قرق شکنی

با نزدیک شدن به پایان موسم مهاجرت پاییزه و زمستانه پرندگان مهاجر در آب بندان های استان های شمالی کشور در روز خاصی (حدودا بین پانزدهم تا بیستم اسفندماه) از ده‌ها شکارچی داخل و خارج از منطقه دعوت می‌شود تا به همراه سگ‌های شکاری‌ در زمان مشخص و از پیش تعیین شده ای در داخل دامگاه‌ها و آب بندان ها حضور یافته و به مجرد روشن شدن هوا به پرندگان تیراندازی کنند.

به این ترتیب شکارچی‌ها بخش زیادی از پرندگانی را که از صید گروهی و دامهای هوایی در طول مدت زمستانگذرانی جان به در برده‌اند را شکار کرده و مابقی را از دامگاه‌ها و منطقه بیرون می کنند.

پرندگانی که از تور و شلیک شکارچیان در طول قرق شکنی جان سالم به در برده اند وادار به ترک دامگاه‌ها می‌شوند و چاره‌ای جز اقامت در دریا در طی این مدت باقی مانده تا شروع مهاجرت و بازگشت به زیستگاه های جوجه آوری نخواهند داشت، البته منوط بر اینکه دریا نیز متلاطم نباشد.

در دریا هیچ منبع غذایی در اختیار پرندگان نیست و هزاران پرنده رانده شده از دامگاه ها، درست در هنگامی که بیش از هر زمانی نیاز به تغذیه و آماده‌سازی قبل از شروع مهاجرت به زیستگاه‌های جوجه‌آوری‌شان را دارند، باید روزها و ساعت‌ها را بدون غذا در انتظار شرایط جوی و باد مناسب جهت انجام مهاجرت در داخل دریا سپری کنند.

 

0
-22
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>