مشاهده لاشه یک پلنگ توسط گروهی از طبیعت گردان در ارتفاعات فیروزکوه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز شنبه هفته جاری (۹۴/۲/۱۲) گروهی از طبیعت گردان حین عبور از ارتفاعات تنگه واشی در استان تهران متوجه لاشه یک پلنگ جوان می شوند.

یکی از اعضای این گروه طبیعت گردی در گفت و گو با خبرنگار دیده بان گفت: حین عبور از دشت ساواشی در نزدیکی سرچشمه رودخانه ای که وارد تنگه واشی می شود متوجه لاشه یک پلنگ بر روی زمین شدیم.

تصویر لاشه پلنگ مشاهده شده توسط گروهی از طبیعت گردان در ارتفاعات تنگه واشی در شهرستان فیروزکوه

وی گفت: مشخص بود که چند روزی از مرگ پلنگ گذشته چراکه لاشه دچار فساد شده و بخش هایی از آن نیز دچار سوختگی شده بود.

از دست زدن و جابجا کردن لاشه پلنگ خودداری کردیم و صرفا تعدادی عکس از لاشه پلنگ جهت مستندسازی موضوع تهیه کردیم.

این طبیعت گرد گفت: پس از بازگشت از ارتفاعات موضوع به یگان حفاظت و دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست اطلاع داده شد.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص این موضوع اعلام کرده است که بلافاصله پس از دریافت گزارش مرگ پلنگ، دو اکیپ از محیط بانان شهرستان فیروزکوه به جستجوی منطقه پرداخته اند اما تاکنون اثری از لاشه پلنگ مشاهده نشده است.

بنابر اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار است فردا (چهارشنبه ۹۴/۲/۱۶) اکیپی از محیط بانان به همراه یکی از کسانیکه لاشه پلنگ را مشاهده کرده است مجددا راهی منطقه شوند تا با راهنمایی وی راهی محل دقیق مشاهده لاشه پلنگ شده و به بررسی موضوع بپردازند.

+3
-1042
  

70 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    اشه یه توله پلنگ جوان در حالی که مشخصا بخشی از لاشه سوخته!

    باز هم داغ پلنگ کشی تازه شد حالا بگردن دنبال لاشه و بگردن دنبال بانیان این کشتار…. این قصه سر دراز دارد.

    وقتی ارزش پلنگ رو کمتر کسی درک می کنه حفاظت هم سخت می شه، وقتی خودخواهی و خودبینی تو آدما موج می زنه دیگه کمتر کسی به فکر پلنگ و امثالهم خواهد بود.

    یعنی خیلی سخته درک اینکه این توله پلنگ هم برا خودش جانی داره و جانش براش ارزشمنده!

    حالم به هم میخوره که آدم دو پا فقط خودش رو میشناسه و بس

    پر طرفدار Thumb up 62 Thumb down 7

    • امین می‌گوید:

      علت اینکه بخشی از لاشه سوخته اینه که اشخاصی که پلنگ را کشتن سعی داشتن لاشه رو آتش بزنن اما به هر دلیلی کامل نتونستن این کار رو انجام بدن

      احتمال بسیار زیاد این پلنگ جوان که توله سال گذشته هست امسال بعد از اینکه از مادرش جدا شده بوسیله سگ های گله و یا دامدارها کشته شده و بعد با ریختن بنزین سعی کردن لاشه رو بسوزونن

      پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 4

      • پندار نیک می‌گوید:

        آقای امین درود بر شما شما درست میفرمایید.چون از زمانی که جریمه گرگ پنج میلیون تومان شد.اکثر گله داران اگر گرگی را بکشند لاشه را آتش میزنند.تا سندی بر جا نماند.چند مورد سال گذشته اتفاق افتاده که ماده گرگ وتوله ها را چوپانان نادان به آتش کشیدند.

        پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 5

        • مهسا می‌گوید:

          گرگ مادر و توله ها را به آنش میکشند؟!!؟ امیدوارم زجر گرگ و توله هایش ، برکت و آرامش را از زندگی این پلیدان بگیرد. خیلی متاسفم..

          پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 7

        • پندار نیک می‌گوید:

          ناگفته نماند چنین سوختگی هایی که در ارتفاعات اتفاق میافتد ناشی از ساعقه در فصل بهار است.یک بار حدود ده گوسفند عشایر را در منطقه حفاظت شده لار دیدم.که با پشم سوخته مرده بودند واظهارات چوپان حاکی از آن بود که بر اثر ساعقه بوده .در ارتفاعات بعضی از بوته ها نیز براثر ساعقه آتش میگیرند.خصوصا بوته گون.اگه سازمان اقدام به کالبد شکافی کنه مشخص میشه.

          پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

      • چغوک می‌گوید:

        این توله پلنگ بسیار جوان و هنوز تحت حمایت مادرش بوده است . ( پلنگ ها تا بیشتر از ۲ سال از توله هایشان نگهداری می کنند تا انبوه شیوه های شکار ، استتار و زنده ماندن در حیات وحش را فرا بگیرند )
        اگر سوختگی های روی پوست نبود ، مقصر اصلی را می توان پلنگ نر و بزرگ جثه ای در نظر گرفت که برای آماده کردن حیوان ماده برای جفتگیری ، توله پلنگ را کشته است . بسیاری از توله های گربه سانان در سال اول زندگی به دست جانوران نز بزرگسال کشته می شوند .
        اما وجود سوختگی ها در روی پوست حیوان نشان می دهد که به احتمال بسیار زیاد درگیری شدیدی بین سگ های گله و دامداران از یک طرف و پلنگ ماده از طرف دیگر در جریان بوده است و در نهایت توله پلنگ بی نوا قربانی زیاده خواهی دامداران شده و قصد داشته اند تا با آتش زدن جسد حیوان ، ماده پلنگ را از منطقه برانند .
        بنده ( بدبینانه ) مطمئن هستم که توله پلنگ زنده زنده به آتش کشیده شده و حیوان مظلوم در حین فرار و تقلا برای خاموش کردن آتش ، جان داده است . از روی عکس ها به نظر می رسد که شعله های آتش در هنگام فرار حیوان و توسط جریان هوا ، از قسمت جلو به عقب کشیده شده است . به حجم سوختگی ها دقت کنید ؛ از زیر گردن حیوان شروع شده و زبانه هایش تا انتهای بدن جانور کشیده شده است .
        با تحقیقات همه جانبه از دامداران و عشایر منطقه ، می توان مسبب این جنایت را پیدا کرد . اکثر این اشخاص با افتخار از چنین جنایت هایی سخن می گویند .

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

        • مهدی می‌گوید:

          اقا فدات شم گمون نکنم انقدر انسانهای با خوی کفتار یا بیشتر وجود داشته باشه مگه این حیوون چه گناهی کرده…یادمه سال ۸۸زمستان ما با دوستان برای شکار کبک بهاطراف قلعه کنگلو رفته بودیم..یادمه راهنمای ما گفته بود هواستون به پلنگهای این منطقه باشه حالا علاوه بر بز و اهو های گنده که بهشون محلیها گاو میگفتن تاکید رو پلنگ زیاد داشتن من به شوخی گفتم ما از این شانسا نداریم و تا اون موقع هم واقعا ندیده بودم پلنگ رو جز تو باغ وحش..خلاصه از هم جدا شدیم..اصلحه ما هم ساچمه ای بود منتها من دو تا فشنگ گلوله همرام داشتم..البته این دو فشنگ شاید بیش از هشت سال تو فانسخه فشنگم بوده..اونجا هم طبق معمول همراهم بوده..یعنی فکر شکار پهارپا تو سرم نبود اصلا….یادمه به یه چوپان رسیده بودم که خبر داد دو روز قبل چنتا شکارچی بزی رو زدند که بز خون داد و فرار کرد..و کسی نتونست پیداش کنه..من هم تو همون مسیر مشقول رفتن بودم که چشمام به یه لکه خون روی تخته سنگی افتاد..من هم مشغول نزدیک شدن به اونجا بودم تو این صخره ها که بناگاه ضربه ای رو پس گردنم حس کردم و چون تو مسیر نامتعادل بودم با باسن محکم به زمین خوردم و قنداق اصلحه به شدت به زمین خورد و گلوله خارج شد شاید اگر اون گلوله خارج نمیشد من الان نبودم به هر حال پلنگ رو به چشم خودم تو دو متریم دیدم که با صدای گلوله یه چند متر از من فاصله گرفت و با خشم و بهم نگاه میکرد خون کل لباسمو گرفته بود من هم به سرعت فشنگهای گلوله رو تو کالیبر گزاشتم به طرف پلنگ به جرات میگم یک دقیقه چشم تو چشم بودیم و دست من رو جفت ماشه ها تا با کوچکترین تکون نامردیشو جبران کنم اما نتونستم و خدا رو شکر اون هم تکون نخورد و فقط نگاه کرد..بعد چند مین خیلی اروم انگار بهم گفت نزن من تسلیمم دور زد و اروم رفت بالای صخره و باز هم نیم نگاهی به من کرد و رفت انگار از من عزرخواهی کرد..بعد از چند دقیقه دوستام از بالا به من نزدیک شدن و لاشه بز رو چند متر اونطرفتر پیدا کردن..ظاهرا پلنگ مشقول غذا خوردن بود که من ناخاسته به اون نزدیک شدم و اون هم برای حفظ محیط و غذای خود این بلا رو به سرم اورد که حق هم با اون بود خلاصه بعد اومدن و دوا و درمون و ۱۸ تا بخیه یه یادگاری از اون پس گردنم هست و با این وجود که ممکن بود من حتی جونم رو از دست بدم تا این لحظه همیشه از این که جون اون پلنگ رو نگرفتم ناراحت نیستم و به خودم میبالم و مهمتر از همه هرگز اون نگاه اخر رو فراموش نخواهم کرد لحظهای که روی صخره مجدد به من نگاه کرد و از من معزرت خواست…
          پلنگ یکی از زیباترین موجودات در طبیعت هست با رفتار سحرامیز واقعا سحرامیز…

          پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • سولماز می‌گوید:

      این شکار نیست . کشتاره . اما دلیلش فقط کم شدن غذای اصلی این حیوونه که باعث میشه به انسانها نزدیک بشه و یه آدم بی سواد یا بی فرهنگ که اطلاعی از زندگی این موجود نداره و فقط تصاویر شکار کردن این حیوون رو تو تلویزیون دیده یا قصه هاشو از مادر بزرگها شنیده از سر ترس از دست دادن سرمایه اش مثل بز و گوسفند یا حمله این حیوون به بچه هاش و خودش این موجود زیبا رو از بین میبره .
      خود ما چقدر در مورد این حیوون میدونیم ؟
      این گروه که به تنگه واشی رفتن اگر با زنده اون موجود روبه رو میشدن چه می کردن ؟ به جای جیغ و داد و فحش دادن بهتره درک و فهم خودمون و مردمی که در نزدیکی این موجودات زندگی می کنن در مورد این موجود بیشتر کنیم . حالا هر کی در حد توانش .
      در یک برنامه تلویزیونی دیدم که مردم در یک روستا در روسیه در کنار جنگلی که ببرهای سیبری زندگی می کنن با آرامش زندگی می کنند و هیچ ببری کشته نمی شود .
      هیچ آدمی هم کشته نشده و یا گاو و گوسفندش از بین نرفتن . اینها فقط مدیریت می خواد

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 6

    • من هستم می‌گوید:

      آقا یکی از اینایی که منفی میدن موضع گیری کنن بدونیم کدوم … هستن.

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

  2. اهورا می‌گوید:

    روز از نو روزی از نو…

    امسال باید سال انقراض پلنگ ایرانی بنامیم اینگونه که داره پیش میره..
    خانم ابتکار تا کی شما می خواهی سکوت کنی؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 5

  3. محمد می‌گوید:

    هدیه سازمان محیط زیست
    هفت پلنگ در ۲ ماه
    (البته مشخص نیست چند قلاده‌ی دیگر کشته شده است و ما از آن بی‌خبر هستیم)

    حالم به هم میخوره که آدم دو پا فقط خودش رو میشناسه و بس

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 9

  4. اهورا می‌گوید:

    باید رکورد کشتار امسال پلنگ های ایرانی را در کتاب گینس بنویسند تا مردم جهان بدانند ما چه مردم باحالی داریم و چقدر به حیوانات ارج می نهیم و تازه دیگه کشتن پلنگ بزرگ و کوچک ندارد تنها کل کل کشتنه حالا با بیل و کلنگ باشه یا چشم درآوردنه یا آتش زدنه یا زیر گرفتنه یا با تبر سرش را شکافتنه …
    هرکی بدتر کشت آن نامش جاودانه می شود و پهلوان سرزمین ایران!!!!!
    عجب مردم باحالی داریما نمی دانستیم؟؟؟؟!!!!
    افتخار تمدن چند هزار ساله ام می کنیم!!!! واقعا شرم بر ما….

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 2

  5. صادق می‌گوید:

    من چیزی نمیتونم بگم واقعا !!
    متاسفانه این جور که پیش میره سالی فاجعه بار برای پلنگ داره رقم میخوره
    خدا کنه امسال دیگه شاهد این جور وقایع نباشیم
    لعنت به معنی واقیعش به کسی که این بلارو رو سرش آورده و پوست زیباش رو سوزونده!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  6. میعاد می‌گوید:

    ای بابا
    مثل اینکه امثال واقعا ساله نحثی برای پلنگه ایرانیه
    واقعا چه باید کرد؟

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

  7. کلارى می‌گوید:

    از ماست که بر ماست
    تا زمانى که فرهنگ نگرش به مقوله محیط زیست عِوَض نشود باید شاهد این صحنه ها و لحظه هاى غم انگیز باشیم.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  8. حداد می‌گوید:

    هفتا….

    تسلیت . . .

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  9. David Attenborough می‌گوید:

    خدا به خیر کنه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  10. نیروانا می‌گوید:

    طبیعت گردان میتوانستند با استفاده از gps که به به احتمال زیاد همراه داشته اند که تلفنهای همراه هم این سیستم را دارند مختصات محل مشاهده لاشه را ثبت کنند

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  11. یوسف می‌گوید:

    چه خبره؟؟!!

    به نظرم حساب شده باشه ماجرای شکار پلنگ تو ایران

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

  12. یوسف می‌گوید:

    قصدشون از شکار فقط انقراضه نه چیز دیگه ای

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 7

  13. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    واقعا گیج شدم ،چی داره میگذره تو این مملکت …؟

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  14. یاشار از تبریز می‌گوید:

    ای خدا نههههههه
    باز هم خبر بد از پلنگ….

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  15. اندیشه می‌گوید:

    بازم ؟؟؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  16. علیرضا از سمنان می‌گوید:

    با سلام
    فکر کنم مدیران این دوره محیط زیست در مورد کشتار پلنگ رکورد دار هستند
    در تاریخ محیط زیست چنین کشتاری از پلنگ ظرف ۵۰ روز سراغ نداریم و خانم مدیر همچنان در سکوت بسر میبرند
    لابد صبر کردند یک دفعه خبر انقراض پلنگ رو اعلام کنند

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  17. ناشناس می‌گوید:

    این یک توله چند ماهه است . احتمالاً از مادرش فاصله گرفته و گم و گور و سرگردان شده.
    وجود انبوه گردشگران خود باعث نزدیکی گوشتخواران کوچک و بزرگ میشود زیرا خیلی ها پسمانده غذا را در اطراف میریزند مثل جاده گلستان که انواع و اقسام حیوانات به جاده نزدیک میشوند و بیشترین دلیلش هم پسمانده غذای مسافران است.
    علت مرگ این توله میتواند دلایل مختلفی داشته باشه اما باتوجه به اینکه الآن فصل ییلاق عشایر است من به سگهای گله مشکوکم.
    سگهای گله وقتی یک گربه خانگی یا یک گربه سان کوچک را میگیرند خفه میکنند و میروند. جراحات زیادی باقی نمیگذارند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

    • blue fox می‌گوید:

      پس علت سوختگی چیه؟
      باید دست انسان هم تو کار باشه.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

      • ناشناس می‌گوید:

        بله سوختگیهایی سطحی در ناحیه دستها دیده میشود اما بیشتر جنبه جنون و حماقت افرادی را نشان میدهد که اینکار راکرده اند.

