پلنگ مهاجم پس از حملات متعدد به روستایی در خراسان شمالی زنده گیری شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: از مردادماه سال جاری گزارشاتی مبنی بر حملات پلنگ به دامهای روستای تازه قلعه در منطقه راز و جرگلان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی منعکس می گردید.

از مهرماه که با سرد شدن هوا و کاهش پوشش گیاهی مراتع، دامها از کوهستان و مراتع خارج شده و درون آغل ها در روستا و اطراف آن نگهداری می شوند پلنگ مهاجم نیز به حاشیه روستا نزدیک و حملات پلنگ به درون محیط روستا کشیده شد.

حملات متعدد این پلنگ طی سه ماه گذشته تقریبا هفته ای یکبار رخ داده و بر اثر آن تعداد زیادی سگ و دام اهلی تلف شده است.

این پلنگ علاقه زیادی به شکار سگ ها داشته است و با نزدیک شدن به روستا سگ ها را تحریک کرده، به سمت خود می کشانده و سپس آنها شکار میکرده است.

…………………..تصویر: ردپای پلنگ مهاجم به روستای تازه قلعه که در خاک نرم کاملا مشخص است

طی این مدت حدود ۵ راس دام اهلی (گوسفند) و حدود ۱۴ قلاده سگ توسط این پلنگ تلف شده است.

به دنبال حملات متعدد پلنگ ترس بسیار زیادی در دل مردم روستای تازه قلعه به وجود می آید به نحوی که اهالی روستا پس از تاریک شدن هوا به هیچ عنوان جرات خارج شدن از منزل را نداشته اند.

پلنگ شب ها کاملا وارد روستا می شده و در کوچه ها به دنبال طعمه بوده است. این پلنگ بر روی سقف خانه ها تردد داشته و برای شکار سگ ها از دیوار منازل روستا بالا میرفته.

حتی در یک مورد این پلنگ در بالای پشت بام یکی از خانه های روستا اقدام به علامت گذاری و تعیین قلمرو نموده است.

………………………………….تصویر پلنگ پس از گرفتار شدن در تله و اصابت دارت بیهوشی

نیروهای یگان محیط زیست خراسان شمالی طی این مدت بسیار فعال بوده و شبها به روستای تازه قلعه اعزام می شدند تا ضمن ایجاد آرامش در اهالی، بتوانند پلنگ را از حاشیه روستا دور کرده و از تقابل بیشتر پلنگ با مردم محلی جلوگیری کنند.

محمد تقدیسی فرمانده یگان محیط زیست استان خراسان شمالی در این مورد به خبرنگار دیده بان گفت: پس از دریافت گزارش حمله پلنگ به روستا به بررسی صحت گزارش پرداختیم و با نصب دوربین تله ای موفق شدیم تصاویری از یک پلنگ درحالیکه سگی را شکار کرده و مشغول خوردن آن بود ثبت کنیم.

تقدیسی اظهار داشت: محیط بانان و کارشناسان دائما شبها در روستا به گشت زنی پرداخته و اقدامات متعددی برای ایجاد ترس در جانور و هدایت پلنگ به سمت زیستگاه اصلی در کوه انجام دادیم.

مامورین سعی نمودند با روشن کردن آتش دورتادور روستا، سوزاندن باروت، ایجاد سروصدا و شلیک تیرهوایی موجب واهمه پلنگ شده و جانور را به سمت کوه هدایت کنند اما هیچ یک از روش ها جواب نداد و همچنان حملات پلنگ به روستا ادامه داشت.

فرمانده یگان محیط زیست استان خراسان شمالی گفت: حدود یک ماه قبل پلنگ به یکی از اهالی روستا حمله کرد و وی را مجروح نمود.

پس از مدتی یکی دیگر از اهالی روستا مورد حمله پلنگ قرار گرفته و وی نیز دچار جراحت شده و به بیمارستان منتقل گردید.

البته انسان ها هدف حملات پلنگ نبودند و در دو مورد حمله به اهالی روستا کنجکاوی اشخاص برای مشاهده پلنگ درحال خوردن لاشه سگ، منجر به حمله حیوان شده بود.

پس از دومین حمله پلنگ به انسان، موضوع از طریق فرمانداری و دادستان شهرستان پیگیری شده و مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی طی نامه ای به سازمان محیط زیست موضوع را منعکس نموده و درخواست راهکار نمود.

……………………..سائیدگی و از بین رفتن دندان های پلنگ به دلیل سن بالا کاملا مشخص است

بلافاصله با هماهنگی سازمان محیط زیست اکیپ امداد و نجات به سرپرستی آقای محمدصادق فرهادی نیا به همراه دکتر ایمان معماریان (دامپزشک) و علیرضا شهرداری (دستیار دامپزشک) از تهران عازم خراسان شمالی شدند تا پلنگ را زنده گیری نموده و پس از نصب گردنبند ردیاب به زیستگاه امن دیگری منتقل کنند.

محمدصادق فرهادی نیا سرپرست گروه در این باره گفت: پس از اطلاع از موضوع عازم خراسان شمالی شدیم تا پلنگ را زنده گیری کنیم و در صورت امکان پس از نصب گردنبند ردیاب در زیستگاه های مناسب استان رهاسازی شود.

محمدصادق فرهادی نیا اظهار داشت: پس از اعزام به روستا ابتدا به بررسی شرایط موجود و آموزش مردم محلی پرداختیم.

به تمامی خانه های روستا مراجعه کردیم و ضمن ارائه آموزش های لازم از مردم خواستیم تا سگ های خود را از محیط روستا جمع آوری کنند.

فرهادی نیا گفت: در بررسی فیلم های ثبت شده از پلنگ، بقایای لاشه سگ ها و گوسفندان تلف شده و آثار جراحات ناشی از حمله پلنگ بر روی بدن دو نفر از اهالی به این فرضیه دست یافتیم که پلنگ مذکور احتمالا به دلیل وجود نوعی مشکل جسمی قادر به شکار کردن در طبیعت نیست بنابراین برای تغذیه به روستا نزدیک شده و تحت هیچ شرایط نیز از روستا دور نمی شود.

پس از آن به مکان یابی به نصب تله مشغول شدیم. ابتدا در نظر داشتیم تله ها را در کوه مجاور به روستا که زیستگاه اصلی پلنگ بود فعال کنیم اما پس از مدتی متوجه شدیم پلنگ وارد روستا می شود بنابراین سه عدد تله درون کوچه های روستا کار گذاشته و برای جذب پلنگ از لاشه نیمه خورده یکی از سگها استفاده نمودیم.

فرهادی نیا افزود: اولین شبی که پلنگ بر روی لاشه حاضر شد درست ۴ شب پس از آخرین ورود حیوان به روستا و شکار یک سگ بود. پلنگ پس از ۴ روز از آخرین سگی که شکار کرده بود مجددا گرسنه شده و وارد روستا شد.

اولین شب تله عمل کرد اما پلنگ در تله گرفتار نشده و فرار کرد. بلافاصله شب بعد مجددا پلنگ بر روی تله حاضر شده و این بار در تله گرفتار شد.

