پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دو شب قبل (شنبه ۹۳/۸/۱۷) یک خرس قهوه ای نر و حدودا ۴ ساله در یک تله سیمی (تله های محکمی که جهت به دام انداختن گراز توسط کشاورزان در اطراف زمین ها تعبیه می شود) در باغات اطراف روستای پارودبار از توابع بخش عمارلوی شهرستان رودبار در استان گیلان گرفتار می شود.
…………………………تصویر: خرس قهوه ای گرفتار در تله سیمی کشاورزان روستای پارودبار
به دنبال تماس اهالی با اداره محیط زیست، نیروهای محیط زیست شهرستان رودبار و اداره کل محیط زیست استان گیلان عازم روستا شده و حدود ساعت ۱۱ شب به محل گرفتار شدن خرس می رسند.
محیط بانان بوسیله پرتاب دارت بیهوشی سعی می کنند حیوان را که از ناحیه پای چپ درون تله گیر کرده بود بیهوش کنند اما خرس با وجود اصابت دارت بیهوش نمی شود.
محیط بانان به دلیل تاریک بودن هوا، نیزار بودن محل به دام افتادن خرس و عدم دید کافی، بلند بودن سیم تله و در نتیجه تحرک و تقلای زیاد حیوان تا روشن هوا صبر کرده و سپس صبح دیروز مجددا برای بیهوش کردن خرس تلاش می کنند.
صبح روز گذشته (یکشنبه ۹۳/۸/۱۸) چند دارت بیهوشی دیگر نیز به خرس شلیک می شود اما خرس که بسیار خشمگین و پر استرس بوده بیهوش نمی شود.
………………………..خرس قهوه ای گرفتار در تله سیمی پس از اصابت چندین دارت بیهوشی
تجمع مردم روستا در اطراف محل نیز استرس و خشم حیوان را تشدید کرده و منجر به تحرک زیاد حیوان برای رهایی از تله می شود.
حوالی ظهر ناگهان خرس خشمگین بر اثر تقلای زیاد سیم تله را پاره کرده و ابتدا به یکی از محیط بانان که در نزدیکی حیوان ایستاده بود حمله ور می شود.
……………………………….تصویر: پای آسیب دیده محیط بان گیلانی بر اثر حمله خرس
خرس با محیط بان گلاویز شده و پس از گاز گرفتن و مجروح نمودن پای محیط بان، وی را رها کرده و به سمت باغات منطقه فرار می کند.
در میانه راه خرس به یک مرد میانسال حمله می کند و وی را نیز از ناحیه ران زخمی کرده و به مجددا به دویدن ادامه می دهد.
پس از طی مسافتی خرس به یک پیرمرد حدودا هشتاد ساله به نام آقای رضا بامدادی حمله ور می شود و به شدت وی را مجروح می کند.
خرس پیرمرد روستایی را رها نکرده و پیرمرد نیز توان رهایی از چنگال خرس را نداشته است که محیط بانان نیز از راه می رسند.
پیرمرد روستایی تنها کاری که می کند با قرار دادن دستها در مقابل سر و گردن اجازه آسیب زدن به گردن و صورت خود را نمی دهد.
محیط بانان پس از چند شلیک هوایی به ناچار با اسلحه کلاشینکف مستقیما به خرس شلیک کرده و حیوان از پای درمی آید.
…………………..تصویر: انتقال لاشه خرس قهوه ای پس از شلیک مستقیم محیط بانان و مرگ حیوان
مجروحین حادثه بلافاصله به بیمارستانی در رودبار منتقل شده و دو مصدوم حادثه یعنی محیط بان و فرد میانسال بصورت سرپایی درمان شده و آقای رضا بامدادی نیز به اتاق عمل منتقل می شود.
پس انجام جراحی و اقدامات درمانی لازم درحال حاضر وضعیت آقای بامدادی رو به بهبود بوده و همچنان در بیمارستان ولیعصر رودبار تحت مراقبت های پزشکی بسر می برد.
نمی دانم چی باید بگم…!
تنها اینم می تونم بگم همه این بلاها بانیش انسان هست
اگر روستاییان تله نمی ذاشتند اکنون هم خرس زنده بود هم خود پیرمرد روستا نشین آسیب نمی دید
خود کرده را تدبیر نیست!!!
پر طرفدار 166 28
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟؟؟؟
آیا چندکیلو محصول کشاورزی ارزش اینهمه گرفتاری و مصیبت را داشت؟؟؟؟
که تازه آنهم سهم اجاره غصب املاک طبیعی میباشد که ما فقط آنرا حق خودمان میدانیم درصورتیکه حیوانات هم در آن محق هستند و از طرفی سیر کردن شکم حیوان گرسنه و درمانده باعث رونق و خیر و برکت محصولات کشاورزی هم میشود….
خدایا خودت بینش صحیح و فکرسالم به ما عطا بفرما….
پر طرفدار 121 71
چند کیلو محصول کشاورزی یعنی چه برادر من…
شما تا به حال مزرعه یا زمینی که مورد حمله گراز قرار گرفته باشد را دیده اید؟ مثل اینکه زحمت یکسال خانواده ایست ها ؟؟؟؟!!!!شکار یا تعرضی که نبوده تله و سیمها را بسته اند تا جلوی ورودشان را بگیرند.
پر طرفدار 97 64
یعنی راه بهتری برای جلوگیری از ورود گراز نیست ؟
پر طرفدار 36 29
مشکل همینه که فرمودین علی جان ===> بی اطلاعی
پر طرفدار 49 37
برادر عزیز علی ۱:
سخن شما بسیار متین و درست،اما آیا این صحیح است که هموطنان عزیز کشاورزمان بخاطر حفاظت از دسترنج خویش جان سایر مخلوقات خداوند که آنان هم از این زمین و امکانات آن سهم دارند را گرفته و کشت و کشتار براه بیندازند؟؟؟؟؟
ما ادعا داریم که حیوانات بیشعورند و ما انسانها دارای عقل و شعور هستیم و خلیفه خداوند بر روی زمین و اشرف مخلوقات هستیم!!!! اگر چنین است پس چرا پای منافعمان که پیش میاید بجای استفاده از عقل و شعور، به جبر و زور و حیله و مکر متوسل میشویم؟؟؟
امروز شما در هرکجا که بخواهید بهره برداری اقتصادی بکنید باید برای آن هزینه کنید، مگر غیر از اینست؟ پس چرا کشاورزان عزیز برای بهره برداری از زمین خدا که سایر مخلوقات هم در آن سهم دارند حاضر به هزینه کردن نیستند و آسانترین راه یعنی گذاشتن تله و کشتن حیوانات بیگناه و مظلوم را انتخاب میکنند؟
آیا بهتر نیست برای حفاظت از محصولات کشاورزی خود اطراف زمین خویش را حصار و فنس کشیده تا دسترنج ایشان از تعرض حیوانات در امان باشد ؟
بدینگونه هم حیوانات آسیبی نمیبینند هم خیروبرکت به سفره آنان باز میگردد و هم خداوند از آنان راضی میشود…..
حرف وسخن دراینباره زیاد است اما تاماانسانهابه اصل خویش بازنگردیم واین اندیشه را که زمین وهمه موجودات ومخلوقات ان باید فدای خواسته هاومنافع ما باشندرا ازسربیرون نکنیم،راه بجائی نبرده وباتیشه به ریشه خود میزنیم……
بیا تا گل بر افشانیم و می در ساغر اندازیم ///////////////// فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم
پیروز و سربلند باشید..
پر طرفدار 50 40
درود بر شما
من نمیدانم شما با کشاورزی و مشکلات آن چقدر آشنایید.اما اینگونه که شما میگویید نیست زمین های کشاورزی مانند باغ یا باغچه های کوچک نیستند که بشود آنها را بوسیله فنس محصور کرد ممکن است هکتارها زمین باشد در این بین تقسیمات زمین از نظر مالکیت و همچنین تردد ادوات کشاورزی مانع این کار میشود.
بهر حال اصل سخن من این نیست بلکه عرض من این است که چرا در اینجور مواقع ما همیشه کوتاه ترین دیوار را پیدا میکنیم.
پیر مرد بیچاره در حال برگشتن از باغ خود بوده میگوییم آنجا چکار میکرده؟!!!
کشاورز هم اگر قصد کشتن خرس را داشت که به محیط بانی زنگ نمیزد.
این وسط کوتاهی محرز کارکنان محیط زیست و ناکارآمدی آنان در کنترل وضعیت موجود.
زیاده خواهی برخی در احداث معادن و ازبین بردن زیستگاه جانور.
