ثبت تصاویر زیبایی از یک پلنگ ایرانی در تاریکی شب

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال دریافت گزارشی از مردم محلی و چوپانان شهرستان دره شهر در استان ایلام مبنی بر مشاهده یک پلنگ در مناطق آزاد این شهرستان، گروهی از کارشناسان و محیط بانان این استان جهت بررسی موضوع عازم محدوده مذکور شدند.

رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت محیط زیست ایلام در این باره گفت: کارشناسان و محیط بانان پس از بررسی محدوده مورد نظر و شناسایی مکان های احتمالی تردد و حضور پلنگ نسبت به نصب دوربین تله ای اقدام نمودند.

حسن جهانی اظهار داشت: پس از گذشت مدتی در روزهای ابتدایی ماه جاری یکی از دوربین ها تصاویر زیبایی را از یک پلنگ ایرانی در تاریکی شب به ثبت رساند.

پیش از این در دیماه سال جاری نیز دوربین های تله ای تصویری از یک پلنگ را در بخش دیگری از شهرستان دره شهر به ثبت رساندند.

+1030
-6
  

35 دیدگاه

  1. زبل خان می‌گوید:

    زیباست
    خوشحالم ازاین خلقت زیبا

    پر طرفدار Thumb up 76 Thumb down 4

  2. علی می‌گوید:

    بسیار عالی خدا رو شکر

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 1

  3. فرزند ایران می‌گوید:

    جووووون
    خدایا دمت گرم

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 2

  4. کیوان می‌گوید:

    اینها همش نشانه ای هست که هنوز امیدی برای نجات این حیوانات باقیست
    و الان وقتشه چون از همین الان به فکر نباشیم بعدا جبران پذیر نخواهد بود
    پس تو رو خدا برای بقای نسل این حیوانات همه تلاشتان را بکنید

    پر طرفدار Thumb up 55 Thumb down 2

  5. اهورا می‌گوید:

    ای جونممممممممم
    خدا کند همیشه از چشم دشمنان دور بمانی
    سپاس دیده بان گرامی

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 1

  6. سیزده بدر می‌گوید:

    چقدر زیبایی وآرام!
    زمانی تنها افسانه ها و داستان هایی از تو شنیده میشد در این بلادکه مثل همیشه شبانه به گله ای زده ای!!!
    مدتی پیش یکی از همنوعهای کمیاب تو به طرز فجیعی در همان دیار کشته شد!
    آرام باش تا در امان باشی!!!! باز هم در آن پستی ها و بلندی ها بتاز تا افسانه باشی!!! افسانه بمان اما……..بمان!!!

    پلنگ ها یک خانواده زیبا در گربه سان ها بشمار می آیند که هر ساله گرمای دها از این خانواده ها بدست ما از هم میپاشد و از بین میرود!!
    دیگر غذایی هم برای آنان باقی نگذاشته ایم!
    کاش ارزش آنها را میدانستیم!
    کاش اینهمه بیرحم نبودیم!
    کاش از گرگ خونخواه تر و پلنگ خونخوارتر نبودیم!
    یک گربه ی بزرگ با خال های سیاه و توخالی اش دارد در این دیار نفس های آخرش را میکشد این در حالیست که زمانی با هر علفی که از زمین میرویید پلنگی متولد میشد!

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 0

    • ترنگ می‌گوید:

      …پلنگ میگه اگه نگرم داشتین که لیلقتمو دارین اگه نداشتینم که ندارین دیگه
      محیط زیستم باید به چوپانای اونجا بگه که خسارت حمله پلنگو میده

      پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 0

      • سیزده بدر می‌گوید:

        محیط زیست توان پرداخت این هزینه هارو نداره تنها راهش فرهنگ سازی بود اونم خیلی وقت پیش نه الان

        پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

        • ترنگ می‌گوید:

          پس باهم بااین یکی هم خداحافظی کنیم چون چوپانا خبرشو دادن

          داغ Thumb up 5 Thumb down 10

          • سیزده بدر می‌گوید:

            خوشبختانه قسمتهای کوهستانی استان ایلام به شدت صعب العبوره و کمتر شکارچی یا چوپانی هستش که این همه راهو با همه ی سختی ها و خطراتش بره واسه خاطر یک پلنگ
            اما در کل پلنگ وضعیت خوشی نداره

            پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

          • میثم می‌گوید:

            جناب سیزده بدر زیادی خوش خیال هستی دوست عزبز….
            خیر اینطور نیست

            داغ Thumb up 2 Thumb down 4

    • فیلدمن می‌گوید:

      متن زیبایی بود اما پلنگ خانواده نیست یک گونه از خانواده گربه سانان بزرگ هست

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  7. محمد حسن می‌گوید:

    خدا رو شکر

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  8. عسل بانو می‌گوید:

    خداوند نگه دارش باشد

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  9. کوشان مهران می‌گوید:

    استان ایلام دارای یکی از بهترین زیستگاه های جنگلی زاگرس ودر عین حال ناشناخته ترین آنها می باشد.

    در سال ۱۹۲۱ گزارشی از شکار یک قلاده شیر ایرانی در پشتکوه لرستان،ایلام کنونی، منتشر گردید که یکی از آخرین زیستگاه های مزتفع شیر،در مقایسه با گجرات وجنگل های دز وکرخه بوده است.

    در یک حکاکی دوران قاجار شکارگرانی مسلح به تفنگ و ملبس به پوشش پشتکوه ر حال شکار شیر وپازن وگوسپند کوهی و گونه ای گوزن بودند.

    جنگل های ایلام هنوز قابلیت احیای مرال، شوکا وگوزن زرد میان رودان را دارا می باشند افسوس که رقابت با دام و وفور بی اندازه انواع سلاح شکاری وجنگی مجالی برای زیست هیچ جانداری،مگر سازگارترین،برجای نگذاشته است.

    مشاهده این پلنگ دلیلی است محکم بر کار وپژوهش در مناطق آزاد که هنوز در پاره ای نواحی از وضعیت بهتری در مقایسه با مناطق چهارگانه و بویژه پارک های ملی کاغذی برخوردارند.

    در چند سال پیش مستندسازی گرانمایه فیلمی از شکوه ناشناخته زیستبوم جنگلی ایلام ساخته بود که تماشای آن را به همگی پیشنهاد می نمایم.

    *****************************************

    جنای آقای چغوک از دیار خراسان درباره ارتباط گرگ و پلنگ آمور در خاوردور اشاره نموده بودند.
    پیشنهاد من مطالعه این نوشتار می باشد:

    google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&uact=8&ved=0CF4QFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.researchgate.net%2Fprofile%2FDale_Miquelle%2Fpublication%2F235332612_Tigers_and_Wolves_in_the_Russian_Far_East_Competitive_Exclusion_Functional_Redundancy_and_Conservation_Implications%2Flinks%2F54e7b01e0cf27a6de10ac976.pdf&ei=5CX_VIWbBIHnUPrRgZAH&usg=AFQjCNGNi-FxYwMZy0NrZhyu6Bc0WSPAFw&bvm=bv.87611401,d.d24

    در اوایل قرن بیستم که هنوز جمعیت ببر آمور بالا بود گرگ ها نسبتا جمعیت کمتری داشتند ولی با کاهش شدید جمعیت ببر تا ۳۵ قلاده در سال ۱۹۴۹ جمعیت گرگ ها به شدت افزایش یافته و در مقایسه با ببر،تلفات بیشتری به دام ها وارد می نمودند ولی از دهه ۱۹۷۰ که جمعیت ببر در حال افزایش و “گسترش قلمرو” بود جمعیت گرگ ها به تدریج کاهش یافت واین خود باعث کم شدن نسبی خسارت های وارد شده بر دام ها گردید.

