عاملین کشتار یک آهو در شهرستان خاتم بازداشت شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر فعالیت های مجرمانه گروهی از متخلفین در منطقه شکار ممنوع قره تپه، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان خاتم در استان یزد به تحقیق در این زمینه پرداختند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خاتم در این باره گفت: محیط بانان در جریان تحقیقات خود متوجه شدند گروهی از افراد غیر بومی همزمان با فصل جوجه آوری هوبره در دشت قره تپه، با حضور مستمر در منطقه اقدام به شناسایی لانه ها به منظور برداشتن تخم و جوجه های هوبره نموده اند.

فتح اله حیدری اظهار داشت: اعضای این باند قصد داشتند تا پس از شناسایی لانه ها، تخم و یا جوجه های تازه سر از تخم برآورده هوبره را برداشته و به کشورهای حوزه خلیج فارس قاچاق کنند.

محیط بانان پس از سه روز بررسی و کمین، روز گذشته (جمعه ۹۳/۱/۱۴) حوالی ساعت ۱۹ طی عملیاتی موفق شدند چهار نفر از اعضای این باند را درون منطقه شکار ممنوع قره تپه محاصره و بازداشت کنند.

فتح اله حیدری گفت: در جریان بازرسی از متهمین چهار دستگاه موتورسیکلت مخصوص مناطق بیابانی و لاشه کامل یک آهو کشف و ضبط گردید.

شکار آهو هدف اصلی متهمین نبوده و آنها به منظور قاچاق تخم هوبره مشغول فعالیت بوده اند اما دو آهو را نیز درون دشت مشاهده کرده و پس از تعقیب با موتورسیکلت، یک آهو را زنده گیری و سپس سر بریده بودند.

متهمین پس از بازداشت و تشکیل پرونده تخلف به مراجع قضایی معرفی شده و با دستور قاضی پرونده هم اکنون در زندان بسر می برند.

گونه نادر هوبره با نام علمی Houbara Bustard یکی از پرندگان ارزشمند و در معرض انقراض است که به عنوان گونه‌ای حمایت شده مورد حفاظت قرار می‏گیرد. هوبره به عنوان گونه‌ای آسیب‌پذیر در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت IUCN به ثبت رسیده است.

شکار و قاچاق هوبره به کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل علاقه بسیار زیاد شیوخ عرب، نسل این پرنده را در آستانه انقراض قرار داده است.

هوبره به دو شکل مهاجر و بومی در کشور ما یافت می شود. اکثر زیستگاه های مهم هوبره در کشور، میزبان هوبره های مهاجر و عبوری هستند که در فصول مشخصی و در مسیر مهاجرت خود در این عرصه ها حضور می یابند.

منطقه شکار ممنوع قره تپه یکی از مهمترین زیستگاه های بومی هوبره در ایران است که این پرنده کمیاب و ارزشمند در این عرصه به جوجه آوری می پردازد.همچنین نخستین مرکز تحقیقات هوبره نیز در این منطقه احداث شده و در آستانه راه اندازی می باشد.

در منطقه شکار ممنوع قره تپه تعداد اندکی آهو (حدود ۳۰ عدد) نیز زندگی می کنند که متاسفانه یکی از آنها توسط متهمین فوق شکار شده است.

+13
-75
  

21 دیدگاه

  1. علیرضا می‌گوید:

    بازهم بی فرهنگی!!
    امان از این شکارکشها
    آخه چرا این آهوی بیچاره رو شکار کردید و لطمه بزرگی به طبیعت زدید؟
    چرا برای خوشحالی شیوخ عرب سرمایه های ملی مارو به تاراج میبرید؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 2

    • امیر امینی می‌گوید:

      علاوه بر این دوستان که در راستای شاد کردن شیوخ عرب فعال هستند ، کسانی به مانند کیخواه معاون طبیعی سازمان محیط زیست هم در این راستا بسیار کوشا هستند. الان مصاحبه ای از این فرد در مهر خواندم که مطالب خلاف واقع و سفسطه این مرد بسیار مخلص را عصبانی نمود.
      http://www.mehrnews.com/news/2521501/راه-اندازی-قرق-های-اختصاصی-تکثیر-گونه-های-حیات-وحش
      این فرد تا ضربه ای مهلک بر پیکره نیمه جان حیات وحش کشور وارد نسازد ،دست از سر ما بر نمی دارد. چنان از لزوم صید و شکار سخن می راند که گویی امری وابسته به معاش مردم است.
      از فعالان و علاقه مندان محیط زیست و طبیعت خواهشمندم فعالیت های این فرد را با دقت رصد کرده و مانع اجرای اهداف و عملی شدن نیات وی گردند. هدف وی ایجاد کشتارگاه های خصوصی جهت تطمیع مطامع شکارچیان در مناطقی است که دارای جمعیت مناسب و گونه های شاخص است.

