عاملین کشتار یک شوکا در منطقه حفاظت شده لوه دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز یکشنبه ۹۳/۱۲/۱۰ نیروهای یگان محیط زیست استان گلستان حین گشت زنی در منطقه حفاظت شده لوه حوالی غروب آفتاب متوجه نور ضعیفی از درون جنگل شدند.

مسئول منطقه حفاظت شده لوه در این باره گفت: با توجه به تاریک شدن هوا و اینکه احتمال میدادیم نور مشاهده شدن متعلق به شکارچیان باشد، محیط بانان در چند نقطه از مسیرهای احتمالی خروج از جنگل به کمین نشستند.

مهندس احمد احمدی اظهار داشت: مامورین پس از مدتی در تاریکی هوا ۳ نفر را حین خروج از جنگل مشاهده کرده و دستور ایست صادر نمودند اما شکارچیان غیرمجاز به محض شنیدن فرمان ایست متواری شدند.

محیط بانان به تعقیب متخلفین پرداخته و پس از مدتی تعقیب و گریز در جنگل هر سه نفر را بازداشت نمودند.

…………..تصویر: شکارچیان متخلف دستگیر شده به همراه لاشه یک شوکا و یک اسلحه دولول قاچاق

احمدی گفت: از شکارچیان متخلف لاشه یک شوکا، یک قبضه اسلحه دولول قاچاق و تعدادی فشنگ چهارپاره (فشنگ غیرمجاز مخصوص شکار پستانداران بزرگ جثه) کشف و ضبط گردید.

این شوکا ماده و به احتمال فراوان باردار بوده است اما به دلیل خرد شدن لاشه و تخلیه اندام داخلی در جنگل امکان اثبات این موضوع وجود نداشت.

پرونده متهمین پس از واریز مبلغ ۳۲ میلیون ریال جریمه نقدی بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک شوکا، به جرم حمل و استفاده از سلاح غیرمجاز و شکار غیرمجاز گونه جانوری حمایت شده به مراجع قضایی ارسال گردید.

……………..تصویر: لاشه شکار و ادوات کشف شده از شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده لوه

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، در ایران سه گونه گوزن، یعنی گوزن زرد، گوزن قرمز (مرال) و شوکا زیست می کنند. زیستگاه گوزن زرد جنوب غربی کشور بوده است. گوزن زرد در حال حاضر از طبیعت کشور حذف شده و صرفا تعدادی در اسارت نگهداری می شوند.

حیات گوزن‌ ها در شمال ایران قدمتی طولانی دارد و مرال و شوکا روزگاری در گستره وسیعی از مناطق جنگلی جنوب دریای خزر در استان‌ های گیلان، مازندران، گلستان و آذربایجان شرقی زندگی میکرده اند.

شوکا (گوزن مینیاتوری) کوچکترین گونه گوزن کشوربه شمار می رود. شوکا با رنگ بدن تقریبا قهوه‌ای و نوک موهای روشن‌ حدود ۱۵ کیلوگرم وزن دارد.

در حال حاضر نسل شوکا به دلیل تخریب گسترده و تغییر کاربری عرصه های جنگلی شمال کشور به مناطق مسکونی و زمین های کشاورزی، همچنین شکار غیرمجاز به شدت کاهش یافته و در آستانه انقراض قرار دارد.

با توجه به جنگلی بودن زیستگاه این گونه و عدم امکان سرشماری به روش مشاهده مستقیم در نقاط جنگلی، آمار دقیقی از تعداد شوکاهای باقیمانده در کشور وجود ندارد اما چیزی که مسلم است جمعیت این گونه در بسیاری از مناطق جنگلی شمال کشور بطور کامل از بین رفته و یا شدیدا کاهش یافته است.

+240
-5
  

54 دیدگاه

  1. چغوک می‌گوید:

    کشتن شوکای ماده توسط شکارچیان محترم ( غارتگران محیط زیست ) …
    یک شوکای ماده در بسیاری از اوقات تاخیر باروری دارد و ممکن است مدت زمان حملش به بیشتر از ۱۰ ماه برسد ؛ شکار چنین جانور حساسی ضربه ی بزرگی به نسل شکننده ی این حیوان در ایران وارد می کند .
    قابل توجه شکارچیانی که مدعی هستند در ایران نیز باید مانند کشورهایی پیشرو در محیط زیست ، شکار آزاد باشد :
    جمعیت شوکا ، فقط در اروپای مرکزی ، بالغ بر ۱۷ میلیون راس است و در رده بندی جانوران برای وضعیت بقا ، تحت عنوان ” کمترین نگرانی ” جای گرفته است اما همین جانور پر تعداد در جهان ، در کشور ما در حال انقراض است ! .
    این وضعیت برای جانوران دیگری هم برقرار است :
    * مرال : در اروپا ” کمترین نگرانی ” ؛ در ایران در ” حال انقراض ” !
    * گربه جنگلی : در اروپا ” کمترین نگرانی ” ؛ در ایران در ” حال انقراض ” !
    * گوزن زرد : وضعیت در اروپا ” سبز ” ؛ وضعیت در ایران ( برای گوزن زرد ایرانی ) ” قرمز ” !
    * خرس قهوه ای : در تمام دنیا ” سبز ” ؛ در ایران ” قرمز ” !
    * ببر : در دنیا نزدیک به قرمز ؛ در ایران ۶۰ سال قبل منقرض شده است ! .
    * روباه شنی : در دنیا ” سبز ” ؛ در ایران کسی خبر ندارد که چه رنگی است ؟!!
    * سیاه گوش اوراسیایی : در شرق دور پرتعداد ، در ایران قابل مشاهده نیست مگر اتفاقی !
    *گربه ی شنی : در دنیا در آستانه ی تهدید ( اما باز هم سبز ) ؛ در ایران کسی از وضعیتش خبر ندارد !
    * گربه ی پالاس : همان شرایط گربه ی شنی را دارد .
    * کاراکال : در دنیا کمترین نگرانی و پر تعداد ؛ در ایران مشاهده های اتفاقی و نادر !

    می توانید به سایت ” اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست ” رفته و آمار جانوران در دنیا را ببینید و با ایران مقایسه کنید :
    http://www.iucn.org

    لطفا با ارائه ی آدرس های غلط ، مقایسه ی وضعیت شکار در کشورهای دیگر با ایران ، مقایسه نکردن طبیعت های پر قدرت با طبیعت شکننده ی ایران ، مقایسه نکردن فرهنگ ها و قدرتمندی NGO های حامی محیط زیست با وضعیت حمایت از محیط زیست در ایران و پیشینه ی بلند شکارگاه های خصوصی در سایر کشورها ، جنایت و خیانت شکارچیان در ایران را ” توجیه نکنید ” .

