افرادی امروز متعرض گردوغبار هستند که دیروز بودجه احیای تالابها را حذف کردند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: استان های جنوبی و غربی کشور چند سالی است که کمابیش و چند روزی است که به شدت با پدیده گرد و غبار مواجه شده اند و زندگی عادی مردم در برخی استان ها ازجمله خوزستان و ایلام مختل شده و سلامت آنها در معرض تهدید قرار گرفته است.

پس از این وقایع تعدادی از نمایندگان مجلس، دولت و خصوصا شخص رئیس این سازمان را هدف انتقادات تند و بی سابقه ای قرار داده اند و اعتقاد دارند، سازمان حفاظت محیط زیست عملکرد ضعیفی در این مورد داشته است.

نمایندگان برخی از استان های درگیر گرد و خاک امروز به نشانه اعتراض با ماسک در صحن علنی مجلس حاضر شده و برخی از نمایندگان در روزهای قبل خواستار برکناری ابتکار شده اند.

مدتی است است که کمیسیون تلفیق مجلس مشغول بررسی کلیات بودجه کل کشور در سال ۱۳۹۴ می باشد و امروز (صبح یکشنبه ۹۳/۱۱/۲۶) اولین جلسه رسیدگی به لایحه بودجه ۹۴ در صحن علنی مجلس بوده است.

سه روز قبل از وقوع اولین موج گردوخاک، بودجه احیای تالاب ها و مقابله با پدیده گردوغبار را بطور کامل حذف کردند

اما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با روزنامه شرق پرده از حقیقتی قابل تامل برداشته و می گوید: جالب است بدانید تعدادی از همین نمایندگان که این روزها سرسختانه درحال انتقاد از سازمان محیط زیست هستند، دقیقا سه روز قبل از وقوع اولین موج گردوغبار، در کمیسیون تلفیق مجلس در یک نوبت همه اعتبارات پیش بینی شده برای مقابله با پدیده گردوغبار در بودجه سال ٩۴ که از سوی سازمان محیط زیست در بودجه گنجانده شده بود را به صورت کامل حذف و آن را به یکی از مصارفی که مد نظر خودشان است منتقل کردند.

مسببین اصلی حذف بودجه، منتقدین اصلی سازمان هستند

معصومه ابتکار در ادامه اظهار داشت: ما فریادمان از این کار درآمد، به شدت اعتراض کردیم، بخشی از آن اعتبار ۶٠میلیاردی از محل عوارض آلایندگی بود که ما گفتیم برای پایش نظارت و مقابله با گردوغبار اختصاص دهیم، یک مورد هم ۵۵ میلیارد تومان به صورت مشخص ویژه بحث گردوغبار و احیای تالاب ها بود که این را هم به صورت کامل از بودجه حذف کردند.

ابتکار می گوید: بودجه مقابله با گردوغبار و احیای تالاب ها به صورت کامل و قطعی توسط کمیسیون تلفیق حذف شد، عجیب اینکه مسبب اصلی حذف این اعتبارات هم اغلب همین دوستانی هستند که این روزها بیشتر از همه، از سازمان محیط زیست انتقاد می کنند.

کمیسیون تلفیق بودجه مقابله با ریزگرد و احیای تالاب ها را تایید نکرد و آنرا به مسائل دیگری اختصاص داد

یکی از نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، با بیان اینکه برای مقابله با معضل گردوغبار در کشور نیازی نیست که نمایندگان مجلس به دنبال مقصر شخصی باشند!

حجة‌الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی، حذف بودجه گردوغبار را عامل اصلی در ایجاد این پدیده در کشور می‌داند و می‌گوید: اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودجه مناسبی برای مقابله با ریزگردها در اختیار سازمان محیط زیست کشور قرار می‌دادند، اکنون کار به اینجا نمی‌کشید.

به عنوان مثال سازمان محیط زیست مبلغ ۱۱۵ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگرد و احیای تالاب در بودجه سال گذشته پیشنهاد داده بود اما کمیسیون تلفیق این بودجه را تایید نکرد و به مسائل دیگری اختصاص داد.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی این اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نشانه درک نادرست نمایندگان از فاجعه زیست محیطی در حال وقوع در کشور می‌داند و می‌گوید: اگر قرار باشد بحث و انتقادی درباره بروز پدیده گرد و غبار داشته باشیم نباید فقط سازمان محیط زیست را مسئول بدانیم بلکه خود نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان جنگل‌ها و وزارت کشور نیز در این باره وظایفی داشته‌اند که به آن عمل نشده است.

