بازداشت عاملین شکار غیرمجاز دو قوچ وحشی در پناهگاه حیات وحش حیدری

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر حضور شکارچیان غیرمجاز در پناهگاه حیات وحش حیدری، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان نیشابور عازم منطقه مذکور شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیشابور در این باره گفت: محیط بانان پس از مدتی جستجو و برقراری کمین در مسیر احتمالی تردد متخلفین، با شش نفر شکارچی غیرمجاز مواجه شدند.

محمد مهدی نوربخش اظهار داشت: متخلفین با مشاهده مامورین اقدام به فرار نموده و در جریان تعقیب و گریز طولانی چهار نفر از آنان بازداشت و یک نفر به همراه مقادیری از لاشه شکار متواری گردید.

……….تصویر: اسلحه، مهمات و تجهیزات کشف شده از شکارچیان غیرمجاز در پناهگاه حیات وحش حیدری

از متخلفین دستگیر شده یک قبضه اسلحه گلوله زنی ۲۷۰ ، یک قبضه اسلحه پنج تیر روسی، یک قبضه اسلحه ساچمه زنی تک لول به همراه ۶ تیر فشنگ گلوله زنی سلاح ۲۷۰ ، هفت تیر فشنگ سلاح پنج تیر روسی ، ۴ عدد دوربین چشمی ، یک چاقو ، یک عدد تبر و اجزای بدن متعلق به ۲ قوچ وحشی کشف شد.

نوربخش گفت: متهمین به پاسگاه انتظامی کلاته محمدجان منتقل شدند و پس از انجام بازجویی اولیه و هماهنگی با دادستان شهرستان با توجه به اعتراف متهمین مبنی بر همکاری یکی از ساکنین روستای حاشیه پناهگاه حیات وحش حیدری در انجام تخلف، متهمین جهت انجام تحقیقات تکمیلی تحویل پلیس آگاهی شهرستان نیشابور شدند.

……بخشی از اجزای بدن دو قوچ وحشی کشف شده از شکارچیان غیر مجاز در پناهگاه حیات وحش حیدری

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیشابور گفت: شکارچیان متخلف در جریان بازجویی ها هویت همدست دیگر خود که متواری شده بود را نیز فاش کرده و حکم جلب متهم فراری نیز صادر گردید.

با دستور قاضی کشیک دادگستری شهرستان نیشابور، متهمین دستگیر شده جهت ادامه تحقیقات و تکمیل پرونده به صورت موقت روانه زندان شدند.

+216
-115
  

21 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    حفاظت در مناطقی چون پناهگاه حیات وحش حیدری باید به قدری مستمر و دقیق باشه که علاوه بر عدم ورود شکارچیان غیرمجاز از دیگر مناطق، مردم منطقه هم اجازه تخلف به خود ندهند یا برای اندکی گوشت یا پول با متخلفان همکاری نکنند

    در بحث حفاظت نگاه دقیق و همه جانبه به مردم ساکن منطقه باید در اولویت باشه اما سازمان به دنبال برنامه هایی عوام فریبانه و سودجویانه عده ای هست که نه به دنبال حفاظت و احیاء بلکه صرفا به دنبال درآمدزایی برای خود هستند

    نگاه به خواسته های جامعه محلی به عنوان کسانی که بیشترین برخورد با یک زیستگاه رو دارن باید در اولویت سازمان باشه اما نفوذ عده ای طماع در سازمان برنامه ریزی صحیح و راهبردی در حفاظت رو با مشگل روبرو کرده

    جریمه شکار غیر مجاز قوچهای اوریال منطقه باید خیلی بیشتر از این حرفها باشه

    ممنون از محیط بانان منطقه

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 12

    • mohsen می‌گوید:

      جریمه ها هم خیلی زیاده

      نمیدانم این سایت سر و کله ش از کجا پیدا شده؟

      فکر کنم میخواد نان شکارچیها را آجر کنه

      البته که نمی توانه. شکارچیها بیدی نیستن که با این بادها بلرزن

      داغ Thumb up 35 Thumb down 41

  2. شکارچی می‌گوید:

    خسته نباشید مبارک باشه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

  3. شوکا می‌گوید:

    عجب …… انبار مهمات داشتن با خودشون !!

