ بودن و عدم توانایی در شکار و زندگی در طبیعت، هم اکنون در اداره محیط زیست خوی در مکان مناسبی تیمار و نگهداری می شود تا پس از رشد کافی نسبت به سرنوشت آن تصمیم گیری شود.

احتمال آن می رود که فرد روستایی این توله گرگ را به منظور نگهداری به عنوان سگ گله و یا جفت گیری با سگ در منزل نگهداری می کرده است و پس از مدتی به دلیل عدم توانایی در نگهداری و یا از ترس جریمه قانونی حیوان را به اداره محیط زیست تحویل داده است.

متاسفانه طی سال های اخیر گزارشاتی بدست آمده است مبنی بر اینکه افراد محلی با عقاید غلط خود اقدام به زنده گیری گرگ های نر کرده و به منظور جفتگیری، آنها را در کنار سگ های ماده قرار می دهند که در نتیجه هیبریدی با نام محلی “گرگاس” یا همان “سگ گرگ” به وجود می آید.

متاسفانه این افراد پس از مدتی متوجه اشتباه خود شده و گرگ زنده گیری شده یا هیبرید متولد شده را به دلیل تربیت ناپذیر بودن و عدم توانایی شخص در نگهداری در اطراف روستاها رها می کنند.

گرگاس ها بسیار تهاجمی بوده، به سختی تربیت پذیر هستند و به دلیل ژن غالب گرگ نر شباهت ظاهری بسیاری به گرگ ها دارند. گرگاس ها از انسان هراسی ندارد و به راحتی وارد مناطق مسکونی می شوند و دام های اهلی و کودکان را طعمه خود قرار می دهند.

+301
-19
  

33 دیدگاه

  1. مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

    ضمن اینکه باید از اینگونه حرکات روستائیان و کسانی که در همزیستی با طبیعت وحشی بسر میبرند استقبال نمود تا دیگران هم تشویق به اینکار شوند، لازم است در این زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی وسیع صورت گیرد تا دیگران این اشتباهات را تکرار نکنند…

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 2

  2. AHOO می‌گوید:

    به نظر نمیاد گرگ باشه
    نمیدونم شایدم من اشتباه میکنم،اما فکر نمیکنم گرگ خالص وحشی باشه

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 8

  3. رضایی می‌گوید:

    مستندی دیدم درباره خرسهای قطبی که در مناطقی از آلاسکا، کانادا و سیبری تا پشت در و پنجره های خانه مردم می آیند درست مثل گربه های شهری ما در سطل زباله دنبال ته مانده غذاهای آماده و پخته می گردند! با این تفاوت که گربه های ما هیچ آزار و آسیبی ندارند اما یک ضربه سیلی خرس قطبی به سر انسان می تواند آدم را پا در آورد…
    راهکارهای مردم جالب بود مثلا خانواده ای که خرس تا پشت حصار چوبی خانه شان آماده بود یک ترقه بی خطر را به فاصله چند متری خرس پرتاب کردند و حیوون ترسید و به شکل بامزه ای فرار کرد و رفت…
    و البته در بخشهایی که تعداد خرسها زیاد شده بود و مکرر گزارش مردمی از حضور خرسها دریافت شده بود با استفاده از تفنگ بیهوشی حیوان را بیهوش کرده و او را بر روی سطح توری محکمی منتقل و با اتصال به هلی کوپتر به کیلومترها دور تر در شمال منتقل می کردند و سپس عملیات احیا و پس از اطمینان از به هوش آمدنش او را ترک می کردند با اینحال مردی که نیروی پلیس بود اشک در چشمهایش جمع شده بود و می گفت متاسفم از اینکه مجبور شدیم خرس را از قلمروش به منطقه ای که برایش ناشناخته است منتقل کنیم امیدواریم مشکلی برای او پیش نیاید و بتواند به زندگیش ادامه دهد ما واقعا مجبور بودیم…