+154
-70
  

35 دیدگاه

  1. علی می‌گوید:

    خانم ابتکار لطفا کسانی که با تخصیص بودجه برای احیای تالابها مخالفت کردند را به ملت ایران معرفی نمایید

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 8

  2. چغوک می‌گوید:

    بسیاری از نمایندگان مجلس و مدیران تصمیم گیرنده ، ” درک نادرستی از فاجعه زیست محیطی در حال وقوع در کشور ” ندارند ! ؛ بهتر است بگوییم که اصلا ” محیط زیست ” را درک نمی کنند که ” درک ” شان درست یا نادرست باشد ! .

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 2

    • مجید می‌گوید:

      بله نمونه اش نماینده ای که گفته بود محیط زیست در واقع محیط ایست هستش و جلوی پیشرفت کشور را با عدم مجوز جاده ابر گرفته
      واقعا جای تاسف داره

      پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 1

  3. امیر بیگ پور می‌گوید:

    همان کسانی که خواهان احداث جاده در جنگل ابر میشوند ، همان کسانی که سازمان محیط زیست را ، محیط ایست میخوانند ، همان کسانی که کوچکترین اهمیتی برای طبیعت و محیط زیست قائل نیستند و عملکردشان در این سالها جز تخریب محیط زیست نبوده ، امروز از همه بیشتر فریاد میزنند و سنگ مردم خوزستان و ایلام و…. را به سینه میزنند !
    آقایان شما بهتر است همان پروژه احداث جاده در جنگل ابر و …… پیگیری کنید شما کاری به گرد و غبار نداشته باشید .

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 0

  4. شکاربان می‌گوید:

    جای تعجب ندارد، سوار از پیاده خبر ندارد
    مدام جنوب و غرب کشور غبار و ریزگرد تنفس کنند، بله در رابطه با عبور جاده از جنگل ابر هم چنین دسته گلی به آب داده بودند
    متأسفانه در کشور ما محیط زیست در درجه آخر قراردارد و اگر بودجه ای احیاناً اضافه آمد شاید آن را به محیط زیست دادند
    ای کاش به جای پرداختن به برخی مسائل کم اهمیت به فکر طبیعت و سلامتی مردم و محیط زیست باشند
    دلیل اصلی را باید در نبود تشکل های قوی و کارآمد زیست محیطی در کشور دانست.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  5. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    انتقادها همچنان به خانم ابتکار باقیه، چرا که ایشون زحمت به خودش نداد که یه سر به مردم اونجا بزنه. یا زمانی که تو فریدونکنار پرنده های نازنینو هزار هزار سلاخی میگردن پا نشد بره یه بازدید از اونجا بکنه. ایشون باید بدونه که کسی که تو مسند مدیریت سازمان محیط زیست قرار میگیره نمیتونه تو دفترش بشینه و مدیریت کنه و این اساسا با روحیه این سازمان و اهدافش سازگار نیست

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 6

    • محمد ابراهیمی می‌گوید:

      چه دلیلی داره حضوری بره؟ مگه جایی از موضوع مبهم یا گنگ بوده؟
      مطمئن باش اگه ایشون بخواد کار تبلیغاتی کنه خیلی راحت پامیشه بازدید میکنه و میاد و کلی مظلوم نمایی (مثل خیلی از افراد دیگه)
      یک مشکل کشور ما در امور مختلف تصمیمات نادرست و عدم وجود برنامه ریزی صحیح بلندمدت هستش و به اندازه کافی کارهای تبلیغاتی و مانور از مسئولین دیده شده تاحالا

      داغ Thumb up 4 Thumb down 4

  6. اسماعیل یسلیانی از بام ایران فریدونشهر می‌گوید:

    اگه مجلس را ببرن لب مرز دیگه بوجه ها را حذف نمیکنن

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  7. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    یادشون رفته توی دولت قبل چه ضرباتی به محیط زیست وارد کرده بودن
    زنده باد خانم ابتکار دوست خوب زمین

