نصب آبگرمکن خورشیدی در منازل روستاییان جنگل نشین لردگان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به منظور جلوگیری از قطع درخت توسط جنگل نشینان جهت تامین سوخت و گرم نمودن آب، تعدادی آبگرم خورشیدی در منازل روستاهای دور افتاده مناطق جنگلی استان چهارمحال و بختیاری نصب و راه اندازی شد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته هر خانوار در مناطق جنگل نشین ماهیانه یک درخت ۲۰۰ کیلویی را قطع کرده و جهت گرم نمودن آب و فضای خانه از آن استفاده می کند و بر همین اساس سالیانه هفت میلیون متر مکعب چوب درختان و بوته های جنگلی در کشور به هیزم تبدیل می شود.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، دیروز سه شنبه در مراسم نصب و راه اندازی آبگرمکن های خورشیدی در روستاهای مناطق جنگل نشین شهرستان لردگان با اشاره به اینکه لردگان منطقه ای سردسیر است و مردم برای تأمین سوخت به قطع درختان جنگلی روی آورده اند، اضافه کرد: با نصب آبگرمکن های خورشیدی در این مناطق، به بحران قطع درختان جهت تامین سوخت پایان داده می شود.

مسعود منصور ادامه داد: با توجه به اهمیت این امر، در سال جاری تاکنون تعداد ۶۰۰ آبگرمکن خورشیدی را خریداری کرده و در مناطق بحرانی نصب کرده ایم.

……………….تصویر: نصب آبگرمکن خورشیدی در منازل روستاهای مناطق جنگلی شهرستان لردگان

وی تصریح کرد: حتی اگر گاز به مناطق روستایی برسد، استفاده از آبگرمکن خورشیدی به دلیل نداشتن آلاینده های زیست محیطی ارجح خواهد بود.

منصور با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از هزینه ی خرید آبگرمکن خورشیدی را منابع طبیعی و ۲۰ درصد آن را روستاییان پرداخت کرده اند، خاطر نشان کرد: با تأمین منابع مالی از سوی دولت در همه مناطق بحرانی و جنگلی کشور آبگرمکن های خورشیدی نصب خواهد شد.

سالیانه هفت میلیون متر مکعب چوب، و بوته بعنوان هیزم برای تامین سوخت مصرف می شود

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین یادآور شد: سالانه هفت میلیون مترمکعب هیزم، چوب و بوته کنی برای تأمین سوخت مورد استفاده مردم مناطقی قرار می گیرد که در بحران سرما و کمبود سوخت قرار دارند.

……………..تصویر: نصب آبگرمکن خورشیدی در منازل روستاهای مناطق جنگلی شهرستان لردگان

منصور همچنین اظهار امیدواری کرد تا پایان برنامه ششم توسعه کشور مصرف چوب برای تامین سوخت را به صفر برسانیم.

وی افزود: تأمین اصلی سوخت بر عهده وزارت نفت است و کار منابع طبیعی در واقع تحقق برنامه های این وزارتخانه است.

منصور در پایان یادآور شد: مناطق بحرانی را شناسایی و در اختیار وزارت نفت قرار داده ایم تا جزو اولویت های تامین سوخت قرار بگیرد.

……………..تصویر: نصب آبگرمکن خورشیدی در منازل روستاهای مناطق جنگلی شهرستان لردگان

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در مراسم راه اندازی آبگرمکن های خورشیدی در روستای له دراز – لردگان گفت: استفاده از انرژی های خورشیدی، ضمن جلوگیری از قطع درختان، الگوی مصرف سوخت جنگل نشینان را تغییر می دهد.

به گزارش پیام طبیعت بهمن افراسیابی گفت: سازمان جنگلها با ارائه پروژه ای به عنوان نصب آبگرمکن های خورشیدی با رفع بخشی از نیاز انرژی جنگل نشینان وابستگی آنان را در استفاده از چوب و هیزم کاهش می دهد.

هر خانوار ماهیانه یک درخت ۲۰۰ کیلوگرمی را قطع می کند

افراسیابی همچنین در ادامه گفت: جنگل نشینان به علت عدم دسترسی به جایگاه های فروش نفت و گاز و عدم توان خرید فرآورده های نفتی برای تأمین انرژی موردنیاز از چوب درختان جنگلی استفاده می کنند.

وی گفت: با توجه به مطالعات انجام شده به طور متوسط هر خانوار در ماه حدود یک اصله درخت با وزن متوسط ۲۰۰ کیلوگرم را برای تامین آب گرم مصرف می کنند.

……………..تصویر: نصب آبگرمکن خورشیدی در منازل روستاهای مناطق جنگلی شهرستان لردگان

افراسیابی عنوان کرد: کشور ایران به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده ها قرار دارد و میزان تابش خورشید در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلو وات ساعت در متر مربع در سال تخمین زده شده است و در اکثر نقاط کشور بیش از ۳۰۰ روز آفتابی وجود دارد که استفاده از انرژی های نو به دلیل دارا بودن هزینه های پایین می تواند از آلودگی های زیست محیطی بکاهد.