    پر طرفدار Thumb up 88 Thumb down 34

    • امیر امینی می‌گوید:

      @چغوک: آفرین بر شما . نکته ای بگویم خواهش می کنم لحاظ فرمایید. شکارچی فی الحال واژه ای است که تمام اعمال شنیعی را که این جماعت انجام میدهند به ذهن متبادر می کند ، نیازی به همطراز کردن آن با ترکیب هایی به مانند غارتگران محیط زیست و غیره نیست.
      از اطلاعات ارزشمند شما بسیار بهره بردم ، لکن چنانچه جمعیت گونه ای هم در کشور ما مناسب باشد توجیه صدور مجوز این عمل قبیح نیست .

      داغ Thumb up 39 Thumb down 37

      • محیط زیست می‌گوید:

        @امیر امینی

        دست تطاول گر و به جبر قانون و این چیزا یادتون رفت!!!!!!!

        پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 21

        • چغوک می‌گوید:

          مشکل این جاست که جماعت شکارچی ایرانی نمی توانند باور کنند که روش های دیگری غیر از کشتن حیوانات برای لذت بردن از طبیعت هم هست ؛ این افراد همه ی حامیان محیط زیست و طبیعت ایران را ” احساساتی ” ، ” ناآگاه ” و ” خانه نشین ” می پندارند و گمان می کنند که کسانی مثل ما فقط از پشت مانیتور کامپیوتر خانه هایمان طبیعت را رصد می کنیم !

          ملاک طبیعت دوستی و طبیعت شناسی از منظر عقل ایشان ، کشتن چند تایی حیوان و شکستن گردن پرندگان است
          من وقتی در طبیعت می گردم ( مشخصا پارک ملی تندوره ) دوربینی در دست دارم و اگر حیوانی اسیر لنز دوربین من شود ، شکار من شده است
          باور کنید که لذت عکس گرفتن از حیوانات وحشی توصیفی ندارد ؛ به معنی واقعی کلمه شکارشان می کنید.
          همان تعقیب و گریز شکارچیان را انجام می دهم اما جان حیوانی را نمی گیرم.

          شکارچی پا به سن گذاشته ای را می شناسم از اهالی بجستان در جنوب خراسان رضوی ( با نام ” عمو قدرت ” هم گاهی در این سایت نظری می نویسد .) ؛ ایشان تعریف می کرد که سال های دهه ی ۴۰ به همراه پدرش برای شکار در نزدیک آبشخوری کویری کمین کرده بود و شاهد عشق بازی دو یوزپلنگ بوده است ؛ می گفت که دیدن این صحنه های احساسی پدرش را منقلب کرده (خود ایشان نوجوانی کم سن و سال بوده و درک زیادی نداشته !) و یادش رفته که برای چه کاری به سر چشمه رفته است.

          لذت بردن از طبیعت فقط شیوه ای چون شکارچیان ندارد و غیر از ایشان کسان دیگری هم در طبیعت می گردند ؛ بسیاری از چوپانان و روستاییان بیشتر از شکارچیان در طبیعت هستند ، شناخت بهتری از طبیعت دارند ، احترام بیشتری به طبیعت می گذارند ، کمتر طبیعت را تخریب می کنند ، بیشتر به روح و روان حیوانات وحشی احترام می گذارند و البته ” های و هوی ” شکارچیان را ندارند و ادعای ” طبیعت دوستی ” و ” طبیعت شناسی ” شان هم گوش فلک را کر نکرده است !!!

          دوستان عزیز ، شکارچیان ، حنای شما برای من یکی رنگی ندارد
          این فرمایشات را جایی ببرید که شما را نمی شناسند و شیوه و مرامتان را نمی دانند !!!

          پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 29

          • محمدی می‌گوید:

            کجای کاری چغوک؟ گذشت روزگاری که چوپانها کاری به حیوانات نداشتند، به برکت اشتباهات محیط زیست همگی چوپانان صاحب تفنگ شده اند و به سوی هر جنبده ای آتش می گشایند، صد رحمت به شکارچیان.

            پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 15

          • وحید1 می‌گوید:

            چغوک جان هزار بار گفتیم باز هم میگیم اینهایی که گفتی نظرات شخصی شماست که بر گرفته از احساسات درونی شماست(البته این کلمه احساساتی رو خیلی شنیدی)من هم خیلی از چوپانان و روستاییان و عشایر عزیز را میشناسم(که بدون اغراق میشه گفت ۹۰در صدشون اسلحه دارن)که با توجه به اینکه به مناطق شناخت بیشتری دارن و محل زندگیشون به جاهایی که امکان شکار وجود داره نزدیکه هنوز هوا روشن نشده ۲تا دونه فشنگ با تفنگشون بر میدارن میرن روی چشمه کومه میزنن و کمتر از ۱۰ تا کبک یا تیهو با خودشون نمیارن که بعضی وقتها با توجه به فصل این کار رو روزی دو بار در مکانهای مناسب انجام میدن.یا بعضیهاشون که هر روز میرن گله رو بچرونن این اسلحه دنبالشون و اگر در مسیر چیزی رو ببینن شکار میکنن بدون اینکه حتی یه بار یه محیط بان هم به پستشون خورده باشه(اینها مثالهایی بودن که به شخصه به چشم خودم دیدم که این عزیزان اصلا نمیدونن پروانه شکار یعنی چی)چغوک عزیز شما مثل بقییه میای و نظر شخصیت رو میگی از طرفی ما لازم نداریم که بخوایم شما رو متقاعد به چیزی کنیم و اگر چیزی گفته میشه
            میخوایم یه خورده ذهنها باز بشن که اگر نشد هم خب نشه!شما تصمیم برای کسی نمیگیری فراموش نکن.

            پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 18

          • پندار نیک می‌گوید:

            درود چغوک جان
            با اجازه این قسمت دیدگاهتان را اصلاح میکنم. چوپان و روستایی شناخت بیشتری از طبیعت دارند ولی برای طبیعت احترامی قایل نیستند.
            مگر اینکه طبیعت گرد یا شکارچی باشند. در پاسخ به دیدگاهتان باید بگم دیدن رنگ حنای شکارچی چشم واقع بین و عاری از نفرت میخواد.
            حیات وحش در همه جای دنیا با خواست ، تدبیر و مجریگری شکارچیان آگاه پایدار خواهد بود. تجربه جهانی این را ثابت کرده.
            سپاس و بدرود

            پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 15

    • پندار نیک می‌گوید:

      درود چغوک جان
      شما درست میگویید هیچ جنایت و خیانتی قابل توجیه نیست و مستلزم مجازات اما صفت شکار مجاز نبوده. نیست و نخواهد شد. در دنیا و ایران از گذشته تا حال هیچ مقامی صلاحیت ممنوعیت دایم حیوانات غیر حمایت
      شده را برای طولانی مدت ندارد. من نیز از شکار یک گونه نایاب ناراحت شدم
      اما اعتراضات و اهانتهای بی اساس نخواهم داد. شما هم آب در هاون میکوبید
      حیف است این همه اطلاعات را در جهت فرهنگ سازی به کار نمیبرید و در جهت زور و اهانت بی منطق در یک فضای مجازی به کار میبندید. کسانی را که شما خاین و جانی مینامید تا یکسال پیش دولت مدبر با کمال احترام پروانه شکار تقدیمشون میکرد و باز هم منظمتر و محدودتر شکار انجام خواهد گرفت. کاش شما یک دوست شکارچی خوب و فهیم داشتید و این سوظن شما را برطرف میکرد و یک مقدار فعالیتهای مفید میدانی در عرصه حیات وحش در جهت سازندگی به شما تعلیم میداد تا شما از کار خود خشنود و راحت باشید.
      به وبلاگ ما و دوستانمان به آدرس s-z-ngo.blogfa.com مراجعه کنید تا اقدامات شکارچیان محترم و قانونمند را ببینید.
      آقای احمد نبوی رییس کل بازرسی محیط زیست را هم که چند روز پیش از نمایشگاه عکس و نقاشی ما بازدید کردند در غالب عکس زیارت کنید.
      سپاس

      پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 25

    • وحید1 می‌گوید:

      چغوک جان یه خورده آهسته!!
      آره درسته وضعیت کشور ما با بقیه جاها قابل مقایسه نیست ولی دلیلش هم واضحه و اون هم مدیریت نادرستی خود سازمان محیط زیست بوده که طی ۳۰ سال گذشته داشته که باز هم شایان ذکر هستش که پایه گزارانش شکارچیها بودن و صد البته که شنیدی که اولش اسم سازمان محیط زیست کنونی اداره شکاربانی بوده. از طرفی هم باید گفت خیلی از شکارچیها هستن که هیچگونه علاقه ای به شکار ۴ پا ندارن و اصلا ازش دوری میکنن و نفرت دارن (البته اگر برای شما قابل باور باشه).
      این دلیل نمیشه چون یه عده ای بی فکر هستن و تخلف میکنن بقیه رو هم مثل اونا بدونیم.
      هیچ دلیلی وجود نداره چون چند نفر از خدا بی خبر میرن و یه حیوان در معرض انقراض رو میزنن بگیم بقیه هم همین کار رو میکنن.

      پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 24

      • محیط زیست می‌گوید:

        جناب پندار نیک و وحید۱
        با دورد بی پایان

        دوستان گرامی باور کنید مباحثه با افرادی که در بحث و تبادل نظر رو به توهین میآورند بی فایده است

        من کامنتهای زیادی را از افراد متعددی خوانده ام که با همین به اصطلاح حامیان محیط زیست به بحث روی آورده اند
        و به جرات میگویم تا نود درصد بحث ها را این اشخاص در نهایت به توهین کشانده اند!!!

        من همیشه گفته ام که شکاری که بر گرفته از قانون و اصول باشد جزئی از طبیعت است.
        حالا میخواهد بر خلاف طبع عده ای باشدیا نباشد.

        شکار چی قانونمند هیچگاه حیوانات در حال انقراض را شکار نمیکند.
        شکار چی قانونمند جایی که بداند عملکردش به ضرر طبیعت است قطعا” انجام نمیدهد.
        شکار چی قانونمند جانوران ماده و آبستن را هیچگاه شکار نمیکند.
        شکار چی قانونمند به روی مامور دولت اسلحه نمیکشد.

        واگر کسی بود و آمد و این اعمال یا چندین عمل خلاف دیگر که در حوصله ی بحث کردن نیست را مرتکب شد دیگر نامش شکار چی نیست بلکه فردی متخلف است و قانون و مجری قانون میداند و او.

        حالا اگر شخصی با نفس شکار قانونی و استفاده از نعمتهای خداوند مشکل دارد و بر خلاف نظرش
        است حق تحمیل نظرش را بر کسی ندارد.

        بعد از این هم صحبتهایی نظیر کشتن حیوان نر و ماده فرقی ندارد و شکارچی خونریز است و
        عمل شکار نزد افکار عمومی چنین شده و چنان شده و … سخنان این چنینی حکم حرفهای صد من یه غاز رو دارند. والسلام

        پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 20

        • چغوک می‌گوید:

          دوست عزیز ، تعداد این ” شکارچیان قانونمند ” ی که گفتی ، از تعداد انگشتان دست و پایت هم کمتر است !!!
          کاش محیط بانان هم نظری می دادند و می نوشتند که چند درصد شکارچیان دستگیر شده سابقه ی ” شکار مجاز ” هم دارند ؟

          داغ Thumb up 29 Thumb down 29

        • مسعود شهرابی می‌گوید:

