مروری بر مهم ترین رخدادهای محیط زیست ایران در سال ۱۳۹۳

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در سال گذشته با توجه به تغییر نسبی رویکرد دولت نسبت به حفظ محیط زیست، تخریب زیستگاه ها و واگذاری عرصه های طبیعی نسبت به سال های گذشته تا حد زیادی کاهش یافت اما سال ۱۳۹۳ از بابت شرایط تالاب ها و دریاچه ها و بطور کلی وضعیت منابع آبی سال خوبی نبود.

همچنین سال گذشته از بابت کشتار و تلفات حیات وحش به ویژه گونه های حمایت شده و در معرض انقراض یکی از تلخ ترین سال های محیط زیست کشور به شمار می رود.

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این گزارش به مهمترین رخدادهای محیط زیست کشور در سال ۱۳۹۳ بشرح زیر می پردازد: (با کلیک بر روی عنوان هر رخداد می توانید جزئیات و تصاویر مربوطه را ملاحظه نمایید.)

کشتار یک خرس قهوه ای در کلاردشت در روز انس با طبیعت

عصر روز ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ همزمان با روز انس با طبیعت، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان کلاردشت به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر حضور شکارچیان غیرمجاز و انتشار صدای شلیک گلوله در منطقه کوهستانی رودبارک، عازم محل مربوطه شده و متاسفانه متوجه لاشه یک خرس قهوه ای بزرگ جثه شدند که با شلیک اسلحه گلوله زنی ۲۷۰ کشته شده بود.

با رضایت خانواده مقتول، محیط بان محکوم به اعدام (کرامت برهانی) از چوبه دار رهایی یافت

کرامت برهانی حدود یکسال را در زندان مرکزی شیراز در انتظار چوبه دار و اجرای حکم اعدام گذراند تا اینکه در آستانه تعطیلات نوروز، اولیاء دم مرحوم رحیم بیگی از قصاص محیط بان برهانی گذشت کرده و با اعلام رضایت در روز ۹۳/۱/۱۱ محیط بان برهانی از زندان مرکزی شیراز آزاد شد.

عاملین کشتار پنج کل وحشی در منطقه حفاظت شده کالمند دستگیر شدند

نیروهای یگان محیط زیست شهرستان مهریز پنج شکارچی متخلف را در منطقه حفاظت شده کالمند دستگیر و به مقامات قضایی معرفی نمودند. از متخلفین لاشه ۵ راس کل وحشی شامل دو کل جوان یکساله و ۳ کل وحشی بالغ ۵ الی ۶ سال به همراه یک قبضه اسلحه گلوله زنی برنو و ۴ فشنگ گلوله زنی کشف و ضبط گردید.

عاملین کشتار پنج آهو در شهرستان بردسیر روانه زندان شدند

در روزهای نخستین سال ۱۳۹۳ گروهی از شکارچیان متخلف و سابقه دار با قتل عام نیمی از آهوان دشت قنات سیر شهرستان بردسیر کرمان حادثه تلخی را برای جمعیت شکننده آهو در این نقطه از کشور رقم زنند.

مشاهده همزمان ۴ پلنگ ایرانی در پارک ملی بمو

روز چهارشنبه ۱۳۹۳/۱/۲۰ ساعت ۶٫۱۵ صبح در رخدادی نادر محیط بانان پارک ملی بمو حین گشت و کنترل در ارتفاعات این پارک چهار پلنگ ایرانی را بصورت همزمان مشاهده نموده و موفق شدند از یکی از توله پلنگ ها تصویربرداری نمایند.

یک توله خرس قهوه ای پس از زنده گیری، در پاسگاه پارک ملی بمو مفقود شد!

یک توله خرس قهوه ای به دلیل نامعلومی تنها وارد باغی در شهرستان مرودشت شده و توسط محیط بانان زنده گیری و به پاسگاه مرکزی محیطبانی پارک ملی بمومی شود. صبح روز بعد مسئول مربوطه پس از مراجعه به محوطه فنس کشی شده متوجه می شود که توله خرس به طرز عجیبی مفقود شده است.

پس از هجده ماه تلاش در دو نقطه از راور کرمان از پلنگ ایرانی تصویربرداری شد

پس از گذشت ۱۸ ماه تلاش و دوربین گذاری در پناهگاه حیات وحش دربند راور، بالاخره در فروردین ۱۳۹۳ از پلنگ ایرانی در دو نقطه از این پناهگاه عکسبرداری شد.

کشف لاشه یک پلنگ ایرانی در پارک ملی گلستان

عصر روز ۱۳۹۳/۲/۲ نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی گلستان حین گشت زنی با لاشه یک پلنگ ایرانی در محدوده ای بنام دره زاولی برخورد نمودند.

یک توله خرس سیاه آسیایی در شهرستان رودان کشته شد

لاشه این خرس ابتدای اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ در حاشیه باغ های روستای برنطین در نزدیکی محلی کشف شده است که بهمن ماه گذشته دو توله خرس سیاه وارد یک باغ مرکبات شده بوده اند و به احتمال فراوان متعلق به یکی از همان دو توله خرس است.

مرگ میلیونها ماهی بر اثر آلودگی آب در سد فشافویه تهران

حدود ۲ میلیون قطعه ماهی در سد فشافویه شهرستان اسلامشهر به دلیل ورود فاضلاب خام شهرک واوان تلف شدند.

مشاهده و تصویربرداری از پلنگ ایرانی در طارم سفلی

دو نفر از نیروهای یگان محیط زیست قزوین مستقر در سرمحیط بانی طارم سفلی حین عملیات گشت و کنترل یک پلنگ ایرانی را در ارتفاعات مشاهده نموده و موفق به تصویربرداری از آن شدند.

از گربه پالاس و ۴ توله اش در خراسان شمالی تصویربرداری شد

به دنبال گزارش ساکنین یکی از روستاهای شهرستان مانه و سملقان مبنی بر مشاهده حیوانی شبیه پلنگ، کارشناسان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی پس از دو روز جستجو در ارتفاعات، یک گربه پالاس ماده را مشاهده نمودند که در داخل تنه یک درخت ارس کهنسال لانه سازی کرده بود.

چوپان لرستانی از دریافت خسارت دامهایش برای احداث پاسگاه محیط بانی گذشت

نوروز حیدری جهت دریافت خسارت دامهایش به اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان دعوت شد اما در کمال ناباوری از دریافت چک مربوطه خودداری نمود و این مبلغ را با هدف کمک به احداث پاسگاه محیط بانی به محیط زیست بازگرداند.

از یک پلنگ ایرانی در پارک ملی سالوک اسفراین تصویربرداری شد

یکی از همیاران محیط زیست به همراه دو نفر از محیط بانان پارک ملی سالوک در حین گشت زنی در ارتفاعات یک پلنگ ایرانی را مشاهده نموده و موفق به تصویربرداری از آن شدند.

دستگیری شکارچیان شرور به همراه لاشه دو کل وحشی و یک قبضه اسلحه جنگی در پارک ملی خبر

شکارچی شرور و سابقه داری که که مدتها به وسیله یک اسلحه جنگی تعداد زیادی از حیات وحش پارک ملی خبر را از بین برده بودند با تلاش نیروهای یگان محیط زیست شهرستان بافت کرمان دستگیر و روانه زندان شد.

مرگ یک پلنگ ایرانی در اثر برخورد با تریلی در پارک ملی گلستان

ساعت ۲۲٫۳۰ جمعه ۱۳۹۲/۲/۱۲ یک پلنگ ایرانی در اثر برخورد با یک دستگاه تریلی در جاده آسیایی پارک ملی گلستان تلف شد.

مرگ بدون درد، پایان دردهای ماده خرسی با تعداد بیشماری گلوله در بدن

زندگی ماده خرسی که در مناطق جنگلی اسلام آباد غرب کرمانشاه با وضعیت جسمی نامناسب مشاهده و توسط محیط بانان زنده گیری شده بود به دلیل ضایعات برگشت ناپذیر ناشی از شلیک اسلحه شکاری و وجود تعداد بیشماری ساچمه در بدن با روش مرگ بدون درد پایان یافت.

نجات ۲ فک خزری از تورهای صیادی و رهاسازی مجدد در دریای خزر

دو فک خزری در تورهای ماهیگیری گرفتار شده بودند توسط نیروهای یگان محیط زیست استان گلستان و دامپزشک مرکز درمانی و تحقیقات سگ دریایی در ایران از دام رهایی یافته و پس از معاینات اولیه، نمونه برداری و حلقه گذاری مجددا در دریای خزر رهاسازی شدند.

از یک پلنگ ایرانی در ارتفاعات استان تهران تصویربرداری شد

روز پنجشنبه ۹۳/۲/۲۵ محیطبانان شهرستان فیروزکوه در استان تهران حین گشت و کنترل در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع کاوه ده از یک پلنگ ایرانی عظیم الجثه از فاصله بسیار نزدیک تصویربرداری نمودند.

کشف لاشه یک توله پلنگ در منطقه حفاظت شده کوه بافق

لاشه یک توله پلنگ در منطقه حفاظت شده بافق توسط محیط بانان مشاهده شد.

مجلس به دنبال محاکمه عاملان تولید و توزیع بنزین سرطانزا در سال های گذشته

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس می گوید: مجلس شورای اسلامی تا حصول نتیجه نهایی پیگیر این موضوع است و با کسانی که در سالیان گذشته علیرغم تذکرات و هشدارهای مسئولان مربوطه با جان هموطنان بازی کرده و سوختی که به گفته همگان سرطان زا بوده است، تولید و توزیع کرده اند برخورد می کند.

شکارچی غیرمجاز در جریان درگیری مسلحانه با محیط بانان بهرام گور کشته شد

در جریان درگیری مسلحانه مابین محیط بانان منطقه حفاظت شده بهرام گور و تعدادی شکارچی غیرمجاز متاسفانه یکی از شکارچیان هدف گلوله قرار گرفته و کشته می شود.

کشتار بی رحمانه یک ماده خرس قهوه ای و توله اش در سفیدکوه لرستان

محیط بانان منطقه حفاظت شده سفید کوه حین بررسی محدوده وقوع کشتار متوجه صدای توله خرس دیگری شده اند که همچنان زنده بوده است اما متاسفانه موفق به گرفتن آن نشده و این توله خرس با مشاهده محیط بانان فرار کرده می کند.

یک خرس سیاه آسیایی بر اثر برخورد با خودرو در شهرستان رودان تلف شد

ساعت ۲۱ جمعه ۹۳/۳/۹ یک خرس سیاه آسیایی بر اثر برخورد با یک خودروی سنگین در جاده زیارتعلی شهرستان رودان در محدوده گردنه مهتابی براثر برخورد با خودروی سنگین تلف شد.

یک شکارچی غیرمجاز در جریان درگیری مسلحانه با محیط بانان قوچان کشته شد

در جریان درگیری مسلحانه محیط بانان و شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده دربادام در حوزه شهرستان قوچان یکی از شکارچیان هدف گلوله قرار گرفته و پس از انتقال به بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد و دو روز جدال با مرگ جان خود را از دست داد.

