چرای دام در محل دپوی زباله کرمان متوقف و دامداری های غیرمجاز تخریب گردید

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدتهاست که تعدادی دامداری غیرمجاز در محل لندفیل (محل دفن زباله) شهر کرمان مشغول فعالیت بوده و گوسفندان این واحدهای دامپروری از زباله های تخلیه شده در این مکان تغذیه می کنند.

چرای دام در لندفیل و تغذیه گوسفندان از زباله آثار بسیار زیانباری بر سلامت شهروندان دارد که بروز آلودگی های گوناگون و شیوع بیماری های مشترک انسان و دام از مهمترین این موارد است.

با پیگیری های صورت گرفته توسط واحد مدیریت پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان موضوع چرای غیر قانونی دام در محل دفن زباله شهر کرمان و تغذیه گوسفندان از زباله ها در چندین مرحله در کارگروه های مرتبط استانی مطرح گردید.

نهایتا این معضل با تشکیل پرونده در مراجع قضایی بصورت قانونی پیگیری شده و حکم تخریب دامداری های مذکور توسط دادگاه صادر گردید.

این حکم چند روز قبل با حضور نهادهای مرتبط ازجمله نیروهای یگان محیط زیست استان کرمان و مامورین نیروی انتظامی، اجرا و دامداری های غیرمجاز بطور کامل تخریب گردید.

+75
-1
  

13 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    فقط بحث چرای دام نیست که باید با دپوی مناسب زباله ها از ورود دیگر جانداران هم به منطقه جلوگیری کرد از سگهای ولگرد گرفته تا حیوانات وحشی به این مکانها سرکشی کرده و باعث شیوع بیماریها و آلودگیها خواهند شد

    امیدوارم یه روزی برسه که با برنامه ریزی درست در تمام کشور اول زباله ها بازیافت و بخش غیر قابل بازیافت به شکلی درست دفن یا سوزانده بشه: البته تا وقتی در محل جمع آوری زباله ها درگیر عدم ورود دام اهلی هستیم حرف زدن از بازیافت زباله در تمام کشور و دفن اصولی بیشتر شبیه به رویاست

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  2. کیوان می‌گوید:

    آیا فقط در این نقطه کوچک دامداران این کار را میکنند ؟

    کاش همه استانها از این فرصت استفاده کرده و اقدام به جمع آوری این گونه دامداران کنند

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

    • پندار نیک می‌گوید:

      به خاطر همین سیستم دامداری در همه جای ایران است که اگه بعضیها به کسی میخوان اهانت کنن میگن چوپپون.گوسفند چرون.طرف ناراحت میشه.باید یک برنامه مرتب برای دامداری ایران چیده بشه.

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  3. soran می‌گوید:

    چنین اتفاقاتی در جهان بسیار نادر است اما متاسفانه در محیط زیست ما اخبار ناگوار فراوان است…

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  4. میش مرغ می‌گوید:

    باور کنید این دامداران با قاتل فرقی ندارند و باید محاکمه و باز خواست بشند !
    از همین گوشتهای آلوده خودشون هم می خورند ؟
    وای بر ما…

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  5. شوکا می‌گوید:

    بسیار عالی ان شالله که هرچه زودتر دامداری سنتی رخت بر بندد از این مملکت
    اگر دامداری های غیر مجاز که به مناطق حفاظت شده آسیب میزنند نیز تخریب شود عالیست
    البته باید فکری برای جایگزین کردن چراگاه برای این دام ها شود وگرنه دامداران آسیب خود را به انواع مناطق وارد میکنند تا وقتی که بساط دامداری سنتی باشد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  6. کوشان مهران می‌گوید:

    شاید پیامهای چندانی پیرو این خبر نگاشته نشود ولی با اندکی دقت در خواهیم یافت که ارزش این خبر وپیگیری رفع آن بسیار مهمتر از لعن ونفرین به شکارچی بز ومیش در فصل بهار است،که البته در جای خود بسیار بزه ناپسندی می باشد.

