یک فوریت طرح حفاظت از جنگل‌ها تصویب نشد + نظرات موافقان و مخالفان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها مخالفت کرده و بر این اساس این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

در صورت تصویب این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، هرگونه بهره برداری از جنگل ها برای یک دوره تنفس ۱۰ ساله ممنوع خواهد شد.

طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها در بین نمایندگان مخالفان و موافقانی دارد که روز یکشنبه هفته جاری همزمان با رای گیری پیرامون یک فوریت این طرح، در مورد آن اظهار نظر کردند.

نجف نژاد / موافق

مقداد نجف نژاد نماینده رشت در جلسه علنی روز یکشنبه در توضیح دلایل مطرح کردن یک فوریت طرح حفاظت و صیانت جنگل ها گفت: ما یک کشور بیابانی هستیم که قطعا در چنین شرایطی حفاظت و حراست از جنگل‌ها به عنوان یک موهبت خدادادی از اهمیت و اولویت بسیار زیادی برخوردار است.

اگر نسبت به استفاده از جنگل‌ها فرهنگ سازی درست صورت نگیرد و به درستی از جنگل‌ها حفاظت نشود شاهد تکرار حادثه آتش سوزی در جنگل ها خواهیم بود، همانطور که اخیرا جنگل‌های استان گیلان دچار آتش سوزی شد.

نماینده مردم رشت با بیان این که قوانین مربوط به منابع طبیعی به اصلاح و بازنگری نیاز دارد گفت: که در حال حاضر بهره‌برداری بسیار زیادی از جنگل‌ها صورت می‌گیرد که در مقایسه با میزان نگهداری از جنگل‌ها هیچ است.

پیشنهاد ما این است که دوره‌ تنفس ده ساله بدهیم تا این مدت از جنگل‌ها بهره برداری نشود و اهتمام جدی‌تری برای نگه‌داری از جنگل‌ها صورت گیرد.

ابراهیم نکو / مخالف

ابراهیم نکو به عنوان مخالف فوریت این طرح گفت: نگهداری و حفاظت از جنگل‌ها امری بدیهی است اما تعیین ممنوعیت ۱۰ ساله برای استفاده از جنگل‌ها درست نیست چون ممکن است جلوی برخی از اقدامات مثبت دیگر را بگیرد.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس اظهار داشت: به جای این کار باید روش‌های دیگری در نظر گرفته شود تا ضمن جلوگیری از تخریب جنگل‌ها آنها مورد حفاظت و نگهداری قرار گیرند.

علیرضا محجوب / موافق

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در واکنش به مخالفت نمایندگان با یک فوریت طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها، گفت: متاسفانه تاکنون به دلیل سهل انگاری مسئولان جنگل‌های بسیاری در مناطق مختلف کشور دچار آتش سوزی شده و مورد تخریب قرار گرفته است، ازاین رو هدف اصلی طرح موردنظر این است که مدت ۱۰ سال فرصت رشد، بازسازی و احیا به جنگل‌ها داده شود.

علیرضا محجوب گفت: درحال حاضر برخی اقدامات متخلفان و ورود افراد مختلف به جنگل ها این مناطق را از حالت طبیعی به حالت مصنوعی تبدیل کرده است؛ بسیاری عقیده دارند که جنگل ها را مانند پارک‌ها و فضاهای سبز داخل شهر باید مورد نظافت قرار داد که البته به این بهانه هم نباید وارد جنگل‌ها شد زیرا طبیعت در چرخه‌ای طبیعی این کار را انجام خواهد داد، بر این اساس طرح صیانت و حفاظت از جنگل‌ها می‌تواند سدی دربرابر هرگونه حضور و بهره برداری غیرقانونی در جنگل‌ها باشد.

وی افزود: هرچند که این طرح هیچ گونه ارتباطی به متجاوزان به زمین های دولتی نداشته و به موضوعاتی فراتر از زمین‌خواری و جنگل‌خواری اشاره می کند، به عبارت بهتر این طرح به این نکته تاکید می‌کند که شرایطی به وجود آید که حتی افرادی که مجوز داشته و با مجوز در جنگل‌ها مشغول به کارهستند نیز نتوانند از این مناطق بهره برداری کنند، بنابراین انجام همه فعالیت ها در جنگل ها باید متوقف شده و زمینه برای هر گونه فعالیت کاهش پیدا کند.