و هزار دلیل دیگر که همه اش به دولت و کوتاهی اش بر میگردد واگر برشمرم قطعا” دیده بان نظرم را حذف خواهد کرد باعث اینگونه معضلات میشود.نظر من این است که در حمایت از مقوله ای آنقدر دیگر زور بیخودی نزنیم که از آن طرف پشت بام بیفتیم.
به قول خودتان حرف و سخن بسیار است و گوش شنوا ؟؟؟؟؟!!!!!!…..یا علی.
پر طرفدار 58 25
با سلام ….
در ضمن دیده بان نظر بنده در صفحه ی خبر کشتار مرال ماده را چرا حذف کردید؟؟؟!!!
پر طرفدار 31 19
علی آقا
جالب شدطبق نظر شما
داستان اون مالباخته شد که معلوم شد همه مقصر دزدیده شدن اموالش هستن به جز آقا دزده
داغ 9 16
جناب AHOO درک این موضوع زیاد سخت نیست !!!
کافیست بجای پاسخ احساسی .. کمی عمیقتر و منطقی تر به موضوع فکر کنید .
خرسی در حال گرفتن جان یک انسان بوده که هدف قرار گرفته و بجا هم بوده.
حال اینکه چرا در کنترل وضع موجود اوضاع به اینجا کشیده شده عواملی دخیلند که به کشاورز ربطی ندارد و با کمی تامل میتوانید موضوع را درک کنید!
چرا خرس هم به سمت محل زندگی انسانها نزدیک شده هم باز کمی تامل میخواهد که اگر جستجو کنید باز هم در می یابید!
در داستان مالباخته هم اگر قدری تامل کنید میفهمید که بجز به قول خودتان آقا دزده عوامل دیگری هم مقصرن!
پر طرفدار 17 4
تا جایی که می دونم خرس ها و پلنگ ها به دلیل شامه قوی بوی سگ را حس می کنند و به سگها نزدیک نمی شوند به نظر می رسد وجود چند سگ نگهبان در هر باغ خیلی از مشکلات رو کم می کند منتهی در صورت بدون قلاده بودن و باز بودن سگ امکان حمله به افراد هم وجود دارد که با قلاده داشتن و بستن سگ نگهبان جوری که امکان حرکت محدودی داشته باشه مشکل حل می شه ولی متاسفانه مردم ساده ترین راه را انتخاب می کنند تله گذاری و کشتن.
داغ 20 26
شما مشخصا خیلی کم میدانید!
چون پلنگ علاقه عجیبی به خوردن سگ دارد و شکار سگ برای پلنگ در شب یکی از آسانترین شکارهاست. تجربه عینی ما را باور ندارید کلیپ های بسیار در نت موجود است.
شما چطور فکر کردید که در باغی سگ وجود ندارد؟ ینی فکر میکنید باغدار به این فکر نرسیده؟
پر طرفدار 23 5
دوست عزیزخرس اگه داخل باغ بشه تمام شاخه های درخت رو میشکنه درضمن اگه عادت کنه هرشب میاد
کی جواب خسارات وارده به کشاورز بدبختو میده
پر طرفدار 39 36
ببین ای کاش کشاورز بودی تا ببینم نسل هر گونه موجود زنده رو برا همون چند کیلو محصول از رو زمین جمع میکردی
پر طرفدار 19 6
عاقلانه تر نبود که محیطبانان و نیروهای امداد اهالی را برای مدتی موقت از آن محدوده خارج کنند؟!
چه انتظاری از یک حیوان زخمی، گرفتار و وحشتزده می شه داشت؟
اما از مدیران عاقل انتظار نمی رود که هر روز شاهد این وضعیت اسفبار باشیم!
اگر مردم منطقه یک نیمروز در خانه هایشان می نشستند و درها را می بستند، شاید کنترل اوضاع برای محیطبانان ممکن می شد.
متاسفم… زندگی ماها شده هر روز تاسف خوردن افسوس خوردن و دریغ گفتن!
پر طرفدار 80 17
همانطور که پیش از این هم گفته ایم در همه جای دنیا در فواصل بسیار نزدیک با خرس جاهایی که خرسهای قطبی تا پشت در خانه های مردم می آیند اولین و مطمئن ترین سلاح بکار گرفته شده اسپری فلفل هست…
محیط زیست باید هم در مورد آسیبهایی که به مردم منطقه وارد شده و هم در مورد ضرری که به حیات وحش وارد شده پاسخگو باشه.
با وجود اینکه مردم اقدام اولیه رو در اعتماد به سازمان انجام دادند و در فرصت مناسب اداره محیط زیست را از گرفتار شدن خرس مطلع کردند فقط سازمان باید در مورد کمبود امکانات و عدم آموزش صحیح نیروها پاسخگو باشه.
پر طرفدار 36 8
یه دفعه هم که مردم دست به چوب و چماق نشدن به این صورت تموم شد
پر طرفدار 39 2
چه انتظاری میشه از محیط بانی داشت که جلوی چشمش داره خرس یک انسان رو تکه تکه میکنه؟ حرف غیر منطقی نزدید حقا کار درستی کرد خدا ازش راضی باشه
داغ 14 28
منطق شما کشتن است به همین دلیل استفاده درست از زمان،
پرتاب دارت به خرس در زمانی که خرس متوجه حضور انسان نیست در شب قبل از حادثه.
جلوگیری از تجمع و هیاهو.
استفاده از اسپری فلفل و…
را غیر منطقی می دانید.
و از کشته شدن خرس استقبال می کنید.
پر طرفدار 21 10
برای چی تمام حرفهایی که زدم رو حذف کردید ؟خیلی متاسفم .
داغ 4 9
خانم سولماز
تمام حرفهایی که در مورد این خبر زدید منتشر شده:
آیا کامنت ها زیر دیدگاه های شما نیست!
http://www.iew.ir/1393/08/19/30732#comment-106673
http://www.iew.ir/1393/08/19/30732#comment-105897
http://www.iew.ir/1393/08/19/30732#comment-105874
http://www.iew.ir/1393/08/19/30732#comment-106437
http://www.iew.ir/1393/08/19/30732#comment-105675
پر طرفدار 13 1
سازمان محیط زیست نباید به به باغداران اجازه تله گذاری بدهد. مگه این کار خلاف قانون نیست؟
باغدار باید با فنس مناسب از ورود حیوانات جلوگیری کند.
چرا جلوی این کار زشت رو محیط زیست نمیگیره؟
تله گذاری در اطراف باغ باید جریمه داشته باشه . چون باغدار نمیخواد پول خرج کنه برا فنسکشی حیوانات بدبخت باید تاوانشو بدهند؟
بعد از گرفتار شدن حیوان با تله چه بلایی سرش میارن؟
با این وضع باغدارانی که تله گذاری میکنند از شکارچیان غیر مجاز بدترند و بدون سروصدا هر روز دارن حیوانات رو میکشند…..!!!
پر طرفدار 59 17
اگر ده دارت دیگر هم میزدند خرس بیهوش نمیشد چون از ناحیه پا به دلیل چربی زیاد نمیشود این حیوان بیهوش کرد و میباید به دست حیوان دارت میکردند.
پر طرفدار 66 2
به رغمه تلاشها و زحمات بیشائبه و بی دریغه محیط بانانه ایثارگر و جان برکف، متاسفانه ضعف آموزش در عملکرد برخی از آنها مشهود است
امید است که سازمان محیط زیست نسبت به رفع این مشکل اقدامات لازم را به عمل آورد.
پر طرفدار 42 1
با وجود آن جمعیت و آن شرایط استرس زا محیطبان شاید به سختی می توانست دارت را به سمت دست پرتاب نماید. مشکل اصلی تجمع غیر معقول مردم بوده است. اگر مردم نبودند محیط بانان تصمیماتشان و تمرکزشان اصولی تر بود. مقصر مردم اند.
پر طرفدار 22 8
داروی بیهوشی شون هم اصلا چینی نبوده
بلکه خرس از نوادگانه دایناسور بوده و بیدی نبوده که با این بادها بلرزه
پر طرفدار 40 11
امان از داروی بیهوشی ساخت چین !!!
باز هم افسوس …
پر طرفدار 41 6
چینی رو خوب اومدی فقط معلوم نبوده از صبح تا ظهر اونجا چه می کردند!!!
پر طرفدار 30 4
احتمالا از خرس مفلوک فیلم می گرفتن …
پر طرفدار 22 5
یعنی این چین با کلا های بی کیفیتش شده دشمن درحه یک این سرزمین!!!!