        این سوختگیها به نظر میرسد با فندک ایجاد شده و گسترده نیست زیرا زمین اطراف اثری از سوختگی دیده نمیشود.

        شاید هم کار اطفال عشایر باشد. در هر صورت قبول دارم که دست انسان هم در کار است وقتی صحبت از سگ گله میکنیم یعنی در درجه اول انسان دخیل است.

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

        • blue fox می‌گوید:

          ممنون. منظورتون اینه که سوختگی به اندازه ای نیست که علت مرگ باشه؟

          موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

          • ناشناس می‌گوید:

            دوست عزیز پلنگ حیوانی گریزپا و طبیعت نورد است بر خلاف گوسفند و بز اهلی که بهشون صاعقه میزنه ، پلنگ موقع رعد وبرق پناه میگیره . امکان زنده سوزاندنش هم موقعی برای قاتلین او توجیه داره که بخواهند با دود و آتش پلنگ از را یک حفره یا مخفیگاهی بیرون بکشند که متاسفانه این کار رایج است. در هرصورت فرقی نمیکنه که قبلش زنده بوده یا مرده . مهم اینست که ما باید تلاش کنیم برای گونه های ارزشمندی مثل پلنگ و یوزپلنگ و خرس حقوق شهروندی داده شود. وقتی گفته میشه پلنگ ایرانی یعنی هموطن ما یعنی فرزند ما . ارزش آنها از من آدمیزاد اگر بیشتر نباشه کمتر نیست. پس مجازات کشتن یک پلنگ هم باید مثل قتل یک انسان سنگین باشه

            موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

      • پندار نیک می‌گوید:

        باعث سوختگی ومرگ احتمالا صاعقه است.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  18. شوکا می‌گوید:

    مگه قرار نبود جریمه کشتار پلنگ بشه ۸۰ میلیون
    چی شد پس؟

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  19. blue fox می‌گوید:

    جدا غم انگیزه
    دیروز کاربران دیده بان چه شاد بودند و امروز…

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  20. عسل بانو می‌گوید:

    این یک سریال ادامه دار است

    به نظر یه باند هستند که قصد نابودی پلنگها را دارن

    داغ Thumb up 7 Thumb down 5

  21. یاشار از تبریز می‌گوید:

    این هم یکی دیگر از ثمرات برنامه حفاظتی پلنگ ایران که به تازگی توسط سازمان محیط زیست اعلام شد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  22. احسان می‌گوید:

    خانم ابتکار

    ۸ پلنگ در ۵۰ روز!!!

    مساله محیط زیستی خانم ابتکار= فقط روزهای سالم شهر تهران ، فقط!!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  23. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    این رو کشتن بعد خواستن با سوختن آن را کامل از بین ببرن که خدا باعث بانیش را همین جور بسوزه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  24. م.ش می‌گوید:

    دیگه باید عادت کنیم امسال به پلنگ کشی و مشاهده اجساد و پوست این حیوان زیبا برای تمامی هم وطنان متاسفام

    نشست هم اندیشی تعیین وضعیت یک قلاده ببر سیبری ارم برگزار شد/ ببر ارم به قرنطینه جدید با شرایط استاندارد منتقل می شوددر جلسه هم اندیشی تعیین وضعیت یک قلاده ببرسیبری نگهداری شده در قرنطینه موقت مجتمع ارم سبز که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد؛ مقرر شد که ببر ارم قرنطینه جدید با شرایط استاندارد و متناسب وضعیت زیستی حیوان منتقل شود.
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست(پام)، به منظور تعیین وضعیت ببر سیبری نگهداری شده در قرنطینه موقت مجتمع ارم سبز ، در روز سه شنبه مورخ ۱۵/۲/۹۴ جلسه ای در محل معاونت محیط زیست طبیعی با حضور مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش ، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید و نمایندگان مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و جمعی از اساتید دانشکده دامپزشکی تهران و رئیس مجتمع ارم سبز برگزار شد.

    مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پس از بحث و بررسی و با عنایت به موافقت کلیه حاضرین مبنی بر انتقال حیوان به قرنطینه جدید با شرایط استاندارد و متناسب جهت وضعیت زیستی حیوان، مقرر شد بدواً سازمان حفاظت محیط زیست محلی را برای قرنطینه حیوان مشخص و پیشنهاد کند.

    مجید خرازیان مقدم ادامه داد: در صورت تائید محل از جانب سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، با در نظر گرفتن شرایط قرنطینه و طبق ضوابط قانونی ، انتقال حیوان بعمل آید.

