شکارچی متخلف به پرداخت ۷۱ میلیون ریال جزای نقدی و ۲ سال حبس محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در جریان رسیدگی به پرونده یک شکارچی متخلف در دادگاه عمومی طالقان، متهم به جرم شکار غیرمجاز دو کل وحشی و یک قو و نگهداری از سلاح و مهمات قاچاق شکاری و جنگی به پرداخت ۷۱ میلیون ریال جزای نقدی و تحمل ۲ سال حبس تعزیری که با اعمال تخفیف چهار سال متعلق گردید، محکوم شد.

زمستان سال گذشته به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر سوء استفاده تعدادی از شکارچیان غیرمجاز از بارش برف سنگین در ارتفاعات طالقان و نزدیک شدن حیات وحش به روستاها، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان به تحقیق در این زمینه پرداختند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست طالقان در این باره گفت: مخفیگاه مظنونین به مدت سه هفته توسط محیط بانان بصورت نامحسوس تحت نظر بود و پس از اطمینان از اعمال مجرمانه ۳ شکارچی غیرمجاز مامورین جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شده و پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی، محیط بانان به همراه مامورین نیروی انتظامی در روز (پنجشنبه ۹۳/۱۰/۵) بصورت ناگهانی به مخفیگاه متخلفین که یک سوله بود وارد شدند.

………………..تصویر اسلحه و مهمات شکاری و جنگی کشف شده از شکارچی غیرمجاز در طالقان

حشمت اله کشیری اظهار داشت: در جریان بازرسی از این مکان سر و اجزای بدن دو کل وحشی، یک لاشه تاکسیدرمی شده قو، یک قبضه اسلحه دولول قاچاق، یک تپانچه کالیبر ۱۲ غیرمجاز، ۵۰ عدد فشنگ ژ۳ به همراه ۷۰ عدد فشنگ کلاشینکف، ۱۲ عدد فشنگ ساچمه زنی و چهارپاره و ۵ عد تیر فشنگ دوشکا کشف و ضبط گردید.

در این رابطه سه متهم بازداشت شده و پس از تنظیم صورتجلسه شکار غیرمجاز جهت تکمیل تحقیقات و ارجاع به مراجع قضایی روانه بازداشتگاه کلانتری طالقان شدند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه عمومی طالقان، متهم ردیف اول با استناد به صورتجلسه محیط زیست و نیروی انتظامی، همچنین اعترافات صریح متهم و دفاعیات بلاوجه وکیل مدافع، از بابت تمامی موارد مطرح شده مجرم شناخته شده و رای دادگاه بشرح زیر صادر گردید:

۱) مجرم با استناد به مواد ۱۰ ، ۱۲ و ۱۴ قانون شکار و صید از بابت شکار غیرمجاز دو کل وحشی و یک پرنده حمایت شده قو به پرداخت مبلغ ۱۹ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

۲) مجرم با استناد به بند الف ماده ۶ قانون مجازات اسلحه و مهمات قاچاق از بابت نگهداری از دو قبضه سلاح شکاری غیرمجاز و مهمات شکاری مربوطه به پرداخت مبلغ ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

۳) مجرم با استناد به بند الف ماده ۶ قانون مجازات اسلحه و مهمات قاچاق از حیث نگهداری از مهمات جنگی به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و توقیف کلیه مهمات و اسلحه های کشف شده به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) محکوم گردید.

۴) همچنین متهم مبلغ  ۴۲ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز ۲ کل وحشی و یک قطعه قو را به حساب دولت واریز نمود.


اما با توجه به اینکه متهم در طی مراحل دستگیری مقاومتی در برابر مامورین نداشته و اعترافات صریح وی موجب تسریع در روند رسیدگی به پرونده شده و فاقد سابقه کیفری موثر بوده است دادگاه وی را مستحق تخفیف دانسته و با استناد به ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی ۲ سال حبس تعزیری را به مدت چهار سال تعلیق نمود.

بدیهی است در طی این چهار سال تعلیق در صورت ارتکاب هر یک از جرائم مندرج در ماده ۵۴ قانون مجازات اسلامی علاوه بر مجازات متناسب با جرم صورت گرفته، دو سال حبس تعزیری وی نیز به اجرا در خواهد آمد.