وی حفاظت، تأمین آب گرم رایگان در هوای ابری و برفی، مقاوم بودن این سیستم در برابر بادهای سنگین، دارا بودن امنیت، بدون صدا و آلایندگی زیست محیطی، قابلیت انتقال به مکان های دیگر و مقاومت در برابر یخ زدگی را از مزایای آبگرمکن خورشیدی عنوان کرد.

+158
0
  

14 دیدگاه

  1. DORNA می‌گوید:

    عالی… خبر بسیار امیدوار کننده…
    البته با توجه به کوتاهی روزها در زمستان و سرمای شدید مناطق کوهستانی و مه گرفتگی، احتمالا هنوز مردم از سایر مواد سوختی هم استفاده خواهند کرد ولی در همین حد که وجود آبگرمکن ها قطع درختان و بوته ها را کاهش دهد و نسبت به قبل کمتر شود، جای قدردانی دارد از مدیرانی که طرح و اجرای آن را به عهده گرفته اند.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 0

  2. اشترانکوه می‌گوید:

    چقدر کار قشنگ و قابل تقدیری انجام دادن
    جنگل اونجا یه نفسی میکشه

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 0

  3. آرش می‌گوید:

    من که تو عکسا جنگلی نمیبینم که بشه گفت روستای جنگل نشین

    البته یه بار رفتم منطقه ای به اسم آلونی طرف لردگان جنگل پرپشتی داره و سبز کوه که بین اردل و لردگانه هم ۲۱ هزارهکتار جنگل داره
    به جز این مناطق و مرز خوزستان و بازفت فکر نکنم جنگل درست و حسابی چهارمحال داشته باشه
    در کل کهگیلویه به لحاظ پوشش گیاهی قابل قیاس با چهارمحال نیست به نظر من

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  4. امیر امینی می‌گوید:

    بسیار بسیار خوشایند است این کار امیدوارم مستمر باشد

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  5. عیسی طلعتی می‌گوید:

    فرهنگ سازی اولین گام جهت حفظ طبیعت کشورمونه قبل از پیشگیری.
    خیلی وقته بجای اینگه با مردم به مرحله برخورد برسیم بهتره فرهنگ سازی کنیم.
    تا مثل این طرح بجای چوب از نور به عنوان انرژی استفاده بشه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  6. داریوش می‌گوید:

    ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی در ایران بسیار فراتر از راه اندازی یک آبگرمکن خورشیدی هست ایران بقدری تابش آفتاب داره که میتونه برق مورد نیاز چند کشور رو تامین کنه متاسفانه صدها میلیارد خرج انرژی خطرناکی برای تولید برق در ایران شده که هنوزم که هنوزه نتونسته برق لازم برای روشن کردن یه لامپ ۱۰۰ واتی رو تولید کنه و هزار مشکل دیگه برای کشور درست کرده بزرگترین دروغ جهان که کمپانیهای نفتی و اسلحه سازی ترویج دادن اینه که زمین کمبود انرژی داره در خالی که انرزی پایان ناپذیر خورشیدی رو داریم مشکل جهان افراد شروری هستن که منافعشون در حفظ شرایط کنونی هست

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  7. ali می‌گوید:

    هفت میلیون متر مکعب درخت…چقدر دیر به فکر افتادیم
    تازه این ۲ تا آبگرمکن قطره ای از دریا هم نمیشه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  8. کوشان مهران می‌گوید:

    خبری است بسیار نیکو

    البته به شرط آنکه تنها به خریدن اکتفا نشود ودر کنار آموزش نصب وراه اندازی واستفاده خدمات پس از فروش وتعمیرات نیز در نظر گرفته شود تا از فشار بر منابع درختی سرپا برای برآوردن نیاز به حق گرمایشی تا حدی کاسته شود

    در یک مستند گروهی مامور واکسیناسیون در شمال نیجر با شتر واکسن ها را به روستاهای جدا از همخ وبه میان طوارق دامدار کوچ نشین می بردند و با نصب سلول های خورشیدی بر پشت شتران،انرژی الکتریکی مورد نیاز برای یخچال های خنک کننده سرمها و واکسن ها را تامین می نمودند.

    در بسیاری نواحی ایران شاید قرن ها از نابودی آخرین بقایای پوشش گیاهی قابل سوزانیدن گذشته است وپهن دام مهمترین منبع گرمایشی است ولی با گردآوری فضولات دامی از میزانکود طبیعی ومواد مغذی که باید در برابر چرا به خاک مرتع افزوده شود، کاسته می گردد.

    جایی که خانواده انسان وابسته به گرمای هیزم وذغال می باشد تنها با بخشنامه نمی توان خانه های مردم را گرم نمود.