حالا بماند این دارویه بیهوشی ساخت چین بوده یا نه…
من موندم که قیمت یک اسپری فلفل مگه چقدر هست که به هر محیط بان یکی نمیدن؟؟!!!
تا جایی که نیدونم به صرت ازاد و در بازار سیاه سایز کوچیکش که به راحتی چند ادم رو زمینگیر میکنه بین ۵۰تا۸۰هزار تومن هست.
حالا جون یک محیط بان یا ارزش یک خرس کمتر از این مبلغ هست یا نه پردیس نشینان خوش نشین باید جواب بدهند.
پر طرفدار 20 7
میثم جان ، اگه از اسپری فلفلی که نیروی انتظامی مورد استفاده قرار میده استفاده کنن قیمتش به مراتب پایین تر هست و قابلیت شارژ مجدد کپسولش هم میسر !
اینکه عرض کردم چینی بوده برای اینه که قیمت داروی بیهوشی ساخت چین خیلی خیلی ارزونتر از چیزی که فکرشو بکنین در میاد …
پر طرفدار 16 6
و خداوند زمین و آسمان را آفرید و باقی کارها را به چینی ها واگذار کرد
پر طرفدار 16 2
به احتمال زیاد محیط بانان تذکر دادند که مردم اجتماع نکنند اما کو گوش شنوا!!!
پر طرفدار 33 10
کاملا پیداست که به دلیل فقدان آموزش درست از سوی سازمان محیط زیست، محیطبانان اصلا نتوانسته اند اوضاع را کنترل کنند، چرا یک پیرمرد با این سن و سال در یک همچین محدوده خطرناکی باید تردد داشته باشه… حداقل وظیفه محیطبانان پلیس و نیروهای امدادی این بود که با هشدار جدی مردم را به سمت خانه ها هدایت کنند، پیداست جماعت ایستاده به تماشا در تشدید وضعیت خشمگین خرس نقش داشته اند…
متاسفانه در استانهای شمالی قلمرو زندگی حیوانات هر روز تنگتر و آمار کشتار هر روز بیشتر می شود.
پر طرفدار 34 4
این حادثه نتیجه برخورد غیر حرفه اى محیط بان هاى زحمت کش است، ضمنا تله گذارى نیز روش بسیار نامناسبى است براى حفظ محصولات کشاورزى ، حفظ محصولات باغى نباید به بهاى نابودى حیات وحش تمام شود.
پر طرفدار 39 0
ببینید مطمئنا الان خیلی ها بر علیه بنده جبهه میگیرند ولی من هم حامی حقوق حیوانات ایران هستم,
باید بگم این موضوع مانند شکار یا تصادفات جاده ای نیست که بخواهیم ارگان خاصی را مقصر قلمداد کنیم.
حمله ی خرس , نزدیک شدن و یکی شدن محل زیست انسان و خرس یکی از مهم ترین مسائل امروزه ی محیط زیست کشورهایی مانند کانادا و ایالت متحده است. تا حدی که در برخی مناطق خرس ها انقدرها به انسان نزدیک میشوند که زیر خانه های انسان لانه میکنند, از زباله های انسانی تغذیه میکنند و غیره.
در چنین شرایطی برخورد های اینچنینی قطعا اجتناب ناپذیره.
۱- محیط بانان بی اطلاع باید انقدر درایت و اطلاع داشتند که در مواجهه با خرس به جای شلیک از “اسپری فلفل” استفاده کنند.
بینی خرس انقدر به این اسپری حساسه که خرس بیدرنگ پیرمرد رو رها میکرد و فرار میکرد و هرگز باز نمیگشت.
ببینید حالا اگه به شلیک روستاییان خرس کشته میشد باز یه چیزی. ولی من در عجبم محیط بان انقدر آموزش ندیده بوده که اطلاعی از اسپری فلفل در مواجهه با خرس نداشته
۲- افرادی که میگویند اجازه میدادند خرس از محصولات باغ تغذیه میکرد و بعد هم میرفت در اشتباهند. خرس حیوان پرخور , راحت طلب و فرصت طلبی است. مسلما بارها و بارها به آن مکان باز میگشت و همین هم احتمال برخوردهای بعدی را چندین و چند برابر میکرد
۳- خرس ها به صورت غریزی از انسان واهمه دارند و حتی المکان سعی میکنند که سر راه و در دیدرس انسان نباشند.
هرگز نباید ترس خرس از انسان از میان بره و انسان هم هرگز نباید به خرس غذا بده.
در کشورهای غربی طوری با خرس هایی که به قلمروی انسان نزدیک میشوند رفتار میکنند که خرس همیشه و در هرحال بدونه که “باید از انسان بترسه”
به طرق مختلف خرس رو از محل زیست انسان فراری میدن که رایج ترینش همان اسپری فلفل است.
اسپری فلفل برای خرس تداعی کننده ی همان ضرب المثل “مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید میترسه” است. چون محال است دیگه به محل زیست انسان نزدیک بشه.
۴- اگه ناخواسته مورد حمله ی خرس قرار گرفتین و سلاح گرم یا سرد یا اسپری به همراه نداشتید بهترین دفاع جمع کردن زانو هایتان به داخل سینه محافظت از گردن با پایین آوردن چانه. و حمله با انگشتانتان به چشم های حیوان است (فرو کردن انگشت به داخل چشم حیوان)
پر طرفدار 30 9
خیلی جالب بود فرو کردن انگشت به داخل چشم خرس
باید در حمله خرس خیلی تجربه داشته باشیم که به محض حمله انگشت فرو کنیم به چشش حالا باید چشماش مثل شما شسته باشه یا شسته نباشه ایراد داره؟ حالا نمیشه انگشت کنیم تو دماغش؟ حالا اگه دستمون تو دهنش بود چی؟ میتونیم خرسه رو گاز بگیریم میشه جنگ تن به تن؟ اصلا خاک بپاشیم تو چشش چی؟
دانایی را پرسیدند فرق خرس با مگس چیست؟ گفت اولی را چو ببینی …. و دومی را چو …. ببینی
داغ 21 26
جناب, وقت با مزه بازی نیست. خرسهای ایران مانند خرسهای آمریکای شمالی نیستند که ۵۰۰ کیلو وزن داشته باشند. به ندرت و از هر بیست قلاده یکی به وزن بالای ۱۵۰ میرسن.
خرس به محض حمله اولین کاری که میکند سعی بر زمین زدن شما. میخکوب کردن بر روی زمین و بعد دریدن شماست, پوزه اش را بر فرض مثال روی ساعت شما میذاره و قفل میکنه و سعی بر کندن و دریدن میکنه, شما مختاری در اون حالت فقط نظاره کنی تا ببینی چطوری ازت تغذیه میکنه, میتونی هم به چشماش حمله کنی. خود دانی.
این روش علاوه بر خرس. مخصوصا روی سگ و گرگ بسیار موثره, توجه کنید تنها وسیله ی دفاعی سگ و گرگ یک پوزه است. (سگ سانان بر خلاف گربه سانان و خرس از دستهایشان نمیتوانند استفاده کنند)
پر طرفدار 20 6
نه تنها خرس بلکه حتی تمساح هم از ناحیه چشم اسیب پذیر هست.
چشم تقریبن حساسترین و نرمترین عضو بدن در حیوانات هست.
و در صورت احساس درد و اسیب دیدن طعمه خودش رو رها میکنه…
در شبکه های مستندی در مورد زندگی دوستانه انسان و خرس های سیاه در امریکا پخش شدکه بسیار جالب و صد البته باور نکردنی برای ما ایرانی ها بود.
جالب اینجاس که یک شخص که در گذشته شکارچی ماهری بود مسولیت نگهداری و کنترل خرس ها رو داشت. و هر خرس دارای هویت و شناسه خودش بود. و درصورت تخلف مجازات و در موارد ی نادر با مجوز شورای شهر اجازه کشتنش صادر میشد.
پر طرفدار 14 8
یعنی چی ؟ چه خبره؟
خرس باید خیلی ترسیده باشه حیوون مظلوم
برای اون پیرمرد هم خیلی متاسف شدم ولی واقعا تو این اداره محیط زیست یه داروی بیهوشی مناسب برای این حیوون پیدا نمی شد!
هرچقدر ترسیده بود باز باید با مدیریت بیشتر عمل می کردند
حتما دورش پر از Hآدم بوده و داشتن از این راز بقا فیلم برداری می کردن
همه این داستان نشان دهنده مدیریت غلط است
پر طرفدار 26 4
ای کاش چنین اتفاقی رخ نمیداد هم از کشته شدن خرس ناراحت شدم هم از جراحت پیر مرد روستایی
من فکر میکنم به خاطر عصبی بودن بیش از حد خرس دارت بی هوشی عمل نکرده ونباید محیط بانان رو مقصر این اتفاقات دونست
پر طرفدار 22 4
در کل که خیلی سطحی به جان خرس فکر کردندو افسوسش بر ما ماند.
