تعقیب وگریز و شلیک پلیس به خودروی حامل محموله بزرگ قاچاق هوبره در بوشهر

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: ساعت یک بامداد امروز (دوشنبه ۹۳/۸/۱۹) مأمورین نیروی انتظامی و پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان دشتستان بوشهر در پست ایست و بازرسی بین شهری به یک خودروی پژو پارس سفیدرنگ مشکوک شده آنرا متوقف می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر در این باره گفت: زمانیکه مامورین قصد بازرسی از خودرو را داشتند راننده پژو با سرعت بسیار زیاد اقدام به فرار می کنند.

دلشب اظهار داشت: نیروهای پلیس نیز به تعقیب خودروی متواری پرداخته و با شلیک گلوله لاستیک های عقب پژو را هدف قرار می دهند.

متخلفین با وجود شلیک پلیس و پنچر بودن تایرهای عقب همچنان به فرار ادامه می دادند که با هماهنگی صورت گرفته ریل میخدار در مسیر جاده پهن شده و با عبور خودروی متخلفین از روی آن لاستیک های جلوی خودرو نیز پنجر می شود.

پس از مدتی حرکت و جدا شدن کامل لاستیک ها از رینگ، خودروی متخلفین متوقف شده و دو سرنشین آن توسط نیروهای پلیس دستگیر می شوند.

پس از انتقال متهمین به پاسگاه انتظامی، در بازرسی از خودرو تعدادی کارتن حاوی ۵۵ عدد پرنده هوبره که در قسمت های متخلف خوردو جاسازی شده بود کشف و ضبط می گردد.

در حل حاضر با هماهنگی مقام قضایی پرنده ها در اختیار اداره محیط زیست شهرستان دشتستان قرار گرفته و بازجویی مشترک پلیس و نیروهای یگان محیط زیست جهت روشن شدن مبدا و مقصد محموله قاچاق آغاز شده است.

متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب نگهداری و حمل پرندگان، یکی از هوبره ها تلف شده و بقیه نیز شرایط مطلوبی ندارند اما ۵۴ پرنده دیگر همچنان زنده و تحت تیمار و مراقبت هستند.

مقصد نهایی این محموله بطور حتم انتقال بوسیله لنج و کشتی از طریق بنادر استان بوشهر به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بوده است.

گونه نادر هوبره با نام علمی Houbara Bustard یکی از پرندگان ارزشمند و در معرض انقراض است که به عنوان گونه‌ای حمایت شده مورد حفاظت قرار می‏گیرد. هوبره به عنوان گونه‌ای آسیب‌پذیر در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت IUCN به ثبت رسیده است.

شکار و قاچاق هوبره به کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل علاقه بسیار زیاد شیوخ عرب، نسل این پرنده را در آستانه انقراض قرار داده است.

بر اساس آخرین مصوبه دولت در حال حاضر ضرر و زیان وارده به محیط زیست بابت صید و شکار غیرمجاز هر قطعه هوبره معادل بیست میلیون ریال تعیین شده است.

+194
-4
  

33 دیدگاه

  1. سعید می‌گوید:

    کاش من قاضی بودم این جور بی شرفهارو به عنوان مفسد فی الارض حکم اعدام میدادم.

    پر طرفدار Thumb up 71 Thumb down 48

    • مرتضی 1235 می‌گوید:

      الحمد الله قاضی نیستی وگرنه بخاطر نسل حیوان نسل انسان رو منقرض می کردی
      خدا رو شکر

      داغ Thumb up 49 Thumb down 52

      • درنا می‌گوید:

        آدمهای خائن، سودجو، اهل سواستفاده و خلافکار به نوعی ستمکارند، و بالقوه از حیوانات پست تر…
        این هوبره ها آزارشان به هیچکس نرسیده، اما آدمهای ستمگر آزارشان به همه می رسد حتی به خودشان و خانواده درجه یک شان!
        بنابراین نابودی بعضی آدمها از بودنشان به مراتب بهتره…
        ولی اون هوبره ها هرکدام که نباشند یک فرشته زیبا از زمین حذف شده.

