تصاویر خرس قهوه ای گرفتار در سیم های خاردار در دودانگه مازندران

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: خرس قهوه ای بالغی که صبح روز چهارشنبه دوم اردیبهشت ماه در سیم های خاردار حاشیه باغات در منطقه دودانگه ساری گرفتار شده بود پیش از رسیدن دامپزشک و اسلحه بیهوشی خود را بند سیم ها رها کرده و گریخت.

این خرس که به لحاظ جنسیت نر و بزرگ جثه بود، پس از ساعت ها تلاش موفق شد پایه های چوبی سیم های خاردارها را از درون زمین بیرون کشیده و پس از پاره نمودن سیم ها به سمت جنگل گریخت.

با توجه به خطرات موجود و اینکه هر لحظه امکان داشت خرس از سیم ها رها شود امکان نزدیک شدن به حیوان و تصویربرداری دقیق وجود نداشت اما محیط بان شهمیری مسئول منطقه دودانگه و مسلم آهنگری فرمانده یگان محیط زیست مازندران چند تصویر از خرس قهوه ای گرفتار تهیه و برای این پایگاه خبری ارسال نموده اند.

………………………..نمای دور از محل گرفتار شدن خرس قهوه ای در میان سیم های خاردار

+127
-26
  

28 دیدگاه

  1. اصفهانی می‌گوید:

    تا کی باید حسرت یه اسلحه بیهوشی رو بکشیم !!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 65 Thumb down 8

  2. پندار نیک می‌گوید:

    خدا را شکر که خرس به این تنومندی فرار کرد
    اگر پای مامورین وسط نبود محلی های عزیز یک چارپاره خرجش میکردن و اجزا بدنشو به پول میرسوندن

    پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 15

  3. شیرین می‌گوید:

    خدا رو شکر ک دامپزشک نرسید وگرنه معلوم نبود چ بلایی سرش میومد

    پر طرفدار Thumb up 78 Thumb down 10

    • ناجی می‌گوید:

      دامپزشک محیط زیست مازندران دکتر اکرامی به کارش وارده متاسفانه در زمان وقوع این رخداد خا رج از کشور بود در این چند سال همیشه نجات حیوانات اسیب دیده مثل پلنگ البرز .خرس بلده -خرس یخکش … با موفقیت انجام شد متاسفانه در بر خی موارد جراحات حیوانات گاها خیلی وخیم بودن که مداواها ناثیری نداشته

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

  4. سولماز می‌گوید:

    آی حیوون مظلوم . چه شانسی آوردی رفتی خدا رو شکر

    پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 5

  5. ایمان می‌گوید:

    جای خوشحالی دارد که نجات یافته است؛ در حقیقت این ما هستیم که با خودخواهی به این شکل جان این حیوان زیبا و قدرتمند را تهدید میکنیم.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 6

  6. کیوان می‌گوید:

    میدونید چی میشد دامپزشک میومد بیهوش میکردن بعد میگفتن برای مداوا میبریم کلینیک و بعد دو روز میگفتن مرد به همین راحتی والا ماشاله

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 5

    • شیرین می‌گوید:

      جریان اینطوری میشد که به حیوون داروی بیهوشی میزدند بعد حیوان بهوش نمیومد و متوجه میشدن دوز بیهوشی برای این حیوون زبون بسته زیاد بوده و در دم تلف شده و…
      خدا رو شکر که به خوبی گذشت …

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

  7. ایان می‌گوید:

    امیدوارم هیچ وقت با آدمی روبرو نشوی و همیشه سالم باشی

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 4

  8. کلارى می‌گوید:

    خدایا خودت کارى کن که همیشه اخبار خوش بشنویم.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  9. مهسا می‌گوید:

    درود بر این آقا خرسه شجاع که با تلاش خودش رهایی پیدا کرد.

    امیدوارم این خرس زیبا و قوی دیگه هیچگاه اسیر نشود و فقط به مرگ طبیعی بمیرد.

