نمایندگان استان گلستان طی نامه ای خواستار خروج جاده از پارک ملی گلستان شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به دکتر معصومه ابتکار خواستار پیگیری ایشان برای جابجایی جاده آسیایی و خروج جاده از داخل پارک ملی گلستان شدند.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، متن کامل و تصویر این نامه به شرح زیر می باشد:

 

سرکار خانم دکتر ابتکار

ریاست محترم سازمان محیط زیست کشور

باسلام و تحیات الهی، احتراما همانطور که مستحضرید یکی از پروژه های وزارت راه و شهرسازی در استان گلستان جاده گرگان – مشهد است که از پارک ملی گلستان و از داخل جنگل گلستان می گذرد. اجرای این پروژه خسارات زیست محیطی جبران ناپذیری ایجاد خواهد کرد. در دولت جناب آقای خاتمی مطالعات جاده جایگزین انجام شده است که از مسیر سه راهی کلاله – گلیداغ – آشخانه می باشد که هم از نظر خطر سیلاب ها و هم از نظر هزینه راهسازی نسبت به مسیر جنگل گلستان مزیت کامل دارد. لذا خواهشمند است دستور فرمایید این پروژه جایگزین با جدیت از طریق دولت و وزارت راه و شهرسازی پیگیری گردد تا پارک ملی گلستان با گونه های کمیاب جانوری و گیاهی بیش از این دچار خسارت نگردد.

مجمع نمایندگان استان گلستان

 

امضا کنندگان این نامه افراد زیر می باشند:

محمدجواد نظری مهر: نماینده مردم بندرگز، بندرترکمن، کردکوی و گمیشان

عیسی امامی: نماینده مردم گرگان و آق قلا

سیدعلی طاهری: نماینده مردم گرگان و آق قلا

رحمت اله نورزوی: نماینده مردم علی آباد کتول

رضا صابری: نماینده مردم آزادشهر و رامیان

سلمان عباسی: نماینده مردم گنبد کاووس

عبدالکریم رجبی: نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه تپه و گالیکش

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، پارک ملی گلستان با مساحت ۹۲ هزار هکتار قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران است. این پارک زیبا به دلیل ارزش های بالای اکولوژیک از سوی کمیته انسان و کره مسکون یونسکو بعنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره به ثبت رسیده است. پارک ملی گلستان گنجینه‌ ای بی نظیر از تنوع زیستی کشور را در خود جای داده است بطوریکه در پارک ملی گلستان ‌یک هفتم گونه‌های گیاهی ایران، ‌یک سوم کل پرندگان ایران و نیمی از پستانداران کشور زیست می کنند.

عبور جاده آسیایی از قلب پارک ملی گلستان ضمن قطع ارتباط اکولوژیک در دو سمت این جاده باعث شده است تعداد زیادی از گونه های جانوری ارزشمند از جمله پلنگ، خرس قهوه ای، مرال، آهو و … طی چند سال گذشته بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در این جاده از بین رفته اند.

بر اساس اعلام روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان گلستان طی ۶ ماه نخست سال جاری ۲۰۶ گونه جانوری از جمله ۱۲ سمور سنگی، ۸ خوک وحشی (گراز)، ۵۳ بچه خوک وحشی، ۱۹ شغال ۳۹ کلاغ، ۶ روباه، ۲ راسو، یک دوپای کوچک، ۵۳ حلقه لوس مار، ۱ گرزه مار،  ۲ خارپشت، ۳ پلنگ، ۲ آهو، ۴ سهره جنگلی، یک گورکن و غیره بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده میان گذر پارک ملی گلستان از بین رفته اند.

آمار فوق تنها مواردی است که مشاهده و مستند شده است اما بطور یقین موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که مستند نشده و یا حیوان پس از تصادف با خودرو آسیب دیده و در قسمت های مختلف پارک بر اثر جراحات و خونریزی تلف شده است.