پر طرفدار 22 8
شما هم خیلی سطحی به جان اون پیرمرد نگاه کردید ، خرس فدای سر شما و محیط بان و پیرمرد خدارو شکر تونستن کنترل کنن مشکل جانی زیادی پیش نیومد
داغ 17 21
محیط بانان به جای کشتن خرس می توانستند خرس بخت برگشته رو زخمی کنند نه بکشند…
اگر روستاییان تله گذاری نکنند نه حیوانات کشته یا زخمی می شوند نه به خودشان آسیبی وارد میشه!!!
امروز هم خبر رسیده یه پلنگ در گلستان به چوپانی یورش برده و در استان بوشهر هم چند بار پلنگ به دامهای روستای تنگ فاریاب یورش برده اکنون جان پلنگ بوشهر در خطره…
پر طرفدار 30 25
واقعا نمیدونی خرس زخمی چقدر وحشتناک و خطرناک میشه؟
پر طرفدار 13 10
حالا زخمی نه خیلی کارا میشد کرد که خرس رو نجات داد…باز به گفته شما بیشتر خشمگین میشه
ولی راه های دیگه بود برای رهایی خرس.
البته شلوغ کردن مردم بیشتر خشم خرس رو برانگیخت.
پر طرفدار 17 3
عزیز داشته جلوی چشمشون پیرمرد بیچاره رو تکه پاره میکرده.این حیونی که شما ازش حرف میزنید خرسه نه یه بزغاله !! انسان در برابر حیوانات وحشی بدون ابزار هیچ قدرتی نداره.قبول دارم که قبلش میتونستند اقداماتی بهتر انجام بدهند ولی اون لحظه دیگه فکر نکنم کار بهتری میشد کرد.یه لحظه به دستهای زخمی و تکه تکه شده پیرمرد یه توجهی بکنید.اگه نمیکشتنش به جرم کوتاهی و قتل غیر عمد ،محیط بانان حتما محاکمه میشدند.امیدوارم یکی از خود محیط بانان بیایند و توضیح ماجرا رو از زبان خودشون هم بشنویم.در هر صورت اگه تلاش محیط بانان نبود حتما چند نفر کشته میشدند.
داغ 6 5
حتما داروی بیهوشی بکار رفته ساخت چین بوده است
پر طرفدار 16 3
حالا دیگه کم از محیط بانها ایراد بگیرین، محیط بان مقصر نیست، اگه تقصیری هم هست متوجه پشت میز نشینان پردیسان است که برای اینگونه موارد محیطبانان را آموزش نداده اند.محیطبانان در این مورد درسترین کار را انجام داده اند، چرا که حفظ جان یک انسان به یک حیوان ارجعیت دارد، پس لطفا شلوغش نکنین و نیایید هی بگین فلان شکارچی باید اعدام بشه! بهمان شکارچی باید اعدام بشه، شما هر چه قدر هم که دوستدار حیات وحش باشید به اندازه محیطبانان نیستید.جان یک انسان ارزشش از همه چیز بالاتره…
پر طرفدار 33 14
ای کاش حداقل این اتفاق تلخ باعث ایجاد حرکتی در راستای حل این مشکل میشد:
۱- شناسایی مناطق بالقوه ی برخورد انسان و حیات وحش
۲- یافتن و اجرای راهکار برای کم کردن این برخورد (بازپسگیری مناطق حفاظت شده از غاصبین محیط زیست، دور نگه داشتن حیات وحش از جوامع انسانی با ایجاد فنس، و …)
۳- آموزش و تجهیز ساکنان مناطق مذکور در ارتباط با برخورد درست و کم خطر با حیات وحش.
۴- جمع آوری، اخطار و جریمه کشاورزان، دامداران، باغدارن و افراد محلی در مورد راه های نادرست برخورد با حیوانات وحشی (تله گذاری، لاشه مسموم و …)
و در نهایت افزایش محیط بانان و در وهله ی بعدی، آموزش های تخصصی و مجهز کردن بیشتر آنان در مناطق پرخطر از لحاظ برخورد حیات وحش با جوامع انسانی.
پر طرفدار 19 0
جالبه دارت بیهوشی عمل نکرده که باید بررسی بشه
اما در کل یه سند افتخار! به افتخارات! سازمان اضافه شد…
پر طرفدار 28 3
دقیقا همین است.. متاسفانه
پر طرفدار 14 2
آقا داروی بیهوشی که در لحظه خرس رو بیهوش نمیکنه حداقل ۵ دقیقه طول میکشه تا خرس کاملا بیهوش بشه تا اون مدت هم که دیگه حداقل چند نفر رو میکشت
داغ 11 12
واقعا جای تاسف داره.
چرا کسی مردم رو از محل دور نکرده؟
چند دارت بیهوشی چرا اثر نکرده؟
تو این وانفسای کشتار خرس در سال ۹۳ همین رو کم داریم که خودمون هم خرسا رو بکشیم.
پر طرفدار 22 0
شاید این نظر بنده خوشایند نباشه ولی قطعا واقعیت داره
خوشبختانه این بار پای شکارچی در بین نبوده که تمامی کاسه و کوزه ها سر او خراب شه از سال گذشته تا کنون این چندمین بار است که اداره ای که دایعه حفاظت از محیط زیست را داره اینگونه با بی مبالاتی موجب بروز این مسائل میشه اداره ای که توانایی حل یک مشکل تکراری را نداره (حال چه از طریق آموزش و چه از طریق تامین تجهیزات و چه سایر طرق) چطور میتونه ادعا داشته باشه که برای حفظ و حراست از محیطزیست کوشاست نه خیر با شعار و انداختن تقصیر گردن دیگران و از بین بردن حقوق انسان و طبیعت نمیشه کار کرد تا زمانی که دلبستگی به میز و…هست و گریز از واقعیت جهت حفظ منافع… سالهای سال باید شاهد این حوادث باشیم و حرص بخوریم ارادتمند و به امید روزی که مدیران لایق و دلسوز واقعی محیط زیست سکان این اداره حیاتی را دست گیرند
پر طرفدار 31 6
امسال که فصل سرما زودتر از همیشه فرا رسیده ، خرس های ایرانی قصد خواب زمستانی ندارند ؟ شاید بخوابند و کمتر با مردم مواجه بشن !
لابد یک نفعی از این تله گذاری هم می برند ! وگرنه چرا با همون سیم ها و وقتی که صرف این کار شده ، دور مزرعه رو حصار نکنند ؟
تله ی سیمی به کنار ، جمع شدن ایرانی ها برای هر کار دیگه خیلی قدیمی شده اما هنوز هم شیوع زیادی داره ؛ مصاحبه های انجام شده توی خیابان رو ببنید ، کلی آدم بیکار از سر و کول هم بالا می رن تا توی فیلم باشند ! تصادف های رخ داده در خیابان ها و اتوبان هم به همین شکله ، جمعیت جمع میشن برای تماشا ! ؛ این جا هم اگر روستایی های بیکار جمع نمی شدند و خرص مضطرب نمیشد شاید الان قصه جور دیگه ای بود … شاید .
پر طرفدار 19 1
اینجا دو موضوع مطرح می شود:
یا دارت تقلبی و یا با کیفیت پایین بوده و یا تاریخ مصرفش گذشته بوده است.
مواد بیهوشی باید مرتبا از نظر کیفیت و تاریخ مصرف و … چک شوند. درست مانند ترالی اورژانس در کلینیک ها.
مطلبی که دوستان اشاره نموده اند مواد بیهوشی چینی و … . هنگام تهیه چنین محصولاتی باید تاریخ انقضا نسبتا طولانی و محصول کشورهای مورد اطمینان باشد.
ممکن هم هست داروی بیهوشی مشکلی نداشته ولی به قول دوستان استرسی که در اثر ازدحام جمعیت و رعب و وحشت بر حیوان وارد شده سبب تغییرات بیوشیمیایی خون او شده و مانع از تاثیر داروهای بیهوشی شده است.
بنابراین جمع شدن مردم و عدم ترک محل عامل اصلی این اتفاق است. درست مانند اتفاقی که در اردبیل افتاد که مردم انقدر جمع شدند که مانع از آن شدند که محیط بانان به بهترین شکل بتوانند خرس را نجات دهند.
این متاسفانه خصلت همه ما ایرانیان است.