    امیدوارم جریمه بازدارنده ای بشن

    داغ Thumb up 16 Thumb down 22

  4. حداد می‌گوید:

    بیشترین آسیب رو به مناطق حفاظت شده ، حاشیه نشین ها میزنن

    برخورد با متخلفین باید سخت گیرانه تر باشه

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 4

  5. کوشان مهران می‌گوید:

    سازمان خوار وبار جهانی (FAO) نوشتاری درباره شکار و بهره برداری پایدار از منابع حیات وحش آسیای مرکزی نگاشته است:

    http://ftp.fao.org/docrep/fao/010/aj114e/aj114e.pdf
    و
    google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0CDgQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.traffic.org%2Fgeneral-reports%2Ftraffic_pub_gen61.pdf&ei=GVNXVcfRLub6ygOrzICgAw&usg=AFQjCNFGezBxPd4X1N5pmwEOi_WKbT2i2g&bvm=bv.93564037,d.bGQ

    در بسیاری از نواحی جهان نقش حیات وحش در برآوردن نیازهای خوراکی جوامع محلی و حتی شهرنشینان یک حقیقت شناخته شده است.

    بجای انکار حقیقت و پاک نمودن صورت مساله باید پیگیر مدیریتی عملگرا و واقع بین و اجرای درست قوانین باشیم.

    نگاهی به مدیریت شکار در ترکیه/
    شتر سواری ولی نه «دولا دولا»!

    http://isdle.ir/news/index.php?news=8646

    بزه شکار در فصل بهار و تابستان و کشتن جانوران ماده و نوزاد در این هنگام باید سنگینتر از پاییز و زمستان باشد ولی بجای ممنوعیت صرف و دامن زدن به شعارهای بی محتوا باید در پی مدیریت زیستگاه، و نه تنها یک گونه، و بهره برداری پایدار با یاری جستن از جوامع محلی واقعی و نه عده ای فرصت طلب باشیم.

    در کتابچه” نظری به قانون و مقررات شکار و صید در ایران، سال ۱۳۵۷″ در صفحه ۱۰ درباره ویژگی های پروانه های عادی شکار اینگونه اشاره شده است:

    ۱٫ بهای پروانه یک هزار ریال می باشد.

    ۲٫ مدت اعتبار یک هفته از تاریخ صدور می باشد.

    ۳٫ دارنده پروانه در مدت اعتبار آن می تواند مبادرت به شکار جمعه دو راس کل و بز و قوچ و میش وحشی نموده یا لاشه آنها را در اختیار داشته باشد، مشروط بر آنکه” یک راس آن ماده باشد”.

    ۴٫ در فصل مجاز شکار، بنام یک متقاضی حداکثر پنج پروانه برای حوزه استحفاضی هر اداره مستقل یا اداره کل حفاظت از محیط زیست صادر خواهد شد.

    در این بند از قانون شکار به روشنی قانون گذار شکار بز و میش را مجاز بر شمرده که در کنار میزان پروانه صادر شده برای هر متقاضی صاحب صلاحیت نشانه ای از مدیریت توانمد آن دوران می باشد که در بسیاری از کشورهای خاورمیانه عملا پازن و گوشپندان کوهی یا نابود شده و یا به میزان بسیار نازلی کاهش یافته بودند.

    در حال حاظر در بسیاری از کشورهای اروپایی برای توازن جمعیت مجوز شکار ماده نیز صادر می گردد که عملا تنها گوشت آن کاربرد دارد.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 5

  6. محمد صادق می‌گوید:

    دوستان یه سوال مگه ما شکار مجاز هم داریم

    داغ Thumb up 15 Thumb down 13

  7. پلنگ سبزوار می‌گوید:

    متاسفانه تخلف تو مناطق حفاظت شده داره زیاد میشه باید راه حلی واسه این کار پیدا کنن….
    مطمئن باشید شکار تو مناطق آزاد به سختی یافت میشه که این شکارچیان به این مناطق پا میذارن…..
    اگه تو ورودی های این مناطق پاسگاه ایست و بازرسی یا دوربین مداربسته بذارن مطمئن باشید جرائم به حداقل میرسه..
    شما تا حالا گزارش از پناهگاه حیات وحش تندوره که در نزدیکی منطقه حیدری هست شنیدید.؟
    چرا باید اینقد تو این سیستم ضعف داشته باشن که بیشتر گزارش جرائم ضبط شده با کسب اطلاع افراد محلی صورت میگیره اونم تو مناطق حفاظت شده واقعا جای تاسف نداره؟؟
    چرا ابزار آلات در اختیار این محیطبانان محترم باید قدیمی باشه ؟
    با این شرایط باید از همین الان فاتحه این محیط زیستو خوند بخدا

