عرصه های طبیعی زیر چرخ خودروهای آفرود له می شوند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): اوایل هفته جاری نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی لار در استان تهران یک گروه آفرود (off road) که با خودروهای شاسی بلند وارد محدوده پارک شده و مشغول عبور از درون رودخانه و علفزارها بودند را مشاهده و متوقف نمودند.

سرپرست پارک ملی لار در این باره گفت: مسیری که این گروه از طریق آن وارد پارک شده بودند مسیر بسیار ناهمواری است که ورودی آن قبلا توسط محیط بانان با ایجاد یک خاکریز مسدود شده بود تا خودروهای متفرقه و متخلفین از این طریق نتوانند وارد پارک شوند.

اما این گروه به دلیل قابلیت اتومبیل های خود از روی خاکریز ایجاد شده و مسیر ناهموار پس از آن عبور کرده و وارد محدوده پارک شده بودند.

خودورهای مذکور بلافاصله پس از مشاهده توسط محیط بان متوقف شده و به بیرون از منطقه هدایت شدند.

………………..تصویر: گروهی از خودروهای آفرود که بصورت غیر قانونی وارد پارک ملی لار شده اند

رضا کرمی اظهار داشت: متاسفانه هر هفته گروه های متعددی از علاقه مندان به آفرود تقاضای ورود به پارک را دارند که از ورود آنها جلوگیری می شود.

طی هماهنگی صورت گرفته با مراجع قضایی از این به بعد در صورت ورود گروه های آفرود به پارک ملی لار، خودروهای مربوطه توقیف و پس از هدایت به پارکینگ، مالکان آنها نیز به دادگاه معرفی خواهند شد و یا در صورت فرار از دست مامورین شماره پلاک خودروهای مذکور ثبت و برای مالک آنها پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در این مورد گفت: برگزاری تورهای آفرود در کلیه مناطق تحت مدیریت (چهارگانه) محیط زیست استان تهران ممنوع می باشد و در صورتیکه گروه های آفرود بصورت غیرمجاز وارد مناطق شده و موجب تخریب گردند با عوامل مربوطه برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): مسابقات آفرود نوعی از مسابقات اتومبیل رانی است که در پیست های دارای عوارض دشوار طبیعی برگزار می‌شوند.

خاکریزی که توسط محیط بانان در یکی از مسیرهای فرعی به منظور جلوگیری از ورود خودروهای متفرقه به درون پارک ایجاد شده بود

این مسابقات در پیست هایی با مسیرهای خاکی، گلی، صخره‌ای و ناهموار شنی برگزار شده و در جریان آن معمولا از خودروهای شاسی بلند (SUV) استفاده می‌شود.

خودروهای آفرود علاوه بر آنکه بصورت استاندارد ساشی بلند و دو دیفرانسیل هستند، قابلیت های ویژه ای نیز به بدنه و فنی این خودروها ازجمله کمک فنرها، گیربکس، موتور و غیره اضافه می شود.

علاقه مندان به آفرود در ایران معمولا بیابان ها و عرصه های بکر و طبیعی کشور را بعنوان پیست انتخاب کرده و در آنها به مسابقه، تمرین و تفریح می پردازند.

ورود گروه های آفرود به عرصه های طبیعی اقدامی نادرست است که برای طبیعت بسیار مخرب بوده و از جهات گوناگون به زیستگاه های کشور آسیب های جدی وارد می کند.

اتومبیل های طراحی شده برای آفرود به دلیل قابلیت های ویژه، توانایی عبور از انواع عوارض طبیعی را دارند و به همین دلیل رانندگان این خودروها از جاده های اصلی و فرعی عبور نمی کنند.

ورود همزمان چندین و گاه ده ها خودروی آفرود به صعب العبورترین و بکرترین بیابان ها و عرصه های طبیعی، موجب ترس و وحشت جانوران وحشی شده و با کاهش امنیت زیستگاه، بسیاری از جانوران را به خارج از زیستگاه های طبیعی و مناطق نا امن هدایت می کند.

همچنین عبور خودروهای آفرود از عوارض طبیعی و مسیرهای نامتعارف موجب تخریب پوشش گیاهی مناطق و نابودی بوته ها، درختچه ها و انواع گیاهان می شود.

ضمن اینکه هنگام عبور خودروهای آفرود از مسیرهای نامتعارف در طبیعت، تعداد زیادی از لانه های پرندگان که درون آنها تخم یا جوجه قرار دارد، بسیاری از پستانداران کوچک، خزندگان، آبزیان و حشرات در زیر چرخ های این اتومبیل ها له شده و از بین می روند.

…………………….عبور خودروهای آفرود از روی خاکریز ایجاد شده هنگام خروج از محدوده پارک

محیط زیست تنها در مناطق چهارگانه تحت مدیریت این سازمان با خودروهای آفرود برخود کرده و آنها را به بیرون از مناطق هدایت می کند اما بسیاری از عرصه های طبیعی بکر و دست نخورده کشور از جنگل های شمال تا بیابان های مرکزی ایران و غیره همه روزه مورد هجوم و تاخت و تاز خودروهای آفرود قرار می گیرد و برخوردی نیز با این گروه ها صورت نمی گیرد.

رفت و آمد خودروها می بایست تابع قوانین خاصی بوده و از طریق مسیرهای معین و استاندارد صورت پذیرد و راننده یک اتومبیل صرفا به جهت آنکه خودروی وی توانایی ورود و یا عبور از مکانی را داشت، نباید اجازه داشته باشد وارد هر مسیر و مکانی شود.