خرس بیچاره وحشتزده شده بود وگرنه اینچنین نمی کرد.
پر طرفدار 14 0
هر چند که بدون حضور در صحنه قضاوت کردن بسیار دشوار است اما به نظر می رسد محیطبانان توانایی اداره کردن وضعیت را نداشته و متاسفانه باعث چنین اتفاقی شده اند
بی برنامگی و عدم آموزش و بی مبالاتی محیطبانان نتیجه چنین اتفاقی است
فرمول ساده دور کردن اهالی از محدوده گرفتار شدن حیوان و عدم ایجاد استرس برای او آنهم با این زمان زیاد که محیطبانان در اختیار داشته اند ، بسیار ساده و عقلایی است
به نظر می رسد متاسفانه باید گفت که علی الرغم زحمات این عزیزان ، هستند افرادی که به شغل محیطبانی و حفظ حیات وحش صرفا از جنبه حقوق بگیری آن نگاه میکنند و اساسا اهمیتی به حفظ حیات وحش و محیط زیست نمی دهند … علی الرغم کار درست و بجای اهالی در اطلاع دادن به محیط زیست این بی مبالاتی نیروهای محیط زیست باعث خواهد شد که منبعد خود اهالی زحمت کشتن حیوان را قبل از رسیدن محیط زیست انجام بدهند
پر طرفدار 13 2
سلام با تشکر از لطفتون به محیط بانا میخواستی با این همه ازدهام بی مورد خبر هم ندن ضمناً از حقوق محیط بانا چقدر اطلاع دارین که توهین میکنین اینجا اگه عاشق طبیعت نباشی یک روز هم با این حقوق نمیتونی دووم بیاری
یک محیطبان
داغ 5 8
با تشکر از مردم روستا لااقل به خاطر خبر دادن به محیط زیست و عدم عمل خودسر
خیانت واردکنندگان متقلب داروهای تقلبی چینی گریبانگیر انسان و حیوان شده
تجهیز محیط بانان زحمتکش به سلاح تخصصی در هر منطقه مانند اسپری فلفل و تفنگ بیهوشی لازمه
ای کاش ما انسانها سهم حیوانات از منابع طبیعی را رعایت میکردیم چه در شهر چه در روستا
از ماست که بر ماست
پر طرفدار 18 0
دیشب در فیسبوک نوشته بودند که حیوان بیچاره از شب تا صبح همچنان گرفتار در تله!!!!!!!!
مانده بود چرا که اداره محیط زیست تجهیزات لازم را برای ادامه کار در شب نداشت!!!!!!!!!!
یعنی مثلا نعوذلالله کفر خدا میشود که چند تا نورافکن مناسب در اداره وجود داشته باشد تا در این موارد اقدام مناسب انجام شود.
البته “”"اگر”"” فرمانداری شهر مساعدت لازم را میکردند مطمئنا تجهیزات کار در شب فورا در محل ایجاد میشد اما مع الاسف مقامات شهرهای ما اصلا در این فاز نیستند.
محیطبانان منتظر روصبح میشوند و ملت کنجکاوتر از ادیسون و نیوتن هم که الحمدلله پایه هستند!!!!!! (من جمله آن پیرمرد جنت مکانی که زخمی شده ) جمع شدند آنجا که مثلا به گمان خودشان خرس ببینند!!!!!
خرس بدبخت هم که درد میکشید با هر زحمتی شده سیم را پاره میکند و در حال فرار به هر کسی که در مسیرش بوده حمله میکرده تا هر چه سریعتر از محضر به اصطلاح اشرف مخلوقات دورتر شود.
اسپری فلفل هم که ظاهرا یا باطنا در دسترس ماموران نبوده یا اگر بوده بدلیل نارسایی در امر آموزش و دستپاچگی ماموران به خرس نگون بخت شلیک میکنند و خرس را میکشند.
پر طرفدار 25 2
ای خدا
پر طرفدار 12 2
پس چه وقت تجهیزات محیط زیست کامل و مناسب میشود؟ تاسف تاسف تاسف….
پر طرفدار 15 0
در جواب نظرات دوستان
۱ – این خرس کلی به محصولاتی که یک سال مردم براشون زحمت کشیده بودن خسارت وارد کرده بود.
۲ – اینکه اهالی محترم روستا خرس رو به تله انداختن و زنگ زدن محیط زیست بیاد ببره تا تو جنگل رهاش کنه، نشاندهنده شعور بالای اهالیه وگرنه میتونستن راحت بکشنش.
۳ – تجمع اهالی خیلی کم بود چون مشغول کارشوان بودن همه… تعداد افرادی که از محیط زیست اومده بودن اعم از محیط بانان محترم و عکاس و فیلم بردار و سربازان بیشتر از اهالی بود.
۴ – پیرمرد زحمت کشی که زخمی شد از باغ خودش برمیگشت و از وجود خرسم بی اطلاع بود.
۵ – اینکه مامورین نتونستن از شب تا ظهر فردا یه خرس بسته رو بیهوش کنن دیگه گلی به جمال امکانات محیط زیستمونه و…
پر طرفدار 23 9
با توضیحات دوست گرامی _ خانم باران _ نقش ازدحام اهالی روستا در سیر ماجرا منتفی است بنابراین اداره محترم محیط زیست منطقه بایستی جزئیات بیشتری جهت روشن شدن کم و کیف ماجرا ارائه کند ضمنأ باید دید افراد اکیپ رها سازی که طبق گفته خانم باران کم هم نبوده اند آیا در تمام مدت در میدان دید و رؤیت حیوان قرار داشته اند ؟
پر طرفدار 5 2
حتما دارو تقلبی بوده
واقعا متاسفم :(
پر طرفدار 17 2
شایدم چینی !
پر طرفدار 10 0
شایدم تاریخ گذشته!
پر طرفدار 8 0
شما فقط لشکر جماعت را در پشت دوربین تلویزیون ایران در هنگام مصاحبه با یک وزیر یا مقام دیگر را میبینید . این حرکات غیر معقول و نسنجیده است و نشانه …
آقا سعید مگر خرید یک یا دو پروژکتور دید در شب به قیمت حداقل ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان برای یک شکارچی یا یک باغدار کار شاقی است چه برسه به یک اداره محیط بانی.!
آنهم برای مردمانی که عمریست در کنار جنگل به شکار با اجازه یا بی اجازه یا جمع آوری محصولات جنگلی مشغولند.!
داستان خرس مشکین شهر به نوعی و خرس دانشگاه آزاد تبریز به نوعی دیگر عدم هماهنگی آموزش پرسنل با ادوات و ابزار را در کنار ضعف مدیریت محیط زیست ایران را عیان ساخت.
اینهمه از شبکه های سیما، فیلم مستند حیات وحش پخش میشود ولی دریغ از بکار بستن حتی یک مورد از اطلاعات و تجربه های موجود در آنها.
جمع شدن جماعت در این موارد حاکی از نبود سوژه های مهیج و عوامل خلق هیجان و نشاط در جوامع ایرانیست.
دیده بان گرامی یادداشت بنده را در گزارش شکار در تنگه واشی حذف کردید.؟!
پر طرفدار 13 2
سلام جناب جمشید
خیر ، هیچ یادداشتی با نام شما حذف نشده است.
در خبر مذکور دیدگاهی از شما دریافت نشده است.
پر طرفدار 13 7
یه آدم بین جمعیت نبود که بگه استرس باعث عصبانیت شدید خرس میشه و …
واقعا برای سازمان حفاظت!!!!!!!!! از محیط زیست متاسفام….
پر طرفدار 22 2
بخواب حیوون مظلوم که از روز قبل خیلی درد کشیدی و ترسیدی
پر طرفدار 20 1
معلوم نیست چرا داروهای بیهوشی در کشورهای دیگه عمل می کنه ولی توی ایران نه ؟ در ضمن تا کی باید حیوانات دیگر قربانی کشتار گراز بشوند ؟
پر طرفدار 20 0
دو تا اشتباه بزرگ انجام دادن که باعث به وجود اومدن این فاجعه شد
۱ – نباید به پای خرس شلیک میکردن بلکه باید به مناطقی مثل نزدیک دست های خرس شلیک میکردن
۲- اشتباه بزرگتر این بود که باید جلوگیری از تجمع مردم میکردن که باعث عصبانی شدن بیش از حد خرس بشه
اگر این دوتا اشتباه انجام نمیشد این خرس الان تو طبیعت داشت قدم میزد
پر طرفدار 23 0
آقا این چه وضییه؟؟؟؟
پر طرفدار 10 1
با سلام خدمت همه عزیزان دلسوز حیات وحش ایران
باید به عرض برسونم که نه دارو تقلبی و تاریخ گذشته نبود نه اینکه دارت به جای نامناسبی خورده
با در نظر گرفتن فاصله این جانب با مامور شلیک کننده دارو که به نظرم فرد کاملا معقول و کاربلدی بود و تمام دقدقه او دور کردن مردم از کنار خرس بیچاره بود تا حدی که بخشدار منطقه و حتی نیروی انتظامی هم نتوانستند مردم را از منطقه دور کنند اینجانب شاهدم که مامورین محیط زیست بارها به اهالی منطقه تذکر دادند که آرامش محدوده حفظ شود اما دریغ از گوش یک گوش شنوا کار به حدی دشوار بود که حتی زنان روستا برای تماشای خرس آمده بودند.
