«برزو خان» سومین پلنگ ایرانی که به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: فاز سوم پروژه تحقیقاتی بر روی پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره اوایل بهمن ماه سال جاری آغاز شده و در جریان آن یک پلنگ نر به نام برزو زنده گیری شده به گردنبند ردیاب ماهواره ای مهجز گردید.

در فاز اول و دوم این پروژه که مهرماه سال جاری انجام شد دو پلنگ دیگر به نام های برنا و بردیا به این نوع گردنبند مجهز شده بودند. (لینک مرتبط)

محمدصادق فرهادی نیا دانشجوی مقطع دکتری در رشته جانور شناسی که این طرح تحقیقاتی را به عنوان پایان نامه دوره دکتری خود به انجام می رساند در تشریح فاز سوم پروژه گفت: در ادامه پروژه در بخش دیگری از پارک ملی تندوره که نسبت به محل زندگی و قلمرو برنا و بردیا فاصله داشت مستقر شدیم.

…..تصویر مربوط به مه شدید در پارک ملی تندوره در نخستین روز ورود گروه به پارک برای آغاز فاز سوم پروژه

محمد صادق فرهادی نیا گفت: بارندگی شدید و مه گسترده در پارک ملی تندوره یکی از عوامل دشواری انجام فاز سوم پروژه بود.

پس از انجام مکان یابی در این بخش از پارک، تعدادی تله مخصوص در چند نقطه نصب و برای جذب پلنگ از لاشه دام اهلی و گوشت تازه استفاده گردید.

بلافاصله یک شب پس از تله گذاری متوجه شدیم که سیگنال ارسالی از یکی از تله ها نشان از فعال شدن آن دارد.

……………..اولین لحظات مشاهده پلنگ گرفتار شده در تله قبل از بیهوشی / عکس از علیرضا شهرداری

فرهادی نیا گفت: سریع گروه را خبر کرده و به سمت تله رفتیم. وقتی به تله رسیدیم در تاریکی شب از دور نتوانستیم به خوبی تشخیص دهیم که جانور گرفتار شده در تله چیست. با دوربین فیلمبرداری روی تله زوم کردیم و در این لحظه جانور از جا برخاست و متوجه شدیم یک پلنگ بالغ در تله گرفتار شده است.

دکتر ایمان معماریان دامپزشک گروه در این باره گفت: پس از گرفتار شدن پلنگ بلافاصله بر روی تله حاضر شدیم و با پرتاب دارت حاوی پیشرفته ترین داروی بیهوشی پلنگ بیهوش شد.

…………….چک کردن سطح هشیاری پلنگ توسط دکتر معماریان، دقایقی پس از اصابت دارت بیهوشی

دکتر معماریان اظهار داشت: مراحل بیهوشی به خوبی پیش رفت و پس از ۵ دقیقه سطح هوشیاری جانور چک شد.

پلنگ گرفتار شده یک نر بالغ و مسن بود و حدود ۱۱ سال سن داشت. همچنین وزن پلنگ ۵۷ کیلوگرم بود که برای پلنگ ایرانی نر و بالغ وزن چندان زیادی نیست.

دکتر معماریان گفت: تعدادی از دندان های پلنگ دچار پوسیدگی شده بود ولی همچنان دندان های سالمی نیز وجود داشت که امکان شکار و تغذیه را برای پلنگ فراهم می نمود.

به منظور رهگیری ساده تر برای این پلنگ یک نام انتخاب کرده و نام این پلنگ مسن و با تجربه را «برزو» گذاشتیم.

……………………………………تصویر: نصب گردنبند ردیاب بر روی گردن برزو

محمد صادق فرهادی نیا گفت: پس از بیومتری و ثبت مشخصات، گردنبند ردیاب ماهواره ای بر روی گردن پلنگ نصب و گردنبند فعال شد.

دکتر معماریان در تمام مدت علائم حیاتی پلنگ را چک میکرد و اوضاع سلامت حیوان را تحت کنترل داشت.

