به مناسبت ۱۲ اسفند روز جهانی حیات وحش

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بر اساس پیشنهاد ارائه شده در شانزدهمین نشست متعاهدین کنوانسیون منع تجارت جهانی گونه های در معرض خطر انقراض (سایتیس) در سال ۲۰۱۳ به سازمان ملل متحد، این سازمان طی نشست عمومی خود در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳، روز سوم ماه مارس (۱۲ اسفند) مصادف با تاریخ پذیرش کنوانسیون سایتیس در سال ۱۹۷۳ را به عنوان روز جهانی حیات وحش معرفی کرده است.

در اعلامیه صادره از سوی این کنوانسیون از کشورها خواسته شده تا براساس اهمیت گونه های مختلف گیاهی و جانوری اقداماتی را برای افزایش آگاهی عمومی و معرفی این روز به انجام برسانند.

شعار روز جهانی حیات وحش در سال جاری با توجه به وضعیت نگران کننده برخی از گونه ها بشرح زیر انتخاب شده است:

وقت آن است که در قبال جرائم مرتبط با حیات وحش جدی باشیم / بیایید همین حالا جرائم حیات وحش را متوقف کنیم


اهمیت و ارزش های گوناگون گونه های گیاهی و جانوری نظیر ارزش های اقتصادی، بوم شناختی، علمی، فرهنگی و زیبا شناختی و تهدیدات و فشارهائی که متاسفانه به اشکال مختلف متوجه گونه ها و زیستگاه های آنهاست، جامعه جهانی را بر آن داشته تا ضمن افزایش توجه کشورها به موضوع تنوع زیستی از این طریق بتوان گامی در جهت کاهش این تهدیدات و بهبود وضعیت کنونی برداشت، در غیر اینصورت نسل های آتی ما بسیاری از گونه ها حیات وحش را نخواهند دید.

تنوع زیستی:

تنوع یا غنای گونه‌‌ای، شبکه‌ای از همه موجودات زنده، اعم از گیاهی و جانوری است و انواع جانوران، گیاهان و موجودات تک سلولی را در بر می گیرد. گونه ها علاوه بر آنکه نیازهای ضروری و اولیه انسان ها نظیر خوراک، پوشاک، مسکن و دارو را فراهم می آورد، می‌توانند بر سلامت و شادابی روح و جسم، رونق اقتصادی و پیشرفت روزافزون جامعه بشری و پایداری محیط زیست جهان نقش داشته باشد.

امروزه دیگر مفاهیمی چون سلاح و تجهیزات نظامی، حرف آخر را در تامین امنیت ملی نمی‌زنند و در دنیایی که کشورها برای دسترسی به منابعی چون آب در تقابل با یکدیگر هستند، ابعاد و ارزش‌های مهم تنوع‌زیستی را نمی‌توان نادیده گرفت.

از طرفی دیگر تنوع زیستی، میراث ارزشمندی است که بشر آن را از نسل‌های قبل به امانت گرفته است و باید به نسل‌های بعد بسپارد و حفاظت از آن، ریشه در اخلاق، فرهنگ و اعتقادات ملت‌ها دارد. نحوه برخورد انسان با محیط زیست، رابطه نزدیکی با فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی در ادیان و جوامع گوناگون دارد.

در بیشتر مذاهب، از جمله دین اسلام احترام به طبیعت و حفاظت از گونه‌های زیستی موجود در آن، مورد توجه و جزء تعالیم دینی محسوب می‌شود. این امر در فرهنگ‌های بومی و جوامع پایبند به اعتقادات سنتی نیز مورد توجه قرار دارد.

متاسفانه امروزه به دلیل بدرفتاری انسان با طبیعت پیرامون خود‌، روند انقراض گونه‌های زیستی با سرعت نگران کننده‌ای افزایش یافته است و با حذف هر گونه گیاهی یا جانوری از چرخه طبیعت و از دست رفتن نقش او در پایداری محیط زیست، کره خاکی یک قدم به سوی نابودی پیش خواهد رفت.

پس می توان گفت:

وقت آن است که در قبال جرائم مرتبط با حیات وحش جدی باشیم / بیایید همین حالا جرائم مرتبط با حیات وحش را متوقف کنیم

+425
0
  

16 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    خدا کند روزی برسد که حیوانی بی گناه کشته نشود!!!
    واقعا همگی بیاییم همه حیوانات را دوست بداریم و به آنها عشق بورزیم.
    نابودی حیات وحش یعنی نابودی آدمی..

