دامدار متخلف با تایید رای در دادگاه تجدیدنظر روانه زندان شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: چرای دام اهلی در مناطق حفاظت شده و زیستگاه های حیات وحش منجر به تخریب پوشش گیاهی، اشغال چشمه ها و آبشخورها، حمله سگ های گله به حیات وحش، ناامن شدن منطقه و بیرون راندن وحوش از زیستگاه های اصلی خود خواهد شد و یکی از بزرگترین معضلات موجود برای حفاظت از حیات وحش و زیستگاه ها در کشور به شمار می رود.

به دنبال ورود و چرای غیرقانونی حدود ۵۰۰ راس دام اهلی به منطقه حفاظت شده قرخود در استان خراسان شمالی، اداره محیط زیست شهرستان مانه و سملقان نسبت به تنظیم شکایت از دامدار مربوطه اقدام و دادگاه نیز با صدور رای قاطع با متخلف برخورد نمود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مانه و سملقان در این باره گفت: دام ها متعلق به فردی از اهالی یکی از روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده قرخود بوده و با وجود اینکه محل استقرار دامها خارج از مرزهای منطقه است اما مرتبا دام ها برای چرا به دورن منطقه هدایت می شدند.

موسی ولیزاده افزود: چندین بار برای خروج گوسفندان از منطقه حفاظت شده به صاحب دام ها تذکر داده شد اما تخلف وی بصورت مکرر ادامه داشت.

ولیزاده گفت: بر همین اساس صورتجلسه ای تنظیم و دامدار متخلف به مراجع قضایی معرفی گردید.

در جریان رسیدگی به پرونده در مراجع قضایی، دامدار متخلف از بابت تعلیف غیرمجاز ۵۰۰راس دام اهلی در منطقه حفاظت شده مجرم شناخته شده و به تحمل شش ماه حبس تعزیری (زندان غیرقابل خرید) محکوم شد.

با اعتراض متهم به رای صادره، پرونده جهت رسیدگی مجدد به دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی ارجاع گردید.

در جریان بررسی مجدد پرونده، قضات دادگاه تجدیدنظر دلایل متهم برای اعتراض به رای بدوی را غیرموجه و رای دادگاه بدوی را قطعی دانستند.

پس از تایید رای صادره در دادگاه تجدیدنظر، پرونده به واحد اجرای احکام ارجاع و متهم جهت گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان خواهد شد.

+407
-29
  

23 دیدگاه

  1. مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

    بسیار عالی …
    اگر چنین روندی در همه جای کشور معمول و پیگیری شود، بسیاری از مشکلات مربوط به تغذیه حیات وحش برطرف میشود
    تا زمانیکه برخوردی قاطع با چرای دام در مناطق حفاظت شده صورت نگیرد خوب طبیعی هست که کسی از مال مفت بدش نمیاید، اما زمانیکه دامداران متوجه شوند که حساب و کتابی در کار است مطمئنا رعایت حریم کرده و وارد مناطق ممنوعه نمیشوند…

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 10

    • DORNA می‌گوید:

      فقط بگیر و ببند فایده ای ندارد دولت باید این افراد را مجاب به یکجا نشینی کند و قدرت خرید زمین داشته باشند و علوفه دامهایشان را خودشان بکارند و دامها در زمین های خودشان چرا کنند…

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  2. کوشان مهران می‌گوید:

    ایران را دام خورد!

    در یکی از شماره های ماهنامه شکار وطبیعت سال ۱۳۵۵ به طرحی از سازمان مدیریت وبرنامه ریزی آن هنگام اشاره شده بود که برای پیشگیری از شدت فرسایش خاک ناتشی از تخریب جنگل ها ومراتع وپر شدن حجم مفید سد های حوزه آبخیز زاگرس بر مبنای برنامه ای دامها وحق تعلیف وعلف چر نواحی حساس به چرا خریداری می گردد تا در کنار بهبود تدریجی کمیت وکیفیت پوشش گیاهی از میان فرسایش خاک کاسته و آب ناشی از بارش باران وبرف بجای روان شدن به شکل سیلاب، زمان کافی داشته تا با نفوذ در لایه های خاک باعث ثبات وسپس افزایش گنجینه واقعی ایران، یعنی آب های زیرزمینی گردد.

    جای تاسف اسشت که با وجود صرف هزینه ای گزاف سد سازی و آبخیزداری در بسیاری از موارد چشم ها بر چرای دام مازاد بر ظرفیت در بخش های ممنوعه نواحی حفاظت شده و حتی پارک های ملی بسته بوده است.

    چرا با وجود این میزان دام مازاد بر ظرفیت وتوان مراتع نه تنها گوشت ولبنیات را از خارج وارد می نماییم بلکه صنایع دام پروری ما هنوز نیازمند واردات خوراک دام می باشد؟

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 11

  3. امیر امینی می‌گوید:

    ممنون از این خبر خوب . درود بر این قضات فهیم. جای شکارچی در محبس است تا به رفتار خود فکر کند و حقوق دگران را محترم شمارد، حال می خواهد شکارچی گوشت باشد و یا چوب و یا علف. اینان تنها منفعت خود را می خواهند و مملکت و ما فیها را موروثه خویش می پندارند.
    این قضات محترم خدمت بزرگی کردند و امیدوارم خودشان و ما ارزش این کار را بدانیم.