به مناسبت روز جهانی محیط زیست / صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاها را

هر سال ۵ JUNE برابر با ۱۵ خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود.

مشاهده و تصویربرداری از دو پلنگ ایرانی در پارک ملی ساریگل

کارشناسان و محیطبانان خراسان شمالی حین انجام سرشماری بهاره در پارک ملی ساریگل دو پلنگ ایرانی را مشاهده نموده و موفق به تصویربرداری از آنان شدند.

تولد ۳۲۰ لاکپشت در جریان اجرای موفقیت آمیز طرح حفاظت از لاکپشت های دریایی

پس از گذشت حدود پنجاه روز از آغاز طرح حفاظت از لاک پشتان دریایی، تخمریزی لاک پشت ها و تثبیت لانه ها توسط کارشناسان، در نتیجه تفریق تخمها در ۵ لانه تعداد ۳۲۰ عدد بچه لاک پشت دریایی منقار عقابی از تخمها خارج شده و وارد دریا شده اند.

تخریب گسترده و ریشه کن شدن صدها بلوط درپی تجاوز لودرها به سفیدکوه

درپی تجاوز لودرهای اداره راه و شهرسازی به منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد بخش های عظیمی از ارزشمندترین رویشگاه های جنگلی در این منطقه ویران شد و صدها درخت بلوط و سایر گونه های گیاهی این منطقه قلع و قمع گردید.

خانواده محیطبان شهید قلی بیرامی قاتل فرزند خود را بخشیدند

در مراسمی با عنوان “جشن بخشش” که با حضور افراد سرشناس و معصومه ابتکار در تالار وحدت برگزار شد، همسر، دختر و پسر و مادر این شهید از قصاص قاتل قلی بیرامی گذشته و وی را بخشیدند.

تصویربرداری کم نظیر از یک ماده خرس قهوه ای و ۳ توله اش در دودانگه مازندران

در روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال ۹۳ آقای حامد تیزرویان عکاس خوب حیات وحش کشور تصاویر کم نظیری از یک ماده خرس قهوه ای و ۳ توله اش را در پناهگاه حیات وحش دودانگه مازندران به ثبت رساند.

ثبت تصاویر زیبا و کم نظیر از حیات وحش ایران

آقای حامد تیزرویان یکی از عکاسان خوب حیات وحش ایران، تصاویر بسیار زیبا و کم نظیری از گونه های مختلف و بعضا کمیاب جانوری کشور را به ثبت رسانده است.

باندهای کشتار و فروش گوشت، عامل اصلی کاهش جمعیت حیات وحش خراسان رضوی

انتشار مواردی از کشتار گروهی و قتل عام حیات وحش به منظور فروش گوشت در استان خراسان از یک سو و کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری در اکثر زیستگاه های این استان، نگرانی عمیقی از وضعیت حیات وحش در این استان را به همراه دارد.

شکارچیان غیرمجاز بزرگترین پستاندار خشکی زی جهان را از پای درآوردند

این فیل باشکوه، مشهور و دوست داشتنی که ساتائو (satao) نام داشت یازدهم خردادماه جاری در یکی از پارک‌های محلی کنیا بر اثر اصابت تیرهای آغشته به سم توسط شکارچیان غیرمجاز از پای درآمد.

روز جهانی مقابله با بیابان زایی

بیابان زایی در کنار دو چالش تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین به عنوان سه چالش مهم جامعه جهانی در قرن ۲۱ محسوب میشود.

نجات دو بره میش وحشی توسط محیط بانان دهج پس از شنیدن فریادهای میش مادر

محیط بانان شهربابک کرمان حین گشت زنی در منطقه حفاظت شده دهج متوجه رفتار غیرعادی و سروصدای یک میش وحشی شده و دریافتند که دو بره میش به دلیل بازیگوشی درون یک چاه سقوط کرده اند.

۵۰ هکتار از عرصه های پارک ملی گلستان در آتش سوخت

در جریان آتش سوزی نسبتا گسترده ای که بخش هایی از پارک ملی گلستان را در بر گرفته بود و با تلاش بی وقفه و طاقت فرسای محیط بانان و نیروهای مردمی مهار شد، حدود پنجاه هکتار از اراضی پارک ملی گلستان در محدوده پیچ سلیمان کشته بطور کامل در آتش سوخت.

تصویربرداری کم نظیر از پلنگ ایرانی پس شکار یک گاو اهلی

پس از حمله پلنگ به یک گاو اهلی در منطقه الموت غربی در استان قزوین، نیروهای یگان محیط زیست مستقر در این منطقه، موفق به ثبت تصاویر کم نظیری از پلنگ ایرانی در حال تغذیه از لاشه گاو شدند.

پسربچه چهار ساله همدانی طعمه گرگ شد

کودک چهارساله ای به نام محمدمهدی زمانیکه در اطراف منزل در روستای کهریز بغازی از توابع شهرستان رزن در استان همدان مشغول بازی بود به یکباره طعمه گرگ شد.

گزارشی تکان دهنده از کشتار گسترده حیات وحش در قوچان و مشهد

در جریان بازرسی نیروهای یگان محیط زیست خراسان رضوی از دو منزل مسکونی در قوچان و مشهد بقایای لاشه و مستنداتی مبنی بر کشتار ۲۶ قوچ و میش وحشی، ۱۳ کل و بز وحشی، یک آهو، یک گراز، یک کبک، ۳ پرنده شکاری و یک زاغ نوک سرخ کشف شده است.

تصویربرداری شگفت انگیز از چهار پلنگ ایرانی بصورت همزمان

سیف اله هاشمی محیط بان منطقه حفاظت شده شیمبار در استان خوزستان حین گشت و کنترل ۴ پلنگ ایرانی را بصورت همزمان در حال استراحت روی صخره ها مشاهده نمود و موفق شد از آنان تصویربرداری نماید.

عاملین کشتار یک پلنگ ایرانی در سمنان دستگیر شدند

در جریان بازرسی از مخفیگاه شکارچیان سابقه دار در استان سمنان، پوست و سر قطع شده یک پلنگ ایرانی، سر تاکسیدرمی شده یک مرال (گوزن قرمز) و سر یک کل وحشی به همراه یک قبضه اسلحه گلوله زنی غیرمجاز کشف و ضبط گردید.

از یک پلنگ ایرانی در پارک ملی سالوک تصویربرداری شد

اواسط تیرماه ۱۳۹۳ یکی از کوهنوردان همیار محیط زیست خراسان شمالی به نام آقای حسین شکرانی موفق به تصویربرداری از یک پلنگ ایرانی در پارک ملی سالوک گردید.

فاجعه مرگ هزاران جوجه پرندگان مهاجر بر اثر تشنگی و گرسنگی در هامون

پرندگان مهاجری که با مشاهده آبگیری هامون در داخل تالاب اقدام به لانه سازی و جوجه آوری نموده بودند پس از خشکیدگی مجدد، تالاب را ترک کرده یا تلف شدند و هزاران جوجه ای که تازه سر از تخم درآورده اند بدون والدین خود در معرض مرگ ناشی از گرسنگی، تشنگی و گرمای سوزان هوا قرار گرفتند.

یک توله خرس قهوه ای بر اثر برخورد با خودرو در محور کرمانشاه – ایلام تلف شد

یک توله خرس قهوه ای بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در محور کرمانشاه – ایلام در گردنه قلاجه تلف شد.

کشف لاشه ۲ مرال یک شوکا ۲ میش و بره همزمان با آتش سوزی در پارک ملی گلستان

در حالیکه تمامی نیروها و محیطبانان پارک ملی گلستان مشغول مهار آتش سوزی وسیعی در محدوده ییلاقی پارک بودند، محیط بانان با اخذ نیابت قضایی و با همکاری نیروی انتظامی وارد منزل متخلفین در روستای تنگراه شده و در جریان بازرسی از این مکان اجزای بدن دو مرال (گوزن)، یک شوکا، یک میش وحشی و بره میش میش وحشی کشف و ضبط گردید.

از یک یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی کویر تصویربرداری شد

دوربین های تله ای بکار رفته در پارک ملی کویر تصاویر واضح و کم نظیری را از یک یوزپلنگ آسیایی به ثبت رساندند.

حدود ۲۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی پارک ملی گلستان بطور کامل در آتش سوخت

آتش سوزی گسترده ای که منطقه ییلاق در پارک ملی گلستان را در برگرفته بود نهایتا با تلاش محیط بانان، نیروهای منابع طبیعی، هلال احمر و نیروهای مردمی بطور کامل مهار شد.

بررسی موضوع بزمجه غول پیکر توسط اداره محیط زیست شاهین شهر

تیرماه ۱۳۹۳ تصویری از یک بزمجه غول پیکر منتشر گردید که بر اساس گزارشات دریافتی از یک قنات در روستای جهاد آباد از توابع شهرستان شاهین شهر خارج شده و توسط روستائیان کشته است.

بر اثر چندین شب حملات پلنگ به روستای دردوی خواف ۲۴ راس دام اهلی تلف شدند

بر اثر حملات متعدد یک پلنگ به دام های اهلی در روستای دردوی از توابع شهرستان خواف که طی چندین شب بصورت متوالی رخ داد ۲۴ راس دام اهلی تلف شدند.

محیط بان پناهگاه حیات وحش شادگان هدف گلوله شکارچیان غیرمجاز قرار گرفت

روز دوشنبه ۹۳/۴/۲۳ نیروهای یگان محیط زیست پناهگاه حیات وحش شادگان حین گشت زنی در محدوده تالاب با گروهی از شکارچیان غیرمجاز برخورد نموده و در این حین شکارچیان ۳ گلوله مستقیم اسلحه شکاری به سمت مامورین شلیک نموده و پس از مجروح نمودن یک نفر از محیط بانان متواری می شوند.

آبگیری سدهای داریان و بلبر، آخرین زیستگاه پلنگ کردستان را نابود خواهد کرد

بر اساس گزارش مجری ساخت سد داریان، با وجود مکان یابی ۳۲ گزینه متفاوت برای ساخت سد، مکان فعلی برای ساخت این سد در نظر گرفته شده است.

ثبت تصاویر شگفت انگیز از یوزپلنگ آسیایی و تنوع زیستی کم نظیر در میاندشت

دوربین های تله ای بکار رفته در پناهگاه حیات وحش میاندشت، و پارک ملی ضامن آهو در تیرماه ۱۳۹۳ تصاویر شگفت انگیزی را از حیات وحش این منطقه از جمله یوزپلنگ آسیایی، کاراکال، کفتار راه راه، گرگ، روباه، شغال، خرگوش وحشی و آهو به ثبت رساندند.

به مناسبت روز جهانی ببر International tiger day 2014

ر حال حاضر بیش از هر زمانی ببرها در سراسر جهان به انقراض نزدیک شده اند، بیش از ۹۷ درصد جمعیت ببر در دنیا از بین رفته است و بسیاری از زیرگونه های ببر منقرض شده اند. جمعیت ببرهای سراسر جهان از ۱۰۰,۰۰۰ عدد در سال ۱۹۱۳ به ۳,۲۷۴ عدد در سال ۲۰۱۳ کاهش یافته است.

