کشف محموله قاچاق حاوی بیش از هزار کیلوگرم موسیر در چهارمحال و بختیاری

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری حین انجام ماموریت به یک خودروی وانت نیسان مشکوک شده و به راننده خودرو دستور ایست دادند.

محیط بانان به تفتیش خودرو پرداخته و در جریان بازرسی از این خودرو بیش از هزار کیلوگرم گیاه موسیر کشف و ضبط گردید.

فرد متخلف موسیرها را از استان مجاور بصورت غیرقانونی برداشت کرده و جهت فروش به چهارمحال و بختیاری منتقل نموده بود.

متهم پس از تشکیل پرونده، جهت سیر مراحل قانونی به همراه کشفیات مربوطه به یگان منابع طبیعی استان تحویل داده شد.

……………….تصاویر: محموله قاچاق کشف شده حاوی بیش از یک تن موسیر در چهارمحال و بختیاری

همه ساله با شروع فصل بهار و رویش گیاهان مرتعی، افراد سودجو با برداشت بی رویه گیاهان مرتعی اقدام به تخریب رستنی ها نموده و گونه های گیاهی را با خطر انقراض روبه رو می کنند.

چرای دام، بوته کنی و چیدن گیاهان مرتعی سبب میشود تا این گیاهان بدون طی مراحل تکامل و زایش از بین بروند و این امر آسیب جدی به وضعیت پوشش گیاهان وارد می کند.

بهره برداری و حمل و نقل موسیر برابر ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع ممنوع بوده و با متخلفان مطابق قانون برخورد می شود.

بر اساس آخرین مصوبه دولت جریمه برداشت غیرمجاز هر کیلوگرم موسیر تر ۵۰ هزار ریال و جریمه کشف هر کیلوگرم موسیر خشک ۱۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

موسیر در یک قدمی انقراض

موسیر از گیاهان گلدار و از خانواده پیازهاست که عمدتا از طریق پیاز و ندرتا از طریق بذر تکثیر یافته و در مناطقی با آب و هوای کوهستانی و خاک های نسبتا مرطوب می روید و پیاز آن مصارف خوراکی و درمانی زیادی دارد.

برداشت بی رویه و خارج از فصل موسیر توسط افراد محلی و سودجویان به منظور قاچاق و فروش در سایر استان ها و حتی خارج از کشور نسل این گونه ارزشمند را در آستانه انقراض قرار داده است.

موسیر گیاهی مرتعی است که با برداشت پیاز آن، کل پایه گیاه از بین خواهد رفت. افراد سودجو با برداشت پیاز این گونه ارزشمند در فصل بهار پیش از زمان گلدهی و بذردهی موسیر، فرصت رویش مجدد و ادامه حیات را از این گونه گیاهی ارزشمند می گیرند.

……………….تصاویر: محموله قاچاق کشف شده حاوی بیش از یک تن موسیر در چهارمحال و بختیاری

برداشت موسیر در دامنه های شیب دار کوهستان علاوه بر نابودی نسل این گیاه عامل مهمی در افزایش تخریب و فرسایش مراتع به شمار می رود.

بسیاری از رویشگاه های موسیر در کشور بطور کامل از بین رفته واز وجود این گیاه خالی شده است و در صورت ادامه روند فعلی و عدم اتخاذ تدابیری بازدارنده ظرف چند سال آینده موسیر به طور کامل از بین خواهد رفت.

به اعتقاد کارشناسان منابع طبیعی آغاز کشت زراعی این گیاه در مناطق مستعد جهت مصارف خوراکی و دارویی می تواند یکی از راهکارهای کاهش برداشت غیرقانونی و پیشگیری از انقراض نسل این گونه ارزشمند باشد.

+137
-101
  

19 دیدگاه

  1. دالوند می‌گوید:

    خسته نباشید به محیط بانان عزیز

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 6

  2. کوشان مهران می‌گوید:

    یکی بر سر شاخ، بن می‌برید

    خداوند بستان نگه کرد و دید

    بگفتا گر این مرد بد می‌کند

    نه با من که با نفس خود می‌کند

    http://ganjoor.net/saadi/boostan/bab1/sh16/

    فراورده هایی که از گیاهان در بستر طبیعت بدست می آیند نقش بزرگی را در اقتصاد جوامع محلی وحتی جهانی ایفا می نماید.
    در ایران ریواس،کرفس وحشی، کنگر و کونوس وپسته وحشی ( بنه ) از اقلامی می باشند که طبیعت با گشاده دستی در اختیارمان می گذارد اما همچودیگر کشور ها برداشت بیش از برد زیستگاه باعث تخریب ودر نهایت نابودی کامل این منابع می گردد.