ضروری است با ارائه پیشنهاد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، سازمان میراث فرهنگی و سایر دستگاه های مربوطه در دولت به نهادهای قانون گذار و نیروی انتظامی، همانطور که خودروها اجازه استفاده از خیابان ها و جاده ها را بعنوان پیست مسابقات اتومبیل رانی ندارند، علاقه مندان به آفرود نیز صرفا در داخل پیست های مورد تایید به انجام تمرین و مسابقه بپردازند.

+304
-310
  

43 دیدگاه

  1. میش مرغ می‌گوید:

    این دوستان با افتخار خودشون رو دوستدار طبیعت و مخالف شکار هم اعلام می کنند در شرایطی که حضورشون تا چند نسل بر حیات وحش منطقه تأثیر مخرب دارد …

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 40

  2. مجید(حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    فرهنگ و شعور استفاده از هیچ چیزی رو نداریم.

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 31

    • دیگه والا اینطوری که نمیشه پس هیچ کاری انجام ندیم این که نشد مگه توی دنیا فقط ما هستیم که حیات وحش در خطر انقراض داریم هزار تا راهکار هست ولی فقط حرفه : میشه شکارگاه مجازی ایجاد کرد که به راحتی با پرورش گونه هایی مثل کبک در ماشین جوجه کشی قابل انجام است ، میشه راه مشخص برای افرود ایجاد کرد مثل پیست یا همچین چیزی و برای هرکاری یک راهی هست واقعا با این گیر دادن ها به قول دوستمون داریم از اونطرف بام میافتیم ، یعنی من نمیدونم چرا هیچ اقدامی نمیشه مگه پرندگانی که شکار میشوند در خطر شکار نیستند ؟ پس چرا شکارگاه مجازی ایجاد نمیشود؟؟؟؟! هزار بار هم طرح این موضوع مطرح شده ولی سریع فراموش میشه

      پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 4

      • ساکاروز می‌گوید:

        این طرح مطرح شده بود ولی بعضی به اصطلاح دوستاران محیط زیست از این شکارگاه ها به نام کشتارگاه حیوانات معصوم نام برده و بشدت باهاش مخالفت کردند.کلا با همه چی مخالفن

        پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  3. سالاری می‌گوید:

    اینجوری هم که نمیشه. شکار غدقن درست. ولی اینکه حتی ورود به این مناطق را هم ممنوع کنید درست نیست. این اتومبیلها از جاده های نامتعارف عبور می کنند نه از بی راهه ها تا لانه پرندگان را بخواهند له کنند. فکر نمی کنید دارید از اون طرف بام می افتید. مگه صدای چندتا اتومبیل چقدر توی طبیعت برد داره که بخواد حیوانات را متوحش کرده و از زیستگاهشون فراری بده.

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 40

  4. pd می‌گوید:

    ای بابا امان از درد بی دردی

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 14

  5. حسن می‌گوید:

    فقط شما کم بودین

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 19

  6. مسعود می‌گوید:

    پیشنهاد بدید دور تمام شهرها و جاده هارو دیوار بکشند که آدما پاشون توی طبیعت باز نشه آنوقت خیال شماها راحت میشه .

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 15

  7. مسعود شهرابی می‌گوید:

    برای هر ورزشی، مکانی مناسب هم وجود داره شاید امکانات پیستهای اتومبیل رانی برای علاقمندان به خودروهای آفرود کافی و مناسب نباشه اما ورود با این خودروها به عرصه های بکر طبیعی اصلا کار درستی نیست
    بحث فقط بر سر مناطق چهارگانه نیست بسیاری از مناطق دیگر که دارای پوشش گیاهی منحصر به فرد و حیات وحش مناسب هستند با ورود این نوع خودروها دچار مشگل خواهند شد!
    پس باید چاره ای دیگر اندیشید بهتره در برخی مناطق محلهای مناسبی ویژه استفاده علاقمندان این ورزش مشخص شده و در اختیار این افراد قرار بگیره و در صورت ورود این افراد به مناطق خارج از محدوده های تعیین شده جریمه های مناسبی در نظر گرفته بشه
    البته پیش از این خانم ابتکار موضع گیری مناسبی نسبت به ورود این خودروها به عرصه های طبیعی داشتن
    خاکریزها در منطقه مشخصا تخریب شده وظیفه این افراد هست که خاکریز رو به حالت سابق بازگردانند

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 11

  8. دکتر رضا می‌گوید:

    شما اشتباه میکنید. تو همه جای دنیا افرود ازاده و اصلا مخصوص پیست نیست. این راهش نیست. نقص سیستم محیط زیست رو نباید به گردن دیگران انداخت. اگر محیط زیست در زمینه تکثیر حیوانات جدیت به خرج دهد نه شکارچی میمیرد نه محیط بان. شکار آزاد می شود و ولع شکار کاهش میابد. آفرود یعنی جایی که جاده ندارد و منحصر به پیست نیست. ضرری هم برای جانوران نداره.

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 17

    • مجید می‌گوید:

      دکتر جان محیط زیست باید حیوانات رو پرورش بده رهاسازی کنه تو طبیعت که چهارتا آدم برن زیر چرخ ماشین لهشون کنن ؟؟؟ چون میخوان حال کنن تو طبیعت؟ یا چندتا شکارچی شکم پرست برن کباب خورن ؟!!!!

