کلیات افزایش جریمه نقدی بابت ضرر و زیان شکار غیرمجاز گونه های جانوری و ارتقا جنگل ابر به منطقه حفاظت شده در شورای عالی محیط زیست تصویب شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: همزمان با روز هوای پاک، دومین جلسه شورای عالی محیط زیست در دولت یازدهم امروز دوشنبه به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهور و با حضور رئیس و معاونین سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان جنگل ها و مراتع، وزیر کشور، وزیر نیرو، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس و سایر اعضا در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

در این جلسه پس از مدتها انتظار کلیات افزایش نرخ جریمه نقدی بابت ضرر و زیان ناشی از شکار غیرمجاز گونه های جانوری به تصویب رسید.

بر این اساس پس از اصلاح مواردی در این زمینه، نرخ های جدید ضرر و زیان گونه های جانوری پس از تایید دفتر رئیس جمهور و درج در روزنامه رسمی کشور، جهت اجرا و اخذ از متخلفین به ادارات محیط زیست و قوه قضاییه ابلاغ می گردد.

از دیگر مصوبات امیدوار کننده جلسه امروز، الحاق جنگل ابر بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.

رییس جمهور در این جلسه با اشاره به اهمیت مسایل زیست محیطی بر پرهیز از بخشی‌نگری در تدوین آیین‌نامه‌ها و قوانین مربوط به محیط زیست تأکید کرد و خواستار همکاری و هماهنگی همه نهادها و وزارتخانه‌ها به منظور حفظ و صیانت از منابع طبیعی کشور در عین توجه به موضوع توسعه و مسایل اجتماعی شد.

در این جلسه موضوع قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا پس از ۱۰ سال مورد بازنگری قرار گرفت و مصوب شد، استاندارد جدید در خصوص خروجی آلاینده‌های وسایل نقلیه موتوری تعیین شود.

کلیات افزایش مبلغ ضرر و زیان شکار غیرمجاز گونه های جانوری تصویب شد

همچنین کلیات سند مطالبه ضرر و زیان قانون صید و شکار به منظور جلوگیری از شکار بی‌رویه و قاچاق حیات وحش تصویب و قرار شد جزئیات بیشتر با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و سپس به عنوان مصوبه ابلاغ شود.

رییس سازمان محیط زیست دراین مورد از حضور قضات، وکلا، حقوقدانان، فقها و کارشناسان در تدوین قانون مطالبه ضرر و زیان قانون صید و شکار خبر داد و گفت: قانون باید از یکسو جنبه بازدارندگی برای متخلفان داشته باشد و از سوی دیگر باعث صیانت از گونه‌های جانوری در کشور شود.

ارتقاء سطح چهار منطقه جدید / جنگل ابر بعنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد

اعضای شورای عالی محیط زیست همچنین کلیات طرح اعلام ۴ منطقه جدید حفاظت شده را مورد تأیید قرار دادند. این طرح به منظور جلوگیری از فرسایش و تخریب طبیعت و حفظ منابع طبیعی از سوی سازمان محیط زیست و منابع طبیعی ارایه شده است.

بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی تا سال ۲۰۲۰ باید ۱۷ درصد از عرصه سرزمینی و ۱۰ درصد از سواحل به شیوه‌های مختلف جزء مناطق حفاظت شده قرار گیرد.

غار درفک در استان گیلان و آبشار شوی در استان خوزستان به عنوان جاذبه طبیعی ملی، جنگل ابر در استان سمنان به عنوان منطقه حفاظت شده و منطقه سمندر یک در استان لرستان به عنوان پناهگاه حیات وحش، ۴ منطقه جدید حفاظت شده هستند.

تصویب کلیات طرح تعرفه خدمات آزمایشگاهی

در این جلسه مقرر شد، سازمان محیط زیست و منابع طبیعی آیین‌نامه اقدام ملی برای مقابله با گرد و غبار و ریزگردها را برای تصویب به هیأت دولت ارسال کند. همچنین تصویب کلیات طرح تعرفه خدمات آزمایشگاهی از دیگر مصوبات جلسه شورای عالی محیط زیست بود.

آیین نامه واگذاری قرق های اختصاصی تصویب نشد

در این جلسه همچنین طرح واگذاری قرقهای اختصاصی به بخش خصوصی به منظور حفاظت و بهره برداری از مناطقه در قالب صدور پروانه شکار، به تصویب اعضای این شورا نرسید و مقرر شد آیین نامه اجرایی قرق های اختصاصی پس از اصلاحات مورد نظر جهت بررسی مجدد به دفتر حقوق رئیس جمهور ارسال و در صورت تایید این دفتر در جلسه آتی شورای عالی محیط زیست مطرح شود.

+1137
-4
  

77 دیدگاه

  1. محیط بان شمال می‌گوید:

    خانم دکتر ابتکار با این مصوبات بارقه ای از امید را در محیط طبیعی کشور بوجود آوردند.
    ما محیط بانان بی نهایت سپاسگزاریم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

    پر طرفدار Thumb up 70 Thumb down 23

    • امین منصوری می‌گوید:

      محیطبان شمالی دود افزایش جریمه اول از همه به چشمان محیطبانان میرود. من در عجبم از سیاستهای سازمان محیط زیست، از طرفی همیشه از کمبود محیطبان گله مندند و از طرفی مناطق تحت مدیریت را افزایش میدهند، بدون استخدام محیطبان. ما با همین میزان جرایم هم درگیری های خونینی بین متخلفین و محیطبانان داشته ایم.شک نکنید متخلفی که توان پرداخت جریمه و زندان را نداشته باشد، از هر کاری برای فرار از مجازات دریغ نخواهد کرد. چرا آمار کشت و کشتار بین قاچاقچیان و مرزبانان اینقدر بالاست؟؟؟ پاسخ این سوال هیچی نیست به جز ***سنگین بودن مجازات قاچاق***. ضمنا تجهیزات مرزبانی از لحاظ نیرو، سلاحهای سبک و نیمه سنگین و هلی کوپتر و .. با محیطبانی قابل قیاس نیست .متاسفم برای سازمان محیط زیست کشور و کسانی که بدون تفکر از افزایش جرایم دم می زنند.جریمه ها هم زیاد شود، وقتی متخلف دستگیر نشود، چه فایده ای دارد؟؟؟ محیط زیست به جای این کارها باید محیطبان استخدام کند و درست حفاظت کند، کشور ما با این وسعت جهت حفاظت درست از مناطق حداقل به صد هزار نفر محیط بان در هر شیفت نیاز دارد نه ۲۵۰۰ نفر برای تمامی شیفتها. اگر خیابانی که ورود ممنوع است، ماموری نداشته باشد، هر متخلفی از آن عبور می کند، چون میداند مامور و جریمه ای در کار نیست، اما اگر همان خیابان مامور داشته باشد هیچ کسی اجازه تخلف را به خود نمیدهد، همه ما همه روزه شاهد این قبیل تخلفات هستیم. مورد محیطبان و متخلف هم دقیقا همینطور است، هر جا محیطبان حضور داشته باشد، متخلفی وجود نخواهد داشت. دولت هم به جای این همه خرج بیهوده جنگ با داعش و .. پولها را صرف آبادی کشور و استخدام محیطبان کند، یکی از شعار های رییس جمهور به هنگام انتخابات رفع بیکاری بود، بیاد ۱۰۰ هزار نفر محیطبان استخدام کنه تا مشکل محیط زیست برای همیشه حل بشه.حالا مخالفین شکار باز میان میگن منصوری تو شکارچی هستی و از افزایش جرایم میترسی!

      پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 39

      • محیط بان می‌گوید:

        کاملا واضح است که شما و سایر شکارچیان به شدت از افزایش جرائم شکار هراسان هستید و این موضوع از اظهارنظرهای عجولانه و غیر منطقی شما کاملا مشهود است.

        شما بیش از اینکه نگران دود در چشم محیطبانان باشید نگران هستید مبادا دودی در چشم شکارچیان برود!

        همین هراسان بودن شکارچیان از افزایش جرائم خود دلیلی بازدارنده بودن افزایش جرائم و مهر تاییدی بر ضرورت افزایش جرائم شکار غیرمجاز است.

        از تمامی اعضای محترم شورای عالی محیط زیست ممنونم که به این مسئله مهم توجه کرده و افزایش جرائم نقدی شکار غیرمجاز رو تصویب کردن

        به خصوص رئیس جمهور محترم و خانم دکتر ابتکار

        قطعا یکی از دلایل مهمی که منجر به تکرار تخلف شکار از سوی شکارچیان سابقه دار میشود پایین بودن و عدم بازدارندگی جرائم نقدی است (البته دلایل دیگری هم وجود دارد)

        در واقع هم اکنون نسبت درستی مابین ارکان زیر وجود ندارد:

        ۱ – نسبت تعداد دفعات اقدام به شکار غیر به تعداد دفعاتی که دستگیر می شوند
        ۲ – میزان جریمه ای که متخلف پرداخت می کند و میزان سودی که از شکارهای قبلی برده

        به این معنی که یک شکارچی متخلف در هر ۱۰ نوبت شکار غیرمجاز حداکثر یکبار دستگیر می شود پس حدود ۱۰ میلیون تومان سود کرده و حدود ۲ میلیون جریمه می پردازد و در مجموع حدود ۸ میلیون تومان استفاده کرده.
        بنابراین هرگز شکار غیرمجاز را ترک نمیکند حتی اگر بارها دستگیر شود.

        پس میزان جریمه نقدی باید به حدی بالا باشد که درصورتیکه یک شکارچی متخلف پس از ده بار ارتکاب به شکار غیرمجاز یک بار دستگیر شد میزان جریمه ای که می پردازد آنقدر بالا باشد که سود حاصل از ۱۰ نوبت شکار غیرمجاز قبلی را از بین برده و متهم به لحاظ مالی و همچنین قضایی متضرر شود.

        تنها در این صورت است که جرائم بازدارده بوده و از تکرار تخلفات جلوگیری می کند.

        در مورد افزایش درگیری محیطبانان و شکارچیان هم شما نگران نباشید. شکارچی غیرمجازی که خون حیوان بی پناه را به راحتی میریزد نه از ترس جریمه بلکه به دلیل وجود خوی وحشیگری به محیط بان شلیک میکند. بنابراین افزایش میزان جرائم در افزایش خوی وحشگیری در شکارچیان غیرمجاز تاثیری ندارد چراکه وحشیگری در این قشر در نهایت خود قرار دارد.

        مجددا از افراد دخیل در تنظیم و تصویب مصوبه افزایش جرائم شکار جانوران تشکر میکنم و امیدوارم این مصوبه هرچه سریعتر به ادارات محیط زیست ابلاغ و اجرایی شود.

        پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 52

        • امین منصوری می‌گوید:

          محیطبان عزیز افزایش یا کاهش جریمه ها به حال من هیچ تاثیری ندارد، حاضرم شما مرا همراهی کنید، با هم به داخل چند منطقه برویم، ده ها تیر شلیک کنیم، ببینیم آیا چشممان به جمال محیطبان روشن میشود یا خیر؟
          یک متخلف فقط زمانی دست به تخلف نمی زند که فقط بداند گیر می افتد.

          پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 16

          • میثم می‌گوید:

            من یک متخلف نوعی….
            من که گیر نمیام جریمه چه ده هزار تونان چه ده نلیون تومان.
            یه ژ۳با پنج تا خشاب پر هم با خودم میبرم دوستامم کلاش میارن. کسی خواست جلمون رو بگیر سوراخ سوراخش میکنیم و فرار …کی بود کی بود من که نبودم….

            حب جناب منصور باید یه شو نمایش راه بیندازن و بگن ما داریم شباته روزی در حفظ طبیعت کوشا هستیم.

            افزایش جریمه خوبه ولی به تنهایی فقط یک حرکت بی اثر هست.
            و البته ارزونترین و راحت ترین راه برای خودی نشان دادن که در صحنه هستیم…..
            البته دفعه اول نیست این افزایش جریمه ها.. وفعات قبل حتمن جواب داده که الان دارن باز تکرارش میکنن…
            کی میخوان یه تصمیم درست و اصولی بگیرن خدا داند….
            جریمه افزایش میدن چرا مهمات شکاری توزیع میشه چرا شکار ممنوع نیشه ولی تفنگ و مهماهت رو قانونی به تعداد زیاد میدین دست ملت و هیچ گونه نظارتی هم وجود نداره….
            خودتون رو دست بندازید…مردم رو چی فرض کردین

            پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 11

          • سهراب قرائی می‌گوید:

            صحیح ! محیط بانان که همه جا نیستند بنده خودم به روستا های اطراف شهرمان رفتم بعضی از مردم روستا خیلی راحت دارن هر روز میرن شکار ده تا کبک میزنن برمیگردند اصلا هنوز نمیدانند محیط بانانی اینجا وجود دارد ! من خودم هم تاحالا خیلی در اون منطقه شلیک کردم اما محیط بانی نیست واقعا تاسف باره بیشترین تعداد محیط بانان در مناطق حفاظت شده حضور دارند

            پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 13

          • امیر امینی می‌گوید:

            @محیط بان: دوست گرامی من ،این را بدانید که کشور به مسیر درستی میرود و گواهش عکس العمل این جماعت شکارچیست. بحث با اینان آب در هاون کوبیدن است. این مسیر صحیح نجات کشور از دست این ناآگاهان است.
            با اینان سخن گفتن خطاست. فرهنگ و شکارچی چون جن و بسم الله هستند. شما از هر دری از منطق وارد شوید در اینان کارگر نمی افتد. بایست ما با اصرار و ابرام، مقنین و مجریان قانون را به وضع و اعمال قوانین سختگیرانه مجبور کنیم تا دست تطاول گر این مخربین از طبیعت محتضر ایران کوتاه گردد .
            اینان لیاقت حضور در طبیعت را ندارند. زیبایی طبیعت را درک نمی کنند . ساختارش را نمی شناسند. جز تخریب و کشتار هیچ تولیدی ندارند.تنها راه نجات حیات وحش ما بیرون راندن این ناآگاهان از عرصه های طبیعی با قانون است.
            از بحث بیهوده با اینان بپرهیزید چرا که در اثر اعمال شنیع شان خوی بد گرفته اند و از قباحت اعمالشان غافلند. سعی باید کرد تا با تشریک مساعی و همسو کردن خواسته های دلسوزان محیط زیست و وطن دوستان و پاک نهادان این جماعت قلیل را با قوه قانون بر سر جای خود بنشانیم.