    *****************************************************************

    زیست بوم/الهه موسوی: هرچند مسوولان «سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری» کشور صدور هرگونه مجوز برای انجام عملیات در پارک ملی و جنگلی سرخه‌حصار و جاجرود را از سوی مدیران این سازمان رد می‌کنند و مدیران شهرداری تهران نیز از اساس منکر اجرای هر عملیات عمرانی در این پارک ملی و جنگلی هستند، اما مدارک به دست آمده حاکی است که این مجوزها طی صورتجلسه‌ای میان شهرداری تهران و اداره کل جنگل‌ها و منابع طبیعی استان تهران، تنها یک هفته پس از هفته منابع طبیعی و درختکاری‌های نمادین، صادر شده است

    سازمان منابع طبیعی مجوز عبور از سرخه‌حصار را داد
    مدارک به دست آمده حاکی است که این مجوزها طی صورتجلسه‌ای میان شهرداری تهران و اداره کل جنگل‌ها و منابع طبیعی استان تهران، تنها یک هفته پس از هفته منابع طبیعی و درختکاری‌های نمادین، صادر شده است.

    zistboom.com/fa/news/28332/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D8%B7%D8%A8%D9%8A%D8%B9%D9%8A-%D9%85%D8%AC%D9%88%D8%B2-%D8%B9%D8%A8%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%D8%AE%D9%87%E2%80%8C%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%AF

    فاجعه واقعی این است که در پس پرده نمایش هایی چون مرگ بر کشتارچی وجشنواره تفنگ شکانی و حال حمایت از سگ های بدون مالک رنگ می بازد.

    گفت کل عمرت ای نحوی فناست

    زانک کشتی غرق این گردابهاست

    ساماندهی وضعیت سگ وگربه در درجه نخست بر عهده وزارت بهداشت و شهرداری ها می باشد که سنگ بنای آن مدیریت صحیح پسماندی است که کانون جذب و زادآوری سگ وگربه می شود و در این میان بخش محیط زیست انسانی سازمان باید پیگر باشد.

    جای تاسف است که در مواردی همچون جاده کشی در سرخه حصار بسیاری از مدعیان محیط زیست روزه سکوت می گیرند.

    بر بسیاری از بزرگان محیط زیست هرجی نیست؛ کهنه اوریال هایی که در بند مهوش و پریوشند و همچون موم در برابر دانشجویان سهمیه و عمری را در گلستان و خجیر و سرخه حصار به پژوهش های بی حاصل تلف نموده و مانع کار عملی و برنامه های حفاظتی می شوند در این موارد همچون ستاره دنباله دار هالی نسل ها باید بگذرد تا صدایی از حلقوم شان برون آید.

    ناز پرورد تنعم نبرد راه به دوست.
    عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد

    اینجاست که تفاوت گروه های واقعا مردمی و دلسوز محیط زیست که بانگ اعتراض خویش را بدور از احساسات گرایی عوامانه در برابر تخریب پارک گلستان و باغ گیاه شناسی نوشهر بلند نمودند با گروه هایی مشخص می شوند که بنده زر و زورند و هر روز همچون آفتاب پرست به رنگی در می آیند.

    این قبیل برنامه ها آخرین زیستگاه نسبتا امن آهو در استان تهران را برای همیشه نابود می نماید و نباید فریب محللان محیط زیستی را خورد که وعده روگذر و زیر گذر را می دهند.

    باید بهوش بود!

    دو فایل پیوست دیوارنگاره هایی هستند که در کاخ خان شکی در دهه ۱۷۵۰ میلادی کشیده شده و یادآور دلاوری های نادر ایران زمین در برابر عثمانیان متجاوز می باشد:
    twcenter.net/forums/showthread.php?499377-Greatest-Iranian-commanders-and-victories/page2
    و
    twcenter.net/forums/showthread.php?499377-Greatest-Iranian-commanders-and-victories/page4

    می گویند هنگامی که محمود افغان با دوازده هزار نیروی لخت وعور از قندهار و مسیر کرمان اصفهان را محاصره نمود زعمای قوم در خزانه را باز کرده وتفنگ هایی طلاکوب ونقره کوب را در میان سربازانی پخش نمودند که تا دیروز در پشت گاوآهن بوده وتا حال بوی دود باروت معرکه نبرد را حس ننموده بودند.

