هیچ کس اجازه ندارد به ماده پلنگ فومن و توله هایش آسیب بزند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سه شنبه هفته گذشته مورخ ۱۳۹۳/۷/۲۹ به دنبال گزارش یکی از همیاران محیط زیست مبنی بر مشاهده یک پلنگ که دو توله به همراه داشته است در مناطق ییلاقی آلیان فومن، اکیپی از کارشناسان محیط زیست فومن به منطقه اعزام شده و در محل اعلام شده از سوی همیار محیط زیست، ردپای پلنگ را مشاهده نمودند.

اما رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن امروز به خبرنگار ایسنا گفت: روز گذشته (۹۳/۸/۴) گزارشاتی دریافت کردیم مبنی بر اینکه این پلنگ تعدادی از گوسفندان متعلق به چند نفر از چوپانان را خورده است.

علی اصغر روشنی گفت: هیچ کس نباید به این ماده پلنگ و دو توله‌اش کوچکترین آسیبی بزند. هر شکارچی و یا چوپانی که بخواهد کوچکترین صدمه‌ای به این پلنگ و توله هایش وارد کند متخلف است و با او برخوردهای قانونی انجام خواهد شد.

رییس اداره محیط زیست فومن اظهار داشت: محیط بانان و کارشناسان محیط زیست به تنهایی نمی‌توانند از این پلنگ به همراه دو توله‌اش مراقبت کنند و همه مردم و طبیعت دوستان گیلان باید به محض مشاهده حتی یک شکارچی یا چوپانی که به فکر شکار این حیوان باشد مراتب را به اداره محیط زیست شهرستان اطلاع دهند.

وی گفت: در همین راستا جستجو برای یافتن نشانه‌های بیشتر و برنامه‌ریزی برای حفاظت و ثبت تصویر پلنگ مذکور در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن گفت: تعداد این گربه سان در کشور محدود است و حفاظت از تک تک پلنگ‌های ایرانی وظیفه همه مردم کشور است.

وی تصریح کرد: ماجرای پلنگی که چند ماه پیش در استان گیلان کشته شد (لینک مرتبط) بسیار تاسف بار بود و ما اجازه نمی دهیم این فاجعه در فومن تکرار شود.

+245
-18
  

32 دیدگاه

  1. دوستدار پلنگ ایرانی می‌گوید:

    عالی. دمتون گرم…

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 4

    • سبحان می‌گوید:

      اینجا اسلحه غیر مجاز زیاد نیست اگه پلنگه رو بخواد بکشه با طعمه مسموم این کار رو میکنه این موضوع اینجا سابقه داره متاسفانه محیط زیست گیلان خیلی بد عمل میکنه …

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  2. علی م می‌گوید:

    مگر اینکه خدا حمایتشون کنه والا مراقبت از بعضی اشرار محیط زیست کار سختیه

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 4

  3. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    نگهداری از اینا واقعا کار سختیه
    خدا حافظشون باشه
    منتظر عکسهای خوب و خبرهای خوب هستیم

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 3

  4. یاشار از تبریز می‌گوید:

    اراذل و اوباش مگر قانون و خواهش و تمنا و می فهمن!
    این اوباش انسان نما فقط یک زبان می فهمند و آن هم زبان زور است.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 7

    • افشین امیرفر می‌گوید:

      حقیقتا کار فرهنگی دیر جواب خواهد داد /بایستی سازمان یا هر نهاد ذیربط دیگر از پتانسیل مردمی در هر استان استفاده کنه از بین داوطلبین گروههای حفاظت درست کنه در کنار محیطبانان خدمت کنند حال چرا انجام نمیشه بنده لا اقل مطلع نیستم.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  5. مجید می‌گوید:

    اگه قرار باشه یکی یکی گوسفندهای این بنده خدا رو بکشه پس تکلیف محیط زیست چه میشه ؟ ایا این ارگان نباید کاری بکنه؟

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 3

    • سهراب قرائی می‌گوید:

      میخواد چکار کنه؟ هم پلنگ رو به کشتن میده هم گوسفندهای اون چوپان کشته میشن! چون کاری نمیکنه پلنگ گوسفند ها رو میخوره بعد هم چوپان پلنگ رو با تیر میزنه ! خوب کسی میخواد بهش چی بگه ؟؟ میگه دفاع کردم بهترین کار نگه داشتن پلنگ در منطقه ی حفاظت شده هست نه منطقه ی چرای دام ها و مسکونی

      داغ Thumb up 9 Thumb down 15

    • مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

      علی اصغر روشنی گفت: هیچ کس نباید به این ماده پلنگ و دو توله‌اش کوچکترین آسیبی بزند. هر شکارچی و یا چوپانی که بخواهد کوچکترین صدمه‌ای به این پلنگ و توله هایش وارد کند متخلف است و با او برخوردهای قانونی انجام خواهد شد.

