خرسی که دو توله بهمراه داشت با استفاده از طعمه مسموم در ارتفاعات تهران تلف شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بعد از ظهر روز گذشته به دنبال تماس تلفنی اهالی روستای آهار در شهرستان شمیرانات استان تهران مبنی بر مشاهده یک خرس و دو توله اس در نزدیکی روستا، محیط بانان راهی منطقه مذکور شده و با پیکر بی حرکت یک خرس مواجه شدند که دو توله خرس نیز در اطراف خرس مادر حضور داشتند.

محیط بانان با تصور اینکه خرس مادر زنده است و به منظور وحشت زده نشدن توله خرس ها به سمت آنان نزدیک نشده و درخواست تجهیزات بیهوشی و دامپزشکی نمودند که به همین منظور اکیپی برای امداد و نجات خرس راهی منطقه شدند.

دقایقی پیش از حضور تیم امدادی در محل، توله خرس ها به سمت ارتفاعات حرکت کرده و از دید محیط بانان دور شدند.

پس از حضور تیم امداد در محل و بررسی پیکر بدون حرکت ماده خرس، مرگ خرس توسط دامپزشک تایید و لاشه جهت کالبد شکافی و بررسی علت مرگ به کلینیک دامپزشکی سازمان محیط زیست در پارک پردیسان منتقل شد.

دامپزشک کلینیک تخصصی حیات وحش پردیسان پس از انجام کالبد گشایی در مورد علت مرگ ماده خرس گفت: بررسی ها نشان می دهد خونریزی شدید در اندام داخلی که بر اثر مسمومیت با والفارین (مرگ موش) رخ داده است علت اصلی مرگ ماده خرس می باشد.

دکتر ایمان معماریان افزود: همچنین آثار یک شکستگی در تصاویر رادیوگراف تهیه شده بر روی گونه خرس مشاهده شده که به احتمال فراوان به دلیل سقوط خرس از صخره ها پس از تاثیر سم در بدن حیوان می باشد.

وی گفت: محتویات درون معده خرس حاوی مقادیر زیادی موی حیوان است که این نشان می دهد خرس ماده از لاشه یک حیوان دارای مو و بدون پشم مانند الاغ تغذیه کرده است که ممکن است عامل انتقال والفارین به بدن خرس استفاده از همین لاشه مسموم باشد.

دامپزشک کلینیک تخصصی حیات وحش پردیسان گفت: این خرس، ماده و حدودا ۸ ساله بوده که بررسی پستان های حیوان نشان می دهد درون پستان ها شیر وجود دارد و توله ها هنوز با شیر مادر تغذیه میشده اند.

دکتر ایمان معماریان در مورد سرنوشت دو توله خرس مشاهده شده در کنار لاشه خرس مادر گفت: توله خرس ها در حال حاضر حدودا ۸ ماهه هستند و تغذیه آنها وابسته به شیر نیست ضمن اینکه از لحاظ جثه توانایی دفاع از خود و زندگی در طبیعت را دارند بنابراین نیازی به زنده گیری آنها از طبیعت وجود ندارد.

اطراف روستای آهار تماما باغات میوه و کندوهای پرورش زنبور عسل قرار دارند. به احتمال فراوان نزدیک شدن این ماده خرس و توله هایش به اطراف روستا برای استفاده از میوه و عسل، خشم باغداران و زنبورداران را برانگیخته و آنان نیز با قرار دادن طعمه آغشته به سم موجب مرگ این گونه ارزشمند شده اند.

محیط بانان استان تهران از ساعات اولیه صبح امروز تاکنون در محل تلف شدن ماده خرس حضور داشته اند تا در صورت مشاهده و نزدیک شدن توله خرس ها به روستا اقدامات لازم را انجام دهند اما با توجه به ترس و استرس توله ها، احتمالا در کوه مخفی خواهند شد و بعید به نظر می رسد پیش از تاریک شدن هوا بدون حضور مادر از مخفیگاه خود خارج شوند.

+11
-827
  

94 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    خبر بد پشت خبر بد و امسال سال بسیار بدی برای خرس هایمان است…
    ننگ بر هرچی انسان خودخواه
    در مورد ۶ پلنگ فیروزکوه خبر بده دیده بان…

    پر طرفدار Thumb up 72 Thumb down 5

  2. شهرابی می‌گوید:

    تاسف دردی از پیکر بی رمق طبیعت ایران دوا نمیکنه
    نمیدونم چی بگم از این نهایت بی معرفتی؛ خداییش خیلی ظالمیم حتی اگر بحث خسارت توسط حیوانی مطرح باشه مسموم کردن یک لاشه به سم که ده ها حیوان رو به مسلخ مرگ میکشونه نهایت پستی و بی شرفیه
    واقعا کدوم قانون الهی یا انسانی همچین اجازه ای رو میده که همچین کار پستی رو یه نفر انجام بده
    اگه از لاشه مسموم به سم اطلاعاتی وجود داره بهتره برای جمع آوری لاشه مسموم اقدامی انجام بشه تا جون ده ها گونه ارزشمند دیگه به خطر نیفتاده
    و البته توله خرسهای ۸ ماهه قادر نیستند به تنهایی در طبیعت زندگی کنند
    لعنت بر این خودخواهی و خودبینی

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 1

  3. کوشان مهران می‌گوید:

    نمی دانم خوانندگان گرامی مستند زیبای اسپانیایی “انسان و طبیعت” را بیاد می آورند؟

    در یکی از قسمت ها تاثیر ورود سم به چرخه زیستی در طبیعت نشان داده شد. یک شکارچی با پخش طعمه مسموم سعی در شکار روباه برای پوست داشت. لاشه روباه مرده مورد تغذیه غراب و عقاب شاهی ( و یا شاید دال سیاه) قرار گرفت و این دو گوشتخوار نیز تلف شدند.

    برنامه پخش طعمه مسموم برای ریشه کنی گوشتخواران باعث نابودی نسل دال معمولی و دال سیاه در رومانی و فرانسه و آلمان و مراکش گردید

    ****************************************

    در یکی از نخستین گزارش های شکار ناصرالدین شاه جوان به هنگام صدارت اتابک اعظم، امیر نظام، از شکار خرس در شهرستانک یاد شده است.

    در روزنامه همشهری دهه ۱۳۷۰ چندین بار گزارش هایی از کشتن و در یک مورد سوزانیدن خرس قهوه ای توسط باغداران آهار (؟) و شمیرانات درج گردیده بود.

    جمعیت های خرس استان تهران(لواسان، دماوند، شمیران و شاید ورجین) آنگونه که شاید و باید مورد توجه قرار نگرفته است.

    پژوهشی درباره مهاجرت احتمالی جمعیت مازندران(دونا) و شمیران و تضاد منافع میان باغداران تهران می تواند کاربرد زیادی داشته باشد.

    افسوس که بجای کار به فکر نمایش و اجرای نقش یک شومن می باشیم تا کاری کاربردی.

    خدا رحمت کند کریم شیره ای را که با طنز و تمسخر پاره ای ناراستی ها را به ناصرالدین شاه می نمایاند.

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 1

  4. محمدرضا می‌گوید:

    برای این باغداران و زنبورداران بی سواد و بی شعور متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 10

  5. اهورا می‌گوید:

    در نیمه نخست سال ۱۲ تا خرس تا حالا کشته شده باید نیمه دوم سال را هم ببینیم با روالی که پیش رو هست از کشتار پلنگ در سال گذشته بیشتر هم میشه و این زنگ خطر نابودی خرس در ایران!!!

