تلاش برای واگذاری برخی از مناطق چهارگانه ازجمله پناهگاه حیات وحش حیدری به شکارچیان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بر اساس اطلاعات دریافتی، از چندی قبل مذاکراتی مبنی بر واگذای بلندمدت تعدادی از مناطق چهارگانه محیط زیست از جمله پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور و منطقه حفاظت شده ارس سیستان (هزار مسجد) در شهرستان کلات به یک شرکت برگزارکننده تورهای شکار انجام شده است و این مذاکرات در حال حاضر مراحل پایانی خود را طی می کند.

مذاکرات درحالی بصورت کاملا مخفیانه و محرمانه در حال انجام است که بر اساس شنیده ها تاکنون مابین مدیران حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی و رئیس موسسه برگزار کننده تورهای شکار، چندین جلسه برگزار و توافقاتی نیز در این زمینه حاصل شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی توافقاتی مبنی بر عقد قراردادی ۱۵ ساله برای واگذاری پناهگاه حیات وحش حیدری به این شخص (رئیس موسسه برگزار کننده تورهای شکار برگزار) به منظور حفاظت و بهره برداری از منطقه در قالب صدور سالیانه تعدادی پروانه ویژه شکار برای شکارچیان داخلی و خارجی صورت پذیرفته است.

گزارشات دریافتی حاکیست از روز پنجشنبه (۱۳۹۳/۶/۲۷) گروهی چهار نفره متشکل از مدیران شرکت مذکور و کارشناسان سازمان محیط زیست جهت بازدید از پناهگاه حیات وحش حیدری، بررسی تاسیسات و امکانات موجود و وضعیت حیات وحش، عازم این منطقه شده و تا چند روز آینده نیز در حیدری حضور خواهند داشت.

قابل ذکر است این گروه برای اقامت چند روزه ی خود در مهمانسرای پناهگاه مستقر نشده اند و شب گذشته را در خانه یکی از محیط بانان قدیمی و بازنشسته در روستای برماهون واقع در داخل منطقه حیدری سپری کرده اند.

همچنین در همین زمینه هفته گذشته یکی از کارشناسان حوزه معاونت محیط طبیعی سازمان از تهران به خراسان رضوی سفر کرده و از پناهگاه حیات وحش حیدری و منطقه حفاظت شده هزار مسجد بازدید نموده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی، مذاکرات و توافقات حاصله برای واگذاری بلند مدت مناطق به شرکت برگزار کننده تورهای شکار با هماهنگی و موافقت معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است.

گزارش ها حاکیست که محیط بانان پناهگاه حیات وحش حیدری پس از شنیدن اخباری مبنی بر واگذاری منطقه به شکارچیان شدیدا سرخورده و بی انگیزه شده اند.

بحث واگذاری پناهگاه حیات وحش حیدری نسبت به منطقه ارس سیستان جدی تر است و یا بهتر است بگوییم متولیان تورهای شکار تمایل بیشتری به در اختیار گرفتن حیدری دارند.

منطقه حیدری به دلیل وجود خالص ترین نژاد قوچ اوریال از پیش از انقلاب اسلامی مورد حفاظت قرار گرفت و در پس از انقلاب سال ۱۳۷۳ به عنوان منطقه شکار ممنوع و سپس طی مصوبه شماره ۲۲۸ مورخ ۱۳۸۱/۳/۲۱ شورای عالی محیط زیست با مساحت ۴۶۳۵۰ هکتار بعنوان پناهگاه حیات وحش به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاطت محیط زیست اضافه گردید.

منطقه حیدری به دلیل وجود خالص ترین نژاد قوچ اوریال همواره مورد توجه شکارچیان بوده است. شهرت قوچ های حیدری تا به ‌آنجا است که برخی شکارچیان خارجی این منطقه را بهشت قوچ دنیا نام گذاشته‌اند.

به غیر از قوچ و میش اوریال گونه های شاخص دیگری از جمله پلنگ، کفتار، آهو، گربه‌ وحشی، گربه پالاس، سمور، گرگ، گراز، روباه، شغال، خارپشت گوش بلند، سنجاب زمینی، تشی، پایکا، عقاب طلایی، دلیجه، هما، بالابان، تیهو، کبک و غیره در این منطقه زندگی می کنند.

پیش از این در دوره مدیریت قبلی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت گذشته بحث هایی بر سر واگذاری قرق های اختصاصی به اشخصاص حقیقی و متقاضیان در مناطق آزاد و عرصه های خارج از محدوده تحت مدیریت سازمان محیط زیست (مناطق چهارگانه) مطرح شد که با واکنش و مخالفت کارشناسان و طرفداران محیط زیست روبرو شد.

اما واگذاری مناطق چهارگانه به شکارچیان آنهم ارزشمندترین زیستگاه های منحصربفرد کشور که در واقه گلچین نمودن مناطق توسط متولیان این امر می باشد بسیار عجیب و بحث برانگیز است.

در حالیکه نیروهای یگان محیط زیست و محیط بانان که ضابط قضایی محسوب می شوند همه روزه مورد هجوم متخلفین قرار می گیرند و شکارچیان غیر مجاز هیچ ابایی از ورود به مناطق، انجام شکار غیر قانونی و درگیری با ضابطان قضایی ندارند، گروهی که خود شکارچی هستند و هیچ گونه وجاهت قانونی و قضایی ندارند آیا می توانند و آیا می خواهند در مقابل هجوم متخلفین از حیات وحش و عرصه های طبیعی محافظت کنند؟

به طور یقین این اقدام نه تنها در راستای حفاظت مشارکتی از عرصه های طبیعی با همراهی مردم بومی و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد نیست بلکه اقدامی در جهت ایجاد یک شکارگاه اختصاصی و بهره برداری گروهی خاص از منافع و منابع ملی محسوب می شود و نتیجه ای جز تاراج و نابودی سرمایه های ارزشمند طبیعی و ملی به همراه نخواهد داشت.

+277
-3214
  

128 دیدگاه

  1. همیار محیط زیست می‌گوید:

    بطور حتم ریاست سازمان خانم ابتکار در جریان این موضوع قرار ندارد و افراد مرتبط با این ماجرا قصد داشته اند تا بعد از عقد قرارداد با شکارچیان ریاست سازمان را در عمل انجام شده قرار دهند و البته آبروی سازمان را هم ببرند.

    امیدوارم خانم ابتکار بدون هیچ ملاحظه ای دستور بررسی دقیق و شفاف سازی در این مورد را صادر و با افراد خاطی در هر جایگاهی برخورد کنند.

    پر طرفدار Thumb up 114 Thumb down 66

    • محمد ابراهیمی می‌گوید:

      خاطی کجا بود دوست عزیز، مطمئن باش که ایشون مطلعند از موضوع…

      پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 13

    • چغوک می‌گوید:

      دوست عزیز ، لطفا مرقوم بفرمایید که ریاست محترم سازمان محیط زیست کشور در مدت یک سالی که هدایت این مجموعه را به عهده گرفته اند چه اقداماتی انجام داده اند ؟!
      و البته ایشان نمی توانند که گناه کار نکرده را به گردن تحریم و تورم و … بیاندازند !
      باز رئیس قبلی گاهی سخنی می گفت و پلنگی می داد و ببری می گرفت و خبرش می آمد و می فهمیدیم که سازمان رئیسی هم دارد !
      اما ریاست کنونی غیر از نشان دادن لبخند به دوربین ها و احیانا سفرهایی خارجی که چندان دردی از محیط زیست ایران دوا نمی کند چه کاری انجام داده !؟
      شاید این خبر و پیگیری های بعدی دوستداران محیط زیست در این مورد باعث شود که خانم ابتکار بعد از یک سال سخنی بگویند و عملی انجام دهند و به این ترتیب بفهمیم که ایشان آیا توانایی مدیریت این مجموعه را دارند یا صرفا غرض قرار دادن تنی چند از جامعه نسوان کشور در مجموعه دولت بوده است .
      اگر ایشان سال ها قبل هم در همین پست قرار داشته اند دلیل بر توانایی کنونی ایشان نمی شود . در یک دهه گذشته تعداد شکارچیان افزایش زیادی داشته است ؛ دست اندازی به محیط زیست خیلی بیشتر از قبل شده است ؛ خشکسالی های مداوم رمق از همه چیز برده ؛ انبوه تفنگ و ادوات شکار به آسانی در دسترس است ؛ حساسیت افکار عمومی نسبت به مقوله محیط زیست بسیار بیشتر شده است ؛ رسانه های زیادی اخبار محیط زیست را پوشش می دهند و همه ی مردم به نوعی خبرنگار شده اند ؛ انصاف دهید و بگویید که آیا می توان شیوه مدیریت ۱۰ یا ۱۵ سال قبل را اکنون نیز ادامه داد ؟!
      امیدوارم این خبر تلخ تا مدتی در حافظه کوتاه مدت ایرانیان باقی بماند تا ریاست محترl حداقل با فشار افکار عمومی تعطیلش کند .

      پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 23

    • bavand می‌گوید:

      هر چی بدبختی داریم از همین طرز فکره
      یعنی سازمان بخواب که رییس بیداره
      همه کارشناسای سازمان و کمیته ها و دوایر کشک……که فقط خانوم دکتر خبر بشه و حساب آدم بدها رو برسه
      این یعنی بدبختی. عوض کردن طرز فکر هم زمان میخواد

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 9

      • سولماز می‌گوید:

        مگه میشه رئیس یه سازمان از کار زیردستاش خبر داشته باشه

        پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 11

      • یک محیط زیستی زیر خط فقر می‌گوید:

        برادر، کارشناسان و … خط مشی و سیاست گذاری نمی کنند. اینها وظایف رئیس سازمان و معاونانش است.
        متاسفانه خانم ابتکار و تیمش هیچ عملکرد قابل ارائه و مهمی در این حوزه انجام نداده اند و فقط حرف بوده تا عمل.
        اگر به روند کار توجه کنید در کل سازمان و ادارات کل رخوت و بی انگیزگی همه جا محسوس است.
        از بحث ۳۵ درصد افزایش حقوق پرسنل می گذرم که بازهم خدا پدر رئیس قبلی را بیامرزد که برای ما که نه اما برای برخی از ادارات کل برقرار شد و این تیم مدیریتی همان را هم باطل کردند!!!!
        حالا دوستانی که از انتخاب رئیس فعلی خوشحال بودند بیایند و از عملکرد ایشان دفاع کنند.

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 8

        • kooshan می‌گوید:

          دوست گرامی _ یک محیط زیستی زیر خط فقر
          باعث خوشحالی است که وضعیتی مشابه داریم اما دوست محترم باید توجه داشت که هر حمایت اصولی نه مطلق و نه نامحدود است باید عملکرد را در هر موردی مجزا در نظر گرفت اگر مثبت بود حمایت وگرنه انتقاد کرد و بعد فرضأ در یک دوره دو ساله مجموع اقدامات را ارزیابی و نتیجه گیری کلی کرد از پیش بطور فله ای و یکجا و کلی که نمی شود حمایت و مخالفت کرد از این جهت انتقاد بیشتر به آنان وارد است که تا خانم ابتکار در آغاز دوره مسئولیت صرفأ احتمال ممنوعیت موقت شکار را لفظأ اعلام کردند همه مخالف شخص ایشان و نه عملکردشان شدند بدون اینکه هنوز کاری انجام شده باشد و همیشه هم از ضعف مدیریت و وضعیت بد محیط زیست کشور انتقاد می کردند و حالا با افشای طرح واگذاری باز هم شتابان ولی این بار شروع به تعریف و تمجید طرح کرده اند در حالی که هنوز صحت قطعی و جزئیات طرح نامعلوم است و چه بسا اجرای این طرح برای محیط زیست و حیات وحش کشور زیانبار باشد پس بایستی حمایت و عدم حمایت مبنا و اصولی داشته باشد.

          پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  2. شهریار می‌گوید:

    اگر مسئولین محیط زیست تصمیم به همچین کاری بگیرند ما طرفداران محیط زیست ساکت نخواهیم نشست و از هر طریقی بتونیم صدای اعتراضمونو به گوش همه میرسونیم

    پر طرفدار Thumb up 59 Thumb down 34

    • ایزدی می‌گوید:

      آقای محترم بهتر است قبل از انجام هر حرکت شتابزده و بدون مطالعه طرح فوق را مورد بررسی قرار داده و به کم و کیف آن بپردازید
      همانطور که میدانیم طرح شکارگاههای خصوصی از سالها پیش در اروپا و آمریکا اجرا میشده که نتنها باعث آسیب به طبیعت نشده بلکه بخش قابل توجهی از شکارچیان را به سمت خود جلب مینماید و در این طرح بخش خصوصی به شکل کامل بر روند شکار نظارت میکند و اگر لازم باشد به پرورش گونه های مختلف نژادی نیز اقدام نموده و همین امر رونق گردشگری و ایجاد اشتغال را نیز در بر خواهد داشت.

