ثبت تصاویر کم نظیر از جدال فیل خشمگین و کرگدن سیاه در آفریقای جنوبی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: یکی از عکاسان حیات وحش در دشت ماسائی آفریقای جنوبی تصاویر شگفت انگیزی را از جدال یک فیل نر بزرگ و یک کرگدن ماده به ثبت رسانده است.

این عکاس در تشریح ماجرا می گوید: یک فیل نر بسیار خشمگین با مشاهده یک کرگدن و بچه اش به سمت آنها حمله کرد. کرگدن مادر برای دفاع از خود و بچه اش در مقابل فیل خشمگین استاد و بچه کرگدن از ترس در گوشه ای پنهان شد.

کرگدن ماده تاب مقاومت در برابر فیل خشمگین را نداشت و بر اثر ضربات سهمگین فیل نقش بر زمین شده بود.

پس از آنکه فیل صحنه را ترک کرد بچه کرگدن از مخفیگاه خود خارج شده و سعی می کند مادر خود را از زمین بلند کند. نهایتا پس از دو ساعت کرگدن ماده موفق شد از زمین برخواسته و به همراه بچه اش قلمرو فیل را ترک کردند اما کرگدن ماده دو روز بر بر اثر شدت جراحات وارد تلف شد.

 

تصویر: بچه کرگدن پس بر بالای پیکر آسیب دیده کرگدن مادر پس از درگیری و ترک محل توسط فیل خشمگین

+191
-14
  

15 دیدگاه

  1. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    خدا کنه کرگدن کوچولو بتونه از پس خودش بر بیاد و گلیمشو از آب بیرون بکشه

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 5

  2. عرب کوهسار می‌گوید:

    این قانون طبیعت در تمام دنیا برقراره…حفاظت از قلمرو…
    صحنه های زیبا و با شکوهی بود و البته این شجاعت کرگدن مادر و احساس مادرنش قابل تحسین می باشد
    و تشکر از عکاس این تصاویر که واقعا ماهرانه بود و حیرت برانگیز، آرزوی موفقیت براشون دارم …

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

    • مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

      حیف شد…..
      کرگدن سیاه از گونه های بسیار بسیار نادر و در معرض انقراض است…
      اما از طرفی شجاعت و ایثار این ماده کرگدن قابل ستایش میباشد….
      قابل توجه کسانی که میگویند حیوانات بیشعور هستند و همه چیز را فقط حق خود میدانند و بس…
      باور کنید به اندازه خودشان هم شعور دارند و هم از غریزه بالائی برخوردارند…
      کار عکاس هم واقعا بینظیر است.
      دیده بان عزیز باز هم از این تصاویر برایمان بگذارید….ممنون و متشکر.

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 0

  3. رضا مجذوبی می‌گوید:

    تازه شانس آورده بود که فیله یدونه عاج داشته وگرنه فقط یه روز زنده میموند…خدا رحمتش کنه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  4. دوستدار پلنگ ایرانی می‌گوید:

    فیل نر خیلی خوش شانس بود. چون اگه تو ایران بود قطعا به وسیله ی کرگدن دوستان!!! کشته میشد!!!
    مرسی از سایت خوبتان

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 12

  5. جرجانی می‌گوید:

    بسیار جالب بود، دیده بان ممنون…

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  6. افشین می‌گوید:

    کرگدن سیان از حیوانات بسیار نادره و تلف شدن حتی یکی و مخصوصا ماده ، میتونه جبران ناپذیر باشه .ایکاش بجای عکاسی از له شدن کرگدن زیر ضربات فیل با سر و صدا و … سعی در ترساندن و فراری دادن فیل میکردند و جان کرگدن رو نجات داده و بچه کرگدن هم یتیم نمیشد.این عقیده عدم دخالت در طبیعت که بسیاری به اون اعتقاد دارند زمانی قابل توجیه است که قبلش با دخالتهای بیجا و شکار بیرویه تا این حد حیوانات رو به انقراض نزدیک نمیکردیم والا در شرایط فعلی حفظ هر حیوانی از هر گونه و با هر روشی بایستی بدون شک انجام گیرد.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

    • رضا مجذوبی می‌گوید:

      افشین خان صحبت از یه فیل نر خشمگین و دیوانه چندین تنی با ۴-۵ متر ارتفاعه و یه کرگدن ماده که غریزه مادریش هم گل کرده هست که با هم در حال دعوا هستن و یه جناب عکاس نهایتا ۱۰۰ کیلویی با نهایت ۱۸۰ سانت قد و یه وسیله دهشتناک تهاجمی بنام”دوربین عکاسی”….!!!! خودت بودی تو اوون لحظه واقعا چکار میکردی؟
      همینقدر که بنده خدا ز ترس که میخکوب شده بوده توجاش حداقل همین چند تا عکس رو تونسته بگیره هم دمش خیلی هم گرمه….

