هرگونه ساخت و ساخت و واگذاری در آشوراده ممنوع است اما توسعه اکوتوریسم و تغییر کاربری محدود با رعایت ضوابط محیط زیستی در جزیره انجام می شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): صبح امروز رییس کمیته مبارزه با زمین خواری و نمایندگانی از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به همراه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست و تعدادی از فعالان محیط زیست از جزیره آشوراده بازدید بعمل آوردند.

رییس کمیته مبارزه با زمین خواری کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی پس از این بازدید موافقت خود را با اجرای طرح های گردشگری و توسعه اکوتوریسم با رعایت ضوابط محیط زیستی در آشوراده اعلام نمود اما هرگونه ساخت و ساز و واگذاری عرصه و اعیان و انتقال مالکیت در جزیره را ممنوع و غیرقانونی دانست.

سید محمدحسین میرمحمدی پس از بازدید یک روزه از آشوراده در گفت و گو با خانه ملت گفت: افرادی که در دولت نهم بخشی از اراضی آشوراده را تملک کرده بودند با اقدام دستگاه های نظارتی خلع ید شده و مالکیت عرصه و اعیان این جزیره اینک در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران است.

هرگونه ساخت و ساخت در آشوراده ممنوع است

رییس کمیته مبارزه با زمین خواری کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون ویژه از جزیره آشوراده گفت: دولت معتقد است باید از ظرفیت های این جزیره برای توسعه گردشگری و توریسم استفاده کند و از سوی دیگر، گروه های محیط زیستی این دغدغه را دارند که با اجرای این طرح و آغاز ساخت و ساز جزیره، محیط زیست آن تهدید شود.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با بررسی صورت گرفته به این نتیجه رسیده ایم هیچ گونه ساخت و سازی در اراضی این جزیره نباید اتفاق بیفتد افزود: آشوراده در مجاورت منطقه حفاظت شده میانکاله است و مسایل محیط زیستی میانکاله نیز با آشوراده دارای پیوستگی و نزدیکی است و باید به دغدغه های محیط زیستی آن توجه شود.

هرگونه تغییر کاربری در آشوراده به صورت بسیار محدود و با رعایت کامل خطوط قرمز انجام می شود

وی با اشاره به اینکه محدودیت های بین الملی برای تغییر کاربری در مکان هایی مانند آشوراده وجود دارد توضیح داد: هرگونه تغییر کاربری در این جزیره به صورت بسیار محدود و با رعایت کامل خطوط قرمز و با هدف بهره برداری بهینه از این مکان انجام می شود اما به این جمع بندی رسیده ایم که هرگونه ساخت و ساز در آن ممنوع است.

موضوع واگذاری جزیره مطرح نیست

رئیس کمیته ویژه مبارزه با زمین خواری کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به حساسیت های تشکل های مردم نهاد در مورد این جزیره اشاره کرد و گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در گذشته و وجود سابقه نامطلوب در مورد آشوراده، تشکل های مردم نهاد نگران واگذار شدن آشوراده بودند در حالی که اساسا موضوع واگذاری مطرح نیست.

واگذاری عرصه و اعیان و انتقال مالکیت به دیگران در جزیره ممنوع است

میرمحمدی از توجه دولت به آشوراده و حفظ محیط زیست آن خبر داد و اظهار داشت: آشوراده دارای ویژگی های خاص و یا منحصربفردی نیست اما با توجه به اینکه در کنار منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد این منطقه را می توان دارای ظرفیت های توریستی و گردشگری دانست که دستگاه های مسئول باید در مورد حفظ آن اقدامات لازم را انجام دهند.

وی اضافه کرد: برای آشوراده باید طرح های زیست محیطی با رعایت خطوط قرمز و بدون واگذاری عرصه و اعیان و انتقال مالکیت به دیگران و با هدف طبیعت گردی و گردشگری برای توسعه اکوتوریسم زیر نظر شورای عالی محیط زیست و تصویب دستگاه های ذیربط به انجام برسد.

+2
-1047
  

16 دیدگاه

  1. hamid palangi می‌گوید:

    معمولا وقتی که میخواهند کار برییه یک محدوده را عوض کنند معمولا اینجوری شروع میکنند. بعد کم کم زمین‌ها را بین ارگانها برای ویلا سازی تقسیم میکنند یا شهرداری برای جبران کمبود بودجه و……شروع به فروش زمین‌ها می‌کند و اینطوری است که محیط زیست نابود میشود. امیدوارم من در اشتباه باشم.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  2. مسعود شهرابی می‌گوید:

    این نماینده گفتن آشوراده دارای ویژگیهای خاص و منحصربفردی نیست!
    متاسفانه به ایشان اطلاعات درستی داده نشده آشوراده قلب تپنده زیست بوم منطقه هست که در صورت تخریب، محیط زیست منطقه با خطر جدی روبرو می شه
    شاید به مزاج حامیان دولت این حرفهای من زیاد خوش نیاد! دولت برخلاف تمام تبلیغات خود در حفاظت از محیط زیست به خصوص حفاظت از جنگلها و مراتع قصد تغییر کاربری آشوراده رو داره و قول! و قرارها! قبل از اینها داده شده و امکان بازگشت به عقب برای دولت وجود نداره فقط کمی در اول کار، برنامه های خود در آشوراده رو تغییر می دن اما در آخر آشوراده دقیقا می شه پر از ساختمان و مراکز تفریحی و خرید و غیره! فراموش نکنیم که دولت، قبل از این در مورد آشوراده چه دستورهایی صادر کرده بود
    مشگل تو کشور ما همینه! وقتی طرحی با مخالفان زیاد و مخالفتهای سرسختانه روبرو می شه حامیان طرح رنگ و بویی دیگر به خود می گیرند و اصل طرح را کمی نرمتر بالاخره اجرا کرده و با گذر زمان قطعا به خواسته خود خواهند رسید! و هر چه بخواهند، خواهند کرد…
    شب دراز است و قلندر بیدار
    مخالفت ها باید ریشه ای باشه! چشمه بل رو فراموش کردین؟ وزارت نیرو چشمه رو برد کلی بالاتر که دهن مخالفان بسته بشه اما سد آبگیری خواهد شد! چرا اینجا مشگل داریم؟ چون همه سنگ عدم احداث یا آبگیری سد رو به خاطر نابودی چشمه بل به سینه می زدند اما کسی با اصل سد سازی مخالفت نکرد!…
    خوشم نمیاد کسی کور بازی دربیاره!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  3. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    آخر ترتیب این منطقه رو میدن. حالا با اسمها و عناوین مختلف و دهن پر کن.
    جنگل ابر هم که دوباره یه پروژه دیگه دارن روش اجرا میکنن به بهانه تامین اب شاهرود
    شفارود هم که واویلا. سه شیفت دارن جنگلهای هیرکانیو قلع و قمع میکنند
    بعد میخوان با خاک و ریزگرد مبارزه کنن!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  4. کاکتوس می‌گوید:

    کاربران گرامی حتما حوصله کنید بخوانید
    چندی پیش پیرامون این مسئله جمله ای را نوشتم که اینها تروریسم های محیط زیستی اند که به بهانه آوردن توریست هر کاری میکنند. ( از این جمله برداشت سو نشود منظور فقط همین قشر محدوداند و نه حتی شکارچیان غیر مجاز )
    تعریف تروریسم:
    تِروریسم که در فارسی از آن با عنوان دهشت‌افکنی یا هراس‌افگنی نام برده شده‌است، به هرگونه عملکرد یا تهدید برای ترساندن و یا آسیب رساندن به شهروندان، حکومت و یا گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی گفته می‌شود. منبع ویکی پدیا

    با رفتن هرگونه توریست به محیط زیست شمال کشور،محیط زیست بیشتر تخریب میشود؛
    اگر مسئولان و نمایندگان به اندازه ی نوک سوزنی درک درست از شمال کشور داشته باشند، متوجه میشوند که شمال کشور نه از نبود توریست بلکه از ازدحام بیش از توریست رنج میبرد و تا زیر ساخت ها درست نشوند این کارها مساویست با تخریب بیشتر بیشتر.

    استفاده از توریست به بهانه استفاده از پتانسیل های اقتصادی منطقه؛
    بنده تحصیلات و علم اقتصادی ندارم اما یک چیز را میدانم آن هم این است تا زمانی که گردشگر از طهران، کرج و دیگر شهرهای ایران وارد میانکاله شود به این صنعت توریست نمیگویند چرا که این دقیقا مصداق وضعیت آب ایران است که از کارون به زاینده رود و…!! این صنعت را من از این جیب به آن جیب ریختن میدانم نه صنعت توریست و گردشگری چراکه وقتی به آن صنعت میگویند که گردشگر از خارج کشور وارد شود و با خود ارز به همراه بیاورد، که متاسفانه شرایط پذیر گردشگر خارجی هم نداریم.

    تنها فرق دولت قبل و اکنون را در محیط زیست در سیاست های اجراییشان میبینم و بس؛
    دولت قبل کارهایش را آشکارا انجام میداد چراکه رسانه ها با ایشان همراه بودند اما دولت اکنون بسیار یواشکی و پاورچین پاورچین کارها را جلو میبرد. هر چند وقت یکبار تیتری می آید که میانکاله فلان و فلان و فلان، سر و صدا به پا میشود و چندی بعد چون ملت فراموش کردند دوباره تکرار تا اینکه در نهایت هدفشان میسر شود.
    مثالی کوتاه میزنم:
    نمایندگان اصل ۹۰ همه چیز را منوط به اجازه سازمان محیط زیست کرده اند، طوری این مطلب را بیان کرده اند که انگار فردا که میآید محیط زیست با آن مقابله میکند اما دوستان به یاد آورید، محیط زیست حرفش را قبلا زده است و لینک زیر شاهد حرف من است
    http://www.iew.ir/1393/09/15/31523