رها کردن دو توله پلنگ در مقابل اداره محیط زیست کردکوی توسط افراد ناشناس

روز شنبه ۹۳/۵/۱۱ افرادی ناشناس دو توله پلنگ ایرانی را در مقابل درب اداره حفاظت محیط زیست کردکوی رها کرده اند.

بیش از ۸۰۰ هکتار از اراضی پارک ملی گلستان بطور کامل در آتش سوخت

بر اساس برآوردهای اولیه بیش از ۸۰۰ هکتار از اراضی پارک ملی گلستان در آتش سوخت که شامل ۳۰ درصد عرصه های جنگلی و ۷۰ درصد پوشش مرتعی می باشد.

یک خرس قهوه ای عظیم الجثه در ارتفاعات فیروزکوه کشته شد

روز سه شنبه ۹۳/۵/۲۱ محیط بانان شهرستان فیروزکوه حین گشت زنی در ارتفاعات بهنک واقع در منطقه آزاد ارجمند با لاشه یک خرس قهوه ای عظیم الجثه مواجه شدند.

ثبت تصویری زیبا از یک پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده جنگل خواجه

یکی از دوربین های تله ای به کار رفته در منطقه حفاظت شده جنگل خواجه در خراسان رضوی تصویر زیبایی از یک پلنگ ایرانی بزرگ جثه را به ثبت رسانده است.

عامل کشتار یک پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی تالش به ۴۲ ماه حبس محکوم شد

در جریان رسیدگی به پرونده در دادگاه عمومی شهرستان تالش، متهم مربوطه به جرم شکار غیرمجاز گونه جانوری حمایت شده (پلنگ) به تحمل سه سال حبس تعزیری و به جرم حمل و نگهداری از سلاح غیر مجاز به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم گردید.

یک شکارچی در جریان درگیری با محیط بانان فارس کشته شد

یکی از محیط بانان شهرستان قیر و کارزین در استان فارس پس از فرار شکارچی متخلف اقدام به شلیک نموده و گلوله شلیک شده از اسلحه کلاشینکف محیط بان از ناحیه پشت مستقیما به قلب فردی که در حال فرار بوده برخورد نموده و منجر به مرگ وی می شود.

محیط بان پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق هدف گلوله شکارچیان قرار گرفت

در جریان تعقیب و گریز محیط بانان و شکارچیان، شکارچی متخلف با شلیک مستقیم اسلحه شکاری ساچمه زنی محیط بان حسین عجم را از ناحیه سر و صورت هدف قرار می دهد.

عامل کشتار یک پلنگ ایرانی در خراسان شمالی به تحمل ۳ سال زندان محکوم شد

در جریان رسیدگی به پرونده شکار غیرمجاز یک پلنگ در دادگاه متهم ردیف اول به تحمل سه سال حبس تعزیری و پرداخت پنجاه میلیون ریال جزای نقدی بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک پلنگ ایرانی محکوم شد.

تصویربرداری کم نظیر از چهار یوزپلنگ آسیایی بصورت همزمان در پارک ملی توران

روز چهارشنبه ۱۳۹۳/۶/۴ در رخدادی استثنائی یکی از عکاسان خوب حیات وحش کشور موفق به مشاهده و تصویربرداری همزمان از ۴ عدد یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران شده است.

به مناسبت ۹ شهریور، روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی

از سال ۱۳۸۶ همه ساله نهم شهریورماه به عنوان “روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی” گرامی داشته می شود.

عامل اصلی کشتار حیات وحش کلات همراه لاشه ۳ آهو و ۲ قوچ وحشی دستگیر شد

پس از یک ساعت تعقیب و گریز در جریان بازرسی از خورجین موتورسیکلت یک شکارچی متخلف در شهرستان کلات لاشه ۲ آهوی ماده، یک آهوی نر و لاشه دو قوچ وحشی به همراه یک قبضه اسلحه شکاری تک لول غیرمجاز و یک دستگاه بیسیم کشف و ضبط گردید.

عاملین قتل عام حیات وحش تهران به همراه لاشه پنج بز و بزغاله وحشی در پارک ملی لار دستگیر شدند

محیط بانان پارک ملی لار در استان تهران طی عملیاتی پنج نفر شکارچی غیرمجاز را دستگیر و از آنان لاشه ۳ بز و ۲ بزغاله وحشی کشف و ضبط گردید.

یک خرس قهوه ای بر اثر برخورد با خودرو در منطقه حفاظت شده ارسباران تلف شد

گشت سیار یگان محیط زیست آذربایجان شرقی حین پایش منطقه حفاظت شده ارسباران با لاشه یک خرس قهوه ای بالغ مواجه شدند که متاسفانه بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شده بود.

پیام محیط بانان کشور به مناسبت ولادت امام رضا (ع) و روز محیط بان

آنچه در این گزارش می خوانید پیام تعدادی از محیط بانان فداکار و مدیران دلسوز و زحمت کش محیط زیست از اقصی نقاط میهن عزیزمان می باشد که همزمان با روز محیط بان برای پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران ارسال شده است.

تصویربرداری شگفت انگیز از ۳ پلنگ ایرانی در پارک ملی ساریگل

یکی از عکاسان حیات وحش کشور در مدت دو شبانه روز اقامت در پارک ملی ساریگل موفق به مشاهده مستقیم و تصویربرداری جداگانه از یک پلنگ ماده و توله اش و یک پلنگ تنها (احتمالا با جنسیت نر) در طول روز و یک نوبت تصویربرداری از ماده پلنگ و توله اش در شب با کمک دوربین تله ای شد.

کشتار بیرحمانه یک کفتار در قم در آستانه روز ملی مبارزه با خشونت علیه حیوانات

صبح روز سه شنبه ۱۳۹۳/۶/۱۸ کفتار مجروح مورد هجوم افراد محلی قرار گرفته و با ضربات سنگ و چوب مردم به شدت دچار آسیب دیدگی شده بود به نحوی که دندان های حیوان شکسته و تمام بدن آن آثار جراحت بوده است.

از چهار یوزپلنگ آسیایی بصورت همزمان در خارتوران سمنان تصویربرداری شد

روز سه شنبه ۱۳۹۳/۶/۱۸ یکی از محیط بانان استان سمنان حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده توران ۴ یوزپلنگ آسیایی را بصورت همزمان مشاهده نمود و موفق به تصویربرداری از آنان شد.

عاملین کشتار یک خرس قهوه ای با تلاش یگان محیط زیست گلستان دستگیر شدند

نیروهای یگان محیط زیست به صورت ناشناس به عنوان خریدار با فروشنده پوست وارد مذاکره شده و پس از جلب اعتماد وی برای خرید پوست خرس به مبلغ ده میلیون ریال با فروشنده به توافق رسیدند.

خرسی که دو توله بهمراه داشت با استفاده از طعمه مسموم در ارتفاعات تهران تلف شد

به دنبال تماس تلفنی اهالی روستای آهار در استان تهران مبنی بر مشاهده یک خرس و دو توله اس در نزدیکی روستا، محیط بانان راهی منطقه مذکور شده و با پیکر بی حرکت یک خرس مواجه شدند که دو توله خرس نیز در اطراف خرس مادر حضور داشتند.

شکارچیان متخلف بوسیله کوکتل مولوتوف پاسگاه محیطبانی قمیشلو را به آتش کشیدند

در حالیکه محیط بانان پاسگاه قلعه یاور پارک ملی قمیشلو داخل پاسگاه حضور نداشتند گروهی از شکارچیان غیرمجاز وارد محیط بانی شده و پس از سرقت دو دستگاه موتورسیکلت تریل متعلق به دولت، با پرتاب مواد منفجره دست ساز از جمله کوکتل مولوتوف به دورن پاسگاه، ساختمان محیط بانی قلعه یاور را به آتش می کشند.

تلاش برای واگذاری برخی از مناطق چهارگانه ازجمله پناهگاه حیات وحش حیدری به شکارچیان

بر اساس اطلاعات دریافتی، مذاکراتی مبنی بر واگذای بلندمدت تعدادی از مناطق چهارگانه محیط زیست از جمله پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور و منطقه حفاظت شده ارس سیستان (هزار مسجد) در شهرستان کلات به یک شرکت برگزارکننده تورهای شکار انجام شده است.

محیط بان پارک ملی بمو هدف گلوله شکارچیان قرار گرفت

شکارچیان با اسلحه جنگی دو نوبت محیط بانان را به رگبار بستند که بر اثر آن محیط بان نصرت دهقان (رئیس پارک ملی بمو) از ناحیه پای چپ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و محیط بان علیرضا جعفری از ناحیه پای چپ و سر و گردن بر اثر پرتاب سنگ ریزه های ناشی از برخورد گلوله ها به زمین به شدت آسیب دید.

قتل عام پرندگان مهاجر در فریدونکنار آغاز شد

همزمان با ورود پرندگان خسته و گرسنه به تالاب های فریدونکنار، صید و قتل عام پرندگان مهاجر توسط عده ای سودجو و منفعت طلب با انواع و اقسام روش های ناجوانمردانه که پرندگان را در طول روز و شب بدون هیچ انتخابی در نوع و گونه پرنده به دام می اندازد نیز آغاز می شود.

زندگی پر درد و رنج پلنگ خرم آباد (لورا) پایان یافت

پلنگ جوان به دلیل برخورد گلوله با ستون فقرات، دچار فلج کامل شده و توانایی حرکت دادن دم، پاها و اندام تحتانی خود را نداشت و به همین دلیل دچار زخم بستر عمیق شده و اندام تحتانی حیوان کاملا از بین رفته بود.

ماده خرسی که با شلیک گلوله فلج شده بود به مرگ آرام تن سپرد

در جریان اقدامات تشخیصی صورت گرفته بر روی ماده خرس آسیب دیده ای که از منطقه دودانگه ساری زنده گیری و به تهران منتقل شده بود، مشخص گردید حیوان بر اثر برخورد گلوله با ستون مهره ها دچار ضایعه نخاعی برگشت ناپذیر و فلج کامل شده است.

از یک ماده خرس قهوه ای و دو توله اش در ارتفاعات استان قزوین تصویربرداری شد

محیط بانان شهرستان البرز در استان قزوین حین گشت و کنترل در ارتفاعات یک ماده خرس قهوه ای و دو توله اش را مشاهده نموده و موفق به تصویربرداری از آنها شدند.

دامدار مسئولیت پذیر به گربه جنگلی که ده شترمرغ را تلف کرده بود آسیبی نرساند

صاحب یک مزرعه پرورش شترمرغ در شهرستان ازنا در استان لرستان متوجه تلف شدن تعدادی از شترمرغ های نابالغ خود می شود. بررسی ها نشان می داد شترمرغ ها بر اثر حمله یک حیوان وحشی خفه شده اند و تعداد تلفات رو به افزایش می رفت.

امید برای تولید مثل پلنگ های ایرانی باغ وحش تهران / ریکا و کیجا در کنار هم

با اقدامات انجام شده ریکا و کیجا بدون مشکل در کنار یکدیگر در یک جایگاه زندگی می کنند و امیدها را برای تولید مثل این گونه ی با ارزش و در خطر انقراض در باغ وحش تهران افزایش داده اند.