+1556
-3043
  

25 دیدگاه

  1. شیرین می‌گوید:

    من به حبس کاری ندارم چون احتمالا اون رو هم میخره ، ولی ۷۱ میلیون ریال به خدا کمه !

    داغ Thumb up 26 Thumb down 46

  2. مسعود می‌گوید:

    شما مخالفان شکار و شکارچی چقدر با شنیدن این خبر خوشحال شدید.
    از بی تدبیری و بی کفایتی مدیران محیط زیست شاهد اسارت هموطنانمون در زندان هستیم .

    داغ Thumb up 42 Thumb down 48

    • دوست دار طبیعت می‌گوید:

      اولا که حبسی در کار نیست عزیز حالا شما شکارچی خوشحال باش
      دوما کسی که از حق بقیه مردم و نسل آینده ما دزدی بکنه هموطن نیست آقا مسعود

      داغ Thumb up 24 Thumb down 43

    • مجید می‌گوید:

      جناب مسعود هموطن شما اگه جیب شما رو بزنه و به حریم زندگیت تجاوز کنه بازم دوسش داری ؟

      هموطنی که داره از سرمایه های متعلق به یک ملت به نفع خودش سوء استفاده میکنه یک دزد حروم خوار هست و جاش توی زندان

      شکارچی غیرمجاز چیزی غیر از یک دزد بی شرافت نیست و سزاوار زندان و هرگونه مجازات دیگر

      داغ Thumb up 26 Thumb down 41

    • شکارچی می‌گوید:

      مسعود دمت گرم گل گفتی چه بخوان چه نخوان شکار و شکارچی تو همه دنیا هست و بوده. مسئولان باید مدیریت کنن اما کو مدیر…،

      پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 16

    • صادق می‌گوید:

      ببند بابا تو رو خدا اون دهنت رو
      اینم یک نمونه از خانواده شکارچی نامرومت والا برعکسه اینجا طرف میره میزنه حیاط وحش رو نابود میکنه بعد با درگیری با محیط بان به هلاکت میرسه بعد خانوادش همه جوره میخوان سواستفاده بکنند + محیط بان رو حکمش رو اجرا کنند
      باید قوانین مربوط به محیط بان های زحمتکش تغییر اساسی پیدا کنه اینطوری هم شکار کم میشه هم محیط بان با این سودجویان و بهرکشان طبیعت مقتدر تر برخورد میکنه.
      آخرین تلاش ها برای نجات محیط بان دنا

      مطلب به نقل از مهر:

      روز سه شنبه اولیای دم مجتبی رضایی شکارچی مقتول بخشش محیط بان دنا را به پس از صدور استیذان حکم اعدام وی موکول کرده اند.

      مشاور رئیس سازمان محیط زیست از آخرین تلاش های این سازمان برای جلب رضایت اولیای دم و نجات محیط بان دنا از حکم اعدام خبرمی داد: سازمان محیط زیست بر حسب وظیفه بایستی حافظ جان محیط بانان باشد بر همین اساس تمام تلاش خود را برای جلب رضایت اولیای دم شکارچیانی که در درگیری با محیط بانان کشته شده اند می کند تا محیطبانان محکوم به اعدام را نجات دهد.

      به گفته او، قائم مقام سازمان محیط زیست قول داده که تمام دیه های محیط بانان محکوم به اعدام را بپردازد و تمام تلاش خود را برای جلب رضایت اولیای دم مقتولین به کار گیرد.

      دکتر اسماعیل کهرم به ۳ محیط بانی که در منطقه حفاظت شده دنا بر اثر درگیری با شکارچیان به اعدام محکوم شده اند اشاره کرد و افزود: ۷ سال است که تقی زاده در زندان به سر می برد می گوید: در این مدت ۳ مرتبه برای او دادگاه تشکیل شده در نوبت اول وی به قصاص نفس محکوم شد اما در دادگاه نوبت دوم این حکم نقض و در نوبت سوم دادگاه مجددا این محیط بان به اعدام محکوم شد.