      داغ Thumb up 16 Thumb down 19

      • ناظر می‌گوید:

        سلام من خیلی به این مسائل مسلط نیستم، ولی به محیط زیست شدیدا علاقه مندم. گیریم حرف شما صحیح گیریم اینها سودجو و سواستفاده گر نیستن. تو این مملکت ماکه میان ابروشو درست کنن میزنن چشمشو کور میکنن، با این واگذاری که عمرا کارشناسی شده باشه چه تضمینیه که فردا روز همینی که داریم تحویل بدن به ما مسلما کسی که میاد به فکر سود خودشه ولاغیر اگه همین ۴تا قوچ مارو تموم کردن و خوردن و بردن چی؟ ما چکار می تونیم بکنیم من از کجا بفهمم که چی شده به نظرتو مسئولان توان نظارت لازمه رو دارن؟ من که میدونم ندارن نه توانشو دارن نه ابزارشو!!!! پس توهم داری یه چیزی همینطوری میگی واس خودت.!

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

    • مهتاب می‌گوید:

      سایت تابناک این خبر را در صفحه اول منتشر کرده با تیتر ( اتفاقی شوم که امیدواریم متوقف شود، واگذاری برخی پناهگاههای حیات وحش به شکارچیان) دوستان لطفا انتقاداتون رو در اون سایت هم منعکس بفرمایید. تنها راه متوقف شدن این قرارداد ننگین اطلاع رسانی دقیق رسانه هاست.

      پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 13

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی _ شهریار
      اگر موضوع صحت داشته باشد اگر تحرکی هم بخواهد صورت گیرد باید از طرف علاقمندان محیط زیست و حیات وحش کشور که مخالف شکار هستند انجام شود چرا که موافقان شکار که عمدتأ شکارچی هستند اولویت شان شکار است
      خودتان می بینید که برای تعریف و تمجید از این طرح افشا شده که هنوز نه به دار است و نه به بار و اطلاع زیادی هم از آن ندارند چطور سر و دست شکسته و از هم سبقت می گیرند
      برای آنان حفاظت از طبیعت به معنای حفاظت از علفخواران برای تداوم شکارشان است

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 6

  3. امیر می‌گوید:

    واقعا که خنده داره…
    خانم ابتکار نمیتونه جلوی این فجایع رو بگیره فقط گیر داده به ریز گرد…
    توی دولت تدبیر و امید این اتفاقها خیلی عجیبه…!
    اقلا انقدر شعار ندن و مصاحبه نکنن و وعده الکی ندن…
    باید خبر رسانی بیشتر بشه تا این کار انجام نشه…

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 30

    • آفتاب می‌گوید:

      متاسفانه ظاهرا بخشهایی از سرزمین ما را که زمین خواران دارند نابود می کنند جنگلها را قاچاقچیان چوب، مدیران نالایق هم به فکر کسب درآمد از گنجینه های میراث طبیعی مردم…
      دیگر توریست خارجی هیچ غلط دیگه ای نداره بکنه توو این مملکت فقط مونده بیاید بیفتد به جان حیوانات و وحوش…
      موزه های میراث فرهنگی دارند خاک می خورند اینا به فکر درآمد از توریست شکار هستند…!

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 10

  4. رضا می‌گوید:

    با سلام
    حیات وحش ایران کم در معرض خطر انقراض هست تازه می خواند قرار داد رسمی هم ببندند !
    اگه حیات وحشی غنی اونجا دارید به مناطق دیگر انتقال دهید جهت احیاء نه به چوبه دار

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 21

  5. رضا دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد
    فقط مانده که امنیت شهرها را به اراذل و اوباش و دزدان شهرها بسپاریم!

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 23

  6. مرتضی می‌گوید:

    با سلام
    خیلی خوبه شرکت برگزار کننده تور شکار… منطقه حیدری (بهشت قوچ دنیا) ….
    از یکطرف همه مردم باید دست به دست هم بدن تا محیط زیستمونو نگه دارن، اطلاع رسانی کنن فرهنگ سازی بشه از یکطرف آقایون تو فکر اینجور قرار دادا هستن
    ول کنید بابا همون خبری که بابت صادر نشدن پروانه شکار پرنده تا سه سال و چهارپا تا پنج سالتون طبیعتو داغون کرده راهو باز گذاشتین برای کسایی که راحت تر به شکارهشون برسن دستشون پرتر بشه و یک سری هم از روی لج عقده هاشونو سر چندتا حیون خالی کردنو میکنن
    کسایی که تا حالا غیرمجاز بیرون نرفتن حالا تو این فصل با آمارهایی که شاید باور کسی نشه (مثلاً ۶۲ تا کبک تو یک روز و سه تا کل و پنج تا بزوبزغاله) اینا از کجا میان این چه کارشناسیه که دم از اون میزنید و کسی تصمیم میگیره که حتی نمیدونه محیط زیست چی هست
    والا ما که خسته شدیم از بس خبر دستگیری و کشت و کشتار شنیدیم کم که نمیشن هیچ بیشتر هم میشن

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 11

  7. reza می‌گوید:

    داریم بر می گردیم به زمان سابق !
    موندم تو این ایران دیگه چیزی برای شکار هست؟
    مسئولین جان زن بچه هرکی که می پرستین خدا و…………………… دست از سر این مخلوقات خدا بردارین.

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 14

  8. عاشق طبیعت می‌گوید:

    وقتی پای پول میاد وسط اینها حتی … شون هم میفروشن

    آقا اگر حیدری آزاد بشه برای شکار انگار نصف حیات وحش ایران رو میخوان نابود کنن
    انگار بودجه دولت به ته رسیده میخوان از حیات وحش مایه بگذارن
    پناهگاه حیدری یکی از غنی ترین ها در ایران است من بارها به اون منطقه رفتم حیات وحش خیلی عالی داره

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 13

  9. محسن می‌گوید:

    با سلام و تشکر از مسئولان محترم محیط زیست کشور به خاطر زحمت زیادی که برای کسب پول میکشن
    واقعا دستتون درد نکنه

    محیط بان ها توی کوه وبیابون زحمت بکشن و با هیچ امکاناتی برای حفظ گونه های مختلف گیاهی و جانوری عمرشون رو سپری کنن و اون وقت مسئولان بالاتر زحمات اون بیچاره ها رو به حراج بگذارن
    اینجا ایران است
    واقعا خسته نباشین

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 13

  10. محیط بان جنوب می‌گوید:

    بذار بفروشند و خراب کنند گویا کل ایران ارث پدرشان است

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 21

  11. سعید s می‌گوید:

    به نظر من این کار ممکن است باعث ازدیاد حیوانات در این منطقه گردد .تجربه نشان داده که همیشه دفاع از منافع شخصی به جمعی ارجحیت دارد(البته در کشور ما).

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 18

  12. مهدی پلنگ می‌گوید:

    فقط سکووووووووووووت…!!

    داغ Thumb up 17 Thumb down 20

  13. خرس می‌گوید:

    این کار باید و حتماً با مشارکت محیطبانان و جوانان محلی صورت گیرد
    هم اشتغال زایی داشته باشد و هم از شکار حیوانات در حال انقراض یا حمایت شده جلوگیری گرددد.

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 11

  14. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    از ماست که بر ماست

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 10

  15. شهرابی می‌گوید:

    مدتی قبل هم اظهاراتی مبنی بر واگذاری مناطق آزاد برای شکارگاه خصوصی شد و گفته شد مناطق تحت اختیار سازمان جهت گردشگری (پاک) پایش خواهند شد اما در عمل قصد واگذاری مناطق چهارگانه به عده ای خاص که تنها به جیبهای خود فکر می کنند را داشتند!
    شک نکنید جیبهایشان به هم دوخته شده!!

    جناب مدیر کل استان و دیگر مسئولان شما به چه حق و طبق چه قانونی مناطق چهارگانه را مناطقی تحت اختیار خود و اطرافیان قلمداد کرده اید که قصد واگذاری آن به عده ای خاص آن هم به مدت ۱۵ سال را دارید!؟
    البته وقتی در مقابل کشتارهای متعدد در برخی مناطق تنها سکوت اتخاذ و اخبار چنین کشتارهای وسیعی پوشش داده نمیشود باید هم منتظر وقوع چنین واگذاریهای از نوع جدید باشیم !

    واگذاری چنین مناطق ارزشمندی به عده ای جهت شکارگاه واقعا جای تعجب و تعقل و البته شک نسبت به مسئولان دارد
    در واقع سازمان مناطق تحت حفاظت و کاملا ملی را خصوصی کرده و به حراج گذاشته تا عده ای خاص از آن بهره برداری کرده و دم کلفت کنند

    امیدوارم موضع گیری دقیق و محکمی در این مورد از طرف کارشناسان، محققین و دوستداران طبیعت اتخاذ بشه تا جلوی چوب حراج گذاشتن به مناطق حفاظت شده گرفته بشه
    عملا تا حال حاضر به دنبال مخفی کردن موضوع از ترس رو شدن برخی دستهای آلوده را داشته اند پس ایستادگی محکم و بازخواست و درخواست جوابگو بودن از مقامات سازمان جلوی این دزدی! بزرگ را خواهد گرفت

    خطاب به اول شخص سازمان خانم ابتکار: اظهارات چندی قبل شما در مورد شکارگاه های خصوصی از سوی جناح سیاسی مقابل شما به اشرافی پرستی و اشرافی گری معنی شد میتونید جراید اونها رو مطالعه کنید بهتره مراقب اظهارات و عملکرد خود باشید
    البته امیدوارم دوستان اهل شکار موضع گیری صحیحی داشته باشند این عده شما را هم به رسمیت نخواهند شناخت آنها به دنبال دم کلفت کردن با دلارهای اونور آبی هستند بهتره اهل تعقل و خرد باشید

    خطاب به دوستان عزیز تر از جان مخالف شکار خودم: وقتی با چنین مقوله ای صرفا موضعی احساسی اتخاذ میکنید باید هم منتظر واگذاری مناطق تحت اختیار سازمان بود باید به صورت بنیانی و معقولانه با چنین دزدی بزرگ و دزدان بزرگی برخورد کرد (البته احساس پاک شما رو میپرستم)

    این منطقه پناهگاه حیات وحش و متعلق به همه مردم هست لعنتی ها! شکارگاه خصوصی نیست لعنتی ها!
    و البته میبوسم پیشانی کسانی را که دستهای پشت این دزدی بزرگ را رو کردند و دیده بان خیلی دمت گرم خیلی خیلی

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 21

    • خرس می‌گوید:

      دوست عزیز تمام عزیزانیکه در این قسمت نظراتشان را بیان میکنند همگی دوستدار طبیعت این سرزمین هستند و در این رابطه هم نظرات متفاوتی دارند.
      به نظر حقیر مشکل محیط زیست الخصوص جانوری این کشور وابسطه به مسایل زیادی است.
      یکی از آنها و باز به دیده این حقیر مدیریت و استفاده از ظرفیتهای تمام مناطق میباشد.
      چه اشکال دارد کار را با نظارت به عده ای سپرده شود که بتوانند از این ظرفیتها استفاده کند و از نیروی کار جوان روستاهای حاشیه و یا آنهایکه در دل مناطق قرار دارند بهره برداری کند.
      چه اشکالی دارد که یک جوانی که در این روستا زندگی میکند درک کند سرمایه موجود در این مناطق متعلق به اوست و خود را در آن شریک ببیند البته باید مسئولین دقت داشته باشند حداقل در این مورد از کارشناسان خبره استفاده کنند و از دانش و تحصیلات جوانان روستایی در رابطه با محیط زیست بهترین استفاده را ببرند شاید برای پیدا کردن کار به شهرها هجوم نیارند.

      داغ Thumb up 6 Thumb down 6

      • میثم می‌گوید:

        یکی از بهترین راه های ایجاد شغل در مناطق محروم همین ایجاد شکارگاه خصوصی هست …
        در دور ترین مناطق که بهترین محل ها برای ایجاد شکارگاه خصوصی هستند چه کسی بهتر از همین جوانان مناطق محروم و دور افتاده…
        نه زمین کشاورزی هست که بر اثر کود ، سم های کشاورزی… و فرسایش از بین برود..
        نه معدنی هست که محیط ریست رو نابود کند…نه برداشت چوبی که جنگل ها رو ویران کند…
        فقط باید امنیت و منابع ابی و خوراکی رو برای حیات وحش در فصول مختلف افزایش داد تا زاد اوری بیشتری وجود داشته باشد.. و بعد از رسیدن مجوز به حد مناسب مجوز شکار در حدی که کارشناسان سازمان تشخیص دهند صادر شود…
        در اسکاتلند به دلیل افزایش بیش از حد جمعیت گوزن مجوز شکار برای گوزن های ماده و جوان هم صادر میشود برای جلوگیری از تهدید چرای بیش از حد ظرفیت و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه.