    حالا اگر ما بودیم… قطعا اگر به وضعیت اون کفتار زبون بسته دچار نمی شدند در نهایت یا در تله ها گرفتار و دچار نقص عضو می شدند یا کشتار وسیع با گلوله…

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  4. amir ali می‌گوید:

    بازم جای شکرش باقی نکشتنش

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  5. مجید NGO می‌گوید:

    چقدر این توله خوشگله! چقدر سرحاله!
    آدم حاااااااااااااال میکنه نگاش میکنه

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  6. مهسا می‌گوید:

    امیدوارم از توله گرگ به خوبی نگهداری شود.. این حیوونی بدون مادرش احتمالا خیلی اذیت شده. …

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  7. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    امیدواریم سر از باغ وحش در نیاره….

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  8. اهورا می‌گوید:

    چقدر خوشگله…به امید بازگشت به طبیعت.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  9. سولماز می‌گوید:

    حیوون زیبایی است امیدوارم اعضای خانواده اش هم زنده باشن .
    سالها قبل در یکی از پادگانهای نظامی یکی از اینها رو از مراغه آورده بودند برای همین کار حیوون بزرگ شده بود خواسته بود شبانه از روی حفاظ فلزی بپره فرار کنه که روی اون حفاظ افتاده و مرگ بدی را داشت وقتی شنیدم خیلی ناراحت شدم اون گرگ رو دیده بودم

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  10. عاشق طبیعت می‌گوید:

    خوب شد سریع به سازمان تحویل داده شد چون وقتی بالغ بشه دیگه دردسر ساز خطرناک میشد الانشم خطرناک بود

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  11. جمشید ازخوی می‌گوید:

    خبرهای حیات وحش از این دیار خوشحال کننده و مایه امیدواری است. این شهر بدلیل وضعیت جغرافیائی و توپوگرافی، تقریبا جزو شهرهای دارای کمربند فضای سبز پیرامونی غنی و نسبتا پایداری است ، هر چند که تا ۲۰_۳۰ سال قبل مساحت تحت پوشش و کیفیت آن بسیار بهتر بود. بعلت برخورداری از رودخانه های زندگی بخش ، چون الند و قطور و همجواری با فلات آناتولی، اکثر روستاهای واقع در غرب این اقلیم در کنار باغداری، کار دامداری را نیز انجام میدهند، ولی در ایام پائیز و زمستان بعلت تداخل انسان در عرصه های حیات وحش، تعارض با گونه های با ارزش و باشکوه مثل گرگ و گاهی روباه و پلنگ پیش میاید ولی بعلت احترام به حق زندگی و نیز حس حیوان دوستی اغلب اهالی و سطح آگاهی بالای شهروندان آن ، درگیری برای کشتن یا حذف گونه بسیار بسیار نادر است. این توله گرگ احتمالا از روستاهای غرب ، در ناحیه زرخیز قطور به آن اداره تحویل داده شده و شاید بعلت آگاهی یا وجود تجربه مشابه از رفتار گونه های هیبریدی (دو رگ) توسط صاحب آن به اداره محل تحویل داده شده است که اقدامی این همشهری ، مثبت و در خور است. بیش باد. از مدیریت محیط زیست متبوعه نیز متشکرم.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  12. نادر شکوهی می‌گوید:

    با سلام در طبیعت این جور اتفاقات زیاد می افته که گرگ با سگ اهلی جفت گیری کنه من این از پدرم شنیده بودم که در محل ما توله سگهایی داشتیم که با توله سگهای دیگه فرق می کرد می گفت بسیار هار بودند و بیشتر به حیوانات اهلی حمله می کردند . البته شاید در بعضی از مناطق این طرز تفکر وجود داشته باشد ولی ما ایرانیها هر وقت که یک حیوان وحشی می بینیم انگار که دشمن خونیمون دیدیم این یک چیز طبیعی در ایرانه که با دیدن یک حیوان وحشی به فکر کشتن او برای استفاده از پوستش یا زنده گیری برای پوز دادن می افتیم البته باید توسط دولت فرهنگ سازی بشه که نمی دونم چرا تعلل می کنند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  13. زهره می‌گوید:

    این حیوان به غایت زیباست و زیباتر نفس عمل این هموطن است که با این تصمیم گیری بجا ما را به آینده زیست محیطی کشور امیدوار می کند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  14. سولماز می‌گوید:

    بچه ها ببینید این وحشی چه کار کرده . امیدوارم تو ایران نباشه . بعد ما خودمونو برای این بی فرهنگ وحشی می کشیم
    shahrekhabar.com/picnews/1410590280748172

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  15. سعید می‌گوید:

    فردا میرم پیش این مهمون کوچولومون ببینم وضعش چطوریه )))))))

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  16. جمشید ازخوی می‌گوید:

    آقا سعید به ما هم خبر بده،در ضمن از وضعیت پلنگ در آن حوالی هم خبر بگیر.متشکر.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

    • سعید می‌گوید:

      چشم همشهری
      البته چند ماه قبل که برای زیارت عقاب به اداره محیط زیست خوی رفته بودم در مورد پلنگ پرسیدم که جناب آذریار(همان محیط بان عزیزی که در عکس توله گرگ را بغل کرده اند ) فرمودند که در منطقه مراکان نشانه هایی دال بر وجود پلنگ مشاهده شده اما خود پلنگ هنوز توسط محیط بانان روئیت نشده است.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  17. بابک می‌گوید:

    این که گرگ نیس.یا گرگاسه یا از سگ های آلمانی(ژرمن داگ)

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

  18. کوشان مهران می‌گوید:

    این نوشتار که به دلیل همراه بودن با نگاره برای خوانندگان گیراتر می باشد تهدیدات و خطرات ناشی از دورگه شدن و انقراض ژنتیکی را بیان می نماید:

    google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=82&cad=rja&uact=8&ved=0CCIQFjABOFA&url=http%3A%2F%2Flabs.russell.wisc.edu%2Fpeery%2Ffiles%2F2011%2F12%2F29.-Hybridization-and-Genetic-Extinction.pdf&ei=_XkUVP2FJcjR7Aah5oGYBA&usg=AFQjCNHc0LSsUaBlOmcl-CwanOCtjnLcmQ&sig2=KeO3XkA31ECuqw-bQFK5gA&bvm=bv.75097201,d.ZGU

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  19. پلنگ وآهو ودرناخاکستری تایباد می‌گوید:

    به نظر میرسد این حیوان از نژادسگ و گرگ باشد لذا رهاسازی آ ن در طبیعت خطرناکه!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  20. حجت آذریار - محیط بان - مسئول امور حقوقی و روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست خوی می‌گوید:

    با سلام خدمت تمامیه دوستان عزیز که ما را در فرهنگ سازی هرچه بیشتر محیط زیست یاری مینمایند مخصوصا دوست عزیزم جناب آقای مهندس هوشمند به امید پیشرفت روز افزون هرچه بیشتر محیط زیست.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  21. جمشید ازخوی می‌گوید:

    آقا سعید : هم ولایتی ،دلواپس نباش !!! شما خیلی هم عزیزی، اعتقاد دارم برای اینکه خود را بنمائی، به اندازه نفوس کره ارض ، تفکر و نگاه وجود دارد! و اگر من منتقد دارم ، پس هستم ! حال شما همواره به این اندیشه باش که زنده باد مخالف من! در ضمن بابت یادداشت متشکرم. امیدوارم محیط بانان همشهری با شکار عکسی از یک خانواده پلنگ خوشبخت و سر حال از مراکان یا دره قطور، شناسنامه حیات وحش این پایگاه را پر بار تر کنند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  22. سعید می‌گوید:

    امروز صبح (۲۳ شهریور) طی تماسی که با استاد ایمان معماریان دامپزشک فرزانه و دلسوز باغ وحش ارم و پارک پردیسان (پزشک معالج البرز و لورای عزیز) داشتم ایشان غذای خاصی را پیشنهاد فرمودند که با توجه به لزوم مورد طبخ قرار گرفتن غذای فوق؛ امکان تهیه فوری آن میسر نشد اما خوشبختانه امشب طبخ کردیم و با جناب آذریار هم هماهنگ شدیم انشاالله صبح خدمت این نازنین مهمان کوچولوی شهرمان خواهیم رسید.
    انشاالله این نازنین مهمانمان هدیه ناقابل را قبول کند و گوشه کوچکی از دلگیری اش از انسانها بخاطر دزدیده شدنش از کنار مادرش را رفع کند.
    البته با این آرزو که گرگ مادر کشته نشده باشد.
    از جناب آقای دکتر ایمان معماریان مجددا تشکر و قدردانی مینمایم.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  23. جمشید ازخوی می‌گوید:

    آقا سعید:زنده باد همت عالی و عملگرا.!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • سعید می‌گوید:

      امروز صبح طبق هماهنگی انجام شده با جناب آذریار به اداره محیط زیست خوی رفتیم تا به حضور مهمان کوچولوی عزیزمان شرفیاب شویم.
      غذای پیشنهاد شده توسط استاد معماریان (کته ماست + مرغ پخته شده) را تقدیم کردیم اما ماشاالله ماشاالله توله گرگ انگار اورنیوم غنی شده خورده بود از بس که ورجه ورجه میکرد زمین را میکند قایم میشد و به هر صدایی در دور اطراف کنجکاوانه واکنش نشان میداد و باید منبع صدا را کشف میکرد !!!!!
      خلاصه بعد از آرام شدن نسبی حیوان و کمک جناب آذریار توله گرگ یک ران مرغ را میل فرمود و باقی غذا به جناب آذریار سپردیم تا در وعده های بعدی جهت اطعام مهمان کوچولوی اداره استفاده نمایند.
      در پایان از حسن همکاری همه مسولان محیط زیست خوی و دامپزشک فرزانه جناب استاد معماریان که به تماس تلفنی حقیر جواب دادند و غذای مناسب جهت اطعام توله گرگ را پیشنهاد فرمودند تشکر و قدردانی مینمایم.
      چند تا عکس هم گرفتیم که در صورت صلاحدید مسولان سایت میتوانم عکس ها را بفرستم.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  24. جمشید ازخوی می‌گوید:

    آقاسعید،همشهری گرامی :با تشکر از لطف شما در اکمال خبر رسانی،سلام ما را به محیط بانان راستین همشهری برسانید.هر چند که در گزارش مربوط به عقاب زخمی تحویل داده شده به اداره ذیربط، سوال بنده از آقای آذر یار بی پاسخ ماند.!اگر مایل بودید مقاله بنده در خصوص نماد طبیعت خوی ،که در شماره۴۴ (ماه خرداد)ماهنامه خوی نگار(به مناسبت روز جهانی محیط زیست) چاپ شده است را مرور کنید. سبز باشید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  25. جمشید ازخوی می‌گوید:

    آقا سعید ،همو لایتی گرامی،خبر را از لینک شما دنبال کردم،ولی نکنه با این کارها لوس بشه وبه طبیعت بر نگرده.اگر مقاله را در ماهنامه مطالعه کردید،به دوستان در اداره محیط زیست هم پیشنهاد مطروحه را عرض کنید و نتیجه را به بنده هم اطلاع دهید. با تشکر

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  26. مهسا می‌گوید:

    منم یه گرگ دارم روستاییا مادرشو کشته بودن به گوش من رسید منم خریدمش طفلکی خیلی توله بود الان ۶ ماهش خیلی به هم وابسته ایم هر وقت که می خوام برم محیط زیست تحویلش بدم دلم نمیاد

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>