دو پلنگ ایرانی زنده گیری شده و به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شدند

در جریان یک پروژه تحقیقاتی که اوائل مهرماه ۱۳۹۳ آغاز شد دو پلنگ بالغ در پارک ملی تندوره زنده گیری و مجهز به گردنبندهای ماهواره ای شدند. این دو پلنگ که هر دو نر بودند به فاصله چهار شب از یکدیگر به تله افتادند و نام آنها را برنا و بردیا گذاشتند.

آلودگی خلیج فارس توسط سکوهای نفتی مستقر در پارس جنوبی

سکوهای نفتی که خلیج فارس و در قلب دریا قرار دارند معمولا حدود ۱۵۰ کیلومتر با ساحل و نزدیک ترین خشکی فاصله داشته و در داخل دریا احداث می شوند.

ثبت تصاویر زیبا و کم نظیر از حیات وحش مازندران

گروه «چکاد» تصاویر و فیلمهای زیبا و منحصر بفردی را از تنوع زیستی و رفتار طبیعی گونه های ارزشمند جانوری ساری به خصوص خرس قهوه ای، مرال و شوکا را به ثبت رسانده اند.

پس از گذشت سال ها یک یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی گلستان مشاهده شد

پس از گذشت سال ها از آخرین مشاهده یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی گلستان، عصرروز دوشنبه ۱۳۹۳/۷/۲۱ یکی از محیط بانان موفق به مشاهده یک یوزپلنگ آسیایی در داخل پارک ملی گلستان گردید.

شکارچی متخلف طی درگیری مسلحانه با محیطبانان کلاه قاضی هدف گلوله قرار گرفت

پس از صدور فرمان ایست توسط مامورین یک نفر از شکارچیان برای خروج از حلقه محاصره اقدام به تیراندازی پیاپی به سمت محیط بانان نمود. محیط بانان نیز در پاسخ به آتش شکارچی به سمت وی تیراندازی نموده و فرد متخلف را هدف گلوله دادند.

آغاز به کار بازار سیاه و بزرگ خرید و فروش انواع پرندگان مهاجر در فریدونکنار

با ورود زود هنگام و ناگهانی پرندگان مهاجر در منطقه سرخرود و فریدونکنار مازندران، صیادان و دامگذاران فریدونکنار و سرخرود صید انواع پرندگان را زودتر از هرسال شروع کردند و به تبع آن بازار خرید و فروش پرندگان فریدونکنار نیز زودتر و مجهزتر از سالهای قبل راه اندازی و شروع به کار نمود.

یک خرس قهوه ای بالغ در منطقه حفاظت شده دنا به ضرب گلوله کشت شد

روز سه شنبه ۱۳۹۳/۸/۶ لاشه یک خرس قهوه ای بالغ در منطقه حفاظت شده دنا در نزدیکی روستای خفر مشاهده گردید. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد این خرس که جنسیت آن نر بوده است بر اثر شلیک گلوله از پای درآمده است.

آخرین بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری در فریدونکنار فرود آمد

آخرین بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری، بامداد روز جمعه ۱۳۹۳/۸/۹ حوالی ساعت ۲ نیمه شب برای هفتمین سال متوالی در تالاب فریدونکنار فرود آمد.

تصویربرداری از ۳ یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش دره انجیر

محیط بانان شهرستان اردکان یزد مستقر در پناهگاه حیات وحش دره انجیر موفق شدند با ردیابی مسیر حرکت و بررسی علائم بجا مانده از یوزپلنگ، تصاویر شگفت انگیزی را از سه یوزپلنگ آسیایی به ثبت برسانند.

عاملین کشتار بیرحمانه پلنگ تایباد با تایید حکم در دادگاه تجدیدنظر روانه زندان شدند

دو فرد متهم به کشتار یک پلنگ ایرانی در شهرستان تایباد به پرداخت پنجاه میلیون ریال جزای نقدی بایت ضرر و زیان وارده به محیط زیست و هرکدام به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

بهبود وضعیت دریاچه ارومیه به دنبال بارندگی های کم سابقه پاییز ۱۳۹۳

از ابتدای مهرماه سال ۹۳ (سال آبی ۹۳ – ۹۴) بارش رحمت الهی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه که کم سابقه‌ترین باران های ارومیه طی سال های اخیر به شمار می رود، باعث افزایش تراز و بهبود نسبی وضعیت دریاچه ارومیه گردید.

تعقیب وگریز و شلیک پلیس به خودروی حامل محموله بزرگ قاچاق هوبره در بوشهر

مأمورین نیروی انتظامی و پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان دشتستان بوشهر در پست ایست و بازرسی بین شهری به یک خودروی پژو پارس سفیدرنگ مشکوک شده آنرا متوقف می کنند. زمانیکه مامورین قصد بازرسی از خودرو را داشتند راننده پژو با سرعت بسیار زیاد اقدام به فرار نموده و پلیس نیز به تعقیب وی می پردازد.

نجات و رهاسازی خرس قهوه ای گرفتار در ارتفاعات کبیرکوه

یک خرس قوه ای جوان که در ارتفاعات صعب العبور منطقه حفاظت شده کبیرکوه ایلام در میان صخره ها گرفتار شده بود روز گذشته با تلاش محیطبانان و کارشناسان حیات وحش نجات یافته و به آغوش طبیعت بازگشت.

عاملین کشتار یک مرال ماده به همراه اسلحه و مهمات جنگی در گرگان دستگیر شدند

در جریان بازرسی محیط بانان  گلستان از یک خودرو، لاشه یک مرال ماده، یک قبضه اسلحه جنگی M1 به همراه ۷ عدد فشنگ جنگی و ۲ تیغه چاقوی خون آلود کشف و ضبط گردید.

خرس قهوه ای خشمگین پس از حمله به اهالی روستا با شلیک محیطبانان از پای درآمد

روز شنبه ۹۳/۸/۱۷ یک خرس قهوه ای نر و حدودا ۴ ساله که در یک تله سیمی در باغات اطراف روستای پارودبار از توابع بخش عمارلوی شهرستان رودبار در استان گیلان گرفتار شده بود پس از فرار و حمله به چند نفر با شلیک محیط بانان از پای درآمد.

کشف بزرگترین محموله قاچاق حیات وحش شامل ۱۴۰شاهین و ۲۴۰هوبره در چابهار

مامورین دریابانی نیروی انتظامی با همکاری نیروهای یگان محیط زیست شهرستان چابهار یک لنج ایرانی را آبهای دریای عمان متوقف نمودند. در جریان بازرسی از این لنج تعداد ۱۴۰ عدد پرنده شکاری از نوع شاهین و تعداد ۲۴۰ عدد هوبره کشف و ۸ فرد پاکستانی و ایرانی در این رابطه بازداشت شدند.

عامل کشتار پنج قوچ ومیش وحشی در بافت کرمان همچنان متواری است

صاحب تصویر فردی به نام رامین . الف از اهالی شهرستان سیرجان در استان کرمان می باشد و کشتار مرتبط با تصویر در عرصه های طبیعی شهرستان بافت (داخل یا خارج از محدوده پارک ملی خبر) صورت گرفته است.

نسل کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار و سرخرود ادامه دارد

هر روز صبح لاشه صدها پرنده مهاجر از گونه‌های مختلف عمدتا غازها و اردک های وحشی در بازاری که به همین منظور در فریدونکنار در این فصل برپا می‌شود قیمت گذاری شده و توسط فروشندگان بازار از صیادان خریداری می‌شود.

خرس قهوه ای آسیب دیده به مرگ آرام تن سپرد

متاسفانه یک ماده خرس قهوه ای که بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در یکی از جاده های شهرستان سوادکوه در استان مازندران زخمی شده بود به دلیل شدت جراحات وارده از ادامه زندگی محروم شد.

پرندگان محموله قاچاق کشف شده در چابهار در زیستگاه های طبیعی رهاسازی شدند

پرندگان کشف شده از بزرگترین محموله قاچاق حیات وحش که هفته گذشته در آبهای دریای عمان توقیف شده بود در زیستگاه های طبیعی مناطق مرکزی و جنوبی کشور رهاسازی شدند.

کشف تاکسیدرمی یک پلنگ ایرانی در مسجدسلیمان

در جریان بازرسی از یک منزل مسکونی در مسجدسلیمان تاکسیدرمی یک پلنگ ایرانی و ۲ کل وحشی کشف و ضبط گردید.

توله خرس قهوه ای با فداکاری مرد روستایی از مرگ نجات یافت

روز چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ به دلیل بارش برف اخیر و مشکل عبور و مرور وسایل نقلیه در این منطقه کوهستانی، یکی از اهالی روستا برای تامین آذوقه، با پای پیاده راهی شهر می شود. آقای صفر صالحی پس از حدود ۱۴ کیلومتر پیاده روی در بین راه متوجه یک خرس در استخر کشاورزی باغات می شود.

درخواست ۱۵۱ نماینده مجلس از رئیس جمهور برای تسریع در ساخت جاده ابر

۱۵۱ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۹ آذر) طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستار تکمیل جاده علی‌آباد به ابر در شاهرود شدند.

درگیری مسلحانه و شلیک با اسلحه جنگی به سمت محیط بانان سفیدکوه خرم آباد

شکارچیان متخلف که مسلح به یک قبضه سلاح جنگی ژ-۳ و یک قبضه سلاح جنگی M1 بودند با مشاهده مامورین اقدام به فرار نمودند. متخلفین حین فرار به سمت سایر مامورین که از مسیر دیگری در حرکت بودند نزدیک شده و پس از مدتی با گروه دوم محیط بانان روبرو شدند.

از یک پلنگ ایرانی در پارک ملی ساریگل تصویربرداری شد

یکی از کوهنوردان علاقمند به طبیعت در استان خراسان شمالی موفق شد تصویر یک پلنگ ایرانی را در پارک ملی ساریگل به ثبت برساند.

از یک یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان تصویربرداری شد

محیط بان محمدجواد شرکایی و اکبر جعفرپور در تاریخ ۹۳/۹/۴ حین گشت و کنترل در پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان یزد یک یوزپلنگ آسیایی بالغ را از فاصله نزدیک (حدودا ۵۰ متری) مشاهده نمودند.

آشوراده به مرکز گردشگری تبدیل میشود / برای خروج جاده پارک گلستان منابع نداریم

در حالی که طرفداران محیط زیست منتظر شنیدن اخبار خوبی از سفر رئیس جمهور به استان گلستان در مورد جاده آسیایی، جزیره آشوراده و جنگل ابر بودند، اعلام شد بخشی از جزیره آشوراده به مرکز گردشگری تبدیل خواهد شد و برای خروج جاده از پارک ملی گلستان نیز در حال حاضر منابع کافی وجو ندارد.

عامل کشتار بی رحمانه پنج کل و بز وحشی در طبس بازداشت شدند

متاسفانه شکارچیان غیرمجاز با کشتار پنج کل و بز وحشی در اقلیم خشک شهرستان طبس، حادثه تلخ دیگری را برای محیط زیست کشور رقم زدند.