        این آدما با این خلافکاری هم آبروی خودشون و خانواده شون رو می برند هم لقمه حرام می خورند، هم با قاچاق به کشورهای عربی به مردم خیانت می کنند، هم با این شکل از فرار و تعقیب و گریز جاده ها رو ناامن می کنند و یک تهدید جانی برای دیگران هستند فقط و فقط و فقط به خاطر سود مادی بیشتر…
        آدمهای اهل دل معتقدند روزی هر فردی در کتاب محفوظ الهی مقدر شده این لیاقت هر فرد است که اون روزی را از حلال به دست بیاورد یا از حرام و همین تفاوت انتخاب هاست که از بعضی ها انسان می سازد و از بعضی ها شیطان…

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 15

      • احسان می‌گوید:

        کسی که حکم مرگ صادر می کنه از لحاظ روحیات هیچ فرق با اون آدم ها و قاتلین نداره. لطفا به شیوه برخوردتون با این دست مسایل بیشتر دقت کنید. همیشه کامنت ها پره از این دست جملات که اگه دستم برسه خودم می کشمش.
        کسی که میتونه آدم بکشه شکی نیست که حیوان هم میتونه بکشه.
        اگر این شیوه برخورد جواب می داد الان اینقدر آمار جنایت در کشور بالا نبود. فرهنگ سازی و تامین نیاز های افراد جامعه کار اصلیه. من به هیچ وجه هیچ گونه ناملایمتی با محیط زیست را تایید نمی کنم.

        پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 19

      • افشین می‌گوید:

        متاسفانه همیشه مبتلا به افراط و تفریط هستیم.

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

    • مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

      جناب سعید:باسلام
      دوست خوبم ، حکم اعدام که کلا برای هرجرمی باید منسوخ وبه حبس ابد تبدیل شوداینکه واقعا تندروی است….
      اما بایدخداراشکرکردکه این نامردان دزد وغارتگر سرمایه های ملی وطبیعی کشورعزیزمان ایران،به پست مامورین عزیز وزحمتکش مبارزه باموادمخدربرخوردکرده وبه هرترتیب بوده متوقف شده اند،اگر محیط بانان مظلوم با این اشرار برخوردکرده بودند چه بسا این بیشرفها موفق بفرار میشدند،چون همانطورکه همگان استحضاردارید این عزیزان ازکوچکترین حمایتی ازطرف سازمان حفاظت محیط زیست ودستگاه قضا برخوردار نیستندواسلحه انان هم جنبه تشریفات ونمایش دارد واگر هم مجبور به شلیک شوند فقط حکم مرگ خودرا امضا میکنند،متاسفانه….نمونه انرا بارها وبارها دیده وشنیده ایم….

      درزمینه جریمه اندک ۲میلیونی برای هرقطعه هوبره(پرنده ای که درفهرست ولیست انقراض قراردارد)هم که متاسفانه تکرار مکررات است وگوش شنوائی وجود نداردوازبس گفتیم ونوشتیم بقول معروف زبانمان مو دراورد وجوهرقلممان خشکید ….اما تاجان دربدن داریم وتاقوانین تغییراساسی نکندبازهم میگوئیم ومینویسیم………..

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 9

      • فاتح می‌گوید:

        واقعا و چرا باید اعدام منسوخ بشه.. مثلا با کسی که سرقت مسلحانه کرده.. قاتل سریالی بوده و چندین نفر رو کشته چندین کیلو مواد مخدر وارد کرده به ناموس و مال مردم تجاوز کرده اسید پاشیده باید چیکار کرد..؟راحت اون تو باشه احتمالا بهش عفو هم بخوره و آزاد هم بشه.. زندان راد برهیبااین حرفهای روشنفکرانه به درد نمیخوره..اعدام خیلی هم خوب هست.. جریمه ۲میلیون هم برای این حیوون ها خیلی کمه..

