بخشنامه رئیس قوه قضاییه جهت برخورد سریع و قاطع با عوامل تخریب منابع طبیعی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در پی بیانات مقام معظم رهبری در اهمیت و ضرورت صیانت از محیط زیست، رئیس قوه قضاییه با صدور بخشنامه ای به مراجع قضایی سراسر کشور دستور داد که از تعدی و تخریب منابع طبیعی و تغییر کاربری بی رویه اراضی کشاورزی جلوگیری بعمل آید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، متن کامل بخشنامه رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است:

بخشنامه به مراجع قضایی سراسر کشور

در پی بیانات مهم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در اهمیت و ضرورت صیانت از محیط زیست، خصوصا جنگلها، مراتع، منابع آبی و جلوگیری از تعدی و تخریب منابع طبیعی و تغییر کاربری بی رویه اراضی کشاورزی و لزوم جدیت و هماهنگی کلیه مسئولین کشور در حفظ و سلامت محیط زیست و با توجه به وظایف ذاتی دستگاه قضایی، مراجع قضایی سراسر کشور مکلفند:

۱ – ضمن رسیدگی سریع و قاطع به پرونده های ارجاعی، با جدیت بیشتری نسبت به برخورد با متخلفین از قانون، خصوصا افراد ذی نفوذ اقدام نموده و نباید هیچگونه کوتاهی و اغماضی در این رابطه صورت پذیرد.

۲ – دادستان های سراسر کشور حسب وظیفه ذاتی مکلفند در صورت عدم شکایت دستگاه های اجرایی در موارد وقوع جرم در زمینه اموال عمومی نسبت به تعقیب متهمین اقدام قانونی به عمل آورند.

۳ – رؤسای کل دادگستری استانها مسئولیت نظارت بر اجرای این بخشنامه را عهده دار بوده و موظفند نتیجه اقدامات به عمل آمده را به صورت مرتب به حوزه ریاست قوه قضاییه گزارش نمایند.

۴ – سازمان بازرسی کل کشور مکلف است با توجه به وظیفه سازمانی و با استفاده از ظرفیت وسیع قانونی، نظارت بر عملکرد مسئولین مربوطه را بیش از گذشته پیگیری و نتیجه را مستمرا به حوزه ریاست منعکس نماید.

بدیهی است دستگاه های اجرایی ذی ربط حسب وظیفه ذاتی لازم است علاوه بر نظارت بر واحدهای تحت امر، موارد جرم را به مراجع قضایی منعکس نمایند.

صادق آملی لاریجانی

رئیس قوه قضاییه

+50
-2
  

32 دیدگاه

  1. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    دوستان تحلیل خودتونو بنویسید
    من که خوشبین هستم و امیدوار که اتفاقای خوبی در عرصه محیط زیست و حیات وحش کشورمون بیفته

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 13

    • چغوک می‌گوید:

      نکته ی خوب این بخشنامه ، ایجاد حساسیت در قوه ی قضاییه و اهتمام بیشتر قضات است.
      تا پیش از این ، خیلی از پرونده های مربوط به محیط زیست ، وقتی به دادگاه فرستاده می شد ، با ریش سفیدی و گفتن ” ای بابا ، حالا یه گنجشک زده ، آدم که نکشته ! ” یا عبارت هایی مشابه که همه هم به این جمله ختم می شد : ” آدم که نکشته ! ” ، تخفیف زیادی شامل متخلفین می شد.
      اگر قاطعیت قضات دادگستری در مورد این پرونده ها افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کند ، می توانیم امیدوار باشیم که بخش عمده ای از این تخلف ها به خاطر ترس از قانون ،کاهش یابد .

