به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر / انرژی را با پرندگان سازگار کنیم

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز جهانی پرندگان مهاجر، مناسبتی است که از سال ۲۰۰۶ توسط دو نهاد بین المللی فعال در زمینه حیات وحش یعنی کنوانسیون حفاظت از گونه های مهاجر وحشی (CMS) و تفاهم نامه همکاری حفاظت از پرندگان مهاجر آبی آفریقا و اوراسیا (AEWA)  و با هدف جلب توجه همگان به موضوع حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه هایشان ترتیب داده شده است.

برنامه های مرتبط با این مناسبت هر ساله طی دو روز در ماه می میلادی مطابق به طور هماهنگ در جهان به اجرا درمی آید.

مراسم روز جهانی پرندگان مهاجر در سال جاری، در روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

در عصری که تقاضای جهانی برای انرژی دائما در حال افزایش است، ابداع شیوه های نوین تولید انرژی و افزایش استفاده از انواع انرژی های تجدید شونده، نکته ای کلیدی برای داشتن آینده ای با محیط زیستی سالم تر است. اما تحقق مفهوم توسعه پایدار در مدیریت، تولید، توزیع و مصرف انرژی عملی نمی شود، مگر آنکه حفاظت از تنوع زیستی و به ویژه پرندگان مهاجر در این مقوله درنظر گرفته شود.

در حال حاضر با توجه به نیاز روزافزون بشر به تولید و مصرف انرژی، سازه ها و تاسیسات گوناگوی نیز در این رابطه احداث می شود.

با وجود تلاش جامعه جهانی برای دستیابی به آینده ای کم کربن و استفاه از انرژی های تجدیدپذیر اما تولید انرژی همچنان در تضاد با طبیعت بوده و برای آن زیان آور می باشد.

شعار روز جهانی پرندگان مهاجر در سال جاری ! Energymake it bird friendly ، یعنی انرژی را با پرندگان سازگار کنیم انتخاب شده است

این شعار با هدف نشان دادن این موضع انتخاب شده است که استقرار تاسیسات  مرتبط با تولید و توزیع انرژی باید به نحوی باشد تا آسیب به پرندگان مهاجر، مسیرهای مهاجرتی و زیستگاه های آنها را به حداقل برساند.

همه ساله میلیون ها پرنده مهاجر در مواجهه با تاسیسات تولید و توزیع انرژی در مسیرهای مهاجرت خود دچار اختلال شده و یا زیستگاه های طبیعی خود را از دست می دهند.

تعدادی زیادی از پرندگان مهاجر بر اثر برخورد با خطوط انتقال برق در طی مهاجرت ازبین می روند و یا بر اثر استقرار تاسیسات تولید انواع انرژی های بادی، آبی، خورشیدی و غیره زیستگاه های خود را از دست داده و نقاط دیگری با شرایط نامناسب کوچ می کنند.

گرچه انتظار می رود پرندگان مهاجر نیز، از فواید تولید پایدار انرژی های تجدید پذیر با کاستن از روند تغییر اقلیم و اثرات منفی آن بهره مند گردند؛ اما اگر روشهای موجود تولید انرژی، بدون برنامه ریزی و طراحی مناسب و نیز ارزیابی ریسک مورد استفاده قرار گیرند، تهدیدی بزرگ برای حیات پرندگان مهاجر خواهند بود.

+82
-2
  

18 دیدگاه

  1. سولماز می‌گوید:

    یه بار تو یه مستند دیدم یه دشت تو آمریکا پر از باطریهای خورشیدی بود و پرندگانی که از روی آنها رد شدند همگی سوخته و مرده بودند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  2. سهند می‌گوید:

    این روز و شعار اون به درد کشورهای پیشرفته و حیوان دوست میخوره نه اینجا که پرندگان مهاجر رو قتل عام میکنند..