همچنین توقف خودروهای عبوری برای تفریح در حاشیه جاده ضمن برهم زدن امنیت و دشوار نمودن حفاظت از منطقه برای محیط بانان، موجب آتش سوزی های پیاپی در سوختن عرصه های طبیعی پارک در اثر روشن نمودن آتش توسط گردشگران شده است.

موضوع تغییر مسیر و خروج جاده از پارک ملی گلستان مصوبه هیات وزیران در دو دولت گذشته بوده و مصوبه به دستگاه های مربوطه برای خروج جاده از پارک ملی گلستان و ایجاد مسیر آشخانه – گلیداغ – کلاله ابلاغ شده، اما تاکنون هیچ اقدامی در زمینه اجرای این مصوبه صورت نگرفته است.

با خروج جاده از پارک و برداشتن دیواره های بتنی دو طرف آن، ارتباط جانوران مابین قسمت های شمالی و جنوبی پارک ملی گلستان برقرار خواهد شد. در غیر این صورت شاهد جدایی کامل اکولوژیکی، ادامه مرگ گونه های جانوری در تصادفات جاده ای، بروز آتش سوزی های مکرر و در نتیجه نابودی تنوع زیستی یکی از ارزشمندترین عرصه های طبیعی کشور خواهیم بود.

+130
0
  

14 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    من این خبر چند روز پیش شنیده بودم که اگه اینکار انجام بشه جای شادمانی فراوان داره…

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 0

    • مسعود می‌گوید:

      اطمینان داشته باشید تا ۵۰۰سال دیگه این کار عملی نمیشه
      کجا بود بودجه اش …. این یک کار نمادین از نمایندگان محترم استان گلستان بود.

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 7

  2. امیر می‌گوید:

    منتظر نتیجه و اقدام عملی سازمان و وزارتخانه های ذیربط هستیم.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 0

  3. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    این یک سناریوی تکراری در کشور ماست .
    دولتمردان و وزارتخانه و سازمان وقت برای اجرای این طرح مصوبه های لازم را گرفته اند و آنرا اجرا کرده اند در حالی که همان زمان هم ایرادات اجرای آن گفته شد و کسی توجه نکرد . حالا توپ را بزمین سازمان محیط زیست انداخته اند تا بدود و مجوز بستن این جاده را بگیرد .
    سخن من اینست تا کی باید طرحها سلیقه ای مجوز اجرا بگیرند و به عواقب آن کسی توجه نکند و بدون مطالعه و اظهار نظر کارشناسان معتبر اقدام به هزینه و اتلاف سرمایه کشور بکنند .
    مگر اجرای چنین طرحهایی هزینه کمی دارد که بعد از اجرا و اسیبهایی که ببار میاورد تازه بفکر اشتباه بودن اآن پی میبرند ؟!
    سدهایی که در مسیر سر ریز دریاچه ارومیه ساخته شد و طرح بدو نیم کردن دریاچه که بیشتر کارشناسان به اشتباه بودن ان اصرار کردند و کسی توجه نکرد و آخر این دریاچه به نابودی رفت و حالا همه نگران عواقب نمک آن هستند .
    از این دست طرحها در کشورمان زیاداست که در درجه اول به محیط زیست آسیب میزند .

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  4. میعاد می‌گوید:

    امیدوارم تا به سرانجام رسیدن دست از تلاش برندارن

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  5. ali می‌گوید:

    آفرین به نمایندگان این استان

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  6. مرد دو هزار چهره می‌گوید:

    من که فکر نمیکنم با این کاغذ بازیها تا صد سال دیگر هم این جاده بسته شود. مهمترین مشکل فعلی محیط زیست کشور آلودگی هوای کلانشهرها می باشد که ظاهرا هیچ مسولی هم به فکر هیچ راهکاری در این مورد نیست و تنها راهکارشان شده چشم داشتن به آسمان و منتظر بارش الهی بودن. متاسفانه رسانه ها از اطلاع رسانی در مورد عوارض وحشتناک و کشنده و وضعیت بحرانی هوای آلوده، خودداری میکنند، فقط این را میگویم که اوضاع به قدری خراب است که حیات وحش سرخه حصار، خجیر، جاجرود و ..تا چند سال دیگر از بین خواهد رفت، حالا دیگر خود بدانید چه سرنوشتی در انتظار انسانهاست.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  7. مجید می‌گوید:

    با تشکر از نمایندگان محترم استان گلستان . امیدواریم این پروژه که قرار بود چند سال پیش اجرا شود هر چه زودتر انجام شود تا باقیمانده این جنگل زیبا و حیوانات موجود در آن که در دنیا کم نظیر هستند از بین نرود . با وجود جاده فعلی حفاظت از جنگل گلستان تقریبا غیر ممکن و بسیار پر هزینه است .
    انتقال این جاده باعث حفاظت بهتر و کاهش هزینه های سازمان محیط زیست خواهد شد .
    از طرفی بدلیل کاهش مسافت بین استان گلستان با خراسان کاهش مصرف سوخت ، کاهش استهلاک خودروها ، صرفه جویی در وقت و کم شدن آلودگی هوا را در پی خواهد داشت .

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  8. مهسا می‌گوید:

    امیدوارم به زودی قانون اش تصویب و فورا اجرا شود.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  9. زهره می‌گوید:

    هر قدمی از جانب هر هموطن ایرانی اعم از دارندگان بالاترین پست های کشوری تا شهروندان عادی در راه حفظ و حراست محیط زیست و حیات وحش مظلوم میهن مان بازخورد مثبتش متوجه خود افراد خواهد شد. ولی قدر مسلم مقامات بالای کشوری اگر به جرگه دلسوزان محیط زیست و حیات وحش بپیوندند شاید راه صد ساله پنج ساله طی شود. ما این اقدام نمایندگان باوجدان استان گلستان را به فال نیک می گیریم و در آرزوی عملی شدن این طرح روزشماری می کنیم!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  10. Hamid می‌گوید:

    همه چیز بر عکس شده. به جای این که خانم ابتکار به مجلس نامه بنویسه و در مورد ضررهایی زیست محیطی‌ این جاده توضیح بده و از نمایندگان عزیز استان گلستان کمک بگیره، نمایندگان برای خانم ابتکار در مورد اثرت مخرب این جاده می‌نویسند.از این نامه دو برداشت می‌توان کرد:

    ۱-خانم ابتکار از این جاده و اثرش روی محیط زیست اطلاعی ندارد و لازم است کسی‌(نمایندگان) برای ایشان توضیح بدهد

    ۲- خانم ابتکار مطلع است ولی‌ تابحال اقدامی برای مسدود نمودن این جاده انجام نداده است

    یکی‌ باید به این نمایندگان عزیز بگوید که برای این مساله آیا دیواری کوتاهتر از خانم ابتکار پیدا نکردید. خانم ابتکار اگر هنر کند بتواند مسأیلی که در حوزه اختیارات خودش است حل کند مثل استخدام بیشتر محیط بان، افزایش اختیارات قا نونی محیط با نان، افزایش جریمههای شکار غیر مجاز، بودجه برای خرید تجهیزات بیشتر، ممنویت شکار برای ۵ سال، جلوگیری از صدور مجوز برای اسلحهٔ شکاری و…………….بقیهٔ چیزها پیشکش

    شما نمایندگان برای خانم ابتکار نامه نوشتید که ایشان پیگیر این مساله باشند. اگر شما واقعا دلتون برای محیط زیست استانتون می‌سوزه، فکر می‌کنم پیگیری این مساله در مجلس خیلی‌ آسان تر و شانس موفقیتش بیشتر است.اگر امثال این نامه‌ها مشکل گشای محیط زیست ما بودند همین فردا یک طومار با چند میلیون امضا برای خانم ابتکار میفرستیم.شما نمایندگان عزیز اگر بتوانید چنین کاری به نفع محیط زیست انجام دهید این بزرگترین کار دوران وکالت شما در مجلس است. گر چه من خیلی‌ بعید می‌دونم.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  11. Mr fox می‌گوید:

    ببینیم خانم ابتکار چقدر برش داره!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>