محجوب تاکید کرد: مجلس در مسئله قانونگذاری باید ابتدا زمینه ها برای وقوع جرم را باید کاهش داده و پس از آن به فکر مجازات باشد، زیرا مگر می توان تنها با کنترل و یا اعمال مجازات بر متخلفان پدیده زمین خواری را کنترل کرد؛ بنابراین تا ۱۰سال همه افراد چه آنهایی که مجوز داشته و چه کسانی که مجوز ندارند حق فعالیت در جنگل ها را نباید داشته باشند.

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنگل‌ها از حالت طبیعی خارج شده و بعد از آن توسط زمین خواران تصرف می‌شوند، تصریح کرد: با این طرح دست اندازی به جنگل ها به مدت ۱۰ سال متوقف می شود و اگر پس از این مدت طرح موردنظر موفقیت‌آمیز بود می‌توان اجرای آن را ادامه داد.

مهرداد بائوج لاهوتی / مخالف

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان بابیان اینکه صیانت از جنگل به معنای برخورد با زمین خواران و جنگل خواران است، گفت: جلوگیری از بهره برداری از جنگل ها به مدت ۱۰ سال در جهت صیانت از آنها اقدامی نادرست است.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت وگو با خانه ملت، درخصوص مخالفت نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها، گفت: به طور کلی همه نمایندگان مجلس با صیانت از جنگل ها و مراتع کشور موافق هستند، اما دلیل مخالفت نمایندگان با یک فوریت طرح این است که گفته شد ۱۰ سال به افراد اجازه  بهره برداری از جنگل ها داده نشود که این راهکار اقدامی مناسب برای صیانت از جنگل‌ها نیست.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: صیانت از جنگل به آن معنا است که نباید به متجاوزان و متخلفان اجازه تصرفات غیرقانونی از جنگل داده شود، زیرا بسیاری از آتش سوزی‌ها در جنگل‌های شمال کشور عمدی بوده و با صیانت از جنگل ها باید از این مشکلات جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: اینکه گفته شود تا ۱۰ سال از جنگل‌ها هیچ بهره‌برداری صورت نگیرد حرف درستی نیست، زیرا تمامی کشورهای دنیا از جنگل ها بهره برداری اقتصادی می کنند، حال چطور ممکن است که بتوان تا سال ها از بهره برداری ها جلوگیری کرد، البته بخشی از جنگل ها باید تبدیل به احسن شده و درختان جدید جایگزین درختان قدیمی شوند؛ بنابراین این طرح نه تنها صیانت نبود بلکه آسیبی برای جنگل ها و مراتع کشور بود، زیرا با اجرای این طرح جلوی کاشت گونه های جدید گرفته می شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم با تاکید بر اینکه مراقبت کردن از جنگل ها با روش عدم بهره برداری از آن به مدت ۱۰ سال اقدامی اشتباه است، تصریح کرد: امروز صیانت از جنگل‌ها باید از طریق برخورد با متخلفانی صورت گیرد که با تصرف‌های غیرقانونی منابع طبیع و جنگل‌ها را تخریب کرده اند.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنابراین باید با برخورد شدید با متخلفان و متجاوزان به اراضی دولتی و تغییر کاربری ها از ادامه این مشکل جلوگیری شود، همچنین دولت درحال حاضر باید قوانین موجود در حفاظت از جنگل ها را به خوبی اجرا کند زیرا هیچ خلاء قانونی در این زمینه وجود ندارد.

نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه ۲۴ خردادماه مجلس با یک فوریت طرح حفاظت و صیانت از جنگل ها با ۹۶ رأی مخالف،‌ ۴۶ رأی موافق و ۶ رأی ممتنع از مجموعه ۱۹۶ نماینده حاضر در صحن علنی، مخالفت کردند.

بر این اساس محمدرضا باهنر رئیس جلسه، این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

0
-107
  

18 دیدگاه

  1. حجت می‌گوید:

    عجب اوضایی شده!به قول یکی از کارشناسان برجسته و صاحب نام در حوزه محیط طبیعی که گفت فعلا بیشتر تصمیمات در حوزه محیط زیست جنبه سیاسی به خودش گرفته و از دلایل عقلانی و واقع بینانه فاصله گرفته و همچنین نمیشه انکار کرد که در طول سالیان گذشته مدیران نالایقی سکاندار محیط زیست بودن.
    از طرفی در رابطه با این موضوع باید گفت آخه یه نماینده مجلس چی از محیط زیست و جنگل میدونه؟ درسش رو خونده و کارشناس شده؟ تازه اونایی که مدرک دکترا در زمینه محیط زیست دارن که البته باز هم اطلاعاتشون در همه زمینه های محیط زیست کامل نیست در طول سالیان اخیر دیده شده تصمیماتشون بر اساس دلیل و منطق واقع بینانه نبوده چه برسه به بقیه!