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

  6. گلیل می‌گوید:

    چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    آخه بخاطر دو کیلو عسل که میشه خونه پرش ۵۰ تومن .. !
    مسلمون به جایی یه زنگ میزدید اگر رسیدگی نمیکردن شاید حق داشتی ولی چراآاخه این گونه با ارزش که بچهارو شیر میداده .
    مگر ماها بخاطر شکم سیر کردن به هر دری نمیزنیم اونم بخاطر بچهاش از هر مرزی میگذره.
    تاسف باره تاسف بار !
    آدم گریش میگیره

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 3

    • سهراب قرائی می‌گوید:

      بخاطر دو کیلو عسل اصلا کسی زنبورداری راه نمیاندازه! احتمالا ضرر زیادی وارد کرده وگرنه ارزش نداره بیان مثلا الاغ رو با مرگ موش مسموم کنن و برن خرس بخوره! همین طور که خرس برای سیرکردن شکم بچه هاش به هردری میزنه زنبوردار هم برای سیرکردن زن و بچش به هردری میزنه تا از مالش محافظت بشه وقتی شما نمیتوانید خرس رو در منطقه حفاظت شده نگه دارید و نمیتوانید جلوی آتش گرفتن جنگل ها و تخریب زیستگاه ها رو بگیرید ،، شما هم چون شرایط زنبور دار رو تجربه نکردید و نشستید تو خونه و میرین از سر کوچه عسل میخرین و میل میکنید نمیدونید اون بنده خدا عسل رو از آرواره های خرس میکشه بیرون تا به دست شما برسه یکم فکر کنین

      داغ Thumb up 12 Thumb down 47

      • افشین می‌گوید:

        جناب آقای قرایی
        یکی از دوستان صمیمی بنده کندودار هستند و حدودا ۳۰۰ کندو داره و برخی اوقات برای وقت گذرانی باهاشون همراه میشم. کسی نمیگه کار راحتیه و یا مفت خورند ولی از بسیاری کارهایی که مردم با عرق جبینشون و به سختی انجام میدن کار راحت تری و پرسود هم هست.
        بدون هیچ مجوزی هر جا دلشون بخواد کندوهاشون رو برپا میکنند. همونطور که یه کندودار از راه طبیعت کسب و کار میکنه یه حیوون وحشی هم حق حیات داره و کسی حق نداره برای سود خودش جون موجودی رو بگیره.
        خرس حیوانه و نمیفهمه آیا انسان هم فهم و شعور نداره؟
        اتفاقا یکی از آفات کندوها پرنده سبزه قبا هست که زنبورهارو شکار میکنه و آسیب زیادی به کندودارها میزنه ولی این دوست عزیز به قدری به حیات وحش اهمیت میده که حتی حاضر نیست یکی از پرندگان رو از بین ببره.
        حتی بنده چندین مورد حمله گروهی سبزه قباها رو فیلم گرفتم و اگه مایل باشید در اختیارتون میگذارم.
        همه تو کارشون با هزار بدبختی و سختی دارند نون خودشو و خانوادشو بدست میارند ولی آیا کسی که از راه طبیعت ارتزاق میکنه حق داره با طبیعت و حیات وحش هر کاری دلش میخواد بکنه؟
        اینها همش نتیجه خودخواهی و جهالت و فقر فرهنگیه و همین و الا هیچ توجیهی برای این جور توحش ها نمیتوان یافت مگر اینکه با جهالتمون خودمون رو برای اعمال نسنجیده مان توجیح کنیم.

        پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 1

        • سهراب قرائی می‌گوید:

          اولا میگویید بدون مجوز ؟! خنده داره مگر مجوز میخواد؟ طرف زمین داره و گفته اند چهاردیواری اختیاری ! و در زمین خودش زنبور داری راه انداخته و خرس وارد زمین شده و خسارت رسونده! یعنی به حریم زنبوردار تجاوز کرده ،، پرنده سبز قبا هم تعداد زیادی رو شکار نمیکنه اما خرس وقتی میاد دو تا سه کندو را میشکند و نابود میکند پس با توجه به قیمت عسل خسارت زیادی را میرساند ، شما هم میگویید فقر فرهنگی و جهالت شما اگر توی شرایط زنبور دار بودید و الان پای کامپیوتر و خانه ی خودتون ننشسته بودید حتما همین برخورد را میکردید

          داغ Thumb up 2 Thumb down 7

        • مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

          درود بر شما جناب افشین عزیز خیلی کامل و دقیق فرمودید باشما کاملا موافقم ، مخصوصا آنجا که فرمودید: خرس حیوانه و نمیفهمه آیا انسان هم فهم و شعور نداره

          متاسفانه بنده قبلا هم عرض کردم: پارسال سال سیاهی برای پلنگ ایرانی بود و این قرعه امسال بنام خرس رقم خورده است، امان از غفلت مسئولین و مردم!!!!!!!!!!!!!!

          پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

      • کاکتوس می‌گوید:

        خیلی جالب است آقای سهراب قرائی می گویید:
        وقتی شما نمی توانید خرس را در منطقه ی حفاظت شده نگه دارید!!
        نمی توانید جلوی آتش گرفتن جنگل ها و زیستگاه ها را بگیرید!!!
        ابتدا بگویید ببینم که «شما» چرا خود را تافته ی جدا بافته از حامیان محیط زیست میدانید که خود را از دیگران اینگونه متمایز میبینید!!؟
        اگر یک شکارچی هستید و خود را حامی محیط زیست میدانید پس چرا حسابتان را از دیگران جدا میکنید!!؟
        متاسفانه باید بگویم که هر چند از افراطگرایان محیط زیستی خوشم نمی آید اما شکارچیانی امثال شما هستند که ندانسته یا دانسته باعث میشوند که تند رویان به شما و سایر شکارچیان تعددی کنند.
        همان طور که قبلا گفتم در جایی خوانده بودم زنبورداران اروپایی برای تقابل کمتر با خرس ها راه کارهایی اندیشیده بودند. خودشان و خودمختار تشکیل اتحادیه زنبورداران را داده بودند اقداماتی انجام می دادند برای پیشگیری از اینگونه برخوردها برای مثال کندوها را در محوطه هایی محصور در ارتفاع قرار میدادند و در اقدامی جالب تر هر چند وقت با هم الاغی خریداری میکردند و لاشه حیوان را به داخل جنگل می انداختند تا نیاز غذایی خرس تامین شود و سراغ کندوها نیاید البته لاشه آن ها آغشته به مرگ موش نبود!!! ( شاید فکر کنید خرید یک الاغ برای یک زنبور دار سنگین باشد که شاید در ماه مجبور باشد چند بار این کار را انجام دهند اما اگر اتحادیه ای در کار باشد خرید یک الاغ برای چندین نفر عضو، مبلغ ناچیزی میشود که در قبال سود عسل ها هیچ است) راه کار دیگر بیمه کردن است.
        و اما آقای گلیل عسلی که زنبوردار آب شکر یا حتی شیره هم به زنبورهایش بدهند کیلویی ۵۰ هزار تومان هم زیادش است اما عسل طبیعی که با شهد جمع شده باشد کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم کمش است ((هرچند از مراتعی که دام ها شخم زده اند دیگر گلی سبز نمیشود!!)

        پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

        • کاکتوس می‌گوید:

          دیده بان گرامی یا جای نظر دادن نگذار یا وقتی کامنتی نوشته میشود تایید کردندش را آن قدر به تعویق نینداز که خبر از تیتر بیوفتد و دیگر کاربری به آن سر نزند!!
          جای تعجب دارد کاربرانی که بعد از من نظر داده اند نظرشان تایید شده اما برای من هنوز در دست بررسی قرار دارد!!
          خوشحال میشوم پاسخگو باشید.

          موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

          • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

            مخاطب گرامی جناب کاکتوس
            دیدگاه شما در دست بررسی نیست و همزمان با دیدگاه سایر مخاطبین که در زیر آمده (حسن ، گلیل و زهره) تایید و منتشر شده است!

            پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

        • رضایی می‌گوید:

          اگر این مردم درد طبیعت داشتند لازم نبود حتی الاغ هم خریداری کنند از بین صدها کندو یکی دو کندو را در ارتفاعات در نزدیکی تردد خرسها می گذاشتند، از صد تا کندو خودشون بهره برداری می کنند یکی دوتا کندو را هم دورتر و بالاتر از کندوهای خودشان می گذاشتند، همان میوه های ریز و نا مرغوبتری را که به درد فروش نمی خورد برای وحوش در ارتفاعات بالاتر می ریختند… ماجرا اینجاست که ما همه خودمون رو تافته جدا بافته می بینیم فکر می کنیم طبیعت سفره ای ست که باید خودمون و دور و بریامون سرش بنشینیم و هر دستی غیر از دست ما، از این سفره لقمه برداره باید قطع بشه…

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

        • سهراب قرائی می‌گوید:

          شما میگویید : چرا خود را تافته ی جدا بافته از حامیان محیط زیست میدانید ؟ !! خوب بعنی چه ؟ بنده اصلا خودم را اینگونه فرض نکردم و منظور من به شما طرفداران محیط زیست نبود بنده خطاب به سازمان محیط زیست گفتم ،، درضمن اینجا اروپا نیست پس حرف اروپا رو نزنید در خاور میانه کسی این کارها را میکند؟ نهایتا یک فنس یا دیوار کشی بکنند اطراف رو

          داغ Thumb up 3 Thumb down 11

      • حسن می‌گوید:

        اصلا شما مطلب رو کلا اشتباه گرفتی
        اگه اینا رو جدی میگی واویلا
        آقا جون الاغ هم گرونه این روزا٬ اون یا الاغ مرده بوده یا پیره خر (خر پیره).
        دوم: فرمودید که: وقتی شما نمیتوانید خرس رو در منطقه حفاظت شده نگه دارید واقعا فکر کردی وظیفه محیط زیست اینه که حیوونو تو منطقه نگه داره؟
        میگم دیگه.شما کلا اشتباه گرفتین

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

        • سهراب قرائی می‌گوید:

          اگر وظیفه محیط زیست نیست که خرس خرس ها رو از منطقه ی انسانی دور نگه داره پس وظیفه منه؟ پس چرا این سازمان تشکیل شده ؟ تنها وظیفش این نیست که راه بیافته دنبال شکارچیا! باید زیستگاه حیوانات رو هم حفظ کنه

          داغ Thumb up 3 Thumb down 4

          • یک محیط زیستی زیر خط فقر می‌گوید:

            جناب آقای قرائی عزیز. در مورد تاریخچه تاسیس سازمان و وظایف و ماموریت آن کمی مطالعه کن. به نظر می رسه کلا موضوعات را اشتباه گرفتید.

            موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

      • گلیل می‌گوید:

        تو واقعا دشمن حیات وحش هستی .
        من خودم زنبور هم دارم ۲۰ تا کندو دارم ولی این دلیل نمیشه بیام خرس بکشم مثل شماها که هم سم تو جیب دارید و هم تفنگهای آنچنانی .
        برید یکم فک کنید تحقیق کنید . بعد بیاید تو سایت .
        اصلا بشینید اسلحه را بشمارید و بفروشید

        داغ Thumb up 10 Thumb down 8

        • سهراب قرائی می‌گوید:

          خیر دشمن حیات وحش نیستم ، زنبور دارید خوش به حالتان ، تحقیق راجع به چی؟

          داغ Thumb up 4 Thumb down 8

          • رضایی می‌گوید:

            حالا انگار چه شده است، یه خرس مرده، با هم دعوا نکنین. آقای قرایی چه تفنگهای زیبایی دارین میفروشین. خیلی دلم میخواد یه تفنگ بخرم.

            داغ Thumb up 4 Thumb down 8

          • گلیل می‌گوید:

            من با هیچ کس دعوا ندارم و نداریم من گردنم از مو باریکتره ولی راجب این گونه های با ارزش و کمیاب چون نیستن دارن تموم میشن تموم کردن ما ایرانیان باید به حال طبیعت و حیات وحش گریه کنیم چون داریم دو دستی به بیابان تبدیل میکنیم وووو الا آخر

            پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

      • زهره می‌گوید:

        عسل خوراکی اجباری نیست کما اینکه بنده اصلا عسل نمی خورم و همچنان زندگی می کنم. از طرفی چون نسل زنبورها در خطر انقراض نیست عسل همه جای کشور و دنیا تولید می شود. شاید دوستان دیده باشند در مستندی در یکی از ایالات آمریکا مردی در بام ساختمانی چند کندو نصب کرده بود و حتی برای چندین نفر اشتغال زایی و درآمدزایی می نمود. آن فرد هدفش را جلوگیری از تخریب محیط زیست و حفظ منابع آن و استفاده از حداکثر پتانسیل های موجود برای آوردن طبیعت و سمبلهای آن به شهر و نه هجوم و اشغال ناجوانمردانه و بی حد و حصر انسان امروزی به طبیعت و نابودی آن و ساکنانش عنوان کرده بود. جناب قرائی امروز عصر حجر نیست که جمعیت انسانی مثلا حداکثر چند ده هزار نفر باشد و طبیعت و زیستگاههای حیوانی هزاران هزار برابر جمعیت انسانی باشد. امروز تمام مردم جهان باید طبیعت و حیات وحش خود را با چنگ و دندان حفظ کنند. جناب قرائی شما که از کشته شدن بیرحمانه سگها توسط شهرداری مشهد زبان به انتقاد گشودید و نکته بسیار بسیار بجایی را هم مطرح نمودید با این که می دانید نسل سگها تقریبا هیچگاه منقرض نمی شود (و بنده بابت توجه شما به این مساله از شما تشکر می کنم) پس قطعا و باید نسبت به کشته شدن خرس آنهم یک خرس مادر و صاحب توله به مراتب حساسیت بیشتری از خود نشان دهید. در مورد کشتار سگها احساسات و عواطف انسانی شماست که سبب اعتراض شما به این عمل شرم آور آنهم در عصر ارتباطات می شود. اما در مورد خرسها هم عواطف انسانی باید در کنار اعتراضات بسیار گسترده تر مردمی بروز نماید. چون تعداد خرسهای باقیمانده ما بسیار بسیار اندک است. امروز بیش از هر کسی مسوولان تراز اول مملکت باید راهکارهایی برای مبارزه با خشونت به خصوص گونه های نایاب یافته و اجرایی نمایند چرا که امروز همه شاهدیم که سازمان محیط زیست هم اختیارات چندانی ندارد، به خصوص که نه بودجه آنچنانی در اختیارش قرار داده می شود و نه سایر ارگانها مثل صدا و سیما آنگونه که باید و شاید بستر فرهنگی را آنگونه که باید برای مبارزه و توقف کشتار حیوانات فراهم نمی سازد.فکر می کنم بهتر است هر یک از ما به بهانه هر روز خاص زیست محیطی خودمان دست به کار شویم و از طریق وایبر- فیسبوک- و حتی پیامک های عادی از طریق سیستم های معمولی ارتباطی همراه اول و ایرانسل و …جملاتی را بنویسیم و در جامعه پخش کنیم. از هیچی که بهتر است. بنده خودم از پارسال اینکار را انجام می دهم. این حیوانات زبان بسته در گذشته های دور از کندوهای طبیعی موجود در تنه درختان استفاده می کردند. آنها این منبع غذایی خدادای را در اختیار داشته اند اما امروزه ما تمام زیستگاههای آنها را به تصرف خود درآورده ایم. سازمان محیط زیست باید هر چه سریعتر حریم زیستگاههای حیوانی را از انسانی جدا نماید و تا حدممکن دولت و سایر ارگانها سازمان را در این اقدام اساسی و حیاتی یاری دهند.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

