لایحه حفاظت از خاک جامعیت لازم را ندارد / تخریب خاک باید جرم محسوب شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه لایحه حفاظت از خاک جامعیت لازم را ندارد، گفت: بخش کیفری و جرم انگاری تخریب خاک و آلودگی آن در لایحه حفاظت از خاک کمرنگ دیده شده که باید به این موضوع با دقت بیشتری بررسی شود.

عباس رجایی در گفت وگو با خانه ملت، درباره مراحل بررسی لایحه حفاظت از خاک در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، گفت: لایحه حفاظت از خاک یکبار در ابتدای مجلس نهم به صورت تلفیقی با لایحه منابع طبیعی مورد بررسی قرار گرفت، منتهی چون دولت لایحه مربوطه را پس گرفت ادامه بررسی ها منتفی شد، اما دولت مجدد این لایحه را با تغییراتی به مجلس فرستاد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این لایحه طی ۲۰ روزگذشته به کمیسیون کشاورزی ارسال شده است، افزود: نمایندگان این کمیسیون روز گذشته رسیدگی به  لایحه حفاظت از خاک را آغاز کردند و باید تاکید کرد که این لایحه نواقص و بحث‌های بسیار زیادی دارد که باید به آن پرداخته شود، اما به هر صورت امیدوار هستیم که بررسی این لایحه در کمیسیون در مدت زمان کوتاهی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: البته اگر پیش‌بینی شود که بررسی این لایحه در صحن علنی نتیجه بخش نخواهد بود، برای آن درخواست بررسی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی خواهیم داد تا در کمیسیون بررسی و به صورت آزمایشی اجرایی شود اما چون رسیدگی آن در کمیسیون تازه شروع شده نمی توان در این خصوص تصمیم گیری کرد.

رجایی با اشاره به برخی مشکلات در کشور درخصوص حفاظت از خاک، تصریح کرد: خاک یکی از منابع بسیار با ارزش کشور است که اگر از دسترس خارج شود، هیچ راه جبرانی برای آن وجود ندارد؛ بنابراین قسمت‌هایی از کشور که دارای خاک حاصل خیز هستند باید مورد حفاظت قرار گیرد، از این رو خاک باید به عنوان یکی از منابع حیاتی حفظ شود، همچنین در جهت بهبود شرایط خاک باید تلاش کرد تا از فرسایش خاک نیز جلوگیری شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم، افزود: البته باید از آلودگی خاک‌های زراعی و نباتی و خاک های جنگلی جلوگیری کرد، چون آلودگی این منبع حیاتی اثرات غیرقابل جبرانی بر زندگی مردم داشته و محیط زیست را نابود می‌کند، بنابراین مجموعه این موارد می طلبد که برای حفاظت از خاک در کشور قوانین وجود داشته و با افرادی که خاک را تخریب و آلوده می کنند برخورد شود.

وی با اشاره به نواقص موجود در لایحه حفاظت از خاک، گفت: این لایحه جامعیت لازم را نداشته و باید کار کارشناسی بیشتری در خصوص آن صورت گیرد، اما مهم ترین نقص این لایحه این است که بخش کیفری و جرم انگاری برای تخریب خاک و آلودگی آن کمرنگ دیده شده است، اما مقام معظم رهبری در پایان سال گذشته در خصوص خاک موارد بسیاری را مورد تاکید قرار دادند، بنابراین باید به بخش کیفری و مجازات های این لایحه با دقت بیشتری نگاه شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: اما به طور حتم زمان بررسی تک تک مواد این لایحه بحث های کارشناسی بسیاری مطرح خواهد شد.

+1
-5
  

6 دیدگاه

  1. محمد رضا می‌گوید:

    ای کاش ایشان پیگیر مسائل زیست محیطی حوزه انتخاباتی خود نیز بودند، من یک بار به تالاب میقان اراک رفته ام و شنیده هایم در مورد تالاب و مشاهداتم تفاوت صدو هشتاد درجه فرق داشت، خشکی تالاب، وجود کارخانه سولفات سیم در ۵۰۰ متری تالاب و….

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  2. ایمان می‌گوید:

    متاسفانه موضوع این است که قانون و مجریان آن باور ندارند که حفظ محیط زیست همچون امور دیگر که برای آن هزینه ها میکنند دارای اهمیت است . ا
    ینکه ما بحث های فراوانی را از سوی مدیران دولتی و مجلسی میبینیم نشان از عدم درک صحیح این مورد است؛ در کشور کارشناس و فعالین محیط زیستی سالهای زیادی است که داد میزنند و دیگران فقط نظاره میکنند.
    اهمیت حفاظت از طبیعت هم دارای پشتوانه ی مذهبی است و هم دارای پشتوانه مردمی اینکه کاری درخور این کشور در این حوضه نمیشود جای بحث دارد.
    مثالی دیگر شرایط آب در کشور است . از طرفی دائما گفته میشود آب کم است؛ خب چرا به عنوان مثال در بخش کشاورزی کاری نمیکنند که این حدر رفت آب کم شود.
    مشکل اصلی عدم برنامه و نبود مدیران کارآمد است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  3. کوشان مهران می‌گوید:

    آب و خاک یک مملکت چیزی نیست که بتوان آن را سرسری گرفت.