            داغ Thumb up 13 Thumb down 24

          • امیر امینی می‌گوید:

            @محیط بان: من کامنت دوم شما را نخوانده بودم ، شما درک بسیار بالایی از مسایل روز دارید و عرضی در تکمله فرمایش شما ندارم. کامل و جامع حق مطلب را گفته اید

            داغ Thumb up 12 Thumb down 16

          • علیرضا از نطنز می‌گوید:

            جالبه نظر شکارچیا با تمام مردم مخالفه ! فقط حرف خودشونو میزنن

            داغ Thumb up 15 Thumb down 19

        • امین منصوری می‌گوید:

          اظهار نظر عجولانه و غیر منطقی!!! مرد و مردانه بگین کجای حرفهام اشتباهه؟ دروغ میگم بگید دروغ میگی. من چرا باید از افزایش جرایم بترسم؟! مگر من شکارچی غیر مجاز هستم؟ یا مگر مرا می شناسید؟ این را جهت اطلاعتان عرض میکنم، که نیتم از حضور در اینجا فقط ارایه راه حل و کمک به محیط زیست است، گرچه ما هر حرفی هم که اینجا بزنیم، در تصمیم گیری مدیران محیط زیست هیچ تغییری ایجاد نمیکند.مطلب دیگر این است که جناب محیطبان اگر من متخلف هم باشم به شکرانه خداوند از نظر مالی در وضعیتی هستم که بتوانم جریمه شکار هر مبلغی هم که باشد به راحتی پرداخت نمایم. من نیز میدانم که ارزش حیات وحش ما خیلی بیشتر از این مبلغ هاست ولی فقط با افزایش جرایم ، مشکل حل نخواهد شد. شما فقط یک روی سکه را میبینید که جرایم اگر زیاد شود، بازدارنده خواهد بود، این درست، اما تا حفاظت درست صورت نگیرد و محیطبان و امکانات اضافه نشود و امنیت جانی محیطبان تامین نشود، بی فایده است…

          پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 11

          • ارش 1 می‌گوید:

            مقوله ی شکار با لج و لجبازی حل نخواهد شد ..افزایش جریمه ها هم مقطعی و بازدارندگیش کم هست . باید یک روش منصفانه و منطقی برای شکار در کنار حفظ حیات وحش پیدا کنیم …
            ضمنا به محیط بان : کسی که شکار غیر مجاز میره از پرداخت جریمه نمی ترسه !
            خدا نکنه ولی از بی برنامه گی اون روزی که مجاز ها رو به غیر مجاز تبدیل کنید میشه مثل قضیه ی فریدونکنار و سرخرود که همه ی محیط بان های استان حریف شکار چی ها نشدید !!
            اگر همین طور به شاخ و شونه کشیدن برای هم ادامه بدیم به جایی نخواهیم رسید …..
            ضمنا جماعت شکارچی فقط مجازش نزدیک به یک میلیون نفر هستن پس جماعت قلیل نیستن !

            پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 8

        • میثم می‌گوید:

          جناب اقای محیط بان…..
          وفتی میگیم تصمیم به افزایش جرایم نقدر نمیتونه چندا موثر باشه همین دلایل به خبتل خودتان دریت هست که میفرمایید.
          حساب کردید چنتا رده چنتا جربمه شده یکی دو بار هم گیر اومده. ….
          خب عزبز دل پاک من …..
          کاری ندارهکه چنتا بیشتر میزنه تا جریمه ببشتر که قرار باز دارنده باشه رو پرداخت کنه…..
          یعنی اخر هوش برتر این مسولین ما هستند.

          جرایم رو افزایش بدین خوبه. ولی حتمن زندان چند ساله رو هم در نظر بگیری که غیر قابل خرید باشه و دیگه پول دار و فقیر فرقی بینشون نباشه…

          شمای که به اخر مدنیت عقلانیت منطقو…و…و…. رسیدبن.
          لطف کنید این سوال من رو جواب بدین.
          چرا در طی این یب و چندی سال که دیدگاه شکاربانی از سازمان حذف و دیدگاهی همسو با دیدگاه شما حاکم شده. هر سال داره وضعیت بدتر و بدتر میشه؟؟؟؟
          چرا تا قبل از این تغییر که مسولین رده بالا خود شکارچیان قابل و اگاه بودند ، دیدگاه شکاربانی بر سازمان حاکم بود و شرایط و مجوز های شکار بسیار بسیار از الان بهتر بود با این مشکلات روبه رو نبودیم؟؟؟

          یعنی در این سی و چند سال تمام سیایت های سازمان به درستی جواب داده و به نفع بهبود محیط زبست و حبات وحش بوده؟!!!!!
          چرا با اینکه گوی و میدان سالیان سال هست در دست افرادی چون شما هست وضعیت داره بدتر و بدتر مبشه؟؟؟
          نمیدونم چرا ولی یهو یاد اون حامیان محیط زیست افتادم که خودشون رو در پشت رنگ سبز حفاظت از طبیعت مخفی کرده بودن. و از طرفی تعداد شرور دو تجیر کرده بودن تا با کشتار وسیع و از بین بردن ارزش زییت محیطی منطقه از سازمان مجوز های احداث معدن رو بگیرن!!!!!!!
          دویتی خاله خرسه با طبیعت کی میخواد تموم بشه خدا داند…

          پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

      • افشین امیرفر می‌گوید:

        دوست عزیز -کلی موضوع ذکر کردی که هر کدوم یه جواب داره

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

    • شیرین می‌گوید:

      خانوم ابتکار در مورد شش پلنگ ک کشته شدند چه توضیحی دارند و اینکه این همه اهمال دلیل بر چیست؟ !
      بنظر من صلاحیت ایشون اکنون زیر سوال هست

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  2. DORNA می‌گوید:

    الحمدلله بالاخره پس از یکسال و نیم رویکرد جدی رییس جمهور و هیئت وزیران و معاونین برای اولین بار شکل اجرایی به خود گرفت…
    حضور وزیر نیرو و وزیر کشور اهمیت دارد از این نظر که بسیاری از پروژه های وزارت نیرو از جمله سد سازی در اکوسیستم مناطق تاثیر مستقیم دارند همچنین حضور وزیر کشور به دلیل تاثیر مستقیمی که همکاری و حمایت استانداری ها و نیروهای انتظامی از محیطبانان دارد حائز اهمیت است…
    اما جای وزیر نفت در این نشست خالی بود، در خصوص پاسخگویی به آسیبهای وارده به تالاب هورالعظیم به واسطه پروژه های نفتی وارد شده و همین طور منطقه عسلویه…
    ایکاش به طرح بانک ملی در خصوص قطع درختان کهنسال نیز پرداخته شده بود…

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 3

  3. مسعود شهرابی می‌گوید:

    در حال حاضر مبالغ جرائم بابت حذف یک گونه جانوری خیلی خیلی کمتر از ارزش واقعی آن گونه در طبیعت هست و البته میزان کم جرائم علاوه بر عدم بازدارندگی باعث درآمدرایی از طریق شکار برای عده ای شده؛ طرف بعد از چندین بار تخلف نهایتا یک بار دستگیر شده و اندکی جریمه پرداخت کرده و روز از نو روزی از نو…
    امیدوارم مبلغ افزایش جرائم به حدی باشه که بازدارنگی در وقوع جرم و مقابله با گوشت فروشان و مفت خوران رو شاهد باشیم این همه سال مبلغ جرائم واقعا کم و غیر بازدارنده بود
    امیدوارم هر چه زودتر مبالغ جدید جرائم رسمی و اجرایی بشه
    پیوستن جنگل ابر هم به عنوان مناطق چهارگانه مبارک امیدوارم اعلام این جنگل زیبا به عنوان منطقه حفاظت شده دست همه بدخواهان رو کوتاه کنه
    ممنون دیده بان

