بر اثر حمله پلنگ در روستای تویه رودبار دامغان ۳۸ راس دام اهلی تلف شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دو شب قبل بر اثر حمله یک پلنگ به آغل دام های اهلی در روستای تویه رودبار از توابع شهرستان دامغان تعداد ۳۸ راس بزغاله و گوسفند اهلی تلف شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان با تایید این خبر گفت: یکشنبه ۹۴/۲/۶ حوالی ساعت ۳ نیمه شب یکی از اهالی روستای تویه دروار متوجه سروصدای عجیبی از درون آغل گوسفندان در حیات خانه خود می شود.

تصاویر مربوط به دام های اهلی تلف شده بر اثر حمله و وارد شدن پلنگ به آغلی در روستای تویه رودبار دامغان

فرامرز اسفندیاری اظهار داشت: این دامدار به همره پسرش با عجله از خانه خارج شده و متوجه پلنگی می شوند که با عبور از دیوار وارد آغل دامها شده و تعداد زیادی از بزغاله و بره ها را دریده است.

آنها پلنگ را در حالی مشاهد می کنند که یک بزغاله را به دندان گرفته بوده و پلنگ نیز با حضور دامدار و پسرش به همراه لاشه بزغاله از روی دیوار عبور کرده و فرار می کند.

صبح روز بعد با تماس دامدار و اطلاع از موضوع کارشناسان و محیط بانان دامغان عازم روستای تویه دروار شده و ضمن بررسی شرایط نسبت به تنظیم صورتجلسه و ارائه توصیه های ایمنی به دامدار زیان دیده اقدام نمودند.

در جریان بررسی کارشناسان، ردپا و آثار حضور پلنگ تایید و تعداد ۳۸ راس دام اهلی تلف شده شمارش گردید.

………..آثار خون بر روی دیواری که پلنگ به همراه لاشه بزغاله از روی آن عبور کرده در تصویر مشخص است

روستای تویه دروار یک روستای دورافتاده و کوهستانی در شمال شهرستان دامغان بوده که در نزدیکی مرز استان مازندران قرار دارد و جمعیت اندکی در این روستا ساکن هستند.

آقای حسین الیاسیان دامدار زیان دیده دامغانی اعلام کرده است قصد کشتن پلنگ را نداشته و ندارد و از ارزش بالای این گونه جانوری آگاه است.

این دامدار خسارت وارد شده به وی ناشی از حمله پلنگ را حدود ۲۰۰ میلیون ریال برآورد کرده است.

+444
-2
  

82 دیدگاه

  1. عاشق طبیعت می‌گوید:

    Hidden due to low comment rating. Click here to see.

    کم طرفدار Thumb up 29 Thumb down 102

    • امین می‌گوید:

      اگه خودت هم دام داشتی باز این حرفو هم میزدی ؟

      پر طرفدار Thumb up 76 Thumb down 16

    • افشین می‌گوید:

      این گوسفندان دارایی یه خانواده و در اغلب موارد چندین خانواده است
      ایکاش به داشته های هم احترام بذاریم
      در ضمن پلنگ انتقام نمیگیره انتقام و اعمال این دست مختص موجودات دو پاست و گوشتخواران وحشی بنا به اقتضای طبیعتشان و برای سیر کردن شکم خود و بچه هایشان دست به این کار میزنند
      بطور حتم پلنگی که اینگونه دریده بس گرسنگی کشیده و الا پلنگ اغلب حیوانی است که فقط یک شکار را کشته و تغذیه میکند.

      پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 1

    • امیرجهان شاه می‌گوید:

      حالا چه پلنگ این کارو کرده باشه چه گرگ ؛ سازمان باید خسارت این دامدار رو پرداخت کنه .
      در غیر اینصورت تراژدی پلنگ کشون دوباره تکرار خواهد شد.

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  2. حسین خانی می‌گوید:

    با سلام
    امیدوارم سازمان محیط زیست هرچه سریعتر خسارت وارد شده به این دامدار عزیز را پرداخت نماید تا مشکل خاصی برای پلنگ این قصه اتفاق نیافتد و یک تیم کارشناسی از سازمان محیط زیست این اتفاقات اخیر را کارشناسی نمایند و علت حملات پلنگان در این فصل را بررسی نماید و اقدامات پیشگیرانه هر چه سریع تر انجام پذیرد. البته فقط می تونم امید داشته باشم.

    پر طرفدار Thumb up 89 Thumb down 2

  3. پندار نیک می‌گوید:

    درود به دیده بان.خبر بد ولی بحث انگیزی بود.این کشتار کار گرگ است که همه گله را با حرص وولع خفه میکند.پلنگ هیچگاه بیش از یک گوسفند شکار نمیکند.متاسفانه صحنه سازی است چند وقتی است دامداران خسارت وارده را به گردن پلنگ می اندازند تا خسارت بگیرند.پلنگ بقدری ماهرانه ودر اندک زمان طعمه را خواب در خواب میبرد.خدا کنه این کار تبانی نباشد.

    پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 26

    • همیار محیط زیست می‌گوید:

      این تصور که پلنگ در صورت حمله به دام اهلی در کمال فروتنی فقط یک عدد را شکار میکند و با خودش به گوشه ای میبرد و می خورد ولی گرگ تعداد زیادی را میکشد کاملا تصور غلط و نادرستی است.

      تمام گربه سانان و سگ سانان گوشتخوار از جمله پلنگ، گرگ، گربه وحشی، کاراکال و … در صورت حمله به گله ای از دام های اهلی بخصوص اگر حمله در فضایی محصور مثل آغل یا طویله صورت بگیرد تعداد زیادی از دامها را تلف می کنند.

      علت این موضوع این است که درصورتیکه این گوشتخواران در طبیعت به دسته ای از حیوانات مثل آهو، قوچ و میش و یا حتی پرندگان حمله کنند، اگر موفق به شکار شوند حداکثر یکی از طعمه ها را شکار کرده و مابقی حیوانات بسرعت فرار می کنند.

      اما در صورتیکه هنگام حمله یک گوشتخوار وحشی به یک گله گوسفند، بز، بوقلمون و … به خصوص در محیطی محصور مانند آغل یا طویله حیوانات اهلی به دلیل زندگی با انسان توانایی و چابکی فرار کردن را ندارند، بنابراین فقط در محدوده خاصی به دور خود می چرخند و ایجاد سروصدا می کنند.

      این تحرک و سروصدای حیوانات اهلی که به دلیل ترس از حضور حیوان وحشی است باعث تحریک غریزه و حس شکار در حیوان مهاجم می شود و این حس به احساس گرسنگی او غلبه می کند.

      اصولا گوشتخوار وحشی این تجربه را در طبیعت ندارد که یکی از طعمه ها را شکار کرده و بقیه نیز در همان محدوده باقی بمانند، بنابراین تمام دامهایی که در فضای محدود حرکت می کنند و از ترس تولید صدا می کنند را تک تک می کشد.

      به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره نمود:
      گربه وحشی الشتر که یازده بوقلمون را فقط خفه کرده بود در صورتیکه توان خوردن حتی یکی از بوقلمون ها را هم نداشت. http://www.iew.ir/1392/11/06/21302

      همچنین موارد متعدد و مستندی از حمله پلنگ و تلف شدن چندین راس دام اهلی در کشور وجود دارد که موضوع فوق تایید می کند. ازجمله:
      http://www.iew.ir/1393/02/03/24029
      http://www.iew.ir/1393/04/23/27122
      http://www.iew.ir/1392/11/29/22159
      با سپاس

      پر طرفدار Thumb up 63 Thumb down 10

      • علیرضا می‌گوید:

        حالا دام های یک دامدار آنهم در یک منطقه دورافتاده و محروم توسط یک حیوان وحشی(چه گرگ پلنگ یا هر وحوش دیگه ای) تلف شده و دامدار نهایت همکاری و فرهنگزیست محیطی رو از خودش نشان داده! الان نوبت سازمان حفاظت محیط‌زیست که جهت حفظ حیات وحش و فرهنگ سازی باید خسارت دامدار و در کمترین زمان و بدون بوروکراسی طولانی اداری پرداخت کنه و اصطلاحا خودش و نشان بده…!! در غیر اینصورت در موارد بعدی نباید از دامدارهایی که تمام هستی شون در معرض خطر حیوانهای وحشیه انتظار خاصی داشت…!!

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

      • پندار نیک می‌گوید:

        جناب همیار کلیه خبرهایی که در خصوص حمله گربه سانان به دام وطیور به آن اشاره کردید در سال ۹۲-۹۳ اتفاق افتاده.کافی است زحمت بکشید وبا دامداران قدیمی وریش سفیدای دامغان ویا سایر مناطق پلنگ خیز در این مورد پرس وجو کنید ومتوجه خواهید شد تا به حال چنین عملی از پلنگ سر نزد ه مگر اینکه در آغل گرفتار شود.حتی گربه خانگی هم بیش از یک کبوتر یا جوجه مرغ نمیکشد.پلنگ از ناحیه دنبه به گوسفند حمله نمیکند ولی گرگ میکند.دامغان مملو از شکار است وپلنگ کمبود غذا ندارد.اگر دور بین تله ای سر لاشه نصب کنند کاملا مشخص میشه که کار کدام درنده است.درشمال هرساله پلنگها به گاو و گوسفند حمله میکنند اما یک عدد بیشتر تلف نمیکنند.این روش مختص گرگ.شغال.روباه.سمور.راسو..سگهای گرگی میباشد.اگر یک زیست شناس متبحردرمورد گربه سانان از شهر دیگری غیر از دامغان بفرستند صحت وسقم گزارش مشخص میشه.

        پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 9

        • ali می‌گوید:

          واااای چقدر یه سریا لجباز و یه دنده هستن . خب یکی از جلو پشت بوم میافته و یکی از عقب . بابا کارشناسان محیط زیست تایید کردن پلنگو . اون چوپان هم دیده .از یه طرف از رو دیوار رد کرده شکارشونو بعضی اوقات هم بالای درخت برده ۱۰ تا شکار و. اونوقت یک عده انسان لجباز میگن هیچکس نمیفهمه فقط ما میفهمیم. همین رفتار گستاخانه طبیعتو نابود کرده

          داغ Thumb up 4 Thumb down 5

  4. کوشان مهران می‌گوید:

    هرچند در وضعیت کنونی سگهای گله در زیستگاه های ایران در کنار دو رگه نمودن گرگ ها باعث فراری دادن وکشتن گونه هایی چون گوسپندان کوهی می شوند ولی با روند افزایش جمعیت وپراکنش گرک، خرس وسیاهگوش در اروپا بکارگیری سگان گله برای کاهش برخورد میان گوشتخواران و دام توصیه می شود:

    invasiveanimals.com/wp-content/uploads/2010/09/Guardian-Dogs-web.pdf

    در نامیبیا با وجود تراکم بالای گونه های گیاهخوار به دلیل حمله یوزپلنگ به بز و گوسپند اهلی همه ساله تعدادی توسط دامداران کشته شده و یا با زنده گیری منتقل می گردند.

    namibian.com.na/indexx.php?archive_id=113429&page_type=archive_story_detail&page=1
    ,
    news.nationalgeographic.com/news/2004/03/0303_040303_cheetahs.html
    ,

    به همین دلیل وبرای دور نگاه داشتن این گربه سان از دام از سگ های گله آناتولی(نژاد ترکیه) استفاده می شود.

    ********************************************

    پیشنهاد می نمایم خوانندگان گرامی تجربیات خویش را در ارتباط با سگان گله برای دوست داران طبیعت به اشتراک گذارند.

    گوشتخواران هنگامی که به تعدادی طعمه فاقد توان فرار و در محیطی محصور دست یابند شروع به کشتار بیش از حد نیاز می نمایند که شاید این غریزه ای طبیعی درون جانوران باشد که ما نیز به عنوان یک گونه پستاندار دارای این خصیصه می باشیم و برای نمونه علاقه به صحنه های شکار گوشتخواران بزرگ همچون شیر در برنامه های مستند و به جان یکدیگر انداختن گلادیاتورها توسط رومیان باستان نشانه ای از این غریزه نهفتی ذاتی باشد که عواملی چون فرهنگ و قانون آن را مهار نموده ولی قادر به سرکوبی کامل آن نبوده اند.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 10

  5. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    خدا لعنت بکنه کسانی را که غذا این حیوان را شکار میکنن و این حیوان گوشه گیر که هیچ وقت به طرف آبادی نمیامد الان کاری بسرش دادن تا مجبور باشه بخاطر غذا به گوسفندان محلی حمله کنه

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 16

  6. ناشناس می‌گوید:

    یک گله گوسفند را کردی تو یه جای بی در و پیکر بدون سگ رفتی با خیال راحت لالا کردی خوب معلومه دیگه سهل انگاری از خودت بوده دامدار عزیز

    داغ Thumb up 34 Thumb down 35

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی _ ناشناس_ نظر شما قابل تأمل است ,یک راهکار که پس از بررسی و کارشناسی می تواند مد نظر باشد, لحاظ کردن درجه ایمنی مکانهای مورد حمله قرار گرفته در برآورد و پرداخت خسارت به بهره برداران باشد که بایستی قبلأ وسیعأ از سوی “س.ح.م. ز.” باطلاع بهره برداران مختلف برسد. اگر این تمهید همراه با پرداخت سریع خسارت مانند بیمه شخص ثالث خودروها باشد, راهکار سودمندی خواهد بود.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  7. amir می‌گوید:

    آخه لامصب چرا اسراف می کنی؟؟؟ یکدونه دوتا رو بکش چرا اینهمه؟؟؟ مگه شکمت چقدر جا داره؟؟؟

    داغ Thumb up 27 Thumb down 25

  8. کلارى می‌گوید:

    سازمان محیط زیست خوب است برنامه اى تلویزیونى با حضور آقاى خیام دار دامدار گیلانى و آقاى الیاسیان ترتیب دهد و همینطور افراد دیگرى که با حیات وحش رفتار متمدنانه اى داشته اند تا فرهنگ سازى شود و رفتار دامدار ایلامى و …سایرین نیز به تصویر در آید تا تفاوت دو عمل عیان گردد.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 5

  9. داریوش می‌گوید:

    همیشه این که چرا درندگان در مواقعی که شکار دم دستشون زیاده دست به کشتار گروهی میزنن برام یک پرسش بوده ؟
    الزاما هم در محیط محصور این اتفاق نمیفته در محیط باز هم اینو دیدم و بیشتر موقعی اتفاق میفته که شکارها تیزپا نباشن شاید درنده هنگامی که داره یکیشون رو میکشه و میبینه بقیه فرار نکردن دچار اشتباه میشه چون در حالت طبیعی وقتی یک گله رو دنبال میکنه یکی رو که گرفت بقیشون فرار کردن و فاصله زیادی با اونی که شکار شده دارن و اگه بقیشون فرار نکرده باشن فکر میکنه تک تک اونهایی که فرار نکردن اونی هست که داشت دنبالشون میکرد