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 15

      • وحید1 می‌گوید:

        چغوک عزیز شما عم که همه چیز رو به شکار ربط میدی.فقط دلت میخواد یه چیزی گفته باشی! اگر اخبار رو پیگیری کردی و خوب گوش دادی میفهمی این بخشنامه بیشتر مربوط به زمینخوارها و کسانی هست که جنگلها رو به بهانه ساخت ویلا تخریب کردن که اصل سخنان رهبری هم مربوط به همین بود. اگر تو ۸سالی که عمده جنگلهای گرگان و مازندران رو تخریب میکردن شما بودی و نظرات راهگشا میدادی خیلی خوب بود!

        پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 12

        • وحید1 می‌گوید:

          چغوک عزیز همین الان یه سر به سایت سازمان محیط زیست بزن ببین بحث بر سر چیه؟با تشکر.

          پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 9

        • چغوک می‌گوید:

          چون که صد آید ، نود هم پیش ماست ! .
          دوست عزیزم ، صیانت از محیط زیست شامل همه ی محیط زیست می شود و اتفاقا حیات وحش ویترین محیط زیست است و از همه ی قسمت های دیگر تابلو تر !
          کندن یک بوته در محیط های بیابانی مثل کشتن یک جانور است ؛ چون طبیعت غالب نقاط ایران ، توان مقابله ی سریع با تخریب را ندارد .

          داغ Thumb up 13 Thumb down 13

          • وحید1 می‌گوید:

            حیات وحش ویترین محیط زیست است و از همه قسمتهای دیگه تابلوتر؟! فکر کنم شما اصلا نمیدونی چی به سر جنگلها تو شمال به خصوص جنگلهای ناهارخوران آوردن! فکر کنم شما نمیدونی چقدر زمینخواری و تخریب زیاد هست.عزیزم اگر جنگل و زیستگاهها هی تخریب بشن دیگه حیاط وحشی وجود نخواهد داشت. اصلا چرا جای دوری بریم توی همین سایت دیده بان خودمون نگاه کن ببین علت عمده کاهش جمعیت حیات وحش چیه؟

            داغ Thumb up 8 Thumb down 6

        • رضا ثمینی می‌گوید:

          بنده ی خدا ! رییس قوه ی قضاییه که نمی تواند در بخشنامه ی صادر شده ریز به ریز جریمه ها و تخلف ها و احکام را بنویسد !
          ایشان به مجموعه ی زیر دستشان ابلاغ کرده اند که در پرونده های مربوط به تخریب محیط زیست ( یعنی پرونده هایی که شاکی ، سازمان های متولی حفظ محیط زیست باشند ) سختگیری بیشتری صورت گیرد ؛ حالا این پرونده ها مربوط به شکار یک گنجشک باشد یا ویران کردن چندین هکتار از اراضی ملی ؛ فرقی نمی کند .
          مقوله ی حفظ محیط زیست ، حامیان قدرتمندی پیدا کرده و طرفداران شکار باید هم ناراحت و عصبانی باشند !
          از تک تک کلمات شما این ناراحتی پیدا است !
          راستی ! شماها برای چی اینقدر اسم عوض می کنید و هر ازگاهی با اسامی متفاوت در این جا نظر می نویسید ؟!!
          خود شما مگر مدعی نبودید که هیچ کس جرات انتقاد رو در رو از شکارچیان را ندارد ؟!!!

          داغ Thumb up 7 Thumb down 8

          • وحید1 می‌گوید:

            خیلی حرف برای گفتن دارم ولی تا حدودی که شما متوجه بشید براتون میگم که طبق آخرین خبری که از سازمان دارم اصل بحث زمینخواری و جنگلخواری بوده که به دلایلی الان بیشتر سر و صدا کرده. در خصوص شکار هم باید بگم سازمان هیچ برنامه ای برای ممنوعیت دائم و کامل ندارن و شما درست میگید
            شکارچیان مجاز از این اوضاع ناراحتن که به امید خدا سال دیگه برطرف میشه.
            در مورد اسم هم شما بیا ثابت کن اسمت رضا ثمینیه! از طرفی شما به اصل مطلب توجه کن . انتقاد رو در رو ازشکارچیان؟ از خودت حرف در نیار تا همین الان هم خیلیها در مورد شکار و شکارچیان (مجاز) نظرات و انتقادهایی داشتن که همش باد هوا بوده که خود سازمان محیط زیست به این نتیجه رسیده که مشکل شکارچیهای مجاز نیستن. حالا اگر باز نظری داشتی بگو تا جوابت رو بدم باتشکر.