    بجای ایفای نقش شاه سلطان حسین در برابر این برنامه های زیانبار و سینه برای سگان چاکیدن همچو ندر قلی باید در برابر تخریب محیط زیست وبویژه گنجینه بی مانند جاجرود ایستاد.

    حال زمان کار شبه علمی و طنازی با دلبرکان نیست.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  7. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    کاش خود هموطنامون هم از فرهنگ مصرف و زباله سازی دست بردارن و تا جایی که میتونن زباله سازی نکنن.

    قبلا خرید که میرفتیم یه زنبیل بود که همه چیزو میریختیم توی اون و واقعا خوب بود. الان خرید میری و فقط کلی پلاستیک و مشمع وارد طبیعت میشه.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  8. pd می‌گوید:

    دپو رو درس کنید چرا اینا رو خراب میکنید؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  9. روباه آبی می‌گوید:

    گذشته از همه ی این ها اگر از شمار دامداری ها -به طور کلی و در سطح جهانی-کاسته شود بهتر است.
    دیگه فکر می کنم خودتون بهتر از مضرات دامداری ها برای لایه ی ازن و کره زمین اطلاع داشته باشید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  10. kooshan می‌گوید:

    تارنمای زیست بوم بتاریخ ٩۴/۳/۱۱ بنقل از روزنامه “اعتماد” به مطلبی تحت عنوان ” سازمان منابع طبیعی مجوز عبور از سرخه حصار را داد ” پرداخته است که حاکی از توافقاتی بین آقایان ذاکری شهردار منطقه ۱۳ تهران و عبدی نژاد مدیرکل وقت سازمان منابع طبیعی تهران مبنی بر شروع ساخت تونل بزرگراه شوشتری در حریم پارک جنگلی سرخه حصار است ، قبل از هر چیز باید موضوع ساخت این بزرگراه و ابهاماتی چون مبدأ و مقصد و چگونگی و تاریخ شروع ساخت آن روشن شود تا بتوان در باره آن بطور دقیق نظر داد ، در حال حاضر آنچه از مطلب برمی آید غیرقانونی بودن توافق بین شهرداری و منابع طبیعی و ساخت این تونل است که گویا اداره حفاظت محیط زیست تهران نیز به اقداماتی قضایی برای توقف این پروژه دست زده است و جناب عبدی نژاد هم ظاهرأ بعلت همین تخلف برکنار شده اند، حال انتظار اینکه تجمع کنندگان علیه شیوه عمل شهرداریها در کنترل جمعیت سگها که چندی قبل برگزار شد چرا به این تخلف جدیدأ خبررسانی شده اعتراض نکرده و نمی کنند آیا بجا و معقول است؟ آیا فرضأ شهرداری تهران ، شورای شهر تهران ، قرارگاه سازنده و دیگر شهروندان از جمله نخجیرگران در این موارد اصولأ نقش و یا مسئولیتی ندارند ؟ یادآوری مداوم و بعضأ بیربط مذمت ” لعن و نفرین به شکارچیان ” و نیز ” سینه چاکیدن برای سگان ” و نظایر اینها چه نتیجه مثبتی دارد ؟ در اینگونه موارد بهتر است ضمن تلاش جهت روشن شدن ابعاد ماجرا و رفع ابهامات ، ضرورت توجه جدی و دقت همه آنان که خود را در این عرصه علاقمند و نگران و دلسوز میدانند ، را خواستار شد .

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

    • کوشان مهران می‌گوید:

      در اوایل جنگ میان جمهوری رم وکارتاژ بر سر رقابت بر اسپانیا، سیسیل ودریای مدیترانه بخت با رومیان همراه نبود وبه دلیل شکست های پیاپی افکار عمومی بر سنا برایب دست یابی به صلحی که چندان منافع رم را تضمین نمی نمود،بسیار فشار وارد می آورد.
      در این میان یکی از سناتور ها به شدت مسر بر شکست کارتاژ بود ودر پایان هر سخنرانی، هر چند همنامربوط به جنگ،می گفت:

      … وکارتاژ باید نابود شود!

      در ابتدا این تکیه کلام خسته کننده و خنده دار می نمود ولی به دلیل پافشاری این سناتور و متعاقد نمودن دیگران در آخر تصمیم به نوسازی ناوگان جنگی گرفته شد و پس از نخستین پیروزی بزرگ دریایی بر کارتاژ ابهت غولی که رومیان از این کشور برای خود ساخته بودند شکست.

