با تعدی به جنگلها قاطعانه مقابله شود / زمینخواری و اخیرا کوه خواری اسفبار است

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسوولان و دست اندرکاران محیط زیست و منابع طبیعی، حل مسایل و مشکلات زیست محیطی همچون آلودگی هوا، پدیده ریزگردها و دست اندازی به جنگل ها و مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاههای مرتبط دانستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای صبح امروز (یکشنبه) در این دیدار تأکید کردند: حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با تهیه سند ملی محیط زیست و پیوست زیست محیطی برای همه طرح های عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.

ایشان با اشاره به دیدگاه اسلام درخصوص اهمیت حفظ زمین و ثروت های عمومی کره خاکی گفتند: اسلام و ادیان الهی همواره بر لزوم احساس مسوولیت انسان در قبال طبیعت و حفظ تعادل میان انسان و طبیعت تأکید کرده اند زیرا عامل اصلی بروز مشکلات زیست محیطی بر هم خوردن این تعادل است.

رهبر انقلاب چالش زیست محیطی را چالشی فراگیر در سراسر جهان برشمردند و با اشاره به آثار بلند مدت مسائل زیست محیطی، خاطرنشان کردند: تجربه های کشورهای مختلف نشان می دهد بسیاری از مشکلات محیط زیستی قابل پیشگیری و دارای راه حل هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان نمونه به موضوع آلودگی هوا در کلان شهرها و پدیده ریزگردها اشاره و تأکید کردند: این مشکلات، با صبر و حوصله و تدبیر و پیگیری لازم، قابل حل هستند.

ایشان افزودند: مساله محیط زیست، مساله این دولت یا آن دولت، مساله این شخص یا آن شخص و مساله این جریان و یا آن جریان نیست، بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند.

رهبر انقلاب هوا، آب و خاک را سه عنصر اصلی در محیط زیست برشمردند و گفتند: برای حل مسایلی همچون آلودگی هوا در کلان شهرها و پدیده گرد و غبار و همچنین کمبود آب و فرسایش خاک، بیشتر از تبلیغات، باید کار و تلاش جدی و پیگیری مستمر انجام داد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به جنگل ها و مراتع به عنوان ریه های تنفسی شهرها و عوامل نگهدارنده خاک، از دست اندازی افراد سودجو به جنگل ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تاسف شدید کردند و افزودند: دستگاه های مسوول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند.

ایشان، پدیده زمین خواری و اخیرا کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار دانستند و تأکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوء استفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاهها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است، افزودند: تهیه سند ملی برای محیط زیست، پیوست محیط زیستی برای همه طرح های عمرانی، صنعتی و تجاری، پالایش و بازنگری قوانین برای جرم انگاری تخریب محیط زیست و تقویت نظارت های بی اغماض از مهمترین راهکارها برای حفظ محیط زیست و مقابله با سود جویان و قانون شکنان است.

حضرت آیت الله خامنه ای، نقش آفرینی مردم برای حفظ محیط زیست و فرهنگ سازی در جامعه بوسیله رسانه ملی را مهم ارزیابی و خاطرنشان کردند: مطالبی که باید بیان شوند، امروز گفته شد و از این پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاهها به وظیفه خود برای حفظ محیط زیست عمل می کنند و کدام دستگاهها برای حفظ محیط زیست، تلاش و اقدام لازم را انجام نمی دهند.

+353
-5
  

16 دیدگاه

  1. کیوان می‌گوید:

    خداروشکر باز خیلی تشکر میکنیم از رهبر انقلاب حتما باید ایشان بفرمایند شاید مسیولان فکری بکنند والا انگار نه انگار

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 25

    • چغوک می‌گوید:

      ” دستگاه های مسوول باید قاطعانه با تعدی به جنگل ها به هر بهانه ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهات به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند. ”
      ” یشان، پدیده زمین خواری و اخیرا کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار دانستند و تأکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوء استفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاهها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود. ”
      جمله های بالا ، برای مدیران سازمان حفاظت از محیط زیست ، به اندازه ی کافی گویا هست ؛ هر توجیهی که این افراد داشته باشند ، بی معنی خواهد بود . ریاست محترم جمهور ، باید فارغ از دغدغه های جناحی ، در مورد عملکرد ۱۸ ماه ی خانم ابتکار ، پاسخگو باشند . سرکار خانم ابتکار در مدت تصدی این پست ، فعالیت خاص یا قابل ملاحظه ای نداشته اند .
      صرف حضور زنان در کابینه ی دولت دلیل بر این نمی شود که مقوله ی مهمی چون محیط زیست را اسیر بودن برخی مدیران خاص کنیم .
      سفرهای خارجی ( و حتی داخلی ) خانم ابتکار ، هیچ ارتباطی با وظایف ایشان نداشته یا لااقل بنده از درک ارتباط این سفرها و کنفرانس ها و جلسات با ” حفظ محیط زیست ” ایران عاجزم .
      به عنوان مثال ، دیدار ایشان با وزیر امور خارجه ی فرانسه چه ربطی به مسئولیت ایشان دارد ؟!!
      نمایندگان محترم مجلس ، هیئت دولت و سایر تصمیم گیران نظام باید برای تشکیل ” وزارت حفظ محیط زیست ” اقدام کنند و دغدغه های مقام معظم رهبری را جدی بگیرند .
      با ارتقای سازمان محیط زیست به وزارتخانه ، پاسخگویی این سازمان در برابر ملت بیشتر خواهد شد و مدیران نالایق توانی برای حفظ کرسی چنین مجموعه ی حساسی را نخواهند داشت .

