تاکید رهبر معظم انقلاب و پیگیری رئیس جمهور در مورد وضعیت هوای خوزستان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: معاون اول رییس جمهور با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر پیگیری و رسیدگی سریع به وضعیت هوای استان خوزستان، گفت: دولت برای رسیدگی و حل این موضوع، هیچ محدودیتی در اعتبارات و منابع مالی قائل نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیگیری و رسیدگی سریع به وضعیت هوای استان خوزستان، هدف از تشکیل این جلسه را تصمیم‌گیری برای اقدامات فوری در جهت مهار بحران ریزگردها و پیامدهای ناشی از گردو غبار در استان خوزستان عنوان کرد و گفت: دولت برای رسیدگی و حل این موضوع هیچ محدودیتی در اعتبارات و منابع مالی قائل نیست.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: مردم استان خوزستان باید بدانند که دولت و مسئولین شرایط دشوار آنها را درک می کنند و با تمام توان به دنبال راهکارهایی برای حل این مشکل هستند.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اهمیت سلامت مردم استان خوزستان و تامین نیازهای فوری و رفع دغدغه آنها، از استاندار، ستاد مدیریت بحران کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، جمعیت هلال احمر و سایر نیروهای امدادی خواست با حداکثر توان این موضوع را دنبال کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خواست به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور و با اختیارات لازم به همراه شماری از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط، فورا سفری به استان داشته باشند و از نزدیک وضعیت را بررسی کرده و با هماهنگی دستگاههای ذیربط تصمیمات لازم را اتخاذ نموده و گزارش آن را بر اساس نظر رییس جمهور در اختیار دولت قرار دهند تا در جلسه روز یکشنبه آینده دولت مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری شود.

در این جلسه که وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، نفت، راه و شهرسازی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، رییس ستاد مدیریت بحران کشورو رییس سازمان هواشناسی نیز حضور داشتند، مقتدایی استاندار خوزستان از طریق تماس تلفنی آخرین وضعیت هوای استان را برای اعضای جلسه تشریح کرد و با اشاره به آماده‌باش همگانی نیروهای امدادی و درمانی، گفت: گروه های امدادی و اورژانس استان آماده خدمات‌رسانی و کمک به مردم هستند و تاکنون چند نوبت، ماسک تنفسی و شیر در میان مردم توزیع شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این نشست با اشاره به آمادگی اورژانس بیمارستانها و اورژانس‌های سیار در استان خوزستان، از سفر خود به این استان برای رسیدگی به وضعیت درمان و بررسی امکانات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز خبر داد و اعلام کرد این وزارتخانه تمامی امکانات خود را برای رفع این مشکل بکار خواهد گرفت و هر کمبودی را در اسرع وقت برطرف خواهد کرد.

در این جلسه رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز از برگزاری جلساتی برای تعیین راهکارهایی در جهت رفع مشکل گرد و غبار در استانهای غربی کشور خبر داد و گفت: تکالیف و وظایف هر دستگاه برای این موضوع مشخص شده و یک بسته پیشنهادی تدوین گردیده که در نخستین جلسه هیات وزیران برای تصویب ارائه خواهد شد.

دکتر ابتکار افزود: با تهیه و نهایی شدن برنامه های کوتاه و بلند مدت دستگاه های اجرایی کشور در این زمینه و تخصیص بودجه لازم، نتیجه اقدامات انجام شده به صورت مرتب به اطلاع مردم خواهد رسید.

رییس سازمان هواشناسی نیز به ارائه گزارشی از پیش‌بینی وضعیت هوا در استان خوزستان پرداخت و از کاهش گردو غبار و بازگشت شرایط عادی از پایان روز چهارشنبه در این استان خبر داد.

همچنین رییس جمهور در گفت وگوی تلفنی با استاندار خوزستان، در جریان آخرین تلاش ها و اقدامات برای کاهش آلودگی هوا و کنترل اثرات آن در این استان، بویژه شهر اهواز قرار گرفت و دستورات لازم را در این زمینه صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر حسن روحانی در این گفت وگو از “عبدالحسن مقتدایی” استاندار خوزستان خواست تا ضمن همکاری مستمر با کارگروه رفع آلودگی هوا در دولت، پیشنهادهای لازم را پس از مشورت با نخبگان و مدیران دستگاه ها برای مقابله با بروز و آثار این پدیده زیست محیطی ارائه دهد.