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 18

  4. Nature می‌گوید:

    اقدامات خوب و لازمی بود که کمبودشون احساس میشد
    از توجه دولت به این مسایل ممنونم، فقط در مورد واگذاری برخی مناطق به بخش خصوصی به نظر من این طرح نیاز به بررسی بیشتر داره که اگه اصولی و همراه با نظارت دقیق خود سازمان انجام بشه میتونه کمک کنه ولی هنوز این طرح خامه و نیاز به زیرساخت های بیشتری داره.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

  5. اهورا می‌گوید:

    جنگل ابر به گروه مناطق ۴ گانه پیوست؟؟!!
    باورم نمیشه !!
    خدا کنه دست زمین خواران و جنگل خواران از جنگل ابر کوتاه بشه

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 5

  6. رضا می‌گوید:

    جنگل ابر منطقه حفاظت شده اعلام شد. به به!!! پس درختای قطع شدش زودتر سبز میشن.
    افزایش جریمه شکار یک ایده شکست خورده هست. افزایش جریمه شکار میش و قوچ و کل و بز از حدود ۶۰۰ هزار تومان به ۱۸۰۰ هزار تومان تا چه اندازه بازدارنده بوده است؟!!؟ جریمه یک داروی کوتاه مدت (مثلا ۲ ۳ ساله) برای بستر سازی میباشد. افزایش نرخ جریمه با قضاوت عادلانه تنها درگیری ها را بالا میبرد.
    آیا بالا بردن نرخ جرایم رانندگی باعث بهبود وضع ترافیک و کاهش کشته شدگان شد؟ طبق آمار کذب بله ولی طبق آمار هلال احمر خیر.
    بارها گفته ام و میگویم شاید حتی یک نفر از خواب بیدار شود. راه حل فرهنگ سازیست, راه حل عدم صدور خود سرانه مجوز حمل سلاح در حجم عظیم برای سلاح های بی جواز است, راه حل دوستی همه با هم با طبیعت است, راه حل رفع نیاز است نه سرکوب کردن آن, راه حل حصار کشیدن و افزایش مامور نیست. روزی که مردم ما به این نتیجه برسند که بدون اطلاع از موضوعی از آن حمایت نکنند میتوان به بهبود اوضاع محیط زیست امیدوار بود و جلوی تصمیمات دو ساعته بعد از نهار گرفته خواهد شد
    متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 20

    • امین می‌گوید:

      جناب رضا اتفاقا افزایش جرائم رانندگی دقیقا در کاهش تخلفات تاثیر مثبت داشته
      بطور کلی افزایش جرائم یکی از بهترین شیوه های بازدارنده برای مقابله با تخلفات در هر زمینه ای هست
      شما که از حفاظت شده اعلام شدن جنگل ابر ناراحت هستید تکلیفتان کاملا مشخصه !!! و قطعا شما باید از افزایش جرائم هم دلخور باشید !!

      پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 20

      • رضا می‌گوید:

        دوستان به ویژه آقای امین دقت کنید که نوشته شده وضع ترافیک و آمار کشته شدگان که بحثی کاملا جدا از تخلفات ثبت شده است و در واقع نشان دهنده بالا رفتن تخلفات پنهان است که نشان دهنده بدتر شدن وضعیت مطابق پاسخ هوشمندانه طبیعی سیستم انسانی است که به ویژه در کشور ما در بسیاری از طرح های جریمه بدون فرهنگ سازی شکست خورده بوده است.
        جو دادن و سعی در تحقیر افراد و شلوغ کردن بحث متاسفانه عادت برخی از دوستان شده است که با نگاهی سطحی به نظرات آنچه باب میلشان نیست را با جملاتی چون تکلیف شما مشخصه مثلا زیر سوال ببرند. بسیاری از مناطق آزاد کشور که پتانسیل بالایی داشته اند با اعلام شدن به صورت یکی از مناطق چهارگانه و عدم اختصاص امکانات کافی و تنها نصب چند تابلو به وضعیتی بدتر از گذشته دچار شده اند. تغییر وضعیت یک منطقه به منطقه تحت حمایت نیازمند زمینه سازی جهت حفاظت هرچه بیشتر است و ارتقا اسمی مشکلی را از دوش محیط زیست منطقه برنخواهد داشت و تنها برای عده ای اسمی دهان پر کن خواهد بود.

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 11

        • امین منصوری می‌گوید:

          رضا جان درود بر شما. به صحبتهایی که عاری از هر گونه منطقی است، توجه نفرمایید. همه ما دیدیم که چند سال پیش، جریمه کل و بز از ۵۶۰ هزار تومان به ۱۸۰۰۰۰۰ تومان افزایش یافت، ولی آیا از تخلفات شکار غیر مجاز کاسته شد؟؟؟ آیا کمتر که نشد هیچ، بیشتر هم نشد؟؟؟ به قول شما مناطق آزاد را به شکارممنوع و حفاظت شده ارتقا میدهند، بدون استخدام حتی یک محیطبان، یا ساخت حتی یک پاسگاه در آن منطقه!!! مشکل شکار غیر مجاز کم بودن یا زیاد بودن جرایم نیست. مشکل شکار غیر مجاز عدم حفاظت درست و حسابی س م ح و کمبود محیطبان است. آن متخلف محلی که خانه اش در قلب منطقه قرار دارد و به راحتی شرایط حفاظت منطقه و عدم وجود محیطبان را میداند به راحتی می رود و بدون کوچکترین دلواپسی شکار خود را می زند و میداند که احتمال گیر افتادنش ، صفر است، حتی اگر جریمه شکار ۱۰۰ میلیون تومان هم شود، باز به شکارش ادامه می دهد. الان جریمه یک بره که ۴ کیلو گوشت ندارد، یک میلیون و هشتصد هزار تومان است، با این پول میشود دو تا گوسفند درشت یا ۸۰ کیلو گوشت گوسفند شقه ای خرید، به نظر شما چرا متخلف میرود و بره میزند و میداند که جریمه اش خیلی بیشتر از خرید دو تا گوسفند است؟؟؟ چون متخلف میداند که محیطبانی وجود ندارد که دستگیرش کند. و کلام آخر: تا مناطق به درستی حفاظت نشود و مشکل کمبود محیطبان حل نشود، افزایش جرایم به منزله آب الک کردن و آبیاری نیزار است.

          پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 14

          • میثم می‌گوید:

            دقیقن درست میفرمایید.
            چرا یک تبصره رو تصویب نمیکنن که نگهداری سلاح مجاز توسط مردم محلی جرم محسوب بشه و نگهداری سلاح مجاز کاملن ممنوع باشه.