      عجب فلسفه جالبی دارین شما !!!

      دکتر برو دکتر

      داغ Thumb up 20 Thumb down 31

      • شما عجب فلسفه ای دارید شما تاحالا چند تا پرنده رو با ماشین زیر گرفتید (؟) این دیگه اخرش بود از هر ۱۰۰۰ پرنده یکی با ماشین هم روی زمین زیر گرفته نمیشه. اینها همه برای پوشاندن ضعف محیط زیست هست که نمیتونن حیوانات را تکثیر کنند و برای پوشاندن آن ضعف ها به افرود و شکار و هرچی میشه گیر میدن اصلا برنامه ی محیط زیست تاحالا به غیر از درگیری بین محیط بانان و شکارچیان و دوگانگی بین چند قشر مردم هیچی نداشته

        پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 3

      • علیرضا می‌گوید:

        در جواب جنابتان اول که شما یه بار پاشو با گروه افرود بو بیرون ببین اصلا اونجوری که فکر میکنی نیست . دوم اینکه رالی داکار که نیستش گاز رو بگیرن ترمز نگیرن همه چیزو نابود کنن سوم گروه افرود شاید در هر ساعت ۱۵ کیلومتر حرکت کنن که یعنی همش پیاده میشن وضعیتو چک کنن و به بقیه ی گروه کمک کنن در ضمن یکی از اصل هاشونم کمترین آسیببه طبیعته . و بیشتر کسایی که افرود میکنن عشق گبیعتن نه نابودگر

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • دوستدار‏ ‏طبیعت‏ ‏و‏ ‏شکار‏ ‏ می‌گوید:

      دکتر‏ ‏جان‏ ‏شما‏ ‏ضمانت‏ ‏میکنید‏ ‏یه‏ ‏سلاح‏ ‏گلوله‏ ‏زنی‏ ‏دوربیندار‏ ‏همراه‏ ‏حداقل‏ ‏یه‏ ‏ماشین‏ ‏نیست‏ ‏؟

      شکارچیا‏ ‏اکثرا‏ ‏آفرود‏ ‏دارن‏ ‏و آفرودها هم‏ ‏حداقل‏ ‏یه‏ ‏شکارچی‏ ‏دارن‏ ‏

      با‏ ‏این‏ ‏کار‏ ‏مخالفم‏ ‏.‏این‏ ‏همه‏ ‏مناطق‏ ‏آزاد‏ ‏.‏ ‏با‏ ‏این‏ ‏وضعیت‏ ‏نماز‏ ‏شک‏ ‏دار‏ ‏نخونیم‏ ‏بهتره‏ ‏‏ ‏

      داغ Thumb up 9 Thumb down 14

  9. امیرعلی می‌گوید:

    از کی تاحالا مناطق بکر توش جادست ؟؟؟
    از یه طرف یا تمام جنگلارو واسه چوب دارن درو می کنن یا برای ساخت ویلا میسوزونن ، هیچکس هم کاری نمیکنه ،حالا گیر دادن به ۴ تا ماشین ؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 16

  10. چغوک می‌گوید:

    من در ۱۳ فروردین امسال یک گروه از همین خودروها رو در بیابان های مسیر بجستان به بردسکن در جنوب خراسان رضوی دیده ام ؛ البته ما در جاده بودیم و خودروها در قسمتی از کویر که برای بقیه ی ماشین ها غیرقابل عبور بود ؛ توقف کرده بودند و گروهی از تپه های کوچک آن منطقه بالا و پایین می رفتند و گروه دیگری در قسمت های هموار کورس گذاشته بودند .
    تلخ ترین منظره ای که دیدم مربوط به ماشین ها نبود ، عده ای از این افراد رو دیدم که مشغول کندن شاخه های درختچه های کاشته شده برای کویرزدایی بودند تا برای نهار آتش خوبی برای کباب برپا کنند ؛ این درختچه های گز و تاغ رو خوب می شناسم ؛ در دوران دبیرستان و ” طرح کاد ” دو سه بار از طرف جهاد سازندگی رفتیم برای کاشتن درخچه هایی که جلوی پیشروی کویر را بگیرند ؛ اوایل دهه ی ۷۰ و در بیابان های بین فردوس و بجستان ؛ در ردیف های منظم می کاشتیم و امیدمان به باران های گاه و بیگاه بود تا درختان ریشه بگیرند ؛ امسال بعد از ۲۰ سال دیدم که چطور عده ای شاخه های همان درختچه های نحیف را می شکستند تا کباب بخورند .

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 11

  11. عزیزی می‌گوید:

    خودخواهی و ماجراجویی هایی که داره تبدیل به نوعی بیماری اپیدمی می شه…
    آدمیزاد خودش و لذات ناب و حقیقی زندگی و آغوش پر از زیبایی و تنوع طبیعت رو داره قربانی جنون می کنه…

    داغ Thumb up 11 Thumb down 18

    • morteza می‌گوید:

      استاد
      چطور اینا کیسه کیسه ماهی قزل الا در میبرن و سالیانه توربین های سد هزاران ماهی رو میکشه تخریب محیط زیست نیست و منی ک از روی خاکریز دست ساز رد شدم تخریبه
      ما هچوقت از روی سبزه رد نشدیم و نمیشیم
      هیچ پرنده ای هم انقد احمق نیست سر راه تخم بذاره ک ما بخایم از وش رد شیم
      بیشترین تخریب هم عشایر به اونجا وارد میکنن نذار مسعله رو باز کنم
      من بچه ی اون منطقه هستم حق دارم ازونجا به نحو احسنت و با رعایت کامل نکات محیط زیستی استفاده کنم

      پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 9

  12. امین می‌گوید:

    یه مشت تازه به دوران رسیده بی فرهنگ ماشین شاسی بلند خریدن و افتادن توی بیابون و جنگل بدون توجه به مخاطراتی که برای طبیعت ایجاد میشه فقط میخوان از کوه و کمر بالا برن

    باید در صورت مشاهده این افراد خودروهاشونو چندین ماه توقیف کنن و خودشون رو هم جریمه کنن

    داغ Thumb up 15 Thumb down 23

    • ادریس می‌گوید:

      واقعا ادب حضرتعالی نشان دهنده فرهنگ غنی تون هست

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 5

      • نیما پهلوان می‌گوید:

        مثل بسیاری از موارد دیگر که آموزش و فرهنگسازی لازم دارد طبیعت گردی هم باید طبق اصول خاص و تابع مقررات باشد.اولا طبیعت گردی را با مسابقات آفرود نمیتوان قیاس کرد.اگر با فرمول شما پیش برویم باید کلیه اتومبیل های مجهز را توقیف کنیم.
        در صورتی که شما از ساخت آبشخور در مناطق مختلف یا پخش خوراک در زمستانها و گاها رفع مایحتاج محیط بانان ( که غالبا از هزاران کم و کاست آنها از طرف سازمان محیط زیست تامین نمیشود) و به صورت داوطلبانه کمک به این بزرگواران تا حدی که جان طبیعت گردان به خطر می افتد (زخمی شدن طبیعت گرد در فهرج یزد در کمک داوطلبانه به محیط بانان در عملیات دستگیری شکارچیآن) خبر دارید.یا اتومبیل این بزرگواران رو هم با ادبیات شما توقیف کنند ؟

        پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  13. مجید می‌گوید:

    دقت کردین شکارچی ها از هر گروهی که در تخریب طبیعت نقش داشته باشن دفاع میکنن

    البته دلیلش مشخصه چون باهم همکار هستن

    اگه اینجا یک عشایر رو نشون بده که با بیل و کلنگ پلنگ رو کشته باشه شکارچیا ازش حمایت میکنن میگت بنده خدا چهارتا گوسفند داره پلنگ اومده گوسفنداشو خورده پس حق داشته پلنگ رو بکشه

    طرف ۲۰۰ کیلو کنگر و ریواس و گیاه مرتعی و کوهی رو کنده ببره بفروشه محیط بانها گرفتنش بعد شکارچیا میان میگن آخی بیچاره میخواسته یکم ریواس پلو درست کنه با زنو بچش بخوره چرا گرفتینش بدبختو !

    شکارچیا از آفرودباز و صیاد و ماهیگیر و هرچی آدم درب و داغونه که طبیعت رو خراب میکنن حمایت کنید

    بالاخره شماها همتون همکار هستین و با همکاری هم دارین طبیعت رو غارت میکنید

    داغ Thumb up 22 Thumb down 33

  14. طبیعت گرد می‌گوید:

    حالا دیگه با ماشین اونم گروهی میان دیگه….

    داغ Thumb up 11 Thumb down 18

  15. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    این مساله که جدیدا بسیار هم رواج پیدا کرده میتونه آسیب های فوق العاده جدی به محیط زیست و حیات وحش کشور بزنه

    بسیاری از مناطق که تاحالا امن بوده الان در زیر چرخ این ماشین ها داره تبدیل به جاده های خاکی میشه که خودش علاوه بر تخریب و ناامن کردن منطقه سهولت بیشتری هم برای دسترسی های بیشتر ایجاد میکنه

    بسیاری از این افراد بخاطر هیجان علاقه دارن که شب در محیط های بکر رانندگی کنند و مثلا حیوانات را ببینند و تا حدودی دنبال کنند

    امیدوارم هر چه سریعتر با وضع قوانین مناسب، فرهنگ سازی و برخورد قاطع جلوی این دست اندازی به طبیعت کشور گرفته بشه

    نمونه واضح این مساله رو بخصوص میشه در تمامی دشت ها و کویرهای شهرهای اطراف تهران مشاهده کرد

    داغ Thumb up 8 Thumb down 14

  16. امیر می‌گوید:

    جناب آدیده بان محیط زیست عزیز ، سلام علیکم
    گروهی که جمعه در دشت لار بود گروه ما بود که برادران خدوم و زحمت کش محیط زیست اطلاع رسانی کردند اما چون دیدم دوستان همه با منطق کلاه خودشون رو قاضی کردند و همه نظرات کارشناسی خوبی دادند بر مقام دفاع و عرض چند نکته بر اومدم .
    ۱- منطقه ای که گروه ما وارد شد خارح از جاده نبود ! جاده خاکی ورارو بود که این جاده سالیان سال که بعد ۱۵ خرداد برای عمومئ مردم باز و گذر از آن امکان پذیر است . البته این جاده با تلی از خاک مسدود شده بود ولی بدون تابلویی و بدون علامت ! از رد چرخ های قبلی تصور ما بر این بود که چون راهداری مسیر لار رو از ۱۵ خرداد باز گشایی میکند هنوز به این مسیر نرسیدند چون همین مسیر بعد از عوارض و پرداخت بلیط وردی دسترسی بازی دارد ! پس قطع موضوع حفظ محیط زیست نبوده ! .
    ۲- برادران محیط بان که با خلاق بسیار خوب و روی خوش عالی و متوسل به اسلحه کلاشینکف و چوب جلوی ماشین اول گروه رو گرفتند که به همراه خانواده بودند که مبادا مثل فیلم های تگزاسی از زیر صندلی مسلسل رو بیرون بکشه و اونا رو شهید کنه ! خلاصه با نهایت احترام !!!! پیادشون کردند ، که همگان بدانند قدرت برتر نظامی منطقه ما هستیم !!!!
    ۳- کشیدن اسحله و مسلح کردن آن برای چند نفر اعضای خانواده داخل یک ماشین نشان غرور انگیز اقتدار این نیرویی محترم است .
    ۴- ضبط بی سیم های گروه !!! عجیبه ولی باور کنید که از ما مجوز های بی سیم ها رو میخواستن ( اونم محیط بانان عزیز !!! )
    ۶- بعد از کش و قوس های فراوان گفتند چون سه تا ماشین شما از خاکریز رد شده باید شما برید خاکریز رو به حالت اولیه بر گردونید . که گفتیم چشم . گفتیم با بیل و اینا جای چرخ ماشین درست میشه گفتند الا و بلا باید لدر بیاد . خلاصه به محل کرایه لدر و اینا رفتیم و خلاصه با صحبت مامور محیط بان با دوستان لدر دار پشت درهای بسته نتیجه این شد که مبلغ ۲۰۰ هزار تومان وجه رایج مملکت و با پرتاب بی سیم ما به روی زمین موفق شدیم بی سیم رو بگیریم
    ۷- گروه ما بعد از رد شدن از عوارض و پرداخت هر ماشین مبلغ ۵ هزار تومان عوارض رد شدیم
    ۸-صحنه های جالبی از تردد و توقف اتومبیل های سواری و همراهانشون در دشت لاله ها که به کندن گلها و ریختن زباله ها مشغول بودند . راستی برادر محیط بان کوشی ؟!!!
    ۹- بعد از استقرار و صرف نهار و در راه برگشت همین ماشین هایی که عکسشون رو زدند به جز جمع کردن تمامی زباله ها ؛ زباله های باقی مانده از ماشین های سواری قبلی رو هم جمع کردیم.
    ۱۰ – در مسیر برگشت در راه جاده ی مسیر ایرا راهی که شبیه راه برگشت بود که بعد از اینکه یکی از ماشین ها به اشتباه وارد ان شد ؛ ماشین محترم محیط بانی از روی چمن های آنجا به ما نزدیک شد و روز از اون روزی از نو . بگذریم بعد از گرفتن تعهد ما رو راهی کردند .
    تمام عکس ها و فیش های صحبت های بالا موحود است

    پر طرفدار Thumb up 68 Thumb down 8

  17. امیر می‌گوید:

    اما ذکر چند نکته رو به مردم عزیزم :
    دوستان عزیز ما در جامعه آفرود هم آدم بد داریم . راننده خرابکار داریم . مثل همه جا . مثل اندک محیط بانان . اندک معلمان . اندک مدیران و … اما اکثر دوستان ما طبیعت گرد و عاشق طبیعت هستند . در راه حفظ محیط زیست کوشا هستند .
    شاید شما ندونید اما دوستان ما به وفور ماشین های سواری داخل رودخانه رفته و گیر کرده . در جاده های صعب العبور . برفی . گلی نجات دادند حتی اگر به بهای آسیب به خودروشن بشن .
    یا بعد از زلزله ورزقان و در زمستان که امکان گذر برای هیچ ماشینی نبود این دوستان آفرودر نبودند که از تهران تا اونجا رو رانندگی کردند و مایحتاج هموطنان رو بهشون رسوندند !
    یا در سرمای چند سال پیش که امکان رفت و آمد نبود گروهی از دوستان برای قو های سرخ رود از تهران گندم بردند
    یا عده ای دیگر برای یک تن گندم رو برای درنا های نادر به تلاب میقان اراک بردند !
    دوستان عزیز به نظرم این سخت گیری باید در مورد ماشین های سواری هم انجام بشه . شما میدونید زباله چند سال طول میکشه که به چرخه طبیعت برگرده ؟!!
    لطفا یک طرفه به قاضی نریم …

    پر طرفدار Thumb up 58 Thumb down 4

    • دوستدار‏ ‏طبیعت‏ ‏و‏ ‏شکار‏ ‏ می‌گوید:

      دوست‏ ‏عزیز‏ ‏در‏ ‏مورد‏ ‏عدم‏ ‏وجود‏ ‏تابلو‏ ‏ورود‏ ‏ممنوع‏ ‏حق‏ ‏با‏ ‏شماست‏ ‏
      در‏ ‏اینکه‏ ‏همه‏ ‏دوستداران‏ ‏واقعی‏ ‏طبیعت‏ ‏هیچوقت‏ ‏محیط‏ ‏رو‏ ‏آلوده‏ ‏نمیکنن‏ ‏و‏ ‏آلودگیهای‏ ‏دیگرانم‏ ‏جمع‏ ‏وجور‏ ‏میکنن‏ ‏شکی‏ ‏نیست‏ ‏ ‏ولی‏ ‏اینو‏ ‏بدونید‏ ‏وظیفه‏ ‏محیط‏ ‏بان‏ ‏پاکسازی‏ ‏محیط‏ ‏از‏ زباله‏ ‏نیست‏ ‏.
      ‏در‏ ‏ضمن‏ ‏از‏ ‏کجا‏ ‏معلوم‏ ‏چارتا‏ ‏شکارکش‏ ‏با‏ ‏ماشین‏ ‏آفرود‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏بهونه‏ ‏وارد‏ ‏منطقه‏ ‏نشن‏ ‏.
      ‏حق‏ ‏با‏ ‏شماست‏ ‏وحوش‏ ‏فرار‏ ‏نمیکنن‏ ‏ولی‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏ماشینها‏ ‏به‏ ‏مرور‏ ‏زمان‏ ‏کمتر‏ ‏احساس‏ ‏خطر‏ ‏میکنن‏ ‏و‏ ‏این‏ ‏براشون‏ ‏عادی‏ ‏میشه‏ ‏و‏ ‏خطرناک‏ ‏
      ‏مطمئنا‏ ‏شما‏ ‏هم‏ ‏حاضر‏ ‏نیستید‏ ‏وحوش‏ ‏به‏ ‏نام‏ ‏شما‏ ‏صدمه‏ ‏ببینند.‏ ‏

      داغ Thumb up 8 Thumb down 13

      • رامین می‌گوید:

        سلام اگر به اخبار توجه کنید اکثر شکارکشها از ماشین هاى ساده سوارى مثل پراید سمند و پژو استفاده مى کنند که کمتر مورد شک و بازرسى قرار بگیرند مخصوصا در مناطق حفاظت شده

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  18. رشید می‌گوید:

    سازمان نبایدزیادحساسیت به مسئله آفرودنشان دهد واقعا هیچ تفریحی مردم ما ندارند ودلشون به این خوشه که یه روز تعطیل را درطبیعت بگذرانند ولی درست است که از برخی مناطق نباید گذر کرد. اما بدانید مخرب ترین مسئله چرای دام در تمام مناطق است از نابودی گیاهان تازه روئیده و برگهای درختان تا گرفتن بچه آهو وبزغاله وبره توسط چوپانان وسگهای گله شاید هزاربرابر آفرود به محیط زیست ضربه میزند پس سازمان زیادحساس شده مسئله مهم تر چیز دیگریست .من یه ماشین آفرود دارم ولی سالهاست درخانه پارک شده فقط چند باری برای شکار پرنده مجاز بیرون رفتم بیشتر هم برای آفرود رفته ام تا شکار.ولی هم اکنون دو سال است خاک میخورد

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 5

  19. شهرام می‌گوید:

    این چه خبری که گذاشتید مثلا میخواهید بگید دارید از منابع طبیغی محافظت میکنید
    تو همین لار که ورودی ۵ هزار تومنی هم میگیرید و ماشین ها رو راه میدید چه امکاناتی مهیا کردید حتی یک سطل اشغال هم نگذاشتید
    بجای اینکه فرهنگ سازی کنید اینطور اخبار به خورد مردم میدید دریغ از یک بروشور اطلاع رسانی بای مردم که مثلا وقتی وارد منطقه میشا چه کارهای نککنن و … وضعیت زباله در محل هم خودش گویا هست
    اون مسیری که خبرش و گذاشتید ما هر سال میرفتیم و از بستع بودنش هم اطلاعی نداشتیم که یهو نیروهای خدمتگذار با اسلحه ریختن رو سرمون

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 2

  20. مجید می‌گوید:

    یکی از مشکلاتی که عبور خودروها از عرض رودخانه های لار ایجاد میکند این است که آب سموم زیر خودرو ( شامل روغن و سایر آلودگی ها … ) را شسته و وارد رودخانه میکند و به ماهی قزل آلای خال قرمز لار صدمه میزند . البته اگر خال قرمزی در لار هنوز وجود داشته باشد.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 17

    • علیرضا می‌گوید:

      یعنی ناموسا …. اولا که نمیان ماشین بشورن دوما زیر ماشیناشون پر خاک است فقط یکم اب رو خاک الود میکنن ازبس که توی خاک باماشین حرکت میکنن اون روغن ها پاک شده

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  21. سهراب می‌گوید:

    سلام.برخورد محیط بانان بسیار بد بود.آیا بجای این طرز برخورد بهتر نبود تصویر حمل زباله های منطقه که توسط غیر دو دیفرنسیل سوارها ریخته و توسط این عزیزان به دفعات جمع آوری میشه رو پخش میکردن تا از این به بعد به دفعات بیشتری این همکاری و وظیفه با دوستان محیط بان صورت بگیره.آیا شلوغ بازی بیهوده پرت کردن حواس بقیه از مسایل مهمتری مثل شکار غیر مجازوتعلیف غیر مجاز عشایر و دامها و … نیست؟ آیا بهتر نیست از پتانسیل این افراد برای پاکسازی و فرهنگسازی استفاده بشه؟یا بهتره این افراد را در تقابل با محیط بانان محترم قرار داد؟

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 2

  22. میلاد می‌گوید:

    حفاظت از محیط زیست و طبیعت هیچ ربطی به خودروی دو یا تک دیفرانسیل ندارد . برخی از افراد فرهنگ استفاده از طبیعت رو ندارند که این هیچ ارتباطی به نوع خودرو نداره . پیاده هم که باشی میتونی به طبیعت صدمه بزنی . پس سرپرست عزیز پارک ملی لار و محیط بان عزیز به جای خود نمایی و استفاده از زور برای وارد نشدن خودروهای افرودی به کوهستان ها و بیابان ها که اغلب دوستداران طبیعت هستند به فرهنگ سازی و آموزش مردم برای استفاده از طبیعت بپردازید به نظر نتیجه بهتری در اصل ماجرا خواهد داشت .