تصویر برزو پس از نصب و فعال شدن گردنبند ردیاب، لحطاتی پیش از تزریق دارو به منظور بازگشت از بیهوشی

سپس داروی بازگشت از حالت بیهوشی به پلنگ تزریق شد تا پلنگ مجددا به هوش بیاید.

تصویر: آماده سازی داروی بازگشت از بیهوشی توسط علیرضا شهرداری دستیار دامپزشک جهت به هوش آمدن پلنگ

در این زمان باید بلافاصله از پلنگ دور شد چراکه پس از تزریق دارو در زمان کوتاهی پلنگ از بیهوشی خارج می شود.

پس از دقایقی پلنگ به هوش آمده و به  آرامی محل را ترک کرد. ما نیز از فاصله حدودا ۱۰۰ متری نظاره گر دور شدن پلنگ بودیم.

………تصویر برزو پس از آنکه به هوش آمده و در حال دور شدن از محل می باشد / عکس از علیرضا شهرداری

محمد صادق فرهادی نیا گفت: پس از تجهیز برزو به گردنبند، نگران این بودیم که شاید گردنبند را از گردن خود خارج کند. روزهای پراسترسی بود چون سیگنال ها به نشان می داد برزو خیلی جابجا نمی شود.

پس از چند روز بالاخره تصویری از برزو توسط دوربین تله ای متعلق به مؤسسه تصویر حیات وحش گرفته شد و نشان می داد که برزو گردنبندش را همراه داشته است.

تصویر ثبت شده از برزو توسط دوربین های تله ای چند روز پس از زنده گیری که نشان می دهد گردنبند را به همراه دارد

محمدصادق فرهادی نیا اظهار داشت: در اینجا جا دارد تا از همکاری دفتر حیات وحش و تنوع زیستی، دفتر مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان درگز بابت هماهنگی برای اجرای این پژوهش تشکر شود.

ضمنا از همراهی آقای مهندس صالحی مدیرکل محترم محیط زیست خراسان رضوی هم تشکر میکنم. ایشان همواره امور پروژه را پیگیری کرده و در یک روز پربرف از سایت زنده گیری بازدید به عمل آوردند که متاسفانه در مسیر بازگشت دچار سانحه رانندگی شده و آسیب دیدند.

همچنین جا دارد از آقایان مهندس صالحی، تقی پور، شعبانی، توکلی، خانی، جهانپور، محمدی، اسماعیل آبادی و غفوری از اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و آقایان سلحشور رئیس اداره درگز، صادقی، نورانی، محبی، پیشقدم، جلالی، دانشفر، شعاعی، قربانی، حاتمی، داوری، امینی، صفدری، مسعودی، فیروزی، سبحانی، عطایی، کارامد، فرزانه و خسروی محیط بانان تندوره و اهالی روستاهای تاج الدین و دولتشانلو که از هیچ نوع همکاری برای انجام این مطالعه دریغ ننمودند صمیمانه سپاسگزاری کنم.

فرهادی نیا افزود: بنابر پیشنهاد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، نرم افزار مربوط به دریافت و کنترل نقاط حضور این سه پلنگ بر روی کامپیوتر اداره حفاظت محیط زیست درگز نصب شد تا مسئولین منطقه بتوانند از این اطلاعات برای اهداف حفاظتی و پایشی بهره برداری نمایند.

آقای سلحشور رئیس پارک ملی تندوره بسیار پیگیر پلنگ ها بوده و هر زمان که نقاط آنها با تأخیر دریافت می شود، بیش از اعضای تیم نگران می شود. وی بنابر مقتضیات منطقه نقاط حضور پلنگ ها را به محیط بانان هر پاسگاه اطلاع می دهد.

خوشبختانه در حال حاضر سیگنال ها و نقاط حضور هر سه پلنگ مرتبا دریافت می شود و شرایط هر سه مناسب است.