          جناب محیط زیست!
          وضعیت کل و بز قوچ و میش و آهو و گونه هایی از این دست در کشور ما اصلا مناسب نیست در بسیاری مناطق منقرض و در برخی مناطق دیگر وضعیت مناسبی ندارند با همه این اوصاف آن شکارچیان به اصطلاح مجازی که شما دم از آن می زنید برای شکار مجاز آنها دست و پا شکسته حاضرند در صورت صدور مجوز در صف و نوبت بمانند! با اینکه خود می دانند وضعیت این گونه ها مناسب نیست به دنبال شکار مجاز آنها هستند! و می گویید شکارچیان فقط در ظاهر قانونمند به ضرر طبیعت کاری نمی کنند!
          چند سال پیش گفته شد! تعداد آهو در دشتها ورامین زیاد هست! و مجوز شکار دویست یا دویست و پنجاه آهو صادر شد و شکارچیان در اصطلاح مجاز برای شکار آنها دست و پا شکستند! با اینکه می دانستند یوزها، پلنگها، گرگها و لاشه خورانی چون کفتار و کرکس گرسنه هستند! و بر ضد طبیعت عمل کرده و به خود و شکم و تاکسیدرمی فکر کردند! نه به شکارچیان طبیعی و گرسنه!
          شکار مجاز کل و قوچ و آهو و گراز و خرگوش یعنی شکار گونه های در حال انقراض یا به شدت در خطری چون یوزپلنگ، پلنگ، گرگ، کفتار، سیاه گوش، عقاب و کرکس! و شما این را بر ضد حیوانات به شدت در خطر نمی دانید؟!
          می گویی شکاری که بر اساس اصول و طبیعت باشد جزیی از طبیعت است!!؟ آیا آن قوانین و اصول بر اساس نظم و نظام طبیعت هست؟ آیا آن شکارچیان جزیی از آن زیستگاه هستند یا اینکه آنجا فقط می کشند!
          درود به شرف اون شکارچی که گفت:تا وقتی جمعیت یوزپلنگ به تعداد مناسب نرسه به شکار هیچ حیوانی نمی ره و عده ای برای صدور یا عدم صدور مجوز شکار، یقه جر می دهند! و ادعاهای بسیار دارند
          اگه اینها جزیی از طبیعت هستند چرا میان تو شهر و روستا! برن کلا تو کوه و بیابون و جنگل، بخورند و خورده شوند!
          تارزان!
          مغلطه نکنید
          شکار کل قوچ آهو و غیره یعنی شکار یوزپلنگ پلنگ کفتار و غیره
          دمت گرم چغوک جان

          داغ Thumb up 25 Thumb down 23

          • محیط زیست می‌گوید:

            جنابان شهرابی و چغوک!.

            متاسفانه باز هم مطالب را در هم کردید!!!!!!!!!

            جناب چغوک چه کسی از تعداد شکار چیان مجاز حرف زد که ما بگوییم تعدادشان اندازه ی دست و پای من است یا شما؟؟!!

            یا شما جناب شهرابی چه کسی گفته حیات وحش ایران نای شکار را در شرایط فعلی دارد ؟یا کل و بز و …..وضعیت مناسبی دارند؟ یا کسانی که برای گرفتن
            مجوز شکار چار پایان دست و پا میشکنند خوبند و اصول حرفه ای شکار را میدانند؟؟

            صحبت بر سر پذیرش واژه ی شکار و دانستن معنای آن و اصول آن و قواعد آن است و منفک کردن آن از اعمالی که در حال حاضر توسط عده ای انجام میشود و نام شکار و شکارگری روی آن گذاشته میشود.

            الان مدتی است که مجوز شکار کل و قوچ نمیدهند اما من سالهاست که شکار چارپایان را کنار گذاشته ام و تا زمانی که طبیعت استعداد لازم را پیدا نکند به شکار شان نخواهم رفت. خواه دولت مجوز هم صادر کند من اعتقادم همین است و به مجوز هم کاری ندارم.

            برای این کار هم از کسی واهمه که ندارم برادر من

            تمام حرف من این است که هیچ کس علاقه و نوع نظرش را به کسی نباید تحمیل کند .
            شما لذت طبیعت را در پشت لنز دوربینت میبینی.

            ولی حق نداری به دیگران هم بگویی بدینگونه لذت ببرن.

            ولی آن کسی هم که به شکار علاقمند است باید اول اصولش را بداند.
            و دوم برای پرداخت بهای جانوری که از طبیعت حذف کرده دو چندان به طبیعت خدمت کند و برای احیای آن بکوشد. راه های خدمت به حیات وحش هم آنقدر فراوان است که در حوصله بحث ما نیست.

            ولی مطمئنا” راهش با توهین به دیگران و فرستادن لعن و نفرین نیست!!!!!

            پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 12

          • آرش 1 می‌گوید:

            مگه در سال چند تا مجوز شکار چهارپا در کل کشور صادر میشه ؟
            اصلا میدونی ؟
            فقط ۳۰۰ تا !!!!!!!!!

            پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 11

          • مسعود شهرابی می‌گوید:

            جناب محیط زیست
            آن اصول و قواعدی را که می گویی به دوستان شکارچیت چه به اصطلاح مجاز یا غیر مجاز بیاموز تا شاید راه درست تری! در پیش بگیرند و با این اوصاف و ادا و اصول واقعا آنچنان شکارچیانی واقعا به تعداد انگشتان دست نخواهند رسید
            می گویی مطالب را در هم می کنیم! و من می گویم روش خوبی داری ذره ذره عقب نشینی می کنی تا چیزی را که می خواهی به دست بیاوری! اگه بحث همینطوری پیش بره احتمال اینکه بگی کلا مخالف شکار هستی زیاده! تا در ظاهر! ورق برگرده
            می گی توهین! به کرات اینجا توهین زننده از شکارچیان نسبت به خود دیده ام بماند نظراتی که پوشش داده نشده اند و جالب اینجاست که شکارچیان در اینجا دایم نام خود را تغییر می دهند! و هر لحظه با نامی جدید و کمی تغییر لحن و روش همان که قبلا می گفتند را تکرار می کنند چه خوب بود همه آنقدر شجاع بودند که با نام واقعی خود حاضر می شدند
            با کلمات بازی نکن اینجا چشمها خیلی وقته که باز شده

            داغ Thumb up 16 Thumb down 21

          • چغوک می‌گوید:

            دوست عزیزم جناب آقای ” مسعود شهرابی ” :
            باقی دوستان مدام می نویسند که ” توهین می کنید ” ، ” نفرین می کنید ” ، ” بزدل و ترسو هستید ” ، ” از طبیعت سر در نمی آورید ” ، ” شبی در طبیعت نخوابیده اید ” ، ” حتی یک عکس با لاشه ی بیجان جانوری ندارید ! ” ، ” احساساتی و بی اطلاع هستید ” ، ” از مرام ( ! ) شکارچیان بی اطلاعید ” و …
            من ، شما ، دوستداران محیط زیست ، اساتید و محیط بانان هر چقدر بگوییم و بنویسیم ، میخ آهنی ما در سنگ ” درک ایشان از محیط زیست ” فرو نخواهد رفت .
            برای هزارمین بار هم می نویسم :
            ” ۹۰ درصد شکارچیان به ظاهر مجاز ، با مرام و طبیعت دوست ، خاطرات غیرمجاز و گاهی مجرمانه دارند ! . “

            داغ Thumb up 16 Thumb down 21

          • محیط زیست می‌گوید:

            جناب شهرابی

            آن اصول و قواعدی را که نام بردم تمامی دوستان من میدانند و نیازی به گفتنش نیست.