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 12

    • مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

      با قسمت اول حرف شما موافقم ولی با قسمت دوم نه!
      ایشون اگر دوست زمین بود یه سری به قتلگاه فریدونکنار میزد یا یه سر میرفت خوزستان و از مردم حالی میپرسید
      نه اینکه مشاور ارشدش حرفایی بزنه که آدم از یه بچه دبستانی هم انتظار نداره

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

      • محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

        آقا مجید عزیز خانم ابتکار عرض نمودن دوست داشتن زودتر به خوزستان بروند اما می خواستن استدلال خود را در جمع علمی بیان کنند وگرنه ظاهر سازی و پوپولیست بلای جان ما در دولت قبلی بوده
        دیده بان عزیز حرفای من را بنا به دلایلی سانسور کرد وگرنه تمام حرفام رو نشان نداد
        مجید عزیز نمیشه که فقط مردم را با این حرفا فریب داد که چرا به فلان جا نرفت و اگه می رفت وضعیت ای نبود باید دروغ نگفت و ظاهر سازی نکرد.

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • سبزوار می‌گوید:

      آقای محمد

      همین دوست خوب زمین در دوران ریاستش با برداشت آرتمیای دریاچه ارومیه موافقت کرده بود. چطور می شود در یک پارک ملی و در دریاچه ای شور با برداشت صنعتی تنها جاندار ساکنآن که خوراک بسیاری از پرنده هاست موافقت کرد؟
      آیا سدهایی که حالا گلوی رودهای تغذیه کننده ارومیه را فشار می دهند فقط در هشت سال پیش ساخته شدند؟

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

      • چغوک می‌گوید:

        موافقت با شکار هوبره توسط شیخ های عرب و واگذار کردن شکار به وزارت امور خارجه برای دیپلمات ها و مهمانان خارجی هم در دوره ی ایشان رخ داد ؛ همین طور تغییر کاربری میانکاله نیز از یادگارهای ابتدای دهه ی ۸۰ است .

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

    • مصطفی منافی می‌گوید:

      من نمیدونم چرا بعضیا هر چیزی رو حزبیش میکنند…به نظر من کار بد بده و باید با خاطی برخورد بشه و از طرفی هم از دلسوزان و خدمتگزاران به ایران باید تشکر کرد …جدا از این که این دو دسته از آدما متعلق به چه جناح و حزبی هستند.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  8. سید احمد میر مجیدی می‌گوید:

    اینها احتمالن همون ۱۵۰ نفری هستن که بخاطر گل روی همدیگه و رودربایستی با هم !!!!! نامه احداث جاده ابر رو امضا کردن
    حالا شاید فکر تلافی هستن!
    ضمنن انتخابات هم نزدیکه دیگه رای می خوان………

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  9. زمین خوار می‌گوید:

    بله بودجه حفظ تالاب ها حذف میشه و میشه بودجه درست کردن ۵ جاده جنگل ابر برای نابودی و زمین خواری خواص…

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  10. منتقد می‌گوید:

    تروریست های طبیعت
    اگر واژه تروریست یکبار دیگر باز تعریف شود، حقیقتی تلخ آشکار می گردد، آیا ما بر علیه کشور خود قدم بر نمی داریم؟ ، ما یعنی تک تک افراد جامعه در هر موقعیت اجتماعی، آیا ترور تنها برای انسانها بکار می رود و تروریست ها لزوماً با اسلحه و مواد منفجره به اهداف خود می رسند، آیا خود ما نمی توانیم تروریست باشیم؟، قصد این نیست که هیچ گروه، دسته یا فردی را با سوء استفاده از واژه ها مورد هتاکی و اهانت قرار دهیم، همه ما درباره کشور خود به نوعی متهم هستیم. متهم به تروری عجیب، آیا ما تروریست های طبیعت کشور خود نیستیم؟
    تروریست را تنها در یک پدیده نظامی خلاصه کردن نوعی کوته فکری است، در حالی که ما تروریست ها را در رایانه های خود مشاهده می کنیم، و روح و روانمان توسط آنها ترور می شود، کاری که داعش در عرصه شبکه های ارتباط جمعی انجام می دهد، کاری که آنها از نظر تبلیغات و جنگ روانی انجام می دهند به نوعی ترور روحی طرف های مقابل قبل از ترور جسمی آنان است، شاید به همین دلیل داعش هر شهری را با کمترین مقاومت به تصرف در می آورد، مردم از ترس وحشی گری هایی که از طریق رسانه ها دیده اند با اولین خمپاره داعش شهر را خالی می کنند و تمام منابع پولی و نظامی را برای آنها جا می گذارند. قصد نداریم به تروریسم مسلحانه بپردازیم، در اینجا بحث ما تروریست های طبیعت است. تروریست هایی که دو گروه به نفع آنها مبارزه می کنند:
    ۱٫ تروریست های ناآگاه و متحیر طبیعت
    این افراد اگر بفهمند که مسواک زدنشان یک عمل تروریستی بر علیه کشور است بی شک از تحیر از حال می روند. اینها همان کسانی هستند که ما هستیم. شکار غیر مجاز می کنند و می کنیم، کنار رودخانه ها بسات آتش و تخریب پهن می کنند و می کنیم، آشغال می ریزند و می ریزیم، تفکیک نمی کنند و نمی کنیم، حمام عروسی هفته ای دوبار، شستن ماشین هفته ای سه بار، جارو با آب، آتش در جنگلهای خشک و بی باران، جنون استفاده ماشین شخصی، استفاده از استخر شخصی و هدر دادن هزاران لیتر آب و مخالفت با چالش آب یخ، ساخت سد های بدون مطالعه، انجام پروژه های عمرانی غیر ضروری، تخریب سیستماتیک جنگلها زیر پرچم رشد و توسعه، تخریب کوه ها و خام فروشی با ارزشترین سنگ های جهان، و هزاران رفتاری که به نابودی زیر ساختهای کشور منتهی می شود، کاری که حتی تروریست ها هم از انجام آن عاجزاند، آنها هرگز نمی توانند کوه های یک کشور را از بین ببرند و کشور را به بیابان تبدیل کنند، تمام این کارها تنها توسط تک تک ما انجام می شود، رفتار هایی که بیش از رفتار های تروریستی نابود کننده منابع، و در نهایت از بین برنده امنیت و آرامش کشور است.
    ۲٫ تروریست های آگاه و متبحر طبیعت
    باید باور کنیم که با یک تروریسم برنامه ریزی شده مواجه هستیم، تروریسم چند ملیتی بر علیه محیط زیست کشورمان، ترور یک دانشمند و ترور یک درخت هر دو برای کشور ما یک معنی دارد و آن به خطر افتادن امنیت است، امنیتی که چون دشمنان و رقبای تجاری و سیاسی نمی توانند بطور مستقیم به آن ضربه بزنند، راه های تازه ای برای به چالش کشیدن آن یافته اند. آنها با تهاجم به چیزی که حیاط کشور و مردم را در طول زمان به خطر می اندازد، در طول سالهای آینده ابتدا ما را به خود محتاج می کنند و سپس با کمترین فشاری کمر کشور را می شکنند، تصور کنید کشوری که محتاج آب خوردن است، کشوری که کوه هایش متلاشی شده اند و حیاط طبیعی اش پر از زباله های غیرقابل بازیافت است، تصور کنید مردمی که کشاورزیشان نابود شده و زمین هایشان غیرقابل کشت، تصور کنید چیز هایی را که تصورشان بسیار راحت است، چیزهایی که در داخل و خارج این خاک دیده می شود، اتفاقاتی چون مخالفت شدید کشور های بلوک شرق برای آب کشیدن از حوزه ارس و احیای دریاچه ارومیه، و در نتیجه تبدیل شدن زمین های کشاورزی استان های مجاور به شوره زار به دلیل اینکه باد های غربی کشور خاک شور دریاچه را روی زمین های کشاورزی پخش و بخش بزرگی از زمین های باران خیز و پر بار کشاورزی را نابود می کند. یا در نمونه دیگر بی تفاوتی کشور های همسایه به بحث بسیار مهم بیابان زدایی و افزایش گرد و غبار و پایین آمدن کیفیت زندگی در مناطق جنوبی کشور. اگر بگذریم از بستن رودخانه های مشترک، دادن بذرهای آلوده، فروختن حیوان مریض، اینها بخش کوچکی از رفتار های کشور های همسایه است.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  11. DORNA می‌گوید:

    فاجعه بزرگتر این است که همه دور هم جمع شده اند و همه انگشت اتهام را به سوی هم گرفته اند و هر نفر طرف مقابلش را متهم می کند…
    کاش یک بزرگوار این میان پیدا می شد به جای اینکه دنبال مقصر بگردد و شریک جرم پیدا کند یک قدم اجرایی و عملی بر می داشت…
    در تمام یکسال و نیم گذشته خانوم ابتکار در هر مصاحبه ای درباره ریزگردها حرف زده اند دهها جلسه هم تشکیل شده…
    آیا واقعا هیالت دولت نمی تواند تصویب کند تمام سدهای داخلی که بر روی رودها بسته شده اند حق آبه تالابها را رعایت کنند؟!
    قدیم که اینهمه سد نبود کشاورزی و معیشت مردم چه جور تامین می شد؟!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

    • کاوه می‌گوید:

      حرفهای شما رو قبول دارم اما این رو هم در نظر بگیرید که قدیم نه این همه جمعیت بود و نه الگوی مصرف یه این شکل بود. واقعیت اینه که با بالا رفتن جمعیت و سعی در مثلا “ارتقا دادن” سطح زندگی، این آینده ایه که در انتظار نه تنها ایران بلکه کل سیاره است.

      داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  12. حمید موسوی می‌گوید:

    من نمیگم خانم ابتکار عملکردش کاملا درسته
    ولی خدایی تا حالا کدوم رئیس سازمان محیط زیست از خانم ابتکار دلسوزتر بوده و به فکر امور سازمان بوده؟؟؟

    داغ Thumb up 12 Thumb down 14

    • سبزوار می‌گوید:

      دکتر هادی منافی با وجود اینکه پزشک بود، در شرایطی که جنگ تمامی منابع را بسوی خود معطوف نموده بود در مقایسه با منابع مالی و انسانی حالا بسیار بهتر عمل نمود. تنها کافی است به نامهای کارشناسان آن زمان توجه کنید و با افرادی که حالا هستند مقایسه

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  13. reza می‌گوید:

    مشکل وجود مسئولینی بی کفایت سرکار هستند که با ایجاد سد و غیره باعث خشکی رودها ، تالابها و مرگز ماهی و جانوران و در نتیجه افزایش سرطان ریه در انسانها به دلیل مشکلات تنفسی شده اند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  14. reza می‌گوید:

    امروز این گرد و خاک در جنوب و مطمئنا فردا در شمال کشور به دلیل نابودی جنگل و اجازه شهرداری و دیگر سازمانها در شهرهای شمالی به ساخت ویلا و……….

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  15. کوشان مهران می‌گوید:

    این نمایندگان که از کشورهای دیگر وارد نشده اند، در هر حال پرورده اینآب وخاک هستند، پس چرا تا دیروز تالاب برای این عزیزان گندابی متعفن بود که می باید زهکشی شود؟

    ***************************************************

    باور بفرمایید نمایندگان تقصیرکار نیستند!

    ایندیدگاهی بود که حتی تا چند دهه پیش در بسیاری از نواحی دنیا پرطرفدار بود. فردریککبیر با زهکشی وخشکنمودن ششصد کیلومتر مربع از تالاب ها و زیستبومهای آبی پروس به مساحت زمین های زیرکشت افزود ودر بریتانیایی اوایل قرن نوزدهم درگیر نبرد با ناپلئون یکی از افتخارات ملی خشکانیدن تالاب ها و افزایش زمین های زیرکشت بوده است.

    کارزاری در تالاب
    http://iren.ir/NSite/FullStory/?id=4522

    مهمترین مساله تغییر دیدگاه به دلیل آموزش و اطلاع رسانی درست است. باید فرد فرد جامعه و بویژه مدیران یک کشور دریابند که تالاب تنها گندابی مملو از پشه نیست، بلکه خشکانیدن وزهکشی نمودن آن بلایای انسان ساز ونه طبیعی همچون ورود غباری را در پی خواهد داشت که پیش از این بوسیله این تالاب ها جذب شده و مانع ورود به درون کشور می گردید.

    به زبان ساده تالاب ها همچون یک کولر آبی عمل می نمایند.