همکاری اهالی روستا طی چندماه گذشته و همچنین حین عملیات زنده گیری پلنگ فوق العاده خوب بوده است

متاسفانه پس از گرفتار شدن پلنگ در تله ازدحام عجیبی در اطراف تله ایجاد شده و تمام مردم منطقه برای مشاهده پلنگ از منازل خود خارج شدند.

خوشبختانه اهالی این روستا بسیار مردم بافرهنگی بودند و نه تنها در تمام مدت حمله پلنگ هرگز به فکر کشتن حیوان نبودند بلکه در شب گرفتار شدن پلنگ در تله هم هیچکس قصد آسیب رساندن به حیوان، پرتاب سنگ و چوب و غیره را نداشت و مردم فقط نظاره گر بودند و حتی از ایجاد سروصدا خودداری کردند.

…………………تصویر: ورود خودروی حامل پلنگ به محوطه کلینیک حیات وحش پارک پردیسان تهران

فرهادی نیا گفت: اما ما بسیار نگران بودیم چراکه پلنگ که بر اثر ازدحام جمعیت و ایجاد استرس زیاد، بسیار عصبانی شده بود و اگر به نحوی خود را از تله رها می کرد فاجعه بزرگی رخ می داد که خوشبختانه بلافاصله دکتر معماریان پلنگ را بیهوش نمود.

پس از بیهوش سازی و انجام معاینات اولیه این پلنگ ظهر امروز (یکشنبه ۹۳/۹/۳۰) به کلینیک حیات وحش پردیسان در تهران منتقل شد.

…………………انتقال پلنگ از درون جعبه مخصوص به محل نگهداری در کلینیک حیات وحش پردیسان

دکتر ایمان معماریان دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در این مورد گفت: پس از به دام افتادن پلنگ در تله، از طریق پرتاب دارت حاوی پیشرفته ترین داروی بیهوشی پلنگ را بیهوش کردیم.

این پلنگ یک پلنگ نر و بسیار پیر بود که بر اثر افزایش سن دچار سائیدگی شدید دندانها، آبسه دهانی و عفونت فک و دهان شده بود.

……………………..نمای داخل محل مخصوص نگهداری / پلنگ دقایقی از جعبه خارج نمی شد

دکتر ایمان معماریان اظهار داشت: این موضوع کاملا نشان می داد که این پلنگ توانایی شکار کردن و زندگی در طبیعت را از دست داده و علت نزدیک شدن پلنگ به روستا و حمله به دامهای اهلی و سگ های گله نیز همین موضوع بوده است.

بررسی لاشه سگ های شکار شده توسط این پلنگ و فیلم تهیه شده از حیوان در حین خوردن لاشه یک سگ نشان می داد که به دلیل سائیدگی شدید دندانها این پلنگ حتی توان دریدن کامل لاشه را نداشته و فقط از جگر و قلب سگ های شکار شده تغذیه و مابقی لاشه را رها می کرده.

دکتر معماریان سن تقریبی این پلنگ را ۱۴ سال تخمین زد و اعتقاد داشت پلنگی با این سن تقریبا یک رکورد از لحاظ سن و سال پلنگ در کشور به شمار می رود.

ایمان معماریان گفت: این پلنگ به هیچ عنوان قادر به زندگی و شکار در طبیعت نیست و در صورت رهاسازی در طبیعت مجددا جهت تغذیه به سکونتگاه های انسانی نزدیک خواهد شد که خطراتی را برای خود حیوان و مردم به همراه خواهد داشت.

این پلنگ فعلا در کلینیک بازپروی حیات وحش پارک پردیسان نگهداری می شود تا نسبت به سرنوشت حیوان تصمیم گیری شود. البته در صورت تامین بودجه دندانهای حیوان نیز طی مراحل درمانی ترمیم خواهد شد.

تصویر لحظه خارج شدن پلنگ از درون جعبه مخصوص  ورود به محل ویژه نگهداری در کلینیک حیات وحش پردیسان

محمدصادق فرهادی نیا در مورد سن این پلنگ گفت: تاکنون لاشه و جمجمه بیش از یکصد پلنگ را بررسی کرده ام اما به جرات می توانم بگویم تاکنون پلنگی با این سن و سال در ایران مشاهده نشده است. فرهادی نیا سن این پلنگ را بین ۱۰ تا ۱۵ سال اعلام نمود.

فرهادی نیا نیز در مورد سرنوشت این پلنگ گفت: هرچند جابجایی پلنگ ها بین زیستگاه ها از لحاظ اصولی روشی کاملا تایید شده نیست ولی در ابتدای اعزام به خراسان شمالی هدف زنده گیری، نصب گردنبند ردیاب و رهاسازی پلنگ در زیستگاه مناسب دیگری بود اما بررسی شرایط جسمی، دندان ها و حملات متعدد حیوان به روستا گویای عدم توانایی زندگی در طبیعت بود، بنابراین تصمیم بر انتقال پلنگ به تهران گرفته شد.

تصاویر گزارش از علیرضا شهرداری

+1327
-1
  

109 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    ای جان دلم فدای اون غرور و زیباییت
    خدایاااا ۱۴ سال هزار ماشالله…ای جانممممممممم
    به این میگن فرهنگ سازی واقعا از ته دل خوشحال شدم که کوچکترین آسیبی به پلنگ وارد نشده…
    خدا ایمان معماریان برای محیط زیست ایران نگه داره…

    پر طرفدار Thumb up 143 Thumb down 8

  2. اهورا می‌گوید:

    البته فکر کنم پلنگ کوه بافق یزد سنش از این پلنگ بیشتر باید باشه چون پلنگ کوه بافق باید ۱۶ سال داشته باشه ۱بار هم قلاده گذاری کردن براش…
    سپاس از تک تک کسانی که کوچکترین آسیبی به این پلنگ زیبا نرساندند به ویژه ایمان معماریان و محیط بانان بزرگوار خراسان شمالی…
    سپاس دیده بان ارجمند.
    شب یلدای همگی شاد باد.

    پر طرفدار Thumb up 88 Thumb down 9

  3. دوست می‌گوید:

    خیلی عالیییی…
    دم گروه زبده زنده گیری پلنگ گرم.
    .
    .
    کاش مشخصاتی از اندازه وزن, طول بدن, طول پنجه, جمجمه و دندان و.. و مقایسه با سایر پلنگ ها برای اگاهی دوستداران طبیعت میگذاشتید.

    پر طرفدار Thumb up 57 Thumb down 7

    • ایمان معماریان می‌گوید:

      این پلنگ که به دلیل کمک های فراوان آقای امید مرندی (از روستاییان روستای تازه قلعه) که کمک فراوانی در نجات این پلنگ از ابتدای تعارضات داشتند، نام آن را امید نهادیم، نری با وزن ۶۰ کیلوگرم بود که وزن پایینی برای پلنگ های نر ایرانی به حساب می آید.
      در مورد سایر اندازه ها هم در مقایسه با سایر پلنگ های نر ایرانی ثبت شده در سایز کوچکتری قرار دارد. البته ضعف ناشی از مشکلات دهان و دندان و سن بسیار بالا از دلایل دیگر این کمبود وزن هستند.

