کشف اجزای بدن ۴ کل وحشی از ۳ خانه روستایی در شهرستان کلات

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نیروهای یگان محیط زیست شهرستان کلات حین گشت زنی در منطقه حفاظت شده ارس سیستان متوجه صدای شلیک چهار گلوله در ارتفاعات شده و به جستجوی منطقه پرداختند.

رئیس اداره محیط زیست کلات در این باره گفت: محیط بانان متوجه محل حضور احتمالی شکارچیان شدند اما به دلیل صعب العبور بودن مسیر برای رسیدن به نقطه مورد نظر ناچار به خروج از ارتفاعات و عزیمت مجدد به ارتفاعات از مسیر دیگری شدند.

اباذر حسین نژاد افزود: محیط بانان پس از پیمودن مسیری طولانی، در آستانه شب ناچار به اقامت و کمین در نقطه ای شدند که احتمال میدادند متخلفان از آن مسیر باز خواهند گشت.

رئیس اداره محیط زیست کلات گفت: متاسفانه شکارچیان که به حضور مامورین در منطقه مشکوک شده بودند در تاریکی شب از مسیر پرت و طولانی دیگری منطقه را ترک نموده و خود را به روستا رساندند.

محیط بانان پس از خروج متخلفین از منطقه با تلاش فراوان و جمع آوری اطلاعات موفق شدند متخلفین و ۳ مخفیگاه متعلق به آنها را شناسایی کنند.

پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی نیروهای یگان محیط زیست همراه با مامورین هنگ مرزی ۳ خانه و مخفیگاه شکارچیان را زیر نظر گرفته و پس از اطمینان از حضور متخلفین در هر ۳ مکان بصورت همزمان وارد هر سه خانه شدند.

اباذر حسین نژاد اظهار داشت: در جریان بازرسی از یکی از خانه ها اجزای بدن دو کل وحشی به همراه یک قبضه اسلحه شکاری تک لول کالیبر ۱۲ ، تعداد ۱۰ عدد فشنگ گلوله زنی، تعداد ۱۴ فشنگ چهارپاره، ۱۰۰ فشنگ ساچمه زنی، یک تیغه چاقوی آغشته به خون و یک دستگاه دوربین چشمی کشف و ضبط گردید.

در بازرسی از مکان دوم نیز اجزای بدن دو کل وحشی (یک هدمانت تاکسیدرمی شده و یک تخته پوست کل وحشی) به همراه یک قبضه سلاح شکاری تک لول، تعداد ۷ فشنگ گلوله زنی، سه عدد مرمی گلوله زنی، ۴ عدد فشنگ چهارپاره، ۱۴ عدد فشنگ ساچمه زنی و مقداری ساچمه چهارپاره کشف و ضبط گردید.

رئیس اداره محیط زیست کلات گفت: در جریان بازرسی از مخفیگاه سوم نیز تعداد ۶ عدد چوب دستی ساخته شده از چوب جنگلی و یک تور مخصوص پرنده گیری پرندگان کشف و ضبط گردید.

در این رابطه ۳ نفر متهم بازداشت و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم تحویل مقامات قضایی شدند.

+8
-80
  

20 دیدگاه

  1. شهرابی می‌گوید:

    ممنون از محیط بانان منطقه که به خوبی و در اسرع وقت پیگیر ماجرا بودن و تشکر از مامورین هنگ مرزی که همکاری خوبی با محیط بانان داشتن
    اما اگر در خبر دقت کنیم هیچ اشاره ای به غیر مجاز بودن اسلحه نشده! بر خلاف برخی ادعاها اسلحه مجاز دلیل بر شکار مجاز نیست؛ این شکارچیان هم از اسلحه مجاز استفاده کرده و دست به تخلف زده اند؛ ادعای اسلحه مجاز داشتن دلیل بر شکار مجاز نیست…
    امیدوارم هر چه زودتر جرائم تخلفات شکار تغییر کنه تا احکامی در خور به همراه حبس رو شاهد باشیم
    دمت گرم دیده بان

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 14

  2. درنا می‌گوید:

    منطقه سیستان وارث تمدن شش هزار ساله است کوه خواجه و شهر سوخته… اولین انیمیشن جهان روی سفال شهر سوخته…
    ولی پس از خشک شدن هامون، مرگ ماهی ها و مرگ پرنده های مهاجر، این استان به شاهزاده ای رو به احتضار، زخم خورده، دردمند و بی جان، نفسهای آخر را می کشد، مردم اون منطقه بدون تردید از تمام حقوق طبیعی محروم شده اند نمی دونم چرا هیچکس سیستان را نمی بیند و هیچکس به اون مردم فکر نمی کنه…
    وقتی عموم مردم روستاهای منطقه در محرومیت محض و تبعیض و نابرابری نسبت به سایر شهرها به سر می برند نمی شه ازشون انتظار داشت به حفظ محیط زیست بها دهند… مدیریت غلط اون منطقه را به بحران کشانده است… کاش کاری ما آدمهای عادی بر می آمد… فقط افسوس می ماند و حسرت…
    حتی فقیرترین مردم و محروم ترین مردم شمال نسبت به سیستانی ها در بهشت زندگی می کنند…
    توصیه می کنم مستند ( ماهی ها در سکوت نمی میرند ) را که جمعه ۲ آبان ساعت ۱۸ از شبکه افق پخش می شود را ببینند همه دوستان.

    داغ Thumb up 15 Thumb down 13

    • شهرابی می‌گوید:

      درنا پرنده ای بی نظیر و دوست داشتنی
      جناب درنا دوست عزیز و گرامی ممنون از آنچه که از محرومیت و خشکی! سیستان گفتید؛ اما با عرض پوزش منطقه حفاظت شده ارس سیستان که در خبر ذکر شده واقع در خراسان رضوی هست و ارتباطی با استان سیستان و بلوچستان نداره و ممنون از مستند پیشنهادیتون

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 6

      • درنا می‌گوید:

        ممنونم از توضیحتون من نمی دانستم و چون فکر کردم جایی در استان سیستان و بلوچستان است برام عجیب بود وجود (کل) تصور نمی کنم سیستان کل و بز وحشی داشته باشه با اینحال تصور کردم حتما جایی در نقاط مرزی این استان با خراسان است.

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

        • علی اکبر کیخا می‌گوید:

          در این مورد هم اشتباه میکنید چون در سیستان و بلوچستان کل و بز هم وجود داره که در مناطق جنوبی استان زندگی میکنند مثل سرباز و اطراف تفتان و حتی خرس و پلنگ هم داره

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

    • منتقدشکار می‌گوید:

      دوست عزیز درنا
      ازشماکه اکثراوقات نظردوستان را زیر سوال و ذره بین میبرید بسیار بعیداست که نسنجیده اظهارنظر کنید…
      منطقه حفاظت شده ارس سیستان کجا؟ هامون وسیستان کجا؟
      امیدوارم ازصراحت کلام بنده نرنجیده باشید.
      در ضمن مستند ماهیها در سکوت نمی میرند، بسیار مستند زیبا و درخور تعمق و تامل بسیاراست کاش مسئولین به مشکلات سیستان و حقابه هامون که توسط کشور افغانستان رعایت نمیشود هرچه سریعتر رسیدگی کنند والا در آینده ای نه چندان دور مصیبت ریزگردها که از خشکی هامون بر سیستان نازل شده تمام کشور را در خواهد نوردید و فاجعه ای بس بزرگ
      دامان محیط زیست ، طبیعت و حیات وحش را خواهد گرفت که عواقب آن دامنگیر تمام ایران و ایرانیان خواهد شد پس تا دیر نشده کاری کنید که فاجعه صبر نخواهد کرد….

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

    • رضا مجذوبی می‌گوید:

      اسم این منطقه کوهستانی “دره سیستان” هست که قسمتی از رشته کوه هزار مسجد شمال خراسان است

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

      • درنا می‌گوید:

        اینو بذارید به حساب کم اطلاعی من در عین خوشحالم این کم اطلاعی باعث شد با استان سیستان اشتباه بگیرم و دوستان رو دعوت کنم به تماشای اون مستند…
        یکی دیگه از تالاب هایی که نابودیش بسیار دردناک و غم انگیزست تالاب هورالعظیم است که نتیجه مدیریت غلط وزارت نفت است… پیشنهاد می کنم در این مورد هم دوستان مستند غبار سرخ را ببینید ساخته پژمان مظاهری پور.

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

    • دوست دار طبیعت می‌گوید:

      دوست غزیز ارس سیستان در خراسان رضوی ویکی از زیباترین مناطق تحت مدیریت سازمان می باشد

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  3. دوست می‌گوید:

    عجب.. باز هم محلی, باز هم شکارکش..