کسی که با تفنگ دارو به خرس زد دو تا تیر دارو به زیر بغل دست راست خرس زد و حدود سه تا هم به پای چپ درست به عضله نه به جای دیگر و یک دونه هم به پای راست و دو تا تیر هم خطا رفت.
با اون عصبانیتی که خرس داشت و هر ثانیه یک فلاش دوربین توی صورتش روشن میشد این بی انصافی است که بگیم محیط زیست کم کاری کرده.
باید این را بگیم که همکاری اهالی در خلوت کردن منطقه با توجه به اوج کار و فصل برداشت محصول هم غیر ممکن به نظر میرسید.
به نظرم اگر در همان شب کار تمام میشد بهتر نتیجه میاد تا اینکه صبح بشه و منطقه شلوغ بشه باید ببینیم که چه چیزی مانع کار در شب شده است که شب کار نکردند.
پر طرفدار 14 4
سلام جناب حاضر در صحنه،اولا ک شما حضور اهالی رو خیلی بزرگنمایی کردید اینطورام نبود،اهالی با تذکر محیط بانی از منطقه دور شده و به بیرون باغ رفتند اگرهم بودن فاصلشون با خرس زیاد بود به حدی ک تو دید خرس نبودن.بعد اینکه افرادی که از محیط بانی اومده بودن خیلی به خرس نزدیکتر وبیشتر از اهالی بودن.
دوما مامورین میتونستند بجای اینکه انقد دیر بیان به محل صبح زود میومدن که هم محل خلوتتر بود هم اینکه انقد اون خرس بیچاره تو تله عذاب نمیکشید که انقد عصبی بشه.
پر طرفدار 11 2
باید بگم من در اونجا بودم و صحنه را کاملا از نزدیک دیدم
واقعا ماموری که به خرس نزدیک شد تا دارو را بهش بزنه باتفنگ از سرو صدای مردم کاملا کلافه بود انصاف به خرج بدین
پر طرفدار 13 4
همه اینها به این دلیل است مناطق مسکونی در نزدیکی مناظق حفاظت شده می باشد گه این کار درستی نیست که موجب میشود هم حیوان هم انسان آسیب ببینند
پر طرفدار 12 0
حلاوت درمان و آزادسازی خرس قهوه ای گرفتار در ارتفاعات کبیرکوه ایلام ساعاتی بیشتر دوام نداشت چرا که در رخدادی دیگر عملیات رها سازی یک خرس قهوه ای گرفتار در تله سیمی تعبیه شده توسط کشاورزان روستایی منطقه رودبار بدنبال کش و قوسهایی ، فرجام تلخی یافت و نهایتأ با شلیک مستقیم محیط بانان به حیوان و کشته شدنش خاتمه بیدا کرد تا نامگذاری سال جاری بعنوان سال سیاه خرسهای ایران از سوی دیده بان مصداق دیگری پیدا کند
در این رخداد اسف بار مسئله اصلی که رهاسازی سالم حیوان بوده با مرگش منتفی شده و نیازی به تعجیل و نتیجه گیری شتابزده نیست
این امر با بررسی صادقانه و کارشناسی از سوی “س.ح.م.ز.” مقدور خواهد بود تا علل و شرایط و قصور و اهمالهای احتمالی و نقش هر یک در بروز حادثه معلوم گردد بشرطی که این بررسی انجام شود اما در یک دید کلی می توان احتمالاتی را مطرح و در نظر گرفت
گذشته از کارگذاری تله از طرف کشاورزان که مجاز بودن آن مشخص نیست می توان عوامل احتمالی زیر را بیان کرد :
_ گرفتاری طولانی مدت حیوان در تله و رنج و درد و استرس ناشی از آن بعلاوه گرسنگی و تشنگی احتمالی حیوان
_ ازدحام جمعیت در این موارد که روال معمول و رایج در زمان بروز حوادث است و عدم مدیریت این موضوع و یا عدم اختیار محیط بانان در این مواقع
_ کیفیت بد داروی بیهوشی و یا عدم مهارت در زدن دارتها به نقاط مناسب بدن حیوان چرا که در موارد مشابهی نظیر خرس قهوه ای کبیرکوه و پلنگهای ماهواره با زدن یک دارت داروی بیهوشی بخوبی تأثیر گذاشته است
_ انفعال بعد از عدم تأثیر داروی بیهوشی و منتظر سیر حوادث ماندن در حالیکه بفرض در این فاصله تهیه تور و انداختن آن بروی حیوان موجب عدم تحرک و فرار حیوان میشد و عدم توجه به این نکته که خرس حیوانی است که بسیار با انسان گلاویز می شود
_ عدم تجهیز محیط بانان به امکانات لازم و بازدارنده و گریز دهنده نظیر اسپری فلفل و مانند آن که دوستان زیادی هم به آن اشاره کرده اند
ممکن است بتوان عوامل احتمالی دیگری را نیز برشمرد و این را هم فراموش نکرد که اگر در این بین از اهالی منطقه کسی کشته میشد خرسها تا سالیان طولانی باید تقاص شرایطی را میدادند که در آن کمترین نقش را داشتند ولی نکته مهم این است که وجود اینگونه عوامل و تأثیر آنها در شرایط فعلی غیر معمول و دور از ذهن نیست
تنها دستیابی به سطوح بالاتری از توسعه و پیشرفت در کشور و رسیدن به جایگاه مناسب جهانی، کاهش یا حذف تأثیرات این عوامل را ممکن خواهد کرد
در خاتمه بد نیست به دو خبری که بتازگی در روزنامه ایران درج شده اشاره کرد اولی اینکه در باغ وحش شیلی قفسی آهنی ساخته اند که با خودرو کشیده شده و بازدید کنندگان را به محل زندگی حیات وحش مثلأ شیرها وارد می کنند و آنها با رفتن کنار و روی قفس آدمها را نظاره می کنند و خبر دوم اینکه مسئولین حیات وحش کانادا ماشینهای برف روبی را که بدون سقف و حفاظ ولی مرتفع هستند در اختیار گردشکران می گذارند تا از روی آنها براحتی و بدون مانع خرسهای قطبی را تماشا کنند و خرسها هم با سرک کشیدن به اطراف خودرو کنجکاوانه آنها را برانداز کنند ضمنأ دوستان علاقمند اگر بطور مرتب روزنامه ایران را تهیه کنند مفید است چونکه گذشته از درج اکثر اخبار داخلی و خارجی ، ایران روزنامه دولت محسوب شده و رویکرد آن به اخبار محیط زیست و حیات وحش کشور هم خوب است
پر طرفدار 11 2
بى تدبیرى و تناقض در اقدامات مأموران محیط زیست باعث أین اتفاق شده
شما چگونه اجازه میدهید که بدون خالى کردن محیط چنین اقدامى انجام دهید
واقعا خنده دار است که چند دارت به حیوان اصابت کند و خرس اینگونه حرکات خشمگین انجام دهد
أصلا به نظر میرسد که دارتى در میان نبوده
پر طرفدار 12 2
احتمالأ بجای داروی بیهوشی دوستان محیط زیست به خرس بیچاره داروی روان گردان تزریق کردن که اینطور دیوونه شد…..!!!!
پر طرفدار 17 0
من هم با بسیاری از دوستان موافقم که این داروی بیهوشی تقلبی و از نوع چینی بوده یا اینکه تاریخ گذشته و فاسد بوده در غیر اینصورت امکان نداره عمل نکنه فیلهای بزرگ ۶ تنی آفریقایی با یک دارت بیهوشی در عرض چند ثانیه به زمین میوفتن!!!