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 4

  2. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    به امید تشکیل مجلس قدرتمند دوستدار محیط زیست و حیات وحش در دوره بعدی مجلس لحظه شماری می کنم

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 10

  3. شیرین می‌گوید:

    ابراهیم نکو به عنوان مخالف فوریت این طرح گفت: نگهداری و حفاظت از جنگل‌ها امری بدیهی است اما تعیین ممنوعیت ۱۰ ساله برای استفاده از جنگل‌ها درست نیست “”چون ممکن است جلوی برخی از اقدامات مثبت دیگر را بگیرد.”
    بمن توضیح بدین جلوی “چه” اقدام مثبتی گرفته میشه؟!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  4. Majid می‌گوید:

    «مهرداد بائوج لاهوتی / مخالف: بخشی از جنگل ها باید تبدیل به احسن شده و درختان جدید جایگزین درختان قدیمی شوند»
    مگه یکی از ارزش های جنگل های شمال قدمت درختها نیست؟ منظور از تبدیل به احسن چیست؟
    آیا جایگزینی درختان جدید به روابط اکولوژیکی و آشیان اکولوژیکی آسیب نمیزنه؟ منظور از جایگزینی درختان جدید چیه؟
    انگار از توسعه پایدار، فقط بهره برداری پایدار معنی داره!!! البته اونم خیلی کمرنگ!!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  5. کشوری که کشتارگاه جانداران شده جنگل میخواد چکار؟!
    بابا آخه جنگل به چه دردی میخوره!
    همشو باید خراب کرد ویلا و مزرعه ساخت بجاش!
    جنگل ها هوا را هم آلوده میکنند وقتی آتیش میگیرن!
    تازه خاموش کردنشون با آفتابه هم خرج زیادی میبره!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  6. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    بعد همین نماینده های مجلس وقتی هوا آلوده میشه و غبار میگیره میگن که چرا دولت هیچ کاری نمیکنه. صد البته این هم فقط سر این دولت هست نه دو دولت قبل

    فقط دوست دارم از یکی از مخالفا بپرسم که آیا میدونن یک درخت چند لیتر آب و چند لیتر خاک رو از فرسایش و از بین رفتن حفظ میکنه یا نه!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  7. کوشان مهران می‌گوید:

    این عدد پنج و ده هم حکایتی شده غریب در منابع طبیعی ومحیط زیست!

    بطور متوسط چرخه کاشت وداشت و برداشت قطعات جنگلی هشتاد ساله می باشد یعنی از هنگام قطع و پاکتراشی تا کاشت و اجرای عملیات جنگل داری و قطع مجدد هشتاد سال بطول می انجامد تا یک بافت جنگلی آماده برای بهره برداری شود.

    البته درختان سریع الرشد همچون تبریزی ها (سپیدار ها)،توسکا واکالیپتوس وحتی بامبو ها به درشت توانایی رشد سریع گونه های به مراتب بهتری برای صنایع کاغذ سازی و تخته خورده چوب (نئوپان) و فیبر می باشند و در این میان هیچگاه نباید صنایع بازیافت کاغذ را فراموش نمود که در کشورهایی با منابع چوب سرپا چون ایران دین بزرگی بر گردن جنگل ها دارند وجز این باعث کارآفرینی واشتغال می شوند.

    در ایران جدا از بحث چوب دزدی اکنون زمین خواری گسترده است که زیستبوم هیرکانی را به شدت در آستانه نابودی قرار داده و شوکا و سمندر ومنابع خاک و آب را برای همیشه نابود می نماید.

    در بحث شیرین (!) چوب دزدی و زمین خواری نباید همانند فلان پاسگاه عمل نمود که دقیقا پشت سر آن از جنگل های خرابه ویلا در حال سبز شدن است ولی همواره برای خالی نبودن عریضه چند الوار چوب جنگلی را برای نشان دادن کارایی در برابر ورودی پاسگاه علم می نمایند.