    حالا آیا محیط زیست در گذر این سه دهه دست به روشنگری و تبیین نقش حیاتی تالاب ها و زیستبومهای عادی در میان مدیران میانی وارشد زده است و یا با برگذاری همایش و گلگشت در دیار فرنگ وانتشار بروشورهای پربها و بدون خواننده وبریدن سر بودجه بدون حساب و کتاب و پاسخگویی به عنوان پژوهش علمی روزها را به خوشی وکامروایی در کنار گلرخان سیمین بدن سپری نموده اند.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  16. حامیان محیط زیست می‌گوید:

    این نماینده ها مارا یاد نوش دارو بعد مرگ سهراب می اندازند…………….

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  17. شاهین می‌گوید:

    در بروز مشکلات متعدد زیست محیطی کشور ، سازمان محیط زیست تنها مقصر ماجرا نیست!!!
    مجلس ، وزارتخانه هایی چون نیرو ، صنعت و معدن ، کشاورزی و… نقش بسیار پررنگی در نابودی اکوسیستم ایران دارند.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  18. Nature می‌گوید:

    در برخورد مقرضانه و فرصت طلبی یه عده برای تسویه حساب حزبی شک نکنید…..

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  19. عقاب طلایی می‌گوید:

    تو کشور ما باب شده تا سرو صدا در نیاد تا همه چیز به مرز نابودی نرسه اقدامی صورت نگیره

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  20. صادق می‌گوید:

    به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با رهیاب نیوز در واکنش به اظهارت ابتکار که مدعی شده است نمایندگان اعتبار گردوغبار را حذف کرده اند اظهار داشت:باید به خانم ابتکار بگویم بار مسئولیتی که گردن شماست و تا الان آن را انجام نداده اید با فرافکنی حل نمی شود.

    وی ادامه داد:سوال اول من از وی این است که خانم ابتکار آن ۵۵ میلیارد تومانی که در سال ۹۳ در مجلس تصویب کردیم تا برای محیط زیست به منظور مقابله با پدیده هایی چون ریزگردها ، خشکسالی ، حفاظت از تالاب ها ، دریاچه های و احیای آنها هزینه شود چرا تا الان که پایان سال ۹۳ است به خوزستان ریالی داده نشده است؟ چرا این ۵۵ میلیارد تومان را در سایر استان ها هزینه کردید؟

    نماینده مردم اهوازتصریح کرد:ما امسال دوباره در بودجه ۵۵ میلیارد تومان برای این امور مصوب کردیم اما داستان ۶۰ میلیارد تومانی که کمیسیون تلفیق حذف کرد و خانم ابتکار به آن اشاره می کند چیست؟

    وی ادامه داد:این ۶۰ میلیاردی که خانم ابتکار می گوید برای مقابله ریزگردها بوده و مجلس حذف کرده است در واقع برای آموزش و توانمند سازی جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد بوده است یعنی ۶۰ میلیارد تومان برای سمینار و همایش می خواستند همه نظر مقام معظم رهبری را در خصوص همایش ها و سمینارها می دانیم ایشان می فرمایند همایش ها خوب هستند ولی اگر نتیجه عملی و خروجی نداشته باشند به درد نمی خورد.

    عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:ما سعی می کنیم ۶۰ میلیارد تومان را در مجلس تصویب کنیم اما نه برای اینکه همایش وسمینار برگزار کنید باید با این پول تالاب ها و رودخانه های کشور احیا شود اما چه تضمینی وجود دارد که به خوزستان ریالی پرداخت کنید؟

    وی ادامه داد:نگاه ابتکار باید به خوزستان عوض شد نگاه سازمان محیط زیست نسبت به ریزگردها باید تغییر کند ریزگردها واقعیتی است که مردم ما را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است شرایط موجود را اول باید به خانم ابتکار و سازمان محیط زیست تفهیم کرد بعد دستشان اعتبار بدهیم و الا اگر بودجه مصوب کنیم ولی برای این مردم هزینه نشود تفاوتی با تصویب نکردن اعتبار ندارد.