    دسته بیل هم از چوب جنگلی درست میشه.. دیگه گفتن” تعداد ۶ عدد چوب دستی ساخته شده از چوب جنگلی و یک تور ….” چه معنی داره؟

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 6

    • همیار می‌گوید:

      نه دوست عزیز اینطور نیست

      چوب های جنگلی که در اون منطقه جهت ساختن چوب دستی قطع شده و استفاده میشوند به جهت استحکام زیاد معمولا از درخت آلبالوی وحشی هستند که یکی از درختان مفید جنگل جهت نگهداری و جلوگیری از فرسایش خاک و سیلاب می باشد.

      طبق بند د ماده ۱۰ قانون شکار و صید، از بین بردن رستنی ها از جمله قطع درختان، خارزنی و بوته کنی در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش و تجاوز و تخریب در این مناطق ممنوع می باشد و متخلفان مشمول مجازات هستند.

      چوبی که در ساخت دسته بیل استفاده میشود چوب از این نوع چوب نیست

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

      • افشین می‌گوید:

        معمولا دسته بیل و کبریت و… از چوب درختانی که رشد بسیار سریع داشته و در حاشیه باغات و مزارع برای فروش چوبشون کاشته میشه (مثل درخت تبریزی) میسازند.
        البته اگه کسی درخت بزرگی در زمین یا منزلش باشه و بخواهد قطعش کنه میتونه با شرکت های کبریت سازی و برخی انبارهای چوب تماس بگیره و اونها درخت رو ازش میخرند و ساختن ابزارهای که ارزش کمی داره با درختهای جنگلی با ارزش واقعا بی انصافیه.
        مگه برای مثال یه دسته بیل یا کلنگ و امثالهم چه قیمتی داره که بخواهیم جنگل و درختان رو نابود کنیم؟
        در مورد فرمایش درنای عزیز فارغ از محل اتفاق، دقیقا به نکته مهمی اشاره شده و بنده هم قبول دارم.
        جایی که حداقل امکانات رو هم نداره و متاسفانه نسیبی از امکانات نبردند انتظار حفاظت محیط زیست براشون یکم مضحک خواهد بود.
        چون وقتی از حداقل های حقوق شهروندی یه کشوری مثل ایران که در پایتختش خونه های چند ده میلیاردی و خودروهای میلیاردی وجود داره ولی برخی در نقاط محروم تو کپر و چادر زندگی میکنند و از امکانات تحصیل و بهداشت و کلا زندگی در بعضی موارد حتی کمترین بهره رو نبردند، نبایستی زیاد انتظار حمایت و حفاظت از محیط زیست داشت.

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

      • دوست می‌گوید:

        میدونم برادر من,,,
        کیست که از فواید درخت ندونه, کیست که از اهمیت رستنی های طبیعی بی خبر باشه..
        ایا واقعا متوجه نمیشوید که ایییین همه قطع درخت و … برای ویلاسازی , برای زمین کشاورزی و… بدون دادرسی و دادخواهی چشم پوشی میشود, ولی بخاطر شش تا ترکه, بوق و کرنا بشه..
        انصاف هم خوبه

        شکارکشی اره, جریمه همه اینها قبول و به شدت برخورد کردن اره..
        همه موافقیم, اما چوبدستی رو نوشتن جنبه احساسات داره تا برخورد قانونی..

        داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  4. بابک می‌گوید:

    بازم اصل موضوع رو که ۳ تا کل با ارزش بودن رو فراموش کردید و به حاشیه ها نظر میدید!!!!!!!!!!!!!!!!!
    در آینده ای نه چندان دور احتمال اینکه نسل کل و بزهای زیبای منطقه از بین بره هست.
    شمارو ب خدا جدی بگیرید. دیگه کل مسن و قوی برا تولید نسل خوب و سالم نداریم.
    کل های جوون و نه چندان خوب نسلشون ضعیف میشه و یه بیماری ممکنه براشون خطرناک باشه.
    خدا لعنت کنه دشمنای طبیعت مارو.
    این ۳ تا کل حق تک تک ما ایرانی ها بوده.
    این ب اصطلاح آدمایی ک این کل هارو کشتن باید حق مارو بدن

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  5. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    بازم دست محیط بانان خوب کلات درد نکند در سال ۹۳ یکی از پرکار ترین ادارات شهرستان در ایران بوده .یگان حفاظت اداره کل وآقایان مدیر کلاهشان را بالاتر بگذارند

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>