آغاز پخش برنامه زنده رادیویی «بوم بهاری» با موضوع محیط زیست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به تازگی یک برنامه رادیویی در رادیو جوان آغاز شده است که اختصاصا به مسئله محیط زیست و زیست بوم کشور می پردازد.

این برنامه رادیویی به نام «بوم بهاری»  که از دوم اسفندماه شروع شده است از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۹ تا ۲۰ به طور زنده از رادیو جوان پخش می‌شود.

شبکه رادیوی جوان (موج FM ردیف ۸۸) یکی از پر مخاطب ترین شبکه های رادیو و ساعت پخش برنامه بوم بهاری نیز از بهترین زمان های رادیو است چراکه بسیاری از هموطنان در این ساعت در ترافیک و حین بازگشت از محل کار به منزل خود بوده و می توانند این برانامه را از طریق رادیوی اتومبیل خود گوش دهند.

رضا ساکی تهیه‌کننده این برنامه در این باره گفت: تلاش‌مان بر است که به مردم درباره محیط زیست آگاهی بدهیم و با کمک کارشناسان به طور ساده به آنها بگوییم که چرا حفظ محیط زیست مهم است. تلاش می‌کنیم به مردم بگوییم که گون خار نیست و یک گونه مهم در طبیعت ایران است. تلاش می‌کنیم درباره حفظ تالاب‌ها و جنگل‌ها با آنها حرف بزنیم. به‌ویژه برخی جوامع محلی را به طور ‌ویژه مخاطب قرار می‌دهیم و به آنها اطلاعات می‌دهیم شاید بتوانیم کاری کنیم بلوط کمتری تبدیل به زغال بشود.

ما در هر برنامه با یکی از مسئولان محیط زیست استانی و یا مسئول در پارک‌های ملی، مناطق شکارممنوع و یا پناهگاه حیات‌وحش ارتباط برقرار میکنیم و با محیط بان‌ها هم به گفت‌وگو می‌پردازیم.

ما تا به حال در این برنامه به لزوم تفکیک زباله‌های خشک و تر از مبدا، قاچاق سمندر لُرستانی، وضعیت پارک ملی خبر، وضعیت تالاب‌های ایران، وضعیت پلنگ ایرانی، گونه‌های اندمیک جانوری ایران، وضعیت دریاچه بختگان و تالاب انزلی، وضعیت جنگل‌های مازندران و … پرداخته‌ایم.

در این برنامه بخش‌های طنز درباره محیط زیست جانوری و گیاهی پخش می‌شود که بین شنوندگان طرفدار دارد. این برنامه در سال آینده هم پخش خواهد شد.

+111
0
  

14 دیدگاه

  1. چغوک می‌گوید:

    ایده ی جالبی نیست !
    شاید متهم به بدبینی بشوم ( خودم قبول دارم ! ) ؛ اما وقتی در مورد محیط زیست صحبت می کنیم ، لازم است که عکسی ، طرحی یا فیلمی هم ببینیم ! ؛ چرا یک برنامه ی تصویری برای محیط زیست نداشته باشیم ؟!
    چجوری میشه از حیات وحش ، دیدنی های طبیعی ایران ، مخاطرات محیط زیست ایران و کلی موضوع بحث برانگیز دیگه یک برنامه ی رادیویی ساخت ؟!!!
    یادش بخیر ، سال های ابتدایی دهه ی ۷۰ ، برنامه ای ۱۰ دقیقه ای از شبکه ی دو پخش می شد به نام ” با طبیعت ” ؛ با اجرای فوق العاده زیبای اسماعیل میرفخرایی و گویندگی محمد علی اینانلو ؛ خیلی از هم نسل های من ، با دیدن و دنبال کردن همین برنامه ی کوتاه ، پرمحتوا و دنباله دار ، علاقه مند به حیات وحش ایران ، تنوع زیاد محیط زیست ایران و البته ظریف و شکننده بودن عرصه های طبیعی کشورمان شدیم .
    چرا ۲۰ سال بعد از ” با طبیعت ” ، در عقبگردی آشکار ، یک برنامه ی رادیویی ؟!!!

    داغ Thumb up 12 Thumb down 13

    • غمگین می‌گوید:

      جناب چغوک این یک اقدام مثبت است که به آرزوی علاقمندان حیات وحش ایران که همان رادیو محیط زیست است نزدیک شده است.
      به خاطر داشته باشید در بیشتر شهرستانها و روستاها هنوز این رادیو است که رسانه اصلی مردم محلی میباشد.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

      • چغوک می‌گوید:

        دوست عزیزم ، چند سال است که به شهرها یا روستاهای کوچک سفر نکرده اید ؟!!
        شاید ۳۰ سالی هست که رادیو دیگر رسانه ی همه گیری نیست مگر برای رانندگان ؛ تمام روستاهایی که برق دارند ، تلویزیون هم دارند ! .

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

        • پندار نیک می‌گوید:

          درود.چغوک جان
          هیچ رسانه ای مثل رادیو حتی تلویزیون صداش به دل نمیشینه
          یکبار در محل کار و یا رانندگی امتحان کنید متوجه خواهید شد چقدر تاثیر داره
          در ضمن رادیو برای مواقعی است که مشغول کاری هستی که ممکنه نتونی تصویر ببینی مثل رانندگی و…

          پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • مهدی می‌گوید:

      جناب یا سرکار ((چغوک))
      در مدتی که سایت دیده بان را دنبال می کردم نظراتی که از شما می خواندم درست و بجا بوده عجیب است که چنین نظری دادید !
      بدون شک یک برنامه ی تلوزیونی (همراه با عکس و فیلم !) بسیار موثر تر از یک برنامه ی رادیویی است اما باید بیننده هم داشته باشد.
      پخش یک چنین برنامه ای در چنین ساعتی و از چنین شبکه ای! به دلیل جمعیت بالای شنوندگان می تواند خود باعث فرهنگ سازی بسیاری شود.
      به عنوان مثال با وجود تبلیغات بسیار سایت دیده بان و دیگر سایت ها و نهادها، برنامه ی طبیعت ۳۶۰ درجه آن چنان که باید و شاید بیینده ندارد (این آمار نسبی را با پرسش از افراد فامیل و آشنایان به دست آوردم) و با این که خودم هم تلاش کردم که به کسانی که می شناسم برنامه را معرفی و حتی هنگام پخش یادآوری کنم، اما برنامه های دیگر تلوزیون برایشان اهمیت بیشتری دارد.
      اما در مورد رادیو من مدام دیدم که قریب به اتفاق به مردم رادیو جوان گوش می دهند آن هم در ساعتی پخش این برنامه و مانند تلوزیون در رادیو آن قدر تنوع برنامه نداریم که مردم از گوش دادن به برنامه های مربوط به محیط زیست فرار کنند!
      در ضمن همان طور که جناب/سرکار غمگین فرمودند در بیشتر شهرستانها و روستاها هنوز این رادیو است که رسانه اصلی مردم محلی میباشد.
      تنها مشکل باقیمانده عملی شدن وعده هایی است که تهیه کننده ی برنامه مطرح نموده است.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

    • مصطفی منافی می‌گوید:

      درسته که برنامه تصویری تو رسوندن معنی و مفهوم محافظت از محیط زیست موثر تره اما درست نیست که شما این قدر بدبین باشی ، چون ما باید از همه ظرفیت ها و پتانسیل های موجود استفاده کنیم تا پیاممونو به گوش همه برسونیم…به هر حال برنامه های رادیویی هم مخاطبین خاص خودشو داره باید همه سلیقه ها رو در نظر گرفت

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • دوستدار محیط زیست و حیوانات ایران می‌گوید:

      هرنوع تبلیغی برای محیط زیست اگر فقط یکنفر را علاقمند کند مفید است.
      حالا میخواهد یک رادیو باشد یا یک بنر . اما میخواهم بدانم واقعن توانایی کشورمان در رساندن اتفاقات یکی از مهمترین موضوعات کشورمان در همین حد است یعنی تلویزیون نمیتواند این رسالت مهم را بدوش بگیرد
      آیا کشته شدن یک پلنگ با آن وضع رقت آور یا کشته شدن یک حیوان دیگر وقتی در زمان مرگ چشمانش برای نجات دو دو میزند از عهده رادیو برمیاید یا اگر هم براید چرا نباید تلویزیون در این گام مهم سهمی داشته باشد؟
      در هنگامیکه محیط زیست و حیات وحش کشورمان بمرزی رسیده که بیشتر آن در حال نابودیست بجای آنکه همه با بالاترین توان کاری کنند فقط یکنفر پیدا شده آنهم با جنم خودش در رادیو یکساعت در هفته برنامه اجرا کند .
      تلوزیون هر شب باید حداقل ۱۵ دقیقه اخبار محیط زیست داشته باشد.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

      برعکس بنده باهر اقدامی که در جهت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه محیط زیست و حیات وحش ایران عزیز از طرف هررسانه ای صورت پذیرد کاملا موافق بوده و برای تک تک این عزیزان از درگاه ایزد متعال آرزوی توفیق روزافزون دارم…

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  2. رضا می‌گوید:

    سلام. رادیو و تلویزیون هر کدام کارکردی دارند.
    آغاز یک برنامه رادیویی به معنی برگشت به عقب نیست.
    کارکرد رادیو در بسیاری از موارد از تلویزیون تاثیرگذارتر است.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  3. شاهین می‌گوید:

    خیلی خوبه ولی با توجه به ظرفیتهای موجود ، صدا و سیما بایستی نقش بسیار پر رنگ تری در فرهنگ سازی محیط زیست و اطلاع رسانی از تخریب آن در کشور داشته باشد.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  4. رضا می‌گوید:

    سلام. یکی از کارکردهای منحصربه‌فرد رادیو، در برنامه دوشنبه‌ی بوم بهاری اتفاق افتاد.
    آقای صلاح‌زاده از محیط‌بانان پارک ملی ساریگُل در ماشین خود هنگام گشت‌زنی مخاطب برنامه بود و با برنامه تماس گرفت و پاسخ پرسش تلفنی برنامه را داد و دوستان او را زنده فرستادند روی آنتن.
    این کارکرد که شما با یک محیط‌بان به طور زنده هنگام گشت‌زنی حرف بزنی مخصوص رادیوست.
    این ارتباط در تلویزیون به درد نمی‌خورد چون تصویر ندارد اما در رادیو کاملا شنیدنی است.

    گفت‌وگو از دقیقه ۲۰ شروع می‌شود: http://yon.ir/qPei

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  5. مهرناز ادیبی می‌گوید:

    با سلام. ممنونم از توضیح به جا و لینکی که آقارضا گذاشتند. من خودم این برنامه را گوش می کنم و بسیار برایم جالب است که در مورد موضوعاتی حرف می زنند که به شدت اطلاعاتمان در موردشان کم است. به طور مثال یک برنامه در مورد کفتار بود که من نمی دانستم کفتار گربه سان است. یا اطلاع رسانی در مورد پسماندها و تفکیکشان. یا در مورد ماجرای پلنگ در یک روستای خراسان. اینها شنیدنی است. برنامه های رادیو و تلویزیون در کنارهم می تواند تاثیرگذار باشد. باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم. به جای غرزدن مردم را مطلع کنیم و دعوتشان کنیم به دیدن و شنیدن و خواندن
    ممنونم از لینک خبر

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>