    دیده بان محترم ممنون از قرار دادن این عکس های زیبا در سایت

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  10. Mehr می‌گوید:

    آخه مگه میدون جنگه که اینجوری سیم خاردار کشی میکنن؟
    اگه برای آدمه که آدم میبره و رد میشه
    اگرم برای حیواناته که خوب باید رسیدگی بشه که حق همچین سیم خارداری کشیو دارن یا نه ؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

  11. شوکا می‌گوید:

    چه خرس سر وحال و درشت و تنومندی !!
    ماشالله

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  12. مجید(حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    خدارو شکر خودشو نجات داد

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  13. داریوش می‌گوید:

    احتمال زیاد دوباره برمیگرده و معلوم نیست دفعه دیگه زنده بمونه

    داغ Thumb up 3 Thumb down 8

  14. pd می‌گوید:

    چقدر زیبا و تنومند
    امیدوارم حالت خوب باشه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  15. شکار چی نیمه پشیمان می‌گوید:

    این که دو طرفش جنگله باغاتش کجاست؟!

    ولی عجب هیولای خوشگلی بود خرسه !!

    خداروشکر در رفت

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  16. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    به به چقدر خوب چه حیوانات زیاد هستن !!! چقدر این محیط بانان فعال هستن !!!! چقدر مردم ایران طبیعت دوست هستن !!!!!!!
    دیده بان این دیگه مشکلی نداره از همه چیز تعریف کردم دیگه حرفهایم پخش میکنی که!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 9

  17. کیان می‌گوید:

    دلم می سوزد از باغی که می سوزد، نه دلداری، نه بیداری، مرا آشفته می سا زد، چنیین آشفته بازاری

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  18. مهدی حدادی می‌گوید:

    سلام
    اینجا بیشتر شبیه جنگل تا باغات
    درخت های دو طرف حصار یه چی دیگه میگه. . .

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  19. مهدی حدادی می‌گوید:

    دوباره تمام پرنده فروشیهای کرج دارن سنجاب ، کبک ،حتی جوجه طرقه میفروشن.
    به طرف میگم این کبک از جایی شکار میکنی میگه اینا پرورشین .

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  20. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    آخه من چی بگم به کی بگم
    این منطقه شکار ممنوع انجرک که تا چند سال پیش دسته های صد تایی کل و بز داشت الان دریغ از یک دسته فقط هشت تا بز وکره
    دیروز رفتیم کوه گردش همان هشت تا بز کره هفته پیش این هفته دو تا کم شده
    آخه بکجا بریم شکایت بکنیم دلمان به این سایت و دیده بان خوش بود آن هم بعضی از حرفهایمان پخش نمیکنه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  21. جیرجیرک می‌گوید:

    امان از کاسبی و یوزبازی

    آبستن شدن دلبر، یوزپلنگ ماده و در اسارت شور و هیجانی وصف‌ناشدنی به پا کرد. شماری قال چاق کردند که یوزهای آسیاییِ ساکن ایران یک قدم از انقراض فاصله گرفتند. باید منتظر ماند (و لابد دست به دعا شد) که دلبر، توله‌های سالم به دنیا آورد.

    تلاش موفقیت‌آمیز کوشکی (یوزپلنگ نر در اسارت) و موافقت دلبر برای آبستن شدن، فرصتی پدید آورد که گروهی به یکدیگر خسته‌ نباشید و تبریک بگویند. عده‌ای دیگر نیز این آبستنی را موفقیتی یگانه درعرصه حفاظت از حیات‌وحش قلمداد کردند. اکنون که چند روزی از آن فضای هیجان‌زده می‌گذرد می‌توان اهداف دلالان محبت دو یوزپلنگ در اسارات را از حجله‌آرایی برای آن دو گربه کمیاب بازخوانی کرد و به پاسخ این پرسش رسید که آیا واقعا با این آبستنی، یوز آسیایی از انقراض فاصله گرفته است؟