        • سهراب قرائی می‌گوید:

          عسل خوراکی طبیعی که توسط زنبورداران تولید میشود باید حمایت شوند تا نسل اینگونه عسل از بین نرود همینطور که میدانید الان تقریبا ۷۰ درصد عسل های فروشگاه ها تقلبی است و عسل نیست بلکه از شیره نبات و قند ساخته شده اند و ارزش غذایی آنچنانی ندارند.
          و درمورد سگ ها درست است نسل سگ ها در خطر انقراض نیست ولی کشتار آنها بسیار وحشیانه انجام شد بشدت وحشتناک و در تعداد زیاد مثلا روزانه ۱۰۰ سگ یا بیشتر که مهم ترین نکته اینجا بود که قصد نه به دفاع بود و هیچی فقط بخاطر اینکه از شهر جمع بشوند که بسیار راحت میشد جمعشون کرد ولی هدف از کشتن این خرس دفاع از اموال بود درست است شاید بنده هم اگر با این مسئله روبرو میشدم شاید خرس رو نمیکشتم و به محیط زیست اطلاع میدادم ولی یک عده روستایی که به هیچ چیز آشنایی ندارند باید چه توقعی ازشون داشت؟ بنده خودم هم بسیار با این مسائل رو برو شدم ۳ عدد عقاب را تحویل به اداره محیط زیست دادم ، یک گرگ را که زخمی بود به محیط زیست گزارش دادم یک گروه از وحشی هایی که با موتور دنبال شغال میکردند رو به محیط زیست معرفی کردم و … ولی باز هم بستگی به شرایط داره شاید شرایط یک طوری میشد که با تیر میزدمش شاید هم به محیط زیست گزارش میدادم.

          پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

        • سهراب قرائی می‌گوید:

          خیر اصلا دعوا نداریم مسئله ای نیست اصلا جناب گلیل شما بروید شمال و جنگل ها رو اصلا از روی گوگل مپ ببینید که چه فاجعه ای شده! اونوقت ما بیایم سر کشته شدن یک خرس بحث کنیم ! از همه مهمتر تبدیل شدن جنگل به بیابان است بنده امسال که به شمال رفتم دیدم که ۱۰۰ ها کیلومتر از جنگل ها تبدیل به املاک شخصی و مزارع کشاورزی شده کیلومتر ها در آتش سوخته باید این ها حفظ بشن وگرنه شمال کشور هم تبدیل به کویر لوت میشود

          داغ Thumb up 8 Thumb down 7

          • رضایی می‌گوید:

            آقای قرایی مگه کویر لوت بده؟

            داغ Thumb up 4 Thumb down 5

          • گلیل می‌گوید:

            اره خوب من شمال دارم زندگی میکنم واز نزدیک دارم میبینم که جنگلها روز بروز دارن به الاچیق وتفرجگاه پوچ دارن تبدیل میشن .
            من عرضم اینه که از حیاتی که در حال نابودی هستش دفاع کنیم نه در مقابلش جبهه بگیریم.
            فقط دفاع و بازم دفاع

            پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

          • kooshan می‌گوید:

            دوست گرامی آقای قرائی عزیز
            تخریب صدها کیلومتر زمین یا جنگل و ساخت و ساز در آن که خیلی قابل توجه نیست که در موردش بحث کنیم مثل همین یک خرس مسموم شده ، عدد که بالا رفت مشابه مورد کشتن سگها که به یکصد یا بیشتر رسید و فرضأ وسعت اراضی دستکاری شده به میلیون کیلومتر رسید در آن زمان می توان ، آن هم نه برای دفاع ! یک صحبتهایی کرد و نظری داد

            موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

      • kooshan می‌گوید:

        جناب آقای قرائی بنظر صحیح نمیرسد که بتوان به عسل خوردن هموطنی ایراد گرفت چرا که هر که عسل برای خوردن می خرد قطعأ بهای آن را پرداخت کرده است
        دیگر اینکه مرجع ضمیر ” شما ” در آن قسمت از نظرتان که درباره اهمال و ناتوانی در حفاظت از حیات وحش و از جمله این خرس مسموم شده می باشد چه کسی یا کسانی هستند ؟
        ظاهرأ بر این نظر هستید که خیل بهره برداران مستقیم از طبیعت ایران از شکارچیان مجاز و غیر مجاز گرفته تا کشاورزان و باغداران و دامداران و کندوداران فقط محق به برداشت با تمام توان از طبیعت مظلوم این کشورند ولی مسئولیتی در حفاظت از آن ندارند و متولی این مهم و مخاطب سخنانتان طبعا باید یکی سازمان حفاظت محیط زیست با این توان محدود و دیگری اندک علاقمندان محیط زیست و حیات وحش کشور باشند که این نه منصفانه و نه منطقی است حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور یک وظیفه ملی و بعهده تک تک هموطنان است فارغ از اینکه چه فعالیتی در طبیعت داشته و چه چیز و چه محصولی از آن برداشت می کنند همچنین همه اقشار مردم در قبال اعمال مثبت و یا منفی خود در این مورد مسئولیت داشته و باید پاسخگو باشند بعلاوه حال دیگر مشخص شده بسیاری از این بهره برداران نه تنها به مسئولیت خود در این باره عمل نمی کنند بلکه با اقدامات غیرقانونی و انجام تخلفات عدیده صدمات احتمالا غیرقابل جبرانی به آب و خاک و هوا و جنگلها و حیات وحش این مملکت وارد کرده و می کنند اگر قرار باشد خیل عظیمی ضمن استفاده از مواهب طبیعی کشور اعمال تخریبی نیز انجام داده و مسئولیت حفظ و ترمیم و بازسازی هم صرفأ بعهده اندک هم میهنان دیگری باشد در آینده ای نه چندان دور چیزی از این سرمایه های ملی و ضمنأ جهانی در کشور باقی نخواهد ماند و متأسفانه طلیعه آن وضعیت نامطلوب و اسف انگیز از هم اکنون قابل مشاهده است و اگر اقدامات جدی صورت نگیرد آینده ناروشنی در انتظار ماست بایستی این بند حکیمانه پیشینیان را فراموش نکرده و مدام یادآوری کرد که : ” دیگران کاشتند و ما خوردیم ، ما بکاریم تا دیگران بخورند “

        موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

    • کوشان مهران می‌گوید:

      یکی از گونه هایی که برای زنبورداران دوست داشتنی نمی باشد زنبورخوار و یا به گویش شهسوار “کوکوری” به دلیل صدای آن می باشد.