      پر طرفدار Thumb up 109 Thumb down 4

      • دوست می‌گوید:

        ممنونم از زحمات شما جناب آقای دکتر معماریان

        با آرزوی تندرستی و شادکامی

        پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 4

      • دوست محیط زیست می‌گوید:

        ضمن تشکر از حضرت عالی وهمکاران.
        با تمهیداتی که برای حفاظت از این گونه ارزشمند صورت گرفته قطعا شاهد موفقیت های آتی شما خواهیم بود.

        پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 4

      • حامد می‌گوید:

        آقای دکتر معماریان خسته نباشید.
        منطقه ما قبلا تعداد زیادی پلنگ داشته اخیرا چند نفری صدای غرشش شنیدن. آیا امکانش هست برای شناسایی وجود پلنگ کمی راهنمایی کنید. به محیط زیست اطلاع دادیم ولی میگن باید با عکس باشه.
        hamed.karimi781@gmail.com

        پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

    • حسن می‌گوید:

      جالبه بدانم کسانی که این دیدگاه را دبسلایک کرده اند توضیح شان چیست؟

      داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  4. کلارى می‌گوید:

    گزارش عالى بود دست شما درد نکند دیده بان عزیز.
    درود بر دکتر معماریان و همکارانش که اینگونه مسولانه کار مى کنند و سپاس از مردم خوب روستا.

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 7

  5. نیما می‌گوید:

    واقعا باید از مردم با فرهنگ این روستا تقدیر بشه ، که در کمال بزرگواری حق حیات را برای این جانور به رسمیت شناختن

    پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 4

    • چغوک می‌گوید:

      با وجود کشته شدن سگ ها و دام ها و با وجود این که براحتی می توانستند لاشه ای زهرآلود را در مسیر پلنگ قرار داده و براحتی پلنگ و احیانا چند تایی شغال و روباه و کرکس و … را از بین ببرند ، اما با درک بالا با چنین مسئله ای برخورد کردند . دستشان را می بوسم .

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  6. سامان می‌گوید:

    خدای خوبم مرسی خیلی خیلی خوشحالم
    واقعا مدتیه که خبرهای خوبی از حیات وحش کشورمون می شنویم
    البته خبرهای بد هم هنوز ادامه داره متاسفانه که ایشالا اونا هم حل میشه
    به لطف خدا و افزایش آگاهی مردم محلی آینده پلنگ مغرور ایرانی روشن است
    این گزارش حس بسیار خوبی به من داد امید امید امید
    با تشکر از دکتر معماریان که همیشه به داد حیوانات مظلوم و دوست داشتنی کشورمون میرسه

    سلام پلنگ کهن سال
    تو ۱۴ سال ماندی با غرورت باز هم می مانی این بار میان کسانیکه تو را دوست دارند
    ۱۴ سال در طبیعت زیبای خراسان حالا میان شلوغی های شهر ما تهران
    دوستت دارم نشانه آفرینش خدای من

    یک سوال: امکانش هست ما حیوانات کلینیک پردیسان رو از نزدیک ببینیم ؟
    مرسی ممنون میشم جوابمو بدین

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 5

    • ایمان معماریان می‌گوید:

      با درود
      بسیاری از حیوانات در مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان قابل بازدید برای عموم هستند و برخی در شرایط قرنطینه و غیر قابل بازدید از جمله این جناب پلنگ که اسمش را امید گذاشتیم. البته در کل این مرکز برای بازدید عمومی نیست و جهت بازپروری حیات وحش است، که نیاز به رسیدگی و بازسازی بسیار دارد.

      پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 3

      • wood duck می‌گوید:

        خسته نباشید جناب معماریان
        این تأمین بودجه ای که تو گزارش مطرح شد بابت ترمیم دندونهای این پلنگ چقدره و از کجا باید تامین بشه؟

        پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 2

        • ایمان معماریان می‌گوید:

          امیدوارم سازمان محیط زیست قبول کنه و پرداخت کند.

          پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

          • یک زمین برای همه می‌گوید:

            جدای از اینکه تامین بودجه برای حفظ نسل گونه ها از وظایف سازمان است .
            اما خوب می شد اگر صندوقی مردمی برای حفاظت از حیات وحش وجود می داشت و طرفداران محیط زیست با کمک مالی به این صندوق در حفاظت نقشی هر چند کمرنگ ایفا می کردند.

            پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

      • سامان می‌گوید:

        با سلام و تشکر فراوان و عرض خسته نباشید آقای دکتر معماریان / ممنون از پاسختون به سوالم لطف کردین / با آرزوی موفقیت و شادمانی و شادکامی برای شما که همیشه یاور حیات وحش مظلوم کشورمون هستید .

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

      • اهورا می‌گوید:

        با درود و خسته نباشید دکتر ایمان معماریان
        دکتر ایمان معماریان تکلیف این پلنگ مغرور و زرنگ چی میشه؟؟؟ آیا در اسارت با این سن بالا شدنی است که با پلنگ ماده ای نزدیکی کنه و صاحب توله هایی بشود ؟؟؟

        پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

        • ایمان معماریان می‌گوید:

          امکان جفتگیری طبیعی شاید بسیار کمتر باشه، ولی اسپرم گیری و تلقیح مصنوعی محتمل تر است.

          پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 2

    • کهمره سرخی نگین زاگرس می‌گوید:

      بابا دم این پلنگه گرم اون قدر زرنگ بوده که تونسته این همه سال زندگی کنه بدون شک این پلنگ خیلی باهوشه و دریایی از تجربه داره.بازم دمش گرم

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  7. امیر می‌گوید:

    متوسط عمر طبیعی پلنگها چند سال است؟

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

    • ایمان معماریان می‌گوید:

      ۱۰ تا ۱۲ سال در طبیعت و بیش از ۲۰ سال در اسارت در شرایط مطلوب، که در مورد این پلنگ (امید) سن بیش از ۱۴ سال تخمین زده می شود.

      پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 4

    • ارش می‌گوید:

      در اسارت حدود ۲۳ سال ….نقل از سایت irandeserts.com

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

      • FARIDEH می‌گوید:

        در اسارت که دیگه پلنگ نیست بچه گربه هست و از پس گردن بلندش میکنند و تمام غرور و وقار این حیوان در دست انسان است
        روابط خوب هم داشته باشد عکس میتونید تو بغل بگیرید و عکس هم فکر کنم …………. ٣۵ هزار تومان

        داغ Thumb up 4 Thumb down 8

  8. امین می‌گوید:

    واقعا خوشحال و امیدوار شدم

    این اتفاق خوب حاصل زحمات افراد بسیاری بوده که واقعا باید از همشون قدردانی بشه

    ۱) از مردم خوب و بافرهنگ روستا = بابت رفتار مدنی و انسانی
    ۲) از محیط بانان زحمت کش خراسان شمالی = بابت تلاش های شبانه روزی و موفقیت در حفظ جان پلنگ و مردم
    ۳) از دکتر فرهادی نیا سرپرست محقق و با دانش گروه = بابت مدیریت خوب عملیات
    ۴) از دکتر ایمان معماریان دامپزشک حیات وحش = بابت بیهوشی مطمئن و زحماتشون از این به بعد برای این پلنگ کهنسال
    ۵) از آقای علیرضا شهرداری دستیار دلسوز و علاقمند دامپزشکی = بابت تلاشها و زحمات فراوان و عکسهای همیشه زیبا