    خواستگاری اجباری ِکوشکی از دلبر
    سال ۸۶ هومن جوکار (که امروز مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است) به همراه لوک هانتر، مشاور بین‌المللی پروژه راهی شاهرود شد تا توله یوزپلنگی که «یکی از علاقمندان» به حیات‌وحش به سازمان محیط‌زیست اهدا کرده بود به تهران بیاورد. آن زمان گفته شد این فرد علاقمند توله یوز را از یک قاچاقچی «افغان» به مبلغ سه میلیون تومان خریده است. توله یوز به نام منجی خود مزین شد و از آن به بعد «کوشکی» نام گرفت. بخش‌هایی از این سفر را مانی میرصادقی، مستندساز طبیعت فیلمبرداری کرد.
    ماجرای به دام افتادن دلبر کمی هیجان‌انگیزتر است. این بار گفته شد سگ‌های گله یک چوپان «افغان» در بهار ۱۳۹۰ توله یوز ماده‌ای را به دام انداختند. این چوپان تصمیم گرفته بود از یوز نگهداری کند اما چوپان دیگر آن را گرفت و به خانه خود برد. او یک محیط‌بان را از این ماجرا مطلع کرد و دلبر به محوطه‌ای محصور در پارک ملی توران منتقل شد. گرچه در هر دو ماجرا گفته شد، مردان افغان نقش داشته اما هیچ وقت کسی به هویت دقیق‌تر آنان اشاره نکرد و موضوع در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.
    آذر ماه سال گذشته، هومن جوکار از انتقال این دو یوزپلنگ به پارک پردیسان خبر داد و به خبرگزاری مهر گفت: «جایگاه نگهداری و تکثیر یوزپلنگ در پارک پردیسان به شکلی ساخته شده که بتوان تمام یوزهایی که مانند دلبر و کوشکی دچار حادثه می شوند را به این مرکز انتقال داد.»

    یوزهای قفسی و فنون بقا
    گربه‌سانان فن بقا را از مادر می‌آموزند؛ مادری که خود در طبیعت پرورش یافته است. اگر هم مادر و هم توله‌ها در اسارت بزرگ شده باشند، احتمال موفقیت پروژه انتقال جانور به طبیعت، به شدت کاهش می‌یابد.
    محمد صادق فرهادی‌نیا، مشاور پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، در مقاله‌ای که در وب‌سایت سبز‌پرس منتشر کرده بدون اشاره به قفسی یا وحشی بودن گربه‌سانان در پروژه‌های معرفی مجدد، با استناد به دو مقاله نوشت: «تنها ۳۰ درصد گربه‌سانان بزرگ‌جثه منتقل شده در طبیعت در منطقه تازه خود بقا می‌یابند که این آمار درباره گربه‌های بزرگ‌تر حتی کمتر است.»
    لوک‌ هانتر، مشاور پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تجربه‌های علمی و عملی در ارتباط با پروژه‌های معرفی مجدد گربه‌سانان دارد. رساله دکترای او درباره اکولوژی رفتار شیر و یوزپلنگ‌هایی است که به منطقه‌ای جدید در آفریقای جنوبی منتقل شدند. او در پایان‌نامه‌اش معرفی مجدد شیرها را موفق‌تر از یوزها گزارش کرد. این موفقیت مرهون شرایط زیستگاهی، شمار طعمه‌های گربه‌سانان و مهمتر از همه قفسی نبودن آنها بود.
    هانتر در مقاله‌ای نوشت، تکثیر در اسارت جانوران به عنوان روشی برای مقابله با انقراض و بازگرداندن توله‌ها به طبیعت تبلیغ می‌شود اما گربه‌های بزرگ جثه و پرورش یافته در اسارت به ندرت شانس بقا در طبیعت را داشته‌اند. او در مقاله‌ای دیگر با مقایسه‌ای کلی نشان داد پروژه‌های معرفی مجدد با استفاده از جانوران قفسی چندان موفق نبوده‌اند.