    در روزهای تعطیل چوب جنگلی بدل به هیزم به راحتی در بسیاری از مغازه های شمال به فروش می رسد.

    برای یافتن سرشاخه های چوب دزدان نیازی به ایفای نقش حاجی و سید نیست.

    الوار بلند مازو و آزاد و چوب پر بهای شمشاد و سرخدار گوشت شوکا ومرال نیست که از فریزر سر درآورد بلکه باید دید خریداران عمده این چوب ها چه کسانی هستند.

    از گوگل مپ می توان برای پایش سطح جنگل وبرآورد میزان تخریب سالیانه بهره جست.

    گیریم که ده سال قطع درختان وهر گونه بهره برداری از جنگل متوقف شد، چه کسانی متولی قطع درآمد افرادیی می شوند که به دلیل این دوران آیش کار وشغل خویش را از دست داده وباعث ایجاد بحران های اجتماعی می گردند؟

    تا یک دهه پیش کلاردشت ومرزن آباد پوشیده از دیم زار های گندمی بود که اکنون به ویلاهای ریز ودرشت بدل شده ولی با این وجود رنود دست به تخریب و سوزانیدن جنگل به عنوان کاشت گندم وجوی دیم و خودکفا شدن می زنند و کدام ماموری است که بخواهد انگ طاغوتی به او برای برخورد با این افراد زده شود.

    یکی از راهکار های عملی واردات گسترده چیپس و الوار و خمیر کاغذ از روسیه است که هم به دلیل کیفیت بهتر باعث تولید کاغذ و فراورده های چوبی مرغوب تری شده و هم باعث کاهش نیاز به قطع پوشش جنگلی بوهی هیرکانی می شود.

    حتی در جنگل های بارانی ساحل اقیانوس آرام ایالت واشنگتن برآورد شده که تا چهل درصد چوب برداشتی قاچاق می باشد وجز این بهره برداری ها باعث فرسایش خاک و تاثیر منفی بر رودخانه های پروراننده ماهیان آزاد و از دست رفتن زیگونگی منحصر بفرد این ناحیه شده است.

    یکی از عوامل تهدید کننده جنگل ها ومراتع در ایران میزان بالای برخورد فیزیکی متخلفان با ماموران با وجدان است که بسیار پیش امده که همچون گیلان به راحتی ماموری را کشته اند.

    بهتر است بجای بوسیدن دست وپای محیط بان وجنگل بان در فکر ایجاد شرایطی امن برای حفظ جان وسلامت آنها باشیم.

    و مهمترین نکته فراموش شده؛

    جنگل های ایران تنها در خطه هیرکانی خلاصه نمی شوند!

    ارسباران و زاگرس وجنگل های رودخانه ای خوزستان و بیشه زارهای گز وتاغ و پده فلات مرکزی وپوشش بنه و بادام همه وهمه دارای ارزش های بیمانندی هستند که در صورت از دست رفتن نه می توان انها را پس از اخذ پورسانت از چین وارد نمود ونه یک شبه بتوان با نوابیغ سهمیه ای ایجاد نمود.
    *********************************************************

    جناب آقای محمد ، عاشق حیات وحش؛

    آواز دهل شنیدن از دور خوش است!

    پاره ای افراد تحت لوای محیط زیست و با داشتن کارنامه ای ناموفق در حیطه کاری خویش برای کرسی های مجلس نقشه ها کشیده اند.

    آیا فکر می کنید حتی ورود این افراد به ظاهر مدعی باعث گردد تا پروانه های چاه های غیر مجازی که به ضرب قانون ،قانونی شده لغوگردد؟

    آیا می اندیشید این نازنینان قادر به لغو اسنادی هستند که زمین خواری های گسترده که باعث غصب راحت اراضی جنگلی و مرتعی گردیده را ملغا نمایند؟

    نمی خواهم تخم بد بینی را بپاشم ولی افرادی که از حالا برای خیمه زدن در بهارستان در حال یادگیری می باشند در عمل به مراتب بدتر و بی مسئولانه تر عمل خواهند نمود و در عمل همچون حال بیشتر به موج سواری و دروغ پردازی خواهد پرداخت.