            داغ Thumb up 4 Thumb down 7

          • بهناز می‌گوید:

            چونکه جریمها به اندازه کافی بالا نرفته یود. اگه زندان بندازن و جریمه کنن دیگه جرات شکار کردن نمیکنی آقای محترم

            داغ Thumb up 4 Thumb down 7

          • ارش 1 می‌گوید:

            اولا محیط زیست در مقامی نیست که بخواد برای حمل و نگهداری سلاح تصمیمی بگیره !
            و شما نمیتونی حدود یک میلیون سلاح مجاز رو جمع اوری کنی !!!
            هر چیزی وقتی بصورت مجاز و راه درست خودش نباشه بلافاصله بصورت غیر مجاز و قاچاق وارد میشه ….
            داشتن سلاح و شکار یک حق هست
            ولی در کشور ما هنوز یاد نگرفتیم که چگونه یک برنامه ی شکار پایدار مبتنی بر حفظ حیات وحش داشته باشیم ..متاسفانه…

            پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 4

          • ارش 1 می‌گوید:

            جرات شکار کردن توی خون شکارچی هست .
            شکارکش ها رو با شکارچی ها یکی نکنید …….

            پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 6

  7. معین می‌گوید:

    خدارو شکر که بالاخره جریمه نقدی شکار مجاز حیات وحش داره افزایش پیدا میکنه
    واقعا خوشحال و امیدوار شدم

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 17

  8. محسن می‌گوید:

    اتفاقاً با نظر آقا رضا موافقم چون زمانی نه چندان دور را بیاد بیارید که پارکهای ایران در حصار نرده و دور از دسترس آدمها بود چرا چون ترسیده میشد گل های پارک کنده شود تا مدتها بیم این جریان وجود داشت تا اینکه بالاخره این موضوع با فرهنگ سازی و طی چند سال مرتفع شد و پارک ها در اختیار مردم قرار گرفت، حال حکایت جریمه محیط زیسته متخلفینی که برای جرایم ۱۶۰۰ مبادرت به تیراندازی به مامور می کنند برای جرایم چند برابری تسلیم خواهند شد؟ با حفظ جان وحوش جان انسان ها فدا خواهد شد، این موضوعات نیاز به فرهنگ سازی و انجام هزینه توسط دولت می باشد وگرنه تا زمانی که از جیب ملت خرج بشه انتظار معجزه و بهبود بیهوده است، مدیریت کارآزموده بدون حب میز و زدوبند نیازه …

    داغ Thumb up 15 Thumb down 18

  9. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    ای کاش طرحی برای جمع آوری سلاح و ممنوعیت شکار به مدت ده سال تصویب میشد

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 30

  10. کوهیار می‌گوید:

    افزایش نرخ جریمه شکار از یکطرف خوشحال کننده هست و از طرف دیگر احتمال درگیر شدن شکارچی با محیط بان رو افزایش میده! باید در کنار افزایش نرخ جریمه به فکر ارتقاء امکانات محیط بانان و افزایش نیرو هم بود

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 6

  11. amir می‌گوید:

    امیدوارم مبالغ پیشنهادی بازدارنده باشد!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 8

  12. ارش 1 می‌گوید:

    از اینکه جنگل ابر به منطقه حفاظت شده تبدیل شد واقعا خوشحالیم ….مبارک همه …….
    ولی افزایش نرخ جریمه ی شکار غیر مجاز به نظر زیاد راه حل خوبی نیست
    چرا که منجر به ایجاد درگیری بیشتر بین شکارچی های غیر مجاز و شکاربان ها میشه
    و خبر خوب بعدی برای شکارچی های مجاز این که قوانین شکار به روز شده و خبری از ممنوعیت شکار در سال های آینده نیست …
    .
    حتی تعداد پرنده های قابل شکار در هر سفر شکار از ۴ تا به ۱۰ تا افزایش پیدا کرده ..
    میتونید مصوبات شورا رو از سایت سازمان محیط زیست دانلود و مطالعه کنید .

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 8

  13. سعید می‌گوید:

    در مورد افزایش جریمه شکار غیر مجاز دو نکته را عرض میکنم:
    یک:: جهت “”معنادار”" بودن جریمه باید مبلغ در حدی باشد که در جامعه کمی تا حدودی به عنوان جریمه شناخته و مورد قبول باشد و حداقل از مبلغ ده برابر حداقل قانون کار یعنی حدود ۷ میلیون تومان شروع شود و اینطور نباشد که طرف بخاطر شکار یک کاراکال فقط ۲۵۰ هزار تومان جریمه شود!!!!!!!!

    دو:: افزایش مبلغ جریمه ها بطور سیستماتیک و اتوماتیک انجام شود نه اینکه نیازمند به جلسه و غیره باشد. یعنی در قانونی که به تصویب برسد ذکر شود که مبالغ جریمه ها برابر میزان تورم سالیانه(که توسط بانک مرکزی به سازمان محیط یست ابلاغ خواهد شد) +۵% ؛؛ در آخرین روز کاری هر سال افزایش یافته و در اولین روز کاری هر سال جدید توسط سازمان محیط زیست به ادارات کل ابلاغ خواهد شد.
    یعنی اگر شکار کبک امسال ۷ میلیون تومان جریمه داشته باشد و به فرض تورم ۲۰ درصدی؛؛ در ۲۸ اسفند سال جاری(آخرین روز کاری سال ۹۳) این جریمه به ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته و در چهارشنبه ۵ فروردین ۹۴ (اولین روز کاری سال جدید) به ادارات کل محیط زیست جهت اعمال ابلاغ شود.

    داغ Thumb up 14 Thumb down 17

  14. حمید موسوی می‌گوید:

    ایوووووووووووووووووووووووول خدارو شکر
    آبشار شوی ما هم بالاخره ثبت شد
    امیدوارم جریمه ها چند برابر بشه نه یه افزایش جزیی

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 12

  15. واقع نگر می‌گوید:

    تو ایران عزیز هر زمانی که ممنوعیت ها و جرائم بیشتر شده راه رانت برای رانت خواران باز شده. نمیدونم چرا همش ممنوعیت و جریمه؟ بخدا اینطوری جواب نمیده وضع بدتر میشه ولی بهتر نمیشه. مگه امسال که شکار ممنوع بود، شکار غیر مجاز کم بود؟ والا خیلی بیشتر از سال پیش بود.
    کشورهای دیگر مثل ترکیه، انگلیس، آلمان و … چه کار میکنند؟ تو این کشورهاشکار آزاد هست و مشکل انقراض نسل حیات وحش را هم ندارند؟

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 16

    • حسام می‌گوید:

      آقای واقع نگر بهتره اسم خودتونو بذارید سطحی نگر

      شما از کجا میدونی امسال شکار غیرمجاز زیاد شده؟؟ به آمار خاصی دسترسی دارید شایدم مدیرکل سازمان محیط زیست هستید؟

      تو همون کشورای انگلیس و آلمان و … انقدر جریمه شکار غیرمجاز زیاده که طرف از زندگی ساقط میشه

      اتفاقا چون اونجا جریمه ها زیاده کسی جرات شکار غیرمجاز نداره مشکل انقراض نسل ندارن

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 16

      • میثم می‌گوید:

        اونجا وقتی مجوز به تعداد کافی صادر میشه دلیلی نداره کسی بره شکار غیرمجاز

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

        • سعید می‌گوید:

          باید “حیوان به تعداد کافی” در حیات وحش وجود داشته باشد که “مجوز شکار کافی” هم صادر شود وقتی حیوانی موجود نیست جهت برطرف کردن شهوت شکار عده ای نمیتوان برای همین تعداد قلیل باقی مانده هم مجوز شکار فله ای صادر کرد.