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 8

  8. ایرانی امارات می‌گوید:

    شکارچى اصلا بید نیست که بخواهد با باد بلرزد،شکارچى موجود ترسویى است که با اسلحه ویا دام و تله به جنگ جانداران مظلوم و بیزبان وبیدفاع میروند که تنها گناهشان سیر کردن شکم خودشان و بچه هایشان میباشد وبس.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 26

  9. رشید می‌گوید:

    لعنت برشکارکشهای غیرمجاز

    داغ Thumb up 8 Thumb down 6

  10. kooshan می‌گوید:

    نبود سطح مناسبی از پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی و به تبع آن عدم اقبال عمومی از بحث و گفتگوهای منطقی و مستدل در زمینه های مختلف در هر جامعه ای باعث می شود که مسائل پیش روی و بعضأ بحث برانگیز بخوبی تبیین نشده و تبادل نظرات لازم پیرامون آنها و راه حلهای ارائه شده و نقاط قوت و ضعف احتمالی صورت نگیرد ,مشکل دیگر در این مورد خلط مباحث و یا مقایسه ناموجه و نیز استفاده ابزاری است که در این رابطه هم علت اصلی عدم وجود فضای مناسب بحث و گفتگو است که مانعی جهت وضوح و روشنی نظرات و مطالب ارائه شده و عامل ایجاد موانع پیش گفته است , بعنوان مثال در حیطه “حیات وحش ” یکی از موارد بحث برانگیز در کشور ما “شکار حیات وحش ” است که مورد تمایل و علاقه اشخاصی نیز قرار دارد, این درست و منطقی است که علاقمندان این فعالیت شخصی که تباینی با عرف و قانون هم ندارد محق به ارائه نظرات خود و نیز تلاش جهت نیل به مطلوب می باشند اما ربط مستقیم این موضوع شخصی و سلیقه ای با مقوله حفاظت از محیط زیست و حیات وحش که امری اجتماعی است موجه بنظر نمی‌رسد, چرا که مقوله حفاظت از حیات وحش و حمایت از حق حیات آنها با مفاهیم دینی واخلاقی و انسانی پیوسته است که در مدیریتهای اصولی شکار یا نخجیرگری جایی ندارد و اصولأ نمی تواند داشته باشد زیرا نهایت و غایت اصلی “صنعت شکارگری یا شکار پروری” کسب سود و ارزآوری و نیز ایجاد تسهیلاتی برای فعالیت شکارچیان است نه توجه به “حق حیات جانداران دیگر” . در همین مورد ترکیه با اینکه پیشرفت و توسعه چند دهه گذشته این کشور قابل ملاحظه و امری مثبت بوده است که طبیعتأ در حل مشکلات زیست محیطی این کشور مؤثر واقع می شود اما طبق مستنداتی که از حوزه “حیات وحش ” این کشور ارائه شده, علیرغم سودآوری بالای گردشگران شکارچی در این کشور , نه تنها گوشتخواران بزرگی چون پلنگ و خرس باز هم وجود خارجی ندارند بلکه نسل گرگ و سیاه گوش هم در معرض تهدید است, نتیجه ملموس این نوع مدیریت فقط تکثیر گونه هایی از علفخواران جهت شکار و طبعأ درآمدزایی و ارزآوری بوده است.
    در همین زمینه ” حیات وحش ” اخیرأ روزنامه ها و سایتهایی در داخل کشور به موضوع صدور مجوز شکار برای اتباع خارجی , علیرغم ممنوعیت آن برای شکارچیان مجاز داخلی پرداخته اند که نفس این عمل ارزشمند است اما بشرطی که این رسانه ها ضمن احترام به مخاطبان و بر اساس تعهدات و طوایف اخلاقی و اجتماعی که بعهده دارند این بررسیها را منحصر به مقاطع خاصی نکرده و ضمن اجتناب از اظهار کلیات مبهم و فاقد ارزش, شواهد و اسناد معتبر چند دهه گذشته در این رابطه را, فارغ از ملاحظات سیاسی و جناحی خاص, در دسترس عموم قرار داده و به وظیفه دینی, اخلاقی, انسانی و نیز مسئولیتهای رسانه ای و روشنگرانه خود بخوبی عمل کرده و این زوایای تاریک و پوشیده را روشن و آشکار کنند, این اقدام مسئولانه و جدی پیامدهای مثبت و مفیدی در حفظ “حیات وحش” مظلوم و در معرض خطر و تهدید کشور داشته و شایسته قدردانی و تحسین است.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  11. بابک می‌گوید:

    آخه مگه میشه اینهارو لعنت نکرد

    داغ Thumb up 6 Thumb down 5

  12. با طبیعت می‌گوید:

    وضعیت آلودگى رودخانه چمخاله ، که از داخل شهر لنگرود عبور میکند، شاید بمراتب وخیم تر از آلودگى خود شهر لنگرود باشد.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  13. شاهین می‌گوید:

    درود بر اداره محیط زیست نیشابور جناب آقای مهندس نوربخش ، جناب آقای هادی ناصری و بقیه دوستان عزیز و زحمت کش این اداره همچنین خسته نباشید جانانه به یگان حفاظت از محیط زیست و محیط بانان زحمت کش پاسگاه محیط بانی پناهگاه حیدری به ویژه جناب آقای جهانبخش ، من خودم به شخصه شاهد تلاشهای این عزیزان برای حفاظت از حیات وحش و زیست بوم شهرستان هستم و میدونم علیرغم همه کمبودها این دوستان نهایت تلاش رو برای پاسداشت این مواریث ارزشمند طبیعی انجام میدن ، همینجا لازم هست از سرکار خانم دکتر ابتکار خواهش کنیم که توجه بیشتری به تجهیزات و امکانات پاسگاههای محیط بانی داشته باشند. وسایل نقلیه ای که در اختیار محیط بانان هست فرسوده و قدیمی و تقریباً از رده خارج هست! قطعاً تجهیز و سروسامان دادن به پاسگاههای محیط بانی در افزایش کارایی محیط بانان عزیز موثر خواهد بود. توجه جدی به معیشت این قشر زحمت کش بایستی مورد توجه جدی مسولین سازمان باشه ، وضعیت پرداختی به این عزیزان به هیچ وجه در خور و شایسته کار ارزشمند آنها نیست!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  14. حافظ محیط زیست می‌گوید:

    سلام و درود بر همه حافظان و عاشقان میراث طبیعی ایران زمین بویژه محیط بانان این طبیعت مردان بی ادعا و سختکوش که عاشقانه و با از خود گذشتگی در راه حفظ آیات الهی تلاش میکنند.

    همکاران خوبم در هر کجای این کهن دیار که مشغول حفاظت هستید و با جانفشانی آخرین بازماندگان تنوع زیستی ایران زمین را حفاظت می کنید و با کمترین امکانات و سخترین شرایط. خدا پشت و پناهتان و خالق طبیعت یار و یاور تان باد ان شالله.

    مطمئن باشید زحمات و تلاشهای شما از دید یگانه قادر متعال پنهان نخواهد ماند و دوستداران واقعی محیط زیست و حیات وحش ارزش کار شما را به خوبی می دانند.

    از جناب آقای کیوان هوشمند مدیر محترم سایت دیده بان حیات وحش هم صمیمانه متشکریم. شما تنها صدای رسا و بی طرف طبیعت و حیات وحش مظلوم ایران هستید و یار نامرئی محیط بانان در ارتفاعات صعب العبورترین کوه ها ؛ بیشه زارها و جنگلها ، بیابانهای خشک و گرم و سواحل کاسپین و خلیج همیشه فارس. ان شالله حی قادر پشت و پناه و یار و یاروتان باشد.

    دعای خیر ما حافظان محیط زیست ایران زمین بدرقه راهتان حق نگه دارتان.

    یک حافظ محیط زیست ایران زمین

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  15. محیط بان جوانبخت می‌گوید:

    ممنون از نظرات شاهین عزیز, جسارتا بنده جوانبخت هستم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>