            داغ Thumb up 6 Thumb down 8

          • آرش 1 می‌گوید:

            فرقش در این هست که در اون چند هکتار هزاران گنجشک زندگی میکنن …
            به هر حال عدم صدور پروانه ی شکار دایمی نخواهد بود .
            شکارچی واقعی خودش حامی محیط زیست هست .
            کسی از انتقاد رو در رو فرار نمیکنه به شرطی که حامیان به اصطلاح شما قدرتمند محیط زیست از قبل شکار چی ها رو محکوم نکنند ..
            و یک تنه به قاضی نروند.

            داغ Thumb up 7 Thumb down 6

  2. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    آفرین به آقای لاریجانی که همیشه گوش به فرمان رهبری هستند

    داغ Thumb up 4 Thumb down 17

  3. فرشید ساکی می‌گوید:

    به امید اجرایی شدن این بخشنامه ، امیدوارم شاهد نتایج و اثرات مثبت آن باشیم

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  4. فرزند ایران می‌گوید:

    والا چی بگم ما که از خدامونه اما…

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  5. احسان می‌گوید:

    اونوقت این بخشنامه شامل کشتار حیان وحش در شمال هم میشه؟

    داغ Thumb up 13 Thumb down 11

    • مالباخته می‌گوید:

      به طور غیرمستقیم بله…. نه تنها در شمال بلکه در هر جای کشور… اجرای این بخشنامه مستلزم حضور مستقیم نهادهایی که از آنها نام برده شده مانند دادستانی و بازرسی و …. و پایش دائمی مناطق توسط آنهاست. ضمن اینکه نهادهای اجرایی مانند محیط زیست و جنگلبانی و….هم بعد از این بیشتر مورد حمایت قرار می‌گیرند که موجب دلگرمی و تشویق برای آنان است.

      حضور قانون و مأمور قانون خود به خود فضا را برای متخلفان تنگ می‌کند حتی اگر مأموریت اصلی آنها چیز دیگری باشد. مثلا اگر پلیس در صحنه‌ای برای پیگیری یک تصادف منجر به فوت حاضر شده باشد در آن منطقه فضای عمل برای سارقان هم تنگ می‌شود ولو اینکه حضور پلیس برای هدف دیگری انجام شده باشد.

      مناطقی که در این بخشنامه از آنها نام برده شده مانند جنگلها، مراتع، حوزه‌های آبریز و….عموما محل زیست وحوش و گونه‌های جانوری هستند. مراقبت دائمی مناطق و پیگیری تخلفات و برخورد با متخلفین موجب تنگ شدن عرصه بر همه‌ی آنان می‌شود. حداقل این است که مثل گذشته نمی‌توانند یکه‌تازی کنند. ضمن اینکه متخلفان از هر نوعی که باشند و در هر زمینه‌ای فعالیت کنند نهایتا آبشخور مشترک دارند علاوه بر اینکه بسیاری از جرائم فعلی توسط باندهایی انجام می‌شود که با هم ارتباط سیستماتیک دارند. کسی که در مجاورت پایتخت در پارک ملی خانه و باغ و مغازه می‌سازد مطمئنا در فرصت مناسب به سراغ حیوانات وحشی منطقه هم خواهد رفت. با چنین فردی به هر دلیلی که برخورد شود و برایش سوءسابقه‌ی ناشی از تعرض به منابع طبیعی ایجاد شود دست او برای ارتکاب سایر جرائم هم بسته خواهد شد.