          داغ Thumb up 5 Thumb down 6

      • ارش 1 می‌گوید:

        اتفاقا فکر کنم بی خبرترین ادم از امار شکار غیر مجاز مدیر کل سازمان محیط زیست هست !!
        مثل شکار اون پلنگ توسط اون اسپانیایی توی ایران
        که یکی میگفت درسته
        اون یکی تکذیب میکرد !!!!!!!!

        پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

    • محسن می‌گوید:

      والاصدها بار گفته شده که با زور نمیشه فرهنگ ساخت ولی کو گوش شنوا ؟
      دوستان دوستی خاله خرسه دارند و فقط میگن سیاست مشت آهنی کار سازه غافل از اینکه این فشار مستقیما به طبیعت وارد میشه ولاغیر
      جریمه که بشه ده برابر باید حقوق محیط بان بشه بیست برابر که نشه ازش رد شد
      با عرض معذرت از تمامی محیط بانان شریف ولی این یک واقعیته مگه الان در رانندگی نیست اگر بگید نیست سرتون رو تو برف کردین تا زمانی که بشه قانون را خرید و دور زد افزایش جریمه بی تاثیره

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  16. جمشید ازخوی می‌گوید:

    باقی مانده جنگل مثله شده ابر با جاده ای ناتمام به مناطق حفاظت شده پیوست :
    ولی باید و الزاما ”
    مسوولان و مدیران میدانی دخیل در ایجاد زخم کاری و عمیق و غیر قابل جبران این دسترسی بی سرانجام و بدون مطالعات و ارزیابی محیط زیستی مورد استنطاق و باز خواست قرار گیرند.!
    لطمه ایکه بابت این تصمیم طبیعت برانداز بر سیمای حیات وحش و زیستبوم فلات ایران وارد آمده بهیچ وجه قابل اغماض نبوده و برابر با ادامه جاده سنتو از میانه جنگل گلستانست.!
    در مورد سه منطقه جدید حفاظت شده باید گفت که این تصمیمات نشانه دست اندازی حریصانه انسان ایرانی به این عرصه ها و بالمال جزیره ای شدن زیست بوم این فلات است.
    اما در کل ۴ نمره مثبت به واحد درسی مربوطه در امتحانات ثلث دوم خانم ابتکار اضافه میشود.!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  17. مهسا می‌گوید:

    امیدوارم به وعده هایشان به سرعت عمل کنند

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  18. حامیان محیط زیست می‌گوید:

    دیگر واژه جنگل ابر جایز نیست منطقه حفاظت شده ابر ……….یادمان باشد که در اعلام نام ها دقت کنیم………………خیلی خوشحالم از اینکه از مرگ منطقه حفاظت شده ابر جلوگیری شد………..دیروز ۲۹ دی تولدم بوده این بهترین هدیه برای یک محیط زیستی که روز تولدش روز هوای پاکه………………………….. با غرور می گم منطقه حفاظت شده برازنده ابر………..بچه ها همیشه یادتون باشه اگه می خواین یه جای بینظیرو مثال بزنین مناطق حفاظت شده را مثال بزنین واقعا زیبا هستن…..

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  19. رامین می‌گوید:

    میزان جرایم برای گونه های مختلف در ایران بسیار پائین است و باید نرخ حیوان شکار شده بیش از نرخهای کنونی شود و مطمئن باشید که بازدارنده خواهد بود لیکن باید در صدور پروانه نیز تجدید نظر صورت پذیرد و این به معنی نابودی گونه ها نخواهد بود .

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  20. سولماز می‌گوید:

    تا تاییدش از طرف مجلس و غیره و غیره چقدر طول می کشه ؟ امیدوارم این مدت تا انقراض کامل جانوران ایران نباشه

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  21. عاشق طبیعت می‌گوید:

    چه عجب جریمه شکار میخواد زیاد بشه
    اولین قدم بد نبود

    داغ Thumb up 8 Thumb down 7

  22. مرگ می‌گوید:

    باید تمام سلاحهای شکاری جمع شود و هیچ بهانه قابل قبول نباشد و فقط مال چوپان ها آن هم آموزش برای شلیک هوائی و برای دور کردن بعضی حیوانات وحشی که به گوسفند حمله نکنند.
    - شکار ممنوع باید قانونش برای مدت طولانی اجرا گردد.
    از دادن سهمیه فشنگ و سایر کارهای ضد محیط زیست باید جلو گیری شود.
    جریمه ها باید چندین هزاری برابری شود تا کسی جرائت نزدیک شدن به موجودات را پیدا نکند.
    زندان و پرورش حیوان شکار شده توسط افراد خاطی در دستور کار باشه
    محیط زیست را این افراد اسلحه به دست کوچک و بزرگ بی روح کرده اند و تمام کبک ها و سایر حیوانات منطقه ما را شکار کرده اند و از صدای پرواز و خواندن پرندگان دیگر خبری نیست .
    جمع آوری اسلحه ها جلو خیلی از این اتقاقات دردناک را می گیرد.
    در انتظار گوش شنوا هستیم قبل از اینکه به سوگواری بنشینیم.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 17

  23. ارش 1 می‌گوید:

    خیلی داری تند میری ……..اروم اروم ……
    همین تندروی ها هست که محیط زیست رو به نابودی کشونده …
    اگر یک برنامه ی پایدار شکار مبتنی بر حفظ حیات وحش وجود داشت الان وضعیت این نبود ..
    اگر شکارچی بدونه که مثلا ۲ سال دیگه نوبتش هست خب معلومه صبر میکنه و توی این دوسال در جهت حفظ حیات وحش هم کمک خواهد کرد چون میدونه که همه ی حق و حقوقش پابرجاست …
    اما در کشور ما هیچ برنامه ای وجود ندارد هیچ … مثل همین امسال که شکارچی ها رو مسخره کردن و تا اوایل دی ماه هم همش میگفتن هفته ی بعد پروانه میاد ..!!!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  24. شکاربان اشترانکوه می‌گوید:

    بالاخره آفرین به این کار، البته زندان برای شکارکش با زمان طولانی هم فراموش نشود.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 6

  25. ایمان می‌گوید:

    این اتفاق بسیار مفید است با اینکه با خیلی از سیاست های این سازمان به عنوان یک ایرانی مخالفم اما در این مورد از تلاش های صورت گرفته سپاسگزارم.
    امیدوارم دیگر شاهد دست اندازی عده ای بیمار به عرصه هایی چون آشوراده و جنگل ابر نباشیم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  26. ایمان می‌گوید:

    افزایش جریمه شکار بسیار خوب است . اما کافی نیست باید این منابع را در اختیار خود محیط زیست قرار دهند تا برای همین سازمان با توجه به اهمیتی که دارد هزینه شود و برای افراد خطا کار مجازات متناسب با کمک به محیط زیست صورت پذیرد چون زندان رفتن دردی از پیکره محیط زیست ایران کم نمیکند و حتی آن شخص هم پشیمان نشده که هیچ بیرون بیاید به راه های فرار جدیدتری فکر میکند. چند وقت پیش در دیدبان خواندم که یک قاضی چنین حکمی صادر کرده بود.

