مرگ یک کفتار راه راه بر اثر برخورد با خودرو در پناهگاه حیات وحش موته

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دو روز قبل یک کفتار راه راه بر اثر برخورد با یک خودروی عبوری در جاده ای که از میان پناهگاه حیات وحش موته می گذرد، از بین رفت.

رئیس منطقه موته در این باره گفت: بر اثر این حادثه کفتار بلافاصله تلف شده و خسارت زیادی نیز به خودروی پژو ۲۰۶ وارد شد به طوری که امکان ادامه حرکت نداشت.

……….تصویر: کفتار تلف شده بر اثر برخورد با خوردوهای عبوری در جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته

مرتضی جمشیدیان اظهار داشت: عبور جاده آسفالته از میان دشته موته این زیستگاه ارزشمند را به دو قسمت تقسیم و ارتباط اکولوژیک مابین دو سمت جاده را تا حد زیادی قطع نموده است.

……………تصویر: خودروی آسیب دیده بر اثر تصادف با کفتار در جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته

جمشیدیان گفت: برخورد با خودروهای عبوری همواره موجب مرگ و میر تعداد زیادی از حیوانات به خصوص آهو در این جاده می شود.

ضمن اینکه وجود این جاده دسترسی متخلفین به قلب منطقه به ویژه زیستگاه های آهو را آسان و کنترل و حفاظت را برای محیط بانان سخت نموده است.

……….تصویر: کفتار تلف شده بر اثر برخورد با خوردوهای عبوری در جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته

این جاده تا پیش از پیروزی انقلاب تنها یک مسیر خاکی و ناهموار برای دسترسی بومیان منطقه بود که با موافقت مدیران وقت سازمان محیط زیست حدود ۳۰ سال قبل در این منطقه احداث گردید.

قسمت زرد رنگ در نقشه هوایی محدوده پناهگاه حیات وحش موته و نوار قرمز رنگ، جاده آسفالته میانگذر است

طی سه ماه گذشته این دومین کفتاری است که بر اثر برخورد با خودرو در این جاده از بین می رود.

پناهگاه حیات وحش موته یکی از غنی ترین عرصه های طبیعی ایران به لحاظ تنوع زیستی بوده و مهمترین زیستگاه آهو در کشور به شمار می رود.

+72
-173
  

28 دیدگاه

  1. حسین می‌گوید:

    واقعا که چقدر بی فکری آخه تا کی تا کجا ؟

    این جاده آخه چیه ؟

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 4

  2. کوشان مهران می‌گوید:

    کارخانه پولاد سازی تاتای هند که جزو زیر مجموعه صنعتی تاتا می باشد وتوسط جمشید جی تاتا یکی از پارسیان صنعتگر وکارآفرین بمبئی بنا شده در سال ۱۹۹۱ یک پارک جانور شناسی را بنیان نهاد:

    tatazoo.com/pdf/master-plan.pdf

    هیچگاه نباید نقش سرمایه گذاری وتامین بودجه فن اوپل مالک کارخانه خودروسازی اپل آلمان غربی در برنامه کاوش و زنده گیری گوزن زرد میان رودان ساکن خوزستان را در دهه ۱۹۵۰ فراموش نمود که دین بزرگی در پیشگیری از نابودی حتمی این گونه را به گردن دارد:

    vahsh.ir/?p=2764

    با توجه به فعالیت معدن طلای موته و آسیب هایی که حین استخراج زر ناب به زیستبوم موته وارد می آید می توان با استفاده از سرمایه گذاری شرکت بهره بردار و تحت نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست با سرمایه گذاری وبرنامه ریزی منطقی وایجاد زیرگذر هایی مناسب واستخدام محیط بانان بیشتر و مجهز به گونه ای زیان های وارد شده به موته را جبران نمود.