        داغ Thumb up 4 Thumb down 6

  16. آرش می‌گوید:

    حتما برای دفاع می گوید پول نداشتیم برای همین فقط ۴ سرمایه طبیعی رو به حراج گذاشتیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    در صورتی که از محیط بانی شنیده بودم شکار چهارپایان به طور کامل ممنوع شده

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 11

  17. زهره می‌گوید:

    کشوری که روی منابع عظیم نفتی گازی فلزی و سنگی خوابیده برای حفظ محیط زیستش وابسته به پولی شود که کشتار حیات وحش مجروح را قانونی و معتبر کند! که عده ای منفعت طلب و سودجو هم به نان و نوایی برسند
    به قول آقای رضا “اگه حیات وحشی غنی اونجا دارید به مناطق دیگر انتقال دهید جهت احیاء نه به چوبه دار”
    زمانی این کار را بکنید که حیات وحش تمام نقاط کشور مانند آنجا غنی شد
    زمانی این کار را بکنید که احساس کردید مراتع و گیاهان از شدت ازدیاد چهارپایان رو به نابودی است
    زمانی این کار را بکنید که تعداد پلنگ ها و گوشتخواران فراتر از میزان طبیعی شد
    و بلآخره زمانی این کار را بکنید که سطح فرهنگ جامعه و رشد انسانیت به درجه ای برسد که دیگر شکارچی غیر مجازی در جامعه نداشته باشیم
    این کار شکارچیان غیر مجاز را هم جری تر از قبل می کند. چرا که این ذهنیت در این افراد القا می شود که محیط زیست و حیات وحش دیگر برای مسوولین هم اهمیت چندانی ندارد.
    واقعا چنین پولی خوردن ندارد زیرا ملت هرگز راضی نیستند طبیعت و حیات وحششان منبع درآمد برای کسانی شود که هرگز دلشان به حال کشورشان نمی سوزد.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 17

    • رضاعلی می‌گوید:

      شما به این سوال من پاسخ دهید علل از بین رفتن حیات وحش چیست :
      ۱٫ شکارغیرمجاز
      ۲٫ ازبین رفتن زیستگاههای حیات وحش (تخریب زیستگاه) (واگذاری معادن، جداکردن زیستگاه و جزیره ای شدن زیستگاههای حیات وحش به طرق مختلف جاده و غیرو،)
      خشکسالیهای متوالی در مناطق و علل های دیگر
      با کمی تامل مهمترین عامل در از بین رفتن حیات وحش تخریب زیستگاه و ازبین رفتن خانه و کاشانه حیات وحش می باشد.
      در جواب خانم زهره باید عرض کنم که ازبین رفتن زیستگاه یعنی ازبین رفتن منابع طبیعی غیرقابل تجدید شونده یعنی سرمایه هایی (معادن) که شما برای درآمدزائی از آنها نام میبرید باعث ازبین رفتن منابع طبیعی غیرقابل تجدید شده و به طبع آن حیات وحش نیز ازبین خواهد رفت.
      لذا میتوان با مدیریت صحیح از منابع ضمن حفظ منابع غیرقابل تجدید و نگهداری آن برای نسل آینده با استفاده از منابع تجدید شونده درآمدی بالاتر از نفت، معدن و…..داشت و یکی از راههای درآمدزایی استفاده صحیح از منابع در دسترس میباشد.
      با واگذاری مناطق آزاد به بخش خصوصی و نظارت صحیح توسط محیط زیست که اصالتا ارگان نظارتی میباشد ما میتوانیم ضمن نگهداری ازسرمایه های ملی (نفت، گاز، معادن مختلف و……) از راه توریسم طبیعی که یکی از آنها شکارچیان میباشند درامدکسب کنیم.
      البته من قبول دارم که اندکی ازکسانی که در راس کار قراردارنداگه کمی تامل میکردنداز انجام بعضی کارها وبکاربردن بعضی جملات خودداری میکردندواظهارنظر کارشناسی از خود درنمیکردند و حیات وحش ما وبطور کلی منابع طبیعی ومحیط زیست ما این وضع را نداشت.
      اول فرهنگ سازی دوم فرهنگ سازی سوم فرهنگ سازی و سپس خود به خود حفظ محیط زیست باکارهای اشتباه وتصمیم گیریهای غلط نمی توان منابع طبیعی وبه طبع ان محیط زیست سالم وپویائی داشت.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

    • rezaali می‌گوید:

      همین نفت وگاز ومعادن شده بلای جون محیط زیست .باازبین رفتن منابع غیرقابل تجدیدشونده وتخریب زیستگاه داریم تیشه به ریشه میزنیم واون استفاده نکردن از منابع قابل تجدیداست..واگذاری مناطق به نظرمن اگه نظارت ان توسط سازمان به نحواحسنت انجام بگیره یکی ازراههای برون رفت ازبحران خواهد بود.شمافکرمیکنیدمهمترین عامل ازبین رفتن حیات وحش چیست؟تخریب زیستگاه مهمترین عامل است،خشکسالی عامل بعدی ………………..وشکار غیرمجاز آخرین عامل میتونه باشه .شمااینو میدونیدکه باتوجه به بی مهریهای مسئولین به محیط زیست اگه همکاری ومشارکت جوامع محلی نبود همین موجودی حیات وحش هم نبود پس بیائید با کمک هم وحمایت ازمحیط زیست کشورمون که جزو سرمایه های ملی است که ماباید ازان حفاظت کنیم همانطور که نیاکانمون ازان حفاظت کردن ودراختیارماقراردادند ماهم به نحواحسن ازان حفاظت کرده وبدرستی ازان استفاده کنیم وتحویل فرزندانمون بدیم وشرمنده نسل اینده نشیم

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  18. Azimi می‌گوید:

    به شدت نسبت به این رویداد بدبین هستم…
    به احتمال زیاد این افراد فقط قصد بهره برداری از منابع را دارند نه حفاظت از آن
    همچنین اگر پس از چند سال به منطقه رجوع شود و یک بیابان به تمام معنا رؤیت شود چه؟
    اگر همین گونه های جانوری نیز در منطقه باقی نمانند چه؟
    اگر این افراد مانع حضور خبرنگاران و عکاسان در منطقه شوند چه؟
    اگر این افراد در مرزهای محدوده اقدام به تصرف اراضی کنند چه؟
    با توجه به اینکه به نظر می رسد این قماش (شکارچیان) مشکل زیادی با محیط بانان دارند، پس از تحویل منطقه سرنوشت محیط بانان که سالها برای این منطقه زحمت کشیده اند چه می شود؟
    آیا هیچکدام از دوستان و مخاطبان سایت، یک نفر شکارچی که دارای سابقه ی مدیریت درخشان و نیز دلسوز و با وجدان کاری باشد را می شناسند؟
    پس چگونه باید به اینان اعتماد کرد و سرمایه های ارزشمند کشور را در اختیارشان گذاشت؟

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 19

  19. علیرضا از سمنان می‌گوید:

    با سلام با خوندن این مطلب یاد قرارداد گلستان و ترکمنچای افتادم که شاهان قاجار خاک مملکتو به راحتی میفروختند
    مسئولین محیط زیست حواستون باشه…
    حالا تو خوددانی اگر زیرک و عاقل باشی

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 16

  20. ali می‌گوید:

    گل بود و به سبزه آراسته شد …

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 12

  21. خورشید می‌گوید:

    این ماجرا را باید رسانه ای کرد
    باید تک تک ما از طریق ایمیل به تمام خبرگزاری داخلی از تمام جناحها اعتراض کنیم
    ما دستمون خالیست و تنها راهی که داریم حساس کردن رسانه ها به موضوع است…
    از شبکه خبر و پرس تی وی تا تمام رسانه ها و خبرگزاری های داخلی این تنها کاریست که الان از ما بر می آید…

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 21

  22. تیمور می‌گوید:

    بالاخره قدمی منطقی در حال برداشته شدن است.شکارگاه خصوصی،محافظت مناسب از گونه ها،رساندن گونه تا تعداد مناسب و قابل قبوا و برداشت اصولی از طریق صدور پروانه با اتباع خارجی،ورود ارز چند هزار تومانی(حداقل با وجه رایج کشور برای هر تروفه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون)اشتغال زایی و …… واقعا سایت دیده بان و نظرات خوانندگان،جالب و بدون تدبیر است.دست بردارید از احساساتی بودن.محیط بان بی انگیزه شد،مناطق به شکارچیان سپرده شد و….. اصلا بروید کمی در رابطه با این موضوع تحقیق کنید.بعد از ۱۵ سال این مناطق بسیار پیشرفت خواهند داشت و دریچه ای نوین بروی طبیعت این مملکت باز خواهد شد.اینگونه محافظت ضعیف الان طبیعت را رو به نابودی برده است.

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 34

    • محمد فراهانی می‌گوید:

      اقا تیمور صد درصد باهات موافقم.
      اینجا همه فکر میکنن اگر شکارچی وارد منطقه بشه همه چیزفنابود میشه.
      اما نمیدونن چه فوایدی ممکنه داشته باشه.
      قول میدم کسای که اینجا کامنت میذارنو خودشونو حامیه محیط زیست میدونن تا حالا۲شبم تو بیابون نخوابیدن

      پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 27

      • میثم می‌گوید:

        متاسفانه احساس پاک بعضی از دوستان حامی محبط زیست به بازی گرفته میشه ….
        اولی خبر منطقی و درست در جهت نگهداری از حیات وحش رو خوشبختانه شنیدیم…
        بسیار عالی هست ابن راه رو سالیان سال قبل توسط کشور های پیش رو با استاندارهای بالا در حفظ و نگهداری محیط زیست داشتند در پیش گرفتند و جواب داده…

        فقط نحوه نظارت سازمان محیط زیست بسیار بسیار مهم هست. ور سر شماری ها مامورین محیط زیست حتمن و حتمن باید شرکت داشته باشند.

        از نیرو های بومی و محیط بانان بازنشسته استفاده بشود…
        تعداد پروانه ای رو هر ساله به شکارچیان داخلی اختصاص بدهند…
        درسته که رقم کمتری رو پرداخت میکنند ولی زمانی که به صورت قرعه کشی هست کلی درامد بدیت میاد

        پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 27

        • آفتاب می‌گوید:

          تجربه تاریخی نشون داده که هر نهادی در مملکت ما به دنبال کار اقتصادی رفته فقط فساد مالی به دنبالش به ارمغان آورده و ویرانی…
          فقط مونده دیگه توریستهای خارجی تشریف بیاورند وحوش و حیوانات رو شکار کنند
          واقعا وضعیت زیست محیطی ایران همین یکی را کم داشت برای فاجعه بار شدن…

          پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 11

          • میثم می‌گوید:

            آفتاب عزیز…
            چندیت سال هست که توریست های خارجی با مبلغ بالایی برای شکار تروفی به ایران می آیند…
            مبتونید به آمار منابع طبیعی سازمان نراجعه بفرمایید..

            داغ Thumb up 13 Thumb down 16

      • kooshan می‌گوید:

        آقای فراهانی مشخص نیست از مقوله شب خوابی در بیابان به چه نتیجه ای می خواهید برسید ؟
        فرضأ من یا شما یا هر شخص دیگری دو یا چند شب در بیابان بماند چه چیزی اثبات خواهد شد که شما و همفکران شما مدام بر آن تأکید دارید ؟
        اگر منظورتان حس منحصر بفرد هر تجربه شخصی است که به ادراک فاعل یا شخص تجربه کننده می آید که در این مورد مناقشه ای نیست و این امری بدیهی و در هر موضوع مشابه صادق و بخودی خود چیزی را اثبات نمی کند
        اگر اشاره شما به بیابان خوابی شکارچیان است طبیعتأ احساس ناشی از این کار برای شما و سایر شکارچیان به هنگام شکار احتمالأ لذت بخش و مفرح خواهد بود در غیر این صورت نیز اختیار با خودتان است و اجباری در بیابان خوابی ندارید . پس این هم موضوع خاصی را ثابت نمی کند
        نهایتأ محتمل است نکته مورد نظر شما شناخت شکارچیان از شرایط واقعی موجود در طبیعت باشد که گرچه تا حدود زیادی درست است ولی از آن نمی توان نتیجه گرفت که راه حل های شما درباره بهبود وضعیت محیط زیست و حیات وحش کشور حتمأ صحیح و منطقی است بلکه این خود نیاز به کارشناسی و بررسی و مطالعه و ارزیابی جداگانه دارد و اما اینکه طرح تحویل مناطق تحت اختیار سازمان حفاظت محیط زیست به شرکتها و اشخاصی جهت دایر کردن شکارگاه خصوصی در وضعیت فعلی و موجود حیات وحش کشور اثرات مثبت یا منفی دارد به رضایت شما و همفکرانتان از اجرای این طرح وابسته نیست و باید همه جانبه بررسی شود
        شکی نیست اولویت اکثریت شکارچیان اقدام به شکار بوده و این از مرور نظرات آنها قابل استنباط است و طبیعی است از اجرای اینگونه طرحها استقبال کنند فارغ از اینکه چه اثرات احیانأ منفی و مخرب بر حیات وحش خواهد گذاشت
        کما اینکه با انتصاب خانم ابتکار و صرف اعلام بررسی ممنوعیت موقت شکار بدون هیچگونه بحث و بررسی آن بلافاصله شروع به مخالفت کردید گرچه آن اعلام در حد حرف باقی ماند و اقدامی در جهت عمل به آن از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام نشد و حال هم به همانگونه فورأ شروع به تعریف و تمجید از این طرح افشا شده که نه قطعی و نه جزئیات آن معلوم است کرده اید
        مطلب دیگر اینکه راهکارهای درست در راستای وضعیت نامطلوب حیات وحش در حال احتضار کشور و نیز نتایج طرح افشا شده توسط دیده بان جزو اسرار و شهود درونی و باطنی نیست که فقط به ادراک شما درآید که چنین مشتاقانه اظهاری به این مضمون کرده اید که ” اگر بدانند این طرح چه مزایایی دارد ” باید توجه کرد مزایا و معایب اینگونه طرحها با بررسی و مطالعه و تحقیق و کارشناسی باید ملموس و قابل فهم و بیش بینی باشد و نمی توان بطور شانسی و تصادفی اقدام و یا امیدوار به ادراک باطنی اشخاص بود.

        پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

    • مرتضی1235 می‌گوید:

      سلام
      من نیز با نظر تیمور عزیز و جناب فراهانی موافقم .
      من عقیده دارم آدم باید کار های که کشور های موفق در این باره کردن رو ببینه و درس بگیره.
      حضراتی که با این طرح مخالف هستن لطفاََ برن و در این باره تحقیق کنند .مثلاََ میدونستید تو آفریقا مزرعه های زیادی وجود داره که همین کار رو می کنند و بسیار هم موفق هستند
      شاید این کار رو می کنند که خودشون(مالکان تور) پول به جیب بزنند که همین طور هم هست اما سود های زیادی هم به محیط زیست و حیوانات منطقه میرسه
      یادتون باشه یه تور خصوصی به این حیوانات به چشم سرمایه های خودش نگاه می کنه پس کاری نمیکنه که سرمایه هاش و سودش به خطر بیوفته و نتیجه ی این امر حفاظت بهتر از حیوانات هست
      از سایت دیده بان هم درخاست دارم مطلب رو به سمت و سویی نبرند و از جملات جهت دار استفاده نکنید این امر به سایت که کمک نمی کنه بلکه اعتبار سایت رو هم زیر سوال میبره

      داغ Thumb up 18 Thumb down 19

      • AHOO می‌گوید:

        عزیزم
        اونجا مناطق ملی با ارزش رو واگذار نکردن
        مثلا شما فکر کن سرنگتی یا یلوستون رو واگذار کنن به شکارچیا

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

    • مصطفی می‌گوید:

      صد در صد با نظر شما موافقم.
      این قضیه تو دنیا تجربه شده و جواب داده! نمیدونم چرا اینجا همه مخالفن!
      متاسفانه مردم ما احساساتی هستند و راحت به بازی گرفته میشن.

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 16

  23. مرد هزار چهره می‌گوید:

    دوستان مخالف شکار واقع بین باشید و احساساتی نشوید.در تمام دنیا شکارگاههای خصوصی وجود داشته و دارد و موفق هم بوده اند.شکار به هیچ عنوان قابل حذف نیست، فقط نیاز به مدیریت صحیح دارد.شکار پایدار به سود طبیعت و جلوگیری کننده از انقراض میباشد.در کشور ما سازمان حفاظت اطلاعات ارتش و سپاه و نیروی انتظامی مجوز حمل سلاح شکاری صادر می نماید، کارخانه جنگ افزارسازی تفنگ شکاری وارد و تولید می نماید، کارخانجات مهمات سازی فشنگ شکاری تولید می نمایند، کارتهایی در دست مردم است که رویش نوشته شده ( مجوز حمل سلاح شکاری )، قطعا این همه تفنگ و فشنگ برای قشنگی در دست مردم قرار نگرفته است و شکارچیان انتظار دارند که سازمان محیط زیست مجوز شکار در اختیارشان قرار دهد.از طرفی شکارچیان میگویند که ما عاشق طبیعت و حیات وحش هستیم و مخالفان شکار میگویند که اگر راست میگویید عشقتان را با گلوله ثابت نکنید، و من این حرف را قبول دارم، یک عاشق هیچگاه معشوقش را نمیکشد.به هر حال از خداوند میخواهم در محیط زیست ما تصمیمی گرفته شود که به سود حیات وحش و طبیعت کشور باشد.من فکر میکنم از شکارگاههای خصوصی حفاظت بهتری نسبت به مناطق تحت مدیریت صورت میگیرد.

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 30

  24. بالابان می‌گوید:

    خوبه یکم دیر شد ولی بالاخره سازمان سر عقل اومد و کاری را که باید سالها قبل میکرد رو کرد !!!

    دوستداران حیات وحش هیچ از این موضوع ترس و وحشت نداشته باشید این کار به حفظ حیات وحش از نوع و گونه قوچ اوریال کمک بزرگی میکنه چون شکارچی که پا به این منطقه میگذاره دیگه دنبال گوشت نیست تا قوچ تروفه نبینه شلیک نمیکنه اصلا” تا قوچ تروفه نباشه شکارچی رو دعوت نمیکنن این یعنی بیمه شدن میش و بره های بیگناه که تصاویر شکار شده شان را تو گزارش دیده بان میبینیم ! این جوری دست خیلی از کسانی که با ایجاد شبکه های مافیایی اقدام به فروش منطقه و شکارش میکنن کوتاه میشه و احتمالا” همونها بیارغ مخالفت وکارشکنی علیه این کار با استفاده از خراب کردن اذهان عمومی و بی اطلاع از موضوع شکار وحفاظت حیات وحش علم خواهند کرد !
    در ضمن این شیوه حفاظت از محیط زیست که سالیان سال که در ایران داره اجرا میشه نتیحه ای جز نابودی و از بین رفتن مناطق و کشته شدن شکارچی وشکاربان که هردو هم وطن و از یک اب وخاک و خون میباشند را در بر نداشته چرا این روش جدید را که کل کشور های دنیا دارند انجام میدند و از ان بهره مند میشوند را امتحان نکنیم!!!!!!!!!

    یادم رفت بگم یک سری به حیدری بزنید ببینید چنتا قوچ بالای ۸ سال حدودا”۸۵ سانت شاخ داشته باشه می بینید !
    پارسال ما یک پروانه برای این منطقه که <> داشتیم ۴ روز تمام کل منطقه را زیرو رو کردیم اما اثری از قوچ بالای۸۰ سانت شاخ نبود و نهایتا” از شکار منصرف شدیم ! پس این روش حفاظت کنونی با توجه به افزایش جمعیت و تولید بیش از حد سلاح و اعلام اعف سلاح قاچاق وقرار دادن ان دست مردم جوابگو و به روز نمیباشد و با الگو برداری از کشور های پیشرفته از جمله امریکا با توحه به نزدیکی شرایط اقلیمی و فراوانی سلاح در دست مردم میشود به حفظ بقای حیات وحش کمکی مواثر نمود!

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 27

  25. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    خبر امیدوار کننده است انشاالله که انجام بشه قابل توجه آقایانی که دم از محیط زیست وحفاظت از حیات وحش می زنند بدانید به به علت عدم کفایت مدیران جمعیت ۳۵۰۰ راس قوچ ومیش در منطقه حیدری در سال ۹۲ به ۶۰۰راس کاهش داشته ، با انجام این کار و استفاده از محیط بانهای قدیمی که باز نشته شده اند ، همانهایی که با دست خالی وامکانات زمان خود ۳۵۰۰راس قوچ میش را نگه می داشتند انشاالله حیدری به دوران طلایی خود برگردد . جای تبریک دارد به خانم ابتکار برای انجام این کار امیدوارم که در کارشان موفق باشند.

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 27

  26. شاهین می‌گوید:

    من وقتی این خبر رو شنیدم بهت زده شدم!!!

    جای شگفتی دارد که چگونه سازمان محیط زیست تن به چنین قراردادی داده است!!!

    اگر منظور سازمان تامین بودجه مالی خود می باشد قطعاً بدترین روش را انتخاب کرده است. بایستی به سازمان محیط زیست و مدیران آن گوشزد کرد که حراج حیات وحش کشور راه آبرومندانه ای برای کسب درآمد نیست!
    خیر و برکتی در این کار برای شما وجود ندارد به جز آه و زجه های شکارهایی که با مجوزهای شما به خاک و خون کشیده شده و سر بریده می شوند.

    بترسید از مکافات عمل!!! بد نیست ما گاهی نگران عواقب تصمیمات و کارهای خود باشیم!!!

    فقیرترین کشورهای دنیا هم با میراث طبیعی و حیات وحش خود چنین برخوردی ندارند. نمونه آن کشورهای فقیر و مردمان گرسنه آفریقا هستند. بیشترین جمعیت حیات وحش در کشورهایی نظیر تانزانیا ، کنیا و… وجود دارند ، کشورهایی بسیار فقیر اما آنها با خردمندی دریافته اند که تنها راه کسب درآمد حفاظت جدی و مستمر از زیستگاهها ، چشم اندازهای طبیعی و تعداد زیاد وحوش برای جلب گردشگرات و توسعه صنعت اکوتوریسم می باشد و با این مدیریت درست موفق بوده اند. چیزی که در کشور ما به هیچ وجه دیده نمی شود و عمدتاً مدیران ما با برخورد به مشکلات کوتاهترین و راحترین راه را انتخاب می کنند بدون توجه به پیامدهای درازمدت آن!!!

    پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور همین امروز هم حال و روز خوشی ندارد!!! آمارها نشان دهنده کاهش قابل توجه جمعیت حیات وحشبویژه گونه شاخص قوچ و میش اوریال طی ۱۰ سال گذشته می باشد. به گواهی شاهدان عینی محیط زیست و حیات وحش این منطقه طی سالهای اخیر آسیبهای بسیار جدی دیده است و سازمان محیط زیست به جای حل مشکلات این منطقه به دنبال حذف صورت مساله می باشد!!!

    قطعاً واگذاری پناهگاه حیات وحش حیدری به شرکتهای خصوصی شکار ، تیر خلاص بر پیکر نیمه جان قرق حیدری است. و باید برای همیشه شکوه کوهستان بینالود و چشم اندازهای زیبای آن در سایه سار دره های پوشیده از جنگل ارس آن را به خاطره ها سپرد.

    امیدواریم سازمان حفاظت محیط زیست و به طور مشخص شخص سرکار خانم دکتر ابتکار و نمایندگان محترم مجلس جلو این قرارداد و موارد مشابه را بگیرند. چون در صورت اجرا این تفاهم نامه، اعتبار محیط زیست به عنوان یک سازمان متولی حفاظت و صیانت از حیات وحش و طبیعت کشور نزد افکار عمومی و بویژه تشکلهای زیست محیطی خدشه دار خواهد شد!!! و قطعاً مسولیت مستقیم چنین تصمیماتی با مدیریت سازمان و معاونتهای تابعه آن خواهد بود.

    بدانید که تصمیمات شما در ذهن تاریخی این کشور و دوستداران طبیعت باقی خواهد ماند!!!

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 22

    • یلدا می‌گوید:

      فرمایشات شما واقعا قابل تامل است.

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 15

    • مرد هزار چهره می‌گوید:

      جناب شاهین اشتباه میکنید، سازمان محیط زیست برای حفاظت از حیات وحش تا کنون تمامی راهها را رفته و نتیجه ای نگرفته و همگی ما تا کنون شاهد کاهش جمعیت وحوش و کشت و کشتار بوده ایم. چرا به تکرار اشتباهات سازمان و سیاست های غلط اصرار می ورزید، بگذارید برای یک بار هم که شده سازمان راهکار درستی را که در تمام دنیا وجود دارد را ، اجرا کند.به جای برخورد احساساتی کلاهمان را قاضی کنیم و با منطق درست و کمک به تصمیم گیری بزرگان سازمان محیط زیست ،به آبادی کشور کمک کنیم.ناگفته نماند که خود من مخالف شکار و خونریزی هستم، ولی دوست دارم با مدیریت صحیح سازمان محیط زیست، نسلهای بعدی نیز از دیدن طبیعت و حیات وحش لذت ببرند، اصلا طبیعت بدون وجود حیات وحش معنی و مفهومی ندارد.