      همانگونه که از نام آشکار می باشد زنبورخوار، این شکارگر چالاک، حشره هایی مچون زنبور را طی مانورهای چالاکانه شکار و پس از کوبیدن بر شاخه و در بیشتر موارد سیم برق، میل می نماید.

      آقایان افشین و گلیل،
      کنش و منش شما بسیار ستودنی است.
      دست مریزاد

      ******

      بانو زهره؛
      سلام الیکم

      …فیسبوک

      استغفرالله
      معاذلله
      شما و سایت ظاله فیسبوق

      داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  7. فرخ حمیدی می‌گوید:

    این اتفاق خیلی درناکه!!!
    ولی باید راه حلی پیدا بشه ، کسی که سرمایه هاشو در خطر می بینه اگر کمی انصاف نداشته باشه و روزی رو نه از جانب خدا بلکه ثمر دستان خودش بداند این رفتار ها ازش بر اومدن اجتناب ناپذیره
    اما حتما میشه با یک برنامه ریزی جلوی این اشتباهات انسانی رو گرفت ، مثلا جاهای پر خطر که امکان حمله ی خرس به کندو وجود داره شناسایی و کندوها در آن مکان نباشن ، یا اگر موقعیت خیلی خوبی برای زنبورداری وجود
    داره دو رو بر آن فنس بکشن و محدوده ها رو مشخص کنند تا این اتفاق ها نیوفته و حتما راه حل های بهتری هم هست که می تونه کمک کنه
    ولی در کل باید حفظ گونه های طبیعی که ما به قلمروهاشون می ریم در اولیت باشه
    خدا خودش حافظ این گونه های نادر کشورمون باشه

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  8. دوست طبیعت می‌گوید:

    سال بعد قرار چه موجودی رو منقرض کنید؟
    پارسال پلنگ، امسال خرس و سال بعد؟
    یه وقت خدای ناکرده مسئولیم محترم وارد عمل نشن!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  9. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    کار فرهنگی و آموزشی باید کرد
    ولی کو آدم دلسوز

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  10. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    خبر رسانه ای بشه و آبروی نداشته اهالی آنجا را ببرید(منظورم قاتل نامرده)….
    اگه اون پست فطرتا ورشکست نشدن !
    از نماینده شمیرانات در مجلس انتظار داریم کاری بکنند
    مسئولین محترم به خدا این صندلیها نوعی آزمون از طرف خداست.
    مدت آزمون اندک است….

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 1

    • کوشان مهران می‌گوید:

      دوست دار طبیعت گرامی؛

      باغداران این نواحی تاآن اندازه زمین هایی در مناطق خوش آب و هوا برای فروش و ویلا سازی دارند( زمین های چپاول شده از منابع طبیعی را حساب نمی کنیم) که تا نسل ها از سود فروش این باغ ها زندگی شاهانه دارند. بنابراین به ورشکسته شدن انها دل نبندید.

      در مورد رسانه ای شدن هم تجربه آن کشتارگر توله خرس سمیرم نمونه ای است از ضعف قانون که پس از جریمه ای سبک همان متخلف در دنا به دلیل شکار دزدی دستگیر شد.

      این افراد آنچنان صاحب نفوذ می باشند که محیطبان و مامور را نیز در آخر متهم می نمایند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

    • کاکتوس می‌گوید:

      در گوشهایشان چوپ پنبه است و ژرفای جیبهایشان عمیق تر از این حرفهاست!!!

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  11. سعید می‌گوید:

    مقصر این ماجرا سازمان محیط زیست هست
    اگه افراد محلى آموزش میدیدند که در صورت خسارت به باغها و دامهایشان خسارت آنها پرداخت میشود و خسارت خسارت دیدگان را پرداخت می نمود شاید این خرس کشته نمیشد.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

    • افشین می‌گوید:

      دوست عزیز قرار نیست برای هر اتفاقی محیط زیست یا دولت خسارت پرداخت کنه.
      مگه بقیه مردم تو کارهاشون بالا و پایین ندارند و برای هر زیانی از دولت خسارت میگیرند؟
      این همه بالا رفتن ارز و رکود مشکلات فراوانی واسه تولید و صنعت و… ببار آورد آیا کسی بهشون توجه کرد و آیا اون بدبختها هم خری رو مسموم کردند بدهند کسی بخوره و بکشنش؟
      این موارد از اتفاقات و حوادث هر شغلی و هر کاری است و برای همه پیش میاد.
      دولت و محیط زیست باید پدر کسی رو که این عمل غیر انسانی رو کرده در بیارند و فرهنگ سازی کنند.
      البته ظاهرا قضیه ؛؛ نرود میخ آهنی برسنگه؛؛ و همین بهترین راه چماقه که تا بیایند و فرهنگ سازی کنند دیگه حیونی باقی نخواهد ماند.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  12. mohsenj می‌گوید:

    مطمئن باشید اگه باغدارها از قبل اعلان میکردند بازم مسئولین هیچ کاری نمیکردند.
    ریشه تمام کشتارهایی که به خاطر حفاظت از سرمایه ها انجام میشه جبران نکردن خسارت ها از طرف دولته. وگرنه اگه منم عسل تقلبی داشتم که فروش نمیرفت از خدام هم باشه خرس به کندوهام بزنه.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  13. کوشان مهران می‌گوید:

    خواه در کوهستان های کانتابریا واقع در شمال غرب اسپانیا و یا کوهستان آبروزی در مرکز ایتالیا با وجود اینکه لکه جمعیتی خرس قهوه ای برجای مانده تحت حمایت قانون و پایش کارشناسان و دوست داران محیط زیست قرار دارد اما در کنار شکار دزدان، به دلیل خسارت های وارد شده باغداران و کندوداران به هیچ روی دلخوشی از خرس ندارند.

    در کانتابیریای اسپانیا از دیرباز نگهداری کندوهای عسل در محوطه ای محصور با دیوارچین سنگی مرسوم بوده و برای و.رود و خروج از نردبان استفاده می شده است:
    iren.ir/NSite/FullStory/?id=4786

    در کنار بیمه و پرداخت خسارات دامداران و باغداران و کندوداران در اروپای غربی و مرکزی تشویق می گردند تا با بکارگیری سگان گله مناسب (همچون نژاد پیرینه) و حصار کشی مناسب از خسارات و برخورد خرس با منافع پیشگیری نمایند.

    در رشته کوه مرزی پیرینه عملا نسل خرس بومی در قلمروی فرانسه نمابود و جمعیت بومی منحصر به اسپانیا می باشد و ریشه کنونی خرس های فرانسوی از نمونه های زنده گیری شده از کشور اسلوونی می باشد.