        داغ Thumb up 8 Thumb down 6

        • افشین می‌گوید:

          اتفاقا اعدام بنظرم باید کاملا جمع بشه و نشون داده که اصلا باز دارنده هم نیست. زندانهای طولانی مدت بهترینن بازدهی در مقابل جرایم سنگینه.
          اگه شما کسی رو که مرتکب قتل میشه بیمار و روانی و جانی و… بدانید دولتی هم که برای اجرای عدالت همون کار رو انجام میده ،دست کمی نخواهد داشت. مگه تو سویس،نروژ و ده ها کشوری که اعدام ندارند ،مردم همدیگه رو تیکه پاره میکنند؟؟؟ وقتی یه بزهی یا جرمی اتفاق می افتد،وقوع این جرم دلایل بسیار عمیق روحی و روانی و شخصیتی داره و عوامل بسیاری هم دست به دست هم داده اند تا این جرم واقع گردد و بنظرم از دلایل آن کوتاهی دولت ها در اجرای عدالت و تامین معاش مردم،عدم آموزش صحیح در مقاطع سنی مختلف هم از طرف جامعه و هم خانواده ها و …، همه در آن نقش دارند. جامعه شناسی یکی از معتبرترین رشته های دانشگاهی در کشور های پیشرفته محسوب میشه که متاسفانه در کشور ما بهایی به آن داده نمی شود.

          موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

      • فرید می‌گوید:

        اتفاقا اعدام خیلی خوبه و درخیلی موارد بازدارنده هست و حتما باید باشه…

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

    • مرد دو هزار چهره می‌گوید:

      دیده بان لطفا در تایید کامنت ها دقت بیشتری بفرمایید.نمیدونم چی بگم از بس که این چند روزه واژه مفسد فی الارض را در کامنتهای کاربران سایت دیدم.لطفا اعتبار خود را زیر سوال نبرید،خداوند تا لحظه مرگ هر شخص در توبه را برایش باز گذاشته است.به یاد ضرب المثل قدیمی افتادم که میگه: شاه میبخشه شاه ولی نمیبخشه…

      داغ Thumb up 15 Thumb down 15

      • سعید می‌گوید:

        جناب ۲ هزار چهره
        آیا فکر نمیکنید که شعار میدهید؟؟؟؟؟
        توبه را برای خود دکان نکنید مثلا من بیام بچه شخصی رو بکشم بعد بگم خوب توبه کردم خداحافظ!!!!!!!! نه دوست عزیز توبه را شما خوب متوجه نشدید.
        اگر اینطوری که حضرتعالی تز داده اید باشد در یک چشم بر همزدنی میشود همه زندان های کشور را خالی کرد. یعنی با بلند گو میگویند زندانیان عزیز یک هم میهن نوع دوست با اسم مستعار ۲ هزار چهره پیشنهاد کردند که شما توبه کنید تا شما را آزاد کنیم!!!! زندانیان عزیز توبه میکیند؟؟؟؟؟
        زندانیان :: بله (البته بله را خیلی کشیده بخوانید) مسئول زندان:: درهای زندان را باز کنید تا این تازه متولد شدگان و لوحه های پاک دوباره وارد جامعه گل و بلبل ما بشوند.
        توبه یک قاتل طبیعت که در حال شکار حیوانات بدبختی است که از قضا در حال انقراض هم هستند فقط به به درد خاله جان یا عمه جان آن شکارچی میخورد و السلام.

        داغ Thumb up 16 Thumb down 16

        • مرد دو هزار چهره می‌گوید:

          سعید جان این چه قیاسیه؟ شما شکارچی را با قاتل انسان مقایسه میکنید؟!موضوع جان انسان و جان حیوان خیلی با هم فرق میکنه.ببینید چطور یک محیطبان برای حفظ جان یک انسان خرس را می کشد.ببینید که چطور قضات برای قاتل انسان حکم قصاص و برای قاتل حیوان جریمه در نظر می گیرند.دوستدار و حامی محیط زیست و حیات وحش بودن خیلی خوبه ، به شرطی که کرامت انسانی خدشه دار نشود.تندروی هم نتیجه منفی در بر خواهد داشت.از خواندن مثال شما در مورد آزادی زندانیان هم خنده ام گرفت.ممنون