چندی قبل نیز یکی از عکاسان حیات وحش از جفتگیری طبیعی یکی از پلنگ های مجهز به گردنبند ردیاب (بردیا) در کنار جفتش تصویربرداری نمود. (لینک مرتبط)

محمد صادق فرهادی نیا گفت: نقاط ارسالی توسط ماهواره نشان می دهد پلنگ جدیدی که تازه به گردنبند ردیاب مجهز شده است (برزو) تاکنون دوبار بطور کامل از محدوده پارک خارج و به گله های دام اهلی و روستاها نزدیک شده اما موردی از حمله پلنگ به دام و یا سگ های گله گزارش نشده است.

برنا و بردیا به نسبت برزو بیشتر در قلب پارک هستند و به ندرت از محدوده پارک خارج می شوند اما برزو اکثر در حاشیه ها قرار دارد و به دفعات از پارک خارج می شود.

نقاط ارسالی نشان می دهد، قلمرو برزو، برنا و بردیا کاملا از یکدیگر جداست و به ندرت وارد مرزهای قلمرو یکدیگر می شوند.

+225
-116
  

25 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    ای جانم فدای پلنگ ایرانی
    خداوند نگهبان این گربه های بزرگ ایرانی و همچین طبیعت بی مانند پارک ملی تندوره.
    سپاس از دکتر ایمان معماریان و فرهادی نیا و همه دست اندرکاران و محیط بانان دلسوز پارک ملی تندوره.

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 7

  2. مهدی می‌گوید:

    این پروژه ها اطلاعات بسیار کاربردی را در دسترس پژوهشگران حوزه حیات وحش قرار میدهد. از جمله نحوه جابجایی پلنگها در قلمرو خود، همپوشانی قلمرو پلنگهای مختلف و نزدیک شدن به محل سکونت انسان و دامها که مهمترین خطر بالقوه برای این گربه سان زیباست.
    جایجایی های طولانی و مداوم و یا نزدیک شدن های پی در پی به محدوده زندگی انسان و دامهای اهلی ، نشان از عدم وجود شکار مناسب یا تعداد اندک شکار مورد علاقه پلنگ در منطقه است.
    درحالیکه جابجایی کم در محدوده قلمرو میتواند یکی از نشانه های وجود تعداد مناسب شکار در منطقه باشد که در اینصورت پلنگ نیازی به صرف انرژی زیاد و جابجایی های طولانی برای یافتن غذا ندارد.
    با آنالیز نقاط حضور پلنگ در یک بازه زمانی مشخص نه تنها میتوان اطلاعات مناسبی از رفتار پلنگ کسب کرد بلکه میتوان اطلاعاتی در خصوص تراکم گله هایی سم داران نیز بدست آورد.
    خسته نباشید به تمامی اعضای این تیم تحقیقاتی برای این کار بزرگ که اخیرا آغاز شده و به امید استفاده مناسب و عملی از اطلاعات بدست آمده از این پروژه در جهت تقویت حیات وحش کشور عزیزمان.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 1

  3. برازجان می‌گوید:

    ممنون از تلاشتون

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  4. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    خدا قوت

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  5. سولماز می‌گوید:

    خیلی خیلی ممنون از این همه تلاش خسته نباشید.
    امیدوارم برزو از حیوانات اهلی و انسان بیشتر فاصله بگیره.
    بازهم ممنون

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  6. گرگعلی می‌گوید:

    خسته نباشید جناب آقای دکتر فرهادی نیای عزیز
    امیدوارم پروژه شما پایلوتی باشد برای تحقیق بر روی گوشتخواران کشور در سایر پارک های ملی و مناطق حفاظت شده کشور.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  7. محمد 12+1 می‌گوید:

    خیلی خوشحالم

    این در نوع خودش یک پیشرفته

    اما کاش………….