    در این ناحیه نیز با وجود حفاطت شدید تضاد منافع میان دامداران و حفاظت گرایان همواره وجود دارد:
    tabiatbakhtiari.com/archives/1679

    نگاهی به پیشینه تاریخی برخورد انسان با خرس؛
    رابطه یک سویه!
    isdle.ir/news/index.php?news=6783

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  14. amir ali می‌گوید:

    فقط با این رسیدگیها باید به خدا پناه اورد

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  15. شبکه منوتو ۱ این روزها مستندی درباره خرسها داره تبلیغ میکنه خشونت بر علیه خرسها را.
    لطفا برین توی سایتشون اعتراض کنید بلکه از این مستندها کمتر پخش بکنند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  16. رضایی می‌گوید:

    ظلم بی پاسخ نمی ماند…
    دنیا بر اساس یک تعادل ذاتی سرشته شده…
    کشتار، شکار، شر، این تعادل ذاتی را از هم می پاشد…
    حلقه هایی از زندگی از هم باز می شوند… و آن زنبوردار شاید هرگز نفهمد چرا برکت از کندوهایش رفت و آن باغدار هرگز نفهمد چرا باغهایش دیگر رونق ندارد اما دنیا این بی تعادلی ها را تحمل نمی کند و پاسخ می دهد…

    مردم ما چه اصراری دارند به جهنم ساختن… با شدت تمام آتش می زنند می سوزانند می کشند به خاک و خون می کشند…
    ضجه های توله ها، خون بالا آوردن مادرها…
    همه، سخت در کار شکل دادن یک جهنم بزرگ…
    ما داریم در سرزمینمان یک جهنم بزرگ می سازیم…
    سرزمینی که می توانست بهشت باشد…
    حیوانات موهبتهایی هستند به زمین نازل شده اشکالی از موجوداتی پاک و بی گناه… موجوداتی نیمه فرشته…
    آنها را کشته ایم ، زیستگاههایشان را آتش زده ایم ، خاکستر کرده ایم
    برای پول بیشتر تمام سفره های آب زیرزمینی را خشک کرده ایم و در نفهمی و بی تفاوتی مثل موجوداتی انگل وار مصرف می کنیم و زباله می سازیم…
    به خدا قسم که یک ، تک درخت چنار و جودش از بسیاری از ما مفیدترست با میزان اکسیژنی که به هوا و فضا و جو می بخشد…

    نمی دانم مسئولانی که می توانند در جهت آموزش مردم، جبران خسارات، و پیشگیری از فجایع زیست محیطی موثر باشند،
    اما با خونسردی و آسودگی می بینند و می گذرند چه پاسخ و چه تاوانی پیش رو خواهند داشت…

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 9

  17. نیما می‌گوید:

    فکر کردن طبیعت مال بابا شونه ، تو عسل برداشت می کنی ، اون حیون هم باید غذا به خوره

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 5

  18. امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

    حیف از انسانیتی که داره توی این مملکت منقرض میشه …
    ای کاش مسئولین عزیز محیط زیست به جای ارائه راهکار برای ممالک دیگه کمی هم راهکار اصولی برای مملکت خودمون ارائه میدادن …

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  19. رضا مجذوبی می‌گوید:

    با سلام
    متاسفانه ازین دست شکارچیان بی نام و نشان و ازین دست کشته شدنهای بی رنگ و بو بسیار بوده و هست و….
    کشته شدن حیوانات بدست سگهای گله های گوسفندی که برای تامین گوشت انسانها در طبیعت پروار میشوند
    کشته شدن حیوانات با سم برای تولید هرچه بیشتر عسل و محصولات باغی و….که در زیستگاههای حیات وحش تاسیس شده اند
    کشته شدن حیوانات بدلیل توسعه مزارع و کشتزارهای بی سر وته گندم و جو و…..که زیستگاه اکثر حیوانات دشت زی مثل آهو بوده
    کشته شدن حیوانات در جاده ها که برای رفت و آمد و تفریح و مسافرت و… انسانها احداث شده
    قطعه قطعه شدن زیستگاههای بکر و بینظیر جنگلی برای عبور “بزرگراههای”جدید برای سهولت هرچه بیشتر تعطیلات آخر هفته
    ازبین رفتن مناطق جنگلی برای احداث ویلاها و کشف نامیمون “بهشت یا بهشتهای گمشده” این سرزمین….
    رانده شدن و محو شدن بسیاری از گونه ها بدلیل معدن کاوی برای زیباتر شدن نمای خانه من و شما و …
    مرگ بسیاری از آبزیان بدلیل آلودگی نفتی و….برای بهتر زندگی کردن ماها با پول نفت و…
    و….و…..
    قصد من دفاع صرف از شکار و شکارچی نیست هرچند از شکار نه متنفرم و نه کتمانش میکنم ولی هدفم از گفته های بالا همزمان با مرگ ملموس این خرس و سایر موارد مشابه این هست که واقعیات را ببینیم و بدانیم که نفس کشیدن هر یک از انسانهای کره زمین بی بروبرگرد و بی تعارف به قیمت جان و محو شدن یکی از جانداران تمام میگردد….
    اثر توسعه و دست اندازی انسانها روی کاهش کمی و کیفی حیات وحش را نباید نادیده گرفت که در کل تهدیدی بسیار جدیتر از “شکار اسپورت” برای حیات وحش میباشد و در این گیر و دار محو تدریجی حیات وحش اتفاقا مدیریت حیات وحش و “شکار ورزشی” و همت “شکارچیان ورزشی” در خیلی از مناطق جهان موجب ترمیم و حمایت و تضمین ادامه زندگی حیات وحش بوده و هست
    امیدوارم دیدگاههای صرفا احساسی کمی به موارد اول متن اینجانب و جستجوی ردپای فدا شدن بسیاری از همین حیات وحشی که دلسوزش هستند در جای جای منزل و محل کار و ویلا و….بیندیشند و عادلانه تر قضاوت کنند.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 5

  20. مرد هزار چهره می‌گوید:

    فقط افسوس… در تصویر فوق از چهره جناب میران زاده، اندوه میبارد..

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  21. فاتح می‌گوید:

    فرهنگ ۲۵۰۰ساله

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 6

    • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

      تنها چیزیه که داریم !!!
      کاش از اون پیشینه ، میراثی هم باقی میموند …

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب آقای فاتح

      پیشینه فرهنگ و تمدن در ایران نه ۱۴۰۰ سال است و نه ۲۵۰۰ سال، شهر سوخته سیستان و تمدن تازه کشف شده کنار صندل سیستان که پیوند دهنده تمدن و فرهنگ و بازرگانی سومریان ساکن در جنوب میان رودان و موهنجوداروی دره سند بوده به پنج هزار سال پیش باز می گردد.

      در بریتانیا آخرین مدرک مستند وجود خرس بومی به قرن یازدهم در اسکاتلند محدود می گردد و در دیگر کشورها همچون آلمان و سوئیس تا اوایل قرن بیستم نسل خرس همچون دیگر گوشتخواران از میان رفته بود.

      تضاد و برخورد منافع انسان با گوشتخواران پدیده ای نیست که آن را چماقی ساخته و مدام در سر خود بکوبیم.

