عاملین کشتار دو خوک وحشی در کرمانشاه دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر حضور شکارچیان غیرمجاز در عرصه های طبیعی ثلاث در استان کرمانشاه، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان عازم منطقه مذکور شدند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ثلاث در این باره گفت: محیط بانان پس از مدتی جستجو یک نفر شکارچی غیرمجاز مشاهده و وی را بازداشت نمودند.

ناصح باباخانی افزود: از این شکارچی متخلف لاشه دو گراز وحشی کشف و ضبط و متهم جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی گردید.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ثلاث اظهار داشت: لاشه گرازهای کشف شده توسط مامورین این اداره معدوم گردید.

+30
-4
  

25 دیدگاه

  1. فائزه می‌گوید:

    آخه گراز به چه دردت میخوره نامسلمون !

    داغ Thumb up 23 Thumb down 21

  2. درنا می‌گوید:

    لاشه ها نمی تونست لااقل خوراک حیوانات و وحوش دیگر بشه؟!
    بعد هم آتش زدن روش درستی بود برای از بین بردن؟!
    بهتر نبود زبان بسته ها در خاک دفن می شدند؟!
    کاش خود متخلفان را وا می داشتند چاله ای حفر کنند و حیوانات رو دفن کنند.

    پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 7

    • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

      با شما موافقم ، بهتر بود در جای مناسب رها میشدن تا غذای حیوانات دیگه بشن …

      پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 3

      • Azimi می‌گوید:

        دوستان گرامی
        این سؤال را در وبگاه دیگری پاسخ دادم و در اینجا نیز دوباره بازگو می کنم. این منطقه یک منطقه مرزی است و کسانی که کالاهای قاچاق را جابجا می کنند از الاغ و قاطر استفاده می کنند که گاهی هنگام فرار از دست مأموران یا الاغ های آنها تیر می خورد و یا از کوه پرت می شود (گاهی هم خود آنها از کوه پرت می شوند) بنابراین انباشت لاشه های الاغ در این منطقه باعث افزایش جمعیت کرکس ها شده است و اگر بیش از این جمعیت کرکس ها افزایش یابد، آسمان جایی برای دیگر پرندگان نخواهد داشت. از طرفی دیگر جانوران این منطقه تا به حال با مشکل تغذیه مواجه نبوده اند و نباید آنها را به تغذیه ی دستی عادت داد.
        در ضمن باید اضافه کنم که اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در این منطقه و مناطق اطراف اقدام به صید گراز می کنند، مربوط به یک اقلیت اند که این جانور را برای مصرف خوراکی صید می کنند و هر چند محیط زیست هر ساله تعدادی مجوز شکار گراز به آنها می دهد، اما به دلایلی به شکار غیر مجاز روی می آورند. و به دلیل اینکه به شهرستان ثلاث باباجانی نزدیک ترند، بیشتر در این منطقه گراز شکار می کنند اما برای شکار گراز حتی به شهرستانهایی همچون، جوانرود، پاوه، قصرشیرین و حتی بیستون نیز می روند. به نظر می رسد تعدادی از کشاورزان استان (در شهرستان های مختلف) با گرفتن مبلغی از این شکارچیان، آنها را به زیستگاههای گراز هدایت می کنند، تا هم محصولاتشان از دست گراز ها در امان باشد و هم پولی به جیب بزنند.

        پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 8

        • مسعود می‌گوید:

          جناب عظیمی
          سوزاندن لاشه ها اشتباه بزرگی هست یحتمل لاشه ها به وسیله مواد نفتی سوزانده شده اند تصویر لاشه های در حال سوختن بیانگر استفاده از مواد نفتی هست که این یعنی آلوده شدن محیط زیست توسط سازمان متولی محیط زیست
          متاسفانه همه به دنبال ساده و آسانترین راه هستند بهتر بود لاشه ها دفن میشدند شما که نگاه ویژه ای به تمام گونه ها دارید توجه داشته باشید که لاشه ها بعد از دفن توسط حشرات خورده خواهند شد
          اگر لاشه های کشف شده لاشه قوچ بودند سوزانده میشدند؟

          پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

          • درنا می‌گوید:

            علاوه بر ایرادی که شما به درستی فرمودید و اون آلوده کردن محیط هست به لحاظ اخلاقی هم سوزاندن لاشه یک موجود، خیلی رفتار خوشایند و به هنجاری نیست، خوب بود اگر محیطبانان شریف، متخلفان را وادار به دفن لاشه ها می کردند دفن کردن لاشه حیوان کار سختی ست تجربه اش را در مورد چند حیوان تصادفی که در مسیرم دیده ام داشته ام.
            برای دفن کردن دو لاشه بزرگ گراز باید گودال عمیقی حفر کرد که لاشه ها کامل درونش قرار گیرد و پوشیده شود و همین کاری اجباری، دو ساعتی عرق بر پیشانی متخلفان می نشاند.

            پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

        • مرد دو هزار چهره می‌گوید:

          جناب عظیمی بیستون که تا کنون گراز نداشته و ندارد.چطور در منطقه ثلاث گوشتخواران و لاشخوران گرسنه وجود ندارد؟!!! میتوانستند لاشه ها را به سگ های گرسنه روستاها بدهند، به جای این کار ناپخته…

          پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

          • Azimi می‌گوید:

            جوابیه:
            جناب مرد دوهزار چهره گرامی: گراز ها (Sus scrofa) در بیستون نیز زیست می کنند و روزها به ارتفاعات رفته و هنگام شب به نواحی پایین دست می آیند (حتی اسناد تاریخی نیز در این باره وجود دارد). در شهرستان ثلاث گوشتخواران وجود دارند، اما بهتر آن است که حیوان وحشی باقی بماند و به راحت طلبی عادت نکند(مگر در شرایطی که با مشکل تغذیه مواجه باشند که حال اینگونه نیست) همچنین با رهاسازی لاشه ها در طبیعت تضمینی وجود ندارد که کرکس ها از لاشه تغذیه نکنند، زیرا به دلایل گفته شده در کامنت پیشین، جمعیت کرکس در این منطقه در حال فزونی است. در مورد سگ ها نیز باید عرض کنم ، یکی از اصلی ترین عللی که پرندگان مهاجر به ویژه اگرت بزرگ و هرین خاکستری در این منطقه زیاد نمی مانند، وجود سگ های ولگرد است که شب و روز را برای این پرندگان (در فصل مهاجرت) و حتی برای روباه و شغال و سمور و… نگذاشته اند و اگر لاشه در اختیار سگ ها قرار داده شود، عملاً به افزایش نامتعارف جمعیت آن کمک کرده ایم.
            در پاسخ به جناب درنا و جناب مسعود: کاملاً صحیح است و در دستورالعمل های ابلاغی سازمان نیز، دفن بهداشتی لاشه ارجحیت دارد، اما همه ی ما گاهی آسان ترین راه را انتخاب می کنیم.
            *-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
            جناب هزار چهره اگر شما ساکن استان کرمانشاه هستید احتمالاً از وجود جانورانی چون خرس،کفتار و پلنگ در مناطق آزاد با خبر هستید، در یک کوه صعب العبور که به دو روستا نزدیک است، یک پلنگ را یافتیم که هیچ یک از اهالی روستاهای اطراف از وجود آن باخبر نیستند، زیرا این پلنگ هیچگاه از کوه پایین نیامده و به دامها نیز حمله نکرده است، آیا نمی توان نتیجه گرفت که این پلنگ و یا موارد مشابه آن با کمبود منابع غذایی مواجه نیستند. و موارد بسیار زیاد دیگری در مورد کفتار، گرگ، خرس، گربه وحشی و … که چنین رویه ای را دنبال می کنند. متأسفانه در استان کرمانشاه مناطق حفاظت شده بسیار کم است اما خوشبختانه مناطق آزاد استان از بسیاری مناطق حفاظت شده که در کشور هستند، وضع بهتری دارند…