    طلای سپید، بهای واقعی پنبه در ازبکستان:

    ejfoundation.org/sites/default/files/public/white_gold_the_true_cost_of_cotton.pdf

    چگونه بهره کشی آزمندانه از منابه آب و خاک باعث پدید آمدن بیابان نوینی در جهان معروف به آرال قوم یعنی بیابان آرال گردید که جانشین دریای خوارزم گردیده است.

    از سال ۱۸۶۰ و ورود گام به گام روس ها به خان نشین های آسیای مرکزی کاشت گسترده پنبه شیوه زیست این ناحیه را برای همیشه دگرگون ساخت.

    در سال ۱۹۳۰ به فرمان استالین فشار بسیاری به منابع طبیعی برای گسترش مزارع پنبه و کتان وارد آمد و از دهه ۱۹۶۰ پاره ای از کارشناسان نگران خشک شدن تدریجی دریاچه آرال به دلیل بهره برداری بیش از اندازه سیر دریا و آمور دریا شده بودند ولی برادران حزبی مسکو و نوچه های آنها در تاشکند هر هشداری را به عنوان سنگ اندازی عمال امپریالیسم بر می شمردند.

    آرال نابود شد تا مردم ازبکستان به بیگاری مزارع پنبه دیکتاتور ازبکستان بروند.

    شاید گندم و پنیر وگوشت را بتوان وارد نمود ولی در خاورمیانه تشنه واردات گسترده آب در عمل نا ممکن است.

    خاک دزدی و قاچاق آن به کشورهای عربی در شرایط کنونی بزهی نا بخشودنی است افسوس که ….

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  4. soran می‌گوید:

    تنها ارگانی که از طرف مسئولین مورد بیشترین کم توجهی قرار میگیرد محیط زیست است

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  5. برنو می‌گوید:

    بى زحمت فروش خاک به کشورهاى عربى حوزه خلیج پارس را از این قضىه کنار بگذارىد, چون عده اى در حال حاضر در حال درآمد زایى حسابى با نام خاک فروشى هستند, بله همىن خاک به نظر کم ارزش, خاک خراسان را دارن به کشورهاى دوست و برادر عرب میفروشند. بهتره اىن ممنوعیت ها و برخوردها را از اونجا شروع کرد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  6. اسلام….مجلسیان محترم زنگ خطر محیط زیست ایران داره گوش بشریت رو آذار میده و شما در آخرین درجه اهمیت به این مسائل رای میدین…برادرانه توصیه میکنم فوریت در تصویب و اجرای قوانین حفاظت از آب و خاک رو در دستور کار مجلس قرار بدین…نظرات غیر کارشناسانه خودتونم بزارین کنار و با اهل خبره مشو.رت کنید…بسیاری طرح رو رای دادین سد احداث کردین کانال کشی کردین تا کشاورزی آذربایجان غربی ÷یشرفت کنه!!!!
    نمیدونم آمار عواید این کارها که بعضا با فور رای به تصویب و انجامش دادین چه میثزان هست ولی الان شما خوب میدونین که اگه ده ها برابر اون عواید رو صرف احیای دریاچه ارومیه کنین باز ناممکن بنظر میاد
    اگر اون زمانها تذکر میدادیم که هر دستیازی به چرخه زیست محیطی باید با هزاران نفر ساعت مطالعه و طرح و برنامه و مشاوره انجام بشه شما دوان دوان بدنبال تصویب طرههاب بنظر معقولانه خود بودید ولی بقول سعدی
    نیکی چه بدی داشت که یکبار نکردی؟!
    هزاران بار این دور تسلسل آزمایش و خطا رو اجرا و به مشکل خوردین خوب یبارم از خود سازمان محیط زیستیا کمک بگیرین مگه چی میشه؟
    بودجه مناسبی برای ان جی او ها تصویب کنین که تاثیر خود مردم بر مردم از تاثیر مصوبات شما خیلی بیشتره تازه هزینشم درصد ناچیزی از طرحهای کلانیه که بیت المال و محیط زیستو بورطه سقوط کشوندن!!!
    مجلسیا همت کنین….خطر جدیست

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>