      خلاصه اینکه: اگر چه در این بخشنامه و سایر مواردی که در چند روز گذشته منتشر شد مستقیما از حیات وحش گیاهی و جانوری نام برده نشد، ولی اگر تدابیر فعلی اجرایی شوند نتایج مثبتش شامل آنها هم خواهد شد.

      داغ Thumb up 0 Thumb down 10

  6. مسعود شهرابی می‌گوید:

    متاسفانه چیزی که همیشه زیاده بخشنامه هست!
    تاکید بر پیگیری جدی و دقیق به جای خود، در مورد تغییر کاربری زمین و زمین خواری نیاز به تغییر قوانین و جدیت و صراحت در قوانین داریم
    این بخشنامه به دنبال بیانات رهبری صادر شده!
    بند دو بخشنامه فکر نمی کنم کاربردی باشه! دادستان علم غیب نداره که بدونه کجا زمینخواری یا تغییر کاربری شده که بره پیگیری کنه!
    باید نهادهای مسئول اعلام شکایت یا تخلف کنند تا قوه قضائیه بتونه پیگیری کنه
    در بحث تغییر کاربری زمین کمبود، خلا و ضعف قوانین داریم

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 7

  7. کیوان می‌گوید:

    تصمیمی بود که باید سالها پیش میگرفتن اما باز خداروشکر به فکر افتادن
    این خودش امید بزرگیه که محیط زیستمون یکم به خودش بیاد باز دست رهبرمون درد نکنه

    داغ Thumb up 5 Thumb down 13

  8. داستانگو می‌گوید:

    امیدوارم وسیله ای برای تخریب قوه ی مجریه نباشه.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 9

  9. مالباخته می‌گوید:

    ماجرای دریاچه‌ی ارومیه و آثار وحشتناک و غیرقابل تصور خشک شدن کامل آن که در میان‌مدت کل منطقه شمالغرب کشور را به کویر غیرقابل سکونت تبدیل خواهد کرد و نیز اتفاقات امسال اهواز مسئولین را نسبت به خطرات ناشی از بی‌تفاوتی نسبت به محیط زیست آگاه کرده و همه فهمیده‌اند این موضوع جنبه‌ی مرگ و زندگی دارد و چیزی نیست که بیش از این بتوان نسبت به آن سهل‌انگاری کرد.

    فقط یکی از اثرات خشک شدن ارومیه یا دائمی شدن موضوع ریزگردها در اهواز و ایلام و کرمانشاه و……میلیونها آواره‌ای است که هیچ جایی برای اسکان دادن آنها وجود ندارد. همین فقره به تنهایی می‌تواند کیان کشور و ثبات حاکمیت را تهدید کند. نظام سیاسی ایران نسبت به هر عاملی که تهدیدی برایش تلقی شود بشدت حساس و کم‌تحمل است حتی اگر یک عامل طبیعی و غیرانسانی باشد.

    من شخصا خوشبین هستم که بعد از این با موضوع طبیعت، جنگل، محیط زیست و …..به شکلی متفاوت برخورد شود.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 9

  10. مجتبی می‌گوید:

    حالا اقا هم نسبت به محیط زیست حساس شدن امیدوارم قوه قضاییه و سایر ارگان های مرتبط هماهنگ بشن و جلوی شکار تخریب و زمین خواری رو بگیرن تا شرایط بهتر بشه البته اگه مسولین حرف های آقا رو آویزه گوش کنن!!!!!!

