نگاه مطرح کنندگان طرح ادغام سازمان محیط زیست کاملا سیاسی است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با شعار اقتصاد سبز، اقتصاد مقاومتی امروز سه شنبه طی مراسمی با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس و معاون وزیر نفت به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در مراسم اختتامیه اختتامیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، گفت: متاسفانه برخی مسایل محیط زیستی مانند ریزگردها را به سیاست گره می زنیم.

عباس رجایی اظهار داشت: بر این اساس تعدادی از نمایندگان طرح ادغام سازمان محیط زیست در وزارت کشاورزی را مطرح کرده اند که در این طرح نگاه واقع بینانه و کارشناسی جای خودش را به دیدگاه سیاسی داده است و این محیط زیست آسیب میزند.

وی تاکید کرد: مقوله محیط زیست باید علمی و اجرایی شود و تلاش کنیم بار سیاسی آن را کم کنیم زیرا غلبه سیاسی به محیط زیست آسیب فراوان وارد می کند.

رجایی در مورد محیط بان ها گفت: در حوزه محیط بانی تصمیم گرفتیم فوق العاده ویژه ای برای حمایت از محیط بانان اختصاص یابد که امیدواریم در صحن علنی مجلس به تصویب برسد تا شاید بخشی از مشکلات این قشر جبران شود.

معصومه ابتکار در مراسم اختتامیه اختتامیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی را در کشور نهادینه کنیم باید از بخش آسیب‌های موجود در اقتصاد این اقدامات را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: باید توجه کنیم که محیط زیست یکی از این آسیب‌هاست که لطمات پنهان و گسترده‌ای را به اقتصاد ایران وارد می‌کند و استفاده از فناوری‌های نوین و تجارت این فناوری‌ها در زمینه حفاظت محیط زیست بسیار موثر است و برای بخش‌های مختلف از جمله صنعت صرفه اقتصادی را به دنبال دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم با بیان اینکه همکاری ما با مجلس بسیار خوب است گفت: اگر صدای متفاوتی از مجلس به گوش می‌رسد نباید این گونه تلقی شود که کلیت مجلس رویکرد غیرعلمی یا غیرکار‌شناسی به محیط زیست دارد.

معصومه ابتکار گفت: البته مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با تلاش و تعامل خوب با مجلس این مشکلات را حل کنیم.

ابتکار در پایان تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان سازمانی توانمند همواره در کنار مردم و دولت باشد تا بتوانیم از محیط زیست و طبیعتی سالم بهره‌مند شویم.

+106
-25
  

14 دیدگاه

  1. سید می‌گوید:

    از این نظر که اگر در مسائل محیط زیست نگاه کارشناسی و به خصوص واقع بینانه وجود نداشته باشد باعث صدمات جدی به محیط زیست میشود که شکی نیست.
    در خصوص اظهارات دکتر ابتکار جای سوال هست که همکاری سازمان با مجلس در چه زمینه هایی خوب است؟ چه کسانی بودجه احیای تالابها و مقابله با ریزگردها را که در مقطع کنونی این دو امر بسیار مهم هستند را حذف کردند
    کسانی که اخبار را دنبال کرده اند خوب میدانند که تنش بین مجلس و سازمان محیط زیست امسال چقدر زیاد بوده و در حال حاضر بعضی نمایندگان طرح ادغام سازمان رو با وزارت جهاد مطرح کردند ولی خانم ابتکار حرف از وزارت محیط زیست میزنه!
    عجب دنیاییه سیاست.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  2. Nature می‌گوید:

    مسلما یه عده میخان منافع ملی رو فدای جبهه گیری های سیاسی بکنند.
    چطور اینطور انسانی میتونه به نمایندگی از یک ملت صحبت کنه.
    حتی در مورد قضیه جنگل ابر باید بدونیم که جنگل یه سرمایه ملی متعلق به همه ایرانی هاست، نمیشه به بهانه توسعه علی آباد منافع ملی رو زیر پا گذاشت.
    این موضوعات چیزیه که هر انسان منطقی بهش اذعان داره ولی نمیدونم چرا یه عده دارن بدون علت مقاومت میکنند!؟
    به نظر من باید نمایندگان مخالف نظر ایشون تو صحن علنی مجلس دلایل و اعتراضات خودشونو بیان کنند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 9

  3. با افتخار شکارچی می‌گوید:

    اخه چرا تاکنون مساله محیط زیست اجرایی نشده پس کی قراره اجرایی بشه، عزیزان اینطور که به نظر میرسد سازمان باعناوین گوناگون اعلان میکنه که با کمبود بودجه مواجه هست، و تا حدودی هم حق داره بخصوص که با ممنوع شدن شکار در سال جاری در واقع در آمد فروش پروانه که سود خالص واسه دولت محسوب میشه از دست داده. خلاصه دیگه نه بنزین تولیدی استاندارده نه خودروهای تولید داخل به استاندارد آلاینده ها توجه دارند خودروهای چینی که هکذا، در بحث شکار هم تکثیر و پرورش به حیطه فراموشی سپرده شده که از وظایف تعریف شده سازمان هست، تازه میخوان یوز آسیایی صادر کننده به روسیه به جاش ببر آموری وارد کن.از جمله (استفاده از فناوریهای نوین و تجارت این فناوریها) در پاراگراف هفتم من سر در نیاوردم که سازمان میخواهد به چه تجارتی دست بزنه، اگه از دوستان کسی اطلاع داره ما رو هم بی خبر نذاره مخصوصاً قسمت تجاریشو. خیلی ممنون میشم.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  4. علی می‌گوید:

    ایشاا.. محیط زیست و جهاد کشاورزی باهم ادغام میشن هم مشکلات موجود از بین میره هم با استفاده از فناوری های نو کارهای اقتصادی در مناطق حفاظت شده با رعایت شرایط زیست محیطی انجام میگیره
    همه ملت ایران هم می ببینن که بعضی ها بیخود شلوغ کردن که مجلس و بعضی ها کمر همت به نابودی محیط زیست بستن!

    داغ Thumb up 17 Thumb down 18

  5. عیسی طلعتی می‌گوید:

    تمامی افرادی که در این طرح صاحب نظر هستن باید از نظر علمی و امکان سنجی های و ارزیابی دقیق اقدام و موضوع رو طرح کنن که این کار صورت نگرفته و کاملا غیر علمی و بدون ارزیابی توسط افرادی که هیچ ارتباطی با محیط زیست تا بحال نداشتن انجام میشه.
    بهتره این افراد به قولی مسئول طرح وزارت محطیت زیستو ابلاغ کنن نه طرع ادغام. لطفا

    داغ Thumb up 8 Thumb down 12

  6. تیمور می‌گوید:

    محیط زیست داره نابود میشه،ایشان درگیر پست و قدرتند.جای تاسف داره واقعا.اینجاست که میگم،سیاست بدرد طبیعت نمی خوره بهمین دلیله.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  7. RAPSON می‌گوید:

    سلام در خبر قبلی ادغام سازمان یک کامنت گذاشتم و خبر الان را قبل انتشار گفتم
    مسلما بعضی ها و مطرح گران این ادغام از این کار نفع میبرند

    داغ Thumb up 3 Thumb down 5

  8. مصطفی می‌گوید:

    ادغام محیط زیست و جهاد کشاورزی موضوع بسیار مهمی است که هم مخالف دارد هم موافق .
    اگر ادغام شود عده ای نظر به اینکه محیط زیست نابود می شود میدهند اما نه چنین نیست وقتی که تالابهای موجود در کشور همگی خشک شده و پدیده گردوخاک کشور را فرا میگیرد که تنفس کردن با مشکل انجام می شود چه کسی مسئول احیای این تالابهای خشک شده است؟
    محیط زیست یا جهاد کشاورزی؟
    این خیلی واضح است که هم در جهاد کشاورزی و هم در محیط زیست با درختکاری وآب رسانی و احیای جنگلها و مراتع نگه داشتن تالابهای خشک شده میتوان زیستگاه بزرگی هم برای پرندگان مهاجر و سایر حیوانات درست کرد و بادرختکاری در مناطق مرزی و گردوخاک خیز از وجود آزاردهنده ریز گردها نجات پیدا کرد این دو نهاد تا حدودی در یک مسیر در حرکت هستند ولی از لحاظ مدیریتی و دولتی به گونه ای متفاوت عمل می کنند یکی در کاشت جنگلها ومجموعه کارهای کشاورزی و اقتصادی ودیگری درزنده نگاه داشتن حیات زنده طبیعت که هردو گروه کارشان جدا اما هدفشان یکی میباشد.
    ولی مساله تشکیل وزارت محیط زیست کشور آنها که تصمیم به تشکیل وزارتخانه دارند همگی در فکر پست و مقام هستند نه در فکر محیط زیست هستند نه در فکر نجات از این مشکلات چون تا به حال گردوخاک و ریزگرد به مشامشان نخورده است و در هرثانیه میلیون میکروگرم گردوخاک تنفس نکرده اند که همین گردوخاک ها که از خشک شدن تالاب ها و وجودخشکسالیهای متوالی و نابودی جنگلهای کشور وتخریب زیست گاهها و جایگزین شدن آپارتمان هاچرخه کامل زیست محیطی وحیات جانوری را از بین برده است وعده ای هم با نظرات مختلف وگوناگون شکارچیان را مقصر قلمداد کرده وکشتن آنان را صحیح میدانند این نظرات بیشتر وبیشتر برنابودی محیط زیست و اختلاف دامن می زند چون این افراد نه خبر از حال خانواده های مقتولین دارند ونه از قاتلین که با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند
    یکی در فکر رضایت و آزادی دیگری در فکر انتقام .حتی اگر که رضایت طرف دیگر هم جلب شود فرد متقابل بازهم ضربه مهلکتری از حس انتقام جویی حال چه از لحاظ شکار مجاز ویا غیرمجاز بر پیکریه طبیعت وارد خواهد کرد از این پس باید مسائل سیاسی و حس انتقام جویی از چهار چوب ظوابط کاری واداری خارج کرده تا بتوان محیط زیستی سالم وبدون هیچ گونه دغدغه فکری داشته باشیم وشاهد درگیری های مسلحانه وکشته شدن محیط بان ویا شکارچی در کشور نباشیم ..به امید آن روز……..