            گفته بودید ذره ذره عقب نشینی میکنم تا چیزی را که میخواهم بدست بیاورم؟!!!
            مگر از شما یا کسی واهمه دارم که عقب نشینی کنم ؟! یا میخواهید بابت گفتن این حرفها جایزه به من بدهید؟؟!!

            با کلمات بازی کنم تا خود را به که ثابت کنم ؟؟!!

            مقداری تفکر و اندیشه بعد از آن سخن گفتن هم بد نیست .

            قصد من روشنگری در رابطه با تفاوت شکار پایدار و قانونی و اصولی
            با تخلف و غارت و مفت خوری در طبیعت بود .

            و الا اگر من خلاف این را بگویم و از متخلفان هم دفاع کنم کسی میخواهد چکار کند ؟؟؟!!!

            و شما جناب چغوک حالا بحث نرود میخ آهنین در سنگ را تحویل خودمان میدهید؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

            حرف حق در سر سنگ مانند کسی نمی رود که تفاوت این دو دیدگاه به این آسانی را نمیفهمد و مدام مرغش یک پا دارد!!!!!!

            در ضمن گفتم :اینکه تفاوت است میان نوع نگرش به معنی شکار و نخجیر داری
            واقعی با دزدی در طبیعت
            چه ربطی به داشتن خاطرات مجاز و غیر مجاز افراد دارد؟؟؟

            شاید نود درصد افراد اطراف شما خاطرات غیر مجاز داشته باشند
            شما که نمیتوانید آن را به کل جامعه تعمیم دهید.

            عملکرد افراد که معنی و مفهوم واژه ها را تغییر نمیدهد یا معنی شکارگری اصولی را که عوض نمیکند.

            شکار قانونی و اصولی و مطابق با روند صحیح طبیعت حق علاقمندان به آن است به شرطی که مقوله ی پاسداشت طبیعت و محیط زیست را کاملا” رعایت کنند.

            حال میخواهد شما خوشتان بیاید یا نه این در اصل موضوع هیچ تفاوتی ایجاد نمیکند.

            پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

        • AHOO می‌گوید:

          جناب محیط زیست
          روش خوبی را برای فرار از وجدان خود و دیگران پیدا کرده اید!!!!!
          در هیچ دایره المعارفی این تعریفی که شما از شکارچی داده اید درج نشده پس با لغات بازی میکنی و بس

          داغ Thumb up 3 Thumb down 6

    • سیزده بدر می‌گوید:

      تازه این درحالیه که کشور ایران وسعتش به اندازه ی نصف اروپا هست!(بدون در نظر گرفتن کشور روسیه)

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

      • پندار نیک می‌گوید:

        درود.چغوک جان اعتراضات وتعصب شمادرخصوص دفاع وحمایت از محیط زیست قابل تحسین ودر همه جای دنیا دیدگاهی محترم وقابل تحسین است.اما اعتراض همراه با اهانت به شکارچی که در بین تخریب کنندگان طبیعت کمترین تقصیر را دارد محکمه پسند نیست..توجیه با توهین را پسر از پدر نمیپذیرد.همیشه مسایل سخت مابین اختلاف نظرها حل میشود.

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

    • باقری ارومیه می‌گوید:

      درایران متاسفانه دولت و سازمان محیط زیست تکثیر حیات وحش را در دستور کاری خود ندارد بطور مثال در جنگل گیر در گجرات زیستگاه شیر آسیای بیش از هفتاد هزار حیوان شکاری (طعمه) وجود دارد که طعمه یابی برای گوشتخواران را آسان می کند.
      در ایران هیچ برنامه گسترده ای برای تکثیر گیاهخواران بزرگ نظیر قوچ و میش و پازن و آهو و جبیر مارال و گوزن زرد و شوکا و گورخر ایرانی نمی شود.
      اکثر جنگل ها و بیابان های کشور خالی از حیات وحش و گیاهخواران بزرگ است و برنامه های تکثیر گوزن زرد اکثرا ناکام بوده است. از طرفی هیچ برنامه گسترده درخت کاری در جنگلهای ایران چه شمال و چه زاگرس وجود ندارد اکثر جنگلهای زاگرس امروز شاخه زاد شده و دانه زاد کمتر است.
      باید تکثیر سنجاب ایرانی و و مجودات مشابه در اولویت قرار گیرد و تکثیر و رهاسازی گراز نیز باید در اولویت قرار گیرد تا شکار لازم برای گوشتخواران بزرگ فراهم شود.
      هیچ اقدامی برای بدست آوردن نقشه ژنتیکی حیات وحش ایران انجام نشده در کل سازان محیط زیست ایران و منابع طبیعی هیچ برنامه استانداردی برای توسعه منابع طبیعی و حیات وحش ندارد .
      هچنین هیچ برنامه جامع آموزشی برای مردم ارائه نمی شود .
      حفظ محیط زیست با کادری اندک و متاسفانه با کارشناسانی با افکار قدیمی و بدون الگوگیری از کشورهای مشابه به مانند هند روسیه و پاکستان غیرممکن است.
      در امارات حیات وحش به سرعت درحال تکثیر است از گاو دریایی تا پلنگ عربی و هوبره اما کشور ما دست را روی دست گذاشته و کاری انجام نمی دهد.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  2. مسعود شهرابی می‌گوید:

    واقعا یه شوکا به این ظرافت و زیبایی حیف نیست به خاطر شکم وامونده برخی کشته بشه؛ خود این افراد هم می دونن وضعیت شوکا، مرال و گونه هایی از این دست اصلا مناسب نیست اما جهالت کرده و باز هم شکار می کنند!
    حیف از این گونه زیبا و کم نظیر که جریمه کشتار اون انقدر کم هست تعداد شوکاها واقعا کم و میزان جرایم اصلا بازدارنده نیست

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 7

  3. شش تیر می‌گوید:

    واقعن خیلی نامردبودن در این فصل ماده کشتن و به این زبون بسته تیرزدن ای بی معرفتا

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 9

    • حسام می‌گوید:

      اگه تو اون فصل نبود اشکال نداشت ؟
      اگه نر می کشتن نامرد و بی معرفت نبودن؟

      کشتن حیوان وحشی چه ماده چه نر، چه پیر چه جوون کلا نامردی و عین بی معرفتیه

      پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 23

      • سیزده بدر می‌گوید:

        برادران من شش تیر و حسام!! شوکا را در هیچ فصلی در هیچ حالتی در هیچ روزی در هیچ ماهی در هیچ سالی نباید کشت!
        این افرد انگار یک مزرعه ی زعفرانو به آتش کشیدن!!!!!
        عجب!!!!!!!!!! عجب!!!!!!!!!!
        اینها بخاطر شکم چه کار هایی که نمیکنند!!!
        عجب!!!!!!

        پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 6

  4. دوست طبیعت می‌گوید:

    شوکا = فقط ۳۲۰۰۰۰۰ ناقابل !!!!!

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 6

  5. ناشناس می‌گوید:

    مطمئنا با این برخوردهای جدی شکار غیرمجاز کاهش پیدا میگنه
    فقط ی سوال چرا این خبرهای رو رسانه ای نمیکنند ؟ مطمئنا تبلیغات اثر خیلی زیادی در آموزش لزوم احترام به طبیعت رو داره!
    با آموزش میشه رفتار آدما رو تغییر داد و رسانه ها مخصوصا تلویزیون و اخبارهای پر مخاطب و برنامه های مخصوص محیط زیست و… حتی کلاس های اجباری گذاشتن برای همین شکارچی های غیرمجاز و فهماندن اینکه چرا نباید شکار کرد !

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

  6. وحید1 می‌گوید:

    کسانی اقدام به شکار گونه های در معرض انقراض میکنن رو باید حکم حبس ابد بهشون داد.
    آخه لعنتی چرا گونه ای که در معرض انقراض هست رو شکار میکنی؟
    اسم اینها رو نمیشه شکارچی گذاشت البته اگر جمعی از دوستان نیان و بگن همه اونهایی که اسلحه بدست میگیرن همشون یه جورن! که فکر کنم طاقت نیارن و بیان و بگن.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 11

  7. میثم20 می‌گوید:

    من نمیدونم اینا از آخر و عاقبت ماده کشی نمیترسن؟
    به خدا آقا عاقبت خوبی نداره ما با چشم دیدیم. شما آبروی هر چی شکارچی بردین.
    شما اصلا شکارچی نیستین.
    من بهار میرم کوه سبزی چینی صدها بار تخم کبک دیدم ۱۰تا ۱۲ تا به خدا اگه راه داشت خودم میخوابیدم روشون کبکه بره دونه بخوره
    پلنگ دیدم، خرس دیدم اونقدر خوشحال شدم که بابا بزرگ خدا بیامرزم رو میدیدم خوشحال نمیشدم.
    شکارچی رحم داره اصول داره یه چهار چوب قانون پسند داره.

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 6

  8. مسعود شهرابی می‌گوید:

    واقعا یه شوکا به این ظرافت و زیبایی حیف نیست به خاطر شکم وامونده برخی کشته بشه؛ خود این افراد هم می دونن وضعیت شوکا، مرال و گونه هایی از این دست اصلا مناسب نیست اما جهالت کرده و باز هم شکار می کنند!
    حیف از این گونه زیبا و کم نظیر که جریمه کشتار اون انقدر کم هست تعداد شوکاها واقعا کم و میزان جرایم اصلا بازدارنده نیست

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  9. سولماز می‌گوید:

    من نمی فهمم صورت اینها رو برای چی می پوشونید ؟ می خواهید آبروش نره پس چرا نشستن با این فیگور عکس گرفتن؟ ظاهرا اصلا هم ناراحت نیستن . اینها یه روز جوابشو می دن شک ندارم

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 6

  10. محمد رضا می‌گوید:

    امیدوارم خداوند این افراد را هدایت کند تا به مسیر صحیح زندگی بازگردند و کارشان به عذاب وجدان قبل از مرگ نکشد.

    دوستانی که از روی تفریح یا عادت یا کسب رزق دست به این کار میزنند بدانند کم نیستند جوانانی که علاقه به تیراندازی دارند و با وجود فراوانی اسلحه هرگز دست درازی به طبیعت نمیکنند.
    مردانی هم هستند که برای امرار معاش خانوادهشان کیلومترها دورتر مشغول به کارند اگر کاری گیرشان بیاید!

    این متخلفان بی شک همسایگانی دارند که با وجود همه این مشکلات هرگز به حریم جانوران وارد نمیشود! آیا بی عرضه اند؟ عقب افتاده اند؟ از تمدن به دورند؟ میترسند؟؟

    بله میترسند نه از کوه و جنگل و تاریکی از قهر خدا و نفرین موجودات میترسند.

    حیات وحش ایران رو به نابودی، وحوش در آستانه انقراض کامل. آیا ما مردم و بعضی از مسئولین مقصر نیستیم؟

    قبول کنیم در این شرایط شکار مجاز و غیرمجاز عملی ناپسند و به دو از جوانمردیست!

    البته تصمیمی که در سال ۹۰ افتاد را نمیشود توجیه کرد و امیدوارم بعضی افراد آن را بهانه ای برای شکار قرار ندند و به خاطر رضای حق گذشت کنند…

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 7

  11. ترنگ می‌گوید:

    از سال ۵۴ شکار شوکا ممنوعه ولی همچنان در خطر انقراضه چون جنگل نشیا تمام سال میزنن. سر ابشخور با یه چهار پاره تا ۳تا شوکام میشه زد شکار شوکای بالغ کار غلطی نیست ولی به فصلش با جمعیتش خیلی ربط داره اگه از یه تعدادی زیاد تر بشه باید شکار بشه چون شکارچیه طبیعیش(پلنگ عقاب خرس و…..)نمیتونن کنترل کننش بعد پدر جنگلو با سرشاخه خوری در میاره البته کشور ما واسه رسیدن به همچین جمعیتی ۱۰۰سال زمان نیاز داره

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 10

    • آرش 1 می‌گوید:

      جنگل نشینان – زنبوزدارانی که در دل جنگل ها ابشخورها و سر چشمه ها رو تصرف میکنن- بهره برداران چوب در جنگل ها که جاده های بسیاری در عمق جنگل ها میزنن . . . خودشونم میزنن .!!
      این حیوان دیگه زیستگاه مناسب نداره …………

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  12. حسین می‌گوید:

    خدا لعنتتون کنه
    آخه مسؤولان این مجازات ها که سبکه یا این جریمه ها چیه خیلی کمه فردا دوباره میاد بیرون البته اگه بره زندان …..