اشرار مسلح پس از کشتار یک خرس قهوه ای در پارک ملی دنا بازداشت شدند

پس از فرار شکارچیان غیرمجاز در بررسی اطراف محل حضور متخلفین لاشه یک کل وحشی نیمه پوست کنده شده و در فاصله کمی لاشه یک خرس قهوه ای که به ضرب گلوله کشته شده بود مشاهده گردید.

کشف بیش از ۷۰۰ کیلوگرم گوشت گراز در علی آباد

در جریان بازرسی از یک محل در علی آباد گلستان در کمال ناباوری از درون چند یخچال بزرگ، بیش از هفتصد کیلوگرم گوشت پاک شده متعلق به خوک وحشی کشف و ضبط گردید.

عامل کشتار بیرحمانه تعداد زیادی کل وبز وحشی در کوسالان کردستان شناسایی شد

ک شکارچی متخلف حرفه ای که سالها مبادرت به کشتار حیات وحش در منطقه حفاظت شده کوسالان استان کردستان نموده و هر بار بدون برجای گذاشتن ردی از خود از دست محیط بانان متواری می شد، سرانجام شناسایی و جرائم صورت گرفته توسط وی مستند شد.

جزئیاتی از طرح گردشگری در آشوراده / کاربری نیمی از مساحت جزیره تغییر میکند

٢٣ پروژه در فاز نخست منطقه نمونه گردشگری جزیره آشوراده اجرا می‌شود و کاربری ٣٨٠ هکتار از مساحت ۶٨٠ هکتاری جزیره آشوراده تغییر می‌کند.

پلنگ مهاجم پس از حملات متعدد به روستایی در خراسان شمالی زنده گیری شد

از مردادماه سال جاری گزارشاتی مبنی بر حملات پلنگ به دامهای روستای تازه قلعه در منطقه راز و جرگلان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی منعکس می گردید.

مرگ دو یوزپلنگ آسیایی در جاده سمنان – مشهد

پس از کشته شدن یک یوزپلنگ ماده در جاده سمنان – مشهد در حاشیه منطقه حفاظت شده توران بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در تاریخ ۹۳/۹/۲۶ (چهارشنبه شب) یکی از توله های این یوز ماده نیز بامداد روز یکشنبه ۹۳/۹/۳۰ در همان نقطه بر اثر برخورد با خودروی دیگری تلف شد.

کشتار بی رحمانه یک پلنگ ایرانی با ضربات تبر در مناطق جنگلی بندرگز

روز چهارشنبه ۹۳/۱۰/۳ گروهی از کوهنواردان در مناطق جنگلی شهرستان بندرگز لاشه یک پلنگ را مشاهده نموده و موضوع را به اداره محیط زیست گزارش می دهند.

طی درگیری مسلحانه در میانکاله یک محیط بان و شکارچی هدف گلوله قرار گرفتند

در جریان درگیری مسلحانه محیط بانان و شکارچیان غیرمجاز در پناهگاه حیات وحش میانکاله علیرضا یخکشی مسئول منطقه و یک شکارچی متخلف هدف گلوله قرار گرفته و مجروح شدند.

تیلاپیا وارد آبهای آزاد خوزستان شده و به سرعت در حال گسترش است

متأسفانه علیرغم حساسیت منابع آبی خوزستان اخیرا گونه و یا گونه هایی از آبزیان مهاجم و غیربومی با نام عمومی «تیلاپیا» وارد این منابع شده که به سرعت در حال افزایش و گسترش هستند.

عامل کشتار یک خرس قهوه ای در علی آباد شناسایی شد

مامورین نیروی انتظامی شهرستان علی آباد کتول در جریان بررسی تلفن همراه یک مظنون شخص متوجه عکسی شدند که وی را پس از شکار یک خرس قهوه ای در منطقه ای جنگلی نشان می داد.

عامل کشتار یک پلنگ ایرانی و یک خرس قهوه ای در زنجان بازداشت شد

در جریان بازرسی از یک خانه در زنجان ۳ کیلوگرم چربی تازه ی خرس، یک تخته پوست متعلق به خرس قهوه ای تازه شکار شده، پوست تاکسیدرمی شده پلنگ ایرانی، یک تخته پوست دباغی شده کل وحشی و یک قبضه اسلحه شکاری دولول به همراه فشنگ های مربوطه کشف و ضبط گردید.

یک ماده پلنگ ایرانی بر اثر برخورد با خودرو در جاده پارک ملی گلستان تلف شد

شامگاه سه شنبه ۹۳/۱۰/۰۹ نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مستقر در محیط بانی دشت، حین گشت زنی در محدوده چشمه جان لر روبروی پیچ سلیمان کشته با لاشه یک پلنگ مواجه شدند.

یک خرس قهوه ای بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در دشت مغان تلف شد

یک ماده خرس قهوه ای بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده اردبیل به پارس آباد آسیب دیده و علی رغم تلاش های فراوان محیط بانان و دامپزشک محیط زیست اردبیل برای نجات حیوان، متاسفانه این خرس جوان به دلیل شدت جراحات ناشی از تصادف تلف شد.

کلیه گونه های نادر و کمیاب پرندگان مهاجر در فریدونکنار و سرخرود صید شده اند

طی بررسى ها و مشاهدات مستمر از وضعیت صید انواع پرندگان و بازار فروش و تجارت کلان به راه افتاده از حیات وحش منطقه مشخص شد جمعیت های کوچک برخی پرندگان به طور کامل صید شده اند.

شکارچیان شرور پس از درگیری مسلحانه با محیطبانان پارک ملی دنا بازداشت شدند

محیط بانان پارک ملی دنا بار دیگر در جریان یک درگیری مسلحانه با شکارچیان غیرمجاز و شرور موفق شدند دو متخلف را به همراه یک اسلحه جنگی ژ۳ ، یک اسلحه شکاری قاچاق و مهمات پیش از اقدام به شکار بازداشت نموده و به دست قانون بسپارند.

عامل کشتار ۲ قوچ و ۲ میش وحشی به تحمل سه سال و نیم حبس محکوم شد

با رای قاضی پرونده متهم از بابت انجام شکار غیرمجاز به تحمل سه سال حبس تعزیری (زندان غیر قابل خرید)، از بابت حمل سلاح غیرمجاز به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

سفر نمایندگان مجلس به گلستان به منظور بازدید و تعیین تکلیف درخصوص جاده ابر

صبح روز پنجشنبه ۹۳/۱۰/۱۸ هیاتی متشکل از اعضای فراکسیون محیط زیست و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس عازم گلستان شده و به همراه عده ای از مسئولان کشوری و استانی که به نحوی با احداث این حادثه دخیل هستند به بازدید از منطقه پرداختند.

تصویربرداری شگفت انگیز از رفتار طبیعی یک جفت پلنگ ایرانی در فصل جفتگیری

محیط بان اردلان مرتضوی مدتی پلنگ ها را زیر نظر گرفته و موفق می شود با صرف وقت و حوصله، تصاویر شگفت انگیزی را از رفتار طبیعی این دو پلنگ زیبا در فصل جفت گیری به ثبت برساند که در نوع خود کم نظیر است.

برای نخستین بار از دو پلنگ ایرانی در شهرستان کلات تصویربرداری شد

یک جفت پلنگ نر و ماده در مقابل دوربین ظاهر شده و تصاویر شگفت انگیزی از رفتار طبیعی آنها در فصل جفتگیری به ثبت رسید.

یک گونه پستاندار جدید و غیربومی در فومن زنده گیری شد

راکون نوعی پستاندار و بومی قاره آمریکا است. این جانور از گونه های بومی کشور ما نبوده و مشخص نیست چگونه وارد ایران شده است!

عامل کشتار ۵۵۲ پرنده وحشی بوسیله دانه آغشته به سم در شوشتر بازداشت شد

در جریان تحقیقات و بازجویی ها مشخص گردید، متهم بوسیله دانه (بذر گندم) آغشته به سم پرندگان مذکور را مسموم نموده و در حال انتقال لاشه ها جهت فروش آنها بوده است.

بر اثر حمله پلنگ در اندیمشک یک اسب تلف شده و یک قاطر ناپدید شده است

به گفته مردم بومی و مسئولان محلی بخش الوار در شهرستان اندیمشک، بر اثر حمله دو پلنگ به روستا یک اسب دریده شده و یک قاطر نیز در این منطقه ناپدید شده است.

غنی ترین زیستگاه حیات وحش در کشور کجاست ؟

پناهگاه حیات وحش موته در استان اصفهان غنی ترین زیستگاه حیات وحش کشور به لحاظ تعداد پستانداران شاخص و قابل سرشماری می باشد. در جریان این سرشماری که به روش مشاهده مستقیم صورت گرفت مجموعا ۱۱,۵۸۴ آهو، قوچ و میش، کل و بز و گراز شمارش گردید.

از دو پلنگ ایرانی در پارک ملی ساریگل همزمان با فصل جفتگیری تصویربرداری شد

آقای داود ظریف یکی از عکاسان خوب حیات وحش کشور موفق شد در پارک ملی ساریگل اسفراین از دو پلنگ ایرانی (یک جفت پلنگ نر و ماده) در فصل جفتگیری تصویربرداری نماید.

کشف سه پرنده شکاری متعلق به شیوخ عرب کشور قطر در استان هرمزگان

به دنبال دریافت اطلاعاتی مبنی بر ورود اتباع کشورهای عربی به استان هرمزگان برای شکار هوبره، محیط بانان این استان به منظور برخورد با متخلفین وارد عمل شده و سه عدد پرنده شکاری شاهین کشف و یک نفر متهم که رابط شیوخ عرب در ایران بود بازداشت شد.

۳ تبعه کشور قطر پس از شکار هوبره بوسیله باز شکاری در سیرجان بازداشت شدند

روز جمعه ۹۳/۱۰/۲۶ نیروهای یگان محیط زیست شهرستان سیرجان در استان کرمان در جریان ورود گروهی از شیوخ کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به این شهرستان به قصد شکار غیرمجاز هوبره قرار گرفتند.

افزایش کلیات جریمه نقدی ضرر و زیان شکار غیرمجاز گونه های جانوری در شورای عالی محیط زیست تصویب شد

دومین جلسه شورای عالی محیط زیست در دولت یازدهم امروز دوشنبه به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهور برگزار شد و در این جلسه پس از مدتها انتظار کلیات افزایش نرخ جریمه ضرروزیان شکار غیرمجاز گونه های جانوری به تصویب رسید.

برای نخستین بار از پلنگ ایرانی در کوه هماگ هرمزگان تصویربرداری شد

در جریان بررسی ها و حین پایش منطقه محیط بان موسی کناری پلنگی را در دامنه های صخره ای منطقه حفاظت شده کوه هماگ مشاهده نموده و موفق شد از پلنگ تصویربرداری نماید.