    سیدشریف حسینی تاکید کرد:هیچ پولی برای مقابله با ریزگردها حذف نشده است این فرافکنی و دروغ است ۵۵ میلیارد در سال گذشته مجلس تصویب کرد ۵۵ میلیارد هم در بودجه ۹۴ کمیسیون تلفیق تصویب کرد ولی امیدواریم این پولها در جایی هزینه شود که مردم نیاز دارند.

    dana.ir/News/244161.html

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  21. پلنگ زاگرس می‌گوید:

    سرکار خانم ابتکار وتمامی معاونان ٰ مشا وران وکارشناسان ارشد محیط زیست
    باسلام
    مشکل گرد وغبار ومشکل خشک شدن درختان بلوط زاگرس ومشکل خشک شدن تالابها و مشکل بی انگیزه ای تمامی کارکنان وبلا خص محیط بانان محیط زیست ٰ و فرهنگ سازی جهت حفاظت از گونه های گیاهی وجانوری و مصرف آب وآلودگی هوا وخاک و آب ٰ فقط با شعار وحرف وتقصیر به گردن دیگران درست نمی شود ٰ باید ٰ اول مسئولین محیط زیست وبعد کارکنان محیط زیست وبعد سایر دستگاهای اجرایی مثل منابع طبیعی وکشاورزی و وزارت نفت ……وارد عرصه میدان شوند و مطما باشید مردم اندیشمند ما هم به یاری می آیند.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  22. نوید می‌گوید:

    ای کاش به شعار جهانی “ما تنها یک زمین داریم، باید از آن پاسبانی کنیم” بیشتر دقت می کردیم.
    دریغ است ایران که ویران شود !!!!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  23. کوشان مهران می‌گوید:

    ماشالله هزار ماشالله کاری را که مصری ها چند هزار سال طول دادند ما طی سه دهه انجام دادیم!

    Collapse of an ecological network in Ancient Egypt
    arxiv.org/pdf/1409.7006v1.pdf#page=1&zoom=auto,-169,792

    با یس و نو و هلو مستر و لبخند فلان فرنگی بی مایه نمی توان به احیای زیستبومهای آبی آسیب دیده به دلیل بی کفایتی و لاقیدی خودمان امید بست.

    اگر چند برابر این نیز بودجه تایید گردد اگر در بدین پاشنه بچرخد آن می رود که بر سر داستان تالاب انزلی و احیا و لایروبی آن رفت.

    شرم آور است رفتار وکردار افرادی که تمام عمر خویش در انتظار ورود بیگانه ای فرنگی می باشند تا مگر در سر سفره ناهار مستر از ایشان نیز دعوتی بشود و بنابر عادات پیشین از یاد نرفته نمک پاش و فلفل دان از کشوی حضرات سر در آورد.

    ذات نایافته از هستی، بخش.
    چون تواند که بود هستی‌بخش؟
    نقش، بی‌خامهٔ نقاش که دید؟
    نغمه، بی‌زخمهٔ مطرب که شنید؟
    ناید از ممکن تنها چون کار.
    حاجت افتاد به واجب ناچار.

    ببینید در عراق برای احیای تالاب ها و هورهایی که صدام به عمد خشکاند چه کردند؟
    ما تافته جدا بافته ای نیستیم.همان آفتابی که در شادگان می تابد بصره را نیز گرم می نماید

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  24. مهدی چلانی می‌گوید:

    اینها نمایندگان مردمی هستند که حفاظت از محیط زیست را صرفا وظیفه سازمان محیط زیست می دانند، چه انتظاری می توان از آنها داشت…!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  25. ایمان می‌گوید:

    فرار به جلو!
    زمانی که خوب است هیچی ؛ فقط در زمان خرابی و بدبختی ملت و مردم غیور و شجاع !!!!!!!!! اینطور نمیشود. باید در همه حال با مردم باشید.
    صرفا یک حرکت نمادین راه به جایی ندارد و دید مردم را تغییر نمیدهد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  26. محیط بان می‌گوید:

    لطفا این همه پول را به ان جی او ها ندهید بخشی برای آنها در نظر بگیرید
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
    شما محیط بانان را ول کردید چسبیدید به ان جی او ها
    با این پول می توانید کلی محیط بان استخدام کنید و ضعیت معیشتی محیط بانان را بالا ببرید آنوقتت ببینید محیط بانان چه می کنند .
    شما محیط بانان بازوهای اصلی سازمان را فراموش کرده اید متاسفانه
    همه محیط بانان جوان و تحصیلکرد و با تجربه را
    با سپاس

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>