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 8

  13. المو بلاغ می‌گوید:

    خدا لعنت کنه این از خدا بی خبرارو
    آخه نفری یک ملیون تمون شد جریمه!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 8

  14. خرس می‌گوید:

    باید با کنترل بیشتر با تعداد محیط بان بیشتر و اصلاح جرایم هرچه زودتر به داد حیات وحش رسید تا دیر نشده آقایان مسئولین مربوطه….

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 7

  15. کوشان مهران می‌گوید:

    چرا در سال های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ تعداد ۱۰۴ سر شوکا از شمال شرق فرانسه زنده گیری شده و پس از دویست سال به جنگل های بلوط مدیترانه ای(ماکی) جنوب فرانسه معرفی مجدد گردیدند:

    bioone.org/doi/pdf/10.2981/0909-6396%282005%2911%5B153%3ARORDCC%5D2.0.CO%3B2

    تخریب زیستگاه و فشار شکار غیر مجاز باعث نابودی شوکا در این بخش از فرانسه گردید.

    چرا جمعیت گوزن سرخ در مرکز ایتالیا در مقایسه با نواحی آلپی شمال نیاز به حفاظت بهتری دارد؟

    biocenosi.dipbsf.uninsubria.it/atit/PDF/Volume12%281%29/12%281%29_5.pdf

    چون فشار جنگل تراشی و شکار غیر مجاز باعث نابودی آن گردید و گوزن های کنونی حاصل برنامه های معرفی مجدد می باشند.

    همچون انگلستان و ویلز در بسیاری نواحی اروپای غربی در قرون گذشته تغییر کاربری زیستگاه، رقابت با دام اهلی بر سر منابع و فشار شکار تجاری و شکار دزدی باعث کاهش شدید و حتی نابودی کامل گونه هایی چون گوزن سرخ، شوکا، شاموآ، آیبیکس آلپ و حتی گراز خوش زاد و ولد و سازگار شده بود.

    مدیریت زیستگاه و نخجیرداری باعث ثبات در زیستگاه و افزایش جمعیت این گونه ها تا بدان اندازه گردید که برای پیشگیری از وارد آمدن زیان به جنگل ها و کشتزارها شکارگران در کنار شکار تروفی مجدد به شکار جانوران ماده می باشند.

    چندین دهه از ممنوعیت شکار شوکا و مرال می گذرد پس چرا با وجود منع قانونی شکار وضعیت این دوگونه روز به روز بحرانی تر می شود؟

    در سفری به جاده چالوس شاهد شاخهای مرال چسبیده به جمجمه می باشیم که به دیوار نصب شده اند. آیا با وجود ممنوعیت مشاهده این نمونه ها پرسش برانگیز نمی باشد؟

    آیا تنها ممنوعیت شکار این دوگونه باعث ثبات جمعیت آنها و پیشگیری از تخریب زیستگاه گردیده است؟
    چرا ترکیه توانست بدانگونه جمعیت ایندوگونه را افزایش دهد که اکنون در کنار برنامه های معرفی مجدد مرال به جنوب ترکیه، مجوز شکار آن نیز صادر می گردد؟

    ترک ها چه کرده اند که ما نکرده ایم؟

    isdle.ir/news/index.php?news=8773

    آیا آسمان زیستبوم ما رنگ دیگری دارد؟

    و یا شاید تنها صرف عدم صدور هرگونه پروانه مجاز شکار دلیل خوبی بر چشم بستن بر شکار دزدی و شکار فروشی می باشد؟

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 9

  16. Nature می‌گوید:

    با وجود اینکه میدونیم که شوکا و خیلی از جانوران دیگر در ایران در حال انقراض هستن ولی هنوز راه های پیشگیری از شکار بازدارندگی نداشته.
    تنها دو عامل حفاظت شدیدتر و افزایش جریمه های نقدی میتونه جلوی روند نابودی حیات وحش رو بگیره.
    مسلما نسل های آینده همه ما رو چه کسانی که شکار کردن و چه کسانی که فقط سکوت کردن و شاهد نابودی حیات وحش بودن رو نمیبخشن.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 6

  17. فیلدمن می‌گوید:

    یه حیوونی که سر جمع خونه پر ۱۰ کیلو گوشت میده چه نیازی رو برطرف میکنه غیر از حس روانپریشی؟!!!!
    کسی که میره تفنگ میگیره و شکار میکنه مطمئنا ریشه های بزهکاری رفتاری داره
    چراکه ریختن خون یک جاندار به هر منظوری باشه در این دنیای پیشرفته و با این سطح از امکانات کاری مضموم و بی خردانه است

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 16

  18. یک دوست می‌گوید:

    به جای ۳ میلیون و دویست تومان باید ۳۲۰ میلیون تومان جریمه میشدن ، تا مجبور بشن تمام دارایی رو که یک عمر جمع کردن بدن به محیط زیست تا دیگه از شنیدن کلمه شکار هم بدشون بیاد ! و این پول هم صرف احیا و تقویت محیط زیست منطقه و ایران بشه….

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 13

  19. م.ش می‌گوید:

    جناب دکتر ضیایی که گفتن نزدیک به یک ملیون اسلحه شکاری در کشور هستش اگر با بازداشت این خبرهایی که در سایت محیط زیست هر روز در گوشه وکنار کشور شنیده می شه وباز پس نشناین اسلحه ها انشالله واز بین برده بشن واینکه آقای کیخا خبر از تعطیلی ساخته اسلحه در داخل کشور رو دادن اگر تدابیر لازم برای ورود اسلحه قاچاق در نظر گرفته بشه به امید خدابعد از چند سال تعداداین اسلحه ها به حداقل کاهش پیدا خواهد کرد

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

  20. هشتیر می‌گوید:

    جناب فیلد من
    جنابتان که ماشاالله این قدر مدرن در این دنیای پیشرفته تشریف دارید, آیا تا به حال گوشت مرغ, ماهی, گوساله و گوسفند را تناول نکرده اید؟
    مگر این همان ریختن خون یک جاندار نیست؟

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  21. DORNA می‌گوید:

    خدا لعنتشون کنه که هیچ موجودی از شر شرارتشون در امان نیست…

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 9

  22. ترنگ می‌گوید:

    جریمه تاثیر گذاری لازمو نداره اگه ماشین داشته باشین میدونین چی میگم تو اروپا هرسال کلی تفنگ تولید میشه خیلیم راحت ترو ارزان تر از ایران میشه خرید ولی وضع حیواناتشونو ببینین با تعطیلی اسلحه سازی صنعت لطمه میخوره

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

  23. شکارچی پشیمان می‌گوید:

    برای بعضی از افراد بازدید کننده این سایت : بعضی وقتا فکر می کنم حرفاتون با عمل تون یکی نیست آقای چغوک لازم نیست اینطوری چشمت رو ببندی و دهن وا کنی. وقتی با انگشت اشاره داری از بقیه انتقاد می کنی، سه تا انگشت دیگت رو به خودته. به عنوان مثال بنده یک پروژه جامع در رابطه با پرورش کبک ( ۱۰۰۰۰ قطعه ایی ) بدون درخواست هزینه برای آزاد سازی در طبیعت قبل از فصل شکار به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کردستان دادم و جوابی که گرفتم این بود( آقا خودت رو سر کار گذاشتی ) در صورتی که همین الان در آلمان می بینم که قرقاول را پرورش می دهند و یک ماه قبل از فصل شکار در طبیعت آزاد می کنند، هم شکارچی لذت میبره هم طبیعت از بین نمیره.وقتی هیچ نظر مطلوبی برای بهبود شرایط نداری پای کامپیوترت نشین و برای بقیه توهین تایپ نکن.غارتگر کسی دیگس جنابعالی خبر نداری.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 7

    • DORNA می‌گوید:

      ایران رو با اروپا مقایسه نکنید اونجا اگر مجوز شکار قرقاول صادر بشه شکارچی فقط قرقاول می زنه و بر می گرده چون قانون محکم بالای سرش هست و اگر تخلف کند باید جریمه سنگین بپردازد و بسته به نوع شکاری که زده حبس.
      اما اگر در ایران میلیونها کبک و قرقاول پرورش داده بشه و در طبیعت رها بشه و به مردم مجوز شکار کبک و قرقاول بدهند مطمئن باشید آدمهایی که با مجوز شکار و اسلحه به طبیعت می روند هر چه ببینند شکار می کنند… و هیچ ابایی از شکار خرس، پلنگ، گرگ، کفتار، خرگوش و… ندارند…
      ممنوعیت شکار هست، وضعیت اینه! وای به روزی که این ممنوعیت برداشته شود… جنبنده ای در طبیعت باقی نمی ماند.

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 7

      • آرش 1 می‌گوید:

        ممنوعیت شکار راه حل نیست ….این هزار بار
        همین شوکا از اول شکارش ممنوع بوده پس چرا در حال انقراض هست ؟؟؟؟
        اگر از پشت کامپیوترتون بیایید توی جنگل های شمال یه دوری بزنید میبینید که این حیوان دیگه هیچ زیستگاه سالمی در این منطقه نداره …
        بهره برداری بی رویه جنگل ها و زدن جاده های فراوان در دل جنگل ها ..(جاهایی رو جاده زدن که حتی شکارچی های قدیمی هم توی خواب اونجاهارو ندیده بودن و الان ….

        پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 5

  24. باقری ارومیه می‌گوید:

    ایجاد نخجیر و شکارگاه توسط بخش خصوصی می تواند نجات دهنده حیات وحش ایران باشد بطور مثال در خاور دور روسیه
    وجود نخجیرهای خصوصی باعث حفاظت بهتر ببرسیبری شده چون صاحبان نخجیرها سهم ببر را کنار گذاشته اند و ورود ببر به نخجیر و شکار ببر در نخجیر بلامانع است

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 5

  25. آرش 1 می‌گوید:

    ای کاش دوستانی که اینقد دم از ضدیت با شکار میزنن یک مقدار از این انرژیشون رو صرف حفظ زیستگاه ها میکردن …
    ای کاش سایت دیده بان هم کمی به این سو میرفت .تک تک زیستگاه ها ی کشور رو با مخاطراتی که دارن و در حال نابود شدن هستن معرفی میکرد ..
    چرا کسی صحبت از کسانی که برای بهره برداری از چوب و معادن در دل جنگل های شمال خرابکاری میکنه و فاتحه ی طبیعت رو میخونه نمیکنه ؟؟؟؟
    شکارچی متخلف دو تا میزنه ده تا میزنه ولی وقتی زیستگاه از بین رفت صدها حیوون از بین میرن .
    شمایی که این همه به شکارچی ها توهین میکنی چند بار رفتی توی یک زیستگاه جنگلی ببینی چه خبره . ببینی غارتگرای واقعی کیا هستن ؟

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 6

    • کارشناس می‌گوید:

      دوستداران طبیعت و مخالفین شکار با هر اقدامی که به محیط زیست لطمه وارد کند مخالف هستند و در مقابل آن مب ایستند از جمله عمل مخرب و ضد طبیعت شکار

      داغ Thumb up 6 Thumb down 11

      • آرش 1 می‌گوید:

        اقای کارشناس شما سوراخ کیسه رو چسبیدی غافل از اینکه سر کیسه بازه !!!
        این حیوون همین الان هم زیستگاه های مناسبش انگشت شماره ..شما چسبیدی به شکار ؟؟
        هر کسی عقیده ش واسه خودش قابل احترام شما با شکار مخالفت کن . ولی حیوونی که زیستگاهش از بین بره خودش هم راهی به جز نابودی نداره .مگر اینکه ببریش باغ وحش!
        شما میدونی بیشترین شکار شوکا رو کیا میکنن ؟
        همین بهره برداران جنگل . چون بصورت دایم در عمق جنگل هستن .
        همین کارکنان معادن زغال سنگ که باز هم بصورت شیفتی در عمق جنگل ها هستن.
        و در اخر روستانشینان عمق جنگل .
        اینارو با چشمم دیدم که دارم میگم …
        بهرحال شکار شوکا قابل پذیرش نیست .
        ولی اگر زیستگاه مناسب داشته باشه این حیوون میتونه خودش رو حفظ کنه .

        پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  26. اشترانکوه می‌گوید:

    شوکا که گوشت نداره از این الاغا که تو بیابونا رها هستن شکار کن که ی گوشت حسابی نصیبت بشه و اون شکمت دلی از عزا در بیاره

    داغ Thumb up 2 Thumb down 8

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>