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 6

  9. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    من هم بنوبه خودم از هموطنانم در روستای تازه قلعه بابت این رفتار انسانیشان سپاسگزاری میکنم و به تمامی محیط بانان و تیم پزشکی خسته نباشید میگویم .
    در مورد این پلنگ شاهد یک ماجرای رازبقا در طبیعت کشورمان بوده ایم و هوش این حیوان در نحوه سیر کردن خودش بسیار جالب بوده است و این تاییدی است بر اینکه حیواناتی که به انسانها و یا دامهایشان حمله میکنند بنوعی ناچار هستند و الا این اصولآ از غریزه حیوانات بدور است که به انسانها نزدیک شوند . با آزاد سازی این پلنگ در طبیعت هم جان خودش و دیگران را به خطر خواهید انداخت .
    کاش پناهگاهی مناسب برای حیوانات اینچنین که برای زندگی در طبیعت درمانده هستند وجود داشت .
    نمونه آنرا در برنامه های تلویزیون بارها دیده ایم که البته هزینه و محل این پناهگاهها توسط افراد خیر و متمول و عاشق حیوانات تامین و اداره میگردد .
    متاسفانه در کشور ما چنین افرادی کم هستند و اگر هم باشند سیستمی برای جذب کمکهای آنها وجود ندارد .
    اما بنظر من احداث چنین پناهگاهی برای سازمان محیط زیست الزامی است .
    مشابه این پلنگ حیواناتی که به طرق مختلف بدست محیط زیست میافتند و قابل برگشت به طبیعت هم نیستند و نیاز به حمایت و نگهداری دارند بارها در گزارشات دیده شده است.
    این مکان میتواند مناسب برای مطالعه و شاید تکثیر نسل هم باشد .
    بارها در گزارشات دیده ایم روباهی که دندانهایش را کشیده اند و یا خرسی که نتوانسته اند از آن مراقبت کنند و بلاتکلیف مانده و موارد بسیار دیگر که هربار سازمان برای محل نگهداری مناسب برای آنها دچار مشکل میشود .
    کاش دیده بان محترم پیشقدم شده و طرحی را برای جمع آوری کمکهای دوستداران حیوانات با همکاری سازمان به اجرا درآورد .
    بنظرم مورد استقبال قرار گیرد، چون همه دوستداران حیوانات علاقه مند هستند به حامیان حیوانات تبدیل شوند و با حمایت خود به حفظ نسل حیوانات کمک کرده باشند .
    اگرنه ما سالها سخن بگوییم کمکی به حیوانات کشورمان و حل مشکلات آنها نکرده ایم .

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

    • مجتبی اَم می‌گوید:

      من به شخصه اگر شماره حسابی بدن برای کمک به حیات وحش ایران حاضرم کمک کنم

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

      • M. Sohrabpour می‌گوید:

        در عجبم که چرا، یکبار هم که شده ، سازمان صندوقى را جهت کمک مالى براى کمک به حفظ حیات وحش تاسیس نمى نماید. NGO هایى نظیرDucks Unlimited, Trout Unlimited ,Quails Unlimited, و دهها سازمان مشابه، بکمک عاشقان طبیعت, توانسته اند منبع عظیم مالى را جمع آورى و در جهت بهبود و ازدیاد قابل توجه حیات وحش هزینه نمایند.

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

    • مصطفی منافی می‌گوید:

      با طرح جمع آوری کمکهای دوستداران حیوانات با همکاری دیده بان و سازمان محیط زیست برای تاسیس مرکز نگهداری حیوانات کاملا موافقم.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

    • مهسا می‌گوید:

      چرا منفی؟؟ دلیل را هم ذکر کنید که چرا مخالفت میکنید

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  10. شکارچی می‌گوید:

    دوستان “مخالف شکار” عزیز:

    بنده چند سوال را در آدرس زیر مطرح کرده ام
    http://www.iew.ir/1393/09/29/32030#comment-129515

    اگر واقعا قصد ارشاد و راهنمایی دارید (من بدنبال حقیقتم) بسیار خوشحال خواهم شد اگر بدون توهین استدلال های خودتان را بیاورید

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  11. Nature می‌گوید:

    از تلاش ها و پیگیری های تیم ممنونم
    کاش میشد از حضور پلنگ در پارک پردیسان استفاده بیشتری میکردیم، مثلا از این پلنگ برای زادآوری و ازدیاد نسل پلنگ در شرایط نیمه اسارت استفاده میکردیم.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  12. علی می‌گوید:

    واقعا باید قدر اینجور مردمی رو دونست
    درسته پلنگ ضررهای زیادی رو بهشون رسونده و حتی جون اونا رو تحدید میکرده اما با این وجود کوچکترین آسیبی بهش نرسوندن
    کاش همه جای ایران مثل این روستاییان عزیز برای حیات وحش کشورشون ارزش قائل میشدن
    من به عنوان یه ایرانی که به محیط زیست و حیات وحش کشورم علاقه دارم دست تک تک مردم روستا و محیطبانان عزیز کشورم و دامپزشکای زحمت کش رو می بوسم
    به امید روزی که همه مردم جهان به خصوص ایرانی ها قدر این نعمت های زیبای خدا رو بدونیم…

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 2

  13. احمد می‌گوید:

    نوش جانت پهلوان
    یک بار پلنگ این سگهارو بخوره
    خسته نباشی قهرمان
    ولی دم مردم روستا گرم

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 9

    • سولماز می‌گوید:

      گهی پشت به زین و گهی زین به پشت
      اینهمه سگها پلنگها رو کشتن حالا یه دفعه هم پلنگها
      ممنون از مردم فهیم این منطقه

      داغ Thumb up 14 Thumb down 12

      • درنا می‌گوید:

        متاسفم برای این طرز فکر…
        در اینکه هر موجود زنده ای دشمنان طبیعی دارد و توسط آنها از بین می رود شکی نیست،
        ولی حیرت انگیزه که یکنفر از شکار شدن و دریده شدن یک موجود اظهار خوشحالی کند!
        حتی مستندسازان و محیطبانانی که عمرشان را در حیات وحش افریقا گذرانده اند وقتی یک بوفالوی پیر شکار گله شیرهای گرسنه و توله های گرسنه می شود اینجوری اظهار خوشحالی نمی کنند و فقط با سکوت طبیعت را تماشا می کنند…
        شما چه جور طبیعت دوستانی هستید که از دریده شدن یک حیوان خوشحالی می کنید، از دریده شدن یکی دیگه اظهار ناراحتی!!
        تماشای شکار و دریده شدن هر موجودی دردناکه چه گرگ باشه چه سگ چه پلنگ چه بز چه الاغ چه کوروکودیل…

        پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 8

  14. Caracal می‌گوید:

    این مورد حتما باید بصورت گسترده رسانه ای بشه تا امر فرهنگ سازی در نحوه برخورد با حیوانات آموزش داده شود از تمام مسئولان و مردم فهیم آن روستا صمیمانه قدردانی میشود.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  15. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    خیلی گزارش خوب و کاملی بود
    به محیطبانای اون منطقه هم درود میگم که تونستن همچین امنیتی تو اون منطقه ایجاد کنن که این حیوون همچین عمری داشته باشه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  16. هد هد می‌گوید:

    خیلی گزارش باحالی بود بچه های محیط بان و دکتر جون دم همتون گرم

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  17. علیرضا از سمنان می‌گوید:

    ۶ماه ده تا کامنت بیشنر گذاشتم در مورد پلنگ سمنان که تا به حال درحدود ۲۰ تا گوسفند با ۴ عدد سگ رو با خود برده . چرا در مورد این پلنگ هیچ اقدامی نمیکنند. ایا منتظر یک فاجعه هستید؟

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 2

  18. درنا می‌گوید:

    الحمدلله.

