تاکید رئیس جمهور بر حفظ و صیانت از جنگل های حرا

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دکتر حسن روحانی رییس جمهور، روز یکشنبه (۹۴/۱/۹) در جریان سفر به جزیره قشم از نیروگاه مپنا و اسکله کاوه بازدید و یک بیمارستان را افتتاح و سپس در جلسه سالانه مدیران مناطق آزاد شرکت نمود.

رییس جمهور سپس با قایق های محلی، گشتی در جنگل های حرای جزیره قشم داشت.

دکتر روحانی در نشست روسای هیات امنای مناطق آزاد سراسر کشور، جنگل حرا را شناسنامه و هویت جزیره قشم توصیف کرد و با تاکید بر ضرورت حفظ و صیانت از آن اظهار داشت: اجرای هر طرحی که بخواهد به این جنگل صدمه بزند از نظر ما مردود و غیرقابل قبول است. جنگل حرا یک سرمایه و ثروت ملی است و با همه توان باید از آن صیانت شود.

در این سفر دکتر محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور، رحمانی فضلی و هاشمی وزرای کشور و بهداشت، ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و جمعی دیگر از مسوولان رییس جمهور را همراهی کردند.
در میان جزر و مدهای بسیار امواج خلیج فارس، نوعی از درختان به نام «مانگرو» وجود دارد که در ایران به آنها «حرا» می گویند. درخت حرا یکی از اعجاب انگیزترین گیاهان است چرا که با طعم بسیار شور دریا کنار می آید.

چیزی تا ثبت جنگل های حرا در یونسکو به عنوان میراث جهانی باقی نمانده است. درختانی که با به کارگیری روش های منحصر به فردشان، آب شور دریا را به مایه حیات تبدیل می کنند.

گیاهان مانگرو در جهان ۶۳ گونه اند که دو گونه از آن ها در ایران و در ساحل خلیج فارس وجود دارند به نامهای حرا و چندل.

یکی از مهم ترین رویشگاه های طبیعی حرا در ایران جزیره قشم است. این جنگل ها در حوالی این جزیره، بندر پل، جزیره هرمز و بندر خمیر به چشم می خوردند و در بوشهر به پایان می رسند.

+63
-1
  

7 دیدگاه

  1. ارش می‌گوید:

    کار شایسته ای است
    ما هرچه داریم از طبیعت است و باید آنرا حفظ کنیم

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  2. عیسی طلعتی می‌گوید:

    انشاالله با کمک و پشتیبانی ریاست جمهودی در راستای حفظ و نگهداری پایدار و بازسازی طبیعت گام های خوبی برداشته بشه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  3. شکار چی نیمه پشیمان می‌گوید:

    اگه در مورد تمام عرصه های طبیعی هم همین طور باشند شاید وضع طبیعتمان رو به بهبود بره
    خیلی سخته ولی غیر ممکن نیست

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  4. کیوان می‌گوید:

    فقط حرف و فقط حرف لطف کنین برای پرورش پرندگان وحشی مانند کبک و قرقاول و امثال این اقدام کنین و تو طبیعت رها کنین هزینه این رو هم از شکارچیها بگیرین با مجوز شکار با مبالغ بیشتر از فعل حال تا از نابودی این پرندگان محافظت کنین همه جای دنیا اینجوریه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  5. کوشان مهران می‌گوید:

    یکی از برنامه های احیای زیستبوم ساحلی در کشور هلند:

    ark.eu/sites/default/files/media/Landtong/Flyer%20Groene%20Poort%20A4.pdf

    جنگل حرا وساحل قشم و سیاه کشیم ومیانکاله گنجی است پربها. افسوس که همواره باید گنج را در لجن انداخته و آنگاه مرغ لاغر همسایه را غازی پروار ببینیم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  6. پندار نیک می‌گوید:

    درود بر دیدهبان.کاش کمی هم در مورد حیات وحش جنگل حرا وفعالیت غیر مجاز صیادان وبهره برداران سودجو توضیحاتی میدادید که واقعا به اون منطقه چقدر تعرض میشه و چه خطری منطقه را تهدید میکنه؟نکنه جناب رییس جمهور روغن ریخته نذر امامزاده کردند.کاش بازدید ونظری هم در مورد مناطق مشهود مورد تعرض مهمتر هم داشتند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  7. پلنگ کوهستان می‌گوید:

    کار شایسته ای است ، ما باید از این مواهب الهی به خوبی استفاده ونگهداری کنیم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>