دنا راهی تهران شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دنا توله خرس کوچک و بازیگوشی که چهارشنبه هفته گذشته در حالی که تنها و سرگردان بود توسط محیط بانان پارک ملی دنا نجات یافت، عصر امروز از یاسوج به تهران منتقل می شود.

این توله خرس قهوه ای ماده به کلینیک حیات وحش سازمان محیط زیست در پارک پردیسان تهران منتقل خواهد شد تا تحت مراقبت متخصصین حیات وحش روزهای ابتدایی زندگی خود را سپری کند.

………………………………………..عکس جدید دنا مروط به دو روز قبل

علی افشار رئیس پارک ملی دنا و خانواده اش طی هفته گذشته برای نگهداری از این توله خرس کوچک و آسیب پذیر متحمل زحمات فراوانی شدند.

آینده نامعلوم، مظلومیت و بی پناهی این توله خرس زیبا باعث شد نام آن را « دنا » بگذارند تا یادآور رنج ها و دردهای کوه دنا و زیستمندانش باشد.

+416
-269
  

37 دیدگاه

  1. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    مضلومیت و بی پناهی بهترین واژگانی بود که نه تنها راجع به دنا بلکه راجع به کل محیط زیست و حیات وحش ایران میشه به کار برد.

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 2

  2. مسعود شهرابی می‌گوید:

    امکانات و تخصصی که در پردیسان هست باعث اطمینان بیشتر از سلامت این توله خرس خواهد شد چه بهتر خواهد شد که این امکانات در استانهای دیگر هم مهیا بشه
    از قفسی شدن دنا کسی خوشحال نیست امیدوارم یه روزی با برنامه ریزی صحیح و بسط و گسترش امکانات، دانش و تجربیات بشه شرایط رهاسازی گونه هایی از این دست رو فراهم کرد
    ممنون از محیط بانان منطقه و آقای افشار

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 4

  3. علیرضا 2 می‌گوید:

    باسلام
    خدا کنه زنده از پردیسان بیرون بیاد هر پلنگی که رفته زنده برنگشته

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 3

  4. ali می‌گوید:

    خدا رحم کنه
    مدتی هست هر حیوانی رو میبرن تهران عاقب به شر میشه
    خدایا تو به مظلومیتش نگاه کن

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 2

  5. کیوان می‌گوید:

    از حیوانات قبل که فرستادین کلینیک چه خبر مردن زنده ان چرا اطلاع رسانی نمیکنید

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  6. اهورا می‌گوید:

    ای جونم قربونش برم
    دکتر ایمان معماریان ما امیدمان به شماست این خرس کوچولو و بازیگوش را به شما می سپاریم چون واقعا شمارو قبول داریم.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 10

  7. elham می‌گوید:

    خدا لعنتش کنه کسی که تو را اینطوری آواره کرد

    خدا تا آخر عمر سرگردون و آوارش بکنه

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 3

  8. reza می‌گوید:

    از دلبر کوشکی چه خبر

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  9. شوکا می‌گوید:

    امیدوارم که بتونن از این خرس و حیوانات دیگر بهترین نگهداری رو در سطح استانداردهای جهانی به عمل بیارند چه در تهران و چه درشهرهای دیگر

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  10. مجتبی می‌گوید:

    کلا خرس خیلی بازیگوشه به چهرش نگا کنین چقد باحاله

    حیف که گذرش به تهرانو پارک پردیسان خورد و باید تا آخر عمر پشت میله های قفس باشه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  11. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    نگاهش رمقی نداره خدا بهش رحم کنه تا در اسارت زنده بمونه …

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  12. علیرضا می‌گوید:

    منتظر افاضات کوشان مهران از موریانه های ساوانا تا پنگوئن های قطب جنوب در ارتباط با جا بجایی این توله خرس هستیم

    داغ Thumb up 10 Thumb down 9

  13. Nature می‌گوید:

    باید برای بازگشتش به حیات وحش برنامه ریزی دقیقی انجام بشه.
    از تلاش همگی ممنونم.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  14. مهسا می‌گوید:

    لطفا اخبار بعدی از وضعیت دنا کوچولو را هم منعکس کنید. انشاالله که سرنوشت خوبی در انتظارش باشد و شاد و آرام زندگی کند.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  15. پندار نیک می‌گوید:

    سازمان باید در یک منطقه خوش آب وهوا و وسیع یک پارک بزرگ و محصور احداث کنه تا گونه های بی پناه را در آنجا نگهداری کنه تا مورد بازدید عموم قرار گیرد و از درآمد هنگف حاصل از بلیط بازدید نواقص و کمبودهای محیط زیست را جبران کنند.
    همانند سافاری پارک تایلند که توریستها را با خودروهای مخصوص در محوطه پارک به گردش و عکاسی میبرند و از نزدیک حیوانات آزاد را تماشا میکنند و بسیار ایمنی و تماشایی است و برای دانش آموزان از نظر شناخت حیات وحش بسیار مفید وسازنده است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • ریحانه میران می‌گوید:

      واقعا حرفاتون به جا بود…ممنون…ما نیاز داریم به یک فضای بزرگ با چندتا نیروی کار برای حفاظت از گونه هایی که به هر دلیلی قابلیت بازگشت به طبیعت و ندارن.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  16. کوشان مهران می‌گوید:

    دوشنبه سی آذرماه ۱۳۸۸، بخش محیط زیست روزنامه همشهری:

    انتقال بی‌ضابطه حیوانات پارک پردیسان به باغ وحش بابلسر
    محیط زیست > حیوانات – گروه محیط‌زیست – اسد افلاکی:
    حیوانات موجود در پارک پردیسان در یک اقدام غیرمنتظره به باغ وحشی خصوصی در بابلسر منتقل شدند

    یک منبع آگاه در این باره به همشهری گفت: این حیوانات که شامل پلنگ، سیاه گوش، گوزن زرد، کل و بز و قوچ بودند به باغ وحش بابلسر منتقل شده‌اند بی‌آنکه در این خصوص با دفتر حیات وحش هماهنگی صورت گرفته باشد.

    این درحالی است که بنا بر ضوابط تعریف شده، نقل و انتقالاتی از این دست باید با هماهنگی دفتر حیات وحش و پس از بررسی‌های فنی صورت پذیرد.این منبع آگاه افزود: این انتقال به‌طور غیرمنتظره و طی ۲‌ساعت انجام شده درصورتی که باید ابتدا، مکان جدید حیوانات مورد نظر توسط کارشناسان دفتر حیات وحش سازمان، ارزیابی می‌شد و در صورت اطمینان از شرایط مناسب نگهداری انتقال صورت می‌گرفت.

    این در حالی است که مسئولان استانی هم (‌اداره کل مازندران) از انتقال بی‌خبر بوده‌اند ضمن آنکه بنا به اذعان این مسئولان شرایط باغ وحشی که حیوانات به آنجا منتقل شده‌اند بسیار نامناسب و فاقد کیفیت لازم است.

    وی ضمن تأسف از اقداماتی اینچنینی تصریح کرد: قرار بود دفتر حیات وحش براساس رایزنی‌هایی که طی ۶‌ماه با باغ‌وحش ارم صورت گرفته بود، پلنگ و سیاه‌گوش را با هدف تکثیر در اسارت به این پارک منتقل کند اما به‌نظر می‌رسد اداره کل هماهنگی گارد امور استان‌ها این مجوز را بدون طی سلسله مراتب و بدون اخذ نظرات فنی از دفتر حیات‌وحش صادر کرده است.

    وی با اشاره به کیفیت پایین باغ وحش بابلسر گفت: بیم آن می‌رود که پلنگ و سیاه گوش تلف شوند، به‌خصوص این نگرانی درباره پلنگ بیشتر است چرا که این توله پلنگ سال گذشته در یک مرغداری در مازندران به دام افتاد و در آنجا به‌دلیل آزار واذیت روستاییان استرس فراوانی را متحمل شد.

    بنا‌به اظهار کارشناسان ذیربط این توله پلنگ هنوز آن اتفاقات را فراموش نکرده و استرس ناشی از آن در این حیوان پا برجاست به همین دلیل امکان تلف شدن این‌گونه نادر وجود دارد مگر آنکه مسئولان بالادست در این باره چاره‌ای بیندیشند.

    hamshahrionline.ir/details/97855

    و

    mashreghnews.ir/fa/news/309634/%D8%AC%D8%B2%DB%8C%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%88%D8%A7%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%D8%B3-%D9%82%D9%87%D9%88%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%BA-%D9%88%D8%AD%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D9%84%D8%B3%D8%B1
    و
    isdle.ir/news/index.php?news=1909
    و
    mohitesabs.blogsky.com/print/post-9

    ********************************************************

    باید پیگیر وضعیت این توله خرس وتوله خرس هایی که در دوسال گذشته در منطقه لندویل گیلان نگهداری می شدند بود. یکی از این باغ وحش های خصوصی مرکزی برای زنده گیری، رام نمودن و فروش توله خرس ها به باغ وحش ها و بویژه سیرک های منطقه می باشد.

