مذاکرات روسای جمهور ایران و عراق پیرامون معضل ریزگردها و پدیده بیابان زایی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: فؤاد معصوم رییس جمهور عراق روز سه شنبه هفته جاری در راس هیاتی بلند پایه وارد تهران شد. در این سفر رییس جمهور عراق را وزرای بازرگانی و محیط زیست این کشور همراهی می‌کنند. این نخستین سفر فؤاد معصوم به ایران پس از تصدی ریاست جمهوری عراق در مرداد سال گذشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی در نشست خبری مشترک با رییس جمهور عراق، گفت: ما با عراق به عنوان کشور همسایه و برادر، در بسیاری از مسائل مربوط به دو کشور، دارای نظرات نزدیک و مشترک هستیم.

وی افزود: ثبات و امنیت عراق برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و در مذاکرات مشترک در زمینه ثبات و امنیت عراق گفتگو کردیم و ایران در ماه های گذشته نیز با همکاری های خود این مهم را در عمل به اثبات رسانده است.

رییس جمهور روابط اقتصادی دو کشور را خوب و مناسب توصیف کرد و افزود: ما امروز برای همکاری های بیشتر و اتصال راه آهن و بزرگراه ها و تردد مسافرین و حمل و نقل کالا و همچنین همکاری های بیشتر در زمینه های انرژی، کشاورزی، صنعت و نفت و گاز گفتگو کردیم.

رییس جمهور با تاکید بر اهمیت حفظ محیط زیست برای منطقه گفت: در مذاکره با رییس جمهور عراق، درباره مسائل زیست محیطی و پدیده ریزگردها که امروز مشکلی برای دو کشور و کل منطقه ایجاد کرده، گفتگو کردیم.

رییس جمهور افزود: دو طرف تاکید داشتند که راه‌حل این معضل، کمک، اتحاد و همکاری بین همه کشورهای منطقه است و در همین ارتباط درباره اقداماتی که کل کشورهای منطقه باید برای این معضل انجام دهند، گفتگو شد.

فواد معصوم رییس جمهور عراق نیز در این کنفرانس خبری ضمن تشکر از مهمان‌نوازی و استقبال گرم جمهوری اسلامی ایران از وی و هیات همراهش اظهار داشت: خیلی خوشحالم که توانستیم بدون اینکه در هیچ زمینه‌ای احساس تنگنا کنیم در همه موضوعات مورد علاقه وارد گفتگو و مذاکره شویم و از این بابت نیز تشکر می‌کنم.

رییس جمهور عراق با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران برای کمک‌های ارزشمندی که از همان روز اول برای مبارزه با داعش به عراق ارائه کرد، افزود: ایران ضمن کمک به آوارگان، ارتش و ملت عراق را در مبارزه با داعش یاری رساند که ما از این بابت سپاسگزاریم.

فواد معصوم در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ایران تجربیات گسترده و گرانسنگی در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع، احداث راه‌ها و خدمات درمانی دارد که تلاش خواهیم کرد از این تجربیات در زمینه‌های مذکور استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: موضوع بیابان‌زایی در جنوب عراق و به موازات آن در ایران و همچنین در عربستان نیاز به تلاش و همکاری گسترده همه کشورهای منطقه برای جلوگیری از پیشروی بیابان‌ها دارد.

همچنین رییس جمهور عراق مجددا از دولت و ملت ایران که در همه شرایط کنار ملت عراق ایستاده‌اند، تشکر و تمجید کرد.

+14
-3
  

4 دیدگاه

  1. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    متاسفانه عراق درگیر جنگ داخلی و تروریسم است که نمیشه در رابطه محیط زیست و ریزگردها امیدی به آن بست البته ایران که دارای امنیت نسبی هست و مرزهای تقریبا آرومی داره محیط زیست دغدغه مسولان نیست ! و بودجه های در نظر گرفته شده معمولا با مخالفت مجلس نشینان روبرو میشه !

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  2. مصطفی می‌گوید:

    بارها از مسئولین کشور و مخصوصا خانم ابتکار قول مذاکره با دولت افغانستان برای دریافت حق آبه هامون برای اهیای این تالاب مهم رو شنیدیم ولی متاسفانه در عمل هیچ چیزی ازشون ندیدیم و مردم سیستان ، (انبار غله قدیم ایران و دیار شاهنامه) هر روز نا امیدتر از دیروز در زیر ریزگردها و طوفانهای شن در سکوت دفن میشن ،به قول پروفسور کردوانی “اگر یک سیستانی در طوفان‌های امروز اهواز به این شهر برود تصور می‌کند اینجا ییلاقی و خوش آب و هوا است.”
    nasimonline.ir/detail/News/981270/211

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  3. شوکا می‌گوید:

    معضل ریز گرد از سمت عربستانم هست که بعید میدونم همکاری کنه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  4. blue fox می‌گوید:

    احتمالا یک روز،وقتی که اهواز کاملا زیر خاک دفن شده و هیچ خبری ازش نیست،متوجه میشن که اوضاع نسبتا بحرانیه.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>