پیشنهاد ثبت کتاب قانون ابوعلی سینا و آثار استاد فرشچیان در فهرست جهانی یونسکو

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داد کتاب قانون ابوعلی سینا و آثار استاد فرشچیان به دلیل نگاه ویژه به میراث طبیعی ایران در فهرست حافظه جهانی یونسکو ثبت شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز دوشنبه  (۹۳/۸/۵) در مراسم گرامیداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری و ثبت چهار میراث مستند ایران در فهرست منطقه آسیا و اقیانوسیه حافظه جهانی یونسکو با بیان اینکه بی تردید مهمترین بحران کنونی جهان، بحران هویت است، اظهار کرد: بشر امروز در حال فراموشی و از دست دادن هویت انسانی، فرهنگی و تاریخی خود با سرعتی باور نکردنی است.

معاون رئیس جمهور افزود: بخشی از هویتی که بشر از دست می دهد، فرهنگ و تمدن و بخشی از آن میراث طبیعی است و این تهدیدی جدی برای بشر امروزی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خوشبختانه امروزه دنیا متوجه این تهدیدات جدی شده و برنامه ریزی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست و از بین رفتن میراث طبیعی و فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده و بر همین اساس یونسکو اقدامات ارزنده ای را در این زمینه آغاز کرده که ایجاد کمیته ویژه تنوع فرهنگی و زیستی یکی از این اقدامات است.

ابتکار با تاکید بر ارتباط تنگاتنگ تنوع زیستی و فرهنگی و تاثیر آن بر هویت و فرهنگ ملل، گفت: ایران دارای ظرفیت غنی فرهنگی و محیط زیستی است ولی متاسفانه نتوانسته به خوبی از آن بهره گیرد.

وی ادامه داد: حفاظت از میراث زیستی و فرهنگی و بازشناسی و معرفی آن به نسل های مختلف، زمینه بسیار مناسبی برای ایجاد تحول فکری، فرهنگی و اجتماعی در جامعه است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به گسترش خشونت، درگیری و جنگ در دنیا، اظهار کرد: بخش مهمی از ظلم انسان بر انسان و انسان بر طبیعت ناشی از عدم تحمل و عدم مراعات میراث زیستی و فرهنگی از سوی ملل است.

پیشنهاد ثبت کتاب قانون ابوعلی سینا و آثار استاد فرشچیان در فهرست حافظه جهانی یونسکو

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت حفظ میراث دیداری و شنیداری، گفت: به طور نمونه ابوعلی سینا در کتاب قانون علاوه بر مباحث پزشکی اشاره دقیقی به مباحث محیط زیستی به ویژه هوای آلوده و تاثیر آن بر سلامت انسان دارد.

ابتکار افزود: با وجود گذشت سالیان متمادی از تالیف کتاب قانون، وقتی از دریچه علم امروز و آگاهی حال حاضر بشر نسبت به محیط زیست و به ویژه مبحث آلودگی هوا به مطالب کتاب می نگریم، دقیق و علمی بودن مباحث کاملا محرز  است.

وی با یادآوری این موضوع که در فرهنگ، تمدن و دانش تاریخی دانشمندان ایرانی اطلاعات بسیار ارزنده ای نهفته است، ادامه داد: ثبت این آثار در فهرست حافظه جهانی یونسکو یکی از پیشنهادات سازمان محیط زیست است، زیرا به طور مثال قانون میراث ارزشمندی است که باید ثبت و حفاظت شود.

معاون رئیس جمهور آثار استاد فرشچیان را از جمله دیگر میراث های دیداری و شنیداری محیط زیست برشمرد و گفت: پیشنهاد دوم سازمان حفاظت محیط زیست، ثبت آثار هنری استاد فرشچیان در حافظه جهانی یونسکو است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ذکر نام برخی آثار استاد فرشچیان در حوزه محیط زیست، افزود: از آنجا که تابلوها و آثار استاد، نمایانگر اهمیت حفظ محیط زیست و تنوع زیستی است، توان ثبت شدن در حافظه جهانی یونسکو به عنوان میراث جهانی را دارد.

ابتکار با ابراز امیدواری نسبت به بررسی پیشنهادات سازمان حفاظت محیط زیست در یونسکو و موافقت با این پیشنهادات، گفت:  البته به زودی این پیشنهادات به صورت رسمی به یونسکو اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: حفظ محیط زیست به واسطه وسعت جهانی آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از همین رو برای حفظ آن نیز باید از خرد جهانی بهره جست زیرا تاثیر عملکرد هر کشوری تنها در آن کشور نیست و بر محیط زیست کل دنیا تاثیر خواهد داشت.