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

    • پندار نیک می‌گوید:

      اهورا جان روند نزولی طبیعت در همه جای دنیا مشهود است و هر کجا علت خاص خود را دارد مثلا در تبت منو اکسید حاصل از سوخت ذغال سنگ، در آفریقا خشکسالی و بیماری ووو…در ایران همه موارد به اضافه اقدامات ضد زیست محیطی کشاورزی در امر کود و سم شیمیایی، دیمکاری و فرسایش، چرای بی رویه و جدیدا پدیده گرد و غبار متاسفانه از هیچ یک از این مخربها نمیشه خواهش کرد که تو را به خدا هیچ موجودی را از بین نبرید.
      در کشورهای پیشرفته شکار کردن نتونسته باعث از بین رفتن حیات وحش بشه چون قابل کنترله و اینقدر هیاهو نداره. متاسفانه همه انگشتها به سمت شکاره که آخرین عامل نابودی گونه ها شکار کردن است. اگه همه سلاحها را هم کنار بزارن باز هم درد اصلی درمون نمیشه!

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  2. DORNA می‌گوید:

    چقدر این متن خوب بود…

    عجبا که حتی در دورافتاده ترین نقاط آفریقا مردم بومی و فقیر آن مناطق که شکار به لحاظ تاریخی، بخشی از معیشتشان بوده است به این اندازه از شناخت و آگاهی رسیده اند که در حفاظت از فیل ها و کرگدن ها به حد توان مشارکت می کنند و شکارچیان و متخلفان و قاچاقچیان حیات وحش را به نگهبانان طبیعت معرفی می کنند… اما، ما که در مقایسه با آنها از رفاه عمومی و نسبی برخورداریم به لحاظ فرهنگی به مراتب از آنها پایین تریم…
    این لینک را شاید صدها بار دیده ام اما از دوباره دیدنش خسته نمی شوم:

    africageographic.com/blog/lioness-gored-by-buffalo-horn-lives-to-see-another-day

    وقتی می بینم یک کادر آموزش دیده آفریقایی و بومی چقدر مسلط یک شیر زخمی را از مرگ حتمی، تدریجی و طولانی مدت نجات می دهند آنهم با حداقل زمان بیهوشی و حداقل استرس برای حیوان در همان زیستگاهش…
    در مقایسه با آنها به شدت عقب هستیم.
    یقینا این شیر در ایران محکوم به مرگ بود…

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  3. چغوک می‌گوید:

    جانوران کشور ما در معرض تهدید جدی هستند اما چندان نگران نیستیم !

    جمعیت پانداها در چین ۱۵۰۰ قلاده …
    جمعیت ببرهای بنگال در هند ۱۸۰۰ قلاده …
    جمعیت پلنگ برفی در پاکستان ۳۰۰۰ قلاده …

    جمعیت پلنگ ایرانی در ایران ، کمتر از ۵۰۰ قلاده …
    چین ، هند و پاکستان چگونه از جانورانشان حمایت می کنند و ما چگونه ؟!!
    دنیا نسبت به سرنوشت پاندای چینی ( با جمعیتی ۳ برابر پلنگ ایرانی و حفاظتی ۱۰۰ برابر ایران ) حساس است و ما نسبت به سرنوشت پلنگ ایرانی حساسیتی نداریم !
    هفته ای نمی آید که خبر بدی از پلنگ های ایران منتشر نشود ؛ یا خبر شکار ، یا خبر تاکسیدرمی ، یا خبر مسمومیت ، یا خبر تصادف ، یا …
    خدا می داند که چند تا حیوان کشته می شوند و از بین می روند و هیچ کس خبردار نمی شود !

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

    • نورانی می‌گوید:

      چغوک جان بیا یک سر تو تالاب گمیشان بزن ببین که میلیارد پرنده آمده (میلیاردها پرنده )شکار پرنده که مشکلی نداره درضمن اینها مهاجر هستند.

      داغ Thumb up 3 Thumb down 8

    • آرش 1 می‌گوید:

      از بس که زیستگاه های پلنگ ها رو مورد تاخت و تاز قرار دادیم.
      تقریبا بیشتر زیستگاه های کشور دارای جاده های دسترسی مختلف هستند و این خودش باعث بوجود آمدن برخوردهای زیاد بین انسان و این گربه سان شده و نتیجه ش ناامنی و دسترسی به نقاط بکر توسط انسان و سو استفاده از این جاده ها برای شکارهای غیر مجاز ….