      داغ Thumb up 17 Thumb down 17

  27. مجتبی ام می‌گوید:

    حال شما بگید مسئولین محیط زیست ما دوست داران محیط زیست رو چی فرض کردن مارو؟

    (شکارچیان اتباع خارجی از محیط زیست پروانه شکار نمی‌گیرند/ به اعراب و ثروتمندان رانت شکار نمی‌دهیم)

    رئیس اجرایی دفتر صید و شکار سازمان محیط‌زیست گفت: به اعراب و ثروتمندان رانت شکار نمی‌دهیم و تاکنون مشاهده نکردیم ثروتمند و اعراب با پرداخت پول در جایی خاص بتواند شکار انجام دهند….

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 9

  28. کوشان مهران می‌گوید:

    حکایت غریبی است نخجیرداری در این دیار!

    اگر وجدان را قاضی قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که روند مدیریت چند دهه باعث پاکروبی بسیاری از زیستگاه های چهارگانه شده و عملا مناطق آزاد دور از دست رسی می باشند که به مراتب زیستبوم سالم تری از نواحی چهارگانه دارند.

    ولی به گمان من مهم ترین مساله مدیریت پایدار با دیدگاه بهره برداری است.

    سرمایه گذاری که از بقای سرمایه خود اطمینان داشته باشد به مراتب بهتر از فلان مدیر پروازی پاسخگو خواهد بود.

    اگر این گروه ها به فکر سرمایه گذاری و بهبود شرایط در این زیستگاه ها بشاند بسیار نیکو!

    در آخرین جلسه سراسری حزب کمونیست چین برای رونق بازرگانی و فناوری و سرمایه گذاری و ایجاد ثبات در این کشور پهناور سه اصل به تصویب رسیده است:

    ۱٫ احترام به حق مالکیت

    ۲٫ محترم شمردن قانون

    ۳٫ اخلاق مداری

    در اواخر دهه ۱۹۷۰ ارزش کل صادرات کشور چین برابر با ارزش سالانه صادرات بندر هامبورگ بود و اکنون …. قضاوت با وجدان و عقل سلیم شماست.

    در صورتی که به این اطمینان برسند که با یک چرخش قلم و تغییر مدیریت حاصل تلاش و سرمایه گذاری انها برباد نرفته و به کام و نام فلان سهمیه کت خاکستری پوش تمام نمی شود یقین دارم وضع و حال این مناطق از بسیاری زیستگاه های در سابق معروف همچون بختگان بهتر خواهد شد.

    اراده ای اهنین می خواهد که با چوبدار و شکار دزد برخورد نمود و این کاری نیست که از سیستم دولتی برآید.

    ولی

    باید آن سوی سکه را نیز نگریست!

    نگاهی به سایت های شکار سافاری در ایران که در بیشتر موارد به انگلیسی می باشند نشان دهنده فروش پروانه جانورانی همچون گوسپند وحشی لارستان( در چند سال گذشته) و حتی گونه هایی همچون خرس قهوه ای و جبیر می باشد که قاعدتا برای نخجیرگر ایرانی در رده محرمات می باشد و صد البته که هیچ کس بدین پرسش پاسخ نداده که آیا در برابر فروش پروانه های دلاری مبالغی برای بهسازی زیستگاه فلان جبیر و خرس قهوه ای شکار شده خرش شده و یا خیر؟

    بدون شرح و یا بدون شرم!

    iren.ir/NSite/FullStory/?id=4550

    از سوی دیگر باید تهوع آمیز است رفتار و کردار فلان فعال و به اصطلاح قلم بدست محیط زیستی که روزگاری بر آتش کمپین تفنگ شکانی و مرگ بر کشتارگر(البته تنها نخجیرگران قانونمند و سرمایه گذاران هموطن و نه شکار دزدان محلی و آقا زاده های نوکیسه) با هزار ذوق و شوق هیمه می افشانیدند و در خفا دلالی فلان شرکت سافاری بیگانه را می نمودند.

    گیرم که مارچوبه کند تن به شکل مار / کو زهر بهر دشمن و کو مهره بهر یار

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 14

    • Azimi می‌گوید:

      جناب مهران…
      نمیدانم چرا برخی سعی دارند موضع دوستداران طبیعت و … را احساسی و بدون منطق جلوه دهند.
      همانطور که در بالا نیز ذکر کردم، نسبت به این مسئله بسیار بدبین هستم و تعجب می کنم که چرا شما نسبت به آن خوشبین هستید!
      وقتی مذاکرات در خفا انجام شود، یعنی مشکل قانونی دارد.
      دوستان شکارچی خواهش می کنم لحظه ای کلاهتان را قاضی کنند، ما چرا باید به این افراد اعتماد کنیم؟
      آیا کارنامه ی فعالیت آنها به قدر کافی واضح هست؟
      آیا تضمینی وجود دارد که در راستای حفاظت گام بردارند، نه در راستای نابودی گونه های گیاهی و جانوری؟
      اگر فردا منطقه را به بیابانی تبدیل کنند و خود بگریزند ، چگونه باید محاکمه شوند؟ (درصورتی که دستگاه قضا نمی تواند حتی مفسیدین اقتصادی را نیز به کشور بازگرداند)
      اگر اینان مانع حضور عکاسان و خبرنگاران شوند، چگونه خبرهای مربوط به منطقه مخابره خواهد شد؟
      برخی گونه های جانوری همچون خزندگان، ماهی ها و یا حشرات و بندپایان که اطلاعات کمتری در مورد آنها موجود است و نیاز به بررسی توسط پژوهشگران دارند، آیا با تبدیل طبیعت به شکارگاه خصوصی می توان انتظار داشت که اینگونه جانوران به خوبی زیر چتر پژوهشی محققین قرار گیرند؟
      با هر طرحی که در آن به جایگاه محیط بان به عنوان اصلی ترین حافظان طبیعت و نظر کارشناسان خبره نادیده گرفته شود، مخالف هستم.
      گمان می کنم دوستان دیگر نیز این دو اصل را پذیرفته باشند.

      پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 20

      • amin می‌گوید:

        درود بر جناب Azimi با دیدگاه های همیشه فنی، تخصصی و آموزنده
        جان کلام را بصورت کاملا اصولی بیان فرمودین

        پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 18

      • کوشان مهران می‌گوید:

        جناب آقای عظیمی؛

        درود بر شما که بجای سرخ و سبز نمودن گزینه به نقدر این دیدگاه برخواستید.

        چند سالی در یک شرکت دولتی کار می نمودم که برپایه برآوردی حداقل ۱۲۰ نفر افزون بر ظرفیت مورد نیاز کارکر استخدام نموده بود. تا زمانی که در آن کارخانه مشغول بکار بودم به خوبی آشکار بود به هنگام ورود بازدیدکنندگانی که برای خرید شرکت جهت بخش خصوصی برای بازدید می آمدند ناگاه تمامی افرادی که در روزهای عادی در گوشه گوشه خط تولید بیکار نشسته بودید به کنج های امن پناه می بردند.

        در صورتی که هدف غایی سرمایه گذاری بلند مدت باشد یقین بدانید این گونه مناطق جایی برای محیطبانان پشت میز نشین و کارشناسان سهمیه نخواهد داشت.

        با توجه به اشراف شما به خزندگان یقین دارم در صورت مدیریت دقیق زیستگاه و منع چرا شرایط زیستگاه نه تنها برای اوریال های ریش سپید بلکه برای بسیاری از خزندگان و پرندگان بسیار بهتر از زمانی می شد که منطقه به چراگاهی رایگان بدل گردیده بود.

        مهم ترین مساله پایش منطقه برای پیشگیری و ممانعت از عدم تغییر کاربری همچون درختکاری برای باغ و دیمکاری که پیشقراولان زمین خواری و ویلاسازی می باشد خواهد بود که این امر بر عهده کارشناسان واقعا امین و طبیعت دوستان و خبرنگارانی فساد ناپذیر خواهد بود.

        پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

      • شاهین می‌گوید:

        آفرین

        پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 6

      • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

        جناب عظیمی ، اگه این کار مثل کشور های دیگه مدیریت بشه که در کنار پروانه های شکاری که صادر میشه ، جمعیت وحوش منطقه هم افزایش پیدا کنه ،، کار بسیار ارزشمندی هست …
        امیدوارم این طرح فقط به خاطر جنبه اقتصادی نباشه وگرنه همین مقدار جنبنده ای هم که در منطقه هست از بین میره …
        مدیریت شکارگاه های خصوصی در کشورهای مختلف کلا خیلی دقیق تر انجام میشه ، از نیروهای محلی با حقوقی بالاتر میشه برای محافظت از منطقه برای جلوگیری از شکارچیان غیر مجاز و شکار دزدان استفاده کرد ، محلی ها به تمام پستی و بلندی های منطقه اشراف کامل دارن …
        انشالله که انتهای این طرح خیر باشه …

        پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 13

        • سعید می‌گوید:

          امیرعلی خان عزیز

          شما به بنده حقیر بگو کدوم کار به این وسعت تو کشور ما انجام شده که منظور کلی بهره برداری اقتصادی نبوده؟؟

          همونطور که عزیزان گفتن اگه این کار عملی شد و شکار پشت شکار انجام شد و پروژه تکثیر به صورت موازی انجام نشد کی باید جواب بده؟؟

          همین الانش کلی شکار غیر مجاز انجام میشه و شکارچی های غیر مجاز بی وجدان دارن هر کار بخوان انجام میدن، با این وضعیت الان نمیتونن اون جور که باید متخلفان رو جریمه کنن، تخم مرغ دزد رو نمیتونن بگیرن، بقیه اش دیگه معلومه…

          دیوار از پی خرابه؛ خواهشاً دعای بارون نخونیم که همینی که هست خیس نخوره…!!

          پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 6

      • میثم می‌گوید:

        دوست عزیز مطالعات و تخقیقات و سواد جناب مهران در این زمینه به نراتب از بسیاری از دوستان و از جمله بنده بیشتر هست…
        ایشان داری تحصیلات درشته محیط زیست و در مقطع دکترا هستند.
        پس اگر ایشان نظزی و راهکاری رو در این زمینه بیان می کنند در جایگاه خودشون و نظر تخصصی رو بیان میکنند.
        نه مانند من و بسیاری از دوستان که بیشتر از روی تعصب و احساس حرف میزنیم.
        (جناب مهران اگر در مورد تحصیلات شما اشتباه کردم اصلاح کنید ).
        سپاس.

        داغ Thumb up 14 Thumb down 14

        • Azimi می‌گوید:

          جناب میثم، در سواد و معلومات جناب مهران شکی نیست، بنده هم به ایشان جسارت نکردم، فقط اما و اگر های پیش رو را بررسی کردم.
          جناب امیر علی، آیا بنده سخنی خلاف منطق گفتم، آیا میان دو اصلی که گفتم (جایگاه محیط بانان، نظر کارشناسان) جایی هم برای جیب خودم تعیین کرده بودم؟
          سوگند به خدای که من و همه ی مخلوقات را خلق کرده، به عنوان یک فعال حیات وحش ریالی به جیب من وارد نشده که هیچ، چیزی هم از جیب گذاشته ایم.
          جناب مهران از دست بنده آزرده خاطر نباشید، من نه به عنوان یک عکاس، نه به عنوان فعال حیات وحش، و نه به عنوان مخالف شکار، بلکه به عنوان عضو کوچکی از مردم ایران به این افراد اعتماد ندارم.

          پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 9

          • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

            جناب عظیمی عزیز ، بنده حقیر جسارت نکردم ، فقط نظرات کلی خودمو عرض کردم …

            پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  29. Soheil می‌گوید:

    آخه مگه اینا ملک شخصیه که بدن به کسی ؟!
    ما هم همچنان خواهیم نشست و تماشا خواهیم کرد !

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 19

  30. تیمور می‌گوید:

    جناب کوشان مهران عزیز:غرض این روسا،فقط ایجاد هجمه و خودنمایی و بهم انداختن اقشار بود که انجام شد.الان ایشان تخصصی ندارند که راجع به شغلی که در ان مشغول فعالیتند تفکری کنند و نظری تخصصی دهند.هم اکنون تمامی کارهای اینگونه با ازمون و خطا پیش می رود.این طبیعت ناب این کشور است که ظرفیت خوبی داشته و تا بحال دوام اورده و کاملا نابود نشده.اینکار اگر با کارشناسی همراه باشد،درامدش به خود ان شکارگاه اختصاص یابد و صرف ناکجااباد نشود،بهترین و مفید ترین نتیجه را برای مناطق و شکوفا شدن جمعیت وحش خواهد داشت.