    اینکه فردی شکار کند و جریمه شود به قول دوستی که گفته ((((((((شکر خدا توان پرداخت دارم))))))))) گواه این موضوع است که بازدارنده نیست. برای من و خیلی از افراد دیگر اصل موضوع شکار برای لذت اوج جنون آدمی است و نمیتوان این تصور غلط را درک کرد که با گرفتن جان یک مخلوق زیبا در طبیعت بتوان سالم بودن یک فرد را تایید کرد.

    این چه تصوری است که جریمه نباید افزایش یابد؛ باید افزایش یابد تا علاوه بر بار مالی؛ جریمه های دیگر هم فشار را بر شکارچی بیشتر کند. فرق هر ایرانی با دیگری برای استفاده از محیط زیست مگر متفاوت است؛ ما حق نداریم برای لذت بردن جان یک حیوان زنده را بگیریم و هموطنان دیگر را از دیدن شاید همان حیوان محروم کنیم؛ اسم این کار خودخواهی است.

    در کانادا که گوزن فراوان است یک شکارچی حق ندارد تفگ دست بگیرد و شکار کند. اما در ایران ما قاتلان به حیوان آبستن هم رهم نمیکنند ؛کسانی که خود را شکارچی معرفی میکنند بدانید شما ذره ای به ایران تعلق خاطر ندارید چون با کمی فکر کردن متوجه میشوید که طبیعت ایران در شرایط خطرناکی است و دیگر توان شکار را ندارد.

    از همین شکارچیانی که خود را منطقی نشان میدهند میپرسم مگر از همکاران شما کم بسوی محیط بانان مناطق حداقل حفاظت شده شلیک شده است؟
    چقدر کشته در این راه باید داد ؛ که امثال آقایان بفهمند اسلحه کشیدن بر روی یک حیوان ناتوان از آتش اسلحه هنر نیست.
    هنر و مردانگی و وطن پرستی این است که برای حیوانات در فصل کمی آذوقه غذا فراهم کنی و بعد به سختی آن را به ارتفاعات ببری و خودت از منطقه خارج شوی.

    هنر این است که با عشق به خاک ایران برای آبادی آن تلاش کنی تا آوای خوش جنگلها و حیواناتش انسانهای برجسته دنیا را بسوی خود بکشد؛ نه اینکه با شکار بی رحمی را گسترش داد و پای افرادی چون شیوخ عرب را به این دیار باز کرد.

    دل ما پر درد است از دست خودخواهی عده ای ؛ گاهی با این رخدادها نیشتری میخورد و …

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 4

  27. ارش 1 می‌گوید:

    دیده بان مرزهای منطقه ی حفاظت شده ی جنگل ابر رو مشخص نکردن ؟؟
    امیدواریم بخاطر فاصله ی کم با پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق بین این دو منطقه فاصله نیافته و بهم متصل بشن …

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  28. عاشق طبیعت می‌گوید:

    من متوجه شدم اکثر دوستانی که توی این وبسایت کامنت میگذارن شکارچی هستند چون به مزاجشون خوش نیومد که جریمه زیاد شده چون رای منفی هم زیاد دادن

    داغ Thumb up 2 Thumb down 9

    • ارش 1 می‌گوید:

      اقای عاشق طبیعت شکارچی بودن افتخاره ….. این شمایی که باید بین شکارچی و شکارکش فرق بذاری ..
      اگر شکارچی بخاد به نامردی شکار کنه اینو بدون که هیچ محیط بانی نمیتونه مانعش بشه …
      پس بیایید برای یکبار که شده منطقی با مقوله ی شکار برخورد کنیم …
      شما باید ببینید که اکثر این شکار کشی ها توسط افرادی صورت میگیره که سابقه ی این کارو دارن …

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

      • مجید می‌گوید:

        ما شکارچی و شکارکش و مگس کش و… اینا نداریم
        همتون شکارچی هستید
        واسلام

        داغ Thumb up 4 Thumb down 8

        • آرش 1 می‌گوید:

          از این طرز فکر جنابعالی واقعا متاسفم ….
          وجود همین طرز فکرهای غلط هست که نمیذاره بین شکارچی و شکاربان دوستی و همکاری بوجود بیاد
          و با زیادتر شدن این فاصله هست که حیات وحش این کشور بسمت سقوط و نابودی پیش میره …

          پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

          • محسن می‌گوید:

            آرش جان با این افراد مجادله کردن سنگ بر سندان کوفتنه بابا یکبار تو عمرش یک کار مفید برای طبیعت انجام نداده یک کنجشک را نمی تونه تیمار کنه الفاظی که شان و شخصیت خودش را نشان میده بکار میبره بعد ادعای طبیعت دوستی میزنه برادر من طبیعتی جت به من شکارچی آموخته که به قانون و دیگران احترام بگذارم شمایی که به هم نوع خودت احترام نمی گذاری برای وحوش و طبیعت ارزش قائلی نه برادر من با این دیدگاه این دوستان حکایت این ره که تو میروی به ترکستان است فقط صادقه

            پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  29. شاهین می‌گوید:

    افزایش جریمه های شکار یک ضرورت انکار ناپذیر هست.
    مطمئن باشید که افزایش جریمه ها در کاهش خسارات وارده به محیط زیست کار آمد خواهد بود.
    در جامعه ای که در مورد مسایل مختلف از جمله محیط زیست فرهنگ سازی نشده و مردم خیلی راحت به تخریب و نابودی اون مبادرت می کنند “جریمه سنگین” و برخورد جدی قضایی تنها عامل بازدارنده خواهد بود در همه جای دنیا هم همینطوره!
    فقط امیدوارم نرخ جریمه ها به شدت افزایش یافته باشه ، حداقل بایستی ده برابر میزان فعلی باشه!
    جریمه شکار و نابودی حیات وحش در ایران با هیچ استاندارد جهانی همخوانی نداره و تقریباً شبیه یک شوخی است!
    تبدیل جنگل ابر به منطقه حفاظت شده هم خبر بسیار خوبی بود فقط امیدواریم هر چه زودتر اجرایی بشه و سازمان بصورت جدی کار حفاظت از جنگل ابر رو شروع کنه
    استخدام نیروهای محیط بان جدید هم باستی جزء اولویتهای سازمان باشه امیدوارم خانم دکتر ابتکار توجه ویژه به این موضوع داشته باشند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  30. ساعی می‌گوید:

    جناب مهندس عالیخانی زحماتتان به ثمر نشست صمیمانه تبریک

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  31. عاشق طبیعت می‌گوید:

    شکار کش چه لقبی هست که درست کردید ؟
    کار شکارچی با شکارکش چه فرقی باهم داره ؟ بگید بدونیم یاد بگیریم !