      ************************************************

      نباید فراموش کرد که در داستان دریاچه ارومیه چه کسانی بر تقصیرکار بودن عوامل جوی و بویژه تغییرات اقلیمی پافشاری می کردند واگر نبود تلاش و کوشش عده ای که در ابتدا بنابر باور رایج ” ساز ناکوک” می زدند در آخر تقصیرکار واقعی نه خشکسالی بلکه عدم رعایت حق آبه ارومیه به دلیل ایجاد بی ضابطه سد های خرد وکلان مشخص گردید.

      چرا راه دوری برویم در همین حکایت جزیره آشوراده چه کسانی چشم بر واقعیت بستند و چه گروه هایی از دل و جان حقیقت امر را آشکار نمودند که در پس پرده گردشگری سازگار با طبیعت داستان واقعی ساخت و ساز های کلان می باشد:

      هشت‌صد هکتار از جزیره آشوراده زیر آب رفت؛
      تلاش برای احیای کیش شمال

      گرگان – آشوراده تنها جزیره ایرانی واقع در استان گلستان است که بر اثر پیشروی آب دریا در طول سالیان گذشته، ۸۰۰هکتار آن به زیر آب رفته و اکنون خالی از سکنه شده است.
      به گزارش مهر، وسعت اولیه جزیره آشوراده حدود ۱۲۰۰هکتار بوده است و اکنون تنها ۴۰۰هکتار آن قابل استفاده و برنامه‌ریزی است.آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله در شهرستان بندر ترکمن استان گلستان و تنها جزیره ایرانی دریای خزر است که در سده‌های گذشته، در پی عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده ‌است.نام آشوراده به‌عنوان مجمع‌الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده ‌است، در اغلب منابع تاریخی آمده که با بالاآمدن سطح آب هر دو جزیره کوچک، انتهای آن در آب فرو رفته و در حال حاضر تنها یک جزیره باقی مانده ‌است.
      این شبه جزیره در زمان صفوی، به‌عنوان شکارگاه در خور توجه قرار گرفته و به این سبب دژهایی در این جزیره بنیاد شد. طول جغرافیایی آشوراده برابر و عرض جغرافیایی آن است.محدوده آشوراده در اثر بالاآمدن سطح آب دریاچه خزر توسط کانال طبیعی خزینی به‌صورت جزیره آشوراده از شبه جزیره میانکاله جدا شده‌ است.به این ترتیب، جزیره آشوراده از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگه‌ای باریک موسوم به تنگه چپق‌اوغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود.ارتفاع آشوراده از سطح دریاهای آزاد متر است. جزیره با آب‌وهوای معتدل در پنج‌کیلومتری غرب بندرترکمن قرار دارد و تا سال‌های پیش با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از نفر سکنه داشته‌ است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه‌‌وری و ماهی‌گیری مشغول بوده‌اند؛ اما با وقوع سیل سال این جزیره خالی از سکنه شد.
      پوشش گیاهی جزیره، بوته‌های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره یافت می‌شوند.
      این جزیره ایرانی واقع در استان گلستان، طبق مصوبه دولت قرار است به کیش دوم ایران در شمال تبدیل شود و برای اولین بار با تلاش مسئولان استان از جمله قناعت، استاندار این استان، در سفر سوم دولت، کارگروهی برای توسعه آن تشکیل شد تا فرایند توسعه آن شتاب گیرد.
      آشوراده براساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته، قابلیت اجرای طرح‌های گردشگری و شیلاتی دارد و تأکید مسئولان استان بر این است تا اجرای این طرح‌ها مطابق با ارزیابی‌های زیست محیطی صورت گیرد.
      سرپرست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان گفت: جزیره آشوراده با مساحتی به وسعت هزار‌و۲۰۰هکتار در تملک استان است و بستری مناسب برای فعالیت‌هایی در زمینه شیلات دارد.