          داغ Thumb up 13 Thumb down 11

          • سعید می‌گوید:

            جناب دو هزار چهره
            بله اظهر من الشمس است که بحث کشتن یک انسان با یک حیوان متفاوت است اما وقتی بحث منافع ملی و جلوگیری از انقراض نسل یک حیوان مطرح است دیگر آن به اصطلاح انسانی که را که به خود اجازه میدهد کمر به نابودی یک یا چند گونه جانوری در معرض انقراض ببیند را باید بدون مماشات برخورد کرد و متاسفانه یا خوشبختانه مجازاتی که در کشورهای جهان سوم تا حدی بازدارنده است اعدام است.
            مجازات اعدام در همه کشورهایی که حکم اعدام دارند فقط در مورد جرم قتل اعلام نمیشود بلکه در مورد وخیم ترین (مثل خیانت به مملکت و افشای اسرار نظامی و…) و شنیع ترین جرم (تجاوز جنسی ) صادر میشود. به نظر حقیر اقدام قاتلان طبیعت در اعمال شکار بر علیه حیوانات در حال انقراض و مورد حمایت مصداق وخیم ترین جرائم و اقدام علینی علیه منافع ملی محسوب میشود. تا جایی هم که حقیر مطله هستم فی المثل در کشور چین برای محافظت از خرس پاندا بر علیه شکارچیان آن مجازات اعدام در نظر گرفته شده است.
            موکدا توصیه میکنم قبل از اینکه پاسخ حقیر را بدهید یکبار دیگر به ویدئوی قتل خرس های سمیرم و فریادهای توله خرس ها نگاهی بیاندازید و همچنین زخم های عمیقی را که لورای عزیز بدلیل قطع نخاع شدن توسط بی شرف ها دچار شده بود و ناشی از زخم بستر و کشیدن پایین تنه خود روی زمین بود را از اینترنت جستجو کنید بعدا از کرامت انسانی صحبت کنیم.
            به قطه ویقین بدانید که در صورت ادامه روند چشم پوشی از برخورد قاطعانه با قاتلان طبیعت در ده بیست سال آینده نسل بسیاری از گونه های جانوری این مملکت من جمله یوزپلنگ پلنگ خرس سنجاب و….. (مثل شیر و ببر) منقرض خواهد شد و شما و امثال شما کما فی السابق از کرامت انسانی صحبت خواهید کرد.
            جناب دو هزار چهره در جایی که ایستادگی و مقاومت لازم است باید چنان ایستاد و چنان قاطعیتی به خرج داد که طرف مقابل از مشاهده شدت و حدت قاطعیت شما زبانش بند بیاید وگرنه با خواهش و تمنا و استدعا و جریمه های بیست میلیون ریالی یا حتی دویست میلیون ریالی (جریمه شکار یوزپلنگ) به احتمال ۱۰۱% به جایی نخواهیم رسید.

            داغ Thumb up 11 Thumb down 9

    • فاتح می‌گوید:

      اقا سعید من هم دقیقا هم نظر شماهستم..۵۵تا واقعا خیلی زیاده چه جوری گرفتن که محیط بانها متوجه نشدن.این شکارچی ها دیگه خیلی نامرد هستند که حیوون رو میگیرن و به خارج از کشور میفرستن و باعث انقراضش میشن توی ایران

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  2. امیر می‌گوید:

    وطن فروش ها

    پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 3

  3. مجید می‌گوید:

    ۲ میلیون تومان برای شکار پرنده ای که هم قاچاق می شود و هم در معرض خطر انقراض قرار دارد خیلی جریمه ناچیزی است .

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 8

  4. درنا می‌گوید:

    به خدا قسم اعدام برای اینا کمه… خیانت به خاک به سرزمین…
    تازه اگر پلیس مبارزه با مواد مخدر مشکوک نشده بود، فرار کرده بودند قطعا این اولین بارشون نبوده…

    این سازمان محیط زیست با این کارایی فعلی بود و نبودش یکی ست.