      جناب روشنی باسلام و خسته نباشید و تقدیر از تمام زحماتی که برای حفاظت از این پلنگ ماده و توله هایش میکشید…
      آیا بهتر نبود این را هم اضافه میکردید که چنانچه خسارتی از جانب این پلنگها به چوپانان وارد شود محیط زیست سریعا نسبت به پرداخت خسارت اقدام خواهد نمود؟
      فکر کنم در اینصورت دیگر کسی بفکر کشتن و نابودی این گنجینه های طبیعی ارزشمند نبود
      در هرصورت دست تمام زحمتکشان و حامیان پلنگ باشکوه ایرانی و سایرگونه های منحصربفرد و در خطر انقراض را صمیمانه میفشاریم و برایشان آرزوی توفیق روزافزون داریم.

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 5

  6. شهرابی می‌گوید:

    از حمایت و قاطعیت مسئولین منطقه ای ممنونم
    البته باید پرداخت خسارت به دامداران منطقه در اولویت قرار بگیره تا خدایی نکرده اتفاق تلخی رو به نظاره نشینیم به هر حال دامدار به خسارتش فکر می کنه و همه نوروز حیدری نیستن!
    مسئولیت فعالین و طبیعت دوستان منطقه دو چندان شده باید علاوه بر پایش منطقه مردم محلی رو جهت برخور صحیح با گونه ای چون پلنگ آگاه کرد و چه خوب خواهد شد گروهی از فعالین عرصه محیط زیست به منطقه رفته و آگاهی رسانی صحیح کنند
    امیدوارم این پلنگ خوش خرام زیاد به کشتن دام اهلی عادت نکنه!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

    • آرمان پورعلیزاده می‌گوید:

      راس میگی عادت نکنه …. توله هم که داره فقط امید وارم دندون آسیب دیده نداشته باشه چون در اون صورت کار از عادت و ای حرفا دیگه گذشته….

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  7. اهورا می‌گوید:

    ای ول به شرفتان
    هیچ کس نباید حتا یک پلنگ را هم بکشه
    باید با جان و دل از این گربه سان زیبا نگاهبانی کرد پلنگ ایرانی جزو سرمایه ایران است و از آن هر ایرانیست.
    دیده بان از پلنگهای فومن حتما عکس بذار…

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  8. مجید می‌گوید:

    آقا به نظر من باید این گونه های نادر رو توی منطقه های وسیع تری که تدابیر امنیتی اونها خیلی بیشتر از جاهای دیگه ای است رهاسازی بشه.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 7

    • آرمان پورعلیزاده می‌گوید:

      با یک جستجوی کوتاه تو وضعیت حفاظتی زیستگاه های حفاظت شده میشه فهمید که همچین زیستگاه های بدرد بخوری تو کشور نداریم …. تازه هزینه های زنده گیری به کنار که آدم به فکر میندازه بهتره خسارت پرداخت کنیم تا زنده گیری کنیم ….
      مضافاً به اینکه رفتار شناسی پلنگ یه مقوله خیلی پیچیده است که معرفیش رو به یه منطقه جدید خیلی دشوار میکنه مثل قلمرو طلبی پلنگ مخصوصا تو نرها ، داشتن تریتوری( قلمرو) خیلی گسترده حتی تا ۶۰ کیلومتر مربع و….