    داغ Thumb up 3 Thumb down 12

  11. میثم می‌گوید:

    بسم اله….یا علی بگید شروع کنید….
    واسه شروع برید سراغ همین متخلفین در شمال که دارن پرندگان رو قتل عام میکنن نه شکار…
    جلوی زمین خواری و پاک تراشی جنگل های شمال رو بگیرید که آینده اسف باری در انتظار خط شالی کشور هست با این روند افتضاح.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 6

  12. DORNA می‌گوید:

    این لینک را ببینید لطفا دیده بان با این اوضاع وضعیت دامپزشکی دیگه مشخصه!

    tabnak.ir/fa/news/482399/%DA%A9%D9%85-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%81%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%82-%D9%81%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF

    داغ Thumb up 1 Thumb down 5

  13. amirali می‌گوید:

    با تشکر فراوان از مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضایه از بر خورد با متخلفین

    داغ Thumb up 1 Thumb down 8

  14. م.ش می‌گوید:

    جناب لاریجانی امیدوارم پیگیری وبازرسی از این بخش نامه که جای تشکر از شما داره در اسرع وقت بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری سریعا صادر شد در سرلوحه کارها قرار بگیره بلخصوص در جنگل های شمال کشور و زاگرس و همچنین شکار بی رویه حیات وحش

    داغ Thumb up 1 Thumb down 6

  15. خرس می‌گوید:

    من خوشبین نیستم ونخواهم بود چون در ایران زندگی میکنم.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 8

  16. DORNA می‌گوید:

    دیده بان از مازندران و فریدونکنار خبری ندارید؟

    داغ Thumb up 6 Thumb down 7

    • آرش 1 می‌گوید:

      از قرق شکنی ؟
      حالا کدوم قرق معلوم نیست !!!
      دامگاه داران از اول فصل صد تا صد تا قتل و عام کردن منتهی بی صدا …
      حالا که دو تا تیر شلیک شده قرق شکنی اتفاق افتاده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  17. شاهین می‌گوید:

    خیلی خوبه اگه قوه قضاییه بصورت جدی در موضوع جرایم زیست محیطی ورود پیدا کند ، قطعاً جلو بسیاری از تخلفات گرفته خواهد شد و گامی بزرگ در راه حفظ طبیعت و محیط زیست کشور برداشته خواهد شد. به هر حال از این رویکرد جدید قوه قضایه و نظام به گرمی استقبال می کنیم و آن را به فال نیک می گیریم.

    داغ Thumb up 2 Thumb down 4

  18. Nature می‌گوید:

    امیدوارم این بخشنامه صرفا جنبه نمایشی نداشته باشه…
    باید ببینیم در آینده برخورد با متخلفین در حوزه محیط زیست و حیات وحش چه تغییری میکنه.
    پس تو اخبار بعدی سایت به بخش جریمه های در نظر گرفته شده توسط قاضی دقت کنید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

  19. طالقانی می‌گوید:

    مسولین محترم ،احتراما بدین وسیله به استحضار میرسانم در یکی از روستاهای پایین طالقان به نام میر فردی با استفاده از مجوز معدن باریت اقدام به تصرف منابع ملی و گرفتن باغ و ساخت ویلا نموده است که این امر موجب از بین بردن طبیعت بکر و بر هم زدن منابع ملی بکر شده است خواهشمندم با حضور در منطقه ،و بازدید لازم تدابیر لازم را اتخاذ نمایی.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  20. آرش 1 می‌گوید:

    بابا اینجا توی شمال یواش یواش جنگل تراشی میکنن و جنگل رو تبدیل به زمین میکنن و بعد میفروشن هیشکی هم کاریشون نداره …
    یه جاهای ویلا سازی میشه سر ادم سوت میکشه …
    یارو میره ۴ تا بهال میوه میکاره بعد وقتی درخت ها به بار نشست و حیوانات گرامی متوجه اون شدند و به سمت درختان میوه اومدن اون بلایی که نباید سرشون بیاد میاد ….
    یارو وسط جنگل گرفته یه درخت گردو کاشته بعد چون خرسه میومده واسه تناول گردوها ( سر و ته درخت یه کیسه هم گردو نمیداده ها ) خرس رو از پا دراورده …دیدم که میگم ها
    یا زنبوردار رفته توی عمق جنگل چون خرس دو تا کندوش رو برده هر چی خرس میبینه میکشه اون اطراف ..

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>