محیط زیست از قرق شکنی و قتل عام پرندگان در پایان فصل مهاجرت جلوگیری کند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: محمدعلی الله قلی کارشناس حیات وحش: تنها چند روز به پایان موسم مهاجرت زمستانه انواع پرندگان مهاجر باقی مانده است اما صیادان فریدونکنار و سرخرود همین چند روز را نیز تحمل نمی کنند تا باقیمانده مهمانان مهاجری که بسیاری از آنان صید و کشته شده اند، تجدیدقوا نموده و به زیستگاه های جوجه آوری خود بازگردند.

دامگاه داران فریدونکنار و سرخرود طی چند روز آینده با دعوت از شکارچیان منطقه، اقدام به قرق شکنی دامگاه ها نموده و طی یک ساعت هزاران پرنده با شلیک های متعدد شکارچیان کشته شده و الباقی پرندگان نیز از دامگاه ها بیرون رانده می شوند تا زمین های کشاورزی برای کشت بهاره آماده شوند.

…………………………………………………تصویر: نمایی از دامگاه سرخرود شرقی

با نزدیک شدن به پایان موسم مهاجرت پاییزه و زمستانه هزاران پرنده مهاجر از انواع گونه‌ها در منطقه فریدونکنار و سرخرود (طبق روش هرساله صیادان منطقه) در روز خاصی بین پانزدهم تا بیستم اسفندماه از ده‌ها شکارچی داخل و خارج از منطقه دعوت می‌شود تا به همراه سگ‌های شکاری‌شان در زمان مشخص و از پیش تعیین شده ای در داخل دامگاه‌های منطقه حضور یافته و به مجرد روشن شدن هوا به پرندگان تیراندازی کنند.

این زمان به احتمال فراوان برای دامگاه فریدونکنار روز دوشنبه ۹۳/۱۲/۱۸ خواهد بود که البته ممکن به یک روز قبل یا یک روز بعد از این تاریخ موکول شود.

به این ترتیب، صیادان دست در دست شکارچی‌ها بخش زیادی از پرندگانی را که از صید گروهی و دامهای هوایی در طول مدت زمستانگذرانی جان به در برده‌اند را شکار کرده و مابقی را از دامگاه‌ها و منطقه بیرون می کنند و سپس در روزهای بعد کشاورزان به مرور اقدام به آماده سازی شالیزارها که پیشتر به عنوان دامگاه مورد استفاده صیادی پرندگان بوده‌اند، خواهند کرد.

تصویر: انجام قرق شکنی / شکارچیان در حاشیه دامگاه ایستاده و پرندگان را با شلیک های متعدد قتل عام می کنند

این اتفاق در حالی به وقوع می‌پیوندد که تا قبل از این روز، اطراف و داخل دامگاه‌ها که شامل پنج دامگاه (سرخرود غربی، مرکزی و شرقی، دامگاه ازباران و دامگاه فریدونکنار) هستند برای جلب پرندگان به منظور صید و زنده گیری آنها کاملا امن و آرام حفاظت و نگهداری میشده است.

شب قبل از قرق شکنی در خارج و حتی داخل دامگاه ها تورهای هوائی بیشماری برپا میشود در صورتیکه که تا پیش از این شب، داخل دامگاه ها به منظور صید پرندگان با روش های دیگر امن و قرق بوده است و هرگز داخل دامگاه ها تور هوائی نسب نمی شده است و این برپائی تورهای هوائی در داخل دامگاه ها برای پرندگان تازگی دارد.

…………………………………………………تصویر: نمایی از دامگاه ازباران

گرفتار شدن پرندگان در تور در تمام شب قبل از قرق شکنی اتفاق می افتد و به مجرد سپیدی صبح تیراندازی آغاز میشود. نمای بازی از یک جنگ نابرابر و غارتی تمام عیار! و این پایانی خواهد بود بر یک سال سیاه دیگر برای پرندگان مهاجر در فریدونکنار و سرخرود.

پرندگانی که از تور و شلیک شکارچیان در طول قرق شکنی جان سالم به در برده اند وادار به ترک دامگاه‌ها می‌شوند و چاره‌ای جز اقامت در دریا در طی این مدت باقی مانده تا شروع مهاجرت و بازگشت به زیستگاه های جوجه آوری نخواهند داشت، البته منوط بر اینکه دریا نیز متلاطم نباشد.

نمونه ای از ده ها اردک سرسفید (پرنده حمایت شده بین المللی و شدیدا در معرض خطر انقراض) صید شده در فریدونکنار و سرخرود

در دریا هیچ منبع غذایی در اختیار پرندگان نیست و هزاران پرنده رانده شده از دامگاه ها، درست در هنگامی که بیش از هر زمانی نیاز به تغذیه و آماده‌سازی قبل از شروع مهاجرت به زیستگاه‌های جوجه‌آوری‌شان را دارند، باید روزها و ساعت‌ها را بدون غذا در انتظار شرایط جوی و باد مناسب جهت انجام مهاجرت در داخل دریا سپری کنند.

تنها دامگاه ازباران از این قرق‌شکنی مستثنا است و برخی پرندگان به مرور از دریا به این تنها مأوای باقی مانده مراجعت می‌کنند. پرندگان با توجه به جمعیت فراوانشان، در این دامگاه که تنها دامگاه امن باقی مانده است تجمع می‌کنند و در نتیجه این تجمع، صید نیز در این دامگاه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

سرانجام در تاریخ پنجم فروردین ماه در دامگاه ازباران نیز مانند سایر دامگاه‌ها قرق‌شکنی انجام می‌شود.

غواص گلو سیاه (پرنده ای بسیار نادر) صید شده در فریدونکنار / این پرنده به ندرت دیده میشود و حضور زنده آن در هر زیستگاهی میتواند یک جذابیت برای طبیعت گردی ملی و بین المللی محسوب شود

یکی از دلایل عدم موفقیت پروژه حفظ و احیای «درنای سیبری» در این منطقه نیز تیر خوردن نمونه‌های پرورش یافته در اسارت درنا که به جمعیت کوچک وحشی معرفی شده بودند، درست در همین زمان (زمان قرق شکنی) بوده است.