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  9. درنا می‌گوید:

    خدا نگهدار این پلنگ و توله هایش باشد.
    دیروز یک گربه از عرض خیابان رد می شد آنچنان با ادا و ناز راه می رفت، که زیبایی اش توجهم را جلب کرد و فکر کردم خدایا شکرت که همین نزدیکی، همین دور و بر، همین جلوی چشم، زیبایی هایی مثل اینها هست!
    اگر همین گربه های خیابانی نبودند چقدر جایشان در این شهر خالی بود…
    کاش همه همین عشق را نسبت به همه زیبایی های طبیعت داشته باشیم،
    طبیعت تمامش زیبایی است،
    اگر جلوه های طبیعت از زندگی حذف شود دنیا خیلی سیاه و زشت و تاریک است…

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

  10. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    اینهمه نعمت در ایران هست که ما ایرانیها قدر نمیدانیم
    آیا کسی از قیمت یک پلنگ در بازار بین المللی خبر دارد ؟
    همین کشورهای عربی همسایه تا شاید تا یک میلیون دلار برای یک پلنگ ایرانی پول بدهند آنوقت این بی … را ۵ میلیون تومان جریمه کردند !
    واقعآ چه چیزی میتواند بازدارنده باشد تا سرمایه های این کشور بغارت نرود قانون ؟؟!!
    بنظر من ایران نیاز به یک برخورد قاطع با متخلفین دارد . شاید ما هم باید مانند چین متخلفین را به کارهای اجباری و شاید اعدام محکوم کنیم .

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  11. مهسا می‌گوید:

    خیلی ممنون از آقای روشنی برای اظهار نظر و هشدارشون..
    اما مشکل اصلی اینجاست قانون و مجازات ما در این گونه مسایل بازدارنده و کافی نیست.. بنابراین افراد ترسی از انجام آن ندارند متاسفانه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  12. فاتح می‌گوید:

    بعیده که بتونه از دست چوپانها جون سالم به در ببره..این چوپانها سر سال گوسفنداشون ۲برابر میشه اما به خاطر اینکه نهایتا ۴تا از اونها رو پلنگ خورده میزن یه پلنگ و ۲تا توله اون رو میکشن..در ضمن اگر پلنگ شکارهای خودش رو داشته باشه سراغ گوسفند نمیره چون طعمه های خودش توسط شکارچی ها شکار شدن و چیزی نمونده میره سراغ گوسفندها..چوپانها هم که برای ۲تا گوسفند پلنگ میکشن و هیچ رحمی ندارن.فقط همون ۱نفر بود که توی لرستان اون کار رو کرد و بقیشون اصلا اینجوری نیستن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  13. خرس می‌گوید:

    اگر خسارت وارده راجبران کنند آنوقت هیچکس آسیبی نمیزند.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  14. reza می‌گوید:

    آقایون خانومای عزیر با تهدید کشاورز و دامدار مشکل حل نمیشه باید در سریعترین فرصت ممکن جبران خسارت کنه دولت اگر براش محیط زیست مهمه وگرنه باید این سه پلنگ رو مرده دونست از حالا.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  15. علیرضا از سمنان می‌گوید:

    با سلام در حدود ده روز پیش من از سمنان مطلبی با عنوان مشاهده یک قلاده پلنگ به همراه دو توله به سایت دیدبان اطلاع رسانی کردم مجددا به همه دوستان و مسئولین محیط زیست هشدار میدهم که در حدود چهار ماه یک پلنگ با دو توله ۱۲ عدد از گوسفتدان و دو سگ گله از دامدارن را بطور متناوب شکار کرده و ضرر وزیان زیادی به این دامدار وارد نموده و با توجه به اینکه این دامدار داری سلاح مجاز میباشد اما تاکنون آسیبی به این خانواده پلنگ وارد ننموده و اینجانب کتبا مراتب را به اداره محیط زیست سمنان اعلام نمودم اما تاکنون اقدام اساسی از طرف این اداره صورت نگرفته و تنها به یک بازدید یک ساعته از محل بسنده کرده اند من به عنوان دوستدار محیط زیست مجددا هشدار میدهم هشدار میدهم اگر اقدام اساسی از طرف مسئولین صورت نگیرد و با توجه به صحبتهایی که با دامدار فوق داشتم شاید اتفاق ناگواری برای این خانواده پلنگ بیفتد شما را قسم میدم یک کاری انجام بدید با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

    • اهورا می‌گوید:

      درود دوست گرامی
      سپاس برای آگهی رسانی امیدواریم دامدار آسیبی به پلنگ وارد نکنه و مردم و مسوولان بی خیال نباشند.
      ارزش یه پلنگ ایرانی خیلی بیشتر از گوسفند هست.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی _ آقای علیرضا
      حساسیت و توجه شما قابل تقدیر است بعنوان یک علاقمند محیط زیست و حیات وحش کشور مسئولیت خود را بخوبی انجام داده اید و جای تأسف دارد که از طرف اداره محیط زیست منطقه اقدام جدی انجام نگرفته است
      ریاست محترم سازمان بایستی لااقل در اینگونه موارد که موضوع بقای گونه های ارزشمند و در خطر مطرح است شخصأ ورود کرده و جدی پیگیری کنند در غیر این صورت فلسفه وجودی این نهاد و کارآمدی آن زیر سؤال خواهد رفت