            داغ Thumb up 4 Thumb down 2

          • مرد دو هزار چهره می‌گوید:

            جناب عظیمی در مورد وجود گراز در بیستون اشتباه میکنید، چند وقت پیش در مورد معنی واژه تمرد لینکی گذاشتید، ممنون میشوم که لینکی نیز در مورد وجود گراز در پستانداران بیستون بگذارید.من بیشتر از ۵۰ سال وجب به وجب منطقه بیستون را گشته ام ولی هیچگاه گرازی در این منطقه ندیدم.خرس و پلنگ وکل و بز و قوچ و…زیاد دیده ام.در مورد منطقه ثلاث باباجانی از شیخ صله تا ازگله و بمو نیز همچنین، آخرین بار دو سال پیش در بمو پلنگ دیدم.بیشترین جمعیت گراز کرمانشاه در منطقه سرپل ذهاب به سمت نیزارهای مرز عراق و جنگل های بلوط عثمانوند و قلاجه قرار دارند.زیستگاههای کفتار کرمانشاه را نیز به خوبی میشناسم و رفتار شناسی حیوانات را شخصا تجربه کرده ام.با بزرگان قبلی محیط زیست کشور کماکان دوست بوده و نشست و برخواست داشته ام و تجارب شخصی ام را به اساتید فعلی محیط زیست انتقال داده ام.

            پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

          • مرد دو هزار چهره می‌گوید:

            گراز ها فقط در ۳۰ کیلومتری شمال بیستون( میانراهان ) زیست میکنند.در خود صخره های بیستون گرازی وجود ندارد

            پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

          • Azimi می‌گوید:

            جناب مرد دو هزار چهره گرامی:
            پیش از همه باید عرض کنم در سنگ نگاره های طاق بستان که مربوط به دوره ی ساسانی است و در سنگ نگاره ی معروف شکار گراز، گفته می شود سرابی که در آن گراز (وراز) شکار می شده است، سراب جاوری در روانسر است و اینکه در بیشتر بخش های این دشت از روانسر تا کرمانشاه چنین بوده است و گراز ها آن زمان احساس امنیت بیشتری می کردند، اما پس از آن کم کم به ارتفاعاتی همچون بیستون، شاهو، و در حال حاضر هم که پوژنه جولانگاه گراز است. دیگر اینکه در غار شکارچیان واقع تر بیستون، در میان آثار مکشوفه جانوران وحشی شکار شده، آثار گراز نیز به چشم می خورد.
            در مورد حال حاضر اطلاعی از گراز های بیستون ندارم، اما به گفته ی مهندس ضیایی در بیستون گراز وجود دارد، هرچند گفته می شود جمعیت آنها زیاد نیست. البته برخی شکار را عامل کاهش جمعیت گراز در بیستون دانسته اند و برخی تغییر زیستگاه را عامل آن دانسته اند. که من فکر می کنم مورد دوم صحیح تر باشد زیرا به موازات کاهش جمعیت گراز در بیستون در برخی مناطق اطراف شاهد افزایش جمعیت آن بوده ایم.
            اما هنوز هم گراز در لیست پستانداران بیستون است و همه بر این امر واقف اند که گراز روزها به ارتفاعات بیستون رفته و هنگام شب از ارتفاعات پایین می آید.
            یک نمونه:
            irandeserts.com/content/%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87_%DA%A9%D9%88%DB%8C%D8%B1/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B7%D9%82_%D8%AA%D8%AD%D8%AA_%D8%AD%D9%81%D8%A7%D8%B8%D8%AA/%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%86_%D8%8C_%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87.htm
            موفق باشید.

            موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

          • مرد دو هزار چهره می‌گوید:

            عظیمی جان تو را بخدا اینقدر مهندس، مهندس نکن، ایشان حتی یکبار هم پایشان صخره های بیستون را لمس نکرده است، صحبتهای من و دوستانم را مقاله و کتاب کرده و با نام خودش منتشر کرده است.بگذریم، سنگ نگاره طاق بستان که پادشاهان را در حال شکار گراز نشان میدهد مربوط به منطقه شکارگاه آن زمان در نزدیکی طاق بستان و محله فعلی کارمندان کرمانشاه میباشد که زیستگاه گراز بوده و هنوز هم افراد قدیمی و مسن آن محله را شکارگاه می نامند.خود کوه بیستون تا ورمنجه و برنجان هیچگاه گراز نداشته، یعنی شرایط اقلیمی زیستگاه گراز را نداشته است، فقط در قسمت حاشیه شمالی منطقه بیستون که حدودا ۳۰ کیلومتر تا بیستون فاصله دارد و به مناطق سرتخت و کندوله سنقر منتهی میشود، گراز ها زیست میکنند.پیروز باشید

            پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • mohsen می‌گوید:

      درسته موافقم .

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  3. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    پول هوس گردش دیدن بازی شلیک خون تقلا زندگی مرگ پایان خنده غرور سرمست لذت جنون .
    قانون گشت گردش دیدن فریاد تهدید تعقیب فرار لاشه دستگیری التماس گناه پشیمانی آزادی تکرار .

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 12

  4. مجید می‌گوید:

    حیف این همه گوشت؟

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 13

  5. soran می‌گوید:

    دوستان لاشه ها به این دلیل سوزانده شدند که کسی پیداش نکنه و با خودش ببره…!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  6. mahdi می‌گوید:

    متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  7. داریوش می‌گوید:

    دیده بان خبری از خرسی که چند روز پیش در منطقه دنا کشته شده نرسید بهتون ؟ یک خرس قهوه ای بزرگ در روستای خفر کشته شده مثل اینکه رفته تو باغ سیب بخوره نامردا زدن کشتنش اینم عکسش که یه نفر منتشر کرده:
    http://upload7.ir/imgs/2014-10/46461607289712257659.jpg
    لطفا پیگیری کنید از محیط بانی دنا

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  8. مهران می‌گوید:

    جناب مرد دو هزار چهره با سلام و ادب حرف شما صحیح است در کوه بیستون و ارتفاعات صخره ایی ان گراز زیست نمی کند اما از میانراهان به سمت کندوله و ارتفاعات مویینه و شاپور اباد و بلشت و سرتخت و … و سیدخانی و کالیان و … گراز وجود دارد که روزها به منطقه حفاظت شده بیستون رفته و شب ها به مزارع پایین دست می ایند هر چند در سالهای اخیر تعداد گرازها هم به دلیل شکار بیش از حد کاهش بسیاری یافته متاسفانه … ضمن آنکه نسل قوچ و میش در منطقه بیستون به نظر می رسد که منقرض شده و از جمعیت بی شمار کل و بز هم جز تعداد معدود و پراکنده انهم در نقاط صعب العبور و صخره ایی منطقه خبری نیست

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

    • مرد دو هزار چهره می‌گوید:

      مهران جان عرض سلام و ادب.فرمایش شما کاملا درسته، هنوز تعدادی قوچ و میش در قسمت شمال و شمال غربی ( سید صالح )منطقه حفاظت شده بیستون زیست میکنند، من آخرین بار پارسال آذرماه آنان را دیدم.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  9. مهران می‌گوید:

    جناب دو هزار چهره میتونم بپرسم چگونه می توان با شما گفت و شنود بیشتری داشت در خصوص حیات وحش استان کرمانشاه علی الاظاهر شما اطلاعات کامل و مناسبی دارید ممنون میشم اگه تلفنی ، پل ارتباطی ، یا …. بفرمایید ع

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  10. مجید می‌گوید:

    اگه به همین منوال پیش بره تا چند سال دیگه توی طبیعت ایران گراز هم پیدا نمیشه هر جا نگاه کنی فقط موجودی دو پا و خودخواه و شکم پرست و متکبر می بینی …

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>