    وی تصریح کرد: همچنین مقرر گردید در صورت انتقال حیوان به محل جدید ، نسبت به آزمایش و نمونه برداریهای لازم هر شش ماه یکبار از ببر مذکور اقدام و در صورت تائید سلامتی آن برای خروج از محل قرنطینه جدید بررسی و تصمیم گیری شود.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  25. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    دیگه کی باید جدی بگیرن این مسولان س.م.ز ؟
    بخدا دیگه پلنگ زیادی نیست در کشورمان! توی منطقه ما یک جفت پلنگ بود من هر هفته میرفتم تا شاید ببینم آنها یا رد چیزی از آنها ببینم قبلا یکی دو بار میدیدم و یا رد آنها را توی منطقه پیدا میکردم ولی یکی دو ماه هیچ اثری
    از آنها نیست که نیست به اداره محیط بانی هم خبر دادم ولی هیچ اقدامی نکردن و جواب سر بالا دادن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  26. عسل بانو می‌گوید:

    به نظر میرسه این یک سریال ادامه دار است که قصد ضربه زدن و نابودی حیات وحش و پلنگها در ایران دا دارند.
    باید بطور جدی قضیه پیگیری شود.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 5

  27. ناشناس 2 می‌گوید:

    دوستان بجای جبهه گرفتن یکم فکر کنید فصل جفت گیری پلنگ اواسط زمستونه مدت ابستنی ۹۵ روزه اگه دقیق حساب کنبد پلنگ ها تو فصل اردیبهشت زایمان میکنن پس توله پلنگ الان چند روزست به ماهم نمیرسه ولی عکسی که تو سایت گذاشتین توله چند ماهست قضیه چیه؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  28. reza می‌گوید:

    فکر کنم همون پلنگیه که چند وقت پیش تو فیروزکوه دیده بودن

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  29. دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    بازم پلنگ !!

    بابا کافیه اگه همین طور پیش بره تا آخر سال رقم کشتار پلنگ ۲ رقمی میشه

    تو رو خدا خانم ابتکار سکوتتو بشکن بیا کاری کن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  30. کوشان مهران می‌گوید:

    تنگه واشی… نخجیر گاه شاه عباس بزرگ و شکارگاه خاقان مغفور

    پیترو دلاواله، در دوران شاه عباس بزرگ به ایران سفر کرده ودر بخشی از سفرنامه اوبا نخجیر جرگه شاه عباس بزرگ وبانوانحرمش در تنگه واشی آشنا می شویم:
    ghaemiyeh.com/index.php?option=com_mtree&task=viewlink&link_id=11970&lang=fa

    ***************************************************************

    در سال ۱۸۱۳ ناپلئون از نبرد با روسیه سرشکسته بیرون آمده وتمامی دشمنان پیش از این سرکوب شده همچون اتریش،پروس و دولت های کوچک آلمانی شمشیرها را برای نبرد نهایی تیز نموده بودند.

    پرنس کلمنس مترنیخ به عنوان سفیر اتریش با ناپلئون در ورسای دیدار نمود و پیشنهاد صلحی که تا حدودی قلمروی امپراتوری فرانسه را محدود می نمود به امپراتور شکست خورده ولی هنوز مغرور پیشنهاد داد.

    مترنیخ به تلفات هولناک آرتش فرانسه ومتحدان او پس از عقب نشینی از روسیه اشاره نمود و گفت:
    در مسیر بیشتر سربازانی که دیدم پسر بچه های چهارده، پازنده ساله ای بوده که بدون آموزش نظامی و سرسری اونیفرم وتفنگی به آنها داده شده بود.

    امپراتور با تفرعن پاسخ داد:

    هرچند ما در بازگشت از روسیه ششصد هزار نفر تلفات دادیم ولی از این میان تنها یکصد هزار نفر فرانسوی بودی و باقی لهستانی،ایتالیایی،آلمانی و اتریشی بودند.( ناپلئون به عمد روی دو واژه اتریشی و آلمانی تاکید نمود)

    مترنیخ با زیرکی پاسخ داد:
    “اعلاحضرتا،ولی جان اتریشی ها و آلمانی ها حداقل برای خودشان عزیز می باشد!”

    نتیجه مذاکرات خشم ناپلئون وکلاه کوبیدن او بر زمین شد ومترنیخ به هنگام بیرون آمدن از اتاق به مارشال برتیه فرانسوی گفت:

    “قسم می خورم که ارباب شما عقلش را از دست داده است”

    البته دیدیم که در سال های ۱۸۱۴ و۱۸۱۵ جنگ های بی پایان امپراتور آنگونه بلایی بر سر مردم فرانسه آورده بود که شهروندان پاریسی خود به استقبال تزار الکساندر اول روسیه به عنوان اشغال کننده پاریس و در واقع آزاد کننده مردم از دست ناپلئون آمدند.

    اما هدف از این نقب به گذشته چیست!

    جان سگهای بدون مالک حداقل برای خودشان عزیز و گرامی می باشد. در بسیاری از کشورها هرچند سگهای بدون مالک را زنده گیری نموده وبا عطوفت پس از مداوا در مراکزی نگهداری می نمایند اما در مواردی کشتن تنها راهکار است.

    برای نمونه در لهستان سگها وگربه هایی که از خانه مالکان خویش خارج شده ووارد زیستگاه های طبیعی گردند برای پیشگیری از وارد آوردن تلفات بر حیات وحش باید توسط محیطبانان وجنگلبانان کشته شوند.

    ولی باز در همین فرایند گرفتن جان نیز می توان بجای زجرکش نمودن با شیوه هایی با حداقل درد جان سگها را گرفت.