    داغ Thumb up 9 Thumb down 11

  31. راضیه عباسی(مرند) می‌گوید:

    بشکند دستی که بخواهد چنین قراردادی را امضا کند
    در این مورد اطلاع رسانی دقیق و مستند کنید تا بانیان این قرارداد را رسوا کنیم
    یقین دارم که تورهای شکار از کشورهای عربی هستند
    زمان جنگ انسان ها را به خاک خون کشیدند و در زمان صلح هم میخواهند حیوانات را بخاک خون بکشند
    مثل اینکه قراردادهای ترکمنچای و گلستان زمان قاجار در حال زنده شدن هست…

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 23

  32. بالابان می‌گوید:

    زنده باد کوشان مهران
    تنها با این دید وتفکر می توان کوه صخره و دشت هایمان را مملو از شکار تجسم کرد

    داغ Thumb up 17 Thumb down 22

    • مجید می‌گوید:

      جناب بالابان شما هنوز به زیستمندانی که در طبیعت زندگی می کنند می گویید “شکار” !! و می خواهید دشتهایمان را مملو از “شکار” تجسم کنید ؟!

      واقعا متاسفم که اوج دیدگاهتان به قابلمه آبگوشت و کله و پاچه و سیخ و کباب برمی گردد

      پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 22

  33. امید می‌گوید:

    بسیار کار خوب و عقلانی می باشد الکی هیاهو راه نیاندازید

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 25

  34. سهراب قرائی می‌گوید:

    خوبه اگر این کار رو بکنند و زیر نظر تور های شکار شکارچیان به شکار بپردازند هم زیانی که به محیط زیست وارد میشود کمتر است هم شکارهای غیر مجاز در این منطقه کمتر میشود .

    داغ Thumb up 31 Thumb down 30

  35. نیما می‌گوید:

    بهتر به جای این کار احمقانه، که محیطی مستعد و آماده را به فاجعه بکشانیم، چند منطقه را که از حیات وحش عاری هستند را به این شرکت ها اجاره داده شوند که ضمن پرورش حیات وحش ، شانسی هم برای دوستاران شکار مهیا بشه و در ضمن اشتغال زایی هم داشته باشه مانند آفریقای جنوبی.
    طرح وگذاری منطقه حیدری از خانم ابتکار بعید به نظر میرسه و فکر نکنم که نتیجه داشته باشه.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 12

  36. مجید معتمدی می‌گوید:

    دوستان شکارچی زیاد خوشحال نباشید

    اینجا اصلا بحث بحثه مدیریت شکار و شکارگاه و نخجیرداری و همکاری بخش خصوصی و این حرفها نیست که بخواهیم بحث کنیم

    اون بحث بجای خود اما اینجا بحثه بخور بخور و ویژه خواری و پر کردن جیبها با پول فروش قوچ های اوریال است نه بحث مدیریت حیات وحش

    اگر سازمان واقعا بر اساس مطالعات به این نتیجه رسیده بود که مخفیانه مذاکره انجام نمی دادن!

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 12

  37. علی می‌گوید:

    فاتحه مع صلوات

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 14

  38. مهدیه می‌گوید:

    درآمدزایی برای محیط زیست لازم است اما محیط زیست ما پتانسیل های متنوعی از درآمدزایی را داراست.
    چرا از ایده های زیباتر درآمدزایی بهره نمی گیریم؟
    آیا همه راهها را بررسی کرده ایم؟
    چرا از الگوهای زیست محیطی کشورهای مختلف دنیا همین یک قلم را انتخاب نموده ایم؟
    آیا بستر فرهنگی جامعه در حال حاضر برای این کار فراهم شده است؟

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 19

  39. کوشان مهران می‌گوید:

    خانم ها و آقایان!
    Ladies & Gentelmans!!

    یک پیشنهاد!!!

    بیایید کاری به خوب و یا بد بودن اصل و منطق شکار و مدیریت نخجیرداری نداشته باشیم.

    آیا تجمع “مرگ بر کشتارگر” در برابر پردیسان و معترضان به هر گونه شکاری را که پلاکارت هایی را بدست گرته و نگاره های آنها به پیوست آن گزارش در دیده بان گرامی موجود می باشد بیاد دارید؟

    اکنون زمان آن فرا رسیده که برگزاکنندگان آن پاسخگوی این حقیقت باشند که نتیجه آن برنامه به کجا انجامید؟

    باید
    باید
    باید آشکار گردد که آیا افرادی، و بویژه افرادی خاص و شناخته شده، از شرکت کنندگان آن همایش بوده اند که اکنون در خفا و یا علنا با شرکت های مجری شکار تروفی سافاری همکاری می نمایند و یا خیر؟

    آیا آن بالا و پایین جهیدن ها و مرده باد زنده باد گفتن ها از روی اعتقاد قلبی بوده و یا باج خواهی و سهمگیری معمول و نخود هر آش بودن و پیروی از فلسفه چند هزار ساله:”هرکجا آش است، حسنک فراش است” علت اصلی بوده است؟

    این‌جا که منم بس که دورویی و دورنگی‌ست

    گریند به بدبختی خود، اهل ریا هم

    *************************************************

    گزارشی درباره هیرکان و ورکان نگاشته شده بود، امیدوارم نوشتار پیوست که راهنمای کلی نگهداری پلنگ در اسارت باشد کاربری لازم را دارا باشد:

    Guidance on the keeping of Leopards

    google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCMQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.doeni.gov.uk%2Fniea%2Fleopards_and_pumas_a5_leaflet.pdf.pdf&ei=PmEdVMuQHs7vaLrogagO&usg=AFQjCNESt5o0aTfa8xRBdzQSbh9Qfy-JOg&bvm=bv.75775273,d.d2s

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  40. فرخ حمیدی می‌گوید:

    به نظر می رسه که اطلاعات به طور یک طرفه بما رسیده !
    فکر نکنم این قرار داد ١۵ ساله قطعی باشه ، حتما تبصره هایی برای فسق قرارداد وجود داشته باشه
    احتمالا به این شرطه که باید خودشان حفاظت آن منطقه را بر عهده بگیرند با امکانات و نیروهای خیلی بیشتری و اگر اجازه ی شکار گونه هایی را می دهند حتما باید در هر سال سرشماری پیشرفت در تعدد گونه ها باشه ، که این قرار داد ادامه پیدا کنه ، شرایط خیلی سختیه ، باید این راه رو به هر حال رفت تا اگر زمانی مشکلی برای آن منطقه باشه یک شرکتی هست که آن منطقه را تحت پوشش خودش بدونه
    به عنوان مثال برای هر قوچ برای افراد داخلی ۵ میلیون تومان و افراد خارجی ۲۰۰ میلیون تومان جواز صادر بشه حتما با تمام توان از آن ها حفاظت خواهد شد و چون بازدید از طرف محیط زیست وجود داره از ترس فسق قرار داد باید حافظ گونه ها باشند ،
    به هر حال این کاریه که اصولی به نظر می رسه و باید از یک جا شروع کرد ببینیم چه اتفاقی میفته..

    داغ Thumb up 15 Thumb down 18

    • باران می‌گوید:

      لعنت به این پول که برای توجیه هر اشتباهی هی رقم را بالا می برند…
      مدیر مدرسه ای سرایدار را به قتل می رساند جسدش را می سوزاند و روی آن اسید می پاشد و با یک میلیارد تومان دیه اولیای دم رضایت می دهند، خبرش هم در تمام سایتها منتشر می شود، وقتی جنایت در حق انسان با پول توجیه می شود، برای جنایت علیه حیات وحش زبان بسته هر توجیهی می توان آورد…

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 7

      • یلدا می‌گوید:

        حضرت علی می فرماید در برابر تمام ثروت دنیا حاضر نخواهم شد پر کاهی را از دهان مورچه ای بیرون آورم. دین ما و مکتب اسلام چنین اجازه ای نمی دهد.

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 6

  41. k,navid می‌گوید:

    شکارگاه های خصوصی در تمام دنیا جواب داده فقط این نیست که برن حیوانات نابود کنن پرورش میدن رهاسازی ـشکار به وقتش اونم فقط نر و سن بالا و وقتی این کار توسط شکارچیا با تجربه انجام شه خصوصی باشه حفاظت با مای بیشتر و بهتر میشه چه بسا به جای محیط بان شکارچی مامور پایداری منطقه باشه دورشو تو طبیعت میزنه به وقتش شکارشم میزنه تو جاهای از دنیا که طبیعت داشت نابود میشد جواب داده به شرطی که فقط شکار نباشه مثل اونا پرورش رهاسازی باشه خیلی ساله شکارچیا تقاضای بخش خصوصی دارن یه بار امتحان کنین ۱منطقه شاید مثل خیلی جاها که خصوصی شد با مدیرییت دلسوزانه یه چیز شد تو باقی جاها که هر کی میاد جیب خودشو پر میکنه یکم حرفای قخشنگ ولی کار اساسی هیچ بعد نفر بعدی به نظر من شکارچی خوبه لطفا احساسی بر خورد نکنید

    داغ Thumb up 18 Thumb down 22

  42. باران می‌گوید:

    سازمان محیط زیست بیشتر متولی شکارچیان شده ظاهرا و مثل خیلی از نهادهای دیگری که با ورود به کار اقتصادی از اهداف اصلی فاصله گرفتند، سودای سود آوری از منابع ملی و زیست محیطی رو در سر می پروراند…

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 18

  43. رضا دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    چند ماه پیش مناظره ای در عصر جمعه در شبکه یک صدا و سیما در این خصوص برگزار شد که کسی که مدافع درآمدزایی از طریق دادن مجوز شکار بود قاطعانه در برابر کسی که مدافع حمایت از حیات وحش بود مطابق با نظرسنجی از بینندگان شبکه شکست خورد.

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 18

  44. پناهگاه حیات وحش می‌گوید:

    به نظر می رسد که چند سال پیش هم منطقه پروند سبزوار که البته ارزش اکولوژیکی کمتری از حیدری دارد به شرکت مشابهی واگذار شده که قراین و شواهد نشان دهنده آن است که تقریباً چیزی در آن منطقه باقی نمانده است. به عبارتی قبلاً هم این موضوع آزمایش شده که در نهایت نتیجه آن نابودی زیستگاه بوده است!!!

    در این ماجرا کاملاً بوی منفعت طلبی و سودجویی به مشام می رسد.

    ارزش پروانه های شکاری که اینها برای خارجی ها صادر می کنند هر کدام به دهها هزار دلار میرسد یعنی با فروش حیات وحش حیدری به پولهای سرسام آوری دست پیدا می کنند بنابراین هر چه بیشتر بفروشند پول بیشتری بدست خواهد آمد و این یعنی نابودی حیدری و طبیعت منحصر به فرد آن

    از طرفی با عقد این قرار داد یک زیستگاه ملی و بین المللی تبدیل به ملک شخصی این آقایان خواهد شد و می توانند کاملاً آنرا مسدود کرده و هر کاری که صلاح میدانند در آن انجام دهند

    من مطمئن هستم که تنها قضیه به ورود شکارچیهای خارجی ختم نخواهد شد و این آقایان اینجا را تبدیل به قرق و شکارگاه خصوصی خود خواهند کرد.

    آخر هفته ها و تعطیلات برای تفریح ، خود و دوستان و خویشان خود را جمع می کنند برای شکار تا با گوشت تازه و دل و قلوه قوچهایی که ارزش چند ده میلیونی دارند از مهمانان خود در کنار رودخانه ها و چشمه سارهای حیدری پذیرایی کنند و به ریش همه دوست داران محیط زیست و مردم بخندند.

    احتمالاً گاهی برای ارضای خوی وحشیگری خود اقدام به شکار گرگ و کفتار و پلنگ هم خواهند کرد!!!

    حتماً پاسگاه محیط بانی هم تبدیل به اقامتگاه و مهمانسرا خواهد شد تا برای عیاشیهای شبانه خود سرپناه آبرومندی داشته باشند!

    محیط بانهای بدبخت این منطقه هم یا بایستی بار سفر ببندند و ترک محل کنند یا آنها را به عنوان آشپز و شکاربان و بارکش به استخدام خود در خواهند آورد

    این قصه پردرد آینده پناهگاه حیات وحش حیدری است که با تدبیر آقایان محیط زیستی انجام می شود!!!

