کشف ۴۰ سنجاب از قاچاقچیان حیات وحش در خرم آباد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر زنده گیری تعدادی سنجاب توسط یک متخلف سابقه دار در خرم آباد به قصد انتقال و فروش در بازار تهران، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان وارد عمل شدند.

رئیس اداره محیط زیست خرم آباد در این باره گفت: با توجه به حساسیت موضوع و احتمال جابجایی سنجاب ها به مکانی دیگر، طی هماهنگی با دادستان  و اخذ نیابت قضایی، شبانه وارد منزل فرد مظنون شدیم.

کامران فرمان پور اظهار داشت: در جریان بازرسی از این مکان تعداد ۴۰ عدد سنجاب زنده کشف و ضبط و یک نفر متهم در این رابطه بازداشت گردید.

متهم نیز پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

در حال حاضر نرخ ضرر و زیان قابل پرداخت بابت صید و شکار غیرمجاز هر سنجاب ایرانی معادل سه میلیون و پانصد هزار ریال تعیین شده است.

فرمان پور گفت: تعدادی از سنجاب ها به دلیل شرایط نامساعد نگهداری در یک قفس کوچک، آسیب دیده و زخمی شده بودند.

خوشبختانه در بین سنجاب های کشف شده تلفاتی مشاهده نشد و تمام ۴۰ سنجاب روز گذشته پس از بهبود زخمها در جنگل های بلوط نزدیک به خرم آباد رهاسازی شدند.

سنجاب ها به دلیل مخفی نمودن بذر بلوط در زیر خاک نقش بسیار مهمی در رویش و حفظ جنگل های بلوط بر عهده دارند و همچنین به عنوان طعمه ضامن بقایای بسیاری از گوشتخواران از جمله روباه، شغال و پزندگان شکاری می باشند.

متخلفین پس از سوراخ کردن تنه درختان بلوط بوسیله تبر، نوزادان سنجاب از داخل لانه ها برداشته و همچنین با آتش زدن درختان بلوط کهنسال و ایجاد دود، سنجاب های بالغ را از لانه خود در داخل در درخت بیرون کشیده و با کیسه های مخصوصی به دام می اندازند.

آنها با این عمل علاوه بر زنده گیری سنجاب، آسیب های جبران ناپذیری به درختان بلوط وارد می کنند و گاه زنده گیری یک سنجاب موجب بانودی کامل یک درخت بلوط می گردد.

قاچاقچیان، سنجاب ایرانی را به استان های دیگر خصوصا استان تهران منتقل کرده و به نام های دیگر از جمله سنجاب خارجی و غیره به عنوان حیوان خانگی و با قیمت گزاف به فروش می رسانند.

صید غیرمجاز و فروش به عنوان حیوان خانگی موجب کاهش شدید جمعیت سنجاب در رویشگاه های بلوط شده و نسل این گونه ارزشمند را در خطر انقراض قرار داده است.

+173
-2
  

26 دیدگاه

  1. ya ali می‌گوید:

    خوشبختانه بدون تلفات رها سازی شده اند.

    پر طرفدار Thumb up 62 Thumb down 4

  2. ستارخان می‌گوید:

    اگر خاطر دوستان باشد در قسمتی از فیلم تاراج یک جمله بسیار خوب ماندگار شد:
    “یک شیر مرده بیرون از قفس، بهتر از صد شیر زنده در داخل قفس است”

    حکایت زنده گیری و نگهداری حیوانات در محیط های غیر از محیط خودشان، کمتر از کشتار آنها نیست.
    در باغ وحش تهران، گرگ و روباهیپی که مرتب دور قفس می چرخند، تحسین بازدیدکنندگان کم اطلاع را در پی دارند ولی شاید اگر همین حیوانات زبان باز کنند، به مرگ خودشان در محیط های طبیعی شان راضی تر خواهند بود.
    ولی افسوس که شکارچیان قانونی همیشه در مرکز سیبل قرار گرفته و بیشتر محیط زیستی های عزیز، آسیب های وارده به حیوانات در سیرک ها و باغ وحش ها را نمی بینند.