      کهرم با اشاره به اینکه هنوز استیذان اعدام این محیط بان صادر نشده می گوید : سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را می کند که این اتفاق نیافتد که البته با توجه به مصوباتی که اخیرا در خصوص محیط بانان بررسی می شود حکم اعدام در مورد محیط بانانی که در حین انجام وظیفه و برای دفاع از محیط زیست با متخلفان درگیر شده اند و این درگیری منجر به فوت شکارچیان می شود با سختگیری بیشتری صادر خواهد شد.

      کهرم تأکید کرد:پس از رایزنی ها و درخواست دکتر ابتکار از استاندار کهگیلویه و نماینده ولی فقیه در استان ظرف یک ماه پدر مجتبی رضایی به عنوان رییس اداره آموزش عشایری استان منصوب شد و قول داد که پس از آن رضایت دهد و از قصاص بگذرد.

      وی افزود: اما چندی بعد درخواست های دیگری شامل استخدام ۵ نفر از اعضای خانواده رضایی در سازمان محیط زیست، ساخت یک حسینیه به نام مجتبی رضایی و ۵۰ ملیون تومان علاوه بر ۱۵۰ میلیون تومان دیه قانونی از طرف ولی دم مطرح شد که سازمان محیط زیست با همه آنها موافقت کرد به شرط آنکه بخشش محضری خود را اعلام کنند .

      به گفته کهرم، حالا یک سال و نیم از این مذاکرات می گذرد و با اینکه پدر مقتول در پست مورد نظرش منصوب شده و با دیگر درخواست های او نیز بعد از بخشش موافقت شده همچنان اصرار دارد که باید سازمان محیط زیست استیذان اعدام تقی زاده را بگیرد پس از آن محیط بان دنا را خواهد بخشید.

      مشاور رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: به هیچ عنوان سازمان برای گرفتن استیذان اعدام محیط بان دنا اقدام نمی کند چرا که ممکن است پس از گرفتن استیذان نیز او را نبخشند .

      به اعتقاد او، حتی اگر تصمیم ولی دم بخشش محیط بان پس از کشاندن وی تا پای چوبه دار باشد پس از امتیازاتی که برای دادن رضایت گرفته شده این اقدام ارزش معنوی بخشش را از بین می برد گذشته از آن سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد که مأموری که در حین انجام وظیفه مرتکب اشتباه شده چنین تاوانی را بدهد.

      کهرم شکسته شدن احکام اعدام دو محیط بان دیگر دنا که در حین انجام وظیفه باعث مرگ شکارچیان شده بودند را یاآوری یادآوری کرد: با تصویب قانون ضابط دادگستری شدن محیط بانان دست سازمان محیط زیست برای دفاع از حقوق محیط بانان بازتر می شود و احتمال تبرئه شدن تقی زاده نیز بیشتر می شود. بنابراین ممکن است روزی برسد که با همان دیه قانونی بتوان پرونده را به سرانجام رساند.

      داغ Thumb up 1 Thumb down 28

  3. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    این چه رایی هستش اینهمه اتهام بعدش هم دادگاه متهم رو مستحق تخفیف دانسته و حبسش را تعلیق کرده !!!
    این رای کاملا به نفع این مجرم هستش یک روز هم زندان نمیره

    داغ Thumb up 19 Thumb down 35

  4. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    آخرش بگین فقط هفت میلیون تمام!
    دو تا کل یک قو کلی اسلحه غیر مجاز فقط هفت میلیون !!
    حالا بگین چرا میرن شکار ؟
    با این حکمها هیچ وقت جلو شکار غیر مجاز نمیتونن بگیرن

    داغ Thumb up 19 Thumb down 37

  5. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    اسلحه اصل کاری هم نگرفتین این همه فشنگ ۰۰۰۶ و دوبل اسلحه اش کجاست ؟

    داغ Thumb up 11 Thumb down 32

  6. مسعود شهرابی می‌گوید:

    چرا حکم حبس برای نگهداری تپانچه غیرمجاز صادر نشده؟
    نگهداری غیرمجاز تپانچه یه جرم کاملاً امنیتی حساب می شه و با این شخص باید محکمتر از اینها برخورد می شد
    نگهداری از فشنگ ژ۳ و کلاشنیکف و دوشکا جرم کمی نیست و احتمالا اسلحه هایی هم در کار بوده! چرا پیگیری نشده؟
    البته اگه طرف ادعا نکنه این فشنگها یادگاریه جنگه!
    جرائم مربوط به اسلحه جنگی و فشنگ جنگی جرائم امنیتی هستن و باید سختگیری بیشتری داشت
    یه عده با هر اسلحه و وسیله ای به کشتار حیات وحش می پردازن اما قانون در مقابل این متخلفین که معلوم نیست از کدام قماش هستن مماشات می کنه و این اصلا درست نیست

    داغ Thumb up 12 Thumb down 33

  7. حیف نون آخه پرنده قو به اون زیبایی را برای چی شکار کردی؟!

    سادیسم داری لابد از اذیت کردن جانداران لذت میبری!

    برو پیش روانپزشک حداقل دو سال درمان مداوم لازم داری!

    داغ Thumb up 15 Thumb down 34

  8. پلنگ دشتستان می‌گوید:

    این جریمها دردی رو دوا نمیکنه

    داغ Thumb up 13 Thumb down 33

  9. داریوش می‌گوید:

    اگه یه پنجاه شصت میلیونی جریمه میشد نه خودش نه هیچکدوم از ایل و تبارش دیگه جرات فکر کردن به شکار رو هم نمیکردن

    داغ Thumb up 10 Thumb down 30

  10. امیر می‌گوید:

    گلوله دوشکا!!!!
    آر پی چی و توپ ۱۰۶ هم داشت جنسش جور بود!

    داغ Thumb up 9 Thumb down 28

  11. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    باید اداره محیط زیست ان منطقه روی این رای اعتراض بزند
    اداره محیط زیست به خاطر نداشتن وکیل قضایی دچار این مشکلات میشه و کسی نیست که از حق این حیوانات به خوبی دفاع و مجرم را به مجازات اصلی خود برساند

    داغ Thumb up 7 Thumb down 29

  12. مهسا می‌گوید:

    دیده بان محترم
    لطفا در صورت امکان گزارشی از آخرین وضعیت ورکان و هیرکان، کوشکی و دلبر، بچه گربه های جنگلی در پردیسان و گلستان تهیه بفرمایید.
    با تشکر

    داغ Thumb up 7 Thumb down 28

  13. ایمان می‌گوید:

    نقص در قوانین و عدم توجه به اینکه زندان آخرین راه است؛ اینکه روند افزایشی شکار در کشور به هیچ عنوان در حال حاضر قابل کنترل نیست نشانی از عدم توجه به کارهای اصولی و با برنامه است.
    امید است در جایی و از نقطه ای کار در این ضمینه آغاز شود. فکر نمیکنند مگر چقدر میتوانیم زندانی کنیم.
    اگر شکار در منظر من حادثه ای دردناک است؛ از دید عده ای بسیار لذت بخش است. این نشان میدهد آن شخص آگاهی ندارد و با زندان هم تغییر نمیکند. مگر دزدی که به زندان رفت آدمی محترم بازگشت؟ ؛ قطعا نه. چه بسا راهی برای کاری دیگر از همکارش آموخته و گرگتر از دیروز. در کشور ما آموزش مفاهیم ابتدایی زندگی فراموش شده است. باید بدانیم در این راه تنها نیستیم ؛ کشورهای متعددی هستند که برای ما تجربه و ایده های ارزشمندی را میتوانند به ارمغان آورده و با ما همراه شوند. اگر گذر از این دوره ی متاسفانه بی مهری و خشونت با محیط و جانوران رخ دهد قطعا ایرانی آباد خواهیم داشت.
    داشته های استراتژیک یک کشور نه به جاده های گذشته از جنگلها است و نه به خشونت با دیگران.
    متاسفانه امکان صحبت در خصوص مثال های قابل لمس وجود ندارد؛ اما باید بدانیم راهی جز سرمایه گزاری و آموزش در این راه نداریم. عدم توجه به محیط زیست در کشورهایی چون ایران قطعا راهی جز نابودی ندارد.

    داغ Thumb up 0 Thumb down 24

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>