    داغ Thumb up 23 Thumb down 28

  4. بابک می‌گوید:

    باید همیشه همه جا قانون و مجری قانون قاطع باشه و با این احکام بازدارنده جلوی تخلفات گرفته بشه. امیدوارم با شکارکشا هم همچین برخوردای قاطعی بشه

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 17

  5. همایون می‌گوید:

    سزای آدم خودخواه همینه، ولی کاش بجای شش ماه شش سال میرفت زندان!

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 17

  6. دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    اسب محیط زیست تو بگیر و ببند بدجور داره میتازه. این نشانه خوبی نیست. یک مقدار با ملایمت برخورد کنید نه به اون شوری شوری نه به این بی نمکی.

    داغ Thumb up 18 Thumb down 25

    • امین می‌گوید:

      چی میگی واسه خودت دوست عزیز؟!
      دامدار مفتخور ۵۰۰ تا گوسفند رو میاره داخل زیستگاه حیات وحش مفت و مجانی چرا میکنن بعد گوشتشو به من و تو میفروشه کیلویی ۵۰ هزار تومن میره تو داهاتشون باهاش سانتافه میخره بعد شما میگی با ملایمت برخورد کنن!
      انقدر که با این دامدارای متخلف مفتخور با ملایمت برخورد کردن تمام مناطق حفاظت شده کشور رو اشغال کردن حیات وحش بدبخت نمیتونه بره سر چشمه آب بخوره
      پلنگ و کفتار رو با سگهای گله میگیرن و چوب و چماق میزنن لهشون میکنن
      این چوپونای بدون پروانه چرارو باید با لگد از مناطق حفاظت شده بیرون کنن

      پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 27

      • احمد می‌گوید:

        دوست عزیز از چیزی جه اطلاع کافی ندارید این طوری صحبت نکنید.دامدار به کلی زحمت یک سالو میگذرونه با خرید مرتع دیمه زار پس چر و علوفه بعد بره هاشو کیلوی بین ۹ تا ۱۱ تومن میده اخر سال هم چیزی براش نمیمونه که بره سانتافه بخره .فکر کنم یا سوپر گوشت بی انصافی دارید که داره گوشتو کیلوی ۵۰ میده بشما یا منصفانه صحبت نمیکنید.ای کاش تمام مردم ما مثل دامدارها پر کار و کم توقع بودن نه مفتخور.اگه تخلفی صورت میگیره ببینیم عیب از کجاست از مرتع بان منطقه یا منابع طبیعی یا دامدار یاهرکسی دیگه ای وبا اون برخورد منطقی بشه

        داغ Thumb up 15 Thumb down 17

  7. DORNA می‌گوید:

    فکر می کنم وظیفه ساماندهی دامداران به عهده دولت است این آدمها هزاران سال کسب و کارشان دامداری بوده اگر اینجور مورد محدودیت باشند بدون هیچ راهکار یا شیوه زندگی دامداری از سوی دولت، در نهایت دامهایشان را می فروشند و در شهرهای بزرگ در خوشبینانه ترین حالت مشغول دلالی می شوند اگر به قاچاق و اعتیاد و… نیفتند…

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 6

  8. Nature می‌گوید:

    تو خیلی از مناطق ایران دامداری به محیط زیست آسیب میزنه، اگه جلوشونو نگیرن مسلما میخان همه مراتع و جنگل ها رو بدن گوسفنداشون بخورن.
    حکم قاضی کاملا بجا و مناسبه.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  9. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    طرف شش ماه رفته زندان قبول اما گوسفندان چه شدند در این مدت لابد باز در منطقه چرا خواهند کرد . در حکم چیزی از ممنوعیت و عدم تکرار این جرم ذکر نشده .

    داغ Thumb up 5 Thumb down 11

    • حسام می‌گوید:

      مگه در حکم یک سارق ی قاچاقچی غیر از مجازات چیز دیگری می نویسند؟
      مثلا مینویسن دیگه اجازه دزدی نداری؟ مگه قبلا اجازه دزدی داشته ؟
      اینجاهم قاضی چی بنویسه ؟ بگه شما دیگه دامهاتو نبتید ببری داخل منطقه ؟ خوب از اولم نباید میبرد و کارش جرم بوده دیگه
      وقتی کسی را محکوم و مجازات میکنند یعنی عملش اشتباه بوده و نباید تکرار بشه

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

      • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

        آیا شما گزارش را دقیق خوانده اید ؟
        ۵۰۰ راس گوسفند را این دامدار بارها و بارها به این منطقه برای چرا میبرده و بالاخره به شش ماه حبس محکوم شده شما فکر میکنید در طی این شش ماه این ۵۰۰ گوسفندش را نباید بچراند یعنی با شش ماه زندانی مشکل حل شده .
        این حکم برای این دامدار بازدارنده نیست و فقط یک حکم برای جرمش بوده نه اینکه مانع ادامه کارش باشد .
        این دامدار باز هم اینکار را میکند شغل اینها اینست و زندگیشان از این راه میگذرد .
        از دیده بان محترم گله مندم که چرا نوشته من را مخفی کرده اند . آیا سخن نابجایی گفته ام ؟؟!!