      کشورهای دیگر به مراتب بیشتر از ما به طبیعت و زیستبوم لطمه زدند… منتهی زمانی رسید که به ارزش احیا و حفظ این گونه ها در زیستگاه پی بردند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

    • ایرانی می‌گوید:

      چه ربطی داره؟
      درگذر زمان این فرهنگ مورد هجوم چند فرهنگ مخاصم بیگانه قرار گرفته و دستخوش تغییر شده؟
      بعضی ها هم فقط مترصد گل شدن آب هستند.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  22. عاشق طبیعت می‌گوید:

    سازمان باید برای روستاییان کلاس های توجیهی برگزار کنند و فرهنگ سازی شود و خاطر باغدار و کشاورز و دامدار را بابت جبران خسارت راحت کند یا حدالمکان روستای های نزدیک مناطق حفاظت شده را خالی از سکنه کند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  23. سعید می‌گوید:

    مگه توله خرس ها همراه مادرشون نبودن ؟ پس چرا توله خرس ها مسموم نشدند؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  24. reza می‌گوید:

    طبیعت ایران نفس های آخر را می کشه.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  25. reza می‌گوید:

    اگه مسئولین و مقامات کشور دلشون می سوخت حداقل در این مورد به باغداران فنس و امکانات می دادن و یا حداقل وام با بازپرداخت بالا و سود کم که دور باغ و کندوهارو فنس بکشن ولی افسسسسسسسسسسسسسسسسسسوس که در ایران حتی جون انسان هم مهم نیست.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  26. reza می‌گوید:

    آقا امروز سه تا خرس دیگه رفت اون دنیا…

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  27. مهدی پلنگ می‌گوید:

    اول صبحی دلم گرفت..
    خدایا خودت به داد این مردم برس..
    اداره محیط بانی با هماهنگی نیروهای قضائی مربوطه باید هر چه سریعتر نسبت به شناسائی عوامل این جنایت اقدام عاجل بعمل آورند.. در غیر اینصورت باز هم شاهد اینچنین موارد مشابه خواهیم بود..
    برخورد جدی قاضی و صدور احکام قضائی مناسب با توجه به ارزش این گونه خرس ایرانی در آستانه انقراض باعث پیشگیری و کمک به آینده حیات وحش سرزمینمون خواهد بود.
    هرگونه بی خیالی نسبت به این امر ظلم در حق نسل آینده ماست.
    عاملین اینکار باید در حضور رسانه ها محاکمه شوند.. تا برای دیگران درسی شود ..که از اقدامات خودسرانه پرهیز کنند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  28. کوشان مهران می‌گوید:

    در این دو متن با شیوه های مدیریت خرس قهوه ای و پیشگیری از آسیب رسانی به کندوهای عسل در اروپا آشنا خواهید شد:

    Bearproofing Beehives.pdf – Vermont Fish & Wildlife …

    http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.vtfishandwildlife.com%2Flibrary%2Ffactsheets%2FHunting_and_trapping%2Fbig_game%2FBearproofing_Beehives.pdf&ei=YmsaVJ62H4nVavT8grAD&usg=AFQjCNEkaMnR-nCTdxqKueG7c681lcn4Ew&sig2=4zR6N6AU_tIC9DAGkIL6jA&bvm=bv.75097201,d.d2s
    و
    brown bear conservation management in Slovakia
    http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=14&cad=rja&uact=8&ved=0CGcQFjAN&url=http%3A%2F%2Fwww.medvede.sk%2Fpdf%2FRigg%26Morley_19thIBA_poster.pdf&ei=YmsaVJ62H4nVavT8grAD&usg=AFQjCNHYhr0fevD1NOTrVpr5OXq0xLKGzQ&sig2=2DdGB5nt_fmcwOONNfXA1Q&bvm=bv.75097201,d.d2s
    و

    خرس قهوه ای در پیرینه
    http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCkQFjAB&url=http%3A%2F%2Fbearproject.info%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F07%2F2012-Martin-et-al-Pyrenees-JAnimEcol.pdf&ei=YmsaVJ62H4nVavT8grAD&usg=AFQjCNHcY19emHM8p2rnFCpgPvvmv8XktQ&sig2=Ho-Kl71Ta_0DhkclGS75ZQ&bvm=bv.75097201,d.d2s
    و
    RECENT DATA ON BROWN BEAR DAMAGE ON …
    آخرین داده ها درباره آسیب های وارد شده از سوی خرس قهوه ای

    http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&cad=rja&uact=8&ved=0CCIQFjABOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.callisto.gr%2Fdocs%2FIBA_POSTER_MERTZ%2520ET%2520AL_2_%25202011_CANADA.pdf&ei=uWwaVPqmO5fUavG6gYAB&usg=AFQjCNG1yNUJkr8ttbfD0IulqPxRwUepSQ&sig2=2O0kozWc9XsD83b0b9jmRw&bvm=bv.75097201,d.d2s

    و
    MANAGEMENT PLAN FOR THE BROWN BEAR IN …
    برنامه مدیریت خرس قهوه ای در…

    http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=17&cad=rja&uact=8&ved=0CEMQFjAGOAo&url=http%3A%2F%2Fsmz.waw.pl%2Ffiles-gatunki%2Fmanagement_plan_for_the_brown_bear_in_poland.pdf&ei=uWwaVPqmO5fUavG6gYAB&usg=AFQjCNE9Ij_8_5l_bivaa8d5nGaMerNvMA&sig2=7_iDmfjyss_wjTwQSzerEw&bvm=bv.75097201,d.d2s

    بجای لعن و نفرین و گیس و گیس کشی پیشنهاد می نمایم به فایل های پیوست مراجعه کرده تا به ایده های کاربردی در ایران دست بیابیم.

    با بکارگیری کمرا ترپ در مسیر های تردد و تغذیه و احتمالا زمستان گذرانی خرس های شمیران می توان ضمن بالا بردن دانش برنامه ای پایدار برای حفاظت عملی از این گونه مورد کم توجهی قرار گرفته استان تهران آماده نمود.

    وگرنه عکس یادگاری گرفتن بر سر خرس مرده و نوحه خوانی تنها نان دانی موج سواران بنام محیط زیست خواهد بود.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

    • باید ترجمه به پارسی بشن. چند درصد کندو دارهای ایران انگلیش بلدند؟

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

      • کوشان مهران می‌گوید:

        ایکاش بهتر بود می فرمودید چند درصد از کندو داران اهل مطالعه بوده و به این سایت خبری مراجعه می نمایند؟

        (هر چند خوانندگانی همچون جناب گلیل زنبوردار می باشند اما تعداد آنها گمان دارم زیاد نباشد)

        در کنار تجارب و داده های بدست آمده در ایران مطالعه این منابع می تواند راهکارهای نوینی را در اختیار ما قرار دهد تا راه طی شده توسط دیگران را مجدد نپیماییم.

        مهم ترین نکته تطبیق بهترین راهکار و پیشنهاد با شرایط موجود در فرهنگ و کردار چند هزار ساله ما می باشد که کاری است بس دشوار.

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  29. سهراب قرائی می‌گوید:

    شما هم هرچی میشه بگو فرهنگ مردم ایران ، کسی که از مالش حفاظت میکنه که بی فرهنگ نیست

    داغ Thumb up 2 Thumb down 10

  30. محسن می‌گوید:

    خدا کنه توله خرسا از اون طعمه نخورده باشن………

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  31. مهدی حسن زاده می‌گوید:

    ضمن تاسف از این فاجعه و مرگ مجدد حیوانی دیگر امیدوارم توله های این خرس در پناه حق بطور صحیح و سالم به زندگیشان در دامن طبیعت ادامه بدهند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  32. راضیه عباسی(مرند) می‌گوید:

    گل بود به سبزه نیز اراسته شد!!!
    گلوله و تله گذاری و ضرب شتم حیوانات بس نبود مسموم کردن با سم های خطرناک هم اضافه شد!!!
    تنها جرمشان حیوان بودنه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  33. hamidreza می‌گوید:

    آحه چرا یه عده اینقدر نامردند…..