    در انتها فقط یک جمله از خبر فوق را برایتان باز میکنم تا عمق فاجعه را بیابید؛
    میرمحمدی از توجه دولت به آشوراده و حفظ محیط زیست آن خبر داد و اظهار داشت: آشوراده دارای ویژگی های خاص و یا منحصربفردی نیست !!!!!!!!!!!
    منحصر به فرد نیست!!!!؟
    به قول فامیل دور:« من دیگه حرفی ندارم!!» فقط خودتون یه سرچ بزنین تو گوگل ببینید زیستگاه ببر خزری در روزگاران گذشته کجا بوده.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  5. عقاب طلایى می‌گوید:

    مبارکه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  6. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    معمولا بین حرفی که زده میشه و عمل تفاوت بسیار زیادی وجود داره، من به شخصه فکر میکنم همین نوع بهره گیری از منطقه هم در نهایت منجر به نتایج بسیار اسفباری برای محیط زیست اونجا بشه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  7. مجتبی می‌گوید:

    متاسفانه سیستم مدیریتی مریضه!!!!
    توسعه اکوتوریسم تو اون منطقه بکر باعث آسیب میشه به مرور زمان
    حالا ما تو اونجا توسعه نداشته باشیم چی میشه؟
    تمام ساحل کاسپین پر ویلا شده دیگه زیستگاهی واسه فک خزری ، قرقاول…. نداریم جاهای دیگه واسه توسعه زیاده

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  8. فعال محیط زیست می‌گوید:

    ایشان اکوتوریسم را تعریف کنند و اصلا تخصص ایشان در چه حوزه ایی هستش؟؟

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  9. عاشق حیوانات می‌گوید:

    فکر کنم دولت عزمش رو جزم کرده تا باقیمانده آثار طبیعی کشور رو نابود کنه
    آخه این همه جای توریستی داریم که جای توسعه داره، چرا گیر دادن به آشوراده و مناطق بکر و دست نخورده دیگه، واقعاً متاسفم!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • عزیزی می‌گوید:

      جالب اینجاست که تمام توریست های اروپایی در کشورهای خودشون در رشته کوههای آلپ مناظر و مناطق توریستی به مراتب بکر تر و زیباتر و باشکوه تر از شمال ایران دارند و تنها جاذبه توریستی ایران برایشان کویرهای ایران است…

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  10. ترلان می‌گوید:

    خداحافظ آشوراده.
    خداحافظ محیط زیست زیبا.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  11. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    بارها گفته ام اقایانی که علاقمند به درامدزایی از طریق صنعت اکوتوریسم ! هستند بیایند جاهایی از کشورمان در جنوب را ببینند که میتواند بدون اسیب به وضعیت طبیعی منطقه مورد بهره برداری قرار گیرد و درامدزایی برای مردم ان منطقه هم باشد البته اگر واقعن به این صنعت پایبند هستند و به اسیب محیط زیست کشور نیز میاندیشند . امارات انطرف انهمه تاسیسات و ساختمان اجرا کرده و درامد کسب میکند انها اب را بخشکی تبدیل کرده اند حالا شما امده اید در شمال کشورمان اکواوریست راه می اندازید . چه کسی است که نداند شمال کشورمان اگر دست نخورده باقی بماند توریستها حاضرند در چادر بمانند و از طبیعت ان بهره ببرند و نیازی به تاسیسات و … ندارد . بروید جنوب غرب کویر همه دنیا حسرت طبیعت کشورمان را دارند انوقت برخی بدنبال دادن جواز کشتار حیوانات و از بین بردن طبیعت برای اوردن توریسم هستند . هرجا طرحی بمیان میاید که کارشناسان با ان مخالفند و اصرار روی ان میشود بعدها پیامدهای ناگواری بدنبال داشته که در اخبار بارها دیده ایم . چقدر باید بگویند تا دست بردارید.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  12. kooshan می‌گوید:

    اجرای طرحهای گردشگری و توسعه اکوتوریسم در صورتی مفید و تخریبگر وضعیت فعلی جزیره آشوراده نیست که با مدنظر قراردادن اولویت جذب گردشگر خارجی همراه باشد که جدا از ارزآوری و منافع اقتصادی ناشی از اجرای این طرحها می توان به نتایج حاصل از تبادلات فرهنگی حاصل نیز به دیده مثبت نگریست در غیر این صورت پذیرش مخاطرات و ریسکهای احتمالی منطقی و معقول نیست .

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  13. reza می‌گوید:

    یا رویی رویی یا زنگی زنگی.
    با این قانون یعنی یواش یواش مسکن مهر هم بسازید.
    قانون در ایران سوراخ سمبه زیاد داره.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  14. پندار نیک می‌گوید:

    پس بالاخره انتسابهای ناشایست درس.ح.م.ز به ثمر نشست.گفتم که دارند سر همه را چه مخالف وچه موافق به بازی مشهودی چون شکار گرم میکنند تا زمین هاپولی کنند.و گرنه اگر منتسبین دلشون برای حیوانات میسوخت باید یک شبه خاک فریدونکنار را به توبره میکشیدند.نسل کشی مشهود تر از این وجود نداشت که سمبل قهرمانی منتسبان شود.پس چرا اقدامی نکردند.چون نون توش نبود.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  15. ایمان می‌گوید:

    آخر هم کاری که خواستند را میخواهند اجرا کنند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>