    در حکایت درد آور کشتن سگهای بدون صاحب در شیراز با استفاده از تزریق اسید ( چه اسیدی؟) اعتراض های زیادی بگوش رسید که اگر انصاف دهیم به حق بودند ولی سوگمندانه عده ای ابن الوقت نیز پیدا شدند که با موج سواری وسوء استفاده از احساسات واقعی بسیاری از مردماین امر را به پیراهن عثمانی برای گروکشی های سیاسی بدل نمودند ولی درمورد پلنگ که اهمیت حفاظت از این گونه گوشتخوار و زیستگاه او مهمتر از سگان بدون مالک می باشد تنها عکس العمل وعده هایی است که همواره در ایران بگوش می رسد و در حکم انداختن توپ به زمین حریف مقابل و شیوه باستانی “پاک کردن صورت مساله” می باشد.

    در تمامی کشورها تلفات گوشتخواران بزرگ وجود دارد. برای نمونه آخرین خرس پیرینه ماده بومی فرانسه در سال ۲۰۰۷ توسط یک شکارچی کشته شد وخرس های کنونی پیرینه فرانسه از نسل خرس های معرفی شده از کشور اسلوونی می باشند.
    در آلمان گوزن های الکی که شاید پس از چند صد سال فقدان،خود از لهستان به آلمان آمده بودند به دلیل برخورد با خودرو از میان رفتند.

    ولی در این کشورها بجای موج سواری و دشنام دادن با بکارگیری شیوه هایی همچون ایجاد مسیر های امن روگذر و زیرگذر در کنار جاده ها وکم نمودن تقابل میان دامداران وگوشتخواران و مدیریت بر سلاح وشکارچیان سعی بر کاهش این تلفات دارند…. کاهش ونه قطع کامل تلفات ناخواسته

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

  31. رضا می‌گوید:

    خانم ابتکار اصلا خبر دارند داره چی میگذره.
    یکی بهش بگه

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  32. انجمن آوان سبز می‌گوید:

    افتضاح تر از این نمیشه!
    هنوز دو ماه از سال جدید نگذشته و این هفتمین پلنگه که تلف میشه :|

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  33. سید مهدی می‌گوید:

    کل بودجه حفاظت محیط زیست ایران ۷۰۰ میلیارد تومان هستش !!
    باعث تاسف هستش که با مبلغ باید جان پلنگ ایرانی را نجات داد ، دریاچه ارومیه رو نجات داد ، بختگان رو نجات داد ، تالاب هور العظیم رو نجات داد ، زاینده رود رو نجات داد ، ریزگردها را رفع کرد و ….
    اینقدر گیر ندین به معصومه ابتکار ، سازمانی که با ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه سالیانه بخواد پول پرسنل بده و مشکلات بالا رو رفع کنه کمرش میشکنه ، منصف باشیم …

    داغ Thumb up 7 Thumb down 7

  34. Nature می‌گوید:

    تا کی سریال پلنگ کشی باید ادامه داشته باشه؟؟؟
    آخه یعنی هیچ راه حلی برای این قضیه نیست واقعا؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  35. Nature می‌گوید:

    البته به خاطر شکل سوختگی احتمال برخورد صاعقه هم وجود داره.
    در هر صورت بازم یه پلنگ دیگه رو از دست دادیم.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

  36. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    لعنت به این زندگی

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  37. ali می‌گوید:

    چرا همش منفی فکر میکنید مگه ارتفاع نبوده شاید رعد برق زدتش همون قسمتی که زده رنگش فرق میکنه خشک شده دچار فساد نشده اول باید کارشناسی شه بعد دنبال مقصرش بگردید

    داغ Thumb up 5 Thumb down 9

  38. مجتبی می‌گوید:

    خیلی خوبه اینقد رو موضوع پلنگ حساس شدین مشخصه همه مردم دارن به این نتیجه میرسن اوضاع بحرانیه

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  39. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    آدم دوپا !
    فقط حکم اعدام برای کسانیکه پلنگ میکشند بازدارنده است .
    آیا چیزی با ارزشتر از جان برای آدمی وجود دارد ؟
    دوست دارم بدانم که چه دلیل محکمی دارند که حیواناتی همچون پلنگ را میکشند ؟
    پاسخ روشن است هیچ فقط از روی نادانی . قانون باید حامی حیوانات در برابر این نادانان باشد .
    طبیعت در برابر انسان ضعیف است و این دولت و مجلس هستند که باید با قوانین مانع نابودیشان شوند .

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  40. داوود ظریف می‌گوید:

    هشتمین پلنگ در کمتر ۲ماه که ۹۵ درصد آنها توسط جوامع محلی ازبین رفته اند به وسیله چوب چماق، سم و حالاهم سوزاندن

    من نمیدونم این مسئولین تاکی می خوان این قدر بها به جوامع محترم محلی بدن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  41. kooshan می‌گوید:

    تلاش دوستانی که در این موارد با تکیه بر دانش و آگاهی روزآمد و با استفاده از تجارب شخصی و محک خورده و سنجیده شده , اطلاعات مفیدی در اختیار علاقمندان قرار می دهند خیلی ارزشمند است, حوزه محیط زیست و حیات وحش , علم و منطق و صبوری و تحمل و تلاش جدی می خواهد, بقول معروف نباید ” با یک مویز گرمی کرد و با یک غوره سردی ” ضمنأ باید به افراد صاحب نظر مجرب در این زمینه احترام گذاشت و از نظراتشان بهره مند شد, واقعیت این است که بدلیل نامتناسب بودن سطح پیشرفت در کشور ,حوصله و تحمل عمومی برای کارهای جدی بطور کافی وجود ندارد و عمومأ اقبال متوجه خرسندی و رضایت زودگذر و هیجانات آنی است تا کارهای اصولی و دراز مدت .
    مثلأ در مورد همین خبر کشف لاشه این پلنگ جوان که علت مرگش هنوز کاملأ مشخص نیست, و با دقت نظر کوه پیمایان و مهم دانستن موضوع توسط این شهروندان فهیم آشکار شده , بدون در اختیار داشتن آمار و شواهد مستند چند دهه اخیر و بتفکیک دولتهای وقت نمی توان نتیجه گیری منطقی و نسبتأ صحیحی داشت و پی برد که وضعیت بدتر یا بهتر است? چه بسا در دهه ای وضعیت, فاجعه آمیز بوده اما مستنداتی در دست نبوده و خبری نیز منتشر نشده است که احتمال آن بسیار قوی است چرا که حتی مقوله محیط زیست انسانی اصولأ مطرح و مورد توجه نبوده, حیات وحش که جای خود دارد. اینکه در زمان حال و با توسعه فناوریهای ارتباطی و نیز وجود بستر بالنسبه رضایت بخش در کشور اخبار و گزارشهای محیط زیست و حیات وحش ,هر چند ناخوشایند, با سرعت و در وسعت نسبتأ مناسبی باطلاع عموم میرسد در قبال سکوت و بی خبری گذشته بسیار مهم و با ارزش است و بایستی از دولت و طبعأ “س.ح.م. ز” خواستار تداوم این خبررسانی شد تا وضعیت واقعی قابل مشاهده و درک بوده و بتوان برای مشکلات چاره ای اندیشید , البته همانطور که قبلأ پیشنهاد شده چیدمان اخبار ناگوار می تواند بترتیبی باشد که باعث ناراحتی علاقمندانی نشود که تحمل مشاهده برخی تصاویر را ندارند.
    نباید فراموش کرد در موضوعاتی که با واقعیات عینی مرتبط هستند بهتر این است که از پیشداوریها و قضاوتها و تفسیرهای دلبخواهی پرهیز کرد, در دنیای پیشرفته و مدرن امروز عامه مردم نیز ضروری است در حد مورد نیاز ,منطق و قواعد مدنی را در ارائه نظرات و دیدگاههای خود در ارتباط با مسائل گوناگون مد نظر داشته باشند بر این اساس از دانشجویان و افراد تحصیل کرده انتظار بسیار بیشتر است. فردی که بعلل مختلف از جمله اشتغال به تحصیل و یا شاغل نبودن و نداشتن درآمد و زندگی مستقل و نتیجأ اتکا به خانواده, در حال حاضر مسئولیتی ندارد, ارجح است در اظهار نظر و ارائه دیدگاهها عجله نداشته و با تأمل عمل کند و به نظرات دیگران توجه کرده و سعی در کسب دانسته های بیشتر داشته باشد تا به واقعیات نزدیکتر شود, اگر پیشرفت کنونی برخی ملتها در دنیای معاصر وضعیت بهتری داشته و جلب توجه می کند تاحدی ناشی از نهادینه شدن این ملاحظات در روابط اجتماعی است, امیدوار باشیم با پیشرفت بیشتر در کشور , و با مدنظر قرار گرفتن این نقاط مثبت و توجه همزمان به فرهنگ غنی ایرانی که بسیار از این نکات مدنی اما مغفول مانده را در خود جای داده است در این زمینه به موقعیت شایسته ای که سزاوار نام ایران و ایرانی است دست یابیم .
    بدیهی است “س.ح.م.ز.” می باید این مورد را بررسی و اقداماتی را که می تواند انجام دهد و وضعیت فعلی پلنگها در کشور و مرگ پیاپی آنها را نیز بدقت پیگیری کند و اقدامات پیشگیرانه جهت توقف این روند را بعمل آورد در هر صورت و با هر نتیجه ای , اطلاع رسانی درست و بموقع باید ادامه داشته باشد.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  42. ایرانى امارات می‌گوید:

    وقتى این عکسو دیدم خودم رو گذاشتم جاى این توله پلنگ……..
    خدایا ما آدما به کجا میخواهیم برسیم ؟
    از دلشوره دارم بالا میارم حالم از خوندن هم بهم میخوره دیگه………

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  43. سال انقراض پلنگ گرامی باد!!!

    داغ Thumb up 3 Thumb down 10

  44. علی رضا می‌گوید:

    مثل روباها وگرگ های بام کرج (عظیمیه)که دارند از گرسنگی میمیرند وهیج کس هم به فکرشان نیست شاید از گرسنگی تلف شده

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

    • کوشان مهران می‌گوید:

      جناب آقای علی رضای گرامی

      روباه ها جانورانی هستند همچون شغال با رژیم خوراکی بسیار انعطاف پذیر و به همین دلیل نسبت به دیگر گونه های حیات وحش با سکونتگاههای شهری خومی گیرند.
      برای نمونه پارک جنگلی لویزان زیستگاهی خوب برای روباه می باشد.

      پسماند های انسانی و جوندگان و حشراتی که در اطراف آن گرد می آیند منبع خوراکی بسیار مطلوب برای روباه می باشند.

      داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  45. فاتح می‌گوید:

    چه قدر این خبر تکراری رو کار میکنین…پلنگ به زودی همیشه برا منقرض میشه و میشه مثل ببر مازندران..تنها راه نجاتشون ارسال به خارج از کشور هست.بعضی ها هنوز میگن باید فرهنگ سازی کرد..فرهنگ سازی برای افرادی جواب میده که توانایی درک و فهم فرهنگ رو داشته باشن.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  46. فاتح می‌گوید:

    افرادی که میگن این کارها شکار نیست و کشتاره و میخوان اینجوری شکارچی ها رو تبرئه کنن باید بدونن که اگر شکارچی ها طعمه ها و غذاهای پلنگ ها رو نابود نمیکردت پلنگ ها هم به گاو و گوسفند حمله نمیکردن و اینجوری نمیشدن..اون دوتا پلنگی که در هفته های قبل اعلام شد که یکیشون گاو رو شکار کرده بود و یکی دیگشون به اغل حمله کرده بود هم مسلما در خطر هستند و همین الان هم معلوم نیست زنده هستند یا نه..چون ممکنه بقیه دامدارهای اون منطقه برای اینکه این اتفاقات برای خودشون نیفته برن پلنگهارو بکشن..فرهتگ سازی هیچ فایده ایی نداره..اصلا فرهتگ سازی یعنی چی..چه جوری باید فرهنگ سازی کرد..حتی خود محلی ها و دامدارها میدونن این حیوون رو به انقراضه و چه قدر باارزشه اما بازهم اینجوری میکنن..درضمن دیگه پلتگی نمونده که به خاطرش فرهتگ سازی بشه..پلنگ نیاز به غذا داره و چون شکار و طعمه نداره به دام حمله میکنه..هرچه قدر هم فرهنگ سازی بش بازه دامدارها کارخودشون رو میکنن..مگه پلنگها چه قدر میتونن گاو و گوسفند شکار کنن..توی ایران به زودی منقرض میشن باید ارسال بشن به خارج از کشور تا از انقراضشون جلوگیری بشه..این تنها راه نجات هست..پلنگهایی که رفتن روسیه الان تکثیر شدن در حالی اگر اینجا بودن به احتمال زیاد مثل همینها میشدن…تعداد زاد و ولد پلنگها نصف میزان تلفاتشون هم نیست.تازه اینها موارد گزارش شده و دیده شده هست..متاسفانه این حرفها همشون حقیقته و شرایط همینطوریه

    داغ Thumb up 6 Thumb down 7

  47. دامدار می‌گوید:

    بسیار عالی

    داغ Thumb up 0 Thumb down 10

  48. طبیعت گرد می‌گوید:

    همه ما در موردپلنگ صحبت می کنیم ، در مورد این که باید شناساییشون کرد، باید مواظبشون بود، باید زیست گاهشون را احیا کرد. باید ، باید ، باید… و همه این باید ها چقدر کم و توخالی به نظر می رسه وقتی تو یک دشت وسیع ایستادی و چیزی که جلوی پات در حال پوسیدن و متلاشی شدنه یک پلنگه .
    حال بد عجیبیه… یکجورعصبانیت، کلافگی و از همه بیشتر حس گناه…
    این باید ها کافی نیستن، این بایدها چشم های بازی ندارن. فقط کلمه های خواب رفته اند که چیزی بیدارشون نمی کنه. همونطور که دیگه چیزی، پلنگ پیش پای من را بیدار نمی کرد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  49. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    دیده بان عزیز چه مصلحتی بالاتر از حفظ یک گونه ی ارزشمند وجود داره که شما انتقاد تیز و تند ما نسبت به یک دست اندرکار رو منعکس نمیکنی ؟؟؟
    اون فقط یک مسیوله و باید پاسخگو باشه

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  50. سیدمحمدیعقوبی می‌گوید:

    یه نکته ی خیلییییییی جالب بگم
    امروز با یکی از محیطبانان منطقه ی فیروزکوه صحبت می کزدم ایشون کلا منکر این قضیه شدن و گفتن این عکس فتوشاپه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  51. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    با سلام خسته نباشید دیده بان عزیز
    در رابطه با خبرهای که محبت میکنی و اطلاع رسانی میکنی عزیز خواهش دارم آنها را تا آخر رسیدگی و اطلاع رسانی بکنید همین پلنگ فیروزکوه دیگه خبری از اکیپ جدید که گفتی رفتن نشد
    و خواهش دوم اگر میشه هر چند وقت از یک منطقه حفاظت شده گزارش تهیه کنید مثل منطقه شکار ممنوع انجرک که تا چند سال پیش دسته های صد تایی کل و بز داشت ولی افسوس که الان فقط هفت بز و کره بیشتر ندارد این منطقه مثل بیشتر جاهای دیگر نابود شده توسط شکارچیان متخلف و کم کاری ……

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  52. کاوه می‌گوید:

    مشکل از بی فرهنگی عده ای از هم وطنانان ماست تا زمانی که دولت راضی نشه برنامه منظم و حساب شده در راه آگاه کردن مردم داشته باشه و هر روز سرمایه این سرزمین توسط افرادی بی وطن غارت بشه بجای اینکه این سرمایه ملی صرف فرهنگ سازی واگاهی مردم استفاده بشه همین آش هستو همین کاسه

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>