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 14

  45. عقیل جاسمیان می‌گوید:

    دوستان توجه کنید
    نصح صریح موجود در ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست اجازه این کار را حتی به بالاترین مقام سازمان نخواهد داد
    کلیه عرصه و اعیان املاک متعلق به دولت واقع در محدوده مناطق مذکور در بند (‌الف) ماده ۳ همچنین کلیه تالابهای متعلق به دولت در‌ اختیار سازمان قرار خواهد داشت و سازمان در بهره‌برداری از تالابها (‌به استثناء مرداب انزلی) و املاک مذکور قائم‌مقام قانونی مؤسسات یا‌ سازمانهای مربوط می‌باشد ولی حق واگذاری عین آنها را ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 11

  46. hunter می‌گوید:

    سلام و خسته نباشید خدمت همه طبیعت دوستان و افرادی که به اندازه سرسوزنی به فکر طبیعت هستن و بوی از زیبای خدا در وجودشان خانه گزیده
    متاسفانه دیدگاه بعضی از دوستان کاملا با لحنی توهین آمیز و بدور از انتقاد میباشد و هیچ اطلاعتی از منطقه به خاک وخون کشیده حیدری ندارند که به فنا داده شده با این وضعیت مدیریت…
    چه کسی بهتر از روستاهای حاشیه حیدری از این مسایل به وجود آمده خبر دارن و دوست عزیز هنوز فردی از سازمانی وارد منطقه حیدری نشده برای تحویل گرفتنش چه برسد که شما اسم برده ای نوشتی به منزل فلانی رفته ان
    متاسفانه همیشه دامن زدن به مسایل حیات قوچ اوریال را به مرز نابودی کشانده
    با توجه به مسایل پیش آمده در ۲ سال گذشته اگر به بخش خصوصی واگذار نشود به حتم و یقین تا ۱سال آینده به نابودی کامل میرسد
    گونه اوریال منطقه حیدری شناسنامه حیدری ۱۳۹۰ به قبل ببینید به چه شکل بوده و حالا چرا به این بحران و نارضایتیها کشیده شده در ۳ سال اخیر
    بله ضعف گارد استان و شهرستان بخصوص گشت زنی محیط بانان
    شکارچیانی در حاشیه منطقه از سوی مدیریت شهرستان و مرکز استان بعنوان همیار گزیده شده اند آیا خبر دارید که چه تخلفاتی را مرتکب شده اند و الان به گوشت فروشی مشغولند
    تنها بخش خصوصی چاره کار میباشد که برای سود خود از منطقه موظف به حمایت و حفاظت سفت و سخت از قوچ اوریال میباشند
    افرادی که مخالف این خصوصی سازی حیدری میباشند خود شکارچیان بی رحمی میباشند که از عواقب آینده خصوصی سازی که شکار کشی آنها را قطع میکند حراس دارند
    کاش بتوانید چشمانتان را باز کنید و حقایق را بگوید کمی طبیعت دوست باشید و طبیعت شناس
    خدا زیباست و زیبایهای طبیعت را دوست دارد و چه بیشتر زیبا دوستان را دوست دارد (حیدری + خصوصی سازی = حیات اوریال)

    داغ Thumb up 18 Thumb down 19

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب نخجیرگر

      در اقتصاد دولتی همواره به دلیل به خطر افتادن منافع افراد خاص و رانت خوار ورود بخش خصوصی محکوم به شکست است و بخش شبه خصوصی نیز به مراتب زیانبارتر از بخش دولتی است.

      آیا پارک گلستان و بختگان و اشترانکوه و… بسیاری از زیستگاه هایی که به دلیل شکاردزدی و چرای افزون بر برد مرتع پاک روبی شده اند تا حال در دست بخش واقعا خصوصی قرار داشته است

      در تمامی دنیا نهاد های نظارتی و مطبوعات و گروه های واقعا مردمی پایشگران همیشه بیدار می باشند. مگر در فاجعه ورود نفت خام از چاه های استخراج در خلیج مکزیک شرکت بهره بردار، که خصوصی می باشد، مفصر اعلام نگردید؟

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 7

    • طناز می‌گوید:

      مشخصه که به اتفاقاتی که قراره بیفته کاملا آگاه هستی که میگی هنوز کسی برای تحویل گرفتن منطقه حیدری از سازمان نیامده و به منزل کسی هم نرفته و …
      مشخصه از همین دار و دسته هستی و این افشاگری تا …
      شب دراز است قلندر بیدار…

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 13

  47. مهسا می‌گوید:

    حلا باز هم از خانم ابتکار و دار و دسته اش تعریف تمجید کنید.. دیده بان لطفا پی گیری کنید و با خبرنگارها هم در میان بگذارید..
    دوستان دوستدار محیط زیست و حیات وحش، لطفا همه از هر راه منطقی و قانونی که به ذهنتان میرسد اعتراض بفرمایید.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 15

  48. بابک می‌گوید:

    چند وقت پیش بود که دیده بان سیر نزولی آمار حیات وحش خراسان رضوی رو روی سایت زد که پناهگاه حیدری هم شاملش بود.
    با این عهدنامه ننگین قوچ اوریال هم کنار یوز و خرس سیاه و پلنگ و….. جا میگیره
    قوچ نباشه میش هم نیست… میش نباشه بره هم نیس… بره نباشه گرگ و گربه وحشی و پلنگ هم نیست…
    مستندسازهای خارجی حاضرن خیلی بیشتر از شکارچیا پول بدن ک فقط بیان از پلنگ ایران و قوچ اوریالش فیلم بسازن
    چرا با اونا قرارداد نمیبندن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    فاجعه بسیار عظیمی با این قرارداد شوم در راهه
    خدایا روبراهش نکن

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 15

    • k,navid می‌گوید:

      خصوصی سازی فقط شکار نیست طبیعت گردی سافاری خیلی چیزا که اسلحه نیاز نداره اگه مدیرییت باشه همه اینا هست که دولت این کارو نمیکنه یه نگاه به شرکت های خصوصی سافاری تو باقی دنیا کنید

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

  49. تتو می‌گوید:

    کار خوبیه

    داغ Thumb up 14 Thumb down 18

  50. محیط بان می‌گوید:

    باسلام با این وضعیت پول بنزین ندارن کار خوبی است ولی برابر تبصره ۴ از ماده ۳۱ قانون جنگل و مراتع مناطق چهارگانه قابل واگذاری به غیر نیست و خلاف قانون است

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 9

  51. کارشناس محیط زیست می‌گوید:

    خوانندگان محترم تصور میکردید که خانم دکتر ابتکار محیط زیست را نجات میدهد و از این فکرها سازمان شده است محل درآمد عده ای خاص و عجب بازرسی و دیگران کجایند که بدانند در سازمان چه میگذرد

    داغ Thumb up 16 Thumb down 14

  52. مرد هزار چهره می‌گوید:

    دیده بان گرامی سه خط آخر خبرت جای بسی تفکر دارد، اگه واقعا هدفشون این باشه که شما گفتین، هیچکی جلودارشون نیست.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  53. محمد می‌گوید:

    کل مناطق رو باید به بخش خصوصی واگذار کنند.
    حالا بعد از این ببینید حتی یک مورد تخلف توی این منطقه اتفاق نمی افته چون بخش خصوصی هیچ تعارفی با هیچ کسی نداره.
    در ضمن بنیانگذاران همین سازمان محیط زیست خود شکارچی ها بودند ، اینو فراموش نکنید.

    داغ Thumb up 14 Thumb down 16

  54. مجید می‌گوید:

    دوستانی که با این واگذاری موافق هستند کاملا صحیح می فرمایند

    من در تایید فرمایشات این عزیزان پیشنهاد می کنم:

    حفاظت از بانک ها را به سارقان مسلح
    حفاظت از مرزهای کشور را به اشرار
    حفاظت از اماکن ورزشی را به معتادان
    حفاظت از جنگل ها را به قاچاقچیان چوب

    واگذار نمایند

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 19

  55. فرخ حمیدی می‌گوید:

    آقا مجید چرا نمی گید
    اداره ی بانک ها را به تجار با اعتبار
    حفاظت از مرزهای کشور به مرزنشینان فداکار
    حفاظت از اماکن ورزشی به خود ورزشکاران
    حفاظت از جنگل به عموم مردم کشور
    و حفاظت از طبیعت به طبیعت دوستان با سابقه و شکارچیان با علم و فهمیده
    آیا کلامی ناشایسته تر از اینها پیدا نکردی روبروی جملاتت بنویسی

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 14

  56. مطبوعاتچی می‌گوید:

    اولا که اصل موضوع واگذاری نیست و مشارکت بخش خصوصی در مدیریت مناطقی است که محیط بانان نداشته اش هم وامانده پول بنزینند که بروند شهر و نان بخرند چه رسد به منطقه داری. با این اوضاع اقتصادی مملکت هم که فعلا برای هزینه کردن در مناطقی که نه خودرو دارند و نه محیط بان و نه حتا محیط بانی پولی در بساط نیست. چرا باور نمی کنید که مناطق ول هستند. دولت حالا حالاها اینقدر چاله برای پر کردن دارد که به مناطق نمی تواند برسد حال با این اوضاع چرا نباید پول بخش خصوصی به یاری مناطق بیاید بد است که یک منطقه به جای سه محیط بان ۳۰ محیط بان داشته باشد بد است که به جای لندورد ۳۰-۴۰ ساله سوار بهترین خودرو و موتور شود و وجب به وجب زیستگاه را زیر نظر بگیرد؟ همگی می دانیم که در حال حاضر رد مناطق هرکه می خواهد می آید و می برد و می خورد روح محیط زیست هم خبردار نمی شود. یکی از هزار تخلفات شکار را هم در عرصه های چندین هزار هکتاری یکی دو محیط بانا نمی توانند ببینند و حتا بشنوند. حالا با این تفاسی گیریم که سالی ۵ نفر شکارچی مجاز هم وارد منطقه شدند و بخشی از پولشان هم دوباره صرف منطقه شد چه ایرادی دارد. در کنار این اقدامات جامعه محلی هم که امروز از بی چیزی رو به بهره برداری مستقیم از طبیعت و حیات وحش آورده است وارد گود شده و منتفع می شود. چرا عادت کرده ایم که بی منطق فقط های و هو کنیم و جامه بدریم که بردند و خوردند؟! کمی مطالعه کنیم و وقت بگذاریم و بعد اظهارنظر کنیم تا بتوانیم برای آبادانی مملکتمان تاثیرگذارتر باشیم.
    بهتر نیست اینقدر به منطق و یک طرفه در مورد مسایل تخصصی به میدان نروید و اول اطلاعاتتان را بالا بررید و سپس در مورد یک موضوع تخصصی اظهار نظر کنید؟

    داغ Thumb up 16 Thumb down 16

    • مخالف شکار می‌گوید:

      دوست عزیز مشکل اینجاست که شما و دوستان دیگری که طرفداری از این طرح می کنید نخجیر داری در ایران رو مقایسه می کنید با اروپا و آمریکا
      کدوم کارمون شبیه اوناست که این مورد حساس باشه!!!
      کسانی که الان پی گیر تصاحب این مناطق هستند کارنامشون مشخصه خیالتون راحت باشه اینها نیامده اند که ۳۰ تا محیط بان بفرستند تو منطقه و لندکروز و پاجیرو زیر پای محیط بانها بندازند.
      فهمیدند ۴ تا شکار باقی مونده می گن چرا بقیه بزنن ما میزنیم تازه پولشم به دلار می گیریم!
      هنوز فعالیت بخش خصوصی در عرصه های طبیعی ایران جا نیوفتاده چون قانون محکمی در این زمینه وجود نداره.
      ما کشور فقیری نیستیم دولت و محیط زیست می تونن به راحتی زیستگاهها رو کنترل و حفاظت کنند فقط اراده می خواد و مدیر دلسوز
      مگه استخدام ۱۰ هزار محیط بان چقدر هزینه برای دولت داره خوبه همین امسال در جهاد کشاورزی بیش از ۲۰ هزار نیرو جذب و استخدام شدند
      طرحهای دیگری هم مانند سرباز محیط بان وجود داره که در کنار محیط بانها می توانند به افزایش نیروی محیط بانی کمک کنند
      مونیتورینگ زیستگاهها مگه چقدر هزینه بره؟
      استفاده از گشت هوایی واقعاً در توان محیط زیست نیست؟
      این توان ، پول و حتی امکانات در کشور وجود داره برای اینکه بشه طبیعت و محیط زیست رو نجات داد بدون شکار و از بین بردن حیات وحش فقط باید همت بلند داشت و دلسوز این کشور و منابع اون بود…
      متاسفانه حفظ محیط زیست دغدغه جدی مسولین نیست

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 15

      • مرد هزار چهره می‌گوید:

        ارتش و سپاه و پلیس کمبود سرباز دارن ،اونوقت انتظار داری سرباز بدن به محیط زیست؟ استخدام ده هزار محیطبان؟ عجب حرفهای قشنگی!