    به گفته طبیعت شناسان و محیط بانان یکی از هولناک ترین صحنه ها،نبرد ببر آمور با خرس قهوه ای آمور می باشد که گهگاه با مرگ یکی از طرفین و خورده شدن پایان می پزید و بارها توله های خرس و یا ببرهای جوانی یافت شده که حریف و در واقع رقیب مقایل آنها را همچون یک طعمه دریده وخورده بودند.

    images.search.yahoo.com/images/view;_ylt=AwrB8pXFLf9Uh2EAEEWJzbkF;_ylu=X3oDMTIzb2JwY29yBHNlYwNzcgRzbGsDaW1nBG9pZANmZTQyODc4ZmU2ZmIyNjg3NDFmZGI2MDhhNmY5NDNlZARncG9zAzE5BGl0A2Jpbmc-?.origin=&back=https%3A%2F%2Fimages.search.yahoo.com%2Fyhs%2Fsearch%3Fp%3DAmur%2Btiger%2BBrown%2Bbear%2BFighting%26fr2%3Dpiv-web%26hsimp%3Dyhs-001%26hspart%3Dmozilla%26tab%3Dorganic%26ri%3D19&w=1004&h=761&imgurl=i255.photobucket.com%2Falbums%2Fhh127%2FFrank8901%2F0447e610a95213dc.jpg&rurl=http%3A%2F%2Fanimalsversesanimals.yuku.com%2Ftopic%2F1161%2FSiberian-Tiger-vs-Grizzly-Bear%3Fpage%3D2&size=132.7KB&name=…+%3Cb%3Ebears%3C%2Fb%3E+muscles%2C+recent+studies+show+they+do+lose+strengthafter+emerging&p=Amur+tiger+Brown+bear+Fighting&oid=fe42878fe6fb268741fdb608a6f943ed&fr2=piv-web&fr=&tt=…+%3Cb%3Ebears%3C%2Fb%3E+muscles%2C+recent+studies+show+they+do+lose+strengthafter+emerging&b=0&ni=21&no=19&ts=&tab=organic&sigr=12l65eoeg&sigb=146q9v2g2&sigi=120q24b16&sigt=12hntt6hd&sign=12hntt6hd&.crumb=12kZbNXqh19&fr2=piv-web&hsimp=yhs-001&hspart=mozilla

    شاید در قرون گذشته که گستره ببر هیرکانی تا ساحل دریای مدیترانه سوریه امتداد داشت وشیر ایرانی در دره های جنگلی زاگرس شمالی وقفقاز جنوبی می غرید نبردهای خونباری میان این دوگربه نیرومند و همچنین خرس های سوری روی می داد.

    چو شیران جنگی برآشوفتند

    پر از خشم اندامها کوفتند

    animalsversesanimals.yuku.com/topic/3187#.VP8t7Y58tvI

    جناب چغوک درباره پراکنش وتعداد کم جمعیت پلنگ آمور در مقایسه با ببر آمور از نگارنده پرسشی مطرح نموده بودند. برای من نیز این پرسش همواره مطرح بوده وبا توجه به سازگاری عمومی پلنگ نسبت به شیر و ببر این پرسش همواره سوال برانگیز بوده که چرا در خاور دور وضعیت بدین گونه است.

    در اواخر قرن نوزدهم ببر آمور در سرتاسر شبه جزیره کره، منچوری تا نزدیکی پکن وجنوب خاور دور به تعدادی زیاد پراکنده بوده وبرای نمونه سربازان کره ای موظف به شکار ونابودی ببر و پلنگبوده ودر سال ۱۸۸۶ دوقلاده پلنگ درون شهر سئول کشته شدند ولی به تدریج شکار هدفمند ونابود شدن طعمه(بویژه گوزن سیکا در کره ومنچوری) باعث کاهش شدید پلنگ گردید. آخرین گزارش های مستند کره جنوبی به اوایل دهه ۱۹۶۰ محدود می گردد و اکنونتنها در نقطه مرزی مشترک کره شمالی،منچوری و خاور دور بر پایه آخرین برآورد حدود ۶۰ قلاده پلنگ برجای مانده اند.

    در دهه ۱۹۷۰ سه جمعیت پلنگ آمور در جنوب خاور دور وجود داشت ولی اکنون تنها یک جمعیت شناخته شده در نزدیکی ولادی وستوک برجای مانده که یکی از مهم ترین طعمه های آنها گوزن سیکای پرورش یافته در مزارع وسگهای خانگی می باشد.
    با وجود اینکه وجود پلنگ و حتی زادآوری آن در منچوری به اثبات رسیده ولی تعدادبی شمار تله های بالان(فنری)و سیمی در جنگل وکاهش شدید طعمه هایی چون گراز، گورال دم بلند، شوکای سیبری ونابودی گوزن سیکا بقای بلند مدت این گربه را در چین با اما و اگر روبرو ساخته است.