این اجناس و داروهای چینی معضل بزرگی شده ، متاسفانه چند سال پیش در دولت قبلی وقتی در شرایط تحریم دارویی بسر می بردیم بسیاری از نیازهای پزشکی کشور از طریق چین تامین شد که متاسفانه فاقد کیفیت بودند. ماجرای پنیسیلین ها که چندین نفر در کشور فوت کردند. همچنین داروهای بیهوشی اتاق عمل که بصورت ناقص بیهوش می کردند و مواردی وجود داشته که حین عمل بیمار دوباره به هوش اومده و در موارد نسبتاً زیادی باعث از بین رفتن بیماران شده بود.
به هر حال گویا پای این محصولات بی کیفیت چینی به محیط زیست و حیات وحش ایران هم باز شده ، با کشته شدن این خرس سال سیاه خرسهای ایرانی تکمیل شد.
متاسفانه این تله های سیمی که کشاورزان بکار می برند هم بلای جان حیات وحش رو به انقراض ایران شده!!!
استفاده از این تله ها حتی برای نابودی گرازها یک جرم بزرگ محسوب میشه و من نمیدونم چرا سازمان محیط زیست با این کشاورزها برخورد نمی کنه ، کشاورزی که باعث نابودی میراث طبیعی ، منابع طبیعی و حیات وحش کشور باشه دو ریال ارزش نداره و باید درش رو گل بگیرند.
متاسفانه کشاورزی امروز ایران داره دقیقاً در جهت نابودی طبیعت و حیات و زندگی عمل می کنه و ایران رو به سمت مخروبه ای رو به زوال می کشه!!!
پر طرفدار 14 0
عجب تراژدی وحشتناکی ؟
کافی بود از دو نفر شکارچی قدیمی و باسابقه کمک می گرفتید , مطمئنا” با استفاده از نورافکن و لوازم شخصی و حفاظ و نرده فلزی می شد حیوان را به منطقه بی خطر هدایت کرد تا حیوان و انسان آسیب نبینند .
بدیهی است حیوانی که دچار گیر کردن در تله فلزی شده و دو تا سوزن بی خاصیت در بدنش فرو رفته و انسانها و نیروهای متعجب و پر هیاهو تا صبح در کنارش بسر می برند وضعیتی عادی نخواهد داشت و به خود و دیگران آسیب زده و نتیجه اش بروز وضع فعلی است و سازمان محیط زیست نیز در این ارتباط سهم خود را همانند سایر کشتار کنندگان در سال جاری برای این حیوان نادر و فوق العاده متاسفانه نامطلوب ایفا کرد .
پر طرفدار 26 20
چشم اگر خواستیم کشتارگاه تاسیس کنیم حتما از چندتا شکارچی باسابقه کمک میگیریم
پر طرفدار 39 30
شما هم برای ریاستش مناسب به نظر میرسی مجید جان …
پر طرفدار 23 18
مطمئن باش در اینجور مواقع عقل و درایت و قدرت تفکر و جرات یک شکارچی با تجربه از شما که فقط شعار در پشت کامپیوتر را بلدی خیلی بیشتر است .این را هم بگویم با جبهه گرفتن علیه شکارچیان به هیچ جا نمیرسید . هیچ گاه هم نمی توانید جامعه ای را با افکار خودتان تطبیق دهید.
تا زمانی که تخلف عده ای خلافکار که قشر شکارچی قانونمند آن نوکیسگان را به حساب نمی آورند را به حساب شکارچیان می نویسند حمایت از طبیعت به بیراهه خواهد رفت…
پر طرفدار 9 3
خجالت،خجالت
پر طرفدار 11 0
دو سه سال پیش تو منطقه دماوند هم یک پلنگ رو محیط زیست با تیر زدن و کشت…
پر طرفدار 18 1
خرس خودش رو از تله آزاد کرده بود و اگر اینهمه مردم تجمع نکرده بودن اینجوری نمیشد و خرس به جنگل برمیگشت و به کسی حمله نمیکرد
پر طرفدار 16 2
خرسهای قهوه ای بگیم بهتره چون تفاوتشون با هم خیلی زیاده حتی قیافشون هم فرق داره در نقاط مختلف ایران مقایسه کنید این خرس رو با خرسهای دنا یا خرسهای جاهای دیگه که دور چشماشون حلقه کمرنگی شبیه خرس پاندا هست شبیه همون که تو کردستان تو تله گیر کرده بود و با کلاش مثل همین کشتنش هیچ تحقیق درست و حسابی درباره انواع خرسهای ایران نشده و فقط به این اکتفا شده که تو ایران دو نوع خرس داریم سیاه و قهوه ای زیاد به این نامگذاریها توجه نکنید ما تو ایران چندین سه چها گونه خرس داریم باور نمیکنید عکسهاشون رو با هم مقایسه کنید حتی استیل و استخون بندی خرسهای قهوه ای و کشیدگی پوزه هاشون و قوز کمرشون متفاوته
پر طرفدار 11 2
فقط باید به حال این مدیریت تاسف خورد، البته تاسف خوردن متاسفانه فایده ای نداره ..
تاسف ..
پر طرفدار 15 0
اهالی وقتی صدای شلیک شنیدن خیلی ناراحت شدن وهیچکس دوس نداشت اون خرس بیچاره بمیره ولی حیف که نشد….
پر طرفدار 11 0
خانم باران حسن نیت شما قابل تقدیر است اما یکی از دوستان _ حاضر در صحنه _ اظهار داشته که در محل حاضر بوده و شاهد تجمع اهالی برای تماشای حیوان و ازدحام آنها بوده است البته این ماجرا و تماشای حیوان ممکن است توجه هر کسی را بخود جلب کند و اهالی محترم روستا نیز جنین پایان تأسف باری برای حیوان تصور نمی کرده اند ، امید است در آینده و در حوادث مشابه احتمالی حضور افراد با درایت و دلسوزی مانند شما در توجیه مردم و آرام کردن فضا و کمک به مأمورین تأثیر مثبت خود را بجا بگذارد
پر طرفدار 3 0
خیلی خیلی مسخره است متاسفم برای محیطبانی با این تجهیزات پیشرفتش
پر طرفدار 21 1
چطور ممکن است یک فیل چند تنى را در آفریقا فقط با شلیک یک دارت بیهوشى بزانو درآورد و ما با این تجهیزات مدرن!!!!عاجز در بیهوش نمودن یک خرس مفلوک، مجروح و خسته ؟
پر طرفدار 13 0
اصلا دارتی که در مواقع اضطراری به درد نخوره چه فایده ای داره ….؟؟؟؟؟
موافقم / مخالفم 2 0
tabnak.ir/fa/news/448760/%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7%E2%80%8C%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%AF%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%86-%DB%B5-%DA%A9%D9%88%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AF
این محیط بان فداکار جان ۵ کوهنورد را نجات داد
لینک خبر در بالا ذکر شده
پر طرفدار 8 1
به یاد این حیوون از دست رفته این عکسها رو ببینید
http://fararu.com/fa/news/213438/تصاویر-سواری-کردن-توله-خرس-بر-پشت-مادر
پر طرفدار 9 0
امشب شبکه مستند یه مستند از پلنگ آمور پخش میکرد که گوینده میگفت یوزپلنگ آمور اینم از گوینده و مترجم شبکه مستند که هنوز نمیدونه پلنگ یوزپلنگ نیست و شاید هم از وجود یوزپلنگ ایرانی هنوز بی اطلاعه
پر طرفدار 11 0
منم دقیقا همین مستند رو دیدم، فک کردم شاید به پلنگ، یوزپلنگ هم میگن، گفتم شاید اطلاعاتِ من ناقصه !
موافقم / مخالفم 2 0
فقط به اطلاع اقایان و خانم های محترم و محنرمه که بارها در مورد محصور کردن زمین های کشاورزی حدیث میخوانند بگویم:
حصار کردن زمانی میسر است که موقعیت زمین اجازه بدهد اما مهم ترین مساله بودجه این کار است
بنده دقیقا با کسی که باغی را محصور کرده بود مشورت کردم گفت در بهترین حالت که زمین صاف و اجازه زیر سازی راحت را بدهد به ازای هر ۴ متر یک قوطی ۴ در ۳ به طول ۲ و نیم متر با زیر سازی بتن میخواهد و هزینه هر متر طوری با قطر ۳ میلیمتر که حداقل است با عرض یک و نیم متر ۱۶ هزار تومان لذا هر ۴ متر با هزینه پروفیل و سیمان و پلت و جوشکاری و ماسه و کارگر نزدیک به ۱۳۰ هزار تومن میشود اونم با ارتفاع یک و نیم متر که به راحتی با ضربه گراز سنگین وزن کنده میشود
۴ متر ۱۳۰ به معنی دیگر هر متر حداقل ۳۰ هزار تومن
حالا شما بفرمایید زمین چند ده هکتاری چقدر هزینه میبرد
چقدر درامد حاصله دارد
چقدر دولت کمک میکند
حساب دزدین حصار هم بماند
لذا خواهشا حساب کنین هزینه ها را سپس در یک جمله شعار زمین را محصور کن را بده
بعضی از ما فقط در اضهار نظر بدون کارشناسی کارشناس شده ایم
داغ 14 13
خانم دکتر!