      داغ Thumb up 14 Thumb down 16

      • k,navid می‌گوید:

        اقا خیلیم خوب اگه دیدید جواب داد وحوش منطقه زیاد شد بدونید یه جا کار اینا اشتباه به شرطی که یه منطقه خوب بدن به ادمش بدن نه بدن یه فامیل که هر چی هست ونیست تا درخت منطقه رو بفروشه واسه پول قرق شکارگاه خصوصی کارش تولید و یعد ازاد سازی یه تعداد اونم حساب شده واسه شکاره ما که خیلی سال این شخصی سازی می خایم شاید همه چی بشه مثل قبلا که طبیعت دست شکاربانا و میر شکارا بودـ

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

      • کوشان مهران می‌گوید:

        شکار و مدیریت آن همچون یک شمشیر دولبه می باشد!

        پس از فروپاشی شوروی وبه کنار رفتن پرده هایی به ظاهر آهنین ولی در واقع زنگ زده برای کشورهایی که تازه از چتر برادر بزرگ تر رهانیده شده بودند و حتی روسیه شکار وبویژه شکار تروفی افراد بیگانه یکی از راهکار های جذب ارزهای خارجی بود که در ابتدای راه سوء استفاده های هولناکی روی داد:

        iren.ir/NSite/FullStory/?id=4348

        در اوایل دهه ۱۹۹۰ با شروع یک زمستان سخت در حدود نود هزار آنتیلوپ سایگای استپ کالمیکیا در شمال غربی خزر بسوی جنوب وداغستان کوچکردند ولی تنها تعداد انگشت شماری بازگشته وبرف های خون آلود دامنه های قفقاز بزرگ نشانه ای بود از کشتاری هولناک که پس از برطرف شدن قانون آهنین روی داد.
        قزاقستان و ترکمنستان جولانگاه شیوخ قوش باز گردید وحتی در ذخیره گاه بادخیز ترکمنستان برای گورخر کولان مجوز شکار جهت اعراب صادر گردید.

        در این میان جمهوری های بالتیک کمترین میزان تخلف در عرصه شکار و صید را داشته وحتی اکنون جمعیت خرس قهوه ای به آرامی در حال در دست گرفتن گستره قلمروی پیشین خویش می باشد و با یاری سازمان های جهانی برنامه های معرفی مجدد اسب وحشی(کونبک)و گاووحشی(جایگزین اوروش) و بیزون در حال انجام می باشد ودر کنار آن به دلیل مدیریتی پایدار و میزان فساد اداری کمتر از دیگر جمهوری ها و فرهنگ نسبتا بالای بالتیکی ها(با ریشه آلمانی) اکنون پروانه شکار داخلی و خارجی گونه هایی همچون گوزن الک وشوکا وحتی گرگ(مازاد جمعیت ) صادر می گردد.

        البته حتی در بریتانیا هنوز برای بسیاری از مالکان خصوصی فرهنگ قرقبانی دوران ملکه ویکتوریا همچون وحی منزل می باشد و برای افزایش جمعیت قرقاول شکارجی پسند چندی پیش طرح جابجایی سارگپه شکارچی قرقاول را پیشنهاد داده بودند:

        isdle.ir/news/index.php?news=8410

        نخجیرداری در فرمول قفل شکسته ریاضی و آمار نمی گنجد وهر زیستگاهی نیازمند شیوه ویژه ای برای بهره برداری پگایدار می باشد که آن نیز همواره با اما واگرهایی رو در رو می باشد ولی مهم این است که این کار اگر در ایران انجام شود باید با هدف نهایی پاسداشت کل زیستگاه وزنجیره حیات صورت پذیرد و دست منطقه فروشان وکارشناسان بازنشسته با پرونده ای معلوم از این طرحها کوتاه شده و به سرمایه گذار واقعا خصوصی اطمینان داده شود که نتیجه سرمایه گذاری سنگین و بلند مدت او تنها با یک تغییر مدیریت به فنا نمی رود و نقش سازمان نظارت در برنامه ریزی و اجرا و بهره برداری و پیشگیری و برخورد با مقوله هایی رایج همچون زمین خواری خواهد بود.