    **************************************************

    پیشینه بهره کشی وسپس حفاظت از حیات وحش ایالت اوهایو:
    epa.ohio.gov/Portals/42/documents/wildlife%20Ohio%20history%20timeline.pdf

    و

    nina.no/Portals/NINAEnglish/dokumenter/Current%20Conservation.pdf

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 6

  3. مجتبی می‌گوید:

    متاسفانه جاده ها قاتل حیات وحش شدن نمونش جنگل گلستان و موته

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 3

    • پندار نیک می‌گوید:

      متاسفانه در موته آهو بیشترین تلفات جاده ای را دارد. منتها چون حلال گوشت و سبک وزن خسارت وارده به خودرو در حدی نیست که باعث از کار افتادنش بشه و اگه راننده لاشه آهو را برای خوردن با خودش نبره خوراک کفتارهای شبگرد میشه که متاسفانه بعضی وقتها خود کفتار کشته میشه.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

      • کوشان مهران می‌گوید:

        جناب نیک پندار

        وجود سیاهگوش در زندیه ساوه نشانه ای است از غنای پنهان این بخش از ایران.

        گمان دارم در ارتفاعات مشرف به سد ساوه هم سیاهگوش وجود داشته باشد وبه احتمال زیاد ارتفاعات تفرش هم زیستگاه اومی باشد.

        ایکاش شما و دوستانتان برای معرفی مجدد آهو به دشت های ساوه برنامه ای را شروع نمایید.

        پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

        • اهورا می‌گوید:

          دوست گرامی کوشان مهدران تازگیا سیاهگوشی در زرندیه به شیوه بد کشته شده و در چند سال پایانی جمعیتش کم شده ولی نمی دانم چرا
          اینجا آگاهی رسانی نشده!!!!

          پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

        • کاکتوس می‌گوید:

          جناب کوشان مهران هر برنامه ای از سوی مردم نیازمند چند نکته است؛
          ۱- ابتدا تشکلی مردم نهاد، هرچند که تشکل هایی از جمله انجمن یوزپلنگ ایرانی، یا NGO که در کردستان مشغول کار هستند و خیلی پر کار هستند(متاسفانه نامشان را نمیدانم) یا میراث پارسیان در حال کار هستند اما اگر شما میتوانید خود پای گذار یک انجمن باشید من نفر اولی هستم که با وجود سواد کم شما را از لحاظ نیروی انسانی یاری میرسانم.
          ۲- از دید من این مورد از مورد قبلی مهم تر است چراکه کشورهایی مثل امارات متحده عربی ثابت کرده اند که با داشتنش به همه چیز میتوان رسید حتی «فرهنگ»!!
          بلی پول و نداشتن دغدغه های مالی برای اداره همچین انجمنی خیلی مسئله ی مهم تری است.

          پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  4. مجید(حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    کاش تو تمام جاده هایی که از مناطق حساس میگذرند نقاط پر خطر شناسایی بشن و تمهیداتی برای عبور حیوونا اندیشیده بشه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  5. اندیشه می‌گوید:

    جای تعجب داره چرا همون کاری رو که در کشورهای دیگه انجام میدند رو انجام نمیدند؟؟
    در فواصل مشخص راه های زیرگذری رو از زیر جاده ها که طرفین جاده رو بهم وصل میکنه میکشند و میشه محل عبور حیوانات و جالب اینکه خود حیوونا اون گذرگاه ها رو امن میبینند و عادت میکنند به عبور از اونها
    دیگه اینهمه مکافات هم نباید کشید..
    فقط کسی که صداش میرسه به مسئولین محترم این رو بهشون بگه بشرطی که حرفش برش داشته باشه
    آخه تا زور نباشه معمولا کمتر داوطلب میشیم برا اینجور کارها….

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  6. سجاد می‌گوید:

    بی لیاقتی و نامردی تا به کی؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  7. اهورا می‌گوید:

    این جاده های مرگ حیات وحش ایران را به لبه پرتگاه کشانده و هر بارم به این جاده های شوم افزوده می شود و جالب اینجاست در مهم ترین زیستگاه های حیات وحش جاده سازی شده!!!!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  8. مسعود شهرابی می‌گوید:

    آسیبی که به خودرو وارد شده نشان از سرعت زیاد خودرو داره! و البته با این سرعت راننده عملا در کشته شدن کفتار محکوم هست
    متاسفانه و متاسفانه در ایران بسته شدن چنین جاده هایی بیشتر شبیه به رویا می مونه!
    نصب تابلوهای اخطار به رانندگان و ایجاد سرعتگیر می تونه مفید باشه؛ اما بهترین گزینه تعیین سرعتی مطمئن تر و کمتر جهت عبور و مرور از این جاده و نصب دوربینهای کنترل سرعت هست
    این وظیفه خانم ابتکار هست و این کار تنها از دست ایشان برمیاد!!
    اما چه بهتر خواهد شد که این جاده برای همیشه بسته بشه و در بلند مدت ساکنین همین منطقه از بسته شدن این جاده بیشترین نفع را خواهند برد

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 9

  9. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    حداقل یه دیواری ، گاردریلی چیزی در زول جاده های اینطوری بکشید که اینقد تلفات نداشته باشه

    امسال جاده های کشور نفس پلنگ و کفتار رو بریدن

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  10. ببر مازندران می‌گوید:

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    کم طرفدار Thumb up 13 Thumb down 28

  11. ایرانى امارات می‌گوید:

    خدایا خودت به داد این مظلومان برس

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  12. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    از گفتن حرفهای تکراری خسته شدیم . هرچه هست زیر سر مدیریت نادرست است .

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 2

  13. شکار چی نیمه پشیمان می‌گوید:

    حالا خسارت ۲۰۶ کی باید بده؟!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 10

  14. Nature می‌گوید:

    باور کنید که اقدامات یشگیرانه مث گذاشتن زیرگذر از زیر جاده که حیوانات عبور از اونا رو ترجیح میدن هزینه ی زیادی نداره ولی چرا تو هیچ جاده ای در مناطق مهم و حفاظت شده این کار نشده علتشو نمیدونم !

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  15. فیلدمن می‌گوید:

    نر بوده یا ماده؟؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  16. رضا مجذوبی می‌گوید:

    مشابه همین جاده رو هم حدود ۳۰ سال پیش از وسط “پارک ملی تندوره” کشیدن واقعا باید به این نوع از “مدیریت حیات وحش” آفرین گفت….

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  17. کاوه می‌گوید:

    اصلا نمیشه این جاده بسته بشه؟ دسترسی جایگزین وجود نداره؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  18. reza می‌گوید:

    مگه هزینه فنس کشی کل این جاده و احداث چند تونل جهت تردد وحوش به دو سمت منطقه و نصب دوربین برای کنترل تونل ها و جاده تا شکارچی ها نتونن وارد شن چقدره ؟

    مسئولین حیات وحش مثل نفت و طلا ارزش داره اگه نخواین بپذیرین اینرو بزرگترین سرمایه و عامل ارزآوری از دست می دیم.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  19. kohgard می‌گوید:

    تنها راه حل سریع و فوری که جواب میده ، تعبیه سرعت گیرهای مناسب در کل مسیر است به گونه ای که سرعت خودروها عملاً از ۸۰ کیلومتر بالاتر نرود و رانندگان قادر به عکس العمل سریع و مناسب در مواقع مواجه با حیوانات باشند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

    • DORNA می‌گوید:

      برخورد یک حیوان با خودرویی با سرعت ۸۰ کیلومتر قطعا کشنده است… سرعتی که راننده بتواند خودرو رو کنترل کنه و به موقع توقف و از برخورد با حیوان جلوگیری کنه شاید ۵۰ کیلومتر یا حتی کمتر باشه… اما اگر اراده ای در مسئولین وجود داشت، ایجاد این محدودیت سرعت ممکن بود…
      راننده هایی که از وسط مناطق حفاظت شده یا پارک های ملی می گذرند باید ملزم شوند به رعایت حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر… و در صورت علاقمندی به رانندگی با سرعتهای بالا مسیرهای جایگزین دیگر خارج از محدوده حفاظت شده را انتخاب کنند…

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  20. کیان می‌گوید:

    من بار ها از این جاده عبور کرده ام و به منطقه آشنایی کامل دارم. از روز اول کشیدن این جاده که منطقه رو به دو قسمت تقسیم می کنه، یک کار غیر کارشناسی بوده، درست مانند جاده ای که از وسط دریاچه ارومیه برای نزدیک کردن راه تبریز به ارومیه.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>