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

        • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

          دوست عزیز نوشته شما توسط سایت مخفی نشده
          بلکه به دلیل تعداد مخالفان و رای های منفی زیادی که از طرف مخاطبان داده شده، مخفی یا Hidden شده است که البته با کلیک بر روی عبارت Click here to see می توانید دیدگاه خود را مشاهده کنید.

          پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

          • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

            سپاسگزار از توضیحتون من اشتباه برداشت کردم

            موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  10. ایمان می‌گوید:

    این کاری درست بوده که انجام شده است؛ اگر حتی تعدادی از دامهایش مصادره میشد بازهم خوب بود.
    از محیط بانان منطقه سپاسگزارم.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  11. تیمور می‌گوید:

    بگیر و ببند بدون پشتوانه و ایجاد شغل یعنی:مکدر کردن شهروند از قانون و قانون گریزی بیشتر و ایجاد جرم و کارهای خلاف جدید.حال برای کسب روزی یا انتقام از قانون.کسی که ارزوی ۶ سال حبس کردی،افرین گفتی و لعنت فرستادی:طرف عمریست از این راه گذران نموده،حال یک شبه و بدون برنامه ریزی قانون گذار و مجری،چه کار کند؟؟؟!!گوشت خوراکی مملکت داره همینجوری یلخی و سنتی تامین میشه،شمایی که سر سفره می شینی و گوشت و مرغ می خوری،بعدم کامنتهای اینجوری میذاری،این کارها با برنامه درست میشه نه بگیر و ببند یکطرفه.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 6

    • معین می‌گوید:

      جناب تیمور
      دیدگاهتون از پایه اشتباه و نادرسته
      هیچ قانون و برنامه ای بدون زمانت اجرایی و برخورد با کسانی که از آن قانون تخطی میکنند در جامعه نهادینه نخواهد شد ، هیچ قانونی
      پس بگیر و ببند برای نهادینه شدن قانون در هر جامعه ای ضروری است.
      در هیچ کشور پیشرفته ای به دلیل اینکه ممکن اس متخلفی اراحت یا مکدر بشود از برخورد شدید قانونی خودداری نمیکنند.
      در پیشرفته ترین کشورهای جهان سخت ترین برخوردها و شدیدترین مجازات ها برای قانون شکنان وضع و اجرا میشود.
      برعکس در کشورهای عقب مانده همان قانون وجود دارد اما برخورد قاطع با قانون شکن وجود ندارد.
      شما تشریف ببرید در یک کشور پیشرفته یک تخلف رانندگی در مقابل پلیس انجام بدهید ببینید به چه جدیتی چه بلایی بر سر متخلف می آورند
      حالا در کشور ما می تونید تخلف رانندگی انجام بدین و با چاکرم ، نوکرم جناب سروان ، بابام همکارتونه ،عموم سرهنگه و … براحتی از کنار تخلف شما عبور می کنند

      حالا فرهنگ رانندگی و آمار مرگ و میر بر اثر حوادث رانندگی در ایران را با میانگین جهان یا کشورهای توسعه یافته مقایسه کنید!

      پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 18

  12. ali می‌گوید:

    یکی به داد “پارک ملی بمو ” برسه که از همه طرف دام ها وارد محدوده پارک میشن و هیچکس هم کاری نمیکنه من خودم هر روز میبینم که دام ها از منطقه زرقان وارد پارک میشند و چندین بار تماس گرفتم با محیط زیست کسی کاری نمیکنه . اینجوری که پلنگ مجبور میشه از پارک خارج بشه و تصادف کنه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  13. تیمور می‌گوید:

    جناب معین عزیز:شما که دلایلت از پایه و اساس درست هست:اول محل استخر را درست می کنند و سپس اب را درونش هدایت می کنند.در این مورد ابتدا:باید بسترهای کار،اسکان دایم دامدار و عشایر،زمین،اب،معلومات و لوازم اجرایی سپس بگیر و ببند و زندان و تنبیه.کشورهای پیشرفته اینگونه اند.البته اگر شما می خواهید با کشورهای عقب افتاده ملت ما را مقایسه کنید،شاید حق با شماست.مثل تجارت عاج فیل به قیمت ریخته شدن خون،قتل و وحشی گری.خوب ارتزاق عوام بدون بازار کار درست و زمینه ی مناسب چه؟

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  14. پلنگ مازندران می‌گوید:

    همه جای ایران همینه. فقط این که نیس. من هر جای مازندران گلستان سمنان خراسان رفتم همین بود همه جا دام هست

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>