پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: جاده آسفالته ای که از قلب بهترین زیستگاه های منطقه حفاظت شده ارسباران عبور می کند و شهرستان کلیبر در آذربایجان شرقی را به جاده مرزی متصل می کند به تهدیدی جدی برای حیات وحش و اکوسیستم این منطقه تبدیل شده است.
علاوه بر ایجاد اختلال در ارتباط اکولوژیک مابین دو سوی جاده، همه ساله جانوران زیادی هنگام عبور از این جاده با خودروهای عبوری برخورد نموده و تلف می شوند. از جمله یک خرس قهوه ای ماده ای که دو توله داشت و شهریور ماه سال جاری بر اثر برخورد با خودروی سنگین در همین محور تلف شد.
به منظور کاهش تلفات جاده ای و جلوگیری از برخورد حیوانات با خودروهای عبوری، همچنین برقراری ارتباط مابین قسمت های متخلف این زیستگاه ارزشمند، به تازگی دو پل روگذر با ارتفاع ۵/۶ متر عرض ۲۰ متر و طول ۱۳ متر جهت عبور و مرور حیات وحش بر روی این محور ایجاد شده است.
……….تصویر: عبور کل و بزهای وحشی از روی پل روگذر تازه تاسیس در منطقه حفاظت شده ارسباران
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کلیبر در این باره گفت: در ساخت این پل ها مسیرهای احتمالی تردد حیات وحش جهت جانمایی پل ها و دیواره های جانبی به منظور جلوگیری از سقوط حیوانات از بالای پل در نظر گرفته شده است.
علی شاهد اظهار داشت: سطح پل ها نیز با انتقال سنگ و خاک پوشیده شده است تا تداعی گر شرایط طبیعی زیستگاه برای جانوران باشد. همچنین محیط بانان پس از انتقال خاک به سطح پل ها اقدام به کاشت بذر علوفه درون خاک ها نموده اند تا پس از رویش علوفه ها، وحوش جهت تغذیه به روی پل آمده و به این مسیر برای عبور از عرض جاده عادت کنند.
خوشبختانه پس از گذشت کمتر از یک ماه از احداث پل ها و تردید پیرامون عبور یا عدم عبور وحوش از روی پل ها، محیط بانان منطقه ۷ کل و بز وحشی را مشاهده نمودند که در حال عبور از روی یکی از پل ها جهت گذر از عرض جاده بوده اند و موفق شدند از آنها تصویربرداری نمایند.
ممنون بابت این کار زیبا
کلی حال کردم
خواهشا از این موارد باز هم خبر و عکس بزارین
پر طرفدار 72 3
با تشکر
چه عجب حرکتی انجام شد تو این مملکت !!
ولی باید جاده ها فنس کش و حتی تونل هم احداث بشه برای عبور و مرور این مخلوقات خدا و نصب سرعت گیرهای زیاد و کارشناسی شده در مناطق حساس
پر طرفدار 50 5
با سپاس فراوان از پرسنل محیط زیست و محیطبانهای زحمتکش آذربایجان شرقی برای ساخت این پلها و همچنین قرار دادن غذا برای خرس های ارسباران
فقط خواهش میکنم مواظب کمین شکارکشهای بی رحم در اطراف این پلها باشید
با تشکر فراوان
پر طرفدار 46 5
به نکته خوبی اشاره کردید
ممنون
پر طرفدار 23 7
اون فنسا هم با شاخ برگ پوشیده بشه بهتره
پر طرفدار 27 3
چ جالب………….
sedayetabiat.persianblog.ir
پر طرفدار 9 3
تشکر بسیار بابت این حرکت زیبا و منطقی
امیدوارم این گونه اقدامات در نقاط دیگر هم انجام پذیرد
به امید روزی که هیچ جانداری در جاده ها از بین نرود
پر طرفدار 22 1
دسته همه درد نکنه
پر طرفدار 20 0
درود بر همه محیط بانان و کل کارکنان محیط زیست کشور
باور کنید وقتی این خبر را خواندم خوشحالی عمیقی تمام وجودم را گرفت و از صمیم قلب برای موفقیت و سلامتی محیط بانان دعا کردم.
پر طرفدار 24 0
امیدوارم این معبر کمینگاه شکارچیان نشود
پر طرفدار 23 5
به این میگن یک کار خوب و عملی خداپسندانه به شرط اینکه تمامی جوانب آن از جمله در امان ماندن حیوانات از دست دزدان و غارتگران طبیعت درنظر گرفته شده باشد….
البته برای شروع بسیار خوب است اما باید در تمام نقاطی که حیات وحش با جاده های اتومبیل رو تلاقی دارند از این دست اقدامات صورت گیرد، حال بسته به شرائط آن منطقه، روگذر یا زیرگذر و یا تونل…..