    در چند سال گذشته بحث هایی مبنی بر رها سازی پلنگهای پرورشی در خاوردور مورد گفتگوبوده ولی اکنون ثابت شده حفاظت از این گونه در زیستگاه طبیعی و بالا بردن شرایط امنیت زیستگاه و برخورد با شکار دزدان و دلال های پوست و استخوان پلنگ و ببر وجمع آوری تله های فنری و سیمی در جنگل ها و بویژه گذرگاه های پلنگ بهترین گزینه کاربردی می باشد.

    در شمال چین زیرگونه ای زیبا بنام پلنگ شمال چین(Panthera pardus japonensis) زندگی می نماید که بسیار شبیه به پلنگآمور بوده ولی همچون اومورد توجه پژوهشگران جهان قرار نگرفته است.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

    • چغوک می‌گوید:

      یک ماه قبل ، مقاله ای در مورد حیات وحش روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خواندم . نویسنده مدعی بود که با وجود کم شدن جمعیت گوزن قطبی ، جمعیت گرگ ها افزایش قابل توجهی داشته است ؛ جمعیت گرازها ابتدا کاهش ، سپس تثبیت و اکنون در حال افزایش است و جمعیت خرس ها هم کاهش زیادی داشته .

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  10. کوشان مهران می‌گوید:

    دیده بان گرامی!

    درج اینگونه گزارش هانشان دهنده این حقیقت است که هنوز زیستبوم بلا کشیده ایران را نمی توان محکومبه فنا تصور نمود و در گوشه هایی کم تر شناخته شده حیات وحش با چنگ ودندان بر بقای خویش پافشاری می نمایند اما سایتی که عنوان دیده بان را دارا می باشد باید پیگیر پرونده کشته شدن دو سر گوزن زرد میان رودان در پارک پردیسان وخرم آباد لرستان باشد.

    پس از آن همه بگیر وببند و “بگیرید وبدست منه پهلوانش دهید” آیا واقعیت ماجرا آشکار گردید؟

    چه کسبی وکسانی و با چه هدفی دو گوزن را در تهران وخرم آباد مورد هدف گلوله قرار دادند؟

    اگر اینگونه موارد مورد پیگیری قرار نگیرد یقین بدانید حکایت پلنگ بموی فارس نیز در پس پرونده ها و فایل ها گم می گردد واین حقیقت اسن که همواره در مسلخ مصلحت اندیشی قربانی جهل می گردد.

    ************************************************************

    لطفا به جد و قاطعانه پیگیر سرنوشت پرونده این دو گوزن باشید.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  11. Fine Persian leopard می‌گوید:

    دوستان کسی از قیمت و طرز تهیه دوربین تله ای اطلاعاتی داره؟؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  12. میثم می‌گوید:

    واقعن در عجبم ور این مناطق از استان ایلام چطور پلنگ به زندگی ادامه داده.!!!
    انواع تفنگ خودکار….تخریب زیستگاه ه بدترین شکل…. چرای دام طعمه مسموم….

    واقعن جای شکر داره زنده ماندن پلنگ.
    بیشتر شبیه به معجزه هست!!!!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

    • پندار نیک می‌گوید:

      انعطاف پذیری خوب و سازگاری یافتن پلنگ در امر زیستگاهها وخوراک وتغذیه متفاوت این گربه سان نسب به سایر گربه سانان کمتر آسیب دیده

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

    • پندار نیک می‌گوید:

      انعطاف پذیری خوب و سازگاری یافتن پلنگ در امر زیستگاهها وخوراک وتغذیه متفاوت این گربه سان نسب به سایر گربه سانان باعث میشه که تا حالا خودشون را حفظ کردن و نسلشون منقرض نشده.قابلیت رفتن بالای درخت هنگام استراحت واختفا وتغدیه از لاشه بالای درخت ویژگی دیگر این گربه سان زیباست والا اگه کف زی پود تاالان منقرض شده بود.پلنگ.قوچ ومیش وکبک معمولی.کلاغ.زاغچه.گنجشک از جمله حیواناتی هستند که تغذیه وزیستگاه متنوع را میپذیرند وشکر خدا هیچ زمانی منقرض نمیشوند.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

      • کوشان مهران می‌گوید:

        پندار نیک گرامی

        تخریب زیستگاه در کنار فشار شکار حتی باعث نابودی کامل گراز پر زاد و ولد در انگلستان اوایل قرن هفدهم و هلند ودانمارک اوایل قرن نوزدهم شده بود.