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 8

      • دو نفر می‌گوید:

        چغوک گرامی بانو ابتکار جهت شرکت در اجلاس یونسکو ویژه زنان به فرانسه رفتند ایشان به عنوان کسی که از منظر سیاسی نه کاملا چپی یا راستی هستند مورد اعتماد اکثریت سیاسیون هستند و به نظر من بهترین انتخاب هستند
        زمانی ایران با فرانسه روابط بسیار خوبی داشت با اینکه جمعیت یهودیان ساکن فرانسه از یهودیان ساکن اسرائیل بیشتر هم هست! شاید بتوان روابط تجاری و اقتصادی با فرانسه را به حالت سابق بازگرداند و این خود یک اقدام زیست محیطیست

        داغ Thumb up 6 Thumb down 7

        • چغوک می‌گوید:

          دوست عزیزم ، سخن شما کاملا درست است اما ” یونسکو ” ارتباطی به محیط زیست ایران ندارد ؛ اگر خانم ابتکار چنان توانایی دارند که در جهت بهبود روابط تجاری و اقتصادی ایران با فرانسه ( اتحادیه ی اروپا یا هر کشور دیگری ) قدمی بردارند ، بهتر است در سمتی قرار بگیرند که با توانمندی های ایشان همخوانی داشته باشد .
          بنده ( بدبینانه ! ) گمان می کنم که ریاست خانم ابتکار در محیط زیست ، فقط برای نشان دادن نقش زنان در کابینه است . خانم ابتکار در دوره های دیگری که در همین سمت قرار داشته اند ، کارنامه ی چندان درخشانی نداشته اند ؛ آزموده را دوباره آزمودن خطاست ! .
          اگر سازمان محیط زیست به وزارتخانه ارتقا یابد ، حضور مدیران ضعیف در آن دشوارتر خواهد شد .

          پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

        • رضا ثمینی می‌گوید:

          دوست عزیز ؛ ای کاش با فعالیت های سیاسی خانم ابتکار از ابتدا تا کنون بیشتر آشنایی داشتید !

          پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  2. reza می‌گوید:

    متشکریم

    داغ Thumb up 15 Thumb down 18

  3. آرش 1 می‌گوید:

    وقتی شرکت های پیمانکاری بهره برداری چوب قرارداد های بهره برداری ده ساله با دولت ها دارن و همینطور هی تمدید میکنن
    اونم واسه ی تامین امور جاری سازمان جنگل ها و مراتع !!!

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 3

  4. آرش 1 می‌گوید:

    ای کاش همه کسانی که توی این مملکت زندگی میکنن و به طبیعت احترام قایل هستن همه و همه همین اسفند ماه حداقل یه دونه فقط یه دونه نهال میکاشتن .

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 3

  5. وحید می‌گوید:

    آره درسته بحث آلودگی هوا و مقابله با ریزگردها و همچنین برخورد با زمینخوارها و کسانی که جنگلها (که یکی از موارد کاملا بارز آن جنگلهای ناهارخوران است) را تخریب و برای خود خانه و ویلا میسازند از اولیتها باید باشه.
    از طرفی هم در این جمله که فرمودند: حل مشکلات زیست محیطی نیازمند صبر و حوصله و (صد البته) تدبیر است میتونه راهگشای بسیار از مسائل زیست محیطی امروز باشه.

    داغ Thumb up 11 Thumb down 17

  6. فاتح می‌گوید:

    با این حرفهای صریح و قاطعانه دیگه نباید بحثی از احداث جاده توی جنگل ابر باشه.
    واقعا حرفهای خوبی بود. امیدوار هستیم مسئولان مربوطه هم همینجور رفتار کنن.
    قوه قضائیه نقش مهمی داره.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 5

  7. تاکید موکد رهبر معظم انقلاب بر تهیه پیوست های زیست محیطی یعنی حفظ زیستگاه ها
    یعنی حفظ حیات وحش
    یعنی زندگی

    داغ Thumb up 11 Thumb down 14

    • سلام
      نظرم چرا به این صورت بیان شده است
      نوشته بودم
      باتوجه به تاکید موکد مقام معظم رهبری بر پیوست های زیست محیطی یعنی تاکید بر ارزیابی زیست محیطی
      یعنی حفظ زیستگاه ها
      حفظ زیستگاهها یعنی حفظ حیات وحش آن
      و حفظ زندگی

      داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  8. کارشناس محیط زیست می‌گوید:

    همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودندحفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است ،بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان زیر مجموعه دولت ویا عضوی از قوه مجریه کشورنمی تواند آنطور که باید و شاید به وظیفه اصلی و قانونی خود با قاطعیت انجام وظیفه نماید لذا بنده به نمایندگان محترمی که قصد ادغام این سازمان را دارند پیشنهاد می نمایم که بهتر نیست جهت حاکمیتی کردین این دستگاه سازمان مزبور بعنوان زیر مجموعه قوه قضاییه یا در راستای عمل به وظیفه ذاتی خود که همانا فقط و فقط حفاظت از انفال است بعنوان زیر مجموعه رهبری انجام وظیفه نماید؟

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 7

  9. خادم طبیعت می‌گوید:

    اگه سازمان محیط زیست بره زیر نظر قوه قضاییه همه ی مشکلات حل میشه

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 8

  10. شاهین می‌گوید:

    سخنان ایشان رو با دقت گوش کردم ، سخن از جان ما می فرمودند. فقط امیدواریم این سخنان خوب که با قاطعیت بیان شد از طرف مسولین و مدیران مختلف دولتی ، قوه قضایی ، نمایندگان مجلس مورد احتمام جدی قرار گیرد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>