در هر صورت خسته نباشید خبر بسیار خوبی بود
پر طرفدار 16 0
کاش از این کارها هم در پارک ملی گلستان بشه که در حال نابودیست…
دست همه درد نکنه.
پر طرفدار 23 0
در یک مستند خارجی پلی به همین منظور دیدم منتهی اون پل زیرگذر بود و از زیر جاده می گذشت…
ایکاش عکسی از یک زاویه لانگ شات، کل پل را روی جاده نشان می داد…
کل و بز شاید بتوانند پل روگذر را راحت پیدا کنند اما موجوداتی مثل مار یا لاکپشت احتمالا از پل زیرگذر مسیر درست را پیدا می کنند…
و البته این پل فقط در یک مقطع جاده است… ولی جای قدردانی دارد در نظر گرفتن این پل.
ایکاش می گفتید طرح و اجرای پل از طرف سازمان محیط زیست بوده یا وزارت راه…
پر طرفدار 19 3
خیلی عالی
انشاالله همیشه شاهد این حرکت های قشنگ باشیم…..
پر طرفدار 17 0
بسیار اینکار جای تشکر و قدر دانی داره و امیدوارم که در همه نقاط کشور که گذر حیوانات هست این پل ها ساخته بشوند .
پر طرفدار 6 0
بسیار کار جالبی بود …
واقعا اینکار جای تقدیر داره …
اگه یک زیر گذر هم بتونن احداث کنن برای عبور حیوانات گوشتخوار بسیار عالی میشه …
ایوالله …
پر طرفدار 4 1
احداث این گذرگاه کار بسیار ارزشمندی بوده است اما در نهایت می بایست به این موضوع کاملا دقت داشت که احداث این جاده توسط سود جویان قطعا نابودی حیات وحش و جنگلهای این منطقه را به دنبال خواهد داشت
پر طرفدار 4 1
اینجا واقعا ایرانه ؟؟؟!!!
بابا ایول ، من باورم نمیشه واسه حیات وحش تو این مملکت همچین هزینه ایی بشه !!
واقعا سوپرایز شدیم ….
پر طرفدار 7 1
می دانستم جواب می دهد این طرح
انشا الله در همه مناطق به صورت روگذر و زیرگذر ساخته شود
دست مجریان درد نکند
پیشنهاد این طرح از درون همین سایت برآمد و اجرای آن باعث دلگرمی است
پر طرفدار 9 1
در پیشنهاد اولیه پیش بینی شده بود که ممکن است اطراف این پل ها و زیر گذر ها کمین گاه مناسبی برای شکارچیان گردد و باید نگهبانی داشته باشند
پر طرفدار 7 1
خدا کنه شکارچی ها اینجا کمین نکنن
پر طرفدار 6 2
این کار تحسین برانگیز و جای سپاسگزاری فروان داره
خسته نباشید
امیدوارم که از این به بعد شاهد این نوع اخبار مسرت بخش باشیم
با سپاسگزاری فراون از سازمان محیط زیست و محیط بانان
پر طرفدار 6 0
ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﻮد ﻛﻪ ﺩﺭ ﻭﻫﻠﻪ ﻧﺨﺴﺖ ﭼﻨﻴﻦ ﺟﺎﺩﻩ اﻱ اﻳﺠﺎﺩ ﻧﻤﻴﺸﺪ (و اﻛﻨﻮﻥ ﻧﻴﺰ ﺣﺎﻣﻴﺎﻥ ﻣﺤﻴط ﺯﻳﺴﺖ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﭼﺎﻧﻪ ﺯﻧﻲ ﺑﺮاﻱ ﻣﺴﺪﻭﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﺟﺎﺩﻩ ﻫﺎﻳﻲ اﺩاﻣﻪ ﺩﻫﻨﺪ) ﺑﺎ اﻳﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺎﺧﺘﻦ اﻳﻦ ﭘﻠﻬﺎ ﻛﺎﺭ ﺳﻂﺢ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ اﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ. اﺯ ﺩﺳﺖ اﻧﺪﺭ ﻛﺎﺭاﻥ اﻳﻦ ﻃﺮﺡ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰاﺭﻡ.
پر طرفدار 9 0
راه حل خوبی است.
پر طرفدار 7 0
به به چه افتتاح باشکوه و زیبائی .
پر طرفدار 6 1
ایجاد قرق های اختصاصی شکار در استان قزوین دومین نشست مشترک اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین و کانون شکار و دوست داران طبیعت استان قزوین با حضورعبدالحسین مظفری معاونت پایش اداره کل ،روئسای ادارات حیات وحش و محیط طبیعی ،مسئولین کانون شکار و کارشناسان در سالن اجتماعات اداره کل تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان قزوین عبدالحسین مظفری معاونت پایش اداره کل ضمن تشکر از همکاری و همدلی مدیریت و اعضای کانون شکار،ازاعضای محترم هیت مدیره کانون شکار و طبیعت تقاضا نمود تا خواسته های خود را مطرح نمایند.