        در دهه ۱۹۴۰ نسل زیرگونه ای از کلاغ ابلق در جزیره فاروئه دریای شمال نابود شد.
        در اواخر قرن بیستم نسل کلاغ هاوایی از میان رفت.
        قوچ ومیش ارمنی در لوانت(فلسطین،لبنان،اردن وساحل مدیترانه ای سوریه) و بسیاری نواحی آناتولی از میان رفته است.

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  13. جواد می‌گوید:

    ضمن اینکه از شنیدن این خبر خیلی خیلی خوشحال شدم اما امیدوارم که این پلنگ و احیانا پلنگهای دیگر در منطقه غرب بتونند از دست کوته فکرانی که مجهز به انواع سلاح در این منطقه هستند؛ جون سالم به در ببرند
    خدایا خودت کمکشون کن
    اینو گفتم چون خودم ساکن کرمانشاه هستم و متاسفانه میبینم که گاهی فقط بخاطر تفریح و لذت اقدام به کشتن این زبون بسته ها میکنن

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  14. شاهین می‌گوید:

    واقعاً زیباست. به امید حفظ این گربه زیبای کوهستانهای ایران عزیز

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  15. مجتبی می‌گوید:

    وجود پلنگ تو مناطق آزاد خیلی علامت خوبیه
    امیدوارم مردم هم هواشو داشته باشن
    عاشقتم!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  16. عیسی طلعتی می‌گوید:

    بسیار پرشکوه
    طبیعت زیبای ایران و حیات وحشش زیباتر از هر نقطه دنیاست
    امیدواریم مردم عزیز کشورمون قدرشو بدونن
    انشاالله

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  17. م.ش می‌گوید:

    دلاور مردان دیار ایلام همونان عزیز مواظب این پلنگ های زیبا باشید
    امیدوارم که کمترین خبر حادثه زیست محیطی از ایلام منتشر بشه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  18. مهدی جعفری می‌گوید:

    خوشحالم از مشاهده پلنگ در استانم
    انشالله که موارد بیشتری از دیدن گربه سانان زیبا در ایرن ثبت بشه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  19. ali می‌گوید:

    از مقصرین مرگ پلنگ شیراز چه خبر؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

    • فیلدمن می‌گوید:

      براساس اخبار واصله گزارشی مبسوط از طرف دفتر ایمان معماریان به جراید داده شده که امیدوارم هرچه زودتر منتشر بشه

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  20. آرش می‌گوید:

    علی آقا راست میگند
    از اینها چه خبر؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  21. آرش 1 می‌گوید:

    زیبایی شب زنده دار …………………..

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  22. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    خوشحالم که هنوز جاهای بکری برای نفس کشیدن خودت پیدا میکنی و امیدوارم جاده ای اون اطراف نباشه که تصادف بکنی و متخصصین فک و عصب دندونت رو نابود بکنن و بخان با هواپیما بیارنت تهران و اینقد بهت داروی بیهوشی بزنن که برای همیشه از هوش بری…
    و امیدوارم که ماده باشی و در بهار حداقل دو تا توله ی زیبا به دنیا بیاری شاید جای خالی پلنگ هایی که ما میکشیم رو بگیرن

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  23. Nature می‌گوید:

    همونطور که ما الان کسانی رو که در گذشته و الان با حماقت تمام کنار جسد بیجون شیر و پلنگ عکس انداختن لعنت میکنیم مسلما نسل های آینده هم ما رو به خاطر سکوت و بی اعتنایی نسبت به طبیعت و حیات وحش لعن و نفرین میکنند…
    بیایید تا ما رسم غلط گذشتگان رو با چشم بسته دنبال نکنیم…

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  24. محمدی می‌گوید:

    هر وقت عکس پلنگ میبینم یاد پلنگ های بیستون می افتم که قدیم میدیدمشون اما الان باید افسوس بخورم
    آخه چرا وضع ما باید این طور بشه ?

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>