        داغ Thumb up 7 Thumb down 10

    • مرد هزار چهره می‌گوید:

      درود بر جناب مطبوعاتچی. به حق که جان مطلب را ادا فرمودید…

      داغ Thumb up 7 Thumb down 10

  57. سامان می‌گوید:

    هر روز خبر های بد …
    تاکی قراره این سرزمین به خاطر پول و زیاده خواهی نابود بشه .
    تور شکار یعنی نابودی کل حیات وحش

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 8

  58. پلنگ ،آهو ودرناخاکستری تایباد می‌گوید:

    باید با مخلوقات زیبای خداوندی و گنجینه های الهی خداحافظی نمود.
    ولی ای کاش مناطق که حیات وحش قابل توجهی ندارند را به صورت آزمایشی به بخش خصوص واگذار می فرمودند و اگر بعد از مدت واگذاری جمعیت منطقه افزایش پیدا می نمود سایر مناطق را هم واگذار می فرمودند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  59. جمشید ازخوی می‌گوید:

    نخستین گام نابخردانه آن بود که متاسفانه اقلیم خراسان عزیز سه تکه شد.
    دو دیگر آنکه مرکز این اقلیم که به درستی با کاربری پایتخت گردشگری مذهبی کشور تعریف شده …
    از سرمایه های دیگر صرف نظر میشود اما برای آگاهی کاربران باید گفت که اجازه ورود به شکارچی و تورهای شکار در قبل از سال ۱۳۵۷ و بعد از آن مرسوم و معمول بوده است.
    آخرین خبر از این نوع اجازه ورود به شکارچیان ایتالیائی به تعداد ۱۵ دستگاه ون و نقلیه های مربوط در حدود ۱۵ سال پیش برای شکار پرنده مهاجر ( ابیا ) که خوش گوشت و لذیذ بوده و در رستوران های خاستگاه مافیا ! هر پرس تا ۱۵۰ دلار سبز ایالات متحده سرو میشود (البته به نرخ آن سالها). این پرنده مهاجر بین اقلیم روسیه و گیلان و مازندران است. در دوره قبل، به صورت کاروان شکار از کشور شهرهای !!!! خلیج فارس نظیر قطر، کویت، شیخ نشین های امارات متحده ! در محدوده های جنوب کرمان (جیرفت) و هرمزگان در فصول پائیز و زمستان این مجوز بصورت کنترل شده صادر میشد اما در پایان باید خاطر نشان شد که بخش خصوصی در اغلب عرصه های واگذاری خرد و کلان این ملک مردود از صحن امتحان دولت ! و ملت! بر آمده است و بالمال آزموده را آزمودن خطاست.!!!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

  60. فهیمه می‌گوید:

    من واقعا متعجبم این مسئولین محیط زیست مملکتمان از کجا آمده اند ؟؟؟؟ چه میشود گفت؟؟؟ چه میشود کرد؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 11

  61. قهرمان می‌گوید:

    واقعا در شگفتم که سازمان محیط زیست چه نقشی ایفا می کند؟!
    بعضی از اقدامات این سازمان بوضوح به ضرر محیط زیست و گونه های جانوری و ناقض حقوق حیوانات است !
    انجام این کار کاملا به ضرر محیط زیست و گونه های جانوری است و نتیجه ای جز نابودی آن نخواهد داشت.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 11

  62. آتوسا می‌گوید:

    محیط زیست ایران فروشی نیست
    اینها میراث طبیعی ماست که باید برای نسلهای بعد حفظ شود

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 12

  63. ایمان می‌گوید:

    آقایون چیز دیگه ای میلی ندارن؟
    خب ی دفعه بیان کل محیط زیستو بفروشن تا مردمم تکلیف خودشونو بدونن
    دیگه این بی احترامی رو نمیشه تحمل کرد

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 12

  64. محمد می‌گوید:

    کلا همه مناطق کشور رو واگذار کنید تا دیگه تموم شه همون راحت شیم!!!!!!!!!!!!!!!!! و ما هی نیایم اینجا ببینیم و اذیت شیم.
    بی مسئولیتی هم حد و حصری داره
    فاجعه ست

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

  65. نبی افضل می‌گوید:

    متاسفانه به دلیل منابع مالی اندک سازمان مجبور میشود که این زیستگاههای زیبا و منحصر به فرد را به شکارچیان واگذار یا به صورت بلند مدت اجاره دهد که این موضوع برای کشور عزیز ما ایران بسیار بد و زشت میباشد.
    امیدوارم که این زیستگاه خوب هرگز به شکارچیان داده نشود و در آخر از دولت و سازمان محیط زیست خواستارم که به محیط بانها اجازه شلیک به شکارچیان غیر مجاز داده شود که ما شاهد شکار غیر مجاز نباشیم.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

  66. رضوان دوست دارمحیط زیست می‌گوید:

    سلام و خسته نباشید به دوست داران محیط زیست
    امیدوارم مسؤلان محیط زیست با این کار خجالت نکشن. یعنی یک فرد خصوصی همتش از مسؤلان محیط زیست و محیط بانان بیشتر است.
    امیدوارم که منطقه حیدری را که قدامت چندین ساله دارد که محیط بانانی پیشکسوتی مانند (چکنه.انصاری.حاتمی و…..) زحمت کشیدن به هدرنرود و از مسؤولان امیددارم که منطقه را به شگارگاه مانند دوران……….نکنند.
    خیلی خیلی امیدوارم این کار رخ ندهد.

    باتشکر دوست دار محیط زیست

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 6

    • مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

      بنده که کلا مغزم هنگ کرد….!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  67. رضا پلنگ می‌گوید:

    رضا پلنگ:من فکر می کنم سیستم فعلی نتوانسته حافظ خوبی برای سرمایه های ملی باشد و با توجه کم شدن امار سال به سال تعداد قوچ و میشهاو… .واگذاری به سیستم جدید وکار بلد وحرفه ای می تواند با سرمایه گذاری به سبک کشورهای افریقایی ما را به گذشته برگرداند.

    داغ Thumb up 8 Thumb down 11

  68. کوشان مهران می‌گوید:

    جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه

    چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

    از سعه صدر دیده بان گرامی برای فراهم آوردن بستری برای گفتمان و تقابل آرا و دیدگاه ها سپاسگذارم.

    پیشنهاد می نمایم به پاس این چالشگری روشنگرایانه دیده بان گرامی آرا و نظرات دو سوی را تجزیه و تحلیل نموده و نتیجه را به عنوان یک دیدگاه در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

    نوشتار ” تاثیرات اجتمایی و زیستی معرفی مجدد گرگ” پیشکشی است به همه کسانی که بدور از کینه ورزی و عناد به ایران عشق می ورزند:

    wildlifemanagementinstitute.org/PDF/11-Social%20and%20Ecological….pdf

    بهتر است فراموش ننماییم که اکنون حتی در کشور کوچک هلند با جمعیت مترکز انسانی در حال برآورد زیستگاه برای امکان احیای جمعیت گرگ هایی هستند که با شروع قرن بیست و یکم گهگاه از آلمان به کشور “لاله و آسیاب بادی” وارد می شوند.

    در مقایسه با بسیاری از کشورها ایران هنوز زیستگاه ها و حیات وحش دست نخورده تری دارد.

    بجای خویشتن فریبی و نردبان ترقی هوچیان بنام محیط زیست شدن باید در عرصه عمل حرفی برای گفتن داشت.

    دوش دیدم که ملایک در میخانه زدند

    گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند

    ساکنان حرم ستر و عفاف ملکوت

    با من راه نشین باده مستانه زدند

    آسمان بار امانت نتوانست کشید

    قرعه کار به نام من دیوانه زدند

    جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه

    چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

    شکر ایزد که میان من و او صلح افتاد

    صوفیان رقص کنان ساغر شکرانه زدند

    آتش آن نیست که از شعله او خندد شمع

    آتش آن است که در خرمن پروانه زدند

    کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب

    تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  69. کوهنورد می‌گوید:

    خصوصی سازی مناطق تو کشور ما معنی نداره چون بسترش فراهم نیست و فساد به بار خواهد آورد
    از نظر اکوتوریسم هر وقت ما تونستیم به کشورهای به ظاهر عقب مونده ای چون هند پاکستان کنیا تانزانیا و… برسیم اون موقع میشه رو این موضوع فکر کرد.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  70. kooshan می‌گوید:

    آنجه که فعلأ می توان در باره این خبر گفت این است که با توجه به تأکید مکرر رئیس جمهور محترم بر این که مبنای اقدامات دولت بر شفافیت در انجام کارها است بنابراین ضروری است سازمان حفاظت محیط زیست سریعأ نظر خود را نسبت به انتشار این خبر رسمأ اعلام و توضیح لازم را ارائه کند چراکه در صورت صحت خبر ابهامات زیادی در مورد نحوه و چگونگی روند مذاکرات و توافقات احتمالی ، اهداف اجرای این طرح و هویت دست اندرکاران آن و نیز تأثیرات آن بر حیات وحش کشور در اذهان علاقمندان ایجاد شده است

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  71. مهدی حسن زاده می‌گوید:

    اگه این قضیه صحت داشته باشه واقعا جای تاسف داره که مسیولین سازمان دست به چنین کار و توافقی بزنند من خواهشم اینه که کسانی که تاثیر گذارند این مسئله رو رسانه ای کنند تا از این قرارداد جلوگیری بشه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  72. حافظ محیط زیست می‌گوید:

    ضمن احترام به سرکار خانم دکتر و ابتکار به عنوان بانوی پیشکسوت محیط زیست و کسی که پدرشون هم محیط زیستی اصیل بوده .
    این قضیه واگذاری مناطق چهارگانه از سوی ایشون خیلی بعید به نظر میرسه و به عنوان کسی که بیش از ۲۳ سال در سازمان خدمت کردم خیلی واضحه که آبروریزی توسط بعضی از سازمانی ها که در معاونت محیط طبیعی سازمان هستند و بعضی از به ظاهر مدیرای بی تدبیر محیط زیست خراسان رضوی برنامه ریزی و پیگیری شده
    کسانی که محیط زیست خراسان رو به گند کشیدن و ظرف یکسال از بی مدیریتی شون بیش از ۱۵ نفر از بهترین محیط بانا و کارشناسا و روسای خوب را از محیط زیست استان دلسرد و بیرون کردن
    کسانی که با بی لیاقتی اموال بیت المال رو به باد فنا دادن و چند دستگاه وسیله نقلیه و کلی کامپیوتر و وسیله بیت المال رو به سارقا سپردن خدا ازشون نگذره که آبروی خیلی را رو بردن و به تنها چیزی که فکر میکنن میز و جیبشونو به هر قیمتی
    خانم دکتر ابتکار و مشاورین و معاونین با سواد تا کی میخواهین با این کوتوله ها مماشات کنین و برخورد قاطع نکنین تا وقتی که اندک آبروی سازمان پیش هر کس و ناکسی بریزه و کار به همه رسانه ها و مجلس بکشه
    اگه لطف خالق طبیعت و غیرت یه عده از دوستداران واقعی محیط زیست نبود الان چند تا از مناطق به عده ای شکارکش و نه شرکت تور شکارسپرده شده بود که سبیل آقایونو حسابی چرب کرده بودن و در خفا جلسات محرمانه میگرین و دزدکی از مناطق بازدید میکنن و بعد خودشونو عاشق سینه چاک محیط زیست معرفی میکنن و حتی در همین کامنتا هم کسانی که مخالف واگذاری منطقه حیدری و دیگر مناطق هستن شکار فروش معرفی میکنن
    خدا ازتون نگذره من از طرف سازمان به خاطر این آبروریزی از همه دوستداری محیط زیست و شکارچی های ضابطه مند و قاونون مدار عذرخواهی میکنم هر چند که مسئولای سازمان خوابن و زحمت یه عذرخواهی ساده رو هم به خودشون نمی دن خدا بر همه چیز شاهد و ناظره و عادل.
    بترسید از روزی که به قول امام خمینی رحمت الله علیه کارها دست نااهلان و نامحرمان بیفته چرا که اینا برای پول کثیف حاضرن همه چیزشو نو بفروشن . تصمیم و قضات با شما

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  73. کوهنورد می‌گوید:

    درود بر شرف و غیرت “حافظ محیط زیست” اگه ۴نفر مثل شما تو این مجموعه می بود که وضع محیط زیست خراسان این نبود!!!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  74. رضاعلی می‌گوید:

    حافظ محیط زیست : این کارباید از یه جائی شروع بشه تا نواقص ان در داخل کار پیداشود وبرطرف گردد.ولی برا شروع با واگذاری حیدری مخالفم. مناطق ازاد اگه وضعیت محیط زیست چیزی باشد که الان هست واگذاری ان به دوستداران طبیعت وعلاقه مندان به محیط زیست وبازنشستگان محیط زیست البته با ساپورت مالی افرادی که ازبنیه مالی خوبی برخورداربوده وسوابق انچنانی ندارند بنظربدنباشد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  75. siavash می‌گوید:

    واقعا” جای تاسف داره …….
    این یعنی حکم قطعی قتل عام حیوانات در حالی که سر همه ما رو به این موضوع گرم کردن که باید قوانین ۵ ساله ممنوعیت شکار تصویب کنن دارن خودشون مناطق شکار ممنوع و واگذار میکنن…
    دوستان لطفا” هر کسی خبر جدیدی بدست آورد لطفا” حتما” منعکس کنه.
    ما دست به دست همدیگر از انجام این کار جلوگیری میکنیم چه با همکاری خانم ابتکار و یا بدون همکاری ایشان…..

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>