اکثر پرندگان تکثیر شده در اسارت و معرفی شده به طبیعت برخلاف پرندگان وحشی، در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند که این رفتار، موجب آسیب‌پذیری بیشتر این پرندگان در برابر شکارچیان و صیادان می‌شود. به همین دلیل معرفی هیچ‌یک از درناهای تکثیر شده در اسارت نیز با موفقیت انجام نشد و در نهایت اندک بازمانده جمعیت غربی درنا سیبری نیز از بین رفت و جمعیت غربی این پرنده بزرگ و باشکوه برای همیشه از طبیعت ایران و جهان حذف گردید.

تنها بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری (امید) یک پرنده نر میباشد که امسال هفتمین مهاجرت خود را به فریدونکنار و سرخرود به تنهایی انجام داد / عکس مربوط به زمستان ۱۳۹۳

در سالی که گذشت علیرغم اجماع کم نظیر خبری و رسانه ای، ایجاد خواست عمومی، تشکیل کمپینی متشکل از ۵۰ NGO فعال محیط زیستی و کوهنوردی سراسر کشور و درخواست های مکرر برای توقف و ساماندهی نسل کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار و سرخرود مازندران و حتی حضور مستقیم و تأکید وزیر محترم دادگستری برای مقابله با نسل کشی و شکار و صید غیرقانونی پرندگان، در کمال حیرت کمترین اقدام موثری در این ارتباط از جانب مسئولین محیط زیست استان مازندران صورت نپذیرفت و حتی یک مورد پرونده تخلف از فعالیت گسترده و علنی بازار و صید گونه های کمیاب و حمایت شده بین المللی و قاچاق حیات وحش منطقه و تسری نگران کننده این موضوع به سایر مناطق در مراجع قضایی مطرح نگردید.

همانطور که در تصویر مشخص است ده ها شکارچی هنگام قرق شکنی در تمام بخش های دامگاه به شکار پرندگان مشغولند

با این وجود هنوز هزاران پرنده مهاجر در دامگاه های منطقه حضور دارند که در صورت انجام قرق شکنی در این دامگاه ها طی ۴ روز آینده بدون شک هزاران پرنده تنها در طول یک یا چند ساعت قتل عام خواهند شد.

نگارنده و تیم همکار از مسئولان محیط زیست کشور بویژه اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران تقاضا دارد با توجه به وظیفه قانونی و اخلاقی خود، همین طور ممنوعیت تیراندازی در منطقه تیراندازی ممنوع سرخرود و فریدونکنار در حفظ باقی‌مانده پرندگان مهاجر منطقه کوشیده و از انجام قرق شکنی و شکار گروهی پرندگان در این بازه زمانی (شنبه تا سه شنبه هفته جاری) در هر سه منطقه سرخرود و فریدونکنار و ازباران با انجام تمهیدات مشخص ممانعت جدی به عمل آورند.

تصاویر از حامد تیزرویان، میثم عمرانی فر و محمدعلی الله قلی

——————————————————————————————————————————————————–

لینک گزارش های منتشر شده:

قتل عام پرندگان مهاجر در فریدونکنار آغاز شد – ۹۳/۷/۴

آغاز به کار بازار سیاه و بزرگ خرید و فروش انواع پرندگان مهاجر در فریدونکنار – ۹۳/۷/۲۷

نسل کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار و سرخرود ادامه دارد – ۹۳/۹/۱

کلیه گونه های نادر و کمیاب پرندگان مهاجر در فریدونکنار و سرخرود صید شده اند – ۹۳/۱۰/۱۳

+1237
-239
  

61 دیدگاه

  1. چغوک می‌گوید:

    تراژدی غمبار ، نومید کننده و بی پایان …

    پرندگان مهاجر ، تنها به یک نقطه مهاجرت نمی کنند ؛ تا چند سال دیگر به همت شبانه روزی شکارچیان پرنده ی مهاجری در شمال ایران فرود نخواهد آمد و در غفلت محض ما ، کشورهای همسایه اقدام به جلب و حمایت پرندگان مهاجر خواهند نمود !

    بحرین ، جزیره ی بسیار کوچکی است ؛ با این وجود چنان جمعیت پویایی از پرندگان مهاجر را در خود پناه داده است که مستند سازان قهار بی بی سی ، در ” سیاره ی زمین ” تصاویری را به حیات وحش این سرزمین کوچک اختصاص دهند.
    ایران ، کشور بزرگی است ؛ با این وجود چنان ضربه هایی به حیات وحش ظریف و شکننده ی مقیم و مهاجرش زده است که در دنیا فقط با چند قلاده ” یوز پلنگ آسیایی ” می شناسندش ؛ چند قطعه عکس و چند خط مطلب کوتاه ، همین !

    باور کنید که اگر گوشه ای از همین فریدونکنار از آن امارات متحده ی عربی بود ، دنیا خبردار می شد که در این کشور پرندگان مهاجر زمستان گذرانی می کنند !

    ما عادت داریم که همسایه های جنوبی را با پول بی حساب نفت یا سوسمار خوری و شاهین بازی بشناسیم اما در همین کشورها ، پرنده ی زیبای ” باقرقره ” کاملا حمایت شده است و فقط هنگامی شکار می شود که به سمت جنوب ایران مهاجرت کند که قتلگاهی چون فریدونکنار است.

    همین پرندگان مهاجر در سیبری کاملا تحت حفاظت هستند و کشتار کردنشان بر عهده ی شکارچیان ایرانی است !

    پر طرفدار Thumb up 58 Thumb down 21

    • مهدی می‌گوید:

      بسیاری از نظرات و خبرهای آقای چغوک و آقای محمدعلی الله قلی رو نمی پسندم، به همین علت سعی می کنم که از دادن نظراتی که موجب کدورت به هر نحوی بشه خود داری کنم!
      در این مورد باید بگم که در شرایط کنونی شکار یک بزه آشکار و تبلیغ برای شکار و دعوت به قرق شکنی تبلیغ آشکار برای انجام عمل بزه و مغایر قانون هست و جرم محسوب میشه!
      نه برای اینکه آقای الله قلی و یا من یا دیگران از شکار خوشمون نمیاد، به این دلیل که در حال حاضر پروانه ای برای شکار با سلاح در کشور صادر نشده و نخواهد شد، به عبارت دیگه قانونن ممنوعه.
      لذا قوای مسئول و ادارات کل ذیربط حداقل کاری که باید بکنند اینه که از این قانونی که توسط خودشون تصویب شده حراست کنن، چرا که همون طور که بارها گفتم، یک قانون ناقص خیلی بهتر و کارآمد تر از بی قانونی محضه اگه اجرا بشه!