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  9. مرتضی می‌گوید:

    من با طرح ادغام موافقم به این علت که سازمان محیط زیست تو این سالهای اخیر کار مثبتی به جهت احیای محیط زیست نکرده.. و با ادغام شدن هم دیگه بهونه بوجه کم و غیره نداره از ابتدا هم باید متولی محیط زیست سازمان بزرگتری میشد که به تدریج جهت حفظ محیط زیست به بخش خصوصی و کارگذاری ها و بنگاه های متخصص در این زمینه واگذار می شد و تحت نظارت دولت و همکاری مردم و بخش خصوصی با انگیزه درآمد زائی به بقای محیط زیست و ابقای وحوش کمک می شد.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

  10. معاونت انفال می‌گوید:

    باز هم تاکید میکنم
    بهترین راه کار حفظ طبیعت جنگلها . محیط زیست و میراث باستانی وفرهنگی کشور
    ایجاد معاونت حفظ انفال در قوه قضاییه و زیر پوشش دادن مجموعه اجرایی سازمان های زیربط که ضابط دادگستری هستند می باشند

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  11. پلنگ مازندران می‌گوید:

    با سلام و خسته نباشید خدمت مسولین محترم سازمان محیط زیست ، امید بر این بود که با تغییر مدیریت سازمان و آمدن مدیران با تجربه و پر تلاش وضعیت معیشتی پرسنل محیط زیست دچار تغییرات محسوسی شود ولی کما فی سابق تغییرات فقط در حد شایعه بوده و هیچ اقدام موثری در این رابطه صورت نگرفته است ، و کارکنان زحمت کش محیط زیست همچنان با کمترین دستمزد بیشترین کار و با مخاطره آمیز ترین مشکلات دست و پنجه نرم میکنن ، امید است با اتکال به خداوند متعال و وجود مدیران متخصص و زحمت کش تغییری در وضعیت نامطلوب حقوقی پرسنل محیط زیست ایجاد گردد

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  12. عباس محمدی می‌گوید:

    طبیعی است که این بحث کاملا سیاسی است؛ واقعیت این است که بحث محیط زیست نه تنها در ایران، بلکه در تمام جهان با امر سیاست گره خورده.
    در شرایط کنونی فقط حفظ سازمان حفاظت محیط زیست و ارتقای جایگاه آن (با افزایش بودجه و قدرت آن) به نفع کلیت سرزمین ایران است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  13. گرگ می‌گوید:

    محیط زیست و منابع طبیعی باید بر کار جهاد کشاورزی و طرحهای اجرایی آن نظارت کنند
    کاش بجای چنین عملی {ادغام} منابع طبیعی را از جهاد کشاورزی جدا و با محیط زیست ادغام میکردند. چرا که هردو وظایفی مشابه دارند و نقش حفاظت عرصه های طبیعی و نظارت بر اجرای طرحها مهمترین وظیفه آنهاست.
    از سویی هردو با کمبود نیروی اجرایی {جنگلبان و محیطبان} مواجهند و با این روند کمبود نیرو خطر نابودی عرصه های طبیعی و حیات وحش ایران روز به روز بیشتر میشود .
    پس آیا بهتر نیست با ادغام محیط زیست و منابع طبیعی ۲ ارگان نظارتی و حفاظتی و تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی. هم مشکل کمبود نیرو را در آن ارگانها رفع کنید و هم نظارت بر طرحها را دقیقتر و حفاظت عرصه ها را راحتتر و محکمتر عملی میکردید؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  14. آرش 1 می‌گوید:

    حالا مهم این وسط طرح و برنامه هایی هست که محیط زیست باید داشته باشه .
    برای حفظ زیستگا ها در وهله ی اول و بعد حیات وحش ..
    زیستگاه های شاخص کشور دارن نفس های اخرشونو میکشن اونوقت ما دنبال کارهای سیاسی هستیم !!!
    اینکه هر کسی دلسوزانه به وظیفه ی خودش عمل کنه مهم تر هست تا اینکه چه جایگاه و مقامی داشته باشه ..

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>