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  8. فرخ حمیدی می‌گوید:

    إن شاءالله این گونه تحقیقات روز به روز بیشتر شود

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  9. دوست طبیعت می‌گوید:

    با تشکر از این گروه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  10. Nature می‌گوید:

    اداره محیط زییست خراسان خیلی فعالیت های مناسبی در جهت احیای نسل پلنگ ایرانی انجام داده که قابل تقدیره.
    ولی کاش همه جاهای ایران که زیستگاه پلنگ و یوزپلنگ هست همین قدر به این موضوع اهمیت بدهند.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  11. reza می‌گوید:

    خبر فارس نیوز در مورد کشف پلنگ در نمایشگاه ماشین هم جالب.
    در ضمن تابناک خبر جالبی از دلبر و کوشکی گذاشته.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  12. کوشان مهران می‌گوید:

    ایکاش ایران و ترکمنستان با همکاری سازمان هایی همچون WWF و پشتیبانی واقعی (و نه مدل پوتینی) سازمان های حامی حیات وحش روسیه با مجهز نمودن پلنگهایی به گردن بند رهیاب ماهواره ای الگوهای مهاجرتی میان دو سوی رشته کوه کپه داغ را میان ایران و ترکمنستان مشخص نمایند.

    تا اوایل دهه ۱۹۷۰ پلنگ ایرانی همردیف گرگ و خرس در رده جانوران زیانکار (Pest animal) ترکمنستان به شمار رفته و کشتن او به هیچ روی منع قانونی نداشتند و روستاییان و دامداران و شکارگران پس از ارایه لاشه پلنگ به دریافت جایزه (کله گرگی) مفتخر می شدند.

    یکی از آخرین زیستگاه های پلنگ ایرانی ترکمنستان، کوهستانهای زیستگاه حفاظت شده بادخیز (در نزدیکی مرز ایران و افغانستان) بوده که در سال ۱۹۴۱ به عنوان آخرین پناهگاه گورخر کولان در سرتاسر شوروی (حدود ۱۰۰ سر) محافظت شده اعلان گردید و به تدریج در کنار افزایش جمعیت گورخر در دهه های بعد به حدود پنج هزار سر، جمعیت آهوی ایرانی، پازن و گوسپند کوهی اوریال ماورای خزر نیز افزایش یافته و تعدادی پلنگ نیز به گفته کارشناسان بین ایران و بادخیز در حال رفت و آمد بودند.

    یکی از زیستگاه های پرسش برانگیز پلنگ ایرانی در ترکمنستان شبه جزیره بالخان در نزدیکی خلیج قره بغاز می باشد که دارای جمعیت خوبی از گوسپند کوهی اوریال بوده و در قدیم گزارش مستند وجود پلنگ در آن به ثبت رسیده است. با توجه به جمعیت ناچیز انسانسی و دام شاید هنوز تپه ماهورهای بالخان کنام جمعیت مجزایی از پلنگان باشد.

    اکنون برپایه آخرین برآوردها حدود هفتاد قلاده پلنگ ایرانی در ترکمنستان وجود دارد و پس از ده سال شکار دزدی و غارت منابع طبیعی و بازگذاشتن دست شکارگران خارجی تروفه (که حتی به شکار گورخر نیز انجامید) اکنون ثبات نسبی در مدیریت زیستگاه ها برقرار شده و با شدت عملی که یادگار روس ها می باشد و اکنون نیز در بیشتر جمهوری های سابق شورووی با توجه به فرهنگ مردم بهترین گزینه می باشد، در بسیاری از زیستگاه ها ثبات نسبی مشاهده می گردد.

    جز پلنگ بررسی مهاجرت خرس قهوه ای میان ایران و ترکمنستان نیز کاری درخور توجه است چون گویا در اواخر دهه ۱۹۶۰ نسل خرس قهوه ای ترکمنستان منقرض شده اعلان گردید ولی به احتمال زیاد خرس هایی از ایران (دامنه جنوبی کپه داغ) به ترکمنستان در حال رفت وآمد می باشند.