بازداشت ۶ تبعه امارات در کرمان به همراه ۶ باز شکاری و نامه ای مبنی بر مجوز تردد و آموزش پرواز به شاهین ها از اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان

بر اساس اطلاعات موثق دریافتی دو روز قبل شش نفر اعراب کشور امارات به همراه شش باز شکاری (شاهین) و دو دستگاه خودوروی تویوتا لندکروز درحالی توسط یگان محیط زیست و نیروی انتظامی استان کرمان بازداشت شده اند که نامه ای محرمانه از اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان مبنی بر اجازه تردد در استان هرمزگان و آموزش پرواز به بازهای خود را در دست داشته اند!

از پلنگ ایرانی در پارک ملی بمو تصویربرداری شد

ساعت ۱۲ ظهر روز پنجشنبه ۹۳/۱۱/۲ دو نفر از کارشناسان محیط زیست استان فارس حین پایش در ارتفاعات پارک ملی بمو با یک پلنگ ایرانی از فاصله بسیار نزدیک مواجه شده و آقای محمدجواد نظری موفق شد از این پلنگ زیبا تصویربرداری نماید.

تصویربرداری شگفت انگیز از یوزپلنگ ماده و سه توله اش در خارتوران

محیط بانان منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان در رخدادی کم نظیر چهار یوزپلنگ آسیایی را بطور همزمان مشاهده نمودند.

عاملین کشتار ۳ کل وحشی به همراه اسلحه جنگی سیمینوف در طبس بازداشت شدند

در بازرسی از متخلفین لاشه سه کل وحشی ۲ الی ۴ ساله بر روی قاطر، یک قبضه اسلحه جنگی سیمینوف، یک قبضه اسلحه کالیبر ۱۲ غیرمجاز و سایر ادوات صید و شکار کشف و ضبط و در این رابطه دو شکارچی متخلف بازداشت شدند.

با ارتقا جنگل ابر به منطقه حفاظت شده، امکان احداث جاده در این جنگل وجود ندارد

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با بیان اینکه با قرار گرفتن جنگل ابر در زمره مناطق حفاظت شده دیگر امکان احداث جاده در این جنگل وجود ندارد٬ تصریح کرد: از این پس ایجاد جاده در این جنگل تنها با دور زدن قانون ممکن است.

قاچاقچیان هوبره در خواف به تحمل ۳٫۵ سال زندان، تبعید و جزای نقدی محکوم شدند

یک باند حرفه ای در زمینه زنده گیری و فروش هوبره که به صید هوبره و قاچاق آن به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می پرداخت، با تلاش نیروهای یگان محیط زیست خواف متلاشی شده و متهمین با صدور احکام کم سابقه ای از سوی دستگاه قضایی مواجه شدند.

رئیس اداره محیط زیست بردسیر در جریان درگیری با شکارچیان متخلف مجروح شد

در حالیکه محیط بان سرخوش دچار خونریزی شدید از ناحیه سر بوده، شکارچی متخلف با ضربات سنگ کتف و دست راست وی را نیز مجروح می کند.

گردوغبار تا ۶۶ برابر حد مجاز، زندگی مردم اهواز را مختل و مدارس را تعطیل کرد

میزان گرد و غبار در آبادان ۲۲۵، اندیمشک ۱۲۷، سوسنگرد ۷۶۷، امیدیه ۶۵۴، بهبهان ۵۸۹، گتوند ۱۶۶ و شوش ۴۶۰ میکروگرم بر مترمکعب اعلام شده است.

ضارب محیط بان هادی جلالی به تحمل ۹ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد

بر اساس حکم صادره از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی جزایی شهرستان آبادان، ضارب محیط بان هادی جلالی به ارتکاب هفت فقره بزه مجموعا به تحمل ۹ سال و ۶ ماه حبس تعزیری (زندان غیرقابل خرید) محکوم شد.

عامل کشتار دو توله خرس قهوه ای و سه مرال در ساری دستگیر شد

در جریان بازرسی از یک خانه در ساری تاکسیدرمی ۲ توله خرس حدودا ۴ و ۱۰ ماهه، تاکسیدرمی ۳ مرال (گوزن قرمز) و یک قرقاول به همراه سه قبضه اسلحه شکاری دارای مجوز کشف و ضبط شد.

عامل کشتار سه کل و بز وحشی بوسیله اسلحه جنگی در خائیز بازداشت شد

یکی از همیاران محیط زیست تصاویری از یک شکارچی متخلف را در اختیار یگان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد قرار داد که تصاویر نشان می داد صاحب عکس ها علاوه بر یک اسلحه شکاری تک لول دارای یک قبضه سلاح جنگی کلاشینکف و یک اسلحه جنگی سیمینوف (کلاشینکف ۱۰ تیر) نیز هست و به گواه تصاویر مبادرت به شکار غیرمجاز ۳ کل و بز وحشی نموده است.

متخلفین شروع به شکار در موته به سه ماه حبس و توقیف کلیه ادوات محکوم شدند

متهمین با قاطعیت کم نظیر مقام قضایی مواجه شده و به تحمل سه ماه زندان، توقیف اسلحه و کلیه وسایل و پرداخت ۸ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند.

نجات و رهاسازی گربه شنی گرفتار در تله های هوبره گیری در خواف

مامورین پس از آزاد کردن گربه شنی از تله نسبت به تخریب دام های تعبیه در منطقه اقدام و گربه را جهت بررسی سلامت به اداره محیط زیست منتقل نمودند.

اولین نیروگاه تولید برق از زباله در کشور افتتاح شد

نخستین نیروگاه تولید برق از زباله شهری در مجتمع دفع و پردازش آرادکوه در آیینی با حضور معاون رییس جمهور، شهردار تهران و جمعی از مسئولان دستگاه هایی اجرایی و مدیران شهری در نهمین روز از دهه فجر به بهره برداری رسید.

عاملین کشتار چهار بره قوچ وحشی در بحر آسمان کرمان بازداشت شدند

در جریان بازرسی از متخلفین اجزای بدن ۴ بره قوچ وحشی یک ساله، یک قبضه اسلحه گلوله زنی برنو و یک قبضه اسلحه شکاری تک لول به همراه مهمات و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

مهدی دادار محیط بان پناهگاه حیات وحش میانکاله هدف گلوله متخلفین قرار گرفت

حوالی ساعت ۸٫۳۰ صبح روز چهارشنبه ۲۲ بهمن ماه، مهدی دادار محیط بان پناهگاه حیات وحش میانکاله حین گشت و کنترل در محدوده جزیره آشوراده با شکارچیان غیرمجاز درگیر شده و هدف گلوله متخلفین قرار گرفت.

از رفتار طبیعی بردیا در کنار یک پلنگ ماده در فصل جفتگیری تصویربرداری شد

آقای علی سیف الدین یکی از عکاسان خوب طبیعت و حیات وحش ایران موفق شد در پارک ملی تندوره از «بردیا» یکی از دو پلنگ نری که به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شده بود در کنار یک پلنگ ماده در فصل جفتگیری تصویربرداری نماید.

افرادی امروز متعرض گردوغبار هستند که دیروز بودجه احیای تالابها را حذف کردند

بودجه مقابله با گردوغبار و احیای تالاب ها به صورت کامل و قطعی توسط کمیسیون تلفیق حذف شد، عجیب اینکه مسبب اصلی حذف این اعتبارات هم اغلب همین دوستانی هستند که این روزها بیشتر از همه، از سازمان محیط زیست انتقاد می کنند.

بازداشت شکارچیان شرور بهمراه لاشه بز وحشی و اسلحه کلاشینکف در خوی

در جریان بازرسی از خودروی وانت نیسان متعلق به متخلفین، لاشه یک بز وحشی، یک قبضه اسلحه جنگی کلاشینکف، ۲۶ عدد فشنگ جنگی، چاقو، اره، دوربین چشمی، کوله پشتی و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

حکم اعدام غلامحسین خالدی محیط بان دنا توسط دیوان عالی کشور نقض شد

دیوان عالی کشور حکم قصاص محیط بان غلامحسین خالدی را که سه بار توسط دادگاه کیفری کهگیلویه و بویراحمد صادر شده بود را نقض و رسیدگی به پرونده را به دادگاه دیگری ارجاع نمود. این حکم در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۱۳ صادر و امروز به وکیل مدافع متهم ابلاغ شده است.

کل مشهور عباس آباد توسط پلنگ شکار شد

یک کل وحشی مسن که در پناهگاه حیات وحش عباس آباد به دلیل سن بالا و شاخ و ریش بسیار بلند شهرت داشت توسط پلنگ شکار شد.

«برزو خان» سومین پلنگ ایرانی به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شد

فاز سوم پروژه تحقیقاتی بر روی پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره اوایل بهمن ماه سال جاری آغاز شده و در جریان آن یک پلنگ نر به نام برزو زنده گیری شده به گردنبند ردیاب ماهواره ای مهجز گردید.

کشف یک پلنگ تاکسیدرمی شده از شکارچی متخلف در اسلامشهر

در جریان بازرسی از مکانی در اسلامشهر یک پلنگ تاکسیدرمی شده کشف و ضبط و یک نفر متهم در این رابطه بازداشت گردید.

مرگ تلخ و ناباورانه پلنگ شیراز

ماده پلنگ جوانی که بر اثر برخورد با خودرو در محور شیراز – خرامه آسیب دیده و به منظور تکمیل مراحل تشخیص و درمان بوسیله هواپیما به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شده بود، متاسفانه حین انجام مراحل درمانی از بین رفت.

عامل کشتار بی رحمانه یک گرگ خاکستری در الموت غربی بازداشت شد

متهم در اعترافات خود اعلام نمود پس از آنکه چند بار این گرگ را در نزدیکی گله گوسفندان خود مشاهده کرده بوسیله گلوله چهارپاره حیوان را هدف قرار داده است اما گرگ زخمی شده ولی زنده بوده. سپس دست و پای گرگ را با طنابی بسته و حیوان زخمی را به پشت الاغی بسته، روی زمین کشیده و پس از رسیدن به پل، گرگ دست و پا بسته را از بالای پل به درون آبگیر پرتاب کرده است.

مشاهده و تصویربرداری از دو توله کاراکال در شهرستان بویراحمد

یکی از علاقه مندان به طبیعت به اداره محیط زیست شهرستان بویراحمد مراجعه و اعلام می کند جانوری را به همراه دو توله اش برای اولین بار در عرصه های آزاد مشرف به این شهرستان مشاهده نموده که تاکنون در این منطقه دیده نشده است.

کشف محموله قاچاق پرندگان وحشی از یک لنج باری در آبهای خلیج فارس

در جریان بازرسی از یک لنج باری تعداد ۱۲ پرنده شکاری از نوع بالابان و بحری به همراه ۳۶ عدد هوبره بصورت زنده کشف می گردد.

به مناسبت ۱۲ اسفند روز جهانی حیات وحش

شعار روز جهانی حیات وحش در سال جاری با توجه به وضعیت نگران کننده برخی از گونه ها بشرح زیر انتخاب شده است:
وقت آن است که در قبال جرائم مرتبط با حیات وحش جدی باشیم / بیایید همین حالا جرائم حیات وحش را متوقف کنیم

گزارشی از تنوع زیستی غنی در جزیره آشوراده به مناسبت روز جهانی حیات وحش

قلب تپنده میانکاله (آشوراده) میرود تا به بهانه های واهی چون اجرای پروژه های گردشگری، فرهنگسازی، آموزشی و دلایل دیگری از این دست با ساخت و سازهای خرد و کلان بر پیکر حساسش از تپش بایستد.