      قصور سازمان حفاظت محیط زیست استان، به عنوان مجری قانون (چرا که زیر مجموعه ای از قوه مجریه کشوره) و عوامل انتظامی به عنوان عامل قوه قضاییه در جلوگیری از قانون شکنی و انجام عمل بزه به هیچ عنوان پزیرفتنی نیست.

      درود

      داغ Thumb up 22 Thumb down 25

      • محمدعلی الله قلی می‌گوید:

        بسیار نه، تمامی این اخبار نظرات فرد یا گروهی نیستند. خواسته نیز چیزی ورای اجرای قوانین کشور نیست.
        با طیب خاطر نظرات خود را اعلام کنید.

        پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

    • وحید می‌گوید:

      چغوک عزیز.باز هم نظرات کاملا کارشناسانه.مثل اینکه شما به بیشتر کشورها سفر میکنید و از وضعیت شکار و زیستگاه پرندگان کاملا اطلاع داری؟اخه شما چه میدونی که توی سیبری چه میگزره؟شما امارالت رو با ایران مقایسه میکنی؟ جوری نظر نده انگار عالم هستی! پس این کشورهای حاشیه خلیج فارس هیچ علاقه ای به شکار ندارن درسته؟الان مشکل شما اینه که این پرنده های مهاجر داخل ایران شکار نشن؟اگر از مرزهای شمالی ایران خارج بشن بعدش شکار بشن شما مشکلی نداری؟

      داغ Thumb up 14 Thumb down 22

      • چغوک می‌گوید:

        دوست عزیز !
        در قرون وسطی زندگی نمی کنیم که برای دانستن هر موضوعی نیاز به مسافرت و جست و جو باشد ؛ اگر کمی با زبان انگلیسی آشنا باشید ، دنیایی از مقالات و کتاب ها و مجلات دست اول دنیا را می توانی به رایگان از اینترنت دریافت کنید ؛ فیلم های مستند هم همه جا هست ، خیلی ها هم دوبله شده اند یا زیرنویس دارند .
        در مستند مشهور ” planet earth ” ساخته ی ۲۰۰۶ ، در ایپیزود ” Shallow Seas ” ( دریاهای کم عمق ) جمعیت صدهزار تایی از پرندگان مهاجر در جزیره ی بحرین نمایش داده می شود و راوی ( دیوید اتنبرو ) توضیح می دهد که علت وجود چنین جمعیتی از پرندگان در چنین صحرای گرم و بی حاصلی ، وزیدن ریزگرد ها از صحرای عربستان به داخل خلیج فارس و غنی کردن آب های این دریا است .
        بحرین خیلی از قشم کوچکتر و بی حاصل تره اما میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر هست ! ؛ چرا ؟ چون به کمترین چیزها هم برای جذب توریست اهمیت می دهند ؛ همان جمعیت اگر به ایران می آمد ، در عرض چند سال پرندگان حلال را می خوردیم و حرام ها را خشک می کردیم ! .

        پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 10

        • وحید می‌گوید:

          چغوک عزیز حالا که به فیلم و مستند علاقه داری یه سرچی کن و شبکه هایی که مربوط به شکار هست رو نگاه کن همچنین علت رو که چرا جاهای دیگه با این که نصف ایران هم وسعت ندارن با مساله شکار مشکلی ندارن و ایا این حرف که اونا بحث تکثیر و رهاسازی به منظور بهره برداری پایدار رو انجام میدن یا نه؟بعد نتیجه رو اعلام کن البته اگر در این مورد اطلاع کامل نداری!اصلا جای دوری نرو بر توی همین سایت اپارات خودمون و یه سرچی کن در مورد شکار ببین چه چیزهایی از کشورهای دیگه میبینی.در اخر یادت نره که ایران رو به خاطر قدمت چند هزار ساله اش میشناسن.

          داغ Thumb up 7 Thumb down 13

          • چغوک می‌گوید:

            دوست عزیز
            خلط مطلب نفرمایید ؛ من هم نگفتم که قدمت چند هزارساله ی ایران را خبر ندارند بلکه از منظر ” محیط زیست و حیات وحش ” گفتم که ایران را فقط با تلاش ” یوزآسیایی ” برای فرار از خطر انقراض می شناسند .

            پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  2. مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

    خجالت هم خوب چیزیست…
    ای از خدا بیخبران آخر کجای دنیا با میهمان اینچنین رفتاری میکنند که شما میکنید؟؟؟!!!
    امیدوارم اگر قابل هدایت هستید خداوند هدایتتان کند وگرنه تقاص این مهاجران بیگناه را از تک تکتان بازستاند…

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 18

  3. مسعود شهرابی می‌گوید:

    امسال واقعا فعالیتهای زیادی شد تا این وضعیت سر و سامانی داده بشه اما سازمان واقعا شل اومد!
    متاسفانه مسئولان به کمترین میزان از وظایف خود عمل نمی کنند
    روز قرق شکنی بدترین روز و روزهای بعد از اون روزهای سختی برای پرندگان منطقه خواهد بود؛ سازمان تا به حال کار مفیدی نکرده لااقل برای چنین روزی یه کار درست انجام بدین

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 5

    • در همین نزدیکی می‌گوید:

      یادمون نره که جز برخی فعالان باقی به اصطلاح حامیان محیط زیست از جمله پر مدعاترین گروه پرنده شناسی همین الان در خانه های گرم و نرمشان نشسته اند و در حال بازی با موبایلشون هستند. حیف و صد حیف

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

    • چغوک می‌گوید:

      رئیس سازمان در سفری خارجی است که هیچ ارتباطی با وظایفش ندارد ! .

      پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 3

  4. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    مسئول محیط زیست مازندران باید بازخواست بشه
    متاسفم برای این همه سهل انگاری و لاپوشونی

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 5

  5. جلالی شاهرود می‌گوید:

    باسلام و صبح بخیر به هموطن عزیزم از هر قشر و فرهنگ و پیشه که میباشید
    این رسم مهمانوازی از این پرندگان و نمادها و آیات خداوند متعال نمی باشد پس بیایید به مانند نیاکانمان از خود خاطره شیرین بجا گذاریم

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 5

    • سهراب قرائی مقدم می‌گوید:

      برادر قبلا در شهر ما فقط چندین نفر انگشت شمار و کسانی که از فرهنگ بالایی برخوردار بودند تفنگ داشتند که ممکن بود سالی یک بار به شکار بروند ولی الان هر روستایی و چوپان و دهاتی دو سه تا تفنگ داره دیگه معلومه بهتره فاتحه حیات وحش رو کلا بخونید بره

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  6. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    واقعا این وضعیت غم انگیز و تاسف باره
    کاش میشد کشورهای دیگه از ورود پرنده های مهاجر به ایران جلوگیری کنند یا برای ایران جریمه ای تعیین کنند تا بلکه کمی برای مسئولین این موضوع اهمیت پیدا کنه (ایران و هر کشوری که حیات وحش در اون تا این حد بی ارزشه)

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

    • مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

      این پرنده ها بصورت دستوری مهاجرت نمیکنن که کشوری بتونه یا نتونه مانع بشه برادر.
      مسئولین ما باید یه فکری برای این فجایع بکنن و سرو سامونی به این وضعیت بدن.
      کاش میشد زمینهای اون منطقه رو کلا خریداری کرد. کاش میشد.

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 4

      • در همین نزدیکی می‌گوید:

        دامگاه دارها خودشان با خرج یک دوره میروند و گران قیمت ترین ماشینهای هیوندایی و هوندا را میخرند، آنوقت میگید که زمین بفرشند!!!!

        پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  7. دستان علوی می‌گوید:

    با سلام و درود

    شهری که شه و شحنه و شیخش همه مستند
    شاهد شکند شیشه که بیم عسسی نیست…

    با سپاس
    حامی گرگ های ایران

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  8. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    سازمان محیط زیست ایران باید دست یاری گرفتن به سوی سازمان بین الملی و دیگر نهادهای حامی حیات وحش دراز کند
    باید نیروهای مردمی و محیطبانان را در این زمان در منطقه افزایش داد جریمه شکار و دامگاه را افزایش داد و مهمتر اینکه رهبران دینی و مراجع بزرگ جمهوری اسلامی باید فتوایی در مورد این موضوع صادر نمایند

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 7

  9. ali می‌گوید:

    مطمین باشید هیچ کاری انجام نخواهد شد
    این آقایان پیش فرضشون اینه که مردم وضعیت معیشتی خوبی ندارن و تمایلی هم به تنش با افراد بومی که سالها به همین شکل شکار کردن رو ندارن
    قطعا اگر مهم بود براشون این بساط جمع شده بود

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  10. reza می‌گوید:

    یعنی واقعا دولت مجلس قوه قضاییه . فقها و نیروی انتظامی وووووووووووووووووووووووووووووووووووو… نمی تونن جلوی این قاتلان طبیعت و مخلوقات خدا را بگیرند.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 3

    • امین می‌گوید:

      میتونن جلوی اینارو بگیرن ولی نمیخوان که بگیرن

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 1

      • میثم می‌گوید:

        از بی عرضه گی و بی تفاوتی مسولین مربوطه خونم به جش میاد…
        من امسال حتی یه دونه مرغابی هم نزدم. شکار رو ممنوع اعلام کردن بعد بببن اونجا چه خبره؟!!!!!
        همش شو نمایش…عوام فریبی….
        وقتی عرضه عملی کردن بخش نامه هاتون رو ندارین چرا صادر میکنید؟!!!
        چرا جون محیطبان رو بازیچه دست خودتون میکنید.

        فقط آهن آهن رو میبره…
        فقط شکارچیان میتونن جلوی این متخلفین غیرمجاز بگیرن.
        خانم ابتکار آقای تیموری….
        بجای این نمایشهای ممنوعیت شکار که فقط برای شکارچیان مجاز بود.
        شما جلوی توزیع مهمات شکاری سهمیه در کشور رو بگیر بخش خیلی خیلی زیادی از شکارها خود به خود ممنوع میشه.

        کجاییید ای دلیر مردانی که نام محیطبان ، شکاربان ، شکاربانی چنان پر ابهت کرده بودین که تا شکار دزد متخلف حضورتون رو در منطقه حس میکرد یا اسمتون رو میسنید پا به فرار میزاشت…

        پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

    • mohammad می‌گوید:

      نه نمی تونن…

      داغ Thumb up 3 Thumb down 20

    • پلنگ کوهستان می‌گوید:

      میتونن ولی هرگز نمیخوان کاری بکنن

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  11. کوشان مهران می‌گوید:

    جدا از تیراندازی مستقیم و گرفتار شدن در دامهای هوایی که نه تنها گونه های معمول بلکه پرندگان مهاجر حفاظت شده همچون اردک سر سپید و حتی شکاریان را گرفتار می نماید، ریزش ساچمه های سربی به درون تالاب ها و آب بندان ها هم باعث بروز مسمومیت ناشی از خوردن سرب توسط اردکان به هنگام برهم زدن لای بستر تالاب می گردد و دیگر جانوران با خوردن گوشت دارای سرب بیش از اندازه این ماده سمی را به بدن خویش منتقل می نمایند.

    گویا در بریتانیا و ایالات متحده بکارگیری ساچمه های سربی به همین دلیل ممنوع شده و ساچمه باید با پوشش آلیاژی ویژه باشد.

    **************************************************************
    همین پرندگان مهاجر در سیبری کاملا تحت حفاظت هستند و کشتار کردنشان بر عهده ی شکارچیان ایرانی است.

    البته بحث حفاظت نخستین بار در سیبری با محافظت اعلان نمودن زیستگاهی برای پیشگیری از نابودی کامل سیبل، گونه ای سمور با خزی پر بها، در سال ۱۹۱۶ مطرح گردید.

    زیستگاه آشیان گزاری درنای سیبری گماندارمدر ناحیه یاکوتیا می باشد که بسیار پرت و دور افتاده بوده و در تابستان ها گله های پشه خونخوار بر آن حکم فرما می باشند.