      قربان عباسی ادامه داد: در گذشته، این جزیره هزارو۴۰۰نفر جمعیت داشته است که به‌تدریج خالی از سکنه شده و فعالیت‌های شیلاتی در آن انجام می‌شود.
      وی ادامه داد: در سفر اول ریاست‌جمهور به استان و در سفر به بندرترکمن، مردم خواستار ایجاد جزیره توریستی آشوراده شدند.عباسی گفت: در این جزیره، از حدود هزارو۲۰۰هکتار مساحت به دلیل پیشروی آب، حدود ۴۰۰تا۵۰۰هکتار قابل استفاده است.
      در فرایند توسعه جزیره آشوراده، از جمله امکاناتی که در طرح جامع برای آن در نظر گرفته شده است، پارک آبی، پارک کودکان، اسخر آب سرد و گرم، پیست رالی، قایق‌سواری، شناورهای بزرگ به‌صورت رستوران دریایی و هتل‌های،،، ستاره است.
      همچنین مجموعه‌های ویلایی، رستوران‌های بین‌المللی و سنتی و قومی، احداث مونوریل و ریل دور جزیره، ورزشگاه، احداث ساحل ماسه‌ای، احداث سالن‌های کنسرت و نمایش در طرح دیده شده است.
      علاوه بر این، این جزیره مستعد پرورش ماهیان قزل‌آلاست و شیلات کشور نیز در این زمینه طرح‌هایی تهیه کرده است. این در حالی است که به تأکید استاندار گلستان، اجرای طرح‌های شیلاتی و گردشگری جزیره آشوراه باید با مقرارت زیست محیطی صورت گیرد.
      استاندار گلستان افزود: ما باید از پتانسیل‌ها و قابلیت‌های این منطقه با رعایت الزامات زیست محیطی استفاده کنیم. جواد قناعت افزود:‌ مطالعه منطقه خوب است‌؛ اما استان‌های شمالی از مطالعه خاطره خوبی ندارند؛ زیرا همیشه باعث عقب‌ماندگی آنان از توسعه و رونق شده است.وی یادآور شد: با این دید می‌خواهیم امروز مطالعات گذشته را در این جزیره اجرایی کنیم؛ اما از سوی دیگر این مطالعه باید در ابتدا پالایش شود و بخش‌های ضعیف را کنار گذارد و بر روی مطالعات قوی کار شود تا آن‌ها را به عرصه ظهور و اجرا بگذاریم.
      قناعت با اشاره به مصوبات اولین جلسه توسعه گردشگری و شیلاتی جزیره آشوراده گفت: پیگیری و ارسال نامه انتزاع جزیره آشوراده از میانکاله به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست، طرح جامع سرمایه‌گذاری جزیره که در این طرح جانمایی برای سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری لحاظ شود و ارسال نقشه جامعه سرمایه‌گذاری جزیره به کمیته کارشناسی، از دیگر مصوبات این جلسه است.
      جزیره آشوراده تنها جزیره مسکونی دریای خزر در ایران است که در سه کیلومتری غرب بندر ترکمن و در شبه جزیره گرگان واقع است.تبدیل این جزیره به کیش شمال از مهم‌ترین خواسته‌های اهالی منطقه است و تحقق این خواسته نیازمند اجرای مصوبات کارگروه توسعه این جزیره است

      (سال ۱۳۹۰)

      نشنیده‌ای که زیر چناری کدو بنی

      بر رست و بردوید برو بر به روز بیست؟

      پرسید از آن چنار که «تو چند ساله‌ای؟»

      گفتا «دویست باشد و اکنون زیادتی است»

      خندید ازو کدو که «من از تو به بیست روز

      بر تر شدم بگو تو که این کاهلی ز چیست»

      او را چنار گفت که «امروز ای کدو

      با تو مرا هنوز نه هنگام داوری است

      فردا که بر من و تو وزد باد مهرگان

      آنگه شود پدید که از ما دو مرد کیست»

      هنگامی که در حال خشک نمودن بخش های وسیعی از تالاب هورالعظیم، این اسفنج بزرگ فلات ایران، بودند چرا از بزرگان محیط زیست صدایی به مخالفت بر نخواست؟

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

    • روباه آبی می‌گوید:

      بله ساخت و سازها هم خود نگرانی جداگانه ای هستند که کم تر از شکارچیان به محیط زیست آسیب نمی رسانند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>