    ******************************************************

    امیدوارم این دست برنامه ها به نتایج درخوری برای حفاظت از پلنگ و زیستگاه او بینجامد و تنها منجر به درج در چند بولتن نگردد.
    در هر حال این نوشتار را که درباره وضعیت جانوران آسیای مرکزی می باشد به تمام کسانی که بدور از از بغض و حسد ورزی و چوب لای چرخ گذاشتن معمول ایران دلشان در گروی زیستبوم این آب وخاک باشد پیشکش می نمایم:

    cms.int/sites/default/files/publication/Central_Asian_Mammals_Initiative.pdf

    ************************************************

    از درنای سپید سیبری چه خبر؟
    cms.int/sites/default/files/publication/SC%20FWNews%2313-eng_small_0.pdf

    اگر آگهی های فروش ویلا را در سرخرود بخوانید درخواهید یافت که این بار نه تنها درنا و چنگر بلکه کل این زیستگاه در معرض نابودی دایمی به دلیل تغییر کاربری قرار دارد و شعارهای مرده باد و زنده باد و شکم می درم دامگذاران را برای منحرف نمودن افکار حقیقت جو از علت العلل راستین بوده است.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  13. محمد 12+1 می‌گوید:

    کاشکی این ردیابه سایزش کوچیکتر بود موقع شکار خیلی اذیتش میکنه

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 6

  14. M SIZ10 می‌گوید:

    البته لازم به ذکر است که متن مورد نظر فوق مربوط به چند سال پیش است

    و هدف از اوردن آن ذکر نکات مهم درباره ی اکوسیستم ها و احیای نشدنی ببر بود

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

  15. اشترانکوه می‌گوید:

    امسال خوشبختانه خبرهای خوبی که از پلنگ ایرانی شنیدیم خیلی زیاد بوده و جای امیدواری داره که این گربه سان زیبا و با شکوه ایران زمین به شرایط ایده آل بقای خودش برسه
    کاش نسبت به یوزپلنگ هم هر چه سریعتر اقدام بشه
    چقدر این دکتر معماریان رو خدا عزیز کرده خیلی دوستش داریم

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  16. اهورا می‌گوید:

    چرا تو عکس های ۶ و ۷ لکه های خون رو بدن پلنگ دیده می شود؟؟؟
    آیا مال شکاری که خورده است؟؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  17. عیسی طلعتی می‌گوید:

    امیدواریم با پایش لحظه به لحظه برزو خان که شیطنتش زیاده از هر نوع خطر احتمالی که ممکنه تحدیدش کنه جلوگیری بشه و بهتره محل خروجی برزو از منطقه با مردم بومی هماهنگ بشه که ممکنه پلنگی به گلشون حمله بکنه و به هیچ وجه اقدام به شکار نکنن.
    متشکریم از تمامی دوستان سخت کوش در عرصه محیط زیست

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  18. توحید می‌گوید:

    به درستی و زیبایی تمام از همه محیط بانان عزیز تندوره تشکر کردید غیر از محیط بان زحمت کش و جوان و پرانگیزه پاسگاه مرکزی تندوره( چهلمیر) اقای رضا تاجداری(فرزند علی تاجداری از زبده ترین محیطبانان بازنشسته ایران) که مسول مهمانسراها و نگه داری موزه است وهمیشه با برخورد گرم و روی خوش لحظاتی رویایی رو برای بازدید کنندگان رقم میزند.کاش اقامت ۴شبانه روزی در مهمانسرای گرم و تمیز شماره۴ چهلمیر یادتون نمیرفت!ممنونیم اقای تاجداری خدا قوت…

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  19. داریوش می‌گوید:

    باید با موسسه غیر دولتی پلنگیان ( panthera ) همکاری بیشتری بشه در ایران اگه اونها در ایران آزادی عمل بیشتری داشته باشن در آمریکا و جهان افراد زیادی هستن که حاضرن برای یوزپلنگ و پلنگ ایرانی هزینه کنن

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>