چرا؟!
پر طرفدار 4 0
دیده بان عزیز
براورد هزینه سرسام اور فنس کشی کجاش ایراد داره که از درج اون خودداری میکنین بعد ده ها توهین و ناسزا براحتی گذاشته میشه؟
واقعا چرا؟
پر طرفدار 10 3
علی جان کامنت شما به خاطر فعالیت های مجازی ! مخالفان شکار و منفی هایی که دادن نمایش داده نمیشه …
البته انتظاری هم نمیره که بخوان اینجور مطالب رو تایید کنن …
مجبورن ، مد شده …
پر طرفدار 11 4
جناب امیر علی (اون یکی) تشکر دوست گرامی
واقعا نمیدانم چه بگویم اما تحلیلی کوتاه
فنس کشی باغ شاید کمی توجیه داشته باشد اماهزینه حصار زمین های بزرگ به ازای هر متر طول یک متر و ارتفاع یک و نیم متر سی هزار تومن کجاش منفی داره که بنده با دلیل و قیمت تک تک این هزینه را خدمت عزیزان گفتم شاید من اشتباه میکنم هر کدوم از دوستان که منفی دادن بفرمایند بگویند ارقام در کدام قسمت بزرگ نمایی شده؟ یا کذب است
خدا شاهد است کشاورز رنج کشیده میگفت اگر من پول حصار کشی را در بانک بگذارم از درامد ان سالم بیشتر میشه
چرا فرافکنی؟ تا کی؟ شما که قشر تحصیلکرده هستین چه نتیجه ای از اینگونه منفی ها میتوان داشت اینجا که بحث سر شکارچی و محیط بان نیست سر رقم و عدد است/با رقم هم احساسی برخورد میکنید بعد انتظار برخوردعقلانی شکار را از دید دیگران دارید؟
جای بسی تاسف تا زمانی که گروهی خاص جهت مقاصدی خاص اینگونه برخورد کنند نتایج را میبینید و خواهید دید
وعده ما زمانی دیگر که بزودی خواهید دید چه بر سر این محیط زیست بیاید هنوز اندک نفسی دارد
دیده بان عزیز لطف کنید نظرات مخالف که در قالب کوچکترین تعرضی نیست را هم اجازه نشر دهید رسالت خبر رسانی و دیدگاه خوانندگان در قالب و خیابان یکظرفه از ارزش ان میکاهد
ممنون
پر طرفدار 8 2
علی جان ، متاسفانه خیلی از افرادی که اینجا نظر میدن نمیدونن دارن با چی مخالفت می کنن و با چی موافقت !!!
شنیدن مخالفت با شکار جنبه ی روشنفکری داره ، نه از فصل زاد و ولد خبر دارن نه چیز دیگه …
از مزارع هم جز برای عکس سلفی گرفتن استفاده نکردن …
چه میدونن در آمد کشاورزی چقدره ؟ کم آبی نمیدونن یعنی چی ؟؟؟!!
محصولت به هر دلیل از بین بره و بیمه خسارت ١٠ درصد محصولو بده یعنی چی ؟
اینا فقط می خوان مخالفت کنن ، حالا به هر قیمتی …
کسی که تا حالا یک کشاورز از نزدیک ندیده ، کسی که یک شب توی بیابون نخوابیده ، کسی که نمیتونه یک شب توی یک خونه روستایی کوچیک با بخاری نفتی بخوایه چجوری می خواد از درد و بدبختی بقیه مطلع باشه ؟؟؟
گراز میاد کل مزرعه رو با خاک یکسان می کنه ، درخت سیب ٢٠ ساله رو از ریشه در میاره بعد می گن فنس بکشین !!!
توی عمرشون به جز عکس گراز ندیدن ، بعد به راننده توی جاده فحش نمیدن ، چرا ؟ چون نمیدونن گراز با سرعتی عرض جاده رو رد می کنه …
همینه داداش ، وضعیت روشنفکران !!! اینجا همینه …
پر طرفدار 9 2
سلام دوستان واقعا جای تعجب داره که برای از بین رفتن چند صد کیلو محصول اینهمه مصیبت به وجود اومده. در حالی که خیلی از انسانها به حق هم تجاوز میکنن و این چنین برخوردی از شخص متجاوز شده نمی بینیم فقط چون طرف معامله یک حیوان بدون داشتن کس وکار و پست و مقام بوده به راحتی باهاش برخورد کردن
موافقم / مخالفم 3 2
این دارت های بیهوشی هم که همشون قلابی هستن مثل اینکه ….. والا …..خب دارتی که در مواقع اضطراری به درد نخوره (وقتی حیوان عصبانی و پر استرس هست ) دیگه چه فایده ای داره ..؟؟؟؟ در حالت های عادی که به اینها احتیاجی نیست …
خب معلومه خرسی که از شب گذشته تا ظهر فرداش پاش توی تله گیره عصبانی و خشمگین و پر استرس میشه
اگر همچین اتفاق مشابهی در یک کشور دیگه می افتاد چه میکردن ؟؟ شک نکنید همون شبانه حیوان رو ازاد میکردن ..
جای تاسف بسیار داره
پر طرفدار 5 0
با سلام خدمت همه شما عزیزانی که دیدگاه خود را اراءه دادید.
بنده برادر زاده پیرمرد مصدوم شده حادثه میباشم. در مورد این حادثه مقصر صد در صدر سازمان محیط زیست میباشد دلایل انرا نیز برای شما عرضمیکنم
۱ – از زمان تماس روستاییان تا رسیدن نیروهای محیط زیست فاصله زمانی زیادی نبوده. با وجود پرتاب دارت به خرس در عصر ان روز و بیهوش نشدن خرس سازمان اقدام به آوردن دارتهای دیگری از شهر رشت شده یعنی سازمان زمان کافی برای فراهم کرون تجهیزات را داشته. نیروهای سازمان نه تور باخود آورده بودن نه اسپری نه اسلحه پرتاب دارت. دارت ها را نیز با دست پرتاب کرده بودند.
نکته بعدی اینکه سازمان برای حمل خرس هیچ گونه پیش بینی نکرده بودن چون با خود ماشین قفس دار هم نیاورده بودن فقط با ماشین معمولی آمده بودن.
نکته بعدی نیروهای سازمان اصلا سایر مردمی را که از وجود خرس خبر نداشتن را مورد اطلاع قرار نداده بودن.
نکته بعدی نیروهای سازمان اصلا تدبیری برای حفاطت مردم انجام نداده بودن بخاطر همین جمعیت زیادی در محل گیر افتادن خرس تجمع کرده بودن و همچنین جمعیت زیادی بی خبر از به دام افتادن خرس در باغات خود مشعول چیدن زیتون بودن.
پیرمرد روستایی هم در باغ خود مشغول چیدن انار بوده که صدای حیواتی را به صورت ناله میشنود به خیال اینکه گرازی در آن حوالی دچار آسیب دیدگی شده شروع به سر وصدا کردن میکند که شخصی ایشان را با لحن خاصی دعوت با سکوت میکند پیرمرد با خیال بعصی نکات که اینجا نمیتوان بیان کرد سکوت میکند بیخبر از وجود خرس برای رفتن به خانه اقدام به خروج از باغ میکند که در داخل رودخانه با خرس فرار کرده از تله روبرو میشود……..
قضاوت با شما
پر طرفدار 6 1
سلام .چرا سازمان از وضع درمان پیرمرد اخباری منتشر نمیکند.تا حالا دو انگشت یکی انگشت شصت ودیگری انگشت کوچک پیرمرد را ار انتها قطع کرده اند.
داغ 4 2
با سلام
دارتها همه فاسد بودن
پر طرفدار 6 1
دوستان گرامی
شما که اینهمه بفکر حیات وحش هستید بهتره راهکار بدید تا انشاله دیگه اتفاق نیوفته
تفسیر چیزی رو حل نمی کنه
موافقم / مخالفم 0 0
ای بابا چقدر افتضاح آخه بسه دیگه بابا یکمی به خودتون بیاید.اگر داروی بیهوشیتون درست و حسابی بود همون موقع با پرتاب اول خرس بیهوش میشد.
موافقم / مخالفم 1 0