    اگر قراره باغ وحشی وجود داشته باشه باید حیواناتی در آن نگهداری شوند که به هیچ وجه امکان زندگی طبیعی در عرصه های طبیعی را ندارند.
    خدا را شکر با وجود ازدحام اهالی اتفاقی نیفتاد خدا خیرشان دهد که آسیبی به حیوان نزدند.
    امیدوارم سالهای طولانی تری هم امکان زندگی توام با آسودگی در پردیسان برایش فراهم شود.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

  19. درنا می‌گوید:

    دیده بان خواهش می کنم بگویید این همان پلنگی ست که کاربر (علیرضا از سمنان) در موردش هشدار می داد؟! همش نگران سرنوشت اون حیوون هستیم همه، اگر این همون بود، خیالمون راحت شه!
    البته سمنان تا خراسان شمالی خیلی فاصله است اما شاید نام کاربری اون دوست ربطی به محل حادثه ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  20. بالابان می‌گوید:

    خطاب به کاربر محترم :
    در اینکه شما خوشحالی از زنده ماندن این گربه سان شکی نیست اما بهتر نبود به جای تازه کردن داغ دل أهالی روستا که سگهاشىونو از دست دادند و بعضی از سگها مثل جگر گوشه صاحبشون بودند از أهالی تشکر میکردید که به پلنگ آسیب نرسوندند؟؟؟؟ اینکه نوش جان سگها رو خوردی واقعا جمله زیبایی نبود!!! .محض اطلاع شما یکی از نژادهای با ارزش سگ در استان خراسان نژاد تایبادی هست که ارزش بالایی داره و بین گله داران شجاع ترین سگ در نبرد با گرگ هستش.
    پس بیایید واقعا از مردمان فهیم این روستا که خیلی راحت می تونستد شب اول حمله لاشه سگی را آغشته به سم کنند و برای پلنگ بگذارند ولی نکردند تشکر و قدردانی کنیم و دعا کنیم در سایر نقاط کشور هم همچین رفتاری بشه

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 6

  21. reza می‌گوید:

    خبری از دو پلنگی که ردیاب براشون نصب شد نیست؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  22. mohammad می‌گوید:

    دسته همه بچه هایی که زحمت کشیدنو میبوسم

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  23. علی می‌گوید:

    با سلام و خسته نباشید به خدمت دوستان عزیز.
    یه پیشنهاد برای مدیر سایت داشتم.
    لطفا اگه امکان داره تیتر این خبر رو عوض کنید
    پلنگ مهاجم فک نکنم تیتر مناسبی برای این مخلوق با شکوه باشه
    اگه ما انسانها محیط زیست این پلنگ رو خراب نمیکردیم و بیخودی و برای تفریح کردن آهو و گوزن و مرال و گرازها رو شکار نمیکردیم این حیوان هیچوقت به روستاها پناه نمی آورد که بهش بگن پلنگ مهاجم….
    البته از زحمات همه شما سپاسگذارم که اخبار حیات وحش رو اطلاع رسانی میکنید
    یا علی…

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 5

  24. چغوک می‌گوید:

    خیلی جالب بود ؛ رفتار روستاییان از همه بیشتر
    البته چند وقتی هست که تمام خبرهای مربوط به روستاییان خراسان شمالی از این جنس هستند
    آزاد کردن آهو از دست شکارچی ، خبر دادن به محیط بانان در مورد مشاهده ی گربه ی پالاس و از همه مهمتر نوع برخورد مردم با چنین قضیه ای
    حمله ی گاه و بیگاه پلنگ و صبر و متانت روستایی ها ؛ رفتار این مردم بسیار متمدنانه و درست بوده است
    وجود پلنگی با این سن و سال هم نشان دهنده ی امنیت بالای زیستگاه بوده است
    خدا رو شکر که موضوع در حد کشتن سگ ها و گوسفندان باقی بوده چون اگر این حیوان با خون و گوشت انسان آشنا می شد ، بسیار بعید بود که موضوع راه حلی غیر از کشتنش داشته باشد .

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  25. موثق نکته سنج می‌گوید:

    پلنگ پر ابهت ، با روحى بزرگ و آزاده، چه زجرى میکشه در دنیاى ناشناختهء اسارت…..!!!

    داغ Thumb up 12 Thumb down 10

    • درنا می‌گوید:

      برای چی انقدر منفی دادید ؟
      حیوانی که سالها در بکرترین طبیعت کوهستان آزادانه و سربلند و مغرور و باشکوه زیسته غم انگیزه که به اسارت درآید…
      قطعا اسارت در پردیسان هیچ مشابهتی با زندگی طبیعی اش نخواهد داشت…

      داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  26. ایان می‌گوید:

    دکتر معماریان و همکارانتان خسته نباشید
    امیدوارم سازمان محیط زیست اقدامات لازم را برای درمان این پلنگ بابا بزرگ انجام دهد و بتوانند به طبیعت برگردد.
    اسارت برازنده اش نیست

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  27. ارش می‌گوید:

    عالی بود
    آفرین به صبر و تحمل مردم روستا ….

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  28. ali می‌گوید:

    آفرین به روستاییانی که پلنگ سگ و گوسفندشون رو خورد اما بهش حمله نکردن
    در اوج نداشتن بخشنده بودن هنره که ماها نداریم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  29. سعید می‌گوید:

    در مقابل این هه بزرگواری اهالی روستا فقط باید سر تعظیم فرود آورد و از یکایک آنها تشکر و قدردانی کرد.
    سلام و درود بی پایان بر شما عزیزان انشاالله خدای مهربان درهای رحمتش را بر شما باز کند و نعمتتان هر وز افزونتر گردد.
    از جناب آقای دکتر معماریان عزیز که مثل همیشه یار و یاور حیات وحش مظلوممان میباشد هم تشکر و قدردانی مینماییم.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  30. بهرام می‌گوید:

    دست اهالی روستا درد نکنه
    انشاا… برکت به زندگی شما افزون شود
    ایشاا… پلنگ میره برا زادآوری…

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  31. جمشید ازخوی می‌گوید:

    یک کار گروهی موفق و قابل تعمیم ارائه به اداره جات ذیربط تابعه، از تلاش های تیم قدردانیم.
    بعد از اعلام رای دادگاه تجدید نظر در مورد شکار غیر مجاز یک قلاده پلنگ در گیلان و انتقال یوزهای دلبر و کوشکی، این سومین خبر امیدوار کننده حیات وحش کشور بود.
    لطفا در خصوص گزارش کاربر علیرضا در مورد در معرض خطر بودن یک قلاده پلنگ با دو توله اش در سمنان، این تیم همیاری کند.
    از وضعیت دندانهای پیشین و نیش پلنگ میتوان به دشواری ادامه حیات آن و میزان هوش جانور در بقای خود با کمترین میزان تولید خطر برای انسان های روستا پی برد
    امیدواریم بعد از رفع مشکل دندان ها ، جهت ادامه زندگی در طبیعت یا انتقال به قفس ماده پلنگ باغ وحش تهران برای ادامه نسل تصمیم گیری شود.
    برای این پلنگ نربه جهت طی فرایند به دام انداختن و انتقال سالم آن و ادامه کار مداوا و بهبود ،نام” امید “انتخاب شود.
    دیده بان گرامی:
    لطفا در خصوص گزارش پخش شده در شبکه یک و سه سیما در خصوص دستگیری باند بزرگ شکار تروفه و حتی گربه سانان در معرض انقراض کشور، گزارش مبسوطی تهیه کنید.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  32. اردشیر یاراحمدی می‌گوید:

    با سلام خدمت گروه محترم اعزامی از مرکز (دکتر فرهادی و دکتر معماریان و همکاران) و اهالی گرامی روستا که در این مدت از کشتن این شکوه کوهستان خودداری نمودند
    به نوبه خود عرض خداقوت به عزیزان محیط زیست خراسان شمالی دوست دارم در ارتباط با دو پلنگ نگهداری شده در پارک پردیسان اطلاعاتی کسب کنم با توجه به شروع فصل جفتگیری گربه سانان آیا احتمال تکثیر در شرایط محل نگهداری وجود دارد؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  33. پیام می‌گوید:

    سلام
    تو عکسها نشون داده شده که پلنگ رو وزن میکنند
    اگه میشه لطف کنید بگید وزنش چقدر بوده؟
    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  34. هادی می‌گوید:

    از دست دادن سگ مخصوصا نژاد تایبادی غم بزرگیه
    هم ضرر مالی بزرگ و هم ضربه روحی بدی به صاحبان سگها وارد میکنه
    از صبرو بردباری روستاییان تشکر میکنم

    داغ Thumb up 12 Thumb down 11

    • W می‌گوید:

      دوست عزیز ما کلا ۳۰ تا یوز و ۳۰۰٫٫۴۰۰ تا پلنگ برامون باقی مونده که بشدت در خطر انقراض هستند بعد شما نگران سگ هستی که جمعیتشون از صد ها هزار چه بسا بیشتر از این میرسه؟
      جناب دکتر معماریان با سپاس از شما بابت زحمت های بسیاری که برای حفظ این گونه در کشور انجام میدید

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 12

    • ارش می‌گوید:

      اون سگ ها اگه خوب بودن به این راحتی شکار پلنگ نمیشدن داداش گلم .
      ضمنا جنابعالی باید بدونی که سگ هر زایمانش ۷ تا ۸ توله میاره شاید در سال دوبار یا بیشتر هم زایش کنه . این که غمی نداره . حالا هر نژادی …

      داغ Thumb up 7 Thumb down 10

      • بالابان می‌گوید:

        برای تمام حیوانات ارزش قائل باشید بحث این حیوان که به دلیل کهولت مجبور به شکار سگ شده جدا و سگی که از نظر شما بی ارزش بوده برای صاحب با فرهنگ و فهمیده آش کلی ارزش داشته !!!
        چه بسیار پلنگها یا گرگهای پیری که در گذشته از بچه گرازها که بی دفاع تر هستند استفاده میکردند ولی افسوس که در حال حاضر گرازها هم در حال انقراضند و با کمی جستجو می تونید گوشت گراز را از قصابی سیار !!!! تهیه کنید

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

        • ارش می‌گوید:

          ما نگفتیم سگ هاشون بی ارزش بوده !
          ما گفتیم سگ براحتی جایگزین میشه ولی پلنگ نه .
          ما خودمون دامداریم می فهمیم سگ خوب چقدر ارزش داره .
          ولی سگ های خوب نهایتا چند سال برای دامدار میمونن و بعد به دلایل مختلف از بین میرن بنابراین دامدار همیشه از سگ های خوبش نسلی جایگزین رو حفظ میکنه .
          مردم روستا بخاطر حفظ پلنگ از جون سگ هاشون گذشتن .اونوقت ما سر سگ ها بحث کنیم کار بیهوده ای کردیم .

          داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  35. ناشناس می‌گوید:

    دکتر معماریان و دکتر فرهادی نیا از شریف ترین و بااخلاق ترین فعالان سازمان محیط زیست هستند که تنها میتوان برایشان آرزوی سلامتی و بهروزی کرد.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  36. مهدی حسن زاده می‌گوید:

    باسلام به اقای دکتر معاریان و خسته نباشید به ایشان و دو دوست عزیز که به نجات این سلطان کوهستان ایران اقدام نمودند
    من از همه این عزیزان تقدیر و تشکر میکنم و برایشان ارزوی توفیق روز افزون خواهانم
    جا داره از مردم با فرهنگ و دوستدار حیات وحش این روستا تشکر بشه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  37. زهره می‌گوید:

    با تشکر از دکتر ایمان معماریان و تمام کسانی که به این پلنگ مظلوم و رنجدیده کمک نمودند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  38. علی می‌گوید:

    اگر شماره حسابی برای ترمیم دندانهای امید داده بشه خیلی ها از جمله خودم حاضر به کمک هستیم

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  39. بابک می‌گوید:

    درود به مردم روستای تازه قلعه و تمام کسایی که برا نجات این زبون بسته زحمت کشیدن

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  40. سامان می‌گوید:

    درود فراوان
    گزارش کاملی بود ولی تاکید و تایید آقایون در پایان گزارش مبنی بر دیگر نمی شود به طبیعت برگردد و دندانش ساییدگی داشت و …
    کاملا مشخصه که این رو در تصمیم گیری مناسب !!! به باغ وحش خواهند داد.
    بهانه خوبیه برای دادن به باغ وحش و بخش خصوصی !
    نظر شما چیه !؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  41. جواد بدیع می‌گوید:

    دست همه درد نکنه, ممنون

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  42. فاطمه می‌گوید:

    برام جالب بود که اونقدر رشد کردیم که به مسایل انسانی بیشتر توجه میشه…ممنون اززحمات افرادی که دخیل بودند

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  43. ماه وپلنگ می‌گوید:

    پلنگ خال خال نیست ::: داغ صد هزار هلال سوخته به تن دارد در فراق ماه

    کاش زبون داشت و حکایت ماه و پلنگ رو میگفت

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  44. رامین می‌گوید:

    مردم ایران از قدیم به مهربانی معروف بودند حتی در فرهنگ زبان قدیم ایران به جای اقا و خانم که الفاظ مغولی است و بکار میرود به مرد مهربان و به زن مهر بانو میگفتند
    واقعا باید به درک مردم روستا که با وجود از دست دادن حیوانات اهلیشان آسیبی به این پلنگ نرساند آفرین گفت..