رییس جمهور در این گفتگو بر ضرورت تامین و عرضه نیازهای فوری مردم از قبیل ماسک، تمهیدات امدادی و فوریت های پزشکی تاکید کرد و افزود: بایستی علاوه بر انجام اقدامات لازم در این مرحله؛ برای نیازهای پس از گرد و غبار، نظیر نظافت و خدمات شهری و همچنین غبارزدایی و حفظ محیط شهری از آلودگی ریزگردها نیز پیش بینی های لازم صورت گیرد.

لازم به ذکر است به دستور رییس جمهور، کارگروه رفع آلودگی هوا در دولت به ریاست رییس سازمان محیط زیست و حضور تعدادی از وزرا تشکیل شده و معاون اول رییس جمهوری نیز بر روند اقدامات نظارت دارد.

دکتر روحانی همچنین دستور رسیدگی ویژه به بیماران و آسیب دیدگان را به وزارتخانه های بهداشت و کشور و دستگاههای مربوطه صادر کرد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز موظف شد تا اعتبارات لازم را با قید فوریت تخصیص دهد.

+47
-55
  

8 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    ظاهرا بالاخره صدای گرفته! مردم منطقه به گوش همه مسئولان رسید ولی شاید در این ایام!…
    امیدوارم مسئولان به جای درمان به دنبال پیشگیری باشن و کار را با وعده های دلخوش کننده به پایان نرسانند
    چرا چنین منطقه ای با همه ذخایر ارزشمند به عنوان منطقه محروم شناخته می شه؟!
    اگر مسئولان در برنامه ها و طرحهای اجرایی کلیه ضوابط و استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود
    امروز خوزستان فردا آذرباییجان و ایلام؛ سیستان و بلوچ های دوست داشتنی ، اصیل و با مرام را فراموش کرده اند! دیر نخواهد بود که ریزگردها با منشاء کاملا داخلی همه ایران را فرا بگیرد وای به حال فرداها
    بماند که کمتر مسئولان حرفی از بستری شدنهای گسترده مردم منطقه در بیمارستانها زدند!
    ایام درختکاری نزدیکه درخت بکاریم

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  2. DORNA می‌گوید:

    همه کارشناسان و متخصصان در مصاحبه با خبرگزاری های مختلف اعلام کرده اند تنها راه حل این ماجرا رعایت حق آب تالاب هاست،
    هورالعظیم، هورالهویزه و شادگان به دلیل مدیریت غلط رو به نابودی رفته اند…
    احیای هیچیک از اینها برای دولت غیر ممکن نیست چنانچه عزمی در وزارت نفت وزارت نیرو و سازمان محیط زیست وجود داشت…

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  3. سعید می‌گوید:

    سلام
    واقعأ آدم دلش خیلی میگیره… که چرا همه به تکاپو افتادن، بازیگرا، مدیرا، فوتبالیستا، سران ، اما هیچکس از این آقایون مسئول در طول ۱۵سال خشکسالی و فقر و طوفان های بی امان و شدیدتر شن و غبار منطقه دلیرمردان سیستان (زابل) حتی یکبار این چنین پیام های همدردی منتشر نکردن چه برسه به اینکه بگن با همه قوا و بدون محدودیت بودجه رفع معضل بشه!!!!
    خون هیچ شهروندی از دیگری رنگین تر نیست، همه ایرانیم و دم از اعتدال می زنید، ما نماگیم به مردم غیور خوزستان عزیز رسیدگی نشه، اما بابا توروخدا اینقدر فرق و تبعیض قائل نشید، چه خبره همه بسیج شدن!!!
    والا زابل هم کم از هیچ جا نیست اما آقایون نمیخوان ببینن….
    دلم خیلی پره خیلی….افسوس از این ناملایمتی ها افسوس….