        ایجاد طرح هایی همچون قرق های خصوصی باعث کارآفرینی وایجاد درآمد برای جوامع محلی بجای شکار دزدی شده و تا حدود زیادی از بار تخلف کاسته و مازاد جمعیت جانوران شکاری ودیگر موجوداتی که مد نظر شکارگران نیستند به دیگر زیستگاه ها مهاجرت نمایند.

        قرق خصوصی می تواند یکی از بهترین زیرساخت ها برای کارآفرینی ودرآمدزایی دانش آموختگان محیط زیست ومحیط بانان باشد.

        گوبینو که در دوران صدارت میرزا آقا خان نوری با گروه سفارت فرانسه به ایران امده بود تعریف می نمود که صدراعظم پیشین امیر کبیر سعی وافر برای ریشه کنی رشوه خواری در میان کارمندان دولت داشت ولی نوکران دولت بنا بر رسم چند هزار ساله ” مایل بودند در سال پس از مدت ها معطلی صد تومان حقوق گرفته و صد تومان دیگر را رشوه دریافت نمایند ولی مایل به دریافت حقوق منظم دویست تومان سالیانه،بدون دریافت رشوه،را نداشتند”

        ******************************************

        جناب آقای امیر امینی؛
        فرمودید:
        …از فعالان و علاقه مندان محیط زیست و طبیعت خواهشمندم فعالیت های این فرد را با دقت رصد کرده و مانع اجرای اهداف و عملی شدن نیات وی گردند. هدف وی ایجاد کشتارگاه های خصوصی جهت تطمیع مطامع شکارچیان در مناطقی است که دارای جمعیت مناسب و گونه های شاخص است.

        بسیار هم فکر بجایی است تا از واگذاری مناطق چهارگانه بدون کمترین سرمایه گذاری و بیگاری کشیدن رایگان از محیطبانان پیشگیری شود.

        ولی

        ولی ایکاش پیگیر رصد ارزیابانی که با خشکانیدن بخشی از تالاب های خوزستان برای استخراج راحت نفت موافقت نموده اند نیز باشید.

        سالی یکدانه میگرفت از ما

        حال حرصش شده فراوانا

        این زمان پنج پنج میگیرد

        چون شده تائب و مسلمانا

        موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  2. نیما می‌گوید:

    قیافه ها رو نگاه تور به خدا
    یک مشت اوباش و ارازل به جون این زبون بسته ها افتادن

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 4

  3. ببر مازندران می‌گوید:

    هرکی قیافه اینارو ببینه میفهمه چیکارن
    اینا به خودشونم رحم نمیکنن چه برسه به حیوونه زبون بسته

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

  4. امیر می‌گوید:

    بی فرهنگی از ریختشون موج میزنه

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  5. کیوان می‌گوید:

    این شکارها نه با گرفتن و نه با زیاد کردن مامور درست نمیشه فقط راه چارش دولت اگه واقعا میخواد به محیط زیست کمک کنه دادن هلیکوپتر گشت زنیه یا حداقل گذاشتن جرایم بسیار سنگین نقدی به طوری که فرد خاطی مجبور به فروختن زمین یا خانه اش بشه باشه طوری که فرد قبل رفتن به عواقبش فکر کنه و درصورت دستگیر شدن هم از پول جریمه ای که دولت گرفته مبلغ چون زیاده از همون حیوان به تعداد زیاد از کشورهایی که هست خریداری و در همان منطقه رها کنن والا با چند نفر گرفتن جلوی این شکارچیان غیرمجاز گرفته نمیشه چون اکثرا اهالی بومی خود منطقه هستند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  6. مجتبی می‌گوید:

    اکثر خبرا حاکی از بی آگاهی مردم بومی مناطق هست که با چوب و چماق بجون هر جنبنده ای می افتند
    محیط زیست اگه یوقتی واسه فرهنگ سازی تو مساجد روستاها بکنن بد نیست

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  7. soran می‌گوید:

    می توان گفت که قریب اکثریت این شکارکش ها اراذل و بی فرهنگ می باشند در غیر این صورت هیچگاه با چشم پوشی از خیانت به مملکت خودشان به این گونه های در حال انقراض لطمه وارد نمیکنند.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  8. علی اقایی می‌گوید:

    بی فرهنگا

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  9. محسن187 می‌گوید:

    متاسفم از این همه بی فرهنگی
    انشاالله از خدا اینقدر عمر بگیرم تا روزی شاهد افزایش جریمه های صید و شکار در کشور باشم
    به خدا کشورهای دیگه هم آهو دارن، شکارچی غیر مجازم دارن ولی اینقدر صحیح و به جا اعمال قانون میکنن که شکارچی غیر مجاز خیلی کمتر دست به این اعمال میزنه البته نباید انتظار معجزه هم داشته باشیم که یه شبه همه چی درست بشه
    عالمی دیگر بباید. و از نو آدمی
    در ضمن فکر کنم اولین سایت پرورش هوبره توی روستای کلات یزد از چند ساله پیش داره کار میکنه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • حیدری می‌گوید:

      دوست عزیزم …کلات نه، اولین و تنها مرکز تحقیقات هوبره ایران در شهر هرات مرکز شهرستان خاتم که در گزارش آمده است دایر است و برای اولین بار تکثیر و پرورش و رها سازی هوبره را در شرایط آزمایشگاهی انجام داده است و فعالیتهای تحقیقاتی موثری را در این خصوص انجام داده که در قالب مقلات علمی پژوهشی و مقالات ISI در ژورنالهای معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسیده است

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  10. ساکاروز می‌گوید:

    قاچاقچیان شکارکش
    یعنی همت کردن تا نسل دو تا از حیواناتی که در حال انقراضه رو نابود کنند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  11. شکار چی نیمه پشیمان می‌گوید:

    اگه بگیم بی کاری… که هست
    بگیم بی فرهنگی… اونم هست
    فقرم که…….
    کلان جماعت ما انسانها به چیمون مینازیم
    همدیگرو میکشیم
    حیواناتو میکشیم
    همه چیرو نابود میکنیم
    آخرشم اشرف مخلوقاتیم
    مخالف شکار نیستم ولی اینا دیگه به گند کشیدن طبیعتو
    قاچاق جوجه هوبره تعقیب، آهو با موتور اونم تو بهار

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  12. کلارى می‌گوید:

    این مسئول محیط زیست ترویج شکار براى جذب توریست در راستاى توسعه محیط زیستى که در بحران و ورطه انقراض قرار دارد را در کمال اعجاب ترویج میکند در حالیکه حیات وحش مظلوم ما بواسطه همین دست تفکرات مخرب در حال اضمحلال میباشد، دوست عزیز براى جذب توریست داخلی و خارجى بهتر است با ساخت هتل هاى مجهز در جوار پارکهاى حفاظت شده و ملاحظه این مظاهر زیباى خلقت و تهیه عکس و فیلم به جاى نثار گلوله و سرب در پى هم إیجاد اشتغال و کسب در آمد در راستاى توسعه محیط زیست باشیم. کشور کنیا با بر گذارى همین تورها توریست هاى زیادى را منجمله از کشور خودمان هر ساله جذب مى نماید.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  13. حیدری می‌گوید:

    درود بر دوستان عزیز و دوستداران طبیعت ایران زمین و تشکر از کامنت های شما که سرشار از دغدغه حفظ محیط زیست میهن مان است
    متاسفانه قاچاق تخم و جوجه هوبره در فصل بهار و هوبره بالغ در فصل پاییز و زمستان برای شیوخ خوش گذران عرب که هنوز درک نکرده اند جمعیت هوبره در مقیاس جهانی به قدری در خطر نابودی و انقراض است که زمان قوش بازی و لذت بردن از این تفریح نا سالم دیر زمانی است که گذشته است.
    باید ضمن تشدید مجازات ها و افزایش میزان جرایم سازمان محیط زیست نسبت به تقویت و افزایش نیرو و امکانات و اهرم حفاظتی در زیستگاههای حساس حیات وحش از جمله هوبره اقدام نماید و ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست در جوامع محلی که در درون یا حاشیه مناطق هستند و همچنین رسیدن منافع حفظ حیات وحش به جوامع محلی به هر صورت ممکن می تواند در حفاظت و بقای گونه های حیات وحش و هوبره بسیار موثر باشد.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  14. آشنا می‌گوید:

    موضوعات مهم:
    ١) شکارچیان غیر بومی: قابل توجه شکارچیانی که همه فجایع رو ناشی از فقر شکارکشان بومی معرفی می کنند
    ٢) شکارچیان تخصصی هوبره که محض استفاده بهینه از طبیعت آهو هم زدند

    برادران و خواهران لطفا تا اطلاع ثانوی انصاف داشته باشید و تفریح دیگری غیر از کشتن موجودات طبیعت پیشه کنید و البته غیر پسندیده بودن این کار را به صنف شکارچی یاد دهید

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  15. مهرداد می‌گوید:

    واااای خدای من اگر سر صحنه باشم دادگاه صحرایی رو همونجا اجرا میکنم

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  16. مهرداد می‌گوید:

    با تشکر از مهندس حیدری جهت زحماتی که برا حفظ محیط زیست وحیات وحش میکشند حجت خان دس خوش بخدا

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>