    از دیرباز شکار انواع جانوران در سیبری برای بدست آوردن خز و گوشت در حکم شرط بقا بوده و اکنون نیز نقش بسیار مهم و انکار ناشدنی در اقتصاد این سرزمین پهناور دارد.

    بجز نواحی حفاظت شده، تایگا و توندرا به آن اندازه پهناور می باشد که در عمل کنترل شکار را بسیار مشکل نموده و به همین دلیل از سال ۱۹۹۰ تعداد گوزن های کاریبوی وحشی به شدت در حال کاهش می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

    • میثم می‌گوید:

      تقریبن در بیشتر مناطق دنیا استفاده ساچمه سربی ممنوع هست و از فولاد یا تنگستن استفاده میکنند.
      در ایالات آمریکا قوانیین شکار با توجه به هر ایالت و انجمن شکارچیان آن ایالت متفاوت هست.
      در بعضی ایالات حتی استفاده از گلوله سربی در شکار چهارپایان هم ممنوع هست.

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

      • محمدی می‌گوید:

        استفاده از ساچمه فولادی سبب ترکیدگی لول و استفاده از مرمی های سخت به غیر از مس نرم، سبب از بین رفتن خان لول می گردد.

        داغ Thumb up 1 Thumb down 9

        • میثم می‌گوید:

          جناب محمدی استاندار استیل شات رو واسه همین روی تفنگ های جدید میزنن.
          سلاح های که قابلیت شلیک ساچمه فولادی رو داره.
          یه سر به شرکت RWS لزتید و در مورد سر گلوله های غیر سربی HIT مطالعه کنید.

          پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

    • چغوک می‌گوید:

      و البته جمعیت گرگ ها در حال افزایش ، ببر های سیبری نامتعادل و پلنگ های آمور هم در حال دست و پا زدن برای بقا !
      برای من هم این سوال بود که چرا با وجود کم شدن جمعیت گوزن های قطبی ، جمعیت گرگ ها زیاد شود ؟!
      پهناور بودن جنگل های تایگا و علف زارهای توندرا ، خودش نوعی عامل حفاظت کننده ی حیوانات است چون دسترسی به بسیاری از نقاط سیبری و البته شمال کانادا را بسیار مشکل می کند .
      یک بار دیگر هم این سوال را از شما پرسیدم که :
      چرا ببر های آمور از خطر انقراض نجات یافتند ( با وجود آسیب پذیرتر بودن و شکار ) اما پلنگ های آمور هنوز روی خط قرمز انقراض دست و پا می زنند ؟

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  12. بلابان می‌گوید:

    آدم نمیدونه بخنده ؟!!!!! یا گریه کنه ؟!!!!!
    آخه یه سازمان اینقدر ضعیفه ؟؟ یا نمیخواد خودشو درگیر کنه؟

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  13. دکتر نظری می‌گوید:

    چرا این قدر متعصب و کوتاه نظر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    چرا با تعصب و غرض به این موضوع نگاه می کنید این حق شکارچیان منطقه می باشد اگر این پرندگان مهاجرت نمایند در کشورهای دیگر یا روسیه در آنجا شکار می شوند در واقع ما میراث دار و نگهدار وحوش برای شکار دیگر کشورها نیستیم این عدم قرق شکنی به شرطی منطقی است که در کشورهای دیگر مهاجرت پذیر شکار انجام نشود که باز هم پرندگان به صورت افت در خواهند آمد لطفا از نگاه متحجر و سطحی نگری دست بردارید این یک میدان مشترک است

    داغ Thumb up 17 Thumb down 43

    • میش مرغ می‌گوید:

      کاش انسانها همان قدر که از ارتفاع می ترسیدند از پستی هم هراس داشتند ….

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 5

    • عسل بانو می‌گوید:

      دکتر نظری سلام.الحق والانصاف که حق مطلب را به بهترین نحو ادا فرمودید. موفق باشید

      داغ Thumb up 7 Thumb down 24

    • soudabeh Majidi می‌گوید:

      تحجر یعنی‌ کشتن حیات وحش در این زمانه
      اهالی فریدون کنار از جلب توریست برای عکاسی، فیلمبرداری و یا فقط تماشا عایدات بیشتری میتوانند جلب کنند

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

    • pd می‌گوید:

      چقدر قشنگ توجیح فرمودید استاد !
      چون روسیه میکشد منم بکشم! چون همه دزدن منم بدزدم؟ چون داعش سر میزند منم بزنم ؟

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

    • فیلدمن می‌گوید:

      جناب نظری که نمیدونم دکتر چی هستید!
      شکار، تو ایران باشه یا روسیه یا آمریکا یا آلمان یا هر کشور دیگه… اسمش شکاره و لفظش آزار دهنده خواهد بود.
      مجاز بودن یا نبودن شکار هم کلاهی زیباست که برای پر کردن برخی جیب ها بر سر مردم میگذارند.
      شکار به معنای کشتن گونه های وحشی (نه کشتن مرغ و گوسفند و گاو ) مشخصا کاری است مختص عصر حجر و برای انسان امروزی بسیار تأسف بار است.

      داغ Thumb up 10 Thumb down 12

  14. دوستدار محیط زیست و حیوانات ایران می‌گوید:

    بی عرضگی محیط زیست استان مازندران کاملن روشن است. چطور ممکن است اجرای قانون در جای جای کشورمان تفاوت کند ؟
    همین چند روز پیش در گیلان در روستای شفت آن گزارش دستگیری را خواندیم و حالا باز این گزارشات تلخ از مازندران بی آنکه کسی اقدامی انجام دهد.
    در چند شهر عده ای با تفنگ و یا هر چه که میتوانند خلاف واضح میکنند و میلیونها پرنده ای که بین المللی هستند و در واقع مهمان قتل عام میکنند و هیچ ارگان و سازمانی کاری نمیکند همه نظاره گر هستند.
    خانم ابتکار بیش از یک میلیون پرنده مهاجر ( یعنی مال ما نیستند ) در کشورمان کشته شدند شما حتی یک بیانیه هم ندادید و حتی رییس سازمان آن استان را بازخواست نکردید.
    این اقدام عده ای سودجو چه وجهه ای از ما در دنیا نشان میدهد ؟ آنها فکر میکنند ما انقدر گرسنه ایم که حتی جغد و عقاب را نیز میخوریم !
    چطور ممکن است در جایی از کشورمان برای کشتن دو کبک و یا یک خرگوش مجرمان بدادگاه روانه میشوند و در مازندران و گلستان اینهمه کشتار و هیچ کسی هم خیالش نیست
    این یک نسل کشی پرندگان در کشور ماست هر ساله اتفاق میافتد این چه توجیهی دارد ؟
    چرا اقدام مناسبی انجام نمیگیرد فقط حرف و حرف
    حتی بدستور اکید وزیر دادگستری هم کسی احترام نگذاشت و اقدامی نکرد !
    انگار مافیای رستوران داران مجلل و گرانقیمت سازمان محیط زیست ما را در اختیار دارند.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 1