از یک یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش میاندشت تصویربرداری شد

روز یکشنبه ۹۳/۱۲/۱۰ یکی از محیط بانان خراسان شمالی حین گشت زنی در پناهگاه حیات وحش میاندشت متوجه یک یوزپلنگ آسیایی می شود.

مرگ دلخراش آهوی رمنده بر اثر برخورد با شیشه یک مغازه در زنجان

یک آهوی نر که توسط افراد ناشناس به قصد زنده گیری تعقیب شده بود وارد شهر ارمغانخانه در استان زنجان شده و از شدت ترس با شیشه یک مغازه فرش فروشی برخورد کرد.

آخرین وضعیت دلبر و کوشکی در تهران / احتمال باردار بودن یوز ماده وجود دارد

در حال حاضر رابطه دلبر و کوشکی با یکدیگر بسیار گرم و خوب است، بخصوص یوز نر خیلی به یوز ماده علاقه نشان می دهد و نسبت به یوز ماده رابطه صمیمانه تری برقرار می کند. پس از گذشت ۲۵ روز در اوایل فروردین ماه سال جدید با حضور مشاور خارجی پروژه، آزمایشات لازم و در صورت نیاز سونوگرافی بر روی دلبر انجام خواهد شد تا مشخص شود آیا جفتگیری صورت گرفته و یوز ماده باردار است یا خیر.

برای نخستین بار از پلنگ ایرانی در فریمان تصویربرداری شد

روز چهارشنبه ۹۳/۱۲/۱۳ محیط بان حسین محمدخانی به همراه یکی از همیاران محیط زیست به نام آقای محمد فیوج حین گشت زنی در منطقه با پلنگ مواجه شده و موفق شدند با دوربین عکاسی از این پلنگ بزرگ جثه تصویربرداری کنند.

محیط زیست از قرق شکنی و قتل عام پرندگان در پایان فصل مهاجرت جلوگیری کند

با نزدیک شدن به پایان موسم مهاجرت پاییزه و زمستانه هزاران پرنده مهاجر از انواع گونه‌ها در منطقه فریدونکنار و سرخرود (طبق روش هرساله صیادان منطقه) در روز خاصی بین پانزدهم تا بیستم اسفندماه از ده‌ها شکارچی داخل و خارج از منطقه دعوت می‌شود تا به همراه سگ‌های شکاری‌شان در زمان مشخص و از پیش تعیین شده ای در داخل دامگاه‌های منطقه حضور یافته و به مجرد روشن شدن هوا به پرندگان تیراندازی کنند.

آخرین شرایط و جدیدترین تصاویر هیرکان و ورکان (توله پلنگ های کردکوی)

پس از گذشت حدود ۷ ماه از پیدا شدن دوتوله پلنگ در کردکوی، آخرین وضعیت هیرکان و ورکان را از اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان جویا شدیم.

گزارش تامل برانگیز وزارت نیرو از افت تمامی شاخص های منابع آبی کشور در سال ۱۳۹۳

وزارت نیرو گزارشی تامل برانگیز از مهمترین شاخص های منابع آبی کشور در سال آبی ۱۳۹۳ ارائه نموده است. این افت شاخص ها نسبت به دوره مشابه در سال گذشته درحالی است که سال گذشته نیز سال پر آبی برای کشور نبوده است.

دیدار مسوولان و دست اندرکاران محیط زیست و منابع طبیعی با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسوولان و دست اندرکاران محیط زیست و منابع طبیعی، حل مسایل و مشکلات زیست محیطی همچون آلودگی هوا، پدیده ریزگردها و دست اندازی به جنگل ها و مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاههای مرتبط دانستند.

فیلم تقابل دو یوزپلنگ و یک شتر در میاندشت برنده جایزه WLT

فیلم کوتاهی از تقابل دو یوزپلنگ و یک شتر که توسط دوربین های تله ای متعلق به انجمن یوزپلنگ ایرانی، مستقر در پناهگاه حیات وحش میاندشت تهیه شده است، برگزیده بهترین فیلم در مسابقه فیلم دوربین های تله ای موسسه World Land Trust کشور انگلستان شد.

ثبت تصاویر زیبایی از یک پلنگ ایرانی در تاریکی شب در ایلام

کارشناسان و محیط بانان ایلام پس از بررسی محدوده احتمالی تردد پلنگ نسبت به نصب دوربین تله ای اقدام نمودند. پس از گذشت مدتی در روزهای ابتدایی ماه جاری یکی از دوربین ها تصاویر زیبایی را از یک پلنگ ایرانی در تاریکی شب به ثبت رساند.

نسل کشی ماهی سفید دریای خزر با جلوگیری از تخم ریزی ماهیان ماده در رودخانه ها

نصب دام در دهانه رودخانه هادرست در فصلی که ماهیان ماده سفید قصد ورود به رودخانه ها و تخمریزی را دارند، نسل کشی و اخلال در تولیدمثل طبیعی ماهی سفید را به همراه داشته و این اقدام باعث شده است تعداد ماهیان سفید به شدت کاهش یافته است.

چند قطره خون و چند تار موی شکار، شکارچی متخلف را روانه زندان کرد

به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر ورود شکارچیان غیرمجاز به منطقه حفاظت شده خائیز در استان کهگیلویه و بویراحمد، نیروهای یگان محیط زیست وارد عمل شده و به جستجوی منطقه پرداختند.

ماده آهوی مجروح، پس از سقط دو جنین تلف شد

آهویی که ماه گذشته بر اثر شلیک گلوله شکارچیان غیرمجاز یک پای خود را از دست داده بود، متاسفانه چند روز قبل از بین رفت. این آهوی ماده باردار بوده و چند روز پس از حادثه دو بره اش سقط شدند.

——————————————————————————————————————————————————————-

ضمن آرزوی سالی خوب برای مخاطبین و تمام طبیعت دوستان گرامی، در صورت تمایل ۱) تلخ ترین، ۲) شیرین ترین و ۳) مهمترین رخداد سال ۱۳۹۳ را در پایین این گزارش در قالب کامنت درج نمایید تا تلخ ترین، شیرین ترین و مهمترین رخداد محیط زیستی سال ۱۳۹۳ از دید مخاطبین این پایگاه خبری انتخاب شود.

+103
-2
  

21 دیدگاه

  1. فائزه می‌گوید:

    دیده بان از گزارش خوبت ممنونم

    بهترین و شیرین ترین خبر برای من سرشماری پناهگاه حیات وحش موته بود که به دنبال آن تبدیل شدن این پناهگاه به غنی ترین زیستگاه ایران بود.
    از محیط بانان زحمتکش و اداره محیط زیست گلپایگان هم به خاطر تلاش های بسیارشان تشکر میکنم.

    و اما تلخ ترین خبر برای من ورود شیوخ عرب به ایران و استفاده از ثروت ملی مردم ایران بود .
    واقعا حالم گرفته شد وقتی فهمیدم تعدادی از مسئولان و مدیران به خاطر پول، ایران و طبیعتش را به مشتی عرب می فروشند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  2. ایان می‌گوید:

    کشتار حیات وحش و درد زجری که می کشند همه تلخ و بی تفاوتی مسولین از همه تلخ تراست. اما از نظر من تلخ ترین اتفاق مرگ حیوان مادر و تنها شدن توله هایشان است و اینکه توله ها برمیگردند جای که مادرشان را ازدست داده‌اند و دنبالش می گردند و خبر شیرین اینکه غارتگران حیات وحش به سزایی کارشان برسند.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  3. علی می‌گوید:

    به نظر من امسال سال خیلی خوبی نبودو تلف شدن پلنگ ها وخرس های زیاد جزو بدترین وقایع بود
    ممنون دید بان

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  4. مهسا می‌گوید:

    به نظر من

    تلخ ترین : کشتار و اسیر کردن پرندگان در فریدونکنار و سرخورد و امضای ۱۵۱ نماینده برای تسریع در ساخت جاده ابر

    شیرین ترین : اخبار مربوط به ورکان و هیرکان

    مهم ترین : نقض حکم اعدام محیط بان اقای غلام حسین خالدی

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  5. مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

    کارتان همچون سالیان گذشته دراطلاع رسانی بموقع بسیار خوب وعالی بود اما چه خوب میشد اگر درجای جای ایران عزیز اقدام بگرفتن خبرنگارافتخاری مینمودید تا تمامى رویدادهای محیط زیست وحیات وحش کشور بزرگ ایران راتحت پوشش داشته باشید…
    برایتان سالی سرشار از موفقیتها وبهروزی درتمامی امور راازخداوندبزرگ مسئلت مینمایم؛یاحق.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  6. اتابک می‌گوید:

    با تشکر از گزارش مبسوط و خوب دیده بان
    تلخ ترین خبری که شنیدم مربوط به قتل عام حیات وحش خصوصا کشتار ۵ آهو در بردسیر و یا مفقود شدن توله خرس بود

    و شیرین ترین خبری که شنیدم مربوط به بازگشت گربه شنی گرفتار در تله های هوبره در خواف و تبعید و زندانی شدن باند خانوادگی قاچاق هوبره در خواف بود

    و مهمترین خبر نیز مربوط به دستگیری اتباع عربی در حال صید هوبره بود

    امیدوارم سال ۱۳۹۴ سال محیط زیست باشد فقط میخاد یه مقدار کم از فرامین قرآن و مقام معظم رهبری را سرلوحه ی کار خودمان کنیم …… انشالله

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  7. اهورا می‌گوید:

    سپاس دیده بان برای گزارش ولی سال ۹۳ با همه بدی و خوبی هاش گذشت ببینیم امسال چه رخدادهایی روی می دهد
    امیدواریم آمار تلفات خیلی پایین بیاد و جنگل پارک ملی گلستان دیگه دچار آتش سوزی نشود و جاده مرگ بسته شود.
    به امید سالی خوب بدون کشتار و دست درازی به طبیعت و محیط زیست اگه ویرانگران بگذارند!!!
    ما چشم به راه خبرهای بسیار خوب از کوشکی و دلبر هستیم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  8. شکار چی نیمه پشیمان می‌گوید:

    شایدم اگه پروانه شکار میدادن…………….؟؟؟
    به هرحال اونایی که تاالان تصمیم میگرفتن برای طبیعت دیگه قول بدن از این بدتر نشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 3

  9. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    دیده بان عزیز ممنون از خبر کاملت در واقع دردهای یکسال ما رو هم جمع بندی کردی..
    اخبار تصادفها و فلج شدن ها و تلف شدن گونه های نادر آزار دهنده بود…
    شلیک تفنگ های ناجوانمردان به زیبایی های حیات وحش و کشتار حیوانات دردناک بود…
    اخبار تاکسیدرمی و خرید و فروش حیوانات و انواع قاچاق تاسف بار بود…
    فرود آمدن تبر و بیل و کلنگ انسان ها بر پیکر بیگناه حیوانات مصیبت بود….
    اما گاها…
    تصاویر دوربین های تله ای،تولدها،نصب گردنبند های ردیاب،نجات گونه های مختلف،مجازات ها و احکام متخلفین و
    چوپانی که پلنگ دامهایش را درید و اوج جوانمردی را به رخ انسانها کشید
    محیط بانانی که برای نجات پلنگ یا پایش شکست یا تیر خورد و یا حتی محکوم به اعدام شد
    کشف لنجی که مقصدش کشورهای عربی بود تا زیباترین پرندگان ایران بازیچه ی تفریح انسان های ولنگار شود…
    اخبار تلخ و گاها شیرینی بودند که کورسوی امبد را در دل دوستداران مخلوقات زیبای آفرینش روشن نگاه میدارد.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  10. کوشان مهران می‌گوید:

    به گمان پاره ای از خوانندگان دلسوز گرامی سال کهنه ویا سال گیش از آن به عنوان سال های سیاه برای خرس قهوه ای وپلنگ به حساب می آمدند.