در ادامه بر اساس مکاتبات کانون با اداره کل محیط زیست استان قزوین، فهرست درخواست های کانون بیان شد،که شامل آزاد سازی تناوبی مناطق شکار ممنوع الموت شرقی و غربی برای اجرای برنامه شکار، آزادسازی ماهیگیری دریاچه اوان و متناسب سازی سطح مناطق ممنوعه نسبت به مساحت استان در این جلسه مطرح و مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت.
در انتها مقرر شد ، در صورت برگزاری دوره آموزشی توانمندسازی جوامع محلی برای حفاظت از گونه پلنگ ایرانی در استان ، از اعضای کانون نیز در این کارگاه آموزشی دعوت بعمل آید و کانون شکار ودوست داران طبیعت استان نسبت به شناسایی مناطق مستعد برای ایجاد قرق های اختصاصی و معرفی سرمایه گذار با همکاری اداره کل اقدام نماید.
پر طرفدار 5 2
تا جائیکه اطلاع دارم کریدورهای ارتباطی جهت عبور وحوش به جهت جلوگیری از قطع ارتباط عناصر و عوامل موجود در یک زیست بوم بصورت زیر گذر است تا روگذر!
احداث و ایجاد چنین عوارض مصنوعی در مناطقی مثل ورجین در شمال شرق تهران و یا تحلیل رفتن پارک پردیسان در شمال غرب پایتخت، قطع راه های ارتباطی گله گور اسبان در فارس و یزد و ادامه جاده سنتو در استان گلستان ،احداث میانگذر دریاچه ارومیه (رضائیه) باعث تحمیل صدمات و خسارات به عرصه های منابع طبیعی کشور شده است.
این اقدام در خور بوده ولی میتوانست بصورت زیرگذر کارشناسی و اصولی احداث شود.
از محیط بانی این منطقه درخواست میشود در مورد وضعیت گونه های خروس سیاه جنگلی، گوزن قرمز و کبک دری و چیل در صورت امکان اطلاع رسانی کند.
بهتر است عوارض فعلی توسط یک کارشناس فضای سبز با استفاده از گونه های گیاهی صخره ای و بومی مرمت شود.
پر طرفدار 6 2
جناب جمشید زیرگذر به هیچ عنوان برای پستانداران بزرگ جثه مثل گوزن، کل و بز و قوچ و میش مناسب نیست و به دلیل تاریک بودن و عدم احساس امنیت این حیوانات از زیر گذر جهت تردد استفاده نمی کنند.
پر طرفدار 9 0
درود به محیط زیست آذربایجان شرقی ، کار بسیار خوب و منطقی بوده ، البته ای کاش کلاً این جاده ها از دل مناطق حفاظت شده کشور عبور نمی کرد…
پر طرفدار 11 0
کاربر گرامی :
آقای امین از رفع ابهام موجه و حسن توجه شما متشکرم.
پر طرفدار 7 0
پس لطف کنید اونجا یه پاسگاه محیط زیست احداث کنید تا جایی برای شکارچی ها فراهم نشه
پر طرفدار 5 1
خبر خوب ……مرسی
پر طرفدار 4 0
من از این جاده ۲و۳ باری رد شدم – اینکه کل احداث این جاده اشتباه بوده و حتی ارزیابی زیست محیطی ندارد هیچ شکی نیست و و در زمان احمدی نژاد به زور مدیر کل اداره کل حفاطت محیط زیست آذربایجان شرقی ساخته شد ! در کمتر نقاط دنیا میشه این چنین اشتباهی رو مرتکب شد !
حالا که کار از کار گذشته میشه پیشنهاد داد که :
۱ : تعداد پلها رو زیاد کنن !
۲ – میشه برای این مسیر (جاده جانانلو) عوارض تعیین کرد ! عوارضی در حدود ۲۰ هزار تومن و یا بیشتر – در این صورت هم میزان حمل و نقل در این جاده به حداقل خواهد رسید و صرفاً رفت آمدهای مهم انجام میشه که در این صورت باعث جاده کمی مطمئن بشه و حیوانات حتی از صدای اتومبیل های حاضر در جاده نهراسند !
کل جاده هم به دوربینهای مدار بسته تجهیز بشه تا مانع از سرعت زیاد وسائط نقلیه بشه ! و حتی در صورت تخریب احتمالی طبیعت توسط مردمی که از این مسیر رد میشن بشه – به نوعی یک جاده طبیعت ایجاد بشه !
پر طرفدار 3 0