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری عوارض گرم شدن زمین، خشکسالی و تغییرات اقلیمی در سراسر دنیا، گفت: این موضوع نمونه بسیار خوبی برای بررسی تاثیر عملکردهای محیط زیستی کشورهای مختلف در کل دنیاست زیرا این حادثه نشات گرفته از توسعه بی رویه و بی ضابطه صنعت در کشورهای پیشرفته و در نتیجه افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر دنیا است که عوارضی همچون گرم شدن زمین، کاهش بارندگی و روان آب ها را به همراه داشته است و حتی عواقب آن شامل حال ایران نیز شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کلیپ پخش شده از فیلم جان مرجان که با تصویب یونسکو قرار است در فهرست حافظه جهانی یونسکو ثبت شود، اظهار کرد: به طور مثال در همین فیلم به نمونه ارزشمندی اشاره شده که ایران بهره خوبی از آن برده ولی متاسفانه بر اثر رفتار غلط حفاظتی امروز با تهدیدات مختلف موجه است.

ابتکار تاکید کرد: برای مقابله با تهدیدات و تخریب های حوزه محیط زیست به جنبش های اجتماعی ناشی از شناخت و آگاهی نیاز داریم که می توان بخش عظیمی از آن را از طریق آثار دیداری و شنیداری ایجاد کرد.

+8
0
  

7 دیدگاه

  1. درنا می‌گوید:

    حرف…
    شعار…
    ادعا…
    پز…
    ژست…

    اینو قبلا گفته بودم ولی تکرارش لازمه:

    سازمان محیط زیست در ایران یک سازمان تشریفاتی ست.

    سازمانی که نتوانست مانع از احداث جاده میان دریاچه ارومیه شود.
    سازمانی که نتوانست مانع خشک شدن شصت درصد از تالاب هورالعظیم توسط وزارت نفت شود.
    سازمانی که نتوانست مانع احداث اتوبان تهران شمال شود.
    سازمانی که نتوانست هامون را مدیریت کند.
    سازمانی که نتوانست شکار پرندگان مهاجر را متوقف کند و آرامش را به آسمان پرندگان برگرداند.
    سازمانی که نتوانست مانع از فروش حیوانات تاکسیدرمی شود.

    دوستان لطفا نقطه چین بالا را با جملات مناسب پر کنند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  2. مهسا می‌گوید:

    پیشتهاد درستی دادند و امیدوارم به زودی انجام و ثبت شود.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  3. یوز پلگ درز می‌گوید:

    انشاالله ثبت شه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  4. شهرابی می‌گوید:

    یونسکو تنها نهاد بین المللی هست که نگاه سیاسی و بازیهای سیاسی کمترین تاثیر رو در اهداف والای اون داره به نوعی نگاه و هدف یونسکو نزدیک تر شدن ملتها و قلبها به هم هست و البته یونسکو در این عرصه (به شرط عدم خودخواهی ملتها) به خوبی عمل کرده
    ثبت کتاب قانون ابوعلی سینا و آثار استاد فرشچیان هم پیشاپیش مبارک
    باید مسائل زیست محیطی رو به روش و راه های مختلف هر روز مطرح کرد تا نگاه حکام و ملتها در سر تا سر کره زمین نسبت به مسائل و مشگلات زیست محیطی تصحیح و هدف گذاری بشه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  5. جمشید ازخوی می‌گوید:

    کاربر گرامی،درنا
    جانا سخن از زبان ما میگوئی.!
    سازمانی که نتوانست احداث میانگذر تالاب غازیان را متوقف کند. سازمانی که نتوانست دلبر را به خانه بخت بفرستد. سازمانی که نتوانست ضاربان گوزن زرد پردیسان را شناسائی کند. سازمانی که نتوانست میانکاله را برای ورود ۲ قلاده ببر مریض الاحوال مشمشه ای سوغاتی “خلف دائی وانیا و دائی ژوزف”آماده کرده و ۲قلاده ماده پلنگ سالم و قوی را ۲دستی و مجانی تقدیم همسایه دست و دلباز شمالی کرد.و….

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  6. ترکستانی می‌گوید:

    به اطلاع دوستان گرامی می رسد ابن سینا دانشمند فرهیخته ازبک می باشد دولت محترم ازبکستان نسبت به ثبت وحفاظت ازمیراث ملی ملت ازبک تلاش ویژه ای مبذول داشته وخواهد داشت کتاب قانون وهمچنین سایر تالیفات جناب شیخ الرئیس میراث جهانی ومعنوی ملت ازبک است ودولت ازبکستان سعی در ثبت این میراث دا رد لطفا نسبت به میراث دیگران محترمانه برخورد کنیدونگاه تصاحب گرانه خود را به کنری بگذارید شیخ الرئیس در کتاب قانون به ترک بودن خود اشاره دارد وهمچنین اشعار ترکی دارد که متاسفانه در ایران نشر نمی شود هرکسی فارسی یا عربی نوشت ایرانی وعرب نمی شود

    داغ Thumb up 4 Thumb down 7

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>