    همکاری با سازمان های بین المللی و باغ وحش های معتبر جهان برای ایجاد یک ذخیره ژنتیکی پویا از زیرگونه خرس قهوه ای سوری، بهتر از واگذاری به ظاهر رایگان به باغ وحش هایی با پرونده های معلوممی باشد.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 10

    • فرناز حیدری می‌گوید:

      روز بخیر
      آقای کوشان این خبر دقیقاً مربوط به ۵ سال پیش است!!! راستش کمی برام عجیبه که چرا به این مورد اشاره کردید!!!!دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست کماکان در مورد علت مرگ مشکوک پلنگ بمو سکوت اختیار کرده علیرغم اینکه بارها از جانب رسانه ها از ایشان خواسته شد تا توضیح مشخصی در این مورد ارائه دهند. مساله کالبدشکافی گذشته نیست، مساله این است که در این مورد خاص دقیقاً خود دفتر حیات وحش مسوول بوده و نه صد البته مرکز بازپروری… بررسیها نشان میدهد که علیرغم توصیه ها و هشدارهای کارشناسان متخصص چه از جانب مرکز بازپروری پردیسان چه از جانب کارشناسان خارجی، مسئولین دفتر حیات وحش صرفا بر یک نظر اشتباه پافشاری کرده اند. چرا؟ مرکز بازپروری پردیسان کارهای موثری را انجام داده که به هیچ وجه قابل نادیده گرفتن نیست ولی متاسفانه یا خوشبختانه دفتر حیات وحش آنطور که باید با کارشناسان این مرکز همکاری نمیکند، چرا؟ نتیجه تصمیمات غلط از جمله مورد پلنگ بمو این است که مقصران احتمالی به خاطر کار اشتباه مورد سوال قرار نمیگیرند در حالیکه کسانیکه دلسوزانه در جای دیگر کار میکنند، باید طعنه هایی از این دست را بشنوند در حالیکه خودتان هم بهتر از بنده واقف هستید که مراکز بازپروری و تجهیز آنها از ضروریات کنونی حیات وحش است. اما مساله ای که شما مطرح کردید، دقیقا مربوط به ۵ سال پیش است…شک ندارم که در این مدت زمان ۵ ساله مرکز بازپروری پردیسان تغییرات بسیاری داشته و به نظرم مطرح کردن کمی عجیب است. مخصوصاً اینکه واقعا نمیتوان زحمات دوستداران حیات وحش در مرکز بازپروری پردیسان را نادیده گرفت.
      با تشکر

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 3

      • blue fox می‌گوید:

        خانم حیدری سلام
        شکی نیست که دوست داران حیات وحش هر چه در توان دارن می کنن.اما اون هایی که باید ازشون پشتیبانی کنند و دوست دار حیات وحش نیستن بی تفاوتند.اون هایی که قدرتشو دارند و بی تفاوتند.اینه که باعث می شه ما نگران دنا و دیگر جانوران در اسارت باشیم.

        پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

        • فرناز حیدری می‌گوید:

          سلام
          روز بخیر
          اتفاقا منهم دقیقا با نظر شما موافق هستم. سوال منهم دقیقا همین است که چرا سازمان حمایت کافی را از مراکز بازپروری انجام نمی دهد در واقع نگرانیهای همه ما یکی است. اگر مراکز اینچنینی حمایت کافی و تجهیز نشوند قطعا امکان رهاسازی موفق یک حیوان آسیب دیده هم وجود نخواهد داشت.
          باز هم ممنونم از توجه شما

          پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

      • خرس سیاه می‌گوید:

        خانم حیدری کار بعضی افراد (به اصطلاح) حفاظت اینترنتی هستش
        یعنی پای اینترنت و سایتهای خبری میشینن و با زنده باد مرده باد کردن، فضا میسازن تا دوستان و رفقاشون بتونن در فضایی که ساخته میشه راحت تر حرکت کنن. این افراد معمولا سراغ مشکلات عینی نمیرن! سراغ مسائلی میرن که برای باندشون دردسر ایجاد می کنه و با مثالهای نا مربوط دیگران رو هم دچار ابهام می کنن!

        داغ Thumb up 5 Thumb down 24

        • محسن ک. می‌گوید:

          خانم یا آقای خرس شما گویا کمی با معنای مشکلات عینی غریب هستید. کجای حرف ایشون باندبازی بود؟
          اینکه پلنگ بمو را راحت آقایان راهی دیار باقی کردن؟ سازمان و کارشناساش که خیلی منم هستند بفرمایند این فاجعه ای رو که خلق کردند، و تو سال جدید هم داریم به عینه میبینیم که اپیدمی شده را حل کنند.
          شما اگه به حرف ایشون شک داری میتونی بری یه سرچ ساده تو اینترنت انجام بدی و ببینی که مراکز بازپروری تو دنیا جایگاهشون کجاست و ما کجای کاریم…
          واسه ماهام لطفا از باندبازی و رفیق رفقا حرف نزن چون معلومه که خودت همچین بدت نمیاد آب گل آلود بشی دوست من تا سوژه اصلی توش گم بشه ….

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

        • فرناز حیدری می‌گوید:

          خرس سیاه عزیز
          فکر کنم بهتر باشد که توجه شما را به این نکته مهم جلب کنم که من شخصا هم در مرکز بازپروری هم در دفتر حیات وحش آشنایانی دارم و برای هر کدام به نوعی احترام قایل هستم در واقع آشنایی من با دوستان بواسطه حرفه ام است. اگر با هر دو اینها چه دفتر حیات وحش چه مرکز بازپروری آشنا باشید، در جریان هستید که هیچکدام از یک یا دو فرد خاص تشکیل نشده و تعداد خیلی فراتر از آن حدی است که شما بنده را متهم به جانبداری از دوستان یا یک باند خاص میکنید. مضاف بر اینکه در نوشته بالا کوچکترین اشاره ای به شخص یا اشخاص خاص نشده دقیقا به این منظور که کسی به خود نگیرد. من موظف به توضیح به شما نبودم اما واقعا ناراحت میشوم وقتی میبینم کوچکترین انتقاد باعث چنین حرفهایی میشود اگر جرم من دفاع از تخصص یا تاکیدم بر مشارکت نه رقابت ناسالم است با کمال میل آنرا میپذیرم و باز هم تاکید میکنم که من برای متخصصان واقعی احترام فوق العاده بیشتری قایل هستم تا برای کسانیکه علیرغم همه چیز بخواهند با رقابت ناسالم یا خراب کردن دیگران بالا بروند و شناخته شوند. مساله پلنگ بمو صرفا به این دلیل است که نوعی رقابت ناسالم را در آن تشخیص داده ام و با عرض معذرت اینجا بحث حیات وحش است و نه صدالبته دوستی و آشنایی. پلنگهای بمو باز هم در راه هستند اما سوالم این است که آیا راه درمان آنها در چیزی به غیر از مشارکت، دوستی و احترام به تخصص و خصوصا خصوصا داشتن تجربه در موارد مشابه است؟
          من به واسطه رشته تحصیلی ام به موضوع مرکز بازپروری اشاره کردم و این یک ضرورت است نه یک باندبازی دوست عزیز …شما هم میتوانید با چک کردن فعالیتهای مراکز بازپروری در سایر کشورها دقیقا همین نتیجه را بگیرید. ما الان اینهمه نوزاد و حیوان آسیب دیده کوچک و بزرگ داریم مثلا همین دنا …فکر میکنید در چه جای دیگری بهتر از یک مرکز بازپروری مجهز میتواند آماده بشود تا به طبیعت برگردد؟ غیر از این است که سازمان باید هزینه کند تا جایگاههای استاندارد برای این حیوان آماده باشد؟ حیوانی مثل این باید در جایگاهی مجهز باشد که بتواند بازی کند، مهارتهای شکار را یاد بگیرد و به شکلی خاص آنهم اصولی غذا دریافت کند. همه اینها مستلزم هزینه است و ببخشید از نظر من در شرایط کنونی صرفا سازمان میتواند این هزینه را تامین کند. اینجاست که اگر مشارکت بین دفتر حیات وحش و مرکز بازپروری نباشد، جواب درست گرفته نمیشود و نتیجه آن میشود مواردی مثل کمیته امداد و نجات حیات وحش که ما از صمیم قلب مشتاقیم تا به سرانجام رسیدنش را ببینیم.

          پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

          • خرس سیاه می‌گوید:

            خانم حیدری روی صحبت من با شما نبود تقریبا در تایید صحبت شما بود، البته اینم تامل بر انگیزه که در کمتر از یک ساعت کامنتم مخفی شد!

            موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

        • در همین نزدیکی می‌گوید:

          الان یعنی شما خودت خرس سیاه اصلا جانبداری نکردی ما هم نگرفتیم.من نمیفهمم چرا ما اینجوری شدیم بجای فرهنگ زیست محیطی فرهنگ حرف درآوردن واسه کسی که مخالف نظرمون حرف بزنه اشاعه پیدا کرده

          داغ Thumb up 6 Thumb down 4

          • رضایی می‌گوید:

            همینکه دیده بان لطف میکنه و کامنتای علیه شما رو منتشر نمی کنه!!!!!!!!! نشون دهنده وجود مشکلات اساسیه! و این خیلی بده که یه رسانه بی طرف نباشه و فکر کنه کسی نمی فهمه!!!

            موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

      • کوشان مهران می‌گوید:

        در سال ۱۳۹۰ دو توله خرس که مادرشان توسظ شکارچیان کشته شده بود از افراد محلی تالش گرفته شده و پناهگاه حیات وحش لوندویل منتقل شدند.

        http://www.iew.ir/1391/06/11/1275
        و
        سرقت یک «گربه پالاس» از پارک پردیسان تهران (هشتم مرداد سال ۱۳۹۰)

        http://isdle.ir/news/index.php?news=6357

        کشته شدن دوسر گوزن زرد میان رودان در پردیسان وخرم آباد

        این ها از جمله مواردی می باشند که ارزش پیگیری را دارند.

        از سال ۱۳۹۰ تا کنون دوتوله خرسی که در لوندویل گیلان بسر می بردند باید به سن بلوغ رسیده باشند.

        داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  17. آرش می‌گوید:

    پردیسان که انگار باغ وحش اختصاصی سازمان ممحیط زیسته
    هر چی رفته برنگشته
    با این توله خرس باید کار بشه تا بتونه به طبیعت برگرده نه صرفا مثل یه حیوون خونگی مراقبتش کنند
    به نظر شما اونجا این توله خرس با طبیعت آشنا میشه؟
    مسلما نه
    ما اینجا تو ایران کسی که به طور حرفه ای با حیات وحش کار کرده باشه نداریم و یا داریم و ازشون استفاده ای نمیشه و به عبارت دیگر اهمیت خاصی نداره
    منظورم کسی نیست که جانورشناسی خونده باشه و یه مدرک خالی داشته باشه و یا اینکه برای فقط درمان بتونه کاری بکنه
    کسی که مثل برخی افراد خاصی که در مستند ها میبینید از نزدیک با جانوران علاوه بر داشتن تحصیلات کافی کار کرده باشده
    هم علم هم تجربه
    ما تو ایران به زور از پلنگ دو سه تا عکس میگیریم چی برسه به اینکه کسی به طور مداوم باهاشون کار کرده باشه

    داغ Thumb up 4 Thumb down 5

  18. موثق نکته سنج می‌گوید:

    شاید اگر دناى نازنین توسط گرگ و شغال خورده میشد، براش بهتر از زندگى در دنیاى ناشناخته اسارت بود…….. ایکاش پس از مدتى نگهدارى در همون شهرستان و کمى بزرگ شدنش ، در همانجا رها سازى میشد…. برید و از نزدیک ببینید وضعیت حیوانات در اسارت رو!!!!!

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

  19. محمد احمدی می‌گوید:

    من آدم دل نازکی نیستم ولی وقتی به این بچه خرس نگاه میکنم اشکام سرازیر می شه

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  20. داریوش می‌گوید:

    هوای تهران آلودس برای این خرس که در محیط بکر و دست نخورده دنا بوده

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  21. ریحانه میران می‌گوید:

    چرا این زبون بسته رو به اسارت می برید…گناه داره…حداقل ی جایی تو همون شهرستان براش درست می کردید…این کوچولو تو تهران هلاک میشه…

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  22. شیرین می‌گوید:

    آخه چرا تهران ؟!
    این حیوون خدا ک بجز غذای مناسب چیز دیگه ای لازم نداره فعلا، بعدشم آزادش میکردن تو محیط زیست خودش،
    یعنی هیچ روشی وجود نداره که امثال دنا بطونن راحت به محیط زیستشون برگردن؟

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  23. امیر می‌گوید:

    از وضعیت ببر وارداتی باغ وحش ارم در گمرک چه خبر؟!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>