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

    • چغوک می‌گوید:

      فرق سیستان با خوزستان در این است که بیشتر مشکل مردمان سیستان ، از خشک شدن هامون سرچشمه می گیرد که بیشتر مشکل و معضلی خارجی است تا داخلی ؛ عدم رعایت حق آبه ی هامون از طرف افغانستان ، خشکسالی متمادی در این کشور ، قدرت نداشتن دولت مرکزی ، ناامنی و البته از همه بیشتر بی مروتی افغان ها که بعد از این همه لطفی که از ایران دیده اند و سال ها مهمان شدن در کشور ما ، نمک خورده اند و نمکدان شکسته اند .
      اما مشکل خوزستان بیشتر داخلی است تا خارجی ؛ استانی که بزرگترین رودهای داخلی کشور ما در آن جریان دارد اما مدیرانی بیسواد با سد سازی های پی در پی ، شریان های این استان را خشکانده اند و وسعتی بسیار بزرگ تر از هامون را خشک کرده اند ؛ تا قبل از امسال هم چندان کاری برای مردم خوزستان انجام نشده است ؛ حالا که آوار ریزگرد ها به استان های مجاور و دروازه های پایتخت رسیده ، افکار عمومی کشور نسبت به این موضوع حساس شده است .
      چاره ی کار شکستن یکباره ی سدها و هدر دادن حجم عظیم آب نیست ؛ این مشکل در طول ۲۰ سال بوجود آمده اما حل کردنش خیلی بیشتر از ۲۰ سال زمان می برد .

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  4. اردک ماهی می‌گوید:

    وقتی برای یک سرمایه گذاری یا کار مثلا اقتصادی در یک منطقه سازمان محیط زیست و طرفداران محیط زیست مخالفت میکنن ،نماینده منطقه و خود مردم منطقه به اجرای طرح اصرار میکنن و میگن محیط زیست شده مانع برای توسعه . . .

    و البته در پایان دود ندانم کاری ها اول به چشم مردم منطقه میره

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  5. علی می‌گوید:

    باز خاک
    باز خاک
    باز خاک آمد دوباره
    با ترانه
    پر ز سرفه
    پر ز بیماری ریه
    تلخ و غمگین
    می رسد تا قعر خانه
    یادم آید روز شومش
    دور میماندم ز بازی
    از کلاس و درس و شادی
    مینشستیم توی خانه
    ….

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  6. حمید موسوی می‌گوید:

    متاسفانه وعده های زیادی به ما داده شد و میشه و هیچکدومشم عملی نشد
    کسی صدای ما خوزسانی ها رو نمی شنوه تنها کاری که از سر بیچارگی میکنیم اینه که دعا میکنیم یه ذره از این خاک به تهران برسه تا شاید به خاطر خودشون یه فکری به حال خوزستان بکنن وگرنه ما خوزستانی ها که هیچ حق و حقوقی نداریم …

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  7. میلاد می‌گوید:

    خجالت داره ننگه برای کشوری که شهری مثل خوزستان که از ذخیره پر ارزش نفتش داره کل کشور را میچرخانه و آب هاش باعث شده که کل استان بهره ببرند با این بی مهری و بی لطفی قرار داده و چیزی جز خاک تحویل این شهر نداده،یادمان بیاید چهل سال پیش که زیباترین شهر ایران بود…..
    بوی نفت و بدی آب و الانم هوا دیگه چیزی مونده از بی عنایتی به این شهر؟؟؟؟مسئولین؟؟؟مونده؟؟؟؟
    رئیس محیط زیست ببخشید محیط خویش برای حفظ ریه هاش نرفته خوزستان میخواد مشکل اونجارو حل کنه…خنده دار تر از این دیگه وجود نداره…..
    از اون طرفم مسئولین واقعا سطح پایین با احداث حدود ده سد بر روی کارون آب رو بستن رو خوزستان و با انتقال آب به فلات های مرکزی خون مردم خوزستان رو به جوش آوردند طوری که وقتی به شهرهای دیگر هم میروند با بی مهری همان شهرها مواجه میشوند همچون اصفهان که آب را از خوزستان گرفتند و نسبت به خود خوزستانیها بدترین الفاظ را به کار میبرند
    مسئولین من خوزستانی ام میخواهم به شهرم برگردم به شهر چهل سال پیشم بهم برگردانید همان گونه که بود…هزاران هزار شهید دادیم…اگر برگرداندید شهرم را که کاری که نکردید هیچ شهرم را پس دادید بدون هیچ اگر ندادید هیچ خوزستانی شما را نمیبخشد…تمام

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>