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  4. کارشناس محیط زیست می‌گوید:

    جالبه روزی با این اهمیت حتی در تقویم رسمی ما نیامده و سازمان محیط زیست و ادارات کل استان ها نیز در این خصوص هیچ برنامه یا مراسمی را برگزار نمی کنند !
    این در حالی است که تمامی مناسبت های دیگر در تقویم کشور ثبت و با جدیت پیگیری می گردد،
    واقعا جای تاسف است……

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  5. سولماز می‌گوید:

    یه سوال چطور میشه مردم رو از ازار حیوانات دور کرد . دیدین اینم یه هم وطن ؟

    niksalehi.com/newspaper/view/073592.php

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  6. مسعود شهرابی می‌گوید:

    روز جهانی حیات وحش بر همه حیات دوستان مبارک به حس و حق حیات و آزادی حیوانات وحشی احترام بگذاریم
    برای حفاظت از حیات وحش علاوه بر حفاظتی صحیح و راهبردی تغییر قوانین و مقررات در کلیه عوامل مستقیم و غیرمستقیم موثر بر حیات وحش یک الزام هست
    از طرفی برخوردی صحیح در کنار مهربانی با حیوانات و فرهنگسازی در این زمینه و دوری از خرافات و عادات بد تا حد زیادی در حفاظت از حیات وحش موثر خواهد بود
    در یک تحقیق علمی مشخص شد که خسارت سالانه موریانه ها برای انسان از میزان خسارت سیل، آتش سوزی و طوفان بیشتر هست اما وقتی تاثیرات عظیم و مفید (مستقیم و غیرمستقیم) موریانه ها برای حیات انسان و کره زمین تخمین زده شد خسارت ناشی از موریانه ها بسیار ناچیز بود! این تحقیق دانشمندان را بر آن داشت تا به جای مبارزه با موریانه ها به دنبال حفاظت از آنها باشند
    منظور من اینه گاهی اوقات از سوی حیات وحش خساراتی به کشاورزان و دامداران وارد می شه پرداخت خسارت در کنار رفتاری انسانی به جای خود! اما اگر بدانیم یک گونه چه ارزش و تاثیر مفیدی بر یک زیستبوم و برای حیات انسانی در گذر زمان داره برای یک شغال، گرگ یا گراز و راسو بیش از اینها ارزش قائل خواهیم بود و چه بهتر که ارزشها و آثار مفید حیات وحش بر کره زمین و حیات بشری، مشخص، ارزش گذاری، مستند و اطلاع رسانی بشه؛ بیان شیوا و ساده ی ارزش و آثار واقعی و مفید تک تک گونه های وحشی، مسئولان و مردم رو به سمت حفاظتی صحیح پیش خواهد برد
    انسان نیاز به زندگی سالم داره پس باید با طبیعت زندگی و دوستی کرد نه اینکه با طبیعت جنگید
    سال بدی برای خرسها بود دو یوزپلنگ ماده رو از دست دادیم این اواخر چندین پلنگ و غیره! می شه مهربان بود و باید همانطور که برای جان خود ارزش قائل هستیم برای جان دیگر خلایق و نشانه های رحمت خداوندی ارزش قائل باشیم
    ممنون دیده بان عزیز

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  7. RAPSON می‌گوید:

    سلام خانم سولماز متاسفانه بعضی از ما آدمها انسانیت را زیر سوال برده ایم و نمدانیم چرا اشرف مخلوقات شدیم این آزار یک سگ نیست حقیر بودن اون آدم است

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

    • سولماز می‌گوید:

      این آتش‌نشان به گربه‌ای که از حریق یک خانه نجات پیدا کرده، اکسیژن می‌دهد.
      آتش‌نشان روسی جان این گربه را از آتش‌سوزی نجات داد.
      این مرد با یک چتر، این بچه‌گربه را نجات می‌دهد.
      این دو مرد نروژی به این ترتیب، به کمک این بچه گوسفند شتافته‌اند تا در دریا غرق نشود
      روز غروب این مرد سگ بیمارش را با خود برای شنا به دریاچه می‌برد، چون آب دردهای سگ را تخفیف می‌دهد. این سگ ۱۹ ساله است و مبتلا به التهاب مفاصل است.
      تو این اخبار ما و هم وطنان ما کجای کارند ؟

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  8. اهورا می‌گوید:

    دیده بان گرامی خواشمندم یک گزارش درباره هیرکان و ورکان خبری بنویسید.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  9. سید مهدی خاتمی می‌گوید:

    با سلام و عرض خدا قوت خدمت جناب هوشمند همراه همیشگی محیط زیست
    با اجازه مطلب این پست رو با ذکر آدرس و منبع در وبلاگ اداره محیط زیست آرادان بازنشر کردم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  10. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    این روزها در تقویم ما میگذرند بی آنکه تغییری حاصل شود و صدا و سیما حداقل برنامه هایی از حیات وحش کشورمان نمایش نمیدهد تا نگاه مردم باین موضوع بیشتر جلب گردد.
    دیده بان محترم انتظار دارم پیگیر گزارش مستند و قانع کننده از مرگ پلنگ بمو باشید.
    باید مقصرین اینکار مشخص گردند تا حداقل دیگر در جریان چنین مواردی دخالت نکنند.
    مرگ این پلنگ مانند بسیاری از حیوانات دیگر در کشورمان ناراحت کننده بود با این تفاوت که این پلنگ بدست کسانی کشته شد که از آنها انتظار حمایت و سلامتی را داشت.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  11. سیزده بدر می‌گوید:

    بد نیست در این روز از ببر با شکوهمان که شکوه و عظمتتش رو از بین بردیم یاد کنیم!

    مسعودمیرزا ظل السطان فرزند ارشد ناصرالدین شاه قاجار و داماد امیر کبیر بود، که حتی از برادرش مظفرالدین شاه هم بزرگتر بود ولی بدلیل اینکه مادرش از شاهزادگان قاجار و از زنهای عقدی ناصرالدین شاه نبود هیچگاه به عنوان ولیعهد انتخاب نشد وی سیزده سال بیشتر نداشت که به حکمرانی مازندران، ترکمن صحرا و سمنان و دامغان منصوب گردید و چهار سال هم در این سمت باقی ماند.

    تاریخ سرگذشت مسعودی کتابی به قلم مسعودمیرزا ظل السلطان است که در آن اشاره شده که ایشان تنها در میانکاله تعداد ۳۵ قلاده ببر هیرکانی( بزرگترین گربه سان جهان) را شکار کرده است که اگر این تعداد را با ۲ قلاده ای که در بابل شکار کرده است جمع کنیم رکوردی بس شگرف در قتل عام این گربه سان زیبا و کم یاب در جهان و نایاب در ایران ثبت کرده است؛ الحق والانصاف که از نوادگان قاجار بوده است!!! البته این تعداد فقط محدود به شکارهایی ست که لاشه آنها پیدا شده است و از ببرهای زبان بسته ای که غریبانه به دست وی زخمی شده اند و در گوشه ای از جنگل جان داده اند آماری در دست نیست.

    می گویند ظل السطان به تنهایی ۲۰ درصد کل ببرهای هیرکانی ایران را از پای درآورده است که با حساب سرانگشتی، اگر کل ببرهایی که حضرت ظل سلاخی کرده است را ۵۰ قلاده در نظر بگیریم کل ببر های ایران در زمان ناصرالدین شاه به ۲۵۰ عدد میرسد که من با اجازه شما تعداد آنها را ۴۰۰ نه ۵۰۰ قلاده در نظر می گیرم.

    جناب سروان احمد هنرور در سال۱۳۳۲در منطقه مینودشت و کلاله ببری را با تفنگ برنو شکار کردند و بادی در قب قب و عکسی به یادگار انداختتند!!! و این عکس آخرین عکس ثبت شده از ببر هیرکانی بدبخت بود که برای ما به یادگار مانده است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  12. ایمان می‌گوید:

    من به عنوان یک ایرانی امیدوارم روزی برسد که در کشور؛ مدیران به خواسته های مردم احترام بگذارند چون عموما این مردم هستند که دولت را ملزم به انجام تعهد به حفظ و مراقبت از طبیعت میکنند. همانطور که در این گزارش آمده در حال حاضر نقش آموزش بسیار مهم است چون تا مردم درک درستی از علت رفتار مناسب با طبیعت و جانوران را پیدا نکنند نمیتوانند به آن اهمیت دهند.
    گرچه متاسفانه در کشور ما با اینکه مشکلات زیست محیطی در سال های اخیر افزایش یافته اما هنوز سیاست ها در این حوضه تغییر نکرده است. در نظام آموزشی کشور هم نقش آموزش مفاهیم طبیعت جدی تلقی نشده و نمیشود.
    تا هر زمان که ما اینگونه حرکت کنیم شرایط دگرگون نخواهد شد. مدیران فردای کشور کودکان و نوجوانان امروز هستند و اگر بتوان محیط زیست را جزوی از موضوعات و مفاهیم پایه ی فکری آنها قرار داد قطعا فردای ایران در این حوضه بهتر خواهد شد.
    به امید روزهای بهتر برای طبیعت ایران و به دنبال آن ایرانیانی که دلسوز این طبیعت هستند و خواهند بود.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>