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 3

  23. امیر می‌گوید:

    ما ایرانی ها عادت کردین زود مقصر پیدا کنیم . قطعا اگه محیط بانان با طرز برخورد بهتر جلو میومد کنند همچین جنجالی بوجود نمی امد .
    همین گروه در زمستان گذشته به جمع کثیری از روستاییان گیر کرده تو برف کمک کرد . حتی ماشین اداره برق که تو برف گیر کرده بود رو نجات داد . این بی انصافیه . بجای این دوا کردنای مسخره بیاین خود مردم باهم دوست باشیم به جای توهمت زدن انداخت مشکلات به گروه یا افراد خاص دست به دست هم بدیم طبیعت رو سالم و زیبا نگه داریم .

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

    • pd می‌گوید:

      اگر خبرها را دنبال کنید ببنید که چقدر پیش میاد سر دستور ایست و نگهداشتن افراد، درگیری میشه و به مامورین شلیک میشه. پس این بنده های خدا کف دستشون رو بو نمیکنن که ببینن طرفشون کی هست، هر لحظه باید این احتمال رو بدن ک طرف بهشون حمله میکنه ، پس چوب و اسلحه ای ک میفرمایید برای حفاظت از جانشون هست.
      این کارهایی ک شما فرمودید جای تقدیر و تشکر داره ولی دلیل نمیشه چون کارهای خوبی کردید از قانون مستثنا بیشد.
      در نهایت طبق فرمایش خودتون محیط بر از زباله های افرودهایی بود ک قبل شما انجا بودند. ببینید در قوانین نمیان بگن چون شما ادم خوبی هستی و ازارت ب کسی نمیرسه میتونی اسلحه حمل کنی. بلکه حملشو برای همه ممنوع میکنه. حالا شما جزو معدود کسانی بودید ک زباله رو هم جمع کردید ، اما چند نفر رعایت میکنن؟ نتیجه ازاد کردن این راه میشه میشه سو استفاده افراد سودجو، هرچند شما این کارو نکنید ولی هستن ک بکنند… من ی بنده خدایی رو میشناختم ک میحط بان بود و خودش گوشت شکار می اورد خونه، خب وقتی اوضاع اینه ، نمیشه کنترل کرد، همون بهتر ک درش بسته بمونه.

      داغ Thumb up 4 Thumb down 10

  24. دادا می‌گوید:

    البته باکتری میکروب تک یاخته هاو در مناطق ساحلی پلانکتون و … رو هم باید اضافه کرد که زیر چرخ این ماشین ها له ولورده میشن
    وای بر این مرفحین بی درد

    داغ Thumb up 9 Thumb down 12

  25. سپهر می‌گوید:

    با عرض احترام به همه دوستان این مورد فقط به دشت لار ختم نمیشه
    تو همه قشری خوب و بد داریم
    نکته بعدی عزیزان فعال در زمینه حفظ محیط زیست این و بدونین اقای کاظم نجاریون که از دوستان عزیز بنده هم هستند اولین گروه پاکسازی طبیعت رو راه انداختن و اولین نفراتی که دست همکاری دادن همین بچهای افرود بودن شماها اگه واقعا دلتون میسوزه برید ببینم جرات دارین جلوی یه ماشین حمل چوب و بگیرید یا نه؟
    اینهمه جنگل داره تخریب میشه این همه زیستگاه داره از بین میره یه کمپینی راه بندازین تا با همیاری هم جلوی این تخریبهارو بگیریم
    دشمن ستیزی خیلی راحته ولی نمیدونم چرا دست همیاری دادن اینقدر برای ما سخت شده بخدا همون قدر که شماها طبیعت رو دوست دارید و بهش احترام میذارید ماها هم دوستش داریم

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

  26. علیرضا می‌گوید:

    توی کشور ما همیشه دم دستی ترین افراد مورد اتهام و تعقیب قرار میگیرن و هیچ وقت برای مشکلات و موضوعات اساسی ، راه حل واقعی پیدا نمیشه چون سخته و هزینه بر و البته نیاز به توان مدیریتی و برنامه ریزی داره که خدا رو شکر ما کلا تو این زمینه ها تعطیل هستیم برای همین یا صورت مسئله رو پاک میکنیم یا همیشه دم دستی ترین افراد رو قربانی میکنیم مربوط به یه موضوع دو موضوع هم نیست سیستم کشور این شکلیه …
    اما در این مورد خاص و متن نوشته در بالا اولا اینکه لزوما هرکسی ماشین دو دفرانسیل داشته باشه به این معنی نیست که افرود باز به اون معنای وحشتناکی هست که در این نوشته برای خواننده ها به تصویر کشیده شده والا من خودم ماشین دو دفرانسیل دارم کارم هم عکاسی هست هرجایی هم رفتم پراید اومده تنها تفاوتش اینکه همه کاسه کوزه ها سر ماشین های دو دف شکسته میشه ولی اکثر افرادی که ماشین دو دف دارن طبیعت گرد هستن نه افرود ، متاسفانه تصوری که از افرود در ایران هست خیلی اشتباه هست و خیلی از مسیرهایی که ماشین های دو دف میرن به معنای واقعی کلمه افرود به حساب نمیاد بنابراین بهتره نویسنده محترم که یحتمل دیده بان هم هستن لابد با دید وسیع تر و واقعی تر ابتدا نسبت به موضوع ماشین های دو دف و ارتباط اون با معقوله افرود نظر بندازه و بعد این چنین به دشت کربلا بزنه …
    ما خودمون چه در سفرهایی که تنها و یا با جمع خصوصی رفتیم و چه در سفرهایی که با گروه های بزرگتر طبیعت گرد رفتیم در اکثر موارد احترام به طبیعت و مخصوصا پاکیزه نگه داشتن محیط زیست از زباله در اولویت بوده و دوستان همیشه زباله های خودشون رو جمع اوری میکنن و بر میگردونن ، اکثرا در جاده های خاکی تردد میکنن و خیلی به ندرت از مسیرهای از قبل موجود خارج میشن مگر به اجبار و این تصویری که نویسنده این متن برای مخاطبانش ایجاد کرده خواننده متن رو با این تصور ذهنی روبرو میکنه چندین دستگاه لودر افتادن توی طبیعت و دارن همه چیز رو از بیخ و بن میکنن !!!
    برید ببینید به محیط زیست چه کسی آسیب میزنه ، کشیدن جاده های بیشمار در دل جنگل ها ، چرای بی رویه دامها ، مجوز های پنهانی و زیر میزی خاص شکار به افراد خاص ، برپا کردن تورهای شکار پرنده توسط افراد بومی در تالاب ها در فصل مهاجرت پرنده ها ( سال گذشته در تالاب سرخ رود در حال عکاسی بودم که مامورین محافظت این تالاب به من گیر دادن که چرا دارم از منطقه محافظت شده عکاسی میکنم که وقتی پرسیدم چه مشکلی داره مگه مشکل امنیتی داره یکی از مامورین گفت بله شما در حال عکاسی از دکل های تور شکار پرنده های مهاجر هستی که در پشت تالاب توسط محلی ها نصب شده و برای ما درد سر درست میشه که من با تعجب پرسیدم خب چرا اینا رو تورها جمع نمیکنید و به جای جمع کردن تورها ، اونها رو پنهان میکنید که ایشون فرمودن زورمون نمیرسه و نمیتونیم !!! بنابراین بهترین مسئله پاک کردن صورت مسئله هست ) …به قول دوستمون امیر توی زلزله ورزقان چقدر از بچه های به قول این نویسنده افرود از تهران و دیگر شهرها برای کمک به هموطنان مون به محل زلزله رفتن و حتی گروهی از اونها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدن که چرا برای کمک به منطقه اومدن !!! خیلی از رفتارهای خوب و انسان دوستانه بچه های دو دف سوار رو کسی نمیبینه و فقط برای انحراف افکار عمومی از واقعیت ها یه موضوع تخیلی و غیر واقعی رو بزرگ میکنن … لابد هجوم ریز گردها به کشورمون و مشکلات زیست محیطی ناشی از اون هم ناشی از باد حرکت خودروهای دو دفرانسیل و بچه های افرودر هست … یحتمل خشک شدن دریاچه ارومیه و دیگر تالاب های مهم کشورمون هم ناشی از ورود غیر قانونی این خودروها به حریم این تالاب ها و دریاچه ها و رد شدن از اون هست … لطفا با جو سازی مردم ناآگاه رو که در بطن قضیه نیستن تحریک و احساساتی نکنید… تمام این مطالب نافی این نیست که در هر صنف یا قشر یا گروهی همیشه نخاله هایی وجود دارن که به دیگران و محیط پیرامونی خود آسیب میزنن و جامعه افرودر ها یا طبیعت گردان مجهز به ماشین های دو دف نیز از این قاعده مستثنی نیست …

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  27. شاهین می‌گوید:

    خسته نباشید واقعا کار ضروری و بجایی انجام دادید.
    امیدوارم این طرح هرچه زودتر در دیگر استان هاهم اجرا شود

    داغ Thumb up 1 Thumb down 9

  28. علیرضا حیدرخانی می‌گوید:

    همجای دنیا آدم های خوب و بد با هم هست . تو قضیه آفرود هم دقیقا همینه . یه عده هستن که عاشق طبیعت هستن و این ماشین فقط وسیله ایه که بتونن باهاش سفر برن و از طبیعت و در کنار هم بودن لذت ببرن … اما عده ی دیگه ای هم هست که عقده های حقارت خودشون رو پشت ماشین های گندشون میکنن و شعور درستی از طبیعت و حفاظت از طبیعت و اینکه به چه کاری به طبیعت آسیب میزنه ندارن و دل سوزی برای طبیعت نمیکنن… قشر دوم همونطور که شما هم گفتین جاشون تو همون پیسته ….

    اما نمیدونم حکمت چیه تمام مواردی که من به چشم دیدم یا شنیدم … شما آقایون محیط بان و محافظ طبیعت رفتین یقه اون قشر اول که دوستدار طبیعت هستن و رعایت میکنن رو گرفتین …

    قدرت نمایی و اسلحه کشیدن روی گروهی که تعداد زیادی زن و بچه و خانواده همراهشون بوده اصلا کار درستی نبوده و شما محیط بان عزیز اگه واقعا نگران محیط زیست هستین باید برید مخرب واقعی رو بگیرین .

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>