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  16. amir می‌گوید:

    حالا این صحبت رییس محیط زیست چه بوده است؟ دستور؟ هشدار؟ ابراز وجود؟ مگر تا بحال قاتل پلنگها را ناز و نوازش میکرده اند و مجازات نمی کرده اند؟ به نظر شما شکارچیان از این حرفها میترسند؟!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  17. kooshan می‌گوید:

    گرچه در شرایط حاضر امکانات حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست در سطح پایینی است اما این نهاد بایستی حداقل اعتبار کافی برای پرداخت خسارت در این موارد را داشته باشد والا دیگر امیدی نمی توان داشت اداره محیط زیست محترم منطقه و محیط بانان گرامی هم در این شرایط کمبود امکانات با دامداران و اهالی منطقه که از بیم خسارت ممکن است به پلنگ و توله ها آسیب بزنند با ملایمت گفتگو کرده و اهمیت بقای این حیوانات و رفتار انسانی و مروت آمیز و غیر کینه جویانه با آنها و انعکاس جهانی بدرفتاری و صدمه به این حیوانات را برایشان بزبان قابل فهم توضیح دهند و به صبر و حوصله مجابشان کنند و غیرمستقیم موارد قانونی را نیز یادآوری کنند تا از طرف (س ح م ز) چاره ای اندیشیده شود برخورد آمرانه و تقابلی مفید نیست زیرا ممکن است با لجبازی و تلافی اهالی که عمدتأ فرهنگ سنتی دارند روبرو شوند ضمنأ لازم است با کسانی که تابحال خسارتی از این پلنگ دیده اند گفتگو شود ای بسا برخی بمانند دامدار فهیم _ نوروز حیدری _ حتی طلب خسارت نکنند اما خود را بغفلت و فراموشی زدن و ماجرا را به سکوت برگزار کردن صحیح نبوده و احتمال دارد منجر به نتایج نامطلوب و ناگوار شود علاقمندان هم توجه داشته باشند که اهالی خسارت دیده که تابحال صدمه ای هم به حیوان نزده اند با کشتارگران و گوشت فروشان و متخلفینی که برای سودجویی یا تفریح و ارضای تمایلات نفسانی مبادرت به کشتار حیات وحش می کنند هم تراز نبوده و باید مؤدبانه آنان را مورد خطاب قرار داد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  18. صمصام می‌گوید:

    سلام خسته نباشید
    اینکه فقط حرف بزنیم و روی کاغذ هر کس توپ را به میدان دیگری روانه کند هیچ کاری انجام نمیشه بلکه بی نظمی هم بیشتر و بیشتر میشه
    اینکه من یا دیگر دوستداران محیط زیست نظرشون رو مینویسن اینجا و حمایت قلبی و انسانی و ملی شون رو اعلام میکنن خوبه اما به نظر من سازمان محیط زیست عمل اصلی و اجرایی رو در نهایت باید انجام بده .
    وقتی پلنگ و دو توله اش بلایی سرشون اومد همه میگن ما گفتیم … اما اگر رد این پلنگ دنبال بشه و قلمرو اون مشخص بشه آیا سازمان محیط زیست حاضره یه گله کوچک پنجاه تایی گوسفند و گاو رو در نزدیکی قلمرو خانم پلنگه و دو توله اش نگهداری کنه ؟
    خوشبختانه پلنگ مثل گرگ نیست و به اندازه ی نیازش شکار میکنه . الحمدالله این همه دوستدار محیط زیست بیکار هم داریم . هم یه نانی به سفره ی چوپان میره هم این خانواده کوچک وحش گرسنه نمیمانند و به روستا نزدیک نمیشن
    والا بخدا قسم من حاضرم با همین حقوق اندکم یه گوسفند بخرم و بفرستم
    انشاالله که زنده بمانند و پسرانم روزی نوه های این خانم پلنگه رو ببینند
    خسته نباشید . به امید حق

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  19. شاهین می‌گوید:

    درود به رئیس اداره محیط زیست شهرستان فومن و محیط بانان عزیز این منطقه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>