    داغ Thumb up 5 Thumb down 6

  10. مسعود شهرابی می‌گوید:

    امیدوارم سازمان هر چه زودتر تمهیداتی در نظر بگیره که حضور پلنگ موجب ترس و وحشت اهالی به خصوص دامداران نشه
    علاوه بر اینکه باید از نزدیکی پلنگ به روستا خودداری کرد باید مردم رو نسبت به ارزش پلنگ آگاه و نسبت به اقداماتی جهت جلوگیری از حمله مجدد پلنگ مطمئن نمود
    پرداخت به موقع و عادلانه خسارت باعث می شه تا در صورت حادث شدن اتفاقاتی مشابه دامداران به دنبال تلافی نبوده و با سازمان تماس بگیرن
    ممنون از این دامدار عزیز

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  11. رحیم می‌گوید:

    محیط زیست خسارت این بنده خدا رو بده تا درسی بشه برای بقیه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  12. kooshan می‌گوید:

    در روستاهای و مناطقی که تعداد دامهای خانوارها زیاد است و احتمال حمله گوشتخواران نیز قوی است, یک راه کم خرج و ساده از نظر اجرایی برای جلوگیری از ورود خسارات سنگین به دامداران این است که آغل دامها را محفوظ و امن کنند تا امکان ورود گوشتخواران به داخل آنها منتفی شود
    ضمنأ محوطه ای سرپوشیده برای ماکیان طوری در حیاط یا محوطه منازل ساخته شود که در دید قسمت مسکونی بوده و کاملأ محفوظ نباشد و بتواند توجه گوشتخواران را جلب کند اما دسترسی به داخل آن برای گوشتخواران بزرگی مانند گرگ و پلنگ مشکل باشد, در این صورت ضمن جلب توجه حیوان و در اثر تقلای حیوان گوشتخوار برای ورود و حمله به ماکیان علاوه بر دید مناسب , سروصدای کافی جهت اطلاع خانوار ایجاد می شود تا نسبت به فراری دادن حیوان اقدام کنند, در این حالت خسارت احتمالی وارد شده بسیار کم است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  13. حداد می‌گوید:

    امیدوارم…….ای کاش محیط زیست خسارت این دامدار عزیز بده یا بخشی از اون رو پرداخت کنه
    تا این عزیزی که میگه از ارزش این گونه جانوری مطلع است ، به ناچار خودش دست بکار نشه. . .
    ببین چقد تو اون منطقه شکار کمه که پلنگ بی نوا زده اومده سمت روستا

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  14. اهورا می‌گوید:

    قابل توجه چوپانان دیگه….
    کاش یکم از مردانگی این چوپانان یاد بگیرید.
    امیدوارم خسارت هرچه زودتر پرداخت شود.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  15. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    عجب شیطونی بوده این پلنگه ، به این میگن شبیخون…
    حالا اگه س م ز دق مرگ نکنه و خسارت رو بده خوبه چون ارزش این پلنگ ده ها برابر بیشتر از پول دامها می باشه بدون تردید

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  16. ali می‌گوید:

    قطعا باید خسارت دامدار پرداخت بشه و این مهمترین کاره و این باعث میشه افراد بجای انتقام جویی از یک حیوان بخاطر غریزش به سازمان مراجعه کنن برای جبران خسارت

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  17. ali می‌گوید:

    عجیبه که همه رو دریده
    بیشتر گرگ ها این خصوصیت رو دارن

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  18. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    شکار بی رویه سبب بروز چنین حوادثی میشود

    داغ Thumb up 14 Thumb down 14

  19. علی اقایی می‌گوید:

    دم پلنگ گرم که انتقام اون ۵ پلنگ کشته شده به دست دامداران را گرفت

    نوش جانت پلنگ جان

    داغ Thumb up 9 Thumb down 30

  20. م.ش می‌گوید:

    اگر واقعا کارشناسان تایید کردن کار پلنگ هستش محیط زیست باید خسارت اون رو بده چرا که دامداران تلافی نکنن با مسموم کردن همین لاشه ها بازهم جان یک پلنگ رو بگیرن

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  21. درنا 2 می‌گوید:

    اگر خسارت وارده توسط محیط زیست پرداخت شود دیگران نیز دیگر با این دست حیوانات دیگر کاری نخواهند داشت و اگر مانند قبل خسارتی پرداخت نشود خود گله داران وارد عمل میشوند و آنوقت هست که نسل کشی میشود . خواهشا ترتیب اثری داده شود تا دوباره شاهد کشته شدن این گربه سانان نباشیم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

    • Fardad می‌گوید:

      سرکار خانم_ درنا ۲_ شما چگونه مطلعید و اطمینان دارید که دفعات قبل خسارتی پرداخت نشده !
      در همین خبر دیده بان که ظاهرأ بدقت نخوانده اید کارشناسان “س.ح. م. ز. ” به روستا رفته و پس از بررسی وضعیت, صورت جلسه تنظیم کرده و دامهای کشته شده توسط پلنگ را شمارش کرده اند
      اگر قرار بر عدم پرداخت خسارت باشد دیگر چه نیازی به اینکارها است؟
      ضمنأ اطلاعات دقیق و مستند و معتبری تابحال در این باره نه در دیده بان و نه توسط رسانه های دیگر و یا حتی توسط اشخاص مطلع دیگر اعلام نشده که حاکی از عدم پرداخت خسارات در دفعات قبل باشد
      اگر چنین مدارک و اسنادی در اختیار دارید لطفأ جهت تنویر افکار از طریق دیده بان اعلام کنید.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

  22. شوکا می‌گوید:

    فقط امیدوارم خسارت این دامدار فرهیخته رو بدن همین

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  23. علی اقایی می‌گوید:

    نوش جانت پلنگ جان

    داغ Thumb up 8 Thumb down 28

  24. علی اصفهانی می‌گوید:

    نوش جانت پلنگ جان که انتقام ۵ تا پلنگ کشته شده را گرفتی

    داغ Thumb up 7 Thumb down 34

  25. درنا 2 می‌گوید:

    اگر خسارت وارده توسط محیط زیست پرداخت شود .دیگران نیز دیگر با این دست حیوانات دیگر کاری نخواهند داشت و اگر مانند قبل خسارتی پرداخت نشود خود گله داران وارد عمل میشوند و آنوقت هست که نسل کشی میشود . خواهشا ترتیب اثری داده شود تا دوباره شاهد کشته شدن این گربه سانان نباشیم

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  26. رضا مجذوبی می‌گوید:

    دست حسین آقا درد نکنه که صدمه ای به پلنگ نزده و….ولی مگه بره و گوسفند دونه ای چنده که ۳۸ راس رو حدود ۲۰ میلیون تومان تخمین زدن؟؟؟!!!!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 9

  27. علی می‌گوید:

    مشکل شکار غذای پلنگ توسط شکارچیان محترم و عزیز و باوجدان !!! است وگرنه پلنگ به ندرت به سمت روستا می آید.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 16

  28. soran می‌گوید:

    تمام این مصیبت ها به دلیل کاهش تعداد شکار مورد نیاز این حیوان اتفاق می افتد اما دلسوزی برای این مشکلات وجود ندارد

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 12

  29. مجید(حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    امیدوارم سازمان هرچی سریعتر و بدور از هر بروکراسی خسارت این دامدار عزیز و فهمیدرو بده

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  30. پلنگ سبزوار می‌گوید:

    پلنگام خداییش تنبل شدن ها
    با اطلاعی که از منطقه دارم خداییش شکار خوبی تو منطقه وجود داره دیگه پلنگام دارن دنبال شکار بی در دسر میگردن ها

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 10

  31. عاشق طبیعت می‌گوید:

    من به مزاح گفتم دمش گرم پلنگه
    تازه به نظرم باید خسارت این دامدارو بدن تا موجب کینه بیشتر این چوپانان نسبت به پلنگها و حیوانات گوشتخوار نباشیم

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  32. سیدمحمدیعقوبی می‌گوید:

    شکار بی رویه ی طعمه های پلنگ بالاخره داره خودشو بصورت واضح نشون میده

    انقدر این حیوانات بی غذا شده اند که گاه و بیگاه به روستاها می آیند

    این موضوع نشون دهنده ی این نکته ی تامل بر انگیزه که حتی گراز هم بر اثر شکار بی رویه تعدادش کم شده و پلنگها با کمبود شدید غذا مواجه شده اند

    تعداد تلفات بالای پلنگ در این سال این موضوع را کاملا در تمام کشور تایید می کند

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 14

    • سیدمحمدیعقوبی می‌گوید:

      نکته ی جالب اینجاست که در همین فضای مجازی تعداد زیادی شکارچی غیرمجاز بازدید دارند
      چراکه وقتی بتده این مطلب رو درباره ی دلایل حمله ی پلنگ نوشتم و گفتم که شکار بی روبه ی طعمه ی پلنگ از عوامل اصلی حمله ی اون به دامهای اهلیه تعداد زیادی مخالف با این نظر من دیده می شود.بنظر میرسه سواستفاده ی شکارچیان بی رحم از مطالب این سایت و پیدا کردن دقیق مکانهایی که می توانند با وجود خلا های حفاظتی به شکار بی رحمانه ی خودشون بپردازن بیش از طرفداران محیط زیست مظلوم ایران است.
      لذا از دیده بان گرامی تقاضامندم تاجای ممکن از ذکر منطقه ی حوادث خودداری نمایید

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

      • دوست می‌گوید:

        سعی در فرافکنی نکنید دوست عزیز,
        وقتی چند برابر بیش از حد ظرفیت مرتع دام وجود داشته باشه عملا مرتع پاکتراشی بشه توسط دام اهلی(دامی که امنیت حضور در مرتع رو توسط سگ گله و… بدست اورده) دیگه جایی نمیمونه برای چرای طعمه اصلی پلنگ و وقتی منابع غذایی برای دام وحشی کم باشد, زادآوری کمتر میشود (رفتار غریزی چهارپایان برای زادآوری)
        و بالطبع همه ساله جمعیت گله کم و کمتر و دام اهلی بیشتر و بیشتر میشود,
        شکارکش هم که جای خود.
        همه تقصیر ها گردن یه نفر یا یه عده نیست, من و شما هم مقصریم, رعایت نکردیم.

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  33. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    اخه شما خودتان قضاوت کنین این روستایی تمام زندگیش همین گوسفند ها هست که یکشبه به باد میره باید فرهنگ سازی بشه واین س.ح.م.ز وظیفه داره خسارت انها را بده یا تمام روستا های اطراف زیست گاه این حیوان مجبور کند تا گوسفند های خود را بیمه کنند

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  34. شکارچی نیمه پشیمان می‌گوید:

    بنده خدا دامداره چه دلی داشته رفته محیط بان خبر کرده.
    خیلیییی سخته آدم یه شبه اون همه دام رو از دست بده.
    نگهداریشون سخته خودمو که جاش میذارم کم میارم.
    من اگه بودم……………

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  35. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    امیدواریم این پلنگ پیر و زمین گیر نشده باشه و دندوناش از بین نرفته باشن که مجبور شده اینطور به آغل بزنه….
    به احتمال فراوان بخاطر شکار بی رویه کل و میش و بز به این روز دچارش کردن و باز امیدوارم با طعمه ی مسموم هفتمین چراغ پر فروغ پلنگ خاموش نشه امسال

    داغ Thumb up 9 Thumb down 9

  36. کوشان مهران می‌گوید:

    یکی از شیوه های درست نمودن آغل، حفر آن در درون زمین برای امنیت بیشتر وبویژه گرمای کافی بوده است.
    آیا جهاد کشاورزی شیوه های نوین مکان یابی،طراحی وساخت آغل وطویله هایی قابل قبول در دامداری سنتی را دارا می باشد؟

    در اسپانیا هنوز هرساله گله های بزرگ گوسپند از شمال به جنوب کشور کوچ می نمایند ودر کشورهایی آلپی چون سوئیس، شمال ایتالیا و شرق فرانسه با وجود کشاورزی و دامداری مدرن و صنعتی ومهمتر از همه چیز “اقتصادی”، زندگی سنتی شبانی با وجود کم شدن رغبت نسل جوان به این پیشه ها، در طبیعت جریان دارد.

    چرا دامداری سنتی در صورتی که امکان صنعتی شدن آن موجود نمی باشد نباید در حد خویش بروز و اقتصادی گردد؟

    چرا نباید فراورده های لبنیاتی و بویژه انواع پنیرهای لوکس وپربهای دامداری های زاگرسی و هیرکانی بازارهای منطقه را در دست خویش نگیرد.

    ****************************************************

    پیشنهاد می نمایمکه خوانندگان گرامی داده ها ودیده های خویش را درباره دامداری سنتی وبویژه سگان گله و آغل ها در اختیار دیگران قرار دهند.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

    • کوشان مهران می‌گوید:

      بخشی از کتاب “شکار های بزرگ جهان” نگاشته Werner Trense متولد سال ۱۹۲۲ و فوت شده در سال ۲۰۱۵، افسر نیروی هوایی آلمان در جنگ جهانی دوم(لوفت وافه) و نخجیرگر:
      rhinoresourcecenter.com/pdf_files/128/1281049021.pdf

      آقای Trense در آلمان ساکن بود ولی چرا نباید دوستداران محیط زیست ایران از چند وچون کار های “جناب آقای خسرو سریری” یکی از پیشکسوتان پایخه گذاری کانون شکار و سپس شکاربانی ونظارت بر صید بی خبر بمانند؟

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  37. امید عزت پور می‌گوید:

    پلنگ نیست . این مدلی تاحالا پلنگ نداشتیم . چه خبر مگه . یدونه برمیداره میره . این کار گرگه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

  38. علی اصفهانی می‌گوید:

    زنده باد پلنگ نوش جونش

    داغ Thumb up 5 Thumb down 13

    • شیرین می‌گوید:

      یعنی چی !!! این سومین باره ک شما داری ازین کلمه استغاده می کنی
      هر بارم منفی میگیرید ، پس اون دامدارایی هم ک کشتن بیان طرفداراشون
      اینجا بنویسن دمت گرم ک کشتی؟! یکم عاقلانه تر فکر کنیم.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  39. کیان می‌گوید:

    اگه ما آدمها جای اون پلنگ باشیم خیلی بدتر رفتار می کنیم. باید واقع بین باشیم. پلنگ های بیچاره کارشون به کجا رسیده که به آغل گوسفندان می زنند. علت هر چی باشه به عملکرد خود ما بر می گردد.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  40. ایمان می‌گوید:

    وظیفه سازمان محیط زیست است که با پرداخت خسارت این دامدار محترم آن هم سریعا و بدور از هرگونه کاغذ بازی کاری کند که الگویی باشد برای دیگر دامداران.
    فرهنگ سازی یعنی همین کار در غیر این صورت که عده ای جمع شوند و خیرخواهی کنند و پول جمع آوری کنند راه به جایی ندارد.
    یادمان باشد که فرهنگ سازی با حرف شدنی نیست.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  41. م.اشنا می‌گوید:

    سازمان به جای هزینه های هنگفت برای احیای نسل شیر و ببر ایرانی خسارت این دامداران را بده تا مجبور به کشتن پلنگ نشند البته نون ونمایش تو اون کاراست نه خسارت این بدبختارو دادن!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  42. فاتح می‌گوید:

    به احتمال زیاد یه پلنگ دیگه تلف میشه
    حتی اگر بر فرض خسارت این دامدار پرداخت بشه و این شخص پلنگ رو از بین نبره ممکنه بقیه دامدارهای اون منطقه این کار رو انجام بدن و برای اینکه از حمله پلنگ پیشکیری کرده باشن یه لاشه سمی بندازن سر راه
    در مورد اون دامدار گیلانی هم این مسئله وجود داره و هیچ تضمینی وجود نداره که بقیه دامدارهای اون منطقه بعد از شنیده خبر حمله پلنگ به فکر از بین بردنش نیفتاده باشن
    با خودشون فکر میکنن که ممکنه پلنگ به گاو و گوسفنداشون حمله بکنه و برای همین اونها هم پیش دستی میکنن و با لاشه مسموم کار پلنگ رو تموم میکنن
    پرداخت خسارت میتونه تا حدودی جلوی این کاررو بگیره اما همیشگی نیست و مقصر این اتفاقها شکارچی ها هستند که شکار و طعمه های پلنگ رو شکار میکنن و پلنگ از روی گشنگی و بی غدایی مجبور به حمله به گاو و گو سفند میشه.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  43. حامد می‌گوید:

    نمیدونم این چه دیدگاهیه که بعضی فکر میکنن هر چی از دولت بیشتر بگیرن سود کردن !
    بابا خوش انصاف من خودم دامدار هستم ارزش بره هایی که میبینم بین ۲۰۰ تا نهایتا ۳۰۰ هزار تومان بیشتر نیست که جمعا و با در نظر گرفتن سقف حدود ۱۱ میلیون تومان هزینه آنهاست.
    بخدا اگه اضافه بیگیرید حرامه و سهم بقیه را گرفتید.
    هر چند امیدوارم محیط زیست حداقل نیمی از خسارت اعلامی دامدار خسارت دیده را پرداخت کند.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 6

    • k,navid می‌گوید:

      آقای دامدار باید بدونی کسی این سایز بره نمیفروشه چون ۲۰ روز دیگه میشه ۲برابر تازه به نظر من کم زده

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • دوست دار طبیعت می‌گوید:

      اقا حامد به قول خودت دامدار
      شما که میگی دامداری از شما توقع نمیره آخه مگر دولت پولش الان میده که به شما برخورده و ناراحت شدین
      بنده خدا پول آن گاو که پلنگ خورد مگه دادن کمی از پولش دوست داران طبیعت دادن
      دوما مگر شما این گوسفندان از روی عکس وزن کردین و قیمت میزنین

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  44. مه رخ می‌گوید:

    پلنگ هم پلنگ های قدیم .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  45. pd می‌گوید:

    خسارت شو بدید اینا نون زن و بچش هستند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  46. Nature می‌گوید:

    امیدوارم سازمان هرچه زودتر این قضیه رو مدیریت کنه تا از یک تقابل تلخ دیگه بین انسان و پلنگ پیشگیری کنه.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  47. omid می‌گوید:

    من دعا میکنم انشا الله خیر باشد و امسال درامدش دوبرابر و خسارتش جبران بشه

    خدا خیرش بده فقط خداکنه کاری نکنه پلنگ رو البته میدونم چقدر برای اون دامدار سخته!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  48. من هستم می‌گوید:

    مطمئنم فردا خبر مرگ پلنگ رو از همین سایت میخونیم!
    شک نکنین!!!!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  49. اردک ماهی می‌گوید:

    من یه پیشنهاد دارم

    ضرر و زیان ناشی از کشتار پلنگ رو ۲۰ برابر کنن و از محل این ضرر و زیان خسارت زیان دیده ها رو فوری پرداخت کنن

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  50. حافظان طبیعت می‌گوید:

    این دامداران خیلی در حفظ حیات وحش می تونن به ادارات محیط زیست کمک کنن و جلوی تخلفات را هم بگیرن تا غذای این جانوران راحت گیرشون بیاد ومجبور نشوند به سمت آبادی ها بیان واسه تهیه غذا با بعضی از اونها وقتی صحبت میشه میگن ما چکار داریم ادم فروشی کنیم واینجوریه که حالا دامان خودشونه میگیره چه بسا که خودشون و فرزندانشون نیز شکارچی هستن و چون نزدیک به شکارگاهها و یا در دل شکارگاهها زندگی می کنن و بهترین مکان برای تخلف را دارن و دستگیریشونم سخته

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  51. سید محمد می‌گوید:

    کی گفته پلنگ یه طعمه بیشتر شکار نمیکنه من تو یوتیوب دیدم یه پلنگ ۲ تا گاو رو در کمتر از ۱۵ ثانیه خفه میکنه
    به نظرم تا جایی که در توانش باشه خفه میکنه این تو غریزه حیوانات وحشی است چه گرگ چه پلنگ
    چه بسا که من با یه چوپان زخم خورده هم حرف زدم اونم تایید کرد

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  52. پلنگ سبزوار می‌گوید:

    خداییشش اگه ماموران محیط بان تو مناطق پلنگ خیز زیاد باشن که شکار بی رویه انجام نشه دیگه شاهد این اتفاقات نیستیم بخدا ………چرا یک مورد حمله پلنگ از پارک تندوره با اون همه روستا اطراف منطقه گزارش نشده نباید گردن اینو اون بندازیم باید مسولین بفکر نیروی بیشتر برای اون مناطق باشن بجای اینکه افسوس بخورن………حداقل وردارن چند نفرو استخدام کنن تا الباقی امید به کار کردن داشته باشن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  53. عیسی می‌گوید:

    با سلام ای کاش کسانی که آن شش پلنگ را از محیط زیست کشور برای همیشه محو کردند .تفکر این دامدار را داشتند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  54. محیطبان منطفه حفاظت شده مراکان می‌گوید:

    کار گرگه ؛ گرگ

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

  55. فاتح می‌گوید:

    چه جوری میشه تایید کرد که حتما پلنگ بوده و گرگ نبوده.معمولا گرگ اینجوری میزنه به اغل و همه گوسفندهای میدره و پاره میکنه و میکشه…

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  56. حمید می‌گوید:

    سازمان محیط زیست می باید با پرداخت بموقع خسارات وارده (حتی مبلغی بیش از میزان خسارت) باعث فرهنگ سازی مطلوب در مردم گردد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  57. کامیار می‌گوید:

    شما فقط به همین ۳۸ راس بره فکر میکنید!
    این بره ها باید شیر مادراشون رو بخورن تا اون دامدار بیچاره بتونه ازشون شیر و ماست و کره و کشک و پنیر بگیره اما حالا ک بره هاشون کشته شدن شیراشون خشک شده و دامدار تا یک سال دیگه هیچ سودی نداره.
    همه چی ب این سادگی ک شما فکر میکنید نیست.
    لطفا خودتونو جای اون دامدار فداکار قرار بدین!
    و توجه داشته باشین ک مال ب جون انسان وابسته ست!
    خواهشا رسیدگی شود.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  58. hsssan می‌گوید:

    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان ممنون بابت همراهی دوستان از دوست عزیزی که خبر رو اعلام کرده خواهشمندم اسم روستا رو به شکل صحیح ان بنویسد اسم روستا (تویه رودبار) می باشد نه تویه دروار بیزحمت در متن خبرتون اسم روستا رو تصحیح نمایید تشکر

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  59. دانیل می‌گوید:

    با سلام شما هایی که داد از حفاظت محیت زیست میزنین پول هر دام حدود پانصد هزار تومان چه قدر خصارت به این بنده خدا دادین بجای شعار برین از کشورهای گرسنه افریقایی یاد بگیرین که اگر همچین اتفاقی میفتاد همون روز کل خسارت رو پرداخت میکردن تا اینکه اهالی روستا در سدد رفع افت بر نیان . من با اطمینان میگم خود محیط زیست با اجرای سیاست های اشتباه عامل این همه خسارت و شکار غیر قانونی است

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  60. علی حیدری می‌گوید:

    سلام
    با دوستی که فرمودند از سگ های گله استفاده شود و اینکار در نامیبیا به حفظ احشام و کاهش موارد حمله جانوران وحشی شده نیاز به کشتن جانوران وحشی را نزد دامداران کمتر میکند کاملن موافقم بی توجه به سگ های گله کار خوبی نیست ـ
    به مقاله کوتاه من در آدرس زیر مراجعه کنید
    rokhshad.com/1389/09/21/%D8%B3%DA%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D9%84%D9%87%D8%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D8%AD%D9%85%D8%AA%DA%A9%D8%B4/

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  61. گزارش تصویری/ حضور دامدار همیار محیط زیست دامغانی در برنامه ماه عسل
    پایگاه خبری تحلیلی جمعیت اتحاد سبز

    gud.ir/?p=6789

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>