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  3. مجید می‌گوید:

    سلام دیده بان
    لطفا این لینک رو منتشر کن خواهش میکنم
    اشکم در اومد خدایا این ادمی چیه
    tabnak.ir/fa/news/498935/%D8%AE%D8%B1%D8%B3%E2%80%8C%DA%A9%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87%E2%80%8C%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D9%88%D8%AD%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  4. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    دیدبان عزیز کاش فیلم و خبر کشتن فجیعانه خرس در شمال غرب کشور رو پوشش میدادی
    واقعا متاسفم از این واقعه و اگر سنگ هم بر سر ما بباره رواست

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

    • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      جناب مجید و سایر مخاطبین گرامی
      فیلم منتشر شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از کشتار یک خرس قهوه ای مربوط به چند سال قبل در استان اردبیل بوده و متخلفین مربوطه نیز پس از انتشار فیلم شناسایی و به دادگاه معرفی شده اند.
      این فیلم قدیمی به تازگی در فضای مجازی منتشر است درحالیکه حکم مجازات متهمان کشتار خرس نیز صادر شده است.

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  5. محمد احمدی می‌گوید:

    فریدونکار سالی یک ونیم میلیون پرنده قتل عام می شن .

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  6. محمد احمدی می‌گوید:

    به احتمال زیاد در سالهای آینده یا مسیر مهاجرت پرنده ها را عوض می کنند یا کاری می کنند پرنده های مهاجر به جاهای خطرناکی مثل ایران مهاجرت نکنند

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  7. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    بزرگترین خدمت به پرندگان مهاجر اینه دانشمندان راهی پیدا کنند که پرندگان مهاجر از مسیر ایران عبوذ نکنند چون در ایران چیزی به اسم احترام به حقوق حیوانات وجود نداره

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  8. kooshan می‌گوید:

    در حال حاضر در کشور ما, اولویت نخست پیشرفت کلی کشور و ارتقای فرهنگ عمومی مردم است تا بتوان زمینه و مقدمه لازم برای ترویج و گسترش فرهنگ مناسب در حوزه محیط زیست و بخشهای متنوع آن را ایجاد کرد , ولی این مانعی برای طرح چنین ایده هایی در زمان و مناسبتهای تعیین شده نیست و باعث می شود هم ارتباطات جهانی کشور ما در این موارد حفظ شده و هم علاقمندان در داخل کشور را با این ایده ها آشنا کرده و اطلاعات و دانش ضروری را در اختیار آنها قرار دهد, در مواردی که موضوع ربط مستقیم به ما داشته باشد مثل مورد پرندگان مهاجر و بحثهای پیرامون آن, در صورت دستیابی به شرایط مناسب و مقتضی از نظر پیشرفت و توسعه , طبعأ امکان کار و فعالیت بیشتری وجود دارد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  9. شوکا می‌گوید:

    طرز فکر یکی از شکارچی های پرنده مهاجری که داشتم باش صحبت میکردم این بود :
    این پرنده ها که ما میزنیم مهاجرن اشکالی نداره بزنیم هرچی بزنی میان !!!!!!!!

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  10. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    تفاوت فکری چقدر است یکی نگران اینست که پرندگان در مسیر مهاجرتشان با تاسیسات ساخته بشر تهدید نشوند . انوقت سال گذشته مطابق گزارشات نزدیک به یک و نیم میلیون پرنده مهاجر قتل عام شدند و حتی یکنفر نیز بازخواست نشد ! جالب اینجاست که در استانهای دیگر برای کشتن چند پرنده متخلف را دستگیر میکنند ؟! نمیخواهم بگویم این اشتباه است و ان درست نه بلکه پرسشم اینست که چرا قانون سلیقه ای اجرا میشود چه مصالحی در بین است که در قبال کشتار این تعداد پرنده قانون سکوت میکند !؟ این قتل عام امسال هم تکرار خواهد شد . و باز هوار هوار و دستور و بازدید و هیچ و هیچ و تصاویر کشتارهایی که قلب هر انسان با وجدانی را بدرد میاورد را خواهیم دید پرندگانی که پایشان را شکسته اند تا نتوانند فرار کنند یا بالشان را تا انها را زنده و تازه بفروشند !! ایا زمانی میرسد که قلب همه از دیدن و شنیدن اینگونه گزارشات بدرد اید ؟ اگر چنین شود دیگر شاهد جنایات بشر که در جای جای دنیا هر روزه اتفاق میافتد نیز نخواهیم شنید .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  11. برازجان می‌گوید:

    مهربانی با مهاجران گشوده‌بال و جای خالی ایران

    از دور دست‌ها می‌آیند. گاهی هزاران کیلومتر را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر سفر می‌کنند برای لختی آسایش و غذایی در اطراف. بال می‌گشایند برای رسیدن به عرصه‌ای که زیستن را امید می‌دهد. در این سفرهای دراز و عبور از فراز و فرود ِدریاهای طوفان‌خیز و زمین‌های بلاخیر، همسفرانی از دست می‌روند. آنها که سفر را به پایان نرسانده یا به کام مرگ می‌روند یا در چنبره اقامتی دائمی اسیر می‌شوند و دیگر توان مهاجرت‌شان نیست.

    پرندگان مهاجر را سال‌هاست کسانی مورد توجه قرار داده‌اند. شاید نخستین اقدام جدی ِ آدمیان برای حفاظت پرندگان مهاجر و زیستگاه‌های آنها همانی باشد که نام «رامسر» را بر تارک خود دارد؛ کنوانسیونی که در سال ۱۹۷۱ منعقد شد و بعد از آن نام رامسر و ایران در حفاظت از پرندگان مهاجر برای همیشه به آن پیوست. در سال‌های اخیر نیز نگاه‌ها به آسمان و رسیدن پرندگان بوده است. از ۲۰۰۶ توافقی بین‌المللی شکل گرفت که دومین آخر هفته ماه می از تقویم میلادی به عنوان «روز جهانی پرندگان مهاجر» شناخته شود. هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی‌های عمومی بود در گستره جهان. ایده اصلی اما به سال ۱۹۹۳ بر می‌گردد؛ وقتی که سازمان شکار و صید آمریکا، مرکز پرندگان مهاجر اسمیت‌سونین و آزمایشگاه پرنده‌شناسی کورنل تصمیم گرفتند روزی را به نام پرندگان مهاجر اختصاص دهند و با برپایی جشن و گردهمایی در این زمینه، اطلاع‌رسانی کنند.

    بعد از هفت سال تلاش و اطلاع‌رسانی از سوی دست‌اندرکاران روز جهانی پرندگان مهاجر، کار به جایی رسید که بانکی‌ مون، دبیر کل سازمان ملل نیز بیانیه‌ای صادر کرد و به حمایت از این روز پرداخت. او سال پیش گفت: «من به جد از این کمپین جهانی حمایت می‌کنم که در راستای افزایش آگاهی عمومی و در ارتباط با پرندگان مهاجر فعالیت می‌کند. پرندگانی که به دلیل آلودگی، تخریب زیستگاه، استفاده مفرط آدمیان و تغییرات اقلیمی در معرض تهدید قرار دارند. خواهان توجه و تلاش بیشتر جامعه جهانی هستم تا با حفاظت پرندگان مهاجر و شبکه زیستگاه‌های آنها بقای این بخش مهم از محیط‌زیست‌ تامین شود که حیات‌‌مان به آنها وابسته است.»

    هر سال در این روز، یک موضوع محوری مورد توجه قرار می‌گیرد، شعاری در این ارتباط، انتخاب و پیرامون آن اطلاع‌رسانی و تبلیغ می‌شود. شعار امسال این است: «انرژی! پرنده‌پسند باش» (Energy- make it bird friendly!). افزایش تقاضا برای انرژی روز به روز بیشتر می‌شود و برای کاهش تولید کربن راهی به جز استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نیست. تا امروز تولید انرژی نتوانسته‌است به صورت پایدار و منطبق با طبیعت باشد مگر آن که تنوع زیستی و به طور خاص پرندگان مهاجر مد نظر قرار بگیرد. از این‌رو شعار امسال به انرژی اختصاص داده شده است تا از این رهگذر، روش‌های جلوگیری یا کاهش اثرات منفی سامانه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر بر پرندگان مهاجر و زیستگاه‌های آنها مورد توجه جهانیان قرار گیرد.