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    البته این خبر در ارتباط با جنگل نیست ولی نشانده بکارگیری مدیریت در طبیعتی می باشد که به دلیل دخالت انسان از چرخه طبیعی خارج شده است:

    fararu.com/fa/news/236909/%D8%B1%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D8%AD%D9%84-%D9%88%D8%AD%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%84-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%B9%D8%B6%D9%84-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1

    فعالان حقوق حیوانات، آقای دن هرتوگِ چهل ساله را یک نازی می‌دانند و کشاورزان هلندی به او به چشم یک قهرمان نگاه می‌کنند. او متخصص بی‌رقیب کشتن غازهای وحشی به تعداد زیاد در هلند است.

    او در پروژۀ اخیرش در یکی از روستاهای جنوب شرق آمستردام، ۵۷۰ غاز را در اتاق گاز قابل حملش کشت. این اتاق گاز به مدد دو کپسول بزرگ گاز کربن دی‌اکسید کار می‌کند. با احتساب قربانیان این روستا، شمار کشتگان این هفته به بیش از هفت هزار رسید. او در مورد کارش می‌گوید: “کار لذت بخشی نیست، اما باید انجام شود.”

    مسئولان هلندی نیز همین اعتقاد را دارند. آنها به آقای دن هرتوگ حقوق می‌دهند تا جمعیت منفجر شدۀ غازها را کنترل کند تا علف چراگاههای گاوها را نخورند و با هواپیماهایی که به فرودگاه پر رفت و آمدِ شیپولِ آمستردام تردد می‌کنند، برخورد نکنند. او پاسخ ناخوشایندی به مشکلی بزرگ برای هلند است.

    جمعیت غازها در پی ممنوعیت شکارشان در سال ۱۹۹۹، استفادۀ روزافزون کشاورزان از کودهای غنی از نیتروژن (که ظاهراً مورد علاقۀ شدید غازهاست) و گسترش مناطق محافظت شده، به شدت افزایش یافته است. ترکیب این عوامل به اضافۀ وجود رودخانه‌ها و کانالهای بسیار در هلند، این کشور را به بهشت غازها تبدیل کرده است.

    این پرندگان که عادت داشتند در تابستانها به مناطق قطبی روسیه و جاهای دیگر بروند، اکنون در حال یکجانشین شدن هستند. دکتر جولیا استال، رییس گروهی که جمعیت پرندگان وحشی در هلند را زیر نظر دارد، تخمین می‌زند که جمعیت غازهای خاکستری که دهۀ هفتاد میلادی به نظر می‌رسید در این کشور رو به انقراض می‌روند، در حال حاضر سه چهارم کل جمعیت غازها در این کشور را تشکیل می‌دهند. تعداد آنها در فصل تابستان به ۸۰۰۰۰۰ عدد و در فصل زمستان تا دو برابر این تعداد می‌رسد.

    در سال ۲۰۰۹، موتورهای یک هواپیمای مسافربری به خاطر برخورد با غازها از کار افتادند که خلبان با مهارت خود توانست هواپیما را به سلامت بنشاند. آقای دن هرتوگ می‌گوید که تا زمانی که فعالان حقوق حیوانات در کارش اخلال نکنند، مسافرانی که از فرودگاه شیپول پرواز می‌کنند، لازم نیست نگران اتفاقی مشابه باشند.

    او می‌گوید که فحاشی‌های حامیان حیوانات آزارش می‌دهد، اما می‌گوید که ناراحتیش با دیدن “خوشحالی کشاورزانی که از کارم راضی هستند، برطرف می‌شود.”

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

    • محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

      کوشان عزیز حق با جنابعالی است، این حرفها رو بارها مرور کرده و با خودم گفتم اما به کناری نشستن و بی تفاوتی و نا امیدی هم چاره کار نبوده که ما چوب کنار کشیدن را خورده ایم و هنوز هم می خوریم..