    داغ Thumb up 2 Thumb down 6

  32. ارش 1 می‌گوید:

    جناب عاشق طبیعت
    ما این لقب ها رو درست نکردیم .
    جنابعالی خیلی احساساتی و با بدبینی و تمسخر خاصی در مورد شکار و شکارچی صحبت میکنی …
    البته من اینکه بعضی از هم قطاران ما شکار های غیر قانونی میکنن رو رد نمیکنم !!
    با این شیوه ای که شما پیش گرفتید نمیشه یه بحث منطقی کرد ولی به هر حال اینو بدونین که شکارچی جماعت صبرش زیاده .
    بنده تا جایی که معلوماتم اجازه بده در خدمت شما پاسخگو هستم تا جایی که بتونیم دید گاه هامون رو بهم نزدیک کنیم یا حداقل مشترکاتش رو تقویت کنیم ..
    شکارچی : اونی هست که در فصل مناسب به حیوان مناسب به اندازه نیاز تیر میندازه . معمولا حیوان نر . بیشتر نر های مسن تر .اگر به شکارچی مجاز اهمیت بدن اموزش بدن و یک برنامه ی جامع براش ارایه کنن که شکار رو انجام بده با قانون و شیوه ی کار مشخص ولو شده ۳ سال هم توی نوبت باشه اونوقت خواهید دید که همین شکارچی مجاز تبدیل میشه به یک محیط بان …
    شاید برخی ها شیطنت کنن (خوب و بد همه جا هست ) ولی مطمین باشید اکثرا دوستدار حیات وحش هستن …

    اما شکار کش :پای بند هیچی نیست . کسی هست که از اول بی قانون به شکار رفته .در فصل نامناسب .به تعداد بیش از نیازش شکار کرده به صغیر و کبیر رحم نکرده به ابستن و بره و بزغاله رحم نکرده و به این کارش افتخار میکنه !!
    شکار کش ها معمولا اسلحه های غیر متعارف و غیر مجاز حمل میکنن و از این کار ابایی ندارن چون مجازات بازدارنده ای نداره !!
    شکارکش کسی هست که تا حالا توی عمرش پروانه ی شکار نگرفته و با محیط زیست سر جنگ داره . و همه چیز رو قربونی منافع خودش میکنه …

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

    • محسن می‌گوید:

      در علم پزشکی هم عده ای بیماربه خاطر اشتباه جان خودشون رو از دست میدن
      آیا به اون پزشک ها لقب قاتل میدن ؟
      اشتباه و تخلف همه جا هست

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  33. محسن می‌گوید:

    بخواهیم و نخواهیم شکار مقوله ای است که هزاران ساله با فرهنگ، آیین و رسوم ما اجین شده و حذف آن غیر ممکن بنابراین اگر بخواهیم مغرضانه با قضیه برخورد کنیم اوضاع بد و بدتر خواهد شد
    چرا یکبار هم که شده به جای پاک کردن صورت مسئله به فکر حل اون نیافتادیم؟
    بنده خودم داوطلبم یک منطقه در اختیارم بذارن، پنجاه تا هم کل بز خودم پرورش میدم
    آیا میکنند چنین کاری ؟ امکان نداره
    بیان خودشون انجام بدن باز هم نمی کنند چرا؟
    خوب معلومه همیشه در آب گل آلود ماهی بهتری میشه صید کرد
    پس ندانم کاری های مدیریتی خودمان را گردن یک عده که اجازه دفاع هم بهشون داده نمیشه نیاندازیم
    مثل سایر کشورهای موفق دیگه راه نجات فقط استمداد از بخش خصوصیه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  34. ارش 1 می‌گوید:

    منظورم واگذاری به بخش خصوصی بود . مناطقی که این امکان وجود داره ( غیر از مناطق چهارگانه ی محیط زیست )
    واقعا میتونه کلی از فشار وارده بر حیات وحش کاسته بشه ..

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

    • محسن می‌گوید:

      دقیقاً، مشابه همان کاری که بسیاری از کشورها انجام دادند واز این مشگل یک فرصت ساختن برای ایجاد درآمد همین ترکیه را نگاه کنید یک کانال اختصاصی برای ترویج شکار داره اونوقت ما مدام وای نابود شد، منقرض شد و…را سر دادیم ما حتی عرضه تقلب از روی همسایه هامون هم نداریم اما بجاش ادعای مدیریتیمان را کوه نمی تونه تحمل کنه

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  35. رضا مجذوبی می‌گوید:

    یه راه مناسب و منطقی برای کمرنگ کردن معضل شکار غیر مجاز و نیز کمک به بهبود کیفیت و کمیت وحوش در مناطق چندگانه سازمان “راه اندازی هرچه سریعتر شکارگاههای خصوصی” میباشد پس بهتره دولت و سازمان محیط زیست هرچه سریعتر و با عزم جدی این مورد را اجرایی کنند نه اینکه الان بیش از ۱۰ ساله که لاکپشت وار دارن به این قضیه توجه میکنند….به هر حال نوشدارو قبل از مرگ سهرابها ارزش داره نه پس از مرگ سهرابها….

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  36. کامی می‌گوید:

    اقایونی که با افزایش جریمه ها همه مشکلات رو حل شده میدونید بدانید که هیچ اثری نداره .اینا همه سیاه نماییه;مگه بنزین گران شد مصرفش کم شد;یا وقتی نان گران شد مردم کمتر نان میخورن;فقط به فکر جیب خودشونن

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  37. ایمان می‌گوید:

    شکار کاری بس زشت و خلاف اخلاق یک انسان آزاده است.
    با این کلمات خودتان را گول نزنید. شما و افراد مثل شما حق ندارند جان یک حیوان را بگیرند چون ایران متعلق به همه ی ایرانیان است.
    برای کشتن هیچ منطقی وجود ندارد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 4

  38. پژمان می‌گوید:

    با سلام به دوستان خوبم .من پس از خوندن همه نظرات متوجه شدم که همه دوستان متوجه خطری که محیط زیست ما رو تهدید میکنه هستن فقط تفاوت در روشهای جلوگیری از این تخریب هست بطور مثال حتی اقایون ارش و محسن که علاقه به شکار دارن به دیده احترام به طبیعت وحیوانات نگاه میکنن و این خیلی خوبه و میشه با استفاده از تجربه همه این دوستان یک برنامه ریزی أساسی کرد تا به هدف مون که داشتن یک محیط زیست پایدار هست برسیم .فقط به تخصص و تجربه همه و کمی صبر نیاز داریم تا نسل اینده ما از این طبیعت فقط فیلم هاشو نبینن.خواهشمندم با احترام به همدیگر و رعایت أدب فقط به هدف اصلیمون یعنی نجات کره زمین از تخریب فکر کنیم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  39. گدار دایی می‌گوید:

    با اینکه احترام برای شما محیط بانان قائل هستم،باید بگم این خانم ابتکار خیلی خوب میدونه که چکار کنه ولی یا خودشون نمیخواد یا سیاستهای خودشون و اطرافیانش نمیذاره که کاری بکنه.مثل آب خوردن هست اگه بخوان از حیات وحش حفاظت کنن.محیط بانی که اینقد حقوق میگیره به جایی نمیرسه .حقوقشه چند برابر کنن وسیله و امکانات در اختیار بذلرن و تعدادشونو زیاد کنن در عرض یک سال جواب میده ولی به شرط اینکه برنامه هایی هم برای این همه اسلحه و شکارچی داشته باشن نه اینکه بخوان با مترسک این کارارو بکنن .درواقع باید شکارگاه وحیووناشو به بخش خصوصی بدن و تعدادشونو زیاد کنن و پروانه شکار به خود ایرانیا بدن اونموقع درآمد خودشون زیاد میشه شکارچی هم اون خوی تیراندازیشو و شکارشو انجام داده.کار زیاد میشه انجام داد ولی متاسفانه یه کاری با محیط زیست کشور کردن که دیگه نمیشه جمش کرد و سال به سال هم بدتر از سال قبل میشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>