    به گزارش وب‌سایت روز جهانی پرندگان مهاجر، سالانه میلیون‌ها پرنده با توسعه ژنراتورها به شیوه‌های گوناگون در بازی مرگ و زندگی قرار می‌گیرند؛ تصادف و برق‌گرفتگی به خاطر برخورد با خطوط انتقال نیرو از آن جمله است. همچنین به دلیل نابودی زیستگاه‌ها، این مهاجران گشوده‌بال بلاهای بسیاری را متحمل می‌شوند؛ گسترش سازه‌های تولید و انتقال انرژی‌ هیدروالکتریکی (ناشی از سدها) و توسعه تکنولوژیک برای به دست آوردن زیست‌انرژی (Bioenergy)، انرژی خورشیدی، دریایی، بادی و زمین‌گرمایی هر کدام به نوبه خود اثری مخرب بر زیستگاه‌ها می‌گذارند. انتظار می‌رود انرژی به صورت تجدیدپذیر و پایدار تولید شود. این نوع از انرژی به دلیل کاهش اثرات مخرب بر تغییرات اقلیمی بی‌شک تاثیری مثبت بر پرندگان مهاجر و زیستگاه‌های آنها خواهد داشت. اما بدون طرح و برنامه‌ دقیق و ارزیابی مخاطره آنها، این‌روش‌های نوین می‌توانند به قبرستانی برای پرندگان مهاجر بدل شوند.

    تا امروز ۱۲۶ برنامه ترویجی و فعالیت آموزشی گوناگون از ۳۶ کشور بر روی وب‌سایت روز جهانی پرندگان مهاجر ثبت شده است. در همسایگی ایران، سه کشور، امارات متحده عربی، عراق و ترکیه فعالیت‌های خود را اطلاع‌رسانی کرده‌اند. با این که نام ایران بر روی نقشه به درشتی به چشم می‌خورد اما هنوز فعالیت یا برنامه‌ای مرتبط با این روز در وب‌سایت روز جهانی پرندگان مهاجر درج نشده است. طی سال‌های قبل، تشکل‌های غیردولتی و ادارات کل محیط‌زیست برتامه‌های ترویجی و آموزشی خود را در این وب‌سایت ثبت کرده بودند.

    از کنوانسیون رامسر سال‌هایی طولانی گذشته و نام ایران با تالاب‌ها و پرندگان مهاجر گره خورده است. در روز جهانی پرندگان مهاجر گروه‌های از مردم این سرزمین تلاش‌هایی می‌کنند برای اطلاع‌رسانی اما حال تالاب‌های ایران خوش نیست. چندی پیش خبر رسید تمام پهنه‌های آبی فارس خشک شده است. تالاب فصلی بند علی‌خان تلالویی از آب را منعکس نمی‌کند. هامون و ارومیه، از سال‌ها قبل بیابانی شدن را مزه‌مزه می‌کردند. اما پیش از همه این‌ها، شمار کثیری از فلامینگوها، عروس‌غازها، پلیکان‌ها، کشیم‌ها، و اردک‌ها بودند که مسیر خود را کج می‌کردند تا در ایران فرود نیایند. این پرندگان مهاجر با نیامدن‌شان هشدارها دادند که حال‌ تالاب‌ها خوش نیست اما هیج مسئول و مدیری این نشانه‌ها و پیام‌ها را جدی نگرفت. آن پرندگان هنوز و همچنان تن به مهاجرت‌های طولانی می‌دهند، بال می‌گشایند و از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌روند. اما به ندرت ممکن است ایران را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند. طبیعت دیگر آغوش مهربانی ندارد که این مهاجران گشوده‌بال را در خود گیرد و بپذیرد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>