  15. mohammad می‌گوید:

    من خودم در فریدونکنار هستم یک ۸ . ۹ سالی هست که دیگه اینجا چنین کاری انجام نمیشه…..دوستان گرامی در یک تاریخ مشخص به کشاورزان اجازه میدن که بتونن سر مزارع کشاورزی خودشون برن که همین عامل باعث شکستن قرق میشه….خواهشا قبل از ارسال مطلب از صحتش مطمئن شوید….

    داغ Thumb up 7 Thumb down 27

    • علی می‌گوید:

      پس شما معتقد هستید تمام این اخبار و تصاویر غیر واقعی هستند؟
      لطفا امسال خبر و عکس اینرا که میفرمایید برای همه منتشر کنید.

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 4

  16. مهسا می‌گوید:

    خدا از عاملین و حامیان این جنایت نگذرد.
    من به شخصه آرزو میکنم برکت و سلامتی شان را از دست بدهند، این انسان های بیرحم و خودخواه و بی درایت

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  17. ایمان می‌گوید:

    در این کشور مدیران راه خود را میروند؛ مردم هم راهی دیگر.
    جای تاسف و ناراحتی فراوان دارد که سازمانی عریض و طویلی چون محیط زیست در این کشور باشد و افرادی به این شکل در برابر مردم دست به از بین بردن مواهب طبیعی این کشور بزنند.
    این چه سازمانی است که اینچنین مشکلاتی را به چشم خود میبیند و سکوت میکند؟
    جنگل گلستان ؛ جنگل ابر ؛ منطقه ماسال ؛ سواحل دریا ؛ مناطق حفاظت شده و …………
    هزاران مورد دیگر هم وجود دارد. در مقابل کدامیک از این مشکلات کاری از سوی این سازمان انجام شده است که ما خوشبین به این سازمان باشیم.
    اگر همین فعالیتهای غیرانتفاعی تشکل ها نباشد درواقع چیزی به نام محیط زیست در ایران نمیماند.
    سخن من نقد محیط بانان نیست امیدوارم برداشت غلط نشود ؛ محیط بانان حسابشان مشخص است و فعالیتهایشان برای همه روشن و من از این قشر بزرگ تشکر میکنم.
    اما این سازمان دستخوش سیاست شده است و فعالیتهایش هم به این شکل جلو میرود.
    کدام اقدام بلند مدت تابحال انجام شده که در ارتباط مستقیم با زندگی مردم باشد؟
    هر روزی که میگذرد شاهد اتفاقات تلخ تری هستیم. کجایند مسئولین این سازمان که به مردم پاسخ دهند؟
    مگر طبیعت این کشور تحمل چقدر سختی و دست اندازی را دارد که همه سکوت کرده اند؟
    چندی پیش رفتند از مناطق قتل عام پرندگان دیدن کردند ؛ چه شد ؟
    مشکل بنیادی نوع تفکر و دیدگاه مدیران بالا در این سازمان است.
    نگرش حفظ طبیعت در مقابل پیشرفت و آبادانی بین مسعولین وجود دارد و همین امر موجب از بین رفتن محیط زیست ایران است.
    جای تاسف است که در این سالها و ماه ها باید مشکل ما حفظ طبیعت باشد در بسیاری از کشور های دنیا به هیچ عنوان این مشکلات وجود ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  18. آرش می‌گوید:

    خدا میدونه چقدر باج میدن که این مسئولان هیچی نمیگند

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 2

  19. reza می‌گوید:

    اگر کمی فرهنگ سازی بود و تبلیغ تو این فصل بجای شکار مردم راهنمای توریستهای عاشق پرنده بودن و بجای ریال ازشون برای عکاسی دلار می گرفتن و راهنمای شون می کردن.
    مسئولین مقصرند.
    من از رهبر عزیزمون درخواست می کنم این مورد کوتاهی مسئولین و قتل عام مخلوقات الهی را پیگیری کنند.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  20. ستار می‌گوید:

    بگذارید همین چند تا پرنده هم نباشند به جاش منطقه خالی میشه و می شود ویلا ساخت!
    ولی آیا بدون طبیعت و پرندگان در این ویلاها خوش می گذرد؟
    من در جنوب زندگی میکنم و چند باری به شمال سفر کرده ام و برای دوستانم که به شمال سفر نکرده اند با آب و تاب از طبیعت زیبای شمال ایران که به راستی در جهان کم نظیر است تحریف کرده ام وای به روزی که این طبیعت از بین برود

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  21. mobarez می‌گوید:

    جالبه اینکه جاهای طرف چند تا گنجشک میزنه میگیرن طرف رو میبرن پاسگاه
    اینجا که روزی ۲۰۰ تا شکار میکنن کسی کاری نداره …

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  22. اشترانکوه می‌گوید:

    ما کلا باید شلیک کنیم اگه پلاستیک هم تو هوا باشه ی کرمی داریم باید بزنیمش معمولا هم جنس نر رو شکار میکنیم جز افتخاراتمون هم اینه که تیرمون به هدف میخوره کاش شیر هم بود ما هم لذت شلیک کردن به سمتش رو می چشیدیم

    داغ Thumb up 10 Thumb down 17

  23. ترنگ می‌گوید:

    شکار جزعی از طبیعته ولی اینم دیگه وضع شکار نشد یکی سالی یه غاز نبینه یکی روزی ۵۰ تا بگیره

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 9

    • آرش 1 می‌گوید:

      فکر کنم ما هم باید تغییر الگوی شکار کردنمون رو عملی کنیم .
      اخه فقط شکار با اسلحه ی گرم ممنوعه والا شما با یه چیزی شبیه دامگاه صدتا صدتا پرنده رو قتل و عام کن …
      عیبی نداره !!!!!
      والا …..
      فقط صدای شلیک نیاد که محیط بان های عزیز به دردسر بیفتن بقیش عیبی نداره !!!!