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  45. احمد می‌گوید:

    با تشکر از آقای دکتر معماریان و همکاران عزیزشون

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  46. ببر مازندران می‌گوید:

    زنده باد دکتر معماریان و همکاران

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  47. شکاربان می‌گوید:

    آفرین به مردم فهیم این روستا که گزندی به این جانور زیبا نرساندند و زنده باد به دست اندرکاران که این پلنگ را آخر عمری به جایی امن فرستادند.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  48. مجید می‌گوید:

    اگه به جای مسئولین سازمان محیط زیست بودم تمام اهالی محترم این روستا را در سازمان محیط زیست استخدام میکردم
    درود بر مردم خراسان ، مردم با فرهنگ روستای تازه قلعه و درود بر جناب دکتر معماریان و همکاران گرامیشان
    خدا خیر و برکت به مردمان فهیم این روستا عنایت کند .

    داغ Thumb up 5 Thumb down 4

    • مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

      ضمن تشکر فراوان از مردم فهیم روستای فوق و سپاس بسیار از دکتر ایمان معماریان عزیز و دوست داشتنی و تیم همراه ایشان بخاطر قبول زحمت و مرارتهائی که در نجات (امید) سلطان پیر کوهستان متقبل شدند…
      در جواب دوست عزیز جناب مجید باید عرض کنم:
      مسئولین سازمان هیچ نیازی نیست که اهالی محترم این روستا را استخدام نمایند
      سازمان اگر هنر دارد خسارات وارده به این هموطنان غیور و فهمیده و با فرهنگ را جبران کند تا دیگران هم ببینند و رفتارشان با حیوانات را تغییر دهند، یاحق

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  49. ebrahim hoseini می‌گوید:

    سلام
    خیلی خوشگله
    امیدوارم بشه دندانش ترمیم بشه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  50. عسل بانو می‌گوید:

    خدا پشت و پناه دکتر معماریان و همکارانشان باشد
    واقعا دلسوزی و وجدان کاریشون باعث تحسین و قدردانی هست.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  51. وحید می‌گوید:

    الحمدالله
    آفرین بر هم استانی های رازو جرگلانی

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  52. فرناز حیدری می‌گوید:

    ضمن عرض خسته نباشید به کلیه دست اندرکاران این پروژه، سوالی که داشتم این است که آیا قرار است برای تصمیمگیری در مورد وضعیت این پلنگ کمیته مشورتی تشکیل شود؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  53. مهسا می‌گوید:

    ممنون از روستاییان فهیم
    امیدوارم توله های کوچک یوز مادر ، هم پیدا شود
    در این سرما ، بدون تجربه و مادر… وحشتناک است

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  54. مجتبی می‌گوید:

    سلام من از اهالی خراسان شمالیم و عاشق پلنگ
    از شنیدن خبر زنده گیری حیوان بسیار خوشحال شدم امیدوارم همه مردم نسبت به حیات وحش احساس مسولیت کنند و پاسدار حیوانات باقیمانده باشند
    خیلی قشنگ بود که حیوان را قبل از آسیب بیشتر و کشته شدن توسط مردم از طریق بیهوشی به جای بهتری منتقل کردند
    متشکرم

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  55. حمید می‌گوید:

    سلام
    سپاس و درود بیکران بر دکتر معماریان عزیز و روستاییان فداکار
    من دندانپزشک هستم سابقه کار رو دندون سگهای خانگی هم دارم
    حاضرم با کمال میل بیام تهران و دندونای این پلنگ بیچاره رو درست کنم

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  56. قاسم می‌گوید:

    این پلنگ فعلا در کلینیک بازپروی حیات وحش پارک پردیسان نگهداری می شود تا نسبت به سرنوشت حیوان تصمیم گیری شود. البته در صورت تامین بودجه دندانهای حیوان نیز طی مراحل درمانی ترمیم خواهد شد.
    تامین بودجه یک کار زمانبر است و ممکن است تا تصویب آن دیگر پلنگی در کار نباشد!

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  57. ح.م می‌گوید:

    ممنون از مردم فهیم و بافرهنگ این روستا واقعا کارشون جای تشکر داره
    دمتون گرم
    و تشکر ویژه از دکتر معماریان عزیز , عالی بود دکتر . خسته نباشید

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  58. محسن کردی می‌گوید:

    فقط تشکر از اهالی روستا کافی نیست.
    باید خسارتی که به مردم رسیده جبران شود تا چنانچه دوباره چنین حادثه ای رخ داد مردم با رغبت برای حفظ حیات وحش همکاری کنند.
    شاید بهترین کار این باشد که یک صندوق مخصوص این کار فراهم شود و از دوستداران حیات وحش خواسته شود که به این صندوق کمک کنند.
    این کار را میتوان از طریق ساختن یک برنامه تلویزیونی و شرح این ماجرا شروع کرد و ادامه داد و هربار هم که حادثه مشابهی در نقطه دیگری از ایران رخ میدهد میتوان گزارشی تهیه کرد و از اهالی قدرشناسی بعمل آورد و خسارت وارده به مردم از همان صندوق جبران شود و نیز هدیه ای به رسم یادبود به روستا اهدا شود تا مردم به حفظ حیات وحش تشویق شوند.
    ضمنا مسئولین بسیار کند عمل کرده اند.
    چنین وقایعی را باید همان ساعات اول رسیدگی کرد اگرنه ممکن است حادثه ناگواری رخ دهد.
    عجیب بود که نیاز به نامه نگاری در این مورد باشد.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  59. یکی از اهالی روستای تازه قلعه می‌گوید:

    با سلام
    با تشکر از تمام کسانی که مردم روستای تازه قلعه رو مورد لطف قرار دادند و با تشکر از آقای محمدصادق فرهادی نیا دکتر ایمان معماریان و علیرضا شهرداری و گروهی که در زنده گیری پلنگ همکاری داشتند .

    اطلاعاتی در مورد روستای تازه قلعه : روستای تازه قلعه در استان خراسان شمالی ، بخش راز و جرگلان ، دهستان غلامان واقع که حدود ۴۰ خانوار از مهاجرین آذری زبان مقیم عشق آباد شوروی پس از بازگشت از عشق‌آباد و مراجعه به سرزمین اباء و اجدادی به منطقه‌ای بکر وخوش آب و هوا که بین دو شهر عشق آباد و بجنورد قرار داشت و به علت دسترسی آسان به شهر ، این مکان را جهت سکونت انتخاب نمودند ، که شخصی به نام قره صمد بنیانگذار و سنگ بنای روستا را بنا نهاد و از همان ابتدا معابر و راههای درون روستا به شیوه شهرنشینی طراحی شده است که از لحاظ نقشه از شهر عشق‌آباد شوروی(ترکمنستان فعلی) و بجنورد ایران الگوبرداری شده است.آثار باستانی در این روستا در ۳ منطقه به شرح ذیل ثبت گردیده است :

    http://tazehghaleh.ir

    در پایان از همکاری صمیمانه ی جناب آقای مرتضی سلیمانی دهیار محترم روستا که با در اختیار قرار دادن اطلاعات فوق ما را در ارائه این مطالب یاری فرمودند و در آبادانی روستا تلاش و پیگیری فراوانی را انجام می‌دهند کمال تشکر و قدردانی را داریم.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  60. بهنام میثاقی می‌گوید:

    دیده بان عزیز ، چرایی این اقدام پلنگ مهم است و یکی از دلایل عمده آن این است که شکار وی قبلا توسط انسان های طماع به سر سفره شان رفته و در زیستگاه پلنگ و سایر حیوانات شکارچی و گوشت خوار کمتر شکار وجود دارد خصوصا در فصل سرما که حیوانات شکارچی برای تامین غذا به مراکز انسانی نزدیک می شوند که متاسفانه پارسال به چند حمله از طرف گرگ ها به انسان گزارش شد
    باید برای حیوانات شکارچی غذا تهیه و به تمهیداتی در اختیارشان قرار گیرد والا دوباره شاهد اتفاقات تلخ دیگری در مورد حمله حیوانات به انسان خواهیم بود
    لطفا” پی گیری نمایید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  61. هادی می‌گوید:

    خیلی زیبا و باشکوهه خدا کنه خیلی خوب ازش مراقبت کنن
    هرچی داریم باید در راه کمک به حیوانات باشه این جوری هم این دنیامونو داریم هم اون دنیامونو

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  62. حسن می‌گوید:

    حالا که بردینش خانه سالمندان، یک همسرم براش جور کنین
    کار خیر صواب است! و ثواب داره! ;)

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  63. مصطفی صندل می‌گوید:

    سلام وتشکر از زحمات گروه و درود دو چندان به اهالی روستا که به قول سهراب مردم بالا دست آب را می فهمند
    اما یه سوال توی ذهن می چرخه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    یعنی از امروز سازمان محیط زیست باید تمام جانوران گوشتخوارو پیر رو از طبیعت جمع وجور کنه و ببره به بازپروری پردیسان؟؟؟؟؟؟؟؟
    این قدر امکانات >>>>>>>>>
    من؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    شما!!!!!!!!!!!!!
    سرای سالمندان پلنگ ها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  64. فاتح می‌گوید:

    آقای معماریان دمتون گرم و خسته نباشین..لطفا به این سوالهای من جواب بدین..بالاخره تکلیف این پلنگ چی میشه میدنش به باغ وحش یا میخوان تکثیر توی اسارت راه بندازن..در ضمن میخواستم بدونم کلا چندتا پلنگتوی ایران هست.لطفا جواب بدین.با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  65. بابک می‌گوید:

    با تشکر از همگی بخاطر طبیعت دوستی و حفظ محیط زیست و تشکر ویژه از اهالی روستای تازه قلعه ترکها که یک بار دیگر نشان دادند برای حفظ موجودات محیط زیست خود تا چه انازه گذشت دارند
    ناگفته نماند که مردم این روستا در حدود ۱۲سال پیش منطقه وسیعی بالغ بر۲۰۰۰هکتار ازمراتع و چراگاههای دامهای خود را قرق نموده و برای کمک به احیای درختان در حال انقراض و حیوانات وحشی که در این منطقه زندگی میکنند به منابع طبیعی و محیط زیست واگذار نموده اند

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  66. شکارچی می‌گوید:

    انشاالله که دوربین بردید و یک مستند خوب از این زندگیری و سایر فعالیت های گروه درست کنید بهتون قول میدم علاوه بر تحسین مردم کلی جایزه بین المملی درو میکنید. و البته فرهنگ سازی هم میشه. بیصبرانه منتظر مستند هستم

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  67. سیاوش می‌گوید:

    با تشکر از زحمات جناب آقای معماریان
    میخواستم بگم چرا در ادارات کل استانها دامپزشک خبره برای مداوای حیات وحش وجود ندارد ؟؟ که این نقیصه در برخی موارد موجب اتلاف حیواناتی میشود که شاید براحتی بتوان آنها را نجات داد اما به دلیل نبود آگاهی و تخصص لازم از بین می روند؟!!!؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  68. زهرا جعفری می‌گوید:

    مرسی از دایی گلم که برای زنده گیری این پلنگ شبانه روز زحمت کشید و از هیچ کار و کمکی دریغ نکرد …

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  69. ایمان می‌گوید:

    آقا ایمان متشکریم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  70. سیاوش می‌گوید:

    هزار آفرین به همه عزیزانی که در این شاهکار دست داشتند.
    کاش صداوسیما هم با تهیه برنامه ای اسباب دلگرمی بیشتر این عزیزان را فراهم می کرد و قدمی برای فرهنگ سازی در عرصه محافظت از محیط زیست این مرزوبوم برمیداشت
    خداوندپشت وپناهتان باد!

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  71. سعید می‌گوید:

    دستشون درد نکنه جرات نمیکردیم از خونه بیایم بیرون

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  72. سیدی می‌گوید:

    من خودم از اهالی روستا هستم ولی در آنجا ساکن نیستم ، طبق شنیدهایی که داشتم برای اقوام ، آشنایان و اهالی روستا بسیار سخت بود چنان ترسی وجودشان را فرا می گرفت که بمحض تاریک شدن هوا جرأت بیرون آمدن از منزل را نداشتن ، برای کسی که بدون امکانات دفاعی در آن تاریکی شب که روشنایی معابر هم به لطف مسئولین تأمین نیست کار بسیار سختی بود ولی طبق نظرات اکثر بازدید کنندگان عزیز که من هم به نوبه خودم از ابراز لطف آنان از طرف مردم روستا تشکر میکنم ، کار بزرگی انجام داده اند چرا که با اندک سهل انگاری و تصمیم نابجا امکان از بین رفتن این پلنگ مهاجم بود.
    و از طرفی از زحمات سازمان محیط زیست اکیپ امداد و نجات به سرپرستی آقای محمدصادق فرهادی نیا به همراه دکتر ایمان معماریان (دامپزشک) و علیرضا شهرداری (دستیار دامپزشک) و همکارانشان که باعث از بین بردن رعب و وحشت از روستا و ایجاد آرامش در زندگی روزمره مردم و نجات و بهبود وضعیت جسمانی پلنگ شدند تشکر می کنم .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  73. جعفری ازبجنورد می‌گوید:

    جناب دکتر معماریان باتشکر اززحمات شما امروزباخبرشدم ازبچه های روستای تازه قلعه که بابت خسارت پلنگ به دام وسگهایشان هیچ ارگانی جواب گو نیست برای خسارت…باید این فرهنگ رو همچنان زنده نگه داریم که مردم از طبیعت پاسداری کنند نه که چنتا عکس وفیلم بگیرند بعدش بگن خداحافظ.. .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  74. محمد23 می‌گوید:

    جناب روستایی که لطف میکنه میره شکار بز و کل میش و… و صفا سیتی و دور دور!و زنجیره غذایی پلنگ رو ناقص میکنه
    پلنگ هم لطف میکنه دام هاشو نوش جان میکنه!

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  75. داوود می‌گوید:

    سلام و درود به تمام کسانی که دلشان برای این سرزمان همیشه طوفان زده و آسیب دیده از خیانت های بیشمار ، می تپد.
    به سهم خودم از همه کسانی که برای محیط زیست بسیار شکننده ایران تلاش می کنند سپاسگزار و شرمسارم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>