    حتی در کانادا و بریتانیا هم امکان گازکشی به تمامی روستاها وجود ندارد وهیزم وذغال سنگ و بویژه تورب هنوز از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد ولی در کشورهایی با ثبات اجتمایی از دیرباز بیشه هایی شاخه زاد به هر یک از جوامع مسکونی تعلق داشته که که منحصرا نیازهای هیزمی آنها را برطرف می نموده است.

    افسوس که در هرکجای کره ارض قانون بوده بجز ایران که از دیرباز به دلایل تاریخی و فرهنگی که ناگفتنش به(!) قانون شکنی جایگاه بهتری به افراد می بخشد.

    ****************************************

    دیباچه ای بر مدیریت زیستگاه وجمعیت گوزن مرال بخارا در آسیای مرکزی پیشکش من است به همگی خوانندگان برای این خبر که باید امید به پیگیر بودن آن بود ونه اینکه به شیوه معمول وچند هزار ساله پس از مدتی این دستگاه های ارزشمند بدون استفاده در گوشه ای انبار گردند.

    http://www.cms.int/manage/sites/default/files/publication/Bukhara%20deer%20Pereladova%20Part%201.pdf
    ********************************************

    شاهزاده عین السلطنه سالور برادر زاده ناصرالدین شاه در خاطرات خویش اشاره به انبوه کفش های آهنی زنگ زده ای می نمود که برای دهه ها در گوشه ای از انبار قورخانه تهران جمع شده بودند.
    حاج میرزا آغاسی صدراعظم محمد شاه با در نظر گرفتن بروز طغیان وشورش مداوم در کشور به تحریک خودی وبیگانه( بریتانیا) و فقدان جاده برای بکارگیری گاری و دلیجان به این نتیجه مهم رسیده بود که شتران باربر قشون ظفرنمودن در نواحی سنگلاخ وکوهستانی با پاهای نرم توان پیشروی ندارند وبه همین دلیل دستور ساختن کفش های آهنی به نعداد زیاد داده بود که با پیچ و مهره به پای شتر قالب می گردید ولی با وجود صرف هزینه هنگفت شتران با پوشیدن این کفش ها توانایی گام برداشتن را از دست می دادند.
    سران قشون و ساربانان به خوبی به باطل بودن این ایده آشنایی داشتند ولی بسیاری نمی خواستند با راستگویی خشم حاجی را برای خود بخرند وعده ای نیز که مسئول ساختن این سری کفش های آهنین بوده ودر اصل منافع آنها در گروی اجرای تمام و کمال این دستور نسنجیده ونابخردانه بود.

    حال خود قضاوت نمایید تا چه اندازه از تفکر حاجی میرزا آغاسی با گذشت دو قرن فاصله گرفته ایم.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  9. mehdi می‌گوید:

    از این کار خوبتون متشکرم ولی ای کاش میشد کارخانه کاغذ سازی مازندران نبود
    .
    .
    .

    .
    .اگه خودمون کاغذ وارد کنیم بهتر از اینکه تولید کنیم

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  10. k,navid می‌گوید:

    خیلی خوبه آخر سر یه کار مفید در جهت منابع طبیعی دیدیم
    اینجا باید گفت چرا زحمت کشیدید اینقده کم کشیدید
    امید بازم ازین کارای عملی را شاهد باشیم
    این خبرم مثل برخورد با اون دامدار که چراگاه طبیعی خراب تهی از پوشش گیاهی کرده بود واقعا خوشحالم کرد امیدوارم تو همه مناطق با این داما برخورد بشه تا طبیعت نفس بکشه
    حرکت بعدی باید بستن جاده های خاکی معدن تو دل جنگل باشه که هر کسی نتونه هر وقت خواست به راحتی وارد منطقه شه از اونجا نادرست در هر زمان که خواست وارد شه استفاده اشتباه کنه بعد از کلی خسارت از هر نوع که میتونه به طبیعت بزنه بعد خیلی راحت خارج شه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  11. مهدی می‌گوید:

    خدا را شکر
    این خودش میتونه فرهنگ سازی هم باشه چون مردم روستا بعد از این که تاثیر این آبگرمکن ها رو ببینند(که بسیار به صرفه تر از زحمت قطع کردن درخته)،از طرح های این چنینی استقبال خواهند کرد و سطح اعتمادشان نسبت به مجریان طرح های مربوطه بالا خواهد رفت.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  12. بهنام می‌گوید:

    این آبگرمگن ها رو دو روزه میفروشن دوباره روز از نو روزی از نو

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  13. سعید می‌گوید:

    با سلام
    خبر بسیار خوبی بود در استان لرستان هم جنگل های انبوهی وجود داره امیدوارم برای سایر مناطق هم هر چه زوردتر فکری بشه مردم برای گرم کردن خونه ناچار از استفاده چوب هستند

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>