    ۳۰ درصد بقا، ۱۰۰ درصد سکوت
    در تمام منابع علمی احتمال جفت‌گیری و بارداری یوزها در اسارت «بسیار ضعیف» توصیف شده‌ است. جوکار، مدیر پروژه یوزپلنگ آسیایی این رقم را در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۳۰ درصد اعلام کرد. در عین حال احتمال مرگ و میر توله‌ها نیز وجود دارد. بر اساس برگه اطلاعات (Fact Sheet) تهیه شده توسط بنیاد حفاظت یوزپلنگ (Cheetah Conservation Fund)، به طور متوسط ۳۰ درصد توله یوزهایی که در اسارت به دنیا می‌آیند تا یک ماهگی می‌میرند.
    جوکار در مصاحبه خود با خبرگزاری مهر، درباره آینده توله‌ یوزپلنگ‌هایی که در اسارت به دنیا می‌آیند سخنی نگفته است. پیش‌تر او اعلام کرده بود که شرح خدمات و وظیفه پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، حفاظت این گونه در طبیعت است و در پروژه‌های تکثیر و پرورش صرفا به دادن مشاوره بسنده خواهد کرد. وظیفه اصلی به عهده سازمان محیط‌زیست و معاونت محیط‌طبیعی این تشکیلات است. وقتی صحبت از انتقال دلبر و کوشکی به میان آمد، معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط‌زیست درخواست عجیبی مطرح کرد و گفت: «رسانه‌ها از فضاسازی خبری برای دلبر و کوشکی بپرهیزند.» او اشاره‌ای نکرد که چرا باید چنین پروژه‌ پرهزینه‌ای اجرا شود و عاقبت توله‌هایی که قرار است روزی به دنیا بیایند چیست.

    هدف از راه‌اندازی این مرکز را می‌توان در مقاله مشاور پروژه یوزپلنگ (نوشته شده در سال ۱۳۹۰) پیدا کرد. فرهادی‌نیا نوشته است: «گروه متخصصان گربه‌سانان اخیراً پیشنهاد کرده است که نظر به وجود جمعیت مناسب‌تر اکثر گربه‌سانان در ایران و افزایش تعداد افراد زنده‌گیری شده از طبیعت در سال‌های اخیر (که بخشی قابل بازگشت به طبیعت نیستند)، بهتر است ایران به جای دادن افراد زنده‌گیری شده از طبیعت برای برنامه‌های معرفی مجدد همسایگان، یک مرکز بازپروری برای این گونه افراد تأسیس کند تا این افراد در میان باغ‌وحش‌ها سردرگم نباشند. دراین صورت، ایران همواره می‌تواند با زادگان این افراد به احیای جمعیت گونه‌های منقرض شده در کشورهای همسایه پرداخته و درعین حال، همواره هدفمند از این افراد غیرقابل بازگشت به طبیعت درجهت حمایت از جمعیت‌های طبیعی بهره‌برداری کند.»
    به بیان دیگر، مشاور پروژه یوز و دانشجوی دوره دکتری محیط‌زیست نوشته است، حالا که نمی‌توان یوزهای زنده‌گیری شده را به طبیعت برگرداند، بهتر است از آنها برای تکثیر، بهره برد و توله‌های آنها را به مشتریان احتمالیِ آینده واگذار کرد تا برای معرفی مجدد به طبیعت استفاده کنند. در این توجیه شعور و فهم و دانش مشتریان آتی به کل نادیده گرفته شده و انگار آنان نمی‌دانند در صورت استفاده از یوز قفسی برای معرفی مجدد به طبیعت کشورشان احتمال شکست بیش از موفقیت است.

    پروژه‌ تکثیر و پرورش در ایران بیش از ۴۵ سال پیش با زنده‌گیری گوزن‌های زرد کلید خورد. همان زمان هم صحبت از معرفی مجدد بود. بعد از آن در دهه ۷۰ خورشیدی گورخر آسیایی و مرال زنده‌گیری و در اسارت تکثیر شدند. این ماجرا همچنان ادامه دارد. گرچه معرفی مجدد سم‌داران به طبیعت، ساده‌تر از گوشتخواران است اما تا امروز چنین پروژه‌ای در ایران انجام نشده است.
    برخورداری از مرکز پرورش و نگهداری فقط می‌تواند یک ویژگی داشته باشد: در صورتی که امکان بازگرداندن یوزهای زنده‌گیری شده به طبیعت وجود نداشته باشد، در این مرکز نگهداری شده، ممکن است زادآوری داشته باشند و توله‌های آنها به سایر نقاط و باغ‌وحش‌های سراسر جهان انتقال یابند. با این کار، کاسبی پررونقی راه می‌افتد که انحصار بازار را از دست یوزبازان تاجر و ساکن در قاره آفریقا خارج می‌کند. با این همه، عده‌ای سعی دارند وانمود کنند با به دنیا آمدن توله‌های دلبر و کوشکی، یوز آسیایی یک قدم از انقراض فاصله می‌گیرد؛ ادعایی که فقط یک فریب بزرگ