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  8. طبیعت گرد می‌گوید:

    این مجلس فعلی متاسفانه هیچ عملکرد مثبتی در حوزه محیط زیست نداشت…تا هم اتفاق زیست محیطی خاصی میفته سریع میخوان دولت رو ببرن زیر سوال…آخه یکی نیست بگه شما که نمایندگان ملتید چه حرکت یا کار مثبتی توی این حوزه کردین؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  9. وحید.ب می‌گوید:

    جای تاسف است
    کارهایی انجام میشود که روح را عذاب میدهد
    نه معنی صیانت را میدانند و نه …
    یک اکیپ بیست نفره اگر به کشورآفریقایی گابون بروند
    مدیریت جنگل را یاد خواهند گرفت

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  10. دوستدار‏ ‏طبیعت‏ ‏و‏ ‏شکار‏ ‏ می‌گوید:

    ممنون‏ ‏‏ از‏ ‏توجه‏ ‏نمایندگان‏ ‏دلسوز‏ ‏.‏ ‏هر‏ ‏جای‏ ‏خط‏ ‏ساحلی‏ ‏شمال‏ ‏که‏ ‏عبوری‏ ‏نگاه‏ ‏میکنی‏ ‏یه‏ ‏تیکه‏ ‏زمینو‏ ‏درختاشو‏ ‏انداختن‏ ‏تابلو‏ ‏زدن‏ ‏زمین‏ ‏فروشی‏ ‏.‏ ‏قبلا‏ ‏هرجا‏ ‏دوست‏ ‏داشتی‏ ‏از‏ ‏جنگل‏ ‏رد‏ ‏میشدی‏ ‏به‏ ‏یه‏ ‏ساحل‏ ‏زیبا‏ ‏میرسیدی‏ ‏.‏ ‏الان‏ ‏فقط‏ ‏دیوار‏ ‏ویلا‏ ‏های‏ ‏آنچنانی‏ ‏میبینی‏ ‏.‏ ‏بعد‏ ‏از‏ ‏سه‏ ‏چهار‏ ‏کیلومتر‏ ‏هم‏ ‏که‏ ‏یه‏ ‏کوچه‏ ‏باریک‏ ‏به‏ ‏ساحل‏ ‏پیدا‏ ‏میکنی‏ ‏از‏ ‏رفتنت‏ ‏به‏ ‏ساحل‏ ‏پشیمون‏ ‏میشی‏ ‏اینقدر‏ ‏کثیف‏ ‏و‏ ‏آلوده‏ ‏است‏ ‏.کدوم‏ ‏شمال‏ ‏؟‏ ‏‏ ‏زمینها‏ ‏و‏ ‏جنگلهای‏ ‏ساحلی‏ ‏جزو‏ ‏منابع‏ ‏طبیعی‏ ‏و‏ ‏متعلق‏ ‏به‏ ‏همه‏ ‏مردم‏ ‏ایرانه‏ ‏.اینا‏ ‏چطوری‏ ‏صاحب‏ ‏ساحل‏ ‏شدن‏ ‏.‏ ‏منابع‏ ‏طبیعی‏ ‏فروخته‏ ‏یا‏ ‏شهرداری؟‏ ‏‏ ‏به‏ ‏چه‏ ‏حقی‏ ‏درختها‏ ‏می‏ ‏افتند‏ ‏به‏ ‏جاشون‏ ‏دیوار‏ ‏سبز‏ ‏میشه؟‏ ‏‏ ‏صاحبین‏ ‏اون‏ ‏ویلاها‏ ‏کیا‏ ‏هستن؟‏ ‏

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  11. pd می‌گوید:

    چ میکنه سود و منفعت!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  12. ابوالفضل،پ می‌گوید:

    و عرض ادب و احترام خدمت همه دوستداران محیط زیست.
    طرح تنفس جنگل به مدت ده سال نه تنها کمکی به جنگل و محیط زیست ایران نمیکند بلکه به طور غیر مستقیم و در خفا باعث از بین رفتن اون میشه.
    در حال حاضر طرح های جنگلداری طبق طبق روش جنگلداری ای که از جنگل بهره برداری رو انجام میدهند در طول ی پریود ده ساله هست، یعنی ی طرح جنگلداری تقسیم میشه به چندین قطعه که از هر قطعه یا قطعات در یک سال از قبل تعین شده بهره برداری صورت میگیره، به این شکل با توجه به طول مدت پر یود که ده ساله هست هر قطعه بعد از انجام بهره‌برداری ده سال استراحت میکنه و طی این ده سال در اون قطعه عملیاتهای پرورشی و زراعی مخصوص جنگل صورت میگیره ک توان جنگل بالاتر بره.
    اما خب بی اطلاعی از روند انجام امورات جنگلداری در بین مسئولین و مردم باعث این قبیل تصمیمات و میشه.
    آرزو مندم ایرانی سبز و پر آب داشته باشیم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>