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

      • افشین می‌گوید:

        پس چطور همین انسان ۱۰۰ کیلویی با ۱۸۰ سانتیمتر تونسته نسل همه حیوانات رو منقرض کنه؟؟؟؟
        تمام حیوانات از چیزهایی که غریبه هستند و براشون تعریف نشده میترسند.نمیدونم فیلم مردان ماسایی که داخل گله شیرها زده و شیرهای ۲۵۰ کیلویی که خون شکار از دهانش چکه میکنه فقط از ظاهر اون آدما میترسند و فرار میکنند.اغلب حیوانات وحشی با کوچکترین سر و صدای آدما از ترسشون در میرند.یا اگه ماشین داشته باشند با کوچکترین حرکت ماشین هر حیوونی رو میتونند فراری بدهند.یا این عکاس ها همیشه با پارک بانان و رنجر ها به مناطق حفاظت شده جهت عکسبرداری و فیلم برداری میرند و رنجر ها هم اسلحه دارند که میتونند با شلیک هوایی حیوون رو فراری بدهند.یا استفاده از دارت های بیهوش کننده و…بلاخره باید سعیشو میکرد نه اینکه دنبال ثبت تصاویر استثنایی و کسب افتخار برای خودش بود. در نهایت مطمعن باشید کسی که از دیدن فیل از ترس جای خودش میخکوب میشه هیچ وقت وارد منطقه ماسایی مارا نمیشه و از تلوزیون از دیدن حیوانات لذت میبره.

        داغ Thumb up 6 Thumb down 5

  7. جمشید ازخوی می‌گوید:

    کرگدن چه سیاه ،چه سفید از شاهکار های خلقت در حیات وحش است.آفریقای جنوبی دارای هر دو گونه و بیشترین تعداد این گونه در جهان است.پارک ملی کرو گر در این اقلیم، بیشترین میزان تلفات توسط شکار غیر مجازدر جهان را داراست.کشور های دارای این گونه با شکوه و بسیار زیبا نظیر هندوستان،موزامبیک ،آنگولا،آفریقای جنوبی،کنیا ،تانزانیا،باید قدر این گنجینه کم نظیر حیات وحش را بدانند که قطعا اینگونه است.چند سال قبل در مستندی از حیات وحش محدوده های کنترل شده ،ساز گاری این گونه سختگیرو تلاش در زاد و ولد آن در ایالات متحده به تصویر کشیده شده بود که تعجب آور بود.!نکته جالب در مورد حفاظت از آن سمی کردن شاخ حیوان است که به تازگی ابداع و بکار گرفته خواهد شد که مایه امید واریست.در ضمن بادید گاه آقای افشین موافقم ،ایکاش با شلیک گلوله توسط محیط بانان مستقر یا با ایجاد دود یا سرو صدا فیل نر خشمگین از حمله صرفنظر میکرد،هر چند که دخالت در کار طبیعت مجاز نیست ولی درمواردی که گونه بسیار باارزش و تحت لیست قرمز اتحادیه جهانی حیات وحش قرار دارد،اقدام سنجیده ایست.!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  8. جمشید ازخوی می‌گوید:

    دیده بان گرامی:لطفا در مورد کشته شدن یک هندی توسط ببری سفید در یکی از باغ وحشهای هندوستان اطلاع رسانی کنید.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  9. داریوش می‌گوید:

    تقصیر خودش بود که رفته بود توی لونه ببر در باغ وحش البته اگه بلند میشد می ایستاد ببر بهش حمله نمیکرد و سر و صدای تماشاچی ها هم باعث خشم ببر شد اگه داد و بیداد نمیکردن شاید اون کودک هندی زنده میموند

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  10. شکارچی می‌گوید:

    کنیا وتانزانیا که اقوام ماسایی در آن زندگی میکنند بهشت شکارچیهایی است که دنبال تروفه هستند. اگه توسط فیل کشته نمیشد توسط شکارچیها کشته میشد. این کرگدن برای آفریقایی ها چند ده هزار دلار ارز آوری داشته که متاسفانه توسط فیل از پای در امده. نگاه اونها به حیوانات اینگونه است. راستی اگه این کرگدن جزو گونه های در معرض انقراض هست چرا به صورت قانونی توسط شکارچیان تروفه شکار میشود. البته اونها رنگشان یک مقدار روشن تر بود .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 3

  11. محمدعلی نظام دوست می‌گوید:

    به نام خدا
    باسلام
    اینجانب محمدعلی نظام دوست از آذربایجان غربی هستم .بنده یک شکارچی هستم به خاطر انقراض تدریجی حیاط وحش خیلی ناراحت ومتاسفم . اما علت از بین رفتن حیاط وحش را باید ریشه ای بررسی کرد و علت آن را تنها شکارچی نباید دانست . یکی از علل آن نزولات آسمانی که باعث کمبود آب و تخریب طبیعت میشود .دوم کشاورزی بی رویه و سموم دفع آفات کشاورزی که از بین رفتن انواع پرندگان از جمله بلدرچین در موقع تخم گزاری و زاد و ولد آنها را ریشه کن میکند سوم پسابهای صنعتی که باعث مرگ میلیونی ماهیان و پرندگان میشود . خلاصه کلام طبیعت از بین رفته است و بنده چند سالی است شکار نرفته ام چون حیاط وحش را دوست دارم زندگی آنها زندگی من است و برای خوانندگان عزیز یادآور شوم که پروانه ای که محیط ئیست صادر میکند با بررسی کارشناسان خبرهشکار نوع و تعداد پرندگان را در هر شکار تعیین میکند .و با این مقررات حیاط وحش از بین نمیرود . خلاصه کلام محیط مناسبی و امنیتی برای وحوش وجود ندارد .

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>