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  24. شکارچی پشیمان می‌گوید:

    اونوقت هی از فرهنگ ایرانی حرف بزنیم این یه نمونشه ما هر کی رو دیدیم توی تخصص خودش بیرحمانه تاخت و تاز می کنه. بنگاه دار، شکارچی، پلیس، بازاری،….. همه میچاپن. تا بوده همین بوده. از کوزه همان برون طراود که در اوست

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  25. منبع آگاه می‌گوید:

    این روزها منطقه سرخرود به میدان تیر تبدیل شده و شکارچیان در حال قتل عام باقی مانده پرندههای صید نشده در دامگاه ها هستند .اداره … محیط زیست محمود آباد به جای اعمال قانون درمنطقه در حال تعامل با شکارچیان است

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  26. پندار نیک می‌گوید:

    همه شکارچیان قدیمی وملاحظه کار مناطق مرکزی ایران با شکار به شیوه قرق شکنی مخالفند این شیوه غیر ورزشی وصرفا اقتصادی فقط درخطه شمال مرسوم است.شنیده ام هرساله شکارچیان حوالی گرگان در فصل خاصی از باقرقره های مهاجر سیبریایی به وفور شکار میکنند یه چیزی شبیه به همین قرق شکنی و محیطبانان حضوری بدون کنترل وکاملا دکوری دارند وتعداد مطرح نیست.این قضیه تا پارسال انجام میشده امسال را خبر ندارم.ساز مان محیط زیست باعلم وآگاهی به وقایع فریدونکنار واعلام ممنوعیت شکار برای همه ایران.به خاطر این فرق گذاری وتبعیض باید پاسخگوی اعتراض شکارچیان قانونمند منتظر در صف پروانه ناقابل شکار باشد.واحقاق حقوق نماید.سپاس

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  27. سهراب قرائی مقدم می‌گوید:

    اصلا من نمیفهمم چرا واقعا مستقیم محیط زیست مامور نمیفرسته این فروشندگان رو دستگیر کنند؟ یک نفر که مثلا یک خرگوش رو شکار میکنه مستقیم به مراجع قضایی معرفی میشه ولی اینها در روز صد ها پرنده رو به طریق غیر مجاز ( استفاده از تور یا قرق شکنی) قتل و عام میکنند ولی کسی کاری نمیتونه بکنه؟! واقعا جای تامل داره

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 1

  28. آرش 1 می‌گوید:

    قرق شکنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  29. عشقی می‌گوید:

    یک بار که گذری به فریدون کنار داشتم به محل فروش این پرندگان نگاهی انداختم متاسفانه با چنان قیمت های بالایی فروش می شود و چنان سودهای کلانی از طریق غارت طبیعت به جیبهای این قاتلین می رود که قانون فراموششان می شود. قانون هم متاسفانه رنگ باخته و با وقاحت تمام این میراث جهانی پر پر می شود.
    این مقوله در مورد ماهیان دریای مازندران هم صادق است. به گفته ی ماهیگیران مانند گذشته دیگر ماهی برای صید در دریا وجود ندارد، محل تخم گذاری ماهی ها در رودخانه ها تخریب شده، سد بنا شده و آنقدر سموم گیاهی و فاضلاب شهری و کارخانجات بدون حساب به رودخانه ها وارد شده که محیط تخم گذاری ماهی ها به دلیل افزایش سموم امکان باروری را کاهش داده است. آخرین بار که شاهد صید ماهی در دریا بودم توری که صبح پهن شده بود و غروب به بیرون کشیده می شد اصلا جوابگوی مخارج صیادی نمی شد.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  30. سحر می‌گوید:

    دلم ریش شد، کاش جلوی اینارو بگیرن،متاستفم واقعا

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  31. ثمر می‌گوید:

    برای وضعیت این پرنده های بیگناه و اینکه نمیتونم کاری انجام بدم بیش از حد ناراحتم.
    اونوقت میگن خدا چرا خیر و برکت را از ما دور کرده!!!
    خیلی خیلی بیشتر از اینها حقمونه که سرمون بیاد.
    وقتی این آدم ها راجع به شکار حرف میزنند چنان لذتی تو نگاهشونه!!!
    مسولین بی کفایت و قاتلین حیوانات امیدوارم همین دنیا تقاص پس بدید.
    خدا از آه این موجودات بیگناه نمیگذره.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  32. آرش 1 می‌گوید:

    کدوم قرق ؟؟؟؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  33. kooshan می‌گوید:

    الان که اواخر اسفند ماه است اهالی فریدونکنار و سرخرود به روال چند دهه گذشته کشتار پرندگان مهاجر را بپایان رسانده و چند روز دیگر نیز در ازباران این عمل انجام شده و پرونده برای امسال مختومه می شود قبل از ورود به بحث اصلی چند نکته ارزش یادآوری را دارد , دوستانی به اظهارات وزیر محترم دادگستری اشاره کرده اند , اظهارات ایشان مثبت و قابل تقدیر است ولی بلحاظ قانونی وزیر محترم دادگستری بیشتر اختیارات اداری دارند تا قضایی و ایشان بواقع رابط بین دولت و قوه محترم قضائیه هستند و تصور نمی رود علیرغم حسن نیت از جنبه قضایی بتوانند شخصأ کمک زیادی در این مورد انجام دهند.
    برخی دوستان اشتباهأ ” س.ح.م.ز. ” را سازمانی عریض و طویل تصور کرده اند که ایکاش همینطور بود ولی می دانیم حقیقت مطلب هم از نظر امکانات و هم از جنبه اختیارات قانونی , متفاوت با این ذهنیت بوده و کافی است هر علاقمندی در مراکز استانها به ادارات کل حفاظت از محیط زیست مراجعه و امکانات آن را مشاهده کند , اساسأ علت وجود ” س.ح.م.ز. ”
    در کشور ما یکی قید آن در قانون اساسی و نیز اقتضائات بین‌المللی است که در عصر حاضر محیط زیست را در کانون توجه جهانی قرار داده و به همین دلیل کشورهای مختلف در سراسر دنیا بنا بر مقدورات خود سازمان , نهاد و یا وزارتخانه ای را متولی آن قرار داده اند ضمن اینکه در شرایط حاضر جهانی و ملی بموازات افزایش جمعیت و گسترش محدوده شهرها و روستاها و همچنین رشد و توسعه شبکه های مواصلاتی نظیر جاده ها و بزرگراه ها و خطوط ریلی و توسعه اراضی کشاورزی و … از طرفی و با افزایش آلودگی منابع طبیعی و کاهش سطح جنگلها و محدود شدن زیستگاههای جانوری تعارضات بین زندگی بشر و محیط زیست و حیات وحش نسبت به گذشته برجسته و بیشتر شده است و اخبار این رویدادها نیز با ورود فناوریهای نوین سریعأ و بصورت گسترده منتشر می شود بعلاوه اگر مواردی مثل شکار و صید و امور مرتبط با آنها را هم اضافه کنیم نتیجتأ وجود نهادی مسئول و قانونی در این رابطه ضرورت دارد اما اینکه این مرجع چه مقدار بودجه و امکانات و تجهیزات در اختیار داشته باشد و تا چه حد پشتوانه و توان قانونی بدان تعلق گیرد به میزان رشد و توسعه هر کشور , سطح نهادینه شدن فرهنگ زیست محیطی در میان مسئولان تمام قوا و نهادهای تصمیم گیرنده رسمی و نیز عموم مردم بستگی دارد این نکته را نباید نادیده گرفت که از دید بسیاری از افراد عادی مقوله محیط زیست ظاهرأ امری غیر سودآور و محدوده کننده است , بنابراین می توان به این دیدگاه رسید که پیشرفت و بهبود در وضعیت حفاظت از محیط زیست و سپس حیات وحش پیوستگی جدی با پیشرفت و توسعه هر کشوری در ابعاد داخلی و خارجی دارد و بر این مبنا بایستی از مسئولینی که در این راستا تلاش می کنند حمایت کرد زیرا با توسعه و پیشرفت کشور است که سطح رفاه مادی هموطنان بهبود پیدا کرده و معضلات اقتصادی و اجتماعی کاهش می یابد و طبیعتأ سطح فرهنگ رفتاری و اجتماعی مردم نیز ارتقا پیدا کرده و بتدریج فرهنگ گفتگو و تبادل نظر و تعامل و تفاهم در جامعه گسترش یافته و شهروندانی متمایل و ملتزم به قواعد و ضوابط اجتماعی و پایبند به اصول دینی و انسانی و اخلاقی خواهیم داشت بدیهی است در چنین فضایی تلاش جمعی بر اشتراک نظر و توافق در جهت کاهش تعارضات و مشکلات کشور از طرق مدنی و عقلانی با مناسب ترین گزینه ها و کمترین هزینه ها خواهد بود , واضح است که اقدام برای کاهش معضلات موجود در زمینه حفظ سرمایه های زیست محیطی کشور نیز در این چهارچوب ممکن خواهد بود , در چنین شرایطی فرضأ در رابطه با پرندگان مهاجر شمال کشور می توان با گفتگو و تبادل نظر در مسیری مشترک ضمن لحاظ منافع مشروع و منطقی و قانونی اهالی ذینفع و با تعهد متقابل آنان به منافع ملی به تفاهم و توافقی مناسب دست یافت . در شراَیط فعلی که مشکلات زیست محیطی بر روی هم انباشته شده و بعضی بمانند محدودیت منابع آبی , آلودگی هوا و مشکل ریزگردها ابعاد ملی پیدا کرده است و دولت نیز وارد مراحل حساس مذاکرات هسته ای شده و از سوی دیگر افرا طیون و تندرروها مدام در پی حاشیه سازی هستند بهتر است از فشار ناموجه در زمینه محیط زیست کم کرد چرا که انتظارات بزرگی نظیر بهبود سریع معضلات گسترده زیست محیطی بمانند موارد پیش گفته و نیز رفع تصرف از اراضی ملی , لغو انحصار در سواحل و دریاها , جمع آوری سلاحها و مهمات شکاری غیر مجاز , جلوگیری از تمام موارد کشتار غیرمجاز وحوش و صید غیرقانونی و … در حال حاضر و با توان فعلی س.ح.م.ز. مقدور و شدنی نیست. دوستداران و فعالان محیط زیست و حیات وحش کشور ارجح است تلاش خود را بر ایجاد تشکلی و یا جبهه ای گسترده و فراگیر از علاقمندان و حامیان متمرکز کنند و با طرح پیشنهادهای منطقی , نقش خود را در تخفیف مشکلات موجود ایفا کرده و با نقد مستدل نقائص دولت را در تقویت و بهبود ساختار و کارآمدی ” س.ح.م.ز. ” یاری کنند.
    فعلأ در مورد خاص فریدونکنار و کشتار بیرویه پرندگان مهاجر که با کشتار و زنده گیری و تاکسیدرمی پستانداران و پرندگان شکاری و حرام گوشت همراه شده است و بنابر اخبار انتشار یافته, اقدام دولت بتنهایی مؤثر نیست, راه حل در مطالبه و درخواست از ریاست محترم جمهوری برای تعامل با رؤسای محترم قوا و ارگانهای ذیربط دیگر و نهادهای محترم انتظامی و امنیتی , و درخواست همکاری آنها و نیز مردم منطقه است تا حداقل “س.ح.م.ز.” بتواند و مجاز باشد لااقل در مورد گونه هایی که جزو پرندگان مهاجر نیستند حفاظتهای لازم را مانند سایر نقاط کشور اعمال کرده و نیز در جهت ضابطه و قانونمندی امور , شکارچیان ملزم به ثبت نام و دریافت مجوز و سپردن تعهد مبنی بر عدم آزار و اذیت و رفتار بیرحمانه با پرندگان صید شده طبق توصیه های ارائه شده “س.ح.م.ز.” شوند ( مثل شکستن پاهای بوتیمار زنده گیری شده و طرز نگهداشتن بیرحمانه پرنده ) .

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>