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 6

    • پندار نیک می‌گوید:

      جناب ستار خان درود بر شما
      حالا خوبه سنجاب ها را زنده میفروشن. توی بعضی از شهرهای شمال جلو چشم مشتری سنجاب را خفه میکنند و با دمش وسایل تزیینی درست میکنند و میفروشند.
      این عمل در فیلم سنجاب ایرانی ساخته مهندس هوشنگ ضیایی به تصویر کشیده شده.
      حتما ببینید
      باسپاس

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی _ ستارخان?!
      اخبار دیده بان تابحال فقط مربوط به کشتار حیات وحش توسط متخلفین بوده است و تا بحال خبری در باره شکار مجاز و شکارچی مجاز مربوطه درج نشده و طبعأ نظری نیز در این مورد داده نشده است, این برخی شکارچیان مجاز هستند که عمدتأ و اغلب منحصرأ در بحثهایی که حول اخبار شکار غیرمجاز در میگیرد شرکت کرده و نظر می دهند طبعأ در این مورد اختیار با خودشان است .
      این درست است که در بین کسانی که خود را مخالف شکار می دانند تندروهایی وجود دارند که گاهأ با شکارچیان مجاز نیز بطور مدنی و معقول سخن نمی گویند که طبعأ کاری صحیح نیست , اما این نیز واقعیت دارد که بسیاری از آنانکه خود را شکار چیان مجاز می نامند, در همه حال خود را مؤظف به حمایت از متخلفین می دانند و بهتر است دلیل آن را خود توضیح دهند.
      دوست محترم, یک شکارچی مجاز بالاخره باید بپذیرد, شکار تفریحی و تروفی که با کشتن غیر ضروری موجود زنده ای دیگر همراه است امری شخصی بوده که تلاشهای مثبت یک شکارچی مجاز در سایر امور زیست محیطی و مدنی نمی تواند توجیه و ملاک قابل قبولی برای آن باشد, این عمل هرچند مجاز و قانونی در قبال ساز و کار ذاتی طبیعت, مداخله ای غیرموجه و مصداق یک اقدام تندروانه و خونبار در گستره حیات وحش و طبیعت است , اما تصمیم گیری نهایتأ با خودشان است.
      دوست گرامی , مقایسه اگر درست و منصفانه انجام شود مفید و نتیجه بخش خواهد بود, گرچه شما نیز با اشاره به اینکه “حکایت زنده گیری و نگهداری حیوانات در محیط های غیر از محیط خودشان, کمتر از کشتار آنها نیست” نتیجه گرفته اید تفاوتی بین کشتار و اسارت حیات وحش نمی بینید و نتیجتأ شکار مجاز را نیز مطلوب ندانسته اید ولی با نگاهی به باغ وحش های معدود موجود در کشور و نیز برپایی محدود سیرکها در قیاس با وسعت کشتار غیرقانونی حیات وحش کشور که بخشی از اخبار آن را در دیده بان می بینیم, روشن و قطعی است که خسارات این کشتارها بر حیات وحش با “آسیبهای وارده بر حیوانات در سیرکها و باغ وحشها ” به هیچوجه یکسان نیست .
      و آخر اینکه از اشتباهات ممکن در شکار مجاز که احتمال وقوع و خسارات ناشی از آنها منتفی نیست, صحبتی نکرده و می گذریم ,اما باید توجه داشت بخشی قابل توجه از حیات وحش مجبور به زیست در اسارت در باغ وحشها و مکانهای مشابه , حیوانات معلول و ناتوان در اثر اصابت گلوله یا مصدوم شده در تله های کشتارگران و سودجویان و یا توله های بجا مانده در نتیجه همین اعمال بیرحمانه بوده است.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

  3. ایان می‌گوید:

    به خدا این پولی که ازاین راه به دست می آید خوردن ندارد

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 3

  4. یه زمانی در اطراف یاسوج توی برنامه های کوهنوردی و پیمایشی غیر ممکن بود که این مخلوقات زیبا و کم نظیر رو نبینیم و لذت نبریم ولی چند سالی میشه که موفق به دیدنشون نشدم شور بختانه که یک دلیلش همین زنده گیری و قاچاق توسط افراد سود جو هست

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

  5. اهورا می‌گوید:

    حرامتان باد پولی که به وسیله قاچاق حیات وحش و از میان بردن طبیعت به جیب می زنید بی وجدان های انسان نما…
    درود به محیط بانان گرامی.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 5

  6. nabzesabz می‌گوید:

    دوستان توجه داشته باشید مسأله مهمتری هم وجود داره اونم اصل وحدت زیست محیطی هستش و مطمعنآ اگر ارتباط بین خسارات سیل و افزایش روان آبی که فرصت نفوذ در حوزه آبخیز رو نداره با حذف گونه سنجاب از این اکوسیستم رو متوجه بشیم میبینیم که با از بین بردن این موجود بامزه کوهپایه های زرخیز زاگرس رو باید بدون چشمه های جوشان تصور کنیم.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 5

  7. شکار چی نیمه پشیمان می‌گوید:

    به قصد انتقال و فروش در بازار تهران ؟؟!!
    تهران بازار فروش سنجاب داره گرگ داره سمندر داره لاکپشتو………………..داره
    این جکوجونورا رو میخان چکار کنن پول میدن بالاش؟؟؟
    اصل فرهنگ سازی باید تو تهران بشه مردمش بفهمن هر موجودی اهلی نمیشه نمیشه تو خونه نگرش داشت
    اول جلوی بچه حیوان دزدی رو بگیرین بعدش برین سراغ شکار دزد

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

    • کاکتوس می‌گوید:

      کاربر شکارچی نیمه پشیمان طهران به عنوان یک کلان،۲۳ شهر بزرگ دنیاست و امروزه روم ایران است چرا که زمانی همه راه ها به روم ختم میشد امروزه به طهران!!!
      متاسفانه این گونه جلوی چشم همگان خیلی راحت خرید فروش می شود، از دیدگاه بنده همان طور که به دستگیری این متخلفان می پردازیم باید فکری هم برای خریدارهای این بازار سیاه کنیم.
      برای مثال اگر به بخش حیوانات، سرگرمی و فراغت در سایت دیوار سری بزنید بسیار زیاد است آگهی هایی که از کوالا و شوگرگلایدر می فروشند تا سنجاب ایرانی و پرندگانی نظیر قوی گنگ، باقرقره و…
      یا حتی افرادی که از آگهی هایشان بوی احداث باغ وحش های زیر زمینی می آید
      tehran.divar.ir/v/خریدارپرنده-تهران-شهرستان/KWHhkPulB/
      و لینک هایی که امیدوارم ادمین گرامی بعد بارها بارها ارسال و خبر دادن از نمایش آن ها سرباز میزند و اقدامی هم نمیکند اینبار برای آگاهی عموم حداقل نمایش بدهد.
      tehran.divar.ir/v/باقرقره/ZzgM30Urm/
      tehran.divar.ir/v/سنجاب-کاملا-اهلی-نر-با-شناسنامه-با-قلاده-سه-ماهه/ElDGIdfNF/
      tehran.divar.ir/v/یک-جفت-سنجاب/qVCKfNSkQ/
      وخرید فروش گونه های دیگری مثل لاک پشت مهمیرزاد و پرندگان شکاری
      tehran.divar.ir/v/لاک-پشت-خشکی-/ciTE6CHoa/
      tehran.divar.ir/v/خریدار-این-نمونه-پرنده/rl78-bEk-/
      در پایان دعوت میکنم که همه کاربران مستند زیبای « در پناه بلوط» ساخته مهدی نور محمدی و تهیه کنندگی فتح الله امیری مستند ساز عاشق حیات وحش را ببینند.

      داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  8. بابک می‌گوید:

    چقد خوب و عالی میشه اگه بجای ۳۵۰ هزار تومن به همون قیمت گزافی که حیونای بیچاره رو میفروشن جریه کنن این خیانت کارهای وطن فروشو

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  9. Nature می‌گوید:

    بیکاری با یه کم چاشنی بی فرهنگی میشه نتیجش این…

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

  10. اردک ماهی می‌گوید:

    یاد بنر افتادم
    سنجابها واقعا موجودات دوست داشتنی هستند

    البته نه تو آپارتمان بلکه تو جنگل

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  11. شوکا می‌گوید:

    پس علاوه بر جریمه اون چهل تا سنجاب جریمه سوزاندن چهل درخت بلوط هم اضافه کنید

    امیدوارم مأموران محیط زیست همیشه سر موعد برسند

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  12. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    این درآمد رو میخوای بدی به زن و بچه ات دیگه؟
    دلیل هرز رفتن زندگیت همینه خودتم خبر نداری

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  13. هادی می‌گوید:

    دستشون درد نکنه که دوباره این سنجابها روبه طبیعت برگردوندن ولی هرکدوم از این سنجابها واسه خودش زندگی داشت.
    حتی امکان داره بچه داشته باشند و بچه های منتظر… چون فصل زادآوری سنجابها همین موقعهاست.
    واقعا متاسفم که برای پول در آوردن و تفریح به موجودات زنده رحم نمیکنیم…

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  14. م.ش می‌گوید:

    امیدوارم غذای کافی و شرایط مناسب برای بازگشت این سنجاب های زیبا فراهم بشه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  15. نیروانا می‌گوید:

    واقعا به حماقت آن فردی که درخت کهنسال بلوط را برای گرفتن سنجاب آتش میزند باید تاسف خورد
    سنجاب در پنهان کردن میوه بلوط در زیرخاک و توسعه جنگل نقش مهمی دارد افرادی که بلوط را آتش میزنند به مناطق بدون جنگل کشور سری بزنند و با طبیعت خودشان مقایسه کرده و بعد ببینند چرا تمام تپه ماهور های اطراف خرم آباد به دیمزارهای کم بازده یا جنگلهای مسیر خرم آباد به پل دختر بر اثر واگذاری بی رویه و اشتباه مناطق جنگلی به باغ و اراضی کشاورزی تبدیل شده است

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  16. علیرضا 2 می‌گوید:

    با سلام
    باتشکر از محیطبان عزیز خدا قوت

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  17. عاشق طبیعت می‌گوید:

    چرامردمان کشورمان آتش به داشته هایشان میزنند

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  18. محسن می‌گوید:

    آنها با این عمل علاوه بر زنده گیری سنجاب، آسیب های جبران ناپذیری به درختان بلوط وارد می کنند و گاه زنده گیری یک سنجاب موجب نابودی کامل یک درخت بلوط می گردد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 3

  19. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    بعضی ها به خاطر فقر یا سودای پول دار شدن دست به چنین اعمالی میزنن در همین منطقه ما گوشت شکار کل وبز میش قوچ با قیمت هایی راحت خرید فروش میشه اگر خود مردم این گوشت ها یا این سنجاب ها نخرن دیگه این ادمها دست به این کارها نمیزنن هر چند نمیدونن پول این جور کارها خوردن نداره وچند برابر ان را خدا پس میگیره بدون اینکه بدونن مثلا خرج دکتر بیمارستان و………

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  20. بی پروا می‌گوید:

    البته نباید بیکاری این افراد را و نیاز به امرار معاش آنها در روند شکل گیری این پدیده را بی اهمیت دانست ولی خود خریداران آن حیوانات هم در شکل گیری این موضوع بی تقصیر نیستند چرا که اگر آنها این حیوانات را نخرند هیچگاه این شکارچیان بیکار و گرسنه اقدام به دام انداختند این حیوانات نخواهند کرد

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>