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  34. پلنگ ،آهو ودرناخاکستری تایباد می‌گوید:

    مسببین این جنایت را شناسایی و تحقیقات لازم و علت را بررسی و در صورت تقصیر عاملین به مراجع محترم قضایی معرفی فرمایند. قاضی محترم هم به جد برخورد فرماید.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  35. جمشید ازخوی می‌گوید:

    شهروندان گرامی آقایان رضائی ، مجذوبی، مهران کوشان ، مرد هزار چهره
    با دیدگاهایتان موافقم اما دو سنجه (فاکتور) را باید در اولویت نخست ریشه یابی این رفتارها مورد مداقه قرار داد:
    نخست پهنه جغرافیایئ وسیع این ملک با وسعت امروزین که عملا و علنا حتی با ورود بارقه های تجدد و مدنیت اجتماعی سبب شده است که راهکارهای دولت ها چه قبل از سال ۱۳۵۷ و چه بعد از آن کمرنگ و در مواردی بیرنگ شود!! مثال عینی آن رفتارهای شهروندان مثلا پایتخت نشین در امور بسیار ابتدائی و رعایت حقوق شهروندی است، چه برسد به مناطق و اقالیم کم برخودار (از ذکر واژه محروم معذورم)
    دو دیگر، فقر نسبی و ریشه دار اغلب گروه های زحمتکش این ملک ، منجمله باغداران و زارعان و برزگران شریف و زحمتکش است که سیاست حفاظت از دسترنج و خون دل خوردن یکساله را با این نوع تعارض، پاسخ میدهند.
    من و من نوعی شهر نشین ! اگر باغ یا زراعتی داشته باشیم میتوانیم بدور از احساسات و پیشداوری، در مقام پاسخ بر آئیم و لاغیر !
    منطقه آهار در دل رشته کوهای شرق تهران با سکوت دلنشین آن دارای باغات میوه و بو ته های وحشی سماق، زیتون کوهی (کبر) و… دیدنی است، هر چند که یکی از دولت مردان به لحاظ نزدیکی به زادگاه خود در ماورای رشته کوهای این منطقه برای احداث جاده و اتصال آن به تهران در حدود ۱۵سال قبل مصر بود!
    البته من واپسین زمان دیدارم از منطقه، به آن سالها باز میگردد !
    بله از سیمای آقای میران زاده با وجود خستگی ناشی از دامنه نوردی در سنگلاخ های آن منطقه نوعی حسرت پنهان و بر باد رفتن تلاش و زحمات رامیشود خواند.
    افتخار آشنایئ با ایشان را در برنامه وزین پارک ملت آقای شهیدی داشته ام. ایشان بسیاربسیار باتجربه اند.
    از زحمات یگان امداد محیط زیست سپاسگزارم.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  36. شهرام می‌گوید:

    انشالله خیر نبینن از زندگیشون
    بچه هاشون جلو چشاشون تلف بشن …

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  37. مهسا می‌گوید:

    تورو خدا دنبال توله هاش بگردید حیوونی ها معلوم نیست چی به سرشون اومده . خدا ذلیل کنه اونهایی رو که مادرشونو کشتند

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  38. داریوش می‌گوید:

    خیلی غلط کردن که کندوهاشون رو گذاشتن تو طبیعت مگه پول زمینهاشو دادن که کندوهاشون رو گذاشتن تو طبیعت ؟ مانند اینه که من بیام بدون مجوز شهرداری و خرید زمین بیام وسط خیابون مغازه بسازم عجب مردم پر رو و چشم دریده ای

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  39. داریوش می‌گوید:

    باید دولت کندوهای اینها رو بندازه از طبیعت بیرون و خوردشون کنه ما به خرس خیلی بیشتر نیاز داریم تا عسلهای اینها ببینید همه جای دنیا کندوها رو میذارن کنار مزرعه های آفتاگردان یا گل و باغها نه دل طبیعت

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  40. اردلان می‌گوید:

    دوستان گرامی آنانی که در ایران هستید تلاش کنید هر گاه به بیرون از شهرهایتان میروید مردم را آگاه کنید این بهترین راه برای جلوگیری از این طبیعتی است که تقریبا نابود شده است لااقل قبلا اگر جایی را قرق میکردند دیگر شکارچیان جرات رفتن نمیکردند امروز میروند ونگهبانش را هم میکشند جای تاسف است که برای نسل های آینده ما از منابع زیر زمینی تا روی زمینی را داریم نابود میکنیم برایمان چه دیگر باقی مانده است امسال یکی از بدترین سالها بود رادیو وتلویزیون ایران هم که میتواند عامل خوبی برای آگاهی دادن باشد همیشه به موضوعاتی میپردازد که جامعه از آن گریز دارد رسانه های خارج و داخل خیلی کوتاهی میکنند واگرنه این سرنوشت طبیعت ما نبود

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  41. ebi می‌گوید:

    یه پیره مرده بود یعنی هست هنوزم دریاچه داره توش قزل میریزه جواز میفروشه ملت بیان صید کنن .یه خاله خرسه هم هست که صبحونشو اونجا میمیخوره.با هم هم دوستن

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  42. احسان می‌گوید:

    کسی میدونه در این مواقع باید با چه شماره تلفنی در محیط زیست تماس بگیریم ؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  43. راهکار می‌گوید:

    فقط مسئلرو همه گفتند که همه میدونند
    اما راه حل ساده: زنبورداران و باغ داران محترم برای حفاظت از محصولاتشان فنس برق دار نصب نمایند
    راه حل ساده برای حفظ محیط زیست: گسترش اکوتوریسم و ژئوتوریسم برا درامد زایی محلی ها تا اقدام به از بین بردن آن نکنند.

    وقتی میگید آسیب نزنند یه راه حلی جلو پاشون بذارید چون نوع بشر میل به آسیب زدن داره

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  44. سولماز می‌گوید:

    قلبم شکست . واقعا راه دیگه ای برای دور کردن آنها نبود

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  45. کوهنورد می‌گوید:

    بفرما…! مشت نمونه خروار! اون وقت ما با داشتن چنین فرهنگی می خواهیم مناطقو خصوصی کنیم و انتظار پیشرفت هم داشته باشیم!!!؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  46. آرش می‌گوید:

    حفاظ های دارای شوک الکتریکی یا ساده هم کار ساز است

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  47. حمید کناری می‌گوید:

    دوستان عزیز احترام به محیط زیست و حقوق حیوانات رو باید از مدارس شروع کرد و باید یک واحد درسی در مدارس در این موضوع گنجاند متاسفانه در فرهنگ ایرانیان احترام به حقوق حیوانات جا نیافتاده است مثل ان زنده گیری وحوش در زمستان که از سرما به روستاها پناه میاورند و کشتن انها توسط مشتی بی فرهنگ وحشی

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  48. میران می‌گوید:

    .مردمی که دم از فرهنگ و شعور میزنن ، هنوز چیزی به عنوان تعامل با محیط زیست و حیات وحش رو درک نمیکنند، باغداری یا زنبورداری که از طبیعت استفاده میکنه باید به طبیعت احترام بگذارد نه با ان مقابله کنه.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  49. سرزمین جاوید می‌گوید:

    درود . با سپاس از آگاهی رسانی شما .

    این خبر تاثر برانگیز با ذکر ماخذ در رویه یکم سایت سرزمین جاوید قرار داده شد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  50. مجید می‌گوید:

    خدا لعنتشان کنه لااقل به بچه هاش رحم می کردند .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>