    بجای طرح هایی که با عناوین گوناگون تنها به زمین خواری و سرقت از منابع آبی دامن می زند می باسید برای حفظ منابع برجای مانده وکارآفرینی ودرآمدزایی کشت گسترده وگلخانه ای این گونه ها مورد توجه قرار بگیرد.

    با بخش نامه ومن بمیرم وتو بمیری وحضرت استاد و نوکیا صفتان سهمیه ای نمی توان به بقای این گونه ها در طبیعت ایران پیوست.

    خوشخوراکی و مشتری پسند بودن و بهای بالا همواره بازار خوبی برای ریواس و کرفس ایجاد می نماید.

    چرا نباید با سرمایه گذاری بخش خصوصی در کنار کارآفرینی برای مردمتا آن اندازه محصولی با کیفیت خوب وبسته بندی ممتاز وارد بازار گردد تا دیگر نیاز به تخلف کاهش یاید ( کاهش وگرنه همواره تخلف وجود داشته و خواهد داشت)

    رستوران نمونه ر…یی واقع در ر بندر انزلی شما را به چلوماهی سوف، چلوماهی کولی ومهم تر از همه چلوخوتکا فسنجان دعوت می نماید:

    http://www.restaurant-rezaei.ir/fa/localfoods/khootka-fesenjan

    چی ؟؟!!

    فسنجان خورشت با خوتکا

    الله اکبر

    پس کجا هستند مخالفان سینه چاک هرگونه شکار و مدیران وکارشناسان غیور که مخال هر شکل از شکار هستند؟

    بجای فحش ودشنام به شکارگران قانونمند وچشم بستن بر تغییر کاربری گسترده اراضی تالابی وشالیزار بویژه در سرخ رود و فریدونکنار این پرسش را پاسخ دهید که خوتکاها چگونه واز کجا به این رستوران ها وارد می شوند؟

    پرندگان مهاجر وبویژه خوتکا برای هزاران سال در رژیم خوراکی مردم مازندران وگیلان جای داشته اند وبویژه تا دهه های گذشته ارایه این پرندگان در بازار های محلی امری متداول بوده است.

    بجای موج سواری وهوچی گری باید به فکر مدیریت زیستگاه و بهره برداری پایدار جمعیت این پرندگان باشیم.

    نه تنها موسیر که مورد علاقه تام و تمام دوستداران ماست و موسیر می باشد ودر بسیاری از مغازه ها یافت شده واز آن ترشی گوارایی نیز درست می شود بلکه خودکا نیز از اقلام خوراکی است که با فحش ولعن و نفرین از سفره ها بیرون نمی روند.

    برای نمونه در شیرود ماهیان خاویاری را برای خاویار و گوشت پرورش داده وگوشت آن در بازار به فروش می رسد.

    برای مصرف کننده خرید گوشت تازه وسالم ماهی خاویاری از بازار به صرفه تر است تا گوشت قاچاقی که به سلامت آن اعتباری نیست.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 6

    • قرقی می‌گوید:

      احسنت

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

    • همکار می‌گوید:

      آقا کوشان

      فعلا که درویش بت شکن پی شکستن مجسمه ها افتاده است و وقتی برای این امور پیش پا افتاده که گفتی ندارد

      من فردی طرفدار محیط زیست و حقوق حیوانات و از اهالی شهر فومن در استان گیلان هستم. در یکی از میادین اصلی شهر ما مجسمه هایی از دو شکارچی و یک سگ شکاری وجود دارد که تاکنون تلاشهایی برای برداشتن آنها انجام شده است اما با مخالفت برخی اهالی و مسوولان شهر نا موفق بوده است.

      این در حالی است که در دو شهر دیگر ایران یعنی سوسنگرد در خوزستان و سیاهکل در مازندران حامیان محیط زیست و حقوق حیوانات توانستند با پیگیرهای خود مجسمه شکارچیان را برداشته و جای آنها مجسمه های حامی و دوستدار محیط زیست بگذارند.