    اما این قصه سر دراز دارد

    اسیران باغ وحش‌ها از کجا می‌آیند؟
    fararu.com/fa/news/189654/%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%BA-%D9%88%D8%AD%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%AC%D8%A7-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 9

    • فیلدمن می‌گوید:

      نکته جالب توجه این است که شما با این نام، چرا و با چه اهدافی چنین حرفهایی می زنید! افرادی مثل بنده و احتمالاً برخی دیگر از خوانندگان این متن که گزارشات پروژه یوز و مسایل مربوط به یوزپلنگ آسیایی را در ایران پیگیری میکرده و می کنیم با این ادبیات تخریبی از سالهای پیش آشنا هستیم.
      آن زمان که جورابچیان این پروژه را راه اندازی کرد از ب بسم الله چنین سخنانی و حتی با اساس تر از این مطرح شد که در واقع کارشناسان و مطلعین اصلی و افرادی که به مسایل یوز در ایران آشنا بودند میدانستند این حرفها از کجا نشات می گیرد.
      البته که چنین تخریب هایی با وجود نداشتن هیچ پایه و اساس علمی و پایگاه خبری قوی، توانست به میزانی موجب اختلال و خراب کاری شود اما آنچه مبرهن است افشا کاری و تخریب در این سطح برای عمومی که پیشینه ای از اوضاع نمی دانند اهدافی بیش و غیر از علاقه مندی به طبیعت و حیات وحش کشورمان دارد.
      کوشکی را فرد افغانی نگرفته و فردی پولدار به نام کوشکی که خودش شکار چی است کوشکی را خریده و منتقل کرده است.
      هومن جوکارو کارشناسان سازمان همواره تاکید کرده اند که هدف تکثیر در اسارت برای رهاسازی یوزپلنگ به طبیعت اولویتی نداشته و ندارد.
      داستان باردار بودن دلبر هم یک هوچی بازی خبری بود و از نادانی کارشناسان و دامپزشکان ایرانی شروع شد چنانچه حالا می گویند لوک و فرانس گفته اند احتمال بارداری دلبر زیاد نیست
      سازمان متولی این امر خیلی حرفه ای عمل نکرده و نمی کند اما چطور می شود در کشوری که هیچ ارگان و سازمانی حرفه ای و علمی عمل نمیکند از این سازمان بی پول و بی پشتوانه انتظار زیادی داشت.
      مردم هر دو متن را بخوانند و خود قضاوت کنند

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی _ جیر جیرک_ ماحصل گفته های شما این است که برخی بعمد و با دلایل واهی و بی اساس و در پوشش غیرواقعی و صرفأ جهت براه انداختن تجارتی پر سود, به خارج کردن یوزها از طبیعت دست زده اند , پس بهتر است برای روشن شدن ابعاد و جزئیات این “فریب بزرگ ” ماجرا پیگیری و آشکار شود تا بتوان تعقیب و مجازات عاملان را خواستار شد.

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  22. عاشق طبیعت می‌گوید:

    بیچاره موقع گیر کردن چه عذابی میکشیده

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  23. فیلدمن می‌گوید:

    دیده بان عزیز
    چطور می شود اگر کسی از اشخاص یا ارگان های مسئول انتقاد میکند و حتی بار ها و بارها دیده شده که تخریب میکنند بدون داشتن هیچ اطلاع درست و دیدگاه علمی، شما منعکس میکنید اما وقتی یک نفر مثل بنده از همین نظر دهندگان همه چیز دان انتقاد میکنند یا از آنها توضیح میخواهند منعکس نمیکنید؟؟
    این تمایز از کجا نشات می گیرد؟؟؟؟؟؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>