    اما حقیقت این است که از اواخر دهه پنجاه تا کنون به دلایل گوناگون وبویژه عدم باور به اصل پنجاهم قانون اساسی و شوخی پنداشتن مقوله ای بنام محیط زیست وسازمان مرتبط با او وضعیت زیستبوم ایران بدانگونه بسوی قهقرا ونیستی سوق داده شده که اکنون نابودی تالاب ها ورودخانه ها ومیزان هولناک فرسایش خاک، بحث نابودی گونههای چتر همچون گوشتخواران بزرگ را تحت الشعاع قرار داده است.

    اگر تیر از ترکش رستمی است
    نه بر مرده،بر زنده باید گریست

    *************************************************************

    در چند سال گذشته جناب جلالت مآب الله قلی بیک ودوستان وهمفکران راستین ایشان کارزار گسترده ودامنه داری را درباره آگاهی رسانی درخصوص وضعیت نامسامان زیستبوم تالابی فریدونکنار وسرخرود وبویژه تورهای هوایی که همچون سیاه چاله ای تمامی پرندگان،خواه خوتکا وسر سبز ویا شکاریان وجغد،را در خود می بلعد وباند های مافیایی قاچاق انواع پرندگان شروع نموده اند.

    تنها کاری که از نگارنده برای ارجگذاری این کوشش ها ساخته است پیشکش این دونوشتار درباره وضعیت پرنده نگری وتالاب ها در کشور هلند می باشد؛ سرزمینی که بنابر باور ساکنان آن:

    “خداوند جهان را آفرید وهلندیان کشور هلند را”

    کشوری که برای قرن ها با زهکشی وخشکانیدن تالاب های ساحلی به مساحت زمین های زیرکشت خویش افزوده وبه دلیل آلودگی های صنعتی و فشار شکار بسیاری از گونههای جانوری را یا از دست داده(گوزن موس وبیدستر)ویا تا آستانه انقراض کاهش یافته(بسیاری از گونه های اردک و غاز)ولی اکنون با مدیریت واقع بینانه آمایش سرزمین در کنار پبشرفت همه جانبه میهن خویش،با موفقیت شاهد احیای بسیاری از زیستگاههای تخریب شده می باشند:

    http://www.rrog.nl/Oostvaardersplassen-eindpresentatie.pdf?PHPSESSID=9a71302e044a1be804edc24b11246a23
    و
    https://www.sovon.nl/sites/default/files/doc/Rap_2013-30_Oostvaardersplassen.pdf

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  11. کوشان مهران می‌گوید:

    در اروپای غربی وآمریکای شمالی توربینهای بادی نقشی بسزا در برآوردن نیاز به انرژی های پاک را ایفا می نمایند اما این تاسیسات در مسیر جریان های بادی بنا شده اند که گذر مهاجرت پرندگان می باشند وبرای نمونه در اسپانیا هر سال شاهد مرگ ومیر عقاب طلایی ومیش مرغ به دلیل برخورد با پره های توربین های بادی می باشیم.

    چه باید کرد؟

    http://awwi.org/wp-content/uploads/2014/05/AWWI-Wind-Wildlife-Interactions-Factsheet-05-27-14.pdf

    مدیریت پایدار حیات وحش به همراه شکار در اروپا:
    http://www.eurosite.org/files/The_European_perspective_on_wildlife_management_and_biodiversity_conservation_-_Delphine_Dupeux.pdf

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  12. مصطفی منافی می‌گوید:

    ممنون از زحمات شما دیده بان عزیز و دوست داشتنی

    به نظر من، شیرین ترین واقعه= سرشماری هایی که انجام شد و بهم امید داد و همچنین رسیدن کوشکی و دلبر به هم

    مهم ترین واقعه= با ارتقا جنگل ابر به منطقه حفاظت شده، امکان احداث جاده در این جنگل وجود ندارد

    تلخ ترین واقعه= کشتار بی رحمانه پرندگان مهاجر در فریدونکنار و بی تفاوتی رییس سازمان ( به جای حضور در میدون، تشریف برده بودند جلسه با مسولین خارجی اگه یادتون باشه)

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  13. سامان صفادل می‌گوید:

    امسال سال خوبی برای حیات وحش نبود به خاطر کشتارهای زیاد
    امیدوارم سال ۹۴ سال خوبی باشه. سال دوستی با حیوانات ، سال تغییر نگرش مردم نسبت به حیات وحش و محیط زیست

    به امید تغییر نگاه مردم و مسولین نسبت به محیط زیست کشور

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  14. مسعود شهرابی می‌گوید:

    تلخ ترین خبر سال گذشته مرگ دو یوز ماده در جاده سمنان مشهد بود و البته آتش سوزیهای پیاپی و عمدی در پارک ملی گلستان و مجروحیتهای پی در پی محیط بانان توسط شکارچیان

    شیرین ترین خبر سال گذشته قطعا افزایش جریمه کشتار حیات وحش بود و البته نقض حکم اعدام محیط بان خالدی توسط دیوان عالی کشور و البته حکم سه سال و نیم حبس و تبعید و جریمه برای شکارچیان هوبره در خواف

    مهمترین رخداد محیط زیستی ایران شروع به واگذاری مناطق از سوی افرادی ذی نفوذ و کلاش در سازمان ح م ز به عده ای سودجو بود که از پناهگاه حیات وحش حیدری شروع شد و با اطلاع رسانی به موقع دیده بان عزیز این منطقه فروشی و دزدی بزرگ مشخص و دستان غارتگران رو شد

    ممنون دیده بان

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  15. مجید(حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    به امید سالی بهتر برای محیط زیست و حیات وحش کشورمون

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  16. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    هر سال تلختر از سال قبل است .
    انقدر وضع طبیعت کشورمان ناگوار است که دیگر باز کردن سایت دیده بان برایم ترس آور شده و دیگر توان شنیدن مرگ حیوانات کشورمان را ندارم چون میدانم که هیچ جایگزینی ندارند و هر کدام با نابود شدن و مرگ خود جای خالی بجای میگذارند .
    آیا توله ای در طبیعت میتواند بدون سرپرستی مادر رشد کند ؟
    در کشور ما حیوانات ماده کشته میشوند و با مرگ هر کدام از حیوانات دیدن انها به آرزویی دست نیافتنی تبدیل میشود .
    بیش از یک میلیون پرنده حلال گوشت و حرام و در حال انقراض و غیره در سال ۹۳ طبق گزارش سازمان محیط زیست کشتار شدند و نسل کشی گردیدند بدون انکه حتی یکنفر بعنوان مجرم دستگیر شود .
    چگونه میتوان به حفظ بقا حیوانات کشورمان امیدوار باشیم ؟
    آیا از بین رفتن جنگل بلوط در وسعت یکصد کیلومتر در یکصد کیلومتر که بیش از سیصد سال عمر داشتند جایگزین میشود ؟
    آیا براستی در کشورمان انقدر اهمیت به جنگلها داده میشود که اراده ای بتواند این درختان را جایگزین کند و جنگل بلوط غرب کشورمان را احیا کند ؟
    سازمانهای مربوطه نیز انقدر ضعیف برخورد میکنند که همواره بعد از دست درازی و نابودی شاید حکمی برای جلوگیری بگیرند .
    درد بسیار است و از گفتن چیزی عاید نمیشود و اگر عاید میشد تعداد کسانیکه میگویند بسیار است .
    سودجویان و تازه بدوران رسیده ها هدف نابودی طبیعت کشورمان را دارند و انقدر زیادند که قانون هم از پس انها برنمیاید .
    چاره ای جز این نیست که همه مردم ایران برای هر شاخه طبیعت کشورمان دلسوزی کنند و آنرا قدر بدانند باید با جان و دل در نگهداری آن کوشا باشیم . ک
    اش سازمان محیط زیست طرحی برای ثبت نام همیاری محیط زیست از دوره ابتدایی و دبرستان و دانشگاهها باجرا درمیاورد و برای دوستداران کارت صادر میکرد . اینکار توسط راهنمایی ورانندگی در دوره ابتدایی اجرا شد و بسیار هم مفید بود . چرا برای حفظ محیط زیست اجرا نشود .

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  17. مجید می‌گوید:

    امروز اخبار استان کرمان خبر از کشته شدن یک پلنگ بوسیله افراد محلی در بردسیر داد خبری بد برا شروع سال

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  18. kooshan می‌گوید:

    تلخ ترین حادثه در سال گذشته مرگ پلنگ شیراز و شیرین ترین اتفاق پیدا شدن “هیرکان”و”ورکان” بود.
    مهم ترین رویداد زیست محیطی کشور را نیز می توان تشکیل اولین جلسه شورای عالی محیط زیست در دولت جدید بعد از سالها تعطیلی و بی توجهی در دولت گذشته دانست.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  19. kooshan می‌گوید:

    مطلب مفیدی تحت عنوان ” تحلیلی بر تنوع زیستی و تهدیدهای آن در ایران ” بتاریخ ٩۳/۱۱/۱٩ در سایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار دارد و در حال حاضر هم قابل مشاهده است که ضمن بررسی موضوع , اطلاعات مهم و ارزشمندی در باره مختصات زیست محیطی کشور نیز در آن آمده است, این آمار و مستندات برای هر علاقمند گفتگو و تبادل نظر در زمینه محیط زیست و حیات وحش کشور و مشکلات و مسائل موجود , ضروری و حائز اهمیت است و بدون در دست داشتن آنها و اطلاعات مشابه دیگر , بحث و تبادل نظر منطقی در این مورد ممکن نیست, بهتر است دوستان و علاقمندان گرامی ضمن مطالعه مطلب , آن را جهت مراجعات بعدی در آینده , ذخیره کنند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  20. همیار خوزستانی می‌گوید:

    بنام یزدان پاک
    خدا قوت دیده بان، گاهی از اخبارت ناراحت شدیم گاهی خوشحال، ۹۳ گذشت.
    امیدوارم سال ۹۴ سالی مملو از موفقیت برای تمام هموطنانمون باشه و در عرصه های محیط زیست شاهد هیچ تخریب و تعدی به طبیعت زیبا و مظلوم کشورمون نباشیم.
    زنده باد کارون
    زنده باد زاگرس
    پاینده باد ایران

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>