      محیط زیست و حیات وحش در معرض خطر انقراض ایران توسط بسیاری از شکارچیان غیرمجاز که اقدام به شکار گونه های مختلف جانوری می کنند در حال آسیب است. به همین دلیل نیز فعالان محیط زیستی در سراسر کشور خواستار جمع آوری این گونه مجسمه ها که ترویج امر ناپسند و ضد محیط زیستی شکار است هستند.

      قبل از این با پیگیرهای صورت گرفته توسط مسوولان سازمان محیط زیست و همچنین اعضای دیده بان حقوق حیوانات تلاش ها برای برداشتن این مجسمه های ضد محیط زیستی در شهرهای کشور شروع شد که در پی آن مجسمه شکارچی از میدان دیلمان سیاهکل و همچنین یک میدان دیگر در شهر سوسنگرد خوزستان برداشته شد.

      پس از برچیده شدن تندیس شکارچی از میدانی در شهر سوسنگرد، رئیس محیط زیست سیاهکل نیز از شهردار سیاهکل خواسته بود تا نسبت به حذف تندیس شکارچی از میدان دیلمان این شهر اقدام کرده و آن را با تندیس یک پلنگ که از گربه سانان با اهمیت و در خطر انقراض منطقه است جایگزین کند.

      با وجود این از دو سال پیش تا کنون همه تلاشها برای برداشتن سومین و آخرین مجسمه مربوط به شکارچی ها که در شهر فومن است بی نتیجه مانده و برخی از مسوولان و رسانه های این شهر با برداشتن این مجسمه مخالفت می کنند. این در حالی است که در صورت برداشتن مجسمه شکارچی قرار است جای آن یک مجسمه دیگر که منافاتی با محیط زیست و طبیعت نداشته باشد گذاشته شود.

      در کتاب “سرزمین و مردم فومنات “ آمده است مجسمه‌های فومن، طی سال‌های ۱۳۵۳تا ‪ ۱۳۵۶در زمان مرحوم نصرت‌الله فرهی (۱۳۱۰-۱۳۸۶) شهردار وقت توسط مرحوم استاد اسماعیل ارژنگ ساخته و نصب شده‌اند و بیشتر آنها در محدوده پارک شهر(کودک) فومن قرار دارند.

      اهالی فومن این مجسمه و میدانی که در آن نصب شده است را به اسم میدان شکاربانان فومن می شناسند و یکی از پر رفت و آمد ترین مسیرهای شهرستان فومن است.

      پس از انتشار خبرها درباره برداشتن دو مجسمه شکارچی در شهرهای دیگر و تلاشها برای برداشتن سومین و آخرین مجسمه شکارچی در فومن برخی از مسوولان شهر به این موضوع واکنش نشان داده و با آن مخالفت کردند.

      به عنوان مثال عضو و سخنگوی شورای شهر فومن در گفتگویی یکی از سایت های محلی شهر فومن گفت : هنوز درخواست یا طرحی در این رابطه در جلسات شورای شهر عنوان نشده است. البته طرح این موضوع آنهم در رابطه با نمادی که از پیش از انقلاب در آنجا قرار داده شده است مطمئنا با اعتراض مردم فومن مواجه خواهد شد. بنده نیز به عنوان یکی از اعضای دوره چهارم شورای شهر فومن اگر مشاهده کنم که چنین طرحی عنوان شود با آن مخالفت خواهم کرد.

      در همین حال شهردار فومن نیز با اشاره به اینکه این مجسمه ها تبدیل به هویت مردمان این شهر شده است گفت: مسئله ای که جزو تاریخ و فرهنگ مردم است را نمیتوان با آن کاری داشت، مجموعه شهرداری فومن موافق این کار نبوده و نیست و تمرکزش را بر روی اهم فعالیت های این نهاد قرار داده است.