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 19

  5. سولماز می‌گوید:

    خیلی نامردن
    یه کم اخبار گوش کنن میبینن این عربها برای ما ارزش قائل نیستن
    حالا این حیوانات مظلومو برای اینکه بره تو شکم اونها گرفتن
    ای کاش حداقل خودشون می خوردن
    به چشمهای اون کوچولوها نگاه کنین
    مثل بچه خودمه . ببینین چه مظلومه

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 5

  6. احمد می‌گوید:

    آخه خداییش یک هوبره فقط دو ملیون !
    همینه که باعث قاجاق میشه
    باید قیمت ضرر و زیان قاجاق هوبره به بالای ۲۰ملیون تومان برسه
    وسلام

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 5

  7. اهورا می‌گوید:

    پرنده های مارو می فروشید میدید به تازیان دبی و کشورک های عربی!!! ننگ بر شما…
    حرومتان باد پولی که بابت این کارا می خورید…

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 5

  8. amir ali می‌گوید:

    اینا کی و چجوری شکار شدن که متخلفین گرفتار نشدن

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  9. amir می‌گوید:

    عجب پرویی!!!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  10. kooshan می‌گوید:

    همانطوریکه دوست گرامی _ احسان _ اشاره کرده اند باید از گفتار افراطیون و تندروها دوری کرد
    اگر مجازاتهای فعلی بازدارنده نیست بایستی بطریق مدنی در اصلاح و تغییر آنها کوشید
    اگر سطح روابط مابین کشورمان و همسایگان در منطقه خلیج فارس ارتقا یابد همزمان با بسط مناسبات در همه زمینه ها با این کشورها می توان قردادهای دوجانبه و جند جانبه در مورد محیط زیست بمنظور ممانعت از فعالیت قاچاقچیان حیات وحش منعقد شود

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  11. عاشق طبیعت می‌گوید:

    … اگه عربها نخرن اینها خر نمیشند برن هوبره بگیرن

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  12. بابک می‌گوید:

    جریمه نقدیش واقعاکمه. ۲میلیون تومن رو قیاس کنید با قیمت شاید ۲۰میلیونیه هر هوبره ک قاچاق میشه.
    چند سال حبس باید برا این جنایتکارا ک مطمئنن با فرارشون تو جاده و خیابونم نا امنی ایجاد کردن و باعث وحشت خیلیا هم شدن.
    قاچاقچی هستن. دزد هستن. ب مملکت خیانت کردن. دشمن حیات وحش و مخرب محیط زیست هستن. ب دستور پلیس و ایست هم ک توجه نکردن. برا تک تک این جرایم باید جریمه و تنبیه وحبس بکشن.
    اینا خود ارازل هستن.
    خدا لعنتشون کنه

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  13. soran می‌گوید:

    این قبیل خیانت کاران وطن فروش فقط می بایست اعدام شوند ” همانطور که دوست ما اشاره کرد اینها مفسد فی الارض هستند…

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

  14. محمد می‌گوید:

    همین که هست
    بوده و خواهد بود
    این در نرفت اونیکی رفت و داد و فروخت و پولشو گرفت

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  15. وحید می‌گوید:

    الحمدالله که دستگیر شدن محیط بان خداقوت

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  16. ali می‌گوید:

    لعنت به این وطن فروش های بی همه چیز .

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  17. سجاد می‌گوید:

    درود بر دوستان

    ۱- باید فرهنگ سازی بیشتری صورت بگیرد
    ۲- جریمه گونه در خطر انقراض خیلی بیشتر از این بشود
    ۳- نظارت و گشت و کنترل مامورین انتظامی و محیط بانان یگان حفاظت بیشتر شود
    ۴- تا کمک مردم و دوستداران محیط زیست و حیات وحش نباشد با هر تعداد مامور محیط زیست هم که داشته باشیم نمیتوان حیات وحش را حفظ کرد پس شما هم کمک کنید
    ۵- کل جریمه های قانون منع صید و شکار باید بازنگری شود حتما . جریمه ها کم هست

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  18. حیدری می‌گوید:

    زنده باد نیروی انتظامی دشستان و لعنت بر انسانهایی که شرف ملی و طبیعی ما ….را به اعراب ….میفروشند …

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>