      علاوه بر این یکی دیگر از سایتهای محلی فومن نیز با مخالفت با برداشتن این مجسمه در مطلبی نوشت : مجسمه شکاربانان، که در ابتدای راه فومن به ماسوله بعد از میدان ولایت فقیه کنونی و در ابتدای خیابان آیت الله کاشانی قرار گرفته است. مردانی را با تفنگ در دست و مرغابی بر دوش نشان میدهد که سمبل شکار حیوانات در میان اهالی روستایی این مرز و بوم است که چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

      این سایت همچنین در مخالفت با برداشتن این مجسمه با چند تن از اهالی شهر نیز گفتگو کرده و به نقل از آنان نوشته است: این مجسمه ها حکم هویت این منطقه و این دیار را دارد و خراب کردنش باعث دلخوری بسیاری از مردم فومن خواهد شد، معلوم نیست چرا عده ای برای تخریب مجسمه های این شهر تلاش میکنند ؛ آنهم در شهری که اسمش به “شهر مجسمه ها” معروف شده است.

      با وجود این اما برخی دیگر از اهالی فومن مانند من طرفدار محیط زیست و حقوق حیوانات هستند و معتقدند که مجسمه شکارچی هایی که یکی از انها در حال شلیک به پرندگان برای کشتن آنان است و یکی دیگر نیز دو مرغابی کشته شده را در دست دارد نماد خوبی برای شهرمان نیست و بهتر است آن را با مجسمه هایی که تبلیغ دوستی با طبیعت و دیگر حیوانات باشد عوض کنیم.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  3. کیوان می‌گوید:

    هزار کیلو ؟؟؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  4. Nature می‌گوید:

    برداشت غیر اصولی از گیاهان دارویی در طبیعت و چرای بی رویه دام ها داره مراتع زیبای طبیعت ایران رو نابود میکنه.

    ولی عامل اصلی که به طور بی صدا داره مراتع ارزشمند ایران رو نابود میکنه چرای دام ها و دامداری سنتی است.

    در نهایت قسمتی از دامداری در ایران باید شکل صنعتی به خودش بگیره و مابقی دام ها باید در مناطق و حوزه های تعیین شده به چرا برن تا تداخلی با دیگر اجزای حیات وحش بوجود نیاد.
    کاری که تو همه جای دنیا اجرا میشه و مشکلی هم در زمینه تامین گوشت و پروتیین ندارن.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  5. شوکا می‌گوید:

    عجب …… چقدر جریمه سنگینی !!!

    بخدا خارج از کشور به این قوانین و مجازات های مسخره ما میخندن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  6. مجید(حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    دیدبان عزیز خبری بود مبنی براینکه زامبیا ممنوعیت شکار گربه سانان بزرگرو داره لغو میکنه و ازدو ماه دیگه شکار پلنگ در اونجا آزاد میشه. شما خبری از این دارید؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  7. عقاب طلایى می‌گوید:

    امان از جوامع محلى که امانه حیوان ! مرتع آب چشمه ! پوشش گیاهى ! یکجاه بریده اند اینگار بیابان بنام آنها شده

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  8. کوشان مهران می‌گوید:

    پنجاه سال حفاظت برای یک سیاره زنده:

    d2ouvy59p0dg6k.cloudfront.net/downloads/wwf_50_years_ddd__lrsm_1.pdf

    گزارش عملکرد پنجاه ساله سازمان WWF، در این مدت برای پاسداشت زیگونگی چه راهکارهایی ارایه شده وچه مسیرهایی به خطا ختم شده است.

    خواندن این گزارش را به دوستداران طبیعت پیشنهاد می نمایم.

    پارک دوستی میان ایران و ارمنستان یکی از نمونه های همکاری بین المللی و فرامرزی میان دوکشور برای پاسداشت زیستگاه های مشترک مرزی می باشد.
    زیستگاه دشتی در مرز ایران و عراق در ایلام می تواند به عنوان یک پروژه مشترک بین این دوکشور در نظر گرفته شود:

    cmsdata.iucn.org/downloads/pag_007.pdf

    پودو (Pudu) کوچکترین گونه گوزن جهان که ساکن شیلی می باشد به دلیل حمله سگهای بدون مالک و گله در معرض تهدید قرار گرفته است:

    wec.ufl.edu/faculty/sievingk/PUBS/DomesticDogsPudu.pdf

    در خجیر وسرخه حصار نیز افزایش سگان حاشیه تهران باعث آسیب دیدن جمعیت گوسپندان کوهی گردیده است وجز این افزایش جمعیت شغال های پسماند خوار نیز باعث بروز تلفات در میان بره های تازه به دنیا آمده می شود.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  9. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    متاسفانه در استان های حاشیه ی زاگرس فرهنگ سازی خوبی صورت نگرفته

    گیاهان دارویی و بلوط و حیات وحش شدیدا توسط حتی خود بومیان نابود شده اند…

    کمتر نقطه ای از زاگرس پیدا میشه که گونه های جانوری و گیاهی در آن نابود نشده باشند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  10. pd می‌گوید:

    … اینجا ایران است… ما موسیر قاچاق میکنیم…
    خنده داره یا گریه دار؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  11. علی از چهارمحال و بختیاری می‌گوید:

    این محموله فقط یکی از هزار محموله هاست….
    از موسیر و کرفس بگیر تا انواع گیاهان دارویی و زغال بلوط ، قاچاق میشه تو مناطق حفاظت شده
    از شکار های غیر مجاز در این استان هم هیچ خبری بیرون نمیاد در صورتی که در منطقه تنگ صیاد هر هفته شکار غیر مجاز میشه و دریغ از مدرک و سندی که بشه رسانه ایی کرد!!

    ——————————————————————————————————————————

    مناطق حفاظت شده استان چهارمحال و بختیاری

    ۱ – مجموعه پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد
    ۲ – اثر طبیعی ملی لاله واژگون
    ۳ – منطقه حفاظت شده سبز کوه
    ۴ – منطقه حفاظت شده جنگلی هلن
    ۵ – منطقه حفاظت شده شیدا
    ۶ – منطقه حفاظت شده قیصری

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  12. تیزبین می‌گوید:

    متاسفانه غیر از موسیر که در حال نابودیه کرفس کوهی که فقط در ارتفاعات چهار محال و بخشی از احاشیه فریدونشهر در اصفهان نیز وجود دارد شدید در معرض انقراض قرار دارد.

    امیدوارم حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری فکری اساسی برای حفظ این گیاهان نادر بکنند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  13. تیزبین می‌گوید:

    البته برای افراد منطقه و عشایر نیز باید فرهنگ سازی بشه تا به قول بختیاری ها قل قارشون نکنند(نابودشون نکنند)

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  14. نیروانا می‌گوید:

    مردمی که در یک منطقه زندگی میکنند چون به طور داییمی ساکن هستند به ندرت متوجه تغییرات مخرب در محیط زیست خودشان میشوند در گذشته اطراف زاینده رود بیشه زاره ونیزارهای انبوهی بود که انواع پرندگان وحشی حتی در داخل شهر در ان میزیستند ولی امروزه مقدار بسیار کمی از ان باقی مانده وبا درختان غیر بومی جایگزین شده است در منطقه زاگرس هم اکثرا جنگلهای بلوط نابود وبه دیمزار تبدیل شده است زندگی عشایری هم میتواند با سبک ودیدگاه جدید وبهتری به طبیعت ادامه یابد

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  15. mah می‌گوید:

    ماست موسیرو از چی میسازن؟ موسیرشو میکارن یا از طبیعت جمع میکنند؟ باید بررسی بشه. لطفا” یه گزارشم از تو کارخونه های تولید ماست موسیر بزارین. با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  16. پندار نیک می‌گوید:

    دوستان چرا در مورد هر خبر واکنش نشان میدهید.کدام کارشناس گفته در آوردن موسیر از زیر خاک باعث انقراض موسیر میشود.در حالی که زمین با این عمل بیل میخورد وپخش شدن موسیر های ریز که جمع آوری نمیشوند باعث تکثیر بیشتر در سال آینده میشوند.وهمه برای برداشت موسیر در زمینهایی که سال گذشته کند وکاو کرده اند سرو دست میشکنند.متاسفانه کارشناس این زمینه نیمه خالی لیوان را دیده است.ومشروحات این خبر کارشناسی نیست.این موسیر ها فقط به واسطه شخم زنی های پی در پی جهت دیم کاری از بین میروند.نه با جمع آوری سنتی که همه هر ساله جهت مصرف ترشی وماست موسیر از عطاری ها وفروشگاهها خریداری میکنیم.طریقه جمع آوری وپخش موسیر در ایران همینگونه بوده